http://ingatlanmagazin.com/wp-content/gallery/ilyen-lesz-a-szell-kalman-ter/601_n7m3fw_szellkalman_uj_02.jpgEgészen különös hangulata van egy Budapest hosszú távú stratégiájáról szóló konferenciának, néhány nappal azután, hogy felröppent a főváros megszüntetésének híre. Bár, ahogy Tarlós István, főpolgármester fogalmazott nyitóelőadásában, most „édes sutasággal” próbálják Lázárék letagadni a javaslatot (nevet persze nem mondott, de alighanem erre gondolt), attól az még felmerült. Finta József szerint ez nagyjából egyenlő lenne Magyarország megszüntetésével. Na de ne fessük az ördögöt a falra, bízzunk benne, hogy lesz Budapest néhány évtized múlva is – kérdés, hogy milyen lesz? Milyen legyen?

Na ez volt a témája tegnap a Heti Válasz és a Duna Fővárosa Egyesület közös konferenciájának.

 

Tarlós szerint harminc éve nem készült olyan átfogó felmérés Budapestről, mint az elmúlt évben. A következő lépés egy lakossági kérdőíves felmérés lesz, majd az összes háttér-információ alapján elkezdik a stratégia megalkotását. Persze kitért a rövid távú tervekre is: ebben a ciklusban háromféle tennivaló van még:

 

1. Az előző vezetés ügyeit rendbe tenni, „sírból visszahozni” (pl. 4-es metró, Alstom, jégpálya, Margit híd)

2. Halaszthatatlan fejlesztések (Széll Kálmán tér rekonstrukciója, római parti árvízvédelmi mű, 1-es és 3-as villamosvonal felújítása/meghosszabbítása, budai fonódóvillamos-projekt, BuBi)

3. A „korábbi városvezetés kezéből kicsúszott vagyonelemek visszaszerzése” (pl. csepeli szennyvíztisztító)

 

A délelőtt legérdekesebb előadását Greg Clark, az Urban Land Institute vezető tanácsadója tartotta. Azzal kezdte, hogy klasszak ezek a városfejlesztési stratégiák, de azért ne feledjük: mondjuk száz városból húsz az, amelyik nem csak elkészíti, de alkalmazza is azt. Nem árt az sem, ha belenézünk más városok stratégiájába: Londoné az infrastruktúra fejlesztésére helyezi a hangsúlyt, New York-é az életminőség javítására (nem utolsó sorban a környezet védelmére).

A legérdekesebb példa szerinte Torinóé. Az egykori gyönyörű barokk ékszerdobozból a XX. század közepére az autógyártás fellegvára, hatalmas iparváros lett. Aztán, mint minden iparváros, megindult a lejtőn és a nyolcvanas évekig minden mutatója romlott. Akkor irányt váltottak. Elővették a szunnyadó értékeket: elkezdték felújítgatni a barokk palotákat – volt, amelyik negyven éve üresen állt. Mára nem csak ennek a művészeti korszaknak az emblematikus városa, de filmipari, innovációs és kulturális csomópont is.

Vagyis a megoldást valahol a kulturális hagyományok újrafelfedezésében és felhasználásban kell keresni – mindezt nagyon ügyesen támogatva a médiával. Ahogy mondjuk Barcelona tette a katalán örökséggel: a Franco-korszak után egy elmaradott településből mára a Földközi-tenger térségének fővárosa lett.

Persze ehhez hit kellett és lelkesedés – az adottságok és a múlt nem minden. Rómának vagy Athénnek is megvan minden adottsága, hogy fővárosként kiemelkedjék, de mára gyakorlatilag városmúzeumokká – vagy még inkább városmauzóleumokká – váltak.

Nagyjából hasonlókat mondott Finta József is, aki szerint olyan, mint egy „rossz álom”, ha Budapestet egy „kedves kisváros” szerepbe kényszerítjük. Úgy látja, a jövő egy zöld város lehet. Az egyelőre kihasználatlan budai zöldek (parkok, fasorok) összekapcsolása egymással és a pesti belvárossal, ahol belső kertek hálózatát kellene kialakítani. Ennek első és legfontosabb lépése a Duna-parti fasorok visszatelepítése lehetne. A zöld Budapest mellett érvelt Fazakas György is, behozva a képbe a zöld tetők hálózatát is.

Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója ennél sokkal földközelibben kezdte. A közösségi közlekedés minden nagyvárosban a legforrásigényesebb ágazat, Budapesten is, csak a költségek 38%-át fedezik a jegybevételek. Nem arról van szó, hogy egy veszteséges cégbe pénzt pumpál az állam, hanem hogy fenn kell tartani egy fontos szolgáltatást.

A – becsült adatok szerint – fővárosiak 40%-a jár közösségi közlekedéssel, az agglomerációból és a külső kerületekből érkezőknél ez az arány sokkal rosszabb: 34%. A főváros autó-központúságának az az oka szerinte, hogy az elmúlt évtizedekben úgy költözött ki félmillió ember az agglomerációba, hogy ezt nem követte a közösségi közlekedés fejlesztése.

Szép dolog szerinte is mondjuk egy gyalogos híd, meg szükség van víziókra, de ne felejtsük el, hogy a BKV 800 milliárdos mínuszban van úgy, hogy le kellene cserélni vagy száz autóbuszt és a kötöttpályákon is helyenként 30-40 éves szerelvények járnak. Ráadásul a húsz éve kölcsönökből tengődő vállalat hitelei épp most járnak le, vagyis a bedőlés szélén van.

