fovarosi.blog.hu: Metro4-RakocziTer-20100825-06 - indafoto.hu

Lenyűgözően jól néz ki a 4-es metró Rákóczi téri megállója. A nemrég elkészült állomás fotóját én is megosztottam, de a helyesírási hibát nem vettem észre, pedig öles betűkkel öntötték betonba. Kiszúrta viszont a Szerencsi Válasz!

FRISSÍTVE: Mint kiderült, valóban említi egy XVII. századi összeírás Tiszavasvár nevét a Rákócziak birtokai közt. Hogy azonban pontosan hol volt a szóban forgó település, nem tudjuk. Nagy valószínűséggel a szóban forgó dokumentumban is elírták a település nevét. Részletek itt.

Őket azért is érdekelhette a felirat, mert azon - szerintem nagyon szellemesen - Rákóczi birtokait veszik sorra. Köztük van Szerencs is, de Tiszavasvári is. Vagyis, ahogy a feliraton szerepel Tiszavasvár. Ami ugyan elsőre logikusan néz ki, mert olyan település valóban van, hogy Vasvár. Csak hogy a szóban forgó város Vasvári Pál után kapta a nevét 1952-ben. Szóval olyan, hogy Tiszavasvár sajnos nincs.

Kíváncsian várom, mi lesz. Vagy átjavítják a feliratot, vagy megmarad ez is olyan feliratbakinak, amilyenekért a helytörténészek és a városi legendákra éhes polgárok rajonganak?

[A Fővárosi blog fotója 2010-ben készült az építkezésen]

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest baki metró felirat állomás négyes metró nagykörút józsefváros viii. ker rákóczi tér

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr635682681

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hatja 2013.12.09. 10:03:23

én a B választ jelölném meg.

adamjanos 2013.12.09. 10:11:15

Csak ezen a képen sajnos másik hiba is fellelhető, ugyanis míg a betonba öntve Lednice szerepel, ami Csehországban található (egyébként csodaszép kastéllyal,ami a Liechtenstein családé volt), addig Rákóczi birtoka Lednic volt a mai Szlovákiában, az akkori Magyarországon. Magyarul Lednic , Lednica (a-val) szlovákul, erre lehet olvasni róla: hu.wikipedia.org/wiki/Lednic

Érdekes lenne még azt is megtudni, hogy Tiszavasvári miért nem Tiszabődként szerepel a feliraton, hiszen Rákóczi korát idézik és a város csak 1952-ben kapta mai nevét. Ez is valami kavarodás? Én nem is találtam Tiszavasvárit a Rákóczi birtokok között, de ebben lehet, hogy tévedek.

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2013.12.09. 10:17:50

@adamjanos: a címe közt Ledniceként szerepel, bár amit írsz az teljesen igaz.

Így szól az idézet:

hu.wikipedia.org/wiki/II._R%C3%A1k%C3%B3czi_Ferenc#Jegyzetek

Mi, második Rákóczi Ferenc, Isten kegyelméből a’ Római Szent Birodalomnak s Erdély országának fejedelme, Magyar ország részeinek ura és a székelyek főispánja, a’ szabadságért öszveszövetkezett Magyarországnak vezérlő fejedelme, munkácsi s makovicai herceg, Sáros vármegyének örökös főispánja és Sárospataknak, Tokajnak, Regécnek, Ecsednek, Somlyónak, Lednicének, Szerencsnek, Ónodnak örökös ura etc.

Szóval az nem igazán hiba, bár az értelmezésén lehet vitatkozni.

Andrew85 2013.12.09. 10:19:38

Nem kekeckedés, csak kérdés: ezt a hibát jelezte valaki a kivitelezőnek/megrendelőnek is? :)

KOPP 2013.12.09. 10:37:30

Valóban. /wiki:A város helyén két település állt egykor, Tiszabűd (korábban Bűd) és Bűdszentmihály (korábban Szentmihály). ... Először 1941-ben egyesültek Bűdszentmihály néven, de a tiszabűdiek nem akarták elfogadni önállóságuk elvesztését. 1946-ban sikerült is visszanyerni községi önállóságukat, de 1950-ben újra Bűdszentmihály néven hozták egybe a két községet.

Tiszabűd legalább a község nevében akarta jelezni egykori önállóságát. Ennek eredménye lett végül az új elnevezés 1952-től: Tiszavasvári, Vasvári Pálról és a Tiszáról.

régebb óta vagyok Subban mint te 2013.12.09. 10:38:12

Felesleges kijavítani, pestieknek jó lesz az így is.

