Bence93: Tornyok"Ha már úgyis kezdesz átmenni zenecsatornába..." - megjegyzéssel küldte el nekem 8keres Lesley ezt a linket, melyen különböző városokhoz kapcsolódóan vannak zenék. Budapest sajnos hiányzik, pedig ha jól tudom ilyen izé... (a zenekritikusok ezért a kifejezésért keresztbe lenyelnek) "elektronikus tánczenében" azért jók vagyunk, vagy nem? Mindegy. Ugyanis a City Sounds címről nekem teljesen más jutott eszembe. Az, hogy melyik városnak, mi a legjellegzetesebb hangja. Mondjuk egy díszőrségváltás, egy harang, egy kikötői kürt vagy teszem azt Krakkóban a trombitaszó. Na ilyenje van Budapestnek? Olyan hang, dallam, zaj, ami csak rá jellemző, amelyről a világ másik felén is beugrana Budapest. Nekem bevallom elsőre a 19-es villamos Lánchíd alatti kanyarjában kiadott eszeveszett nyerítése ugrott be, aztán meg a különböző járművek (HÉV, metró) hangosbemondójának szignáljai. Tud valaki jobbat? Csak van valami romantikusabb. Én például szeretem a templomunk harangját, de kétlem, hogy harminc másik közül felismerném. Egész biztos van egy rakás csak ránk jellemző hang, csak végig kellene egyszer sétálni a városon lehunyt szemmel.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest zene zaj

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr321264434

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

véleményt formálok 2009.07.24. 08:51:56

A villamos oké, de szerintem jellemzőbb a csengő, na nem a Combinón.

bioLarzen 2009.07.24. 09:17:22

A sok autó együttes zaja. Szerintem. Sajna. Bár én épp nemrég költöztem kertvárosiasabb részbe, de Buapest szerintem leginkább a közlekedési zajok városa - mármint, audio-szinten :)

Érdekes kérdés lehet amúgy Bp. legjellegzetesebb illata is...

bio

maestro1 2009.07.24. 09:28:21

Pár évvel ezelőttig az UV villamos hangja lehetett volna ilyen, mivel városszerte hallhatta az ember a jellegzetes gyorsítás hangját. És csak Budapesten lehet ilyet hallani, néhanapján még mostanában is :)

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2009.07.24. 10:12:31

@bio kösz! Nekem is beugrott, holnapra terveztem kiposztolni :)

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.07.24. 10:52:05

""elektronikus tánczenében" azért jók vagyunk, vagy nem?"

Mióta? Eurodisco és germán elektronikus utánérzésből sokan élnek, de hogy "jók"... :D

@bioLarzen: "A sok autó együttes zaja."
Pár éve még, amikor gyakrabban jártam az éjszakába, az éjszakai város össz-zaja elég jellegzetesnek tűnt. Mint egy hosszú lejtőn lefele robogó Ikarus busz visítása, olyan volt az összhatás. Nem tudom, még most is ilyen-e.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.07.24. 10:53:28

@maestro1: Tudom, hogy a bejegyzés komoly válaszokat várna, de manapság az Ipari Csuklósok rossz fékezésektől meglaposodott kerekének TUDDDD-TUDDDD-TUDDDD-TUDDDD-TUDDDD hangja a legjellegzetesebb a villamosvonalak mentén :(

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.07.24. 10:55:46

@~dá~: Ugye felkészültél arra, hogy ha ilyen kérdést teszel fel, nem éppen kellemes válaszokat fogsz kapni? Sajnos Budapest ugyanis büdös város, nem is annyira a forgalom, hanem a rossz csatornarendszer miatt. Persze hozzáteszem, másutt, főleg délvidéken ez körülbelül ugyanígy van, de _illatot_ viszonylag ritkán érezni. Egy nagyvárosban elég meglepő is lenne valószínűleg.

(Közben gondolkodom ám valami komoly válaszon a jellegzetes hangra.)