Ugyanakkor elkerülhetetlenek a fejlesztések 2020-ig, hiszen ezek nélkül nem lehet EU-támogatásokra pályázni. A Tarlós által is említett projekteken kívül (1-es és 3-as fejlesztése, budai fonódó, Széll Kálmán tér, Bubi) négy olyan fejlesztés van napi renden, amelyet már Nemzeti Fejlesztési Minisztérium is elfogadott (erről már külön is volt szó gyors hírként, itt csak vázlatszerűen):

 

1. A kisföldalatti megújítása. Új szerelvények, akadálymentesítés. Megvizsgálják a meghosszabbítás lehetőségét Zugló irányába.

2. Gödöllői HÉV összekapcsolása a 2-es metróval. A HÉV-ek cseréje amúgy is időszerű, ahhoz úgyis uniós fejlesztésre van szükség.

3. Ötös metró - első ütem. Az Astoriáig vinnék be a soroksári és csepeli HÉV-et (a csepelin járó szerelvények 47 (!) évesek).

4. Troli- és villamoshálózat kidolgozása. Számba veszik az ötleteket (külső Bécsi út, 1-es Kelenföldre, Bajcsy stb.) és felállítanak egy prioritást

 

Bár általában a könyökömön jönnek ki az ilyen ülések, kétségtelen, hogy Budapestnek kell valamilyen stratégia. Mint ahogy az is, hogy a Zoboki Gábor egyesületének (DFE) tényleg sikerült összehozni főváros, az állam valamint a szakma – köztük a legfontosabb építészeket – és helyenként igen érdekesre volt.

Mindettől függetlenül a délutáni szekcióról – mely a főváros pezsgő zenei életéről és kultúrájáról szólt – ellógtam és az elmélet helyett a gyakorlatot választottam. Elmentem vadászni egy negyedes A-húrt a fiam csellójára.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest közlekedés városfejlesztés

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr403424001

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mit várhatunk 2012-ben 2011.12.02. 11:01:41

Éhen halunk 2012-ben? Az Internetes munka is egy nagy ámítás? A 2012-es év jelmondata: „Ember küzdj és bízva bízzál”???

Trackback: Rablóhókuszpókusz a keresőoptimalizálás? 2011.11.30. 11:31:51

Számos weboldalt megvizsgáltunk, az okokat keresve az alacsony vagy nem megfelelő számú látogatottságra.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BPO654 2011.11.30. 10:29:43

Nálunk gazdagabbak is BRT-t építenek, Mi el sem gondolkodunk rajta. Villamost nem gyártunk buszt trolit igen. Szégyen amit művelnek itt miközben nyakunkon az IMF. Nem lesz itt semmi. Csak az Eu. Ők adják minden beruh.-hoz a pénzt.

Európában jelenleg két helyen, Isztambulban és a franciaországi Nantes-ban működik a Mercedes-Benz autóbuszaival felszerelt BRT-rendszer, bár utóbbi helyen az eredeti tervek szerint villamoshálózatot építettek volna kilométerenként 22 millió euróért, ám végül mégis a 8 millió eurós BRT mellett döntöttek. Ezzel nem csak pénzt, hanem időt is spóroltak, ugyanis a tervezett három éves építési idő, a hét kilométeres szakaszon alig több mint egy évre csökkent. Ráadásul utasférőhely-kilométerenként a teljes költség több mint 20 %-kal, az üzemeltetési költség pedig közel 60 %-kal lett alacsonyabb, mint egy 40 méteres villamosokkal működő hálózaté.

A fákkal és bokrokkal övezett BusWay 24 ezer 600 utas elszállítására képes naponta

Vegyünk hát három teljesen különböző BRT-s példát: Nantes-t a maga 290 ezer lakójával és 560 ezres vonzáskörzetével, Isztambult 10,3 millió lakóval és 12 milliós agglomerációval, valamint a kolumbiai Bogotát, ahol a 6,9 milliós városhoz 7,9 milliós terület tartozik, és ahova két darab BRT közlekedésre alkalmas Ikarus C83.30-ast készített a TransMilenónak az Ikarus 2001-ben, melyből végül csak az egyiket szállították le.

Az isztambuli 19 km-es Metrobüs BRT-vonalon 240 ezer utas utazhat naponta

A három különböző BRT-rendszerről mindent elmondanak főbb számaik: Natnes-ban 7 km-en 15 megálló, Isztambulban 19 km-en 14 megálló, míg Bogotában 84 km-en 114 megálló van. Nantes-ban 3 és fél percenként követik egymást az átlagosan 21 km/h-val közlekedő autóbuszok, míg Isztambulban 70 másodpercenként 40-es átlaggal közlekednek a CapaCityk, végül Bogota leghosszabb BRT-je a legmonumentálisabb, mivel itt a 26 km/h-s átlagsebességgel több mint 3 óráig tart végig érni a teljes vonalon, ennek ellenére 63 másodpercenként érkezik a megállóba egy-egy jármű.

A BRT-rendszerek építési költsége is jelentős eltérést mutat: a három közül a legolcsóbb a török rendszer volt, járművek nélkül 2007-ben 2,9 millió euró kilométerenként, míg a kolumbiai BRT 2000-ben 3,9 millió euróba került, a franciák 2006-ban átadott 7,5 millió eurós kilométerköltségével szemben. Összehasonlításképpen a budapesti 4-es metró első szakaszának egy kilométerre eső költsége – a DBR tanulmánya szerint – 214 millió euró.

mohapest 2011.11.30. 10:50:39

A tervek szépek és jók, és támogatom őket!
DE most ezzel már NINCS értelme foglalkozni, mert már a Tarlós is érzi, hogy a Kósa meg a többi Fideszes csicska szét akarja szedni a fővárosunkat!!!
TEHÁT NEM LESZ OLYAN, HOGY 'BUDAPEST'! ÉRTED?
Lesz 23 város, és kész, fejlesztés meg nuku!
VAGY elszakadunk az ország többi részétől, és mint városállam fogunk tovább működni!

