Az Örs vezér téri metrómegálló végül is nem néz ki rosszul. Persze kár, hogy le kellett bontani miatta a régi M betű alakú épületet, amely nagyon szellemes volt, a célnak pont annyira felelt meg mint az új, és ha megél még pár évtizedet szegény, akkor jó eséllyel műemlékké nyilvánítják. Sőt. Messziről még akkor is tetszik az új végállomás, ha tudom, hogy csapnivaló a kivitelezése. Az viszont nagyon bosszant, hogy a reggeli csúcsban gyakran lekésem miatta a metrót.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest közlekedés metró állomás x. ker

Valamit megóvhatnak a lebontástól azért, mert régi, mert szép, mert érdekes, mert fontos kulturális emlékhely, mert természeti érték. Persze ezeket külön-külön nem nagyon szokták figyelembe venni (elég ha csak az elmúlt néhány hónapra gondolunk a Ferencvárosi malomtól a szigetközi kis szigetig), de azért az ritkán fordul elő, hogy több szempontból is értékes ingatlant tüntessenek el. A Tavaszmező u. 6. bontásra ítéléséről már többen cikkeztek a héten, mi az egyik művészkerti bérlő levelét tesszük közzé.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest bontás freskó műemlék ingatlanfejlesztés viii. ker lotz károly tavaszmező utca

A mostanában egyre több hírben szereplő, Dubajba tervezett Ziggurat (kis kép) korántsem az első próbálkozás arra, hogy egy várost egyetlen épületbe zsúfoljanak. A japánok már évekkel ezelőtt terveztek egy hasonló piramist, igaz valamivel otthonosabb lett volna: egymillió ember helyett csak 750 ezerrel számoltak. Látványtervek, videók alább...

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: japán utópia piramis felhőkarcoló tokió dubaj egyesült arab emírségek

Hugyecz László a kommunisták elől körbemenekülte a világot, közben megtervezte Ázsia legmagasabb épületét Sanghajban, feltárta Szent Péter sírját Rómában és ötven évvel ezelőtt hrabali eleganciával meghalt San Franciscóban. Mit nekünk a pekingi olimpiára épült csodálatos (és kevésbé csodálatos) épületek, mikor hetven éve Kínában magasodik az első magyar felhőkarcoló!

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: kína olimpia szálloda sanghaj felhőkarcoló hudec art deco hugyecz lászló

Nemzetközi versenyen választják ki, hogy milyen legyen az új New York-i biciklitároló, mely a tervek szerint épp olyan szimbóluma lesz majd a városnak, mint mondjuk Londonnak a piros telefonfülke. Hogy mennyire művésziek (no meg praktikusak) a döntőbe jutott alkotások, azt döntse el ki-ki maga. Nekem talán a zöld "szívecskés" tetszik a legjobban, bár szerintem a régi NY-szabvány sem volt rossz. Mindenesetre bárhogy is erőlködnek, a legeredetibb kerékpártároló Budapesten található. Négy-öt személyes, megfelel a legszigorúbb kerekes elvárásoknak, művészi értékéhez pedig semmi kétség nem fér, ugyanis "civilben" szobor az Erzsébet téren. A kép alább egy kattintásnyira...

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest new york közlekedés usa verseny kerékpár parkolás szobor belváros formatervezés v. ker

Volt egyszer egy szürreális élményem Iglón (ma úgy hívják Spišská Nová Ves. Persze már akkor is úgy hívták, mert nem vagyok olyan öreg.) Este, sötétben érkeztünk meg a szállásunkra, egy tízemeletes panel kilencedikére. Aztán amikor reggel kimentem az itthonról megszokott szabványkonyhába (ugyanaz a lámpa, linóleum, beépített szekrény stb.), nagyon megdöbbentem. Az ablakot teljesen betöltötték a Tátra hófödte csúcsai. (Budapesten akkoriban pont ilyen posztereket tettek ki a pont ilyen lakásokba.) Mostanában azonban már fordított élményben lehet részünk. Az ember felébred egy ízlésesen berendezett, modern, fullextrás, jó fekvésű lakásban, kinéz az ablakon és mit lát? Egy lakótelepet. Na ilyen mondjuk a Marina Part nagy része.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest szlovákia lakás dunapart lakótelep lakópark igló ingatlanfejlesztés marina part xiii. ker