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2009.07.24. 11:03:02

@Hamster nem a német euródiszkóra gondoltam, abban EGYéRTELMŰEN nagyhatalom vagyunk :D én erre az undergroundabb vagy milyen partyzene stílusra gondoltam, ami a linkelt honlapon hallható. (tisztázza már nekem valami szaki ezt a fogalmat :)
Egy zenei újságíró barátom mondta pár éve, hogy elég menők vagyunk ebben, és szinte presztizskérdést csinálnak nyugati dj-k ebben a rétegben, hogy itt is fellépjenek egyszer. kamu? Beszoptam? :)

Herr Bruder Netzwerk 2009.07.24. 11:42:13

Nem kifejezetten Budapest specifikus, de pl a Máv szignál (tú-ru-ru-rú tu-ru-rúú) ahogy fújja távolról a szél, az eléggé lokál fíling. A Lánchíd alatt forduló 19-es sikításával abszolút egyetértek, ugyanezt tudta régen az 56-os villamos a Moszkva téren is, de asszem már nem ott fordul, vagy nem úgy fordul, szóval már csak archivumból lehetne elővenni.

faqtya 2009.07.24. 11:53:47

szerintem bp legjellegzetesebb hangja: "Gyurcsány takarodj!" (persze lehet módosítani az épp aktuálisra)

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2009.07.24. 11:56:20

A 200-as Ikarusok motorfékje (nyűűűűűűűűűűűűű), a villamospályán száguldó buszok panel-illesztéseknél kiadott szabályos TAKK-TAKK-TAKK-ja és a "három darabot egy százasééé'" :)

blah 2009.07.24. 12:07:34

~dá~-nak igaza van, a város szaga elég jellemző. Ha vidéken vagyok vagy akármi, már a város szélén megcsapja az orrom az otthon "illata" :)

Hoppázó Beléndek 2009.07.24. 12:09:20

az autók jó ötlet, de hogy igazán budapesti legyen, a kikajabáló egybitesek hangját is meg kell örökíteni : "a büdöskurvaanyádérnemmészköcsögkitépemabeledbazzeg!"

Crile Fisher (törölt) · http://crilefisher.blog.hu/ 2009.07.24. 12:14:08

Újbudai vagyok, és bizony mondom, a Budaörsi zúgását meg a Déli felé tarzó vonatok zakatolását akárhány közül felismerném. Vidéken konkrétan zavar a hiánya, nehezebb a nagy csendben elaludni... :)

Amúgy a MÁV-szignál, a BKV-s hangosbemondások, és a Family Frost-autók zenélése, amint még télen is naponta többször, a legváratlanabb helyeken csendül fel.

De ha meghallom, hogy "kéccsokiteccázasé", akkor is rögtön Budapest ugrik be, bár ez elég specifikus.

nemuccaszoc 2009.07.24. 12:14:48

Azért attól Isten őrizz, hogy Hamwai reklámozza az országot...

fuzzbomb 2009.07.24. 12:15:53

tegnap volt a szánin

retek. · http://csakaszepre.blog.hu 2009.07.24. 12:16:59

Szerintem a villamosok csilingelése elég jellemző (és szerintem olyan agresszív :-) ), nem véletlenül került ilyen csengetés a Combinóba is, igaz az már hangszóróból szól.

De az Ikarusok gyorsítása és motorfékjének hangja is igencsak gyakori.

retek. · http://csakaszepre.blog.hu 2009.07.24. 12:18:55

Szerintem a villamosok csilingelése elég jellemző (és szerintem olyan agresszív :-) ), nem véletlenül került ilyen csengetés a Combinóba is, igaz az már hangszóróból szól.

De az Ikarusok gyorsítása és motorfékjének hangja is igencsak gyakori.

maestro1 2009.07.24. 12:19:47

@Hamster: én is gondoltam az ICS-re, de inkább valami pozitívabb dolgon gondolkoztam... :)

fuzzbomb 2009.07.24. 12:20:22

Tegnap volt a szánin ez az oldal, én is hiányoltam róla Budapestet.
Bezzeg Tunapuna ott figyel :D

papugaja 2009.07.24. 12:24:14

Amikor a nyergesvontatók átcsattognak a Hungária krt. - Thököly út kereszteződésében a szétszakadt villamossíneken.