Ezzel is kérlek foglalkozz kedves blog, mi lesz ha megye, és nem főváros lesz Budapest!

Egyébként jó a blog!
További szép napot!

Moha

csizsikpizsik _jobbulást Tito, Pique takarodj! 2011.11.30. 11:08:39

Hm, Barcelona bármilyen modern, lenyűgöző és hihetetlen jól menedzselt város nem hiszem hogy Budapestnek arra pillogva kellene újragondolnia magát, sokkal inkább egy sikeres kelet- vagy középkelet-európai nagyvárost vehetne mintának (van pár a környékünkön). De amíg 3 nyugdíja/válófélben lévő epebajos miatt a kerületek bezáratnak minden szórakozóhelyet, amíg egy fesztivál ellen boldog-boldogtalan tiltakozik, amíg egy értelmes programot sem tudunk kigondolni, amíg egy beruházást nem tudunk botrány-korrupció nélkül levezényelni addig itt marad ami van. Átnevezett terek szügyig koszban és mocsokban.

csoko20 2011.11.30. 11:18:30

@mohapest: Ha egy BKV-ból ki lehet lopni X milliárd Ft-ot, akkor 23 kis BKV-ból mennyit lehet kilopni feltünés nélkül?
Demszky izmozott, hogy minél többet nyuljon le a nagy közösből. De a tuti recept Kósánál és Lázárnál van: a saját kis szemétdombjukon azt csinálhatnak amit akarnak.

kamarawood 2011.11.30. 11:26:14

@BPO654: Hagyjuk azt a BRT meg ott ahol van!
A Transmileno-n is most épül ki a kötöttpálya...

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.11.30. 11:42:08

100 busz azonnali cseréje? nem 1000 lesz az? a volvokon (meg az alvállalkozókon) kívül gyakorlatilag minden selejt-érett. a vaskerekűeknél pedig a combinon kívül minden legalább 30-40 éves, bár ott egy felújítási programmal még bőven futhatna ez-az, de szintén katasztrofális az örökség.

cso zsi 2011.11.30. 11:47:14

@milliliteratura: "a volvokon (meg az alvállalkozókon) kívül gyakorlatilag minden selejt-érett"
Ne aggódj, azok is pont olyan sz*rok, csak nem 30 évesek.

Kotkodus 2011.11.30. 12:00:46

@BPO654: ha jól értem a brt-rendszer külön búszsávokat igényel és először el kellene venni az autósoktól, hogy azután kapjanak valamit cserébe...
nyílván felmerül a perifériás (és akár központi) P+R parkolók hiánya is ebben a kérdéskörben; és ezáltal a parkolásból beszedett pénzek is apadnának végsősoron a kerületeknél.
végül, de nem utolsó sorban ezen fejlesztések tőkevonzata jóval kisebb, mint egy metró, vagy villamosvonalé; ergo kevesebbet lehet lenyúlni általuk.
szóval politikailag nem hálás (eleinte mindenki zúgolódna), gazdaságilag csak a tulajdonosnak érné meg (képviselői nem profitálhatnának annyit), szóval kétlem...

de az ötlet jónak tűnik...

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.11.30. 12:01:27

@cso zsi: nem aggódok, csak egyesekkel szemben nem is fikázok alaptalanul. a volvok nagy érdeme, hogy az első pillanattól kezdve a város legszarabb minőségű aszfaltján, a thökölyn voltak kénytelenek szétrázódni. műszakilag meg toronymagasan vernek bármit a bkv állományában. a húgyszag meg a hányás szintén nem a busz hibája, hanem a nagyon kulturált utazóközönségé. (bukarest is vett 1000 darab citarot, de ott az utakat is lendületesen teszik hozzájuk rendbe.)

xstranger 2011.11.30. 12:10:52

@milliliteratura: hirtelen azt olvastam hogy az utasokat is lenduletesen rendbeteszik ha hozzajarulnak a hanyas es hugyszaghoz. Freud :)

Kotkodus 2011.11.30. 12:14:32

nem voltam elégedett demszkyvel, de nem igazán érzek minőségi különbséget mióta tarlós átvette az irányítást...
azon kívül, hogy neveket változtatnak (ami engem inkább zavar, mint örülök neki) nem nagyon történt semmi az elmúlt 1 évben...

a fidesz meg már megint hazudott és lebukott... ez ma még hírértékű???

VT22 2011.11.30. 12:23:42

Már megint jönnek a csillagháborús metróépítési projektek. Az ötös metró jó ötlet lenne, ha a négyes helyett kezdik el építeni, de ma egyszerűen nincs rá pénz.

Egy átfogó villamoshálózat-fejlesztéssel sokkal hatékonyabban lehet támogatni a tömegközlekedést, mint egy metróval, mivel méregdrága törzsvonalak helyett egy jól működő HÁLÓZATot lehetne építeni a mai szétszabdalt tömegközlekedési rendszerekből.

- Deák tér-Lehel tér villamos összekötés, felüljáró elbontása a Nyugati téren
- 19/41-17 villamosok összekötése, Margit híd alatti fonódás helyett egyenesen Frankel Leó utcai vezetéssel (körút alatt villamosaluljáró a mai Fr.Leó utcai gyalogos aluljáró helyén)
- 6-61 villamosok összekapcsolása teljes körré
- 4-es villamos hosszabbítása, a Karolina úton visszakötve a 61-esbe
- 3-mas villamos átvezetése Csepelre
- Dózsa györgy út: 24-es villamos hosszabbítása Thököly út-Dózsa György út irányon a 3-mas metróig

VT22 2011.11.30. 12:31:31

A BRT kiválóan ötvözi a buszközlekedés és a kötött pálya minden hátrányát, de legalább füstöl is.