Hhajni 2013.12.09. 10:40:35

"Tiszavasvári miért nem Tiszabődként "

Szerencse, hogy nem írták fel így, ugyanis helyesen Tiszabűd.
forrás: hu.wikipedia.org/wiki/Tiszavasv%C3%A1ri

borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2013.12.09. 10:41:11

nagy szerencse, hogy Tiszavasvári nem w-re végződik

Mészáros Laci 2013.12.09. 10:41:31

...esetleg népszavazást tartani a település nevének megváltoztatásáról?

Több helyütt a Ságvári (Endre) utcából Ságvár utcát csináltak, költségtakarékosan.

Mészáros Laci 2013.12.09. 10:45:47

egyébként kézi betonmaróval fél nap alatt megoldható. egyszer majdnem vásároltam egy ilyent.

www.blastrac.ro/ENG%20BMP-HER%20150EC.pdf

shearer86 2013.12.09. 10:46:24

sőt, igazán helyesen nem is Tiszabűd, hanem csak Büd. A XVII. században ugyanis így hívták :)

Egyébként Büd az 1645-ben III.Ferdinánd császár és I. Rákóczi György között megkötött linzi béke alapján Rákóczi György fejedelemnek és "mindkét ágon leendő maradékinak" lett átadva az ecsedi uradalomhoz tartozó birtokrészekkel együtt.

adamjanos 2013.12.09. 10:55:30

@Zubreczki Dávid: Igen már látom, bár a régi helyesírással Lednicze lett volna, az utolsó hivatalos (gondolom 1910 körüli) magyar neve a wiki szerint Lednic, vagy akkori helyesírással Lednicz volt. Ez a mostani felirat a Rákóczi korabeli Lednicze név ráadásul a mai helyesírással... a csehországi Lednice ezen kívül nagyon híres, bár Rákóczi korában azért nem lehetett zavaró, mivel akkor valószínűleg a német Eisgrub néven futott.

Mindenkitől elnézést, hogy Tiszabűdöt eredetileg rosszul írtam, azonban arra továbbra is kíváncsi lennék, hogy ez a név hogy nézhetett ki Rákóczi korában, illetve, hogy tényleg az ő egykori birtokáról van szó?

Kászon Tomi · http://kulturjunkie.blog.hu 2013.12.09. 10:56:36

Akkor most mi lesz? Fejek fognak hullani? :P

w650 2013.12.09. 10:59:15

Ez nem helyesírási hiba. Hozzá nem értés. Tájékozatlanság. Vacak munkavégzés. Vagy budapesti világszemlélet. De nem helyesírási hiba.

adamjanos 2013.12.09. 11:00:01

@shearer86: Köszi, miközben az előző bejegyzést írtam, nem láttam, hogy meg is érkezett a válasz.

Ezek szerint a tanulság, hogy az eredeti Büd községnevet, a mai Tiszavasvárira cserélték (azt is rosszul), míg Lednicnél vissztértek a régi Ledniczére a mai helyesírással. Szép kavar, mi lehet a többi feliraton:-)

Tüntess az orbáni diktatúra és simli ellen! 2013.12.09. 11:26:30

Bóvli kormány, schmittpali szint, Orbán takarodj!

szájhúzó kutya · http://szajhuzokutya.blog.hu 2013.12.09. 11:49:30

Azt, hogy a szélkálmit idéző beton izé mért takarja el, a csarnokot a kőrút felől lehet tudni?

adamjanos 2013.12.09. 11:56:47

@Zubreczki Dávid: A feliratokhoz még utoljára: esetleg egy jó látható helyre elhelyezett tájékoztató tábla segíthetne, ami leírná a Rákóczi család életét, leírná a birtokok akkori és mai nevét (pl. Lednica), esetleg egy régi térképen elhelyezné. Lehet, hogy van ilyen az állomáson, de ha nincs akkor jó ötlet lenne, mivel a betonon úgysem javítanak majd.

Avatar 2013.12.09. 11:59:38

@Mészáros Laci: Népszavazás? Beleírják az Alaptörvénybe, hogy Tiszavasvár mostantól i nélkül van, oszt jónapot.

Dr_utcai_arcos 2013.12.09. 12:00:43

Szerintem meg simán átnevezik Tiszavasvárnak, a lehetőség a kezükben van. Nehogy már 13 ezer ember akarata szembe menjen 10 millió*2/3-al.