Vagy amikor az állatkert röpdéjében rikácsoló kakaduk hangjához háttérzajt ad egy dübörgő dízelmozdony a szomszédból.

maydayray 2009.07.24. 12:27:45

nekem a Déli pún régen hallott dí-dudidú-dudidú volt nagyon jellegzetes (lehet máshol is az volt, én ott hallottam mindig bakonyi gyerekként).

Vészmadár · http://foxhole.blog.hu 2009.07.24. 12:31:49

Szerintem mehetne Déstől (vagy Somlótól? legyen ez utóbbi, sütiben úgyis király:-) a Találj rám.

Az égre néz ezernyi ház,
S a mélyben autók úsznak el.
A városé a választás,
Hogy mennyi helyből mennyi kell.

Az utcák szétszaladnak látod,
Figyelj, hogy mégis rám találj,
A kavargó nappali világot,
Az éjjel emléke járja át.
Hogy egyszer rád találjak végül
Azt várd.

Naponta füstből vesz ruhát,
Az utcazaj öltözteti,
Korommal sminkeli magát,
A szél, s a nap megfürdeti.
Felizzik éjszaka a város,
A titkok izgalmában ég,
Egy láthatatlan utcán járok,
Mikor jössz egyszer már végre felém?
Hogy végre megtaláljuk egymást,
Te meg én.

A város lüktet mint egy gép,
A hídon össze ér a kép,
Veszélyes éjjelekkel,
Földübörgő reggelekkel,
Szörnyeteg, de végre mégis szép.

Karlitosz 2009.07.24. 12:40:40

nekem az ugrik be amikor a régi friderikusz show reklámjában a hajléktalanok énekelték: budapest budapest de csodáás...
ez mindig eszembe jut a városban járva, dugóban ülve, kutyaszarba lépve, stb.

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2009.07.24. 12:47:14

@papugaja: Vagy amikor az állatkert röpdéjében rikácsoló kakaduk hangjához háttérzajt ad egy dübörgő dízelmozdony a szomszédból.

Ugyanez a trolibusszal és a bőgőmajmokkal :)

Hargita Nándor · http://sliceandsmile.blog.hu 2009.07.24. 12:54:16

a combino jutott először eszembe nekem is, nem tudom miért.

pedig annyira nem jellegzetes.

de nem tudok jobbat.

Zelefánt 2009.07.24. 13:07:10

Hát a hangjára nincs ötletem... Talán hogy: "...jegyeket, bérleteket..."

Ellenben a város szaga bizony meghatározható:
Húgy / benzingőz / fekália / húgy / piszkoshajléktalan-szag / metrószag / olvadó aszfalt szaga / húgy / húgy / látványpékségek édeskés illata, na meg még húgyszag is.

Bocs, hogy OFF.

mhxmqz 2009.07.24. 13:17:10

Az éjszakai mélynyomók hangja állandónak tűnik..

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.07.24. 13:25:16

- villamoscsilingelés
- fémes fékhangok
- piaclárma vagy feketemunkát keresők
- IFA-cöcögtetés
- MÁV szignál
- a Delta zenéje, ami nem magyar, de menő
- Budapest, Budapest, te csodás
- a Realistic Crew Budapestről szóló száma

Amúgy meg deep house ügyben a Forteba nevű váci srác szerintem teljesen képviseli Magyarországot, és elég jó név. Ráadásul a Plastic Citynél van, ami önmagában presztizs (lásd: The Timewriter). Keressétek a 2007-es Space between us című albumot.

www.myspace.com/forteba

Innen kiderül, mennyi helyen megjelent már:
www.plasticcity.de/index.php?main=artist&artist=forteba&name=Forteba

seabeast 2009.07.24. 13:48:41

Egy BKV ellenőr boroskóla áztatta hangja, amint rád rivall, hogy "ájjá csak meg"...