Éppen arra kell törekedni, hogy a legforgalmasabb buszvonalak ki legyenek váltva villamossal.

Abban a léptékben ahová a BRT-t álmodják, egyértelműen jobb választás egy gyorsvillamos / HÉV / LRT építése.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.11.30. 12:41:37

@VT22:

19/41-17 villamosok összekötése, Margit híd alatti fonódás helyett egyenesen Frankel Leó utcai vezetéssel (körút alatt villamosaluljáró a mai Fr.Leó utcai gyalogos aluljáró helyén)
- A villamosaluljáró kivitelezhetetlen, mert nincs annyi hely, a Bem tér és a kis számok alatt ugyanis polgári védelmi létesítmények vannak. Amikor a pótlóbusz fonódva járt, akkor a Bem téren átlag 4, azaz NÉGY darab utas utazott vele. Reggeli csúcsban.
Én ígérem, Budakesziről tizen jövünk villamossal, csak épüljön meg. Zugligetből, alagúttal.

6-61 villamosok összekapcsolása teljes körré
- Egyetértek.

4-es villamos hosszabbítása, a Karolina úton visszakötve a 61-esbe
- Szintén, esetleg a Bartókra fordítani, és Kelenföld.

3-mas villamos átvezetése Csepelre
- Merre? Volt Lámpagyári HÉV?

tomwar 2011.11.30. 12:49:48

@VT22: Szivembol szoltal.
A Frankel Leo utcai atkotes annyira egyertelmu, hogy faj, hogy barmi mas szoba kerulhetett...
4/6-61 detto.
Az 1-est kihagytad...:-))

tomwar 2011.11.30. 12:55:29

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Szerintem elferne. PV-t lehet mashova is tenni...de a villamosnak KELL a hely. A Margit-hid alatt vinni szerintem hulyeseg lenne.

Ami a buszos potlast illeti...ami a Becsi uton megy, az kriminalis, a villamos se tudott jarni. Le is szallt a buszrol mindenki a 4-6-nal...

Sirni tudnek, amikor metrot epitunk a villamoshalozat ala...:-((( a la M4.

SvenH. (törölt) 2011.11.30. 14:03:15

szerintem vannak ra tanulmanyok hogy mi hogyan eri meg es en megint csak a M2-GHEV megteruleset ketsegbevonnam, mivel az elozetesen szamitva lehet akar 170 Mrd

de nem is ez a lenyeg...

inkabb az hogy miert is nem lehetne rendesen 2.5 millas fovarosban gondolkodni? es ezt en csakis a finanszirozas tekinteteben kerdezem, mert milyen szep is nehany beruhazas ha azt az agglomeraciosok elvezik akkor nem ugy kellene hogy ok is fizessenek be?
(megjegyeznem tudom hogy 90%os EU meg allami tamogatas de akkor meg ne jojjon egy szekesfehervari homar tetu hogy Bp kozig hataran belul kell a P+R budapest penzen meg amugy is milyen sok tamogatas megy el oda...)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.11.30. 15:47:52

@tomwar: Tudom, hogy nem férne el. A közműveket sem lehetne eltenni, a PV-t meg nem lehet olyan egyszerűen rakosgatni, ahogy azt te gondolod.

VT22 2011.11.30. 17:06:30

A Frankel Leó utcai vonalvezetéssel kiküszöbölnénk rengeteg hibát, és mind az utasok, mind a villamos- és közúti forgalom számára sokkal jobb helyzetet teremtenénk.

- Nem akadna el a villamos a Vidra utcában az utolsó 50 méteren mint jelenleg
- Nem keresztezné a Margit-hídról lehajtó forgalmat
- Nem lenne fonódó szakasz, és emiatti várakozás a hídnál a villamosoknak, az autósoknak is megmaradna a sávjuk.
- Az Árpád fejedelem útját nem a hídnál, hanem a Bem tér magasságában kereszezné a villamos, ahol jóval kisebb dugót tudna okozni
- Könnyebb lenne az átszállás: A gyalogos aluljárós-megálló sokkal közelebb van a 4-6 villamosmegállóhoz, mint a jelenlegi, Margit-híd melletti ex-hurokvégállomás
- A Margit-híd és a Bem-tér között megmaradhatnának a rakparti fák, és a különálló gyalogos-kerékpáros sávok

Ha ehhez el kell bontani egy polgári védelmi létesítményt, akkor is nyertünk. De a Bem térnél még biztosan nem kéne villamospályát süllyeszteni.

tomwar 2011.11.30. 19:46:34

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: ELhiszem...de el nem fogadom el. 2011. Sok evtizede jartunk a Holdon...megoldhatjuk valahogy ezt is. A Jokai u.-ba is leastak egy melygarazst... Tul jo hely, hogy veszni hagyjuk.

A kihasznaltsag egy masik dolog.