Még mindig várjuk, hogy küldjetek képeket a legbatmanesebb budapesti épületekről, de egyelőre nem záporoznak a kommentek/üzenetek. Tényleg a Laki Kereskedelmi Központ lenne az egyetlen Gotham City-ből importált ház a fővárosban? Mindenesetre kárpótlásul felhívtátok a figyelmemet egy magyar lány, Orsichan Sydney-ben készült zseniális fényképére. No és persze továbbra is türelemmel várunk...

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: ausztrália fénykép batman tető sydney

Én igazából már 2035-ig megírtam a heti tíz posztot, és gondoltam, most már kényelmesen hátradőlhetek a karosszékemben, ám nem számoltam azzal, hogy lesz aki kommenteket fűz majd a bejegyzésekhez. Úgyhogy most kicsit frissítünk! A gyepesített villamosvágányokról írtak tulajdonképpen rendben vannak (tényleg nincs ilyen ma Magyarországon), de Kzsoci felhívta a figyelmemet arra, hogy korábban már voltak sikertelen kísérletek Budapesten, Szegeden pedig ha minden jól megy hamarosan lesz zöld pálya.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest közlekedés szeged villamos gyep zöldfelület v. ker xi. ker

A legzöldebb szívű ember is érzi, hogy a városszerte kihelyezett, valami óriásfiú zsírkréta-készletére emlékeztető szelektív hulladékgyűjtők nagyon rondák. Az öt különböző rikító szín egymás mellett gyakorlatilag semmilyen környezetben nem mutat jól. Ráadásul több változata is létezik, és valamennyi csúnya. Az Öko-Kord és a MOME közös pályázatán most tizenkét iparművész modelljére lehet szavazni. A terveknél a nemzetközi szabványokat is figyelembe vették (bár nekem némelyik kicsit nehezen üríthetőnek tűnik, de készséggel elhiszem, hogy tényleg). Mindenesetre mindegyik sokkal jobban néz ki a jelenlegi változatoknál. A győztesből egész biztos készül prototípus, hogy azután mi lesz, majd meglátjuk. A szavazás szeptember 15-ig tart.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest szavazás hulladékgyűjtő formatervezés

Marokkó és Norvégia éghajlata elég eltérő, de a fű Rabatban (kis kép) és Oslóban is megterem. Még a villamos sínek között is. De említhetném Párizst vagy akár New Orleans-t is, ahol egyes szakaszokon gyepesített pályákon futnak a szerelvények.  A lyoni külön bája, hogy ott az alakja miatt hernyónak becézik a villamosokat - vagyis tökéletesen illenek a zöld levelekhez. Lássuk be, gyakorlati haszna nincs: nem pótolja a parkokat és (remélhetőleg) nem heverednek a fűre tanítás után a gimnazisták sem. Viszont nagyon jól néz ki. Ráadásul úgy "zöldíthetne" vele a főváros, hogy be sem kellene áldozni érte valami értékes ingatlant. Természetesen nem a "fölszántatom a fűzesi főutcát, vetek bele piros pünkösdi rózsát" jegyében szeretném feltöretni a Nagykörút kövét, hogy gyepszőnyeg zöldelljen a helyén. De van azért Budapesten jó pár pálya, amelynek nem ártana egy kis füvesítés. (fotó: Alstom)

Frissítés! További információk a kommentekben és itt.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: közlekedés usa franciaország párizs norvégia villamos lyon marokkó rabat oslo new orleans gyep zöldfelület

süti beállítások módosítása