Dorsz 2009.07.24. 14:09:12

Buszon, trolin az ajtócsukódást jelző repedtfazék csengő hang. Főleg ha már az utolsókat rúgja. :)
Vagy metrón szintén: "Kérjük vigyázzanak, az ajtók záródnak." *ajtóbebaxódás*

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.07.24. 14:18:18

@nosferato: "- villamoscsilingelés
- fémes fékhangok
- piaclárma vagy feketemunkát keresők
- IFA-cöcögtetés
- MÁV szignál
- a Delta zenéje, ami nem magyar, de menő"
Ezek nem Budapest-specifikus hangok, bárhol lehetnek Magyarországon.

"- Budapest, Budapest, te csodás"
Ez meg gagyi, ez inkább ne legyen, szerintem összes nagyim is tiltakozott volna ellene...

És a zenék eleve nicnsenek helyhez kötve, amit írtál másikat, azt meg nem is ismerem, szóval nem lehet jellemző, mert ahhoz mindenkinek ismernie kéne ;)

Amúgy könnyen lehet, hogy ebben a szép globalizált világban csak azok a nem éppen kulúrált effektek jöhetnek szóba, amik máshol nem fordulnak elő, pl. a kéccázéapaprika, a forgalmiokokmiattavillamosokmegnövekedettindításiidőközzelközlekednek, a kérjükhagyjaelabiztonségisávot...

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2009.07.24. 14:49:58

@Ibigoo: @Crile Fisher: @Hamster: nekem ezek közül az aluljárós árus hangok közöl a "nemtom mennyiért csokorját a fréziának" a kedvencem. Azt sem tudom, hogy néz ki a frézia, ezt a szót csak ebből a szövegösszefüggésből ismerem :)

bioLarzen 2009.07.24. 18:11:14

Hamster reakciója nosferatora érdekes kérdést vet fel: mi számít jellegzetesen budapestinek: az, amit budapesten sokszor, sokfelé, rendszeresen hallani, vagy az, ami leginkább Budapestre jellemző, amelyik zajról az embereknek leginkább Budapest jut eszébe - nem csak az ott élőknek, persze. Mert, teszem azt, a Family Frost kocsit így, nyaranta tleg aállandóan hallani, elég jellegzetes a városban - de van Family Frost máshol is, ha jól tudom, nem csak Bp-n. Az én általam írt sokautó-zaj sem csak Bp-re jellemző, gondolom, Miskolcon, Pécsett, stb... ugyanúgy megvan. De nekem Budapestről ez az alapzaj jut eszembe.

Szóval, mit tekintünk Budapestre jellemzőnek a fenti változatok közül?

bio

bioLarzen 2009.07.24. 18:14:04

Ja, és közben eszembe jutott még egy jellegzetes hangeffekt: a jó öreg Ikarusok, ahogy a végállomáson néha hatalmas és hosszan elnyújtott szisszenéssel kiengenek egy csomó levegőt elöl-alul - nem vagyok asztronauta, nem tudom, mi célból, asszem a fékrendszer lehet.

És, ha már busz: mivel nincs kocsim és sosem volt, elég sokat jártam/járok tömegközlekedési eszközökkel, úgyhogy nekem biza a busz ajtójánál a csengetés/berregés is tőrőlmetszett pesti zaj.

bio

bioLarzen 2009.07.24. 18:15:30

És, csk, hogy floodoljak: az első felvetésemre máris ott a válasz a postban: a konkrétan csak a mi városunkra jellemző zajkokat kéri a post.
Bocs a felületességért. Ígérem, többet nem fog előfordulni!

Igaz, kevesebbet sem.

bio

bioLarzen 2009.07.24. 18:16:42

Dávid,
a frézia a világ legjobb illatú virága (OK, talán a gyöngyvirág megközelíti). Isteni illata van.

bio

Gyalogkakukk 2009.07.24. 18:48:09

azt hittem Krakkóban nem trombita, hanem harsona

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2009.07.24. 18:54:39

@bioLarzen: ja totál eltértél a tárgytól, erősen gondolkodtam a moderáláson :D

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2009.07.24. 19:00:36

@Gyalogkakukk: én trombitára emlékszem a google-lel is inkább az jön ki, bár harsona is akad. a kedvencem azért ez: "egy hajdan őrként tevékenykedő trombitás ugyanis harsonaszólóval jelezte a tatárok bevonulását" (www.utazasinfo.hu/hu/europa_lengyelorszag_krakko.html)
abszolút kompromisszum :D

E_E 2009.07.24. 19:38:30

Aki hiányolja az 56-os villamos nyikorgását, az nyugodtan látogasson el Hűvösvölgybe, a végállomás felé haladva két percen keresztül hallható!