EN VT22-partjan vagyok, fiatal es bolond!:-))

cso zsi 2011.11.30. 21:56:41

@milliliteratura: Alaptalan fikázás lenne, ha csak a széthullásról lenne szó. Bár ezek me Volvok, csak Volvo nevű hulladékok. "Természetesen" kisebb motorral, mint az utasmennyiség megkívánná. Na ezek a környezetbarát Euro-sok-sok motorok pont úgy füstölnek, mint a szakadt vén Ikarusoké. Arról meg ne a Thököly tegyen, ha kérhetném.

cso zsi 2011.11.30. 22:03:46

@tomwar: "Sirni tudnek, amikor metrot epitunk a villamoshalozat ala.."
Más viszont azért, mert a metróra hivatkozva megszüntették. Két, teljesen más léptékű eszközről van szó. A sűrű villamosmegállókat nem lehet kiváltani kétakkora távolságú metrómegállókkal. A Vácin, és az Üllőin lehet rendes gyalogtúrákat tenni ám.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.11.30. 23:33:06

@cso zsi: a volvo százliteres motort is szállít, ha azt kérsz, és kifizeted, ezt hidd el nekem.
ha pedig a fikázódás arra épül, hogy a motor nem tudja azt az emmissziót, ami rá van írva, akkor nem itt hőbörög, hanem bemegy a megfelelő hatósághoz. ennyire egyszerű. mert más esetben ez csak fikázódás.

tomwar 2011.12.01. 12:09:19

@cso zsi: Elsosorban az M4 haszontalansaga zavar...par villamos osszekottetessel siman ki lehetne valtani...szerintem. Vannak Budapesten nagy tavolsagok, megertem..de messze nem NY.
Velemenyem szerint a 4-es metro egy teljesen haszontalan beruhazas...a nyeresege messze nem all aranyban a raforditott koltsegekkel.

En a piros vonalat kivittem volna Budaorsig es Godolloig, Deli megszuntet, Kelenfold atepit....almodozom...tudom...:-((

cso zsi 2011.12.01. 14:31:44

@tomwar: A pirossal egyetértünk, az M4 sem lenne rosszcsak túl sűrűn vannak a megállók. ezzel elveszíti a metró jelleget, marad egy földalatti villamos. Felezni lehetett volna a megállók számát, és meghagyni a felszíni közlekedés valamelyik formáját.

BPO654 2011.12.04. 23:18:18

@kamarawood: mert ott sokkal több az ember...... .

BPO654 2011.12.04. 23:19:56

@Kotkodus: Na és ha el kell venni az autósoktól? Ha építessz nekik 3x8 sávot azt is megtelítik autókkal - ezt lejátszották már amerikában.
Egyébként meg lehet troli is nem kell, h busz legyen és akkor nem füstöl.

BPO654 2011.12.04. 23:21:32

@VT22: Te egy korlátolt ember vagy. Tudod, a GDP az nem magától nő, hanem a termeléstől. Villamost nem gyártunk buszt trolit viszont igen..DD

BPO654 2011.12.04. 23:24:57

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
6,61: Hűvösvölgy-körtér; a 6 megy Pesten át, a 61 meg Budán át uoda!!!!
A 4-es továbbvitele ellen a laoksság tiltakozik évtizedek óta... .
A 3-ast a ráckevei hévvel kívánják összekötni Pesterzsi felsőnél.

BPO654 2011.12.04. 23:28:47

Évekkel ezelőtt a veke fórumon előterjesztettem az M4-M5 KÖZÖS METRÓVONAL PROJECTET:
Mivel M4 2.szakaszát úgysem építik meg soha, és M5 meg 2050-re lesz kész, ezért M4-et Keletinél elfordítanám és továbbvinném a Lövölde tér-Oktogon-Nyugati- Szépvölgyi út ir.-ba, ahol becsatolna H5-be. Csepeli hévet Kálvinnál lehet bekötni, v átszállnak az utasok ha nem kötik be. Tessék megfontolni.

VT22 2011.12.05. 00:14:24

@BPO654: Ahol nincs pénz kéregvezetészű M4 2. ütemre ott a te krumpli alakú M4-5-ös fantáziálásodra se lesz.

De várj, kialáltam!
Az a kulcs, hogy a metrósíneken is BUSZOK járjanak, mert attól magas lesz a GDP (most tanultam). Minél több busz jár a metróban, annál gazdagabb lesz az ország, és annál több buszüzemű metrót lehet építeni. Egy szép napon olyan gazdagok leszünk, hogy mindenki vehet saját BKV-buszt magának éhogy azzal járjon munkába. A buszgyárba.

Na, jóéccakát! :)

BPO654 2011.12.08. 10:40:01

@VT22: Van gumikerekű metró a franciáknál, Párizsban és Lilleben is, úgyhogy ráhibáztál öcskös!:DDD
Sőt gumikerekű fogas is van ami már metróvá avanzsált Svájcban - Lausanne-ban.

BPO654 2011.12.08. 10:42:49

Gyártsunk amfíbiát, az földön-vizen-levegőben egyaránt megy!
iho.hu/hir/vizigep-es-helikopter-sikerre-varo-magyar-konstrukciok-1-111203
Akár a hadsereg is vehetné.

Innen már csak egy lépés az E-IKARUS, v E-NABI, v E_CREDO.
www.autopro.hu/fuvarpro/E-Van-az-elso-magyar-fejlesztesu-dizel-elektromos-hibrid-uzemu-kisteherauto/3005/

Tessék, gyártsuk ezeket, ebből lehet GDP növekedés.

BPO654 2011.12.08. 10:47:05

Ajánlom a csúcsórai legnagyobb utasterhelési számadatot összehasonlítani az alatta belinkelt oldal 19.oldalán látható számmal (utolsó fr.bek.).
www.freeweb.hu/metrobudapest/m4.html
www.uvt.bme.hu/targyak/kterv_I/kterv_I_II_fi_ea/kterv_II_fi_ea_8.pdf
(Gyengébbeknek; metró 8 kocsis 50000 utas, tehát metró 4 kocsis szerelvény=25000 utas.)
Tehát M4-et meg se kellett volna építeni itt a szakmai bizonyíték.:D

BPO654 2011.12.09. 12:42:09

@VT22: Nem is mehet kéregben mert ott laza löszös talaj van a régi építésű bérházak meg összeomlanak ha alatt fúrkálsz alagutat öcsisajt!:D
Ráadásul jó nagy baromságot mondtál megint, mivl M5 regionális vasútnak számít amire ad pénzt az EU, a Keleti-Bosnyák szakasz az viszont nem regionális...:DDD
Sokkal nagyobb gond, h M4-nél ragaszkodnak az automata rendszerhez, automata viszont nem mehet felszínen jelenleg!! Ráadásul 80 m.-es szerelvények lesznek a 12 m helyett 80 m.-esre megcsinált állomások miatt, és emiatt nagy lenne a zsúfoltság a külső szakaszokon, bár ezt menetsűrítéssel lehet orvosolni.

BPO654 2011.12.09. 12:47:05

M5-höz kapcsolódhatna az a beruházás is amit szintén felvetettem évekkel ezelőtt a Veke fórumon, h t.i. építsenek egy 2 v 3 megállós törpe metróvonalat a Szentlélek tér- Árpád-híd pesti hídfő (Váci út) között amely esetleg megállna a Margit-szigeten is. Erre az 1-es villamos miatt lenne szükség, egyébként is, de ha megkezdik a felújíást akkor jól jönne egy felszín alatti kapocs. A ráhordás megoldott. a gyors kapocs (H5-M3) szintén adott. Akár még a régi Ganz-Hunslet (400-405) metrószerelvényt is felújíthatnák hozzá. Mindezt Eu-s pénzből. Ehelyett majd jön a jó öreg buszos pótlás, heringeffektus. Megköszönhetik a budapestiek az illetékeseknek! Később ezt a szkaszt lehetett volna integrálni az M5-be akár!!!!!!

BPO654 2011.12.09. 12:59:28

Mint írtam a BRT lehet troli is.
Megalomán beruházások helyett/mellett mi lenne ha meghosszabbítanák a 72,73,74-et a Deákra, a 82-t a mexikóra, a 83-at meg a Liget térre???? Vagy 89:Deák-Liget, 83 meg ahogy ma.

Ehelyett megalomán pazarló beruh-st akarnak Vitézyék. Pl:42-es villamos. Ebből lehet majd lopni.
Glóriett telepre történő hosszabbítás tervezett ktg.-e 16 Mrd FT, átadás 2016. (.....).
Ehelyett troliként már akár 2012-ben járhatna a Glóriettig, sokkal kevesebből.

vonalhalozat.lapunk.hu/?modul=oldal&tartalom=653938
www.youtube.com/watch?v=BUlIs25qc_g

www.hess-ag.ch/de/busse/trolleybusse/lightram.php
A fenti svájci troli kapacitása 200 fő áraa kb 200 Millió Ft/db, sín se kell hozzá, Eu ad rá pénzt. A legolcsóbb villamos 500 M Ft/db, sín is kell hozzá nem is gyártunk villamost.
Az első duplacsuklós buszt az Ikarus építette meg 1988-ban; Ikarus 293. Építsenek most is!!!!!!!!!!!!!
A pofázás a GDP növekedésről unalmas, épp most vágták vissza 3.-szorra a saját előrejelzésüket Matolcsyék.

BPO654 2011.12.09. 13:00:30

@BPO654: "....a 120 méteres helyett.......":XD

cso zsi 2011.12.09. 19:06:06

@BPO654: Ennek mi értelme lenne? A villamos eleve jár a hídon, csak kifelejtették a szigeti megállót. Viszont a tízpercenként, vagy ritkábban járó hévhez nem kell több, mint amit az 1-es tuja tud, amennyiben nincs lassújelzése a jelenlegi kriminális pályaviszonyok miatt. A szigetre viszont most 3 buszjárat is felhord, ebből egy végig is megy rajta.

BPO654 2011.12.11. 23:23:47

@cso zsi:
Baleset, műszaki hiba esetén pótólná a villamost. A jelenlegi pályaállapotok kritikán aluliak a menetidő a menetrendi sokszorosa... . A pályafelújítás alatt kitűnő lenne pótlásra. A G2 (Ganz-Hunslet) szerelvény bef képessége 1116 fő, ez több mint 9 db csuklós kapacitása!!!
www.youtube.com/watch?v=vvv4sqPSEkU&feature=related
Ezenfelül a pótlás után lehetne M3 kiágazó óbudai ágaként hasznosítani!!! A margitszigeti állomás elhagyható. A villamos pótlása alatt egy egyvágányos kihúzó és kitérő nélküli 2 állomásos törpemetróvonal építhető a felújított G2-vel, amelyet később M3 felújításával egybekötve kétvágányossá fejlsztenének, s ekkortól lehetne kiágazás Óbuda felé.

BPO654 2011.12.12. 11:44:18

Tényleg legyünk olyan mint Athén, ahol gyújtogatnak utcán harcolnak???
Nos lassan tényleg olyanná leszünk mint a Balkán, hiszen amíg Vitézyék arról kérdezik a népet, h megálljon-e az 1-es kétszer is a Váci útnál (www.bkk.hu), amit mellesleg gyorsvillamosnak építettek (.........), és szövögetik a megalomán terveiket, addig a valóság az,h ;
index.hu/belfold/budapest/2011/12/12/keddtol_korlatozzak_a_metro_sebesseget/
Ja, és alatta ott van, h csak Békásig jár a H5 már megnint kábellopás miatt.
Mellesleg a múlt héten is többször volt buszos pótlás M2,M3 3,51,52,42-n, utóbbi kettőn a teljes vonalon. Nem is kéne oda villamos 42,52-re elég lenne oda a troli, úgysem bírjuk fenntartani. Bp-en a vaspálya összhossz 641 km, amit 641000000000 (Mrd) Ft-ért lehetne felújítani. Soha sem lesz erre elég pénz. Még Eu-val sem! Mi kell még, belássák?????????