Budapest-specifikus hangnak 10 éve egyértelműen ezt tudtam volna elképzelni:

"Dinnnnyéééééééét! DÜÜINNNNNYÉÉÉÉÉT! Ittafinom görögdinnyesárgadinnye. VasszermelónehónigmelóneDÜINNNYÉÉÉÉÉÉÉÉÉT!"

bioLarzen 2009.07.24. 22:07:10

Dávid,
rendőrállam!!! :D

bio

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2009.07.24. 23:36:32

@~dá~: Azt sem tudom, hogy néz ki a frézia
www.figyusz.com/files/download/frezia.jpg ittene, occóér' a csokra, vigye mán el fijatalember!

bioLarzen 2009.07.25. 09:09:57

Más magyar városokban mennyire jellemző még a macskakövezett út? Mert az azokon végigrobogó buszok/autók keréksurrogása is elég jellegzetes.

bio

albert1 2009.07.25. 12:21:14

Javaslat 1: Keleti vagy Nyugati összesített zaja. Azért, mert ahogy a csarnokban keveredik, az csak Pesten van. A forgatagon felülemelkedő régi Szalóczy-féle higgadt hangsúlyozás, és az összhangzatos IC/EC szignálok mintha egy párhuzamos valóságból jönnének, ahol minden szép. ;)

Javaslat 2: mozgólépcső lejáratok zúgása, plusz az egyik rossz és kattog, hogy klakaka-klakaka-klakaka-klakaka...

A BKV szignált, Bö-őrond Ödont mondtátok.

Nem tudom, közlekedéstől függetlent nekem nagyon nehéz...
Az összes BKV eszköz nagyon jellegzetes, nagyon szerettem hallgatni.

Modern, de a Bambínó az utcazajra is kihat: nyípp-ípp-ípp-ípp-ípp-ípp klatty. Huuuuuúúúúú...

29-es busz végső harca az emelkedővel a Szerb Antal utcában... 90-es fel-visszavált az Istenhegyin... Régi 3-as csuklós (435) teletömve nekiveselkedik. 7-es GYROS
kapaszkodik az Erzsébet hídra...

HÉV ajtójelzés, kattogás, UV villamos, ICS villamos, Tátra villamos... Metró 3-ason: bam-bimm, vvvvvpaff. Bemondás. Taktak-hm-fssssss. Hööeeee....

Trolej, de sajnos az import vagy került exporta is. Ami nem, az nem elterjedt Bp. szerte, de jó hangok azok is nagyon.

Szóval ezek is csak itt vannak. Nem akartam színeszkedni, de muszáj volt néhányat utánozni :)

retek. · http://csakaszepre.blog.hu 2009.07.25. 21:24:39

@Audi Achtzig: Jókat nevettem a "hangjaidon"... :-)

Off: @~dá~, ki lettem moderálva, miért tűnt el a hozzászólásom, hiszen semmi rosszat nem mondtam...vagy mi történt?

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2009.07.25. 22:20:13

@retekblog: passz. aznap rengeteg komment duplán-triplán jelent meg és a fölöst kigyomláltam. az adminban most is csak az egyik van kitiltva, de itt meg sehol semmi. nem tom, talán központilag "kijavították a hibát" és az elvitte a bennmaradtat is? mindenesetre most mindkettőt visszaengedem és bocs!

retek. · http://csakaszepre.blog.hu 2009.07.25. 22:48:11

@~dá~: Köszönöm, nem probléma, csak nem értettem mi a gond. Azt hittem egy ideig, hogy az én készülékemben van a hiba...

Gyalogkakukk 2009.07.28. 21:32:09

@~dá~:

OK, elfogadom a kompromisszumot :)

zene-buli · http://musicmag.hu 2009.08.12. 22:15:42

aú, typo, úgyértem:

*templomharang
süti beállítások módosítása