BPO654 2011.12.15. 12:14:12

@cso zsi: Ráadásul áthelyezik a Kolosy téri v.á-st, ezért a Szentlélek térit átépítik, akár kialakíthatnák az M3 óbudai ágának állomását is egy füst alatt!!!

cso zsi 2011.12.15. 17:01:21

@BPO654: "metró 8 kocsis 50000 utas, tehát metró 4 kocsis szerelvény=25000 utas"

Ez a tanulmány egy konkrét városról szól, vagy csak eszmefuttatás? Bp-n jelenleg 5 és 6 kocsis metrószerelvények futnak, ésa felújítások közül talán csak az Örs vezér tere végállomás, ahová nem fér be 6 kocsi, a vonal többi megállójába viszont igen.

"A G2 (Ganz-Hunslet) szerelvény bef képessége 1116 fő, ez több mint 9 db csuklós kapacitása!!!"
A Ganz-Hunslet egy ipari műemlék, abból is a szégyellnivaló. Mert szépnek szép, csak az az egy darab is használhatatlan, amit járattak anno a 3-as vonalon.

BPO654 2011.12.19. 17:08:45

@cso zsi: Ez egy tanagyag.... . A 4 kocsis metró az az M4.:D (Mivel feljebb az M4-ről volt szó).
Nem szégyellnivaló. Pont az a szégyellnivaló, h ha a többit felújítják akkor ezt miért nem? Nem éri meg? Nem. De a többit sem.... . Márpedig felújítják őket mert nincsen más! Én utaztam rajta. Sokal csendesebb volt, jobban gyorsult-lassult, és szebb volt kívűl-belül. Ez egy prototípus volt, a protónál pedig az, h előjönnek hibák nem szégyen.:D Azért protó.
Ide is belinkelem:

videa.hu/videok/jarmuvek/16-eve-hianyzol-g2-metro-3-as-vonal-xSMHgcToDU2qWoEt

BPO654 2011.12.19. 17:23:00

Ha egyedül nem megy akkor van itt két jgyártó világcég, nem szégyen szakmai segítséget kérni, esetleg felújíthatnák ingyen, v a szupergazdagjaink is besegítheének... .
A két cég a Stadler, és a Bombardier. Fel kell hozni a vezető mérnökeiket, a külföldieket, és megnézetni velük. Olcsóbb mint levinni a metrót Szolnokra, v Dkeszire.

cso zsi 2011.12.20. 07:44:51

@BPO654: Utaztam rajta én is, talán háromszor sikerült elcsípni. Nagyon tetszett, és nagyon szerettem volna, hogy legyen belőle valami.
A leállítása után hoztak nyilvánosságra olyan dolgokat, amelyek a rossz minőségét, és talán a gazdaságtalan gyártást emlegették.

BPO654 2011.12.20. 23:02:02

@cso zsi: Persze voltak hibái, mint minden protónak.
Gazdaságtalan gyártás?
A járműgyártás homogenizálódik, tehát nincs ma már a modernebb helyeken ilyen éles különbség hé-meteó között mint itt.
Bizony a hazai gyártást meg lehetett volna tenni, hiszen a héveket is cserélni kéne. M2-M3:369 db kocsi, M1: 23 db, és 300 db hév, és a fogas az 7 szerelvény.
Plussz M4 járművei. 7-800 db új jármű az biztosan nem gazdaságtalan. De ezt is elk...ták.

BPO654 2011.12.22. 22:47:10

@cso zsi: Akkor is és most is.
Nem kellett volna aláírni az alstommal újra, amit a francia állam többször megmentett. Mi nem mentettük meg a Ganzot Ikarust, most meg sínak, h 55% a foglakoztatottság. Ez a politikusok szégyene nem a népé. Most lett volna lehetőség. Területvan, gyárak vannak összközművel, a Stadler 2-3 hónap alatt tető alá hozta a két gyáregységét Szolnokon Pusztaszabolcson. Az 60-90 nap. Hány napot kapott az alstom? 330 napot. ... . Azok után, h 3 éve nem szállít!!!!
Leírtam; a mérnököket fel kell hozni pestre, megmutatni nekik a G2-t, és kész. Csinálják meg. Hajtás,vezérlés, futás kukába, csak a szekrény marad többi új. Ennyi.

Ha buszra nem ad pénzt az Eu mit köllött vóóóna csináni? Mivel elektromosra ad, ezért bedrótozni és akkor vehetnének 1400 db új trolit. Kiszámoltam már leírtam a másikban, h kb 470 Mrd Ft lett volna, tehát M4 első szakasz ára. Na, melyik a hsznosabb??:D

Troliösszekötések;
Ezt is leírtam már,
82-70 - E.kirné, 3-as mehetne az 1-es pályáján Északnak.
73-80
78-80A
79-80A-81
72-77
74-69 (ez utóbbi villamos).

cso zsi 2011.12.25. 20:40:50

@BPO654: Ez az Alstom ügy mindenhonnan bűzlik.
Tegnap este volt épp valamelyik népművelő adón az Alstom brazíliai (Lapa) gyáráról, ahol a New yorki metrókat gyártják. Az valahogy olyan képet mutatott, hogy az ember még dolgozni is szívesen elment volna oda. Pláne, utazni a szerelvényen.

Az 1-es villamos Árpád hídi megállása kétszer, elég fogós kérdés. A buszok budai irányban megteszik. Lassan 30 éves az aluljáró, de az egyszerű "dupla" aluljáró még mindig olyanokkal van teli, akik az égből pottyantak oda, és nem ismerik ki magukat. Azt sem szabad kifelejteni, hogy a megállók az ellenkező oldalról 4 lépcsőn közelíthetők meg. Pl. buszpályaudvartól Buda felé, vagy a rendőrpalotától a Thököly út felé. A lépcsőket csökkenthetjük egy méretes kerülővel, és 2-3 gyalogátkelővel. Hátránya a járműforgalomnak lesz ebből, mert a híd felől a Thököly felé haladó villamos jelenleg zöldhullámon halad a Honvéd kórházig. Úgy sejtem, majd a villamosra hangolják, és betördelik a már amúgyis akadozó forgalmat a Teve-Róbert-Angyalföldi saroknál. Mert itt fordulnak a buszok is a végállomáshoz.

BPO654 2011.12.27. 10:09:43

@cso zsi: Sajnos a BKK ilyen hülyeséggel foglakozik, holott az 1-es az gyorsvillamos. Az alstomokat Katowiczében gyártották le, holott a szerződésban az van, h Fr.országban kell legyártani.... . Kapásból szerz szegés, tehát mehetnének a francba.
Pont most kellene a Keletinél lévő trolikat összekötni, mert most van M4 építése miatt a felfordulás, sőt M4 ktg-eib be lehetett volna ezt is tenni, ez már nem osztott-szorzott volna. Dehát demszkytől ennyi tellett... . A többiektől meg eddig az 1-es villamos 20 m-kénti megállítgatása.

Milyen legyen Bp stratégiája? Írja a cím.
Mondjuk legyen káytúmentes Bp, és ha valahol megcsinálnak vmit, akkor az ne olyan legyen mint a Bartók ahol nincs egy olyan rohadt aknafedő sem amelyik szintben lenne a legfelső (és nem a legalsó) aszfaltréteggel............ .

BPO654 2011.12.29. 23:00:11

A kátyúmentes Bp, és a szintbehelyezett aknafedős (aknamentesített.....) Bp-et kéne elérnünk.
Addig viszont amíg az a szívonal, h mindennap kigyulladak a metróink, addig 2 javaslatot tudnék tenni;
1. Vegyenek használt metrókocsikat Jerevánból, ott ugyanis egy db 10 állomásos vonal van, amin 2 kocsis (!!!) szerelvények járnak. Régebben több kocsisak voltak, de spórolnak.
2. Ezek pedig kazahsztáni képek, ott van mit a tejbe aprítani, nézegessék a képeket a BKK-nál, és kíváncsi lennék, Mi mikor érjük el ezt a szintet? sztem soha. A metrótípusban sem vagyok biztos, mert bár a 81-760-ra hasonlít, de annál sokkal szebb, modernebb.
posztinfo.hu/utazasi-tippek/utazasi-tippek-kazahsztan/elkeszult-het-metroallomas/

BPO654 2011.12.31. 15:17:03

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Köszi!
Szóval Hyundai -Hyundai-Rotem. A formát koppintották az oroszok, mert hasonlít a 760-ra, de hát perszehogy ez sokkal szebb, és modernebb.
BUÉK!!!

BPO654 2011.12.31. 15:27:40

A Mienk viszont semmihez sem hasonlítható. A hozzáállás meg pláne nem...... :D Még ma is megmenthető lenne v inkább jövőre.:P
A receptet már leírtam (Stadler,Bombar.itt van), videot is belinkeltem.

www.freeweb.hu/metrobudapest/ganzproto.html

Dél-Korea a világ 5. leggazdagabb állama. Ott termelnek is, nemcsak beszélnek róla, meg elsorvasztják. A ... alstom helyett hyundait vettünk volna mint kazah rokonaink, akkor már nálunk is normális járművek futnának évek óta.... .
Na majd jövőre talán.
BUÉK.

BPO654 2012.02.24. 12:36:06

Kb 5 éve vetettem fel a nyugdíjaskedvezmények ügyét a Veke fórumon, amit most előkapartak a vekések, és bemutatták.... . Nos nézzük meg, h Athénban v Barcelonában m ilyen kedvezmények vannak sőt a többi uniós országban -ugye a görög csőd spanyol 22%-os munkanélküliség, IMF,stb ez közben ott van azért... .
www.euvonal.hu/index.php?op=kerdesvalasz_reszletes&kerdes_valasz_id=1554
Nálunk a külföldiek ingyenes utazását mindenképp ki kéne zárni, ahogy ezt sok helyen meg is oldották, valamint jövedelemhez kéne kötni a kedvezményt, pl: 90000 Ft felett nem járna, továbbá ha a nyugdíj mellett 8 órás munkája van akkor nem járna egyáltalán, ezenflül a reggeli (6-9), ill a délutáni (15-18) csúcsban sem járna.

BPO654 2012.02.26. 12:35:07

Néhány példa ajánlom a politikusoknak is:

München:
jegy 2,50 euro - 120 percig érvényes mindenre korlátlan átszállással
bérlet: 46,60 e
diák: 32,60 e
Nyugdíjasoknak külön kártyát kell kiváltani pénzért, ami csúcsidőben nem érvényes.

Hamburg: Semmilyen kedvezmény nincs a nyugdíjasoknak!!!

London:
60 év felettiek kiválthatnak kártyát pénzért bmely postán, ami csúcsban nem érvényes azaz;
üzemkezdettől-9.30.-ig, ill 16.30-19.00-ig nem érvényes!!!!
süti beállítások módosítása