Mészáros Laci 2013.12.09. 12:01:11

@Avatar:

látod, én ilyen ódivatú vagyok, ezt a tempót nem bírom megszokni

Mészáros Laci 2013.12.09. 12:02:06

@w650:

...esetleg I betűvel nem fért ki :)

VAN MASIK 2013.12.09. 12:02:44

Az egesz 4-es metro semmit sem er. Mire elkeszul, a terepjaros ujgazdagokat leszamitva kinek lesz itt annyi penze, hogy utazzon rajta ?
Senkinek nem lesz 500 forintja jegyre, meg 15 ezer berletere. Evi par utassal uresen fognak lezengeni a szerelvenyek.

VAN MASIK 2013.12.09. 12:03:51

Az egesz 4-es metro semmit sem er. Mire elkeszul, a terepjaros ujgazdagokat leszamitva kinek lesz itt annyi penze, hogy utazzon rajta ?
Senkinek nem lesz 500 forintja jegyre, meg 15 ezer berletere. Evi par utassal uresen fognak lezengeni a szerelvenyek.

Reggie 2013.12.09. 12:21:43

@VAN MASIK: Es tenyerbol josolsz-e?

vittore 2013.12.09. 12:29:29

@w650: Köszi, hogy leírtad helyettem... :)

HgGina 2013.12.09. 12:29:51

Nem lehetne inkább pumpa?

Yumurdzsak 2013.12.09. 13:04:15

én arra keresem a választ, h a rákóczi teret mér csúfíották el egy akkora nagy böszme beton darabbal

bioLarzen 2013.12.09. 13:08:10

Semmi gond, könnyű lesz kijavítani: egyszerűen átnevezik a települést és slussz.

Nem kell mindenből drámát csinálni.

bio

bioLarzen 2013.12.09. 13:11:30

(Na, látom, nemhogy első, de mégcsak második sem voltam ezzel a poénnal... Hiába, ahogy öregszem, úgy lassulok...)

Rézfánfütyülő fűzangyal 2013.12.09. 13:13:13

Valaki megküldte már a kivitelezőnek, vagy csak itt szívatjuk egymást? Szeretném látni az ő nyilatkozatukat, no meg a megnyúlt képüket, amikor meglátják, milyen az, ha szekértelem nélkül csinálnak mindent!

micsoda? 2013.12.09. 13:15:28

Szerintem sem helyesírási hiba, inkább helytelen írásmód. Számos ilyen írásmódbeli változást lehetne mondani, mert idők folyamán változik. Főleg a település nevekre jellemző.

barli 2013.12.09. 13:22:31

Azon a téren inkább kis helyes piros kabinokat kellett volna kialakítani több emeleten, mint Amszterdamban...

alfax 2013.12.09. 13:24:38

józsikám hozad a flexet, ide keltetne egy i betü

gabest1 2013.12.09. 13:30:28

Meg kell csillagozni és a következő emeleten korrigálni.

barli 2013.12.09. 13:31:06

az i-t levédette az Apple

¿Qué tapas hay? 2013.12.09. 13:32:06

@poszter: Azért ez eléggé félreérthető: "Ami ugyan elsőre logikusan néz ki, mert olyan település valóban van, hogy Vasvár. Csak hogy a szóban forgó város Vasvári Pál után kapta a nevét 1952-ben. Szóval olyan, hogy Tiszavasvár sajnos nincs."

Van Vasvár település, majd' ezer éve, megtévesztő neve ellenére Vas megyében. A település, amelyik Vasvári Pálról kapta a nevét az (Tisza)Bűd. A Fejér Pál néven anyakönyvezett Vasvári pedig Nyírvasvári település nevéből vette fel a Vasvári nevet.

ubu1 2013.12.09. 13:32:53

Egyébként ki az a Rákóczi? :-)

@shearer86: Persze, csak előtte pár nap állványozás, utána meg pár nap takarítás - ha nem kezdenek hozzá időben.

Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2013.12.09. 13:35:34

@blogoslajos: Mondjuk így már érthető, miért akartak annyira nevet változtatni.

Dr_utcai_arcos 2013.12.09. 13:37:51

@alfax: Hát, inkább képzelem el így: S. úr! Kéne még egy 3 milliárdos pályázat, át kéne építeni a felső szintet. Ha esetleg oda szólna O. m úrnak tisztelettel!

krampam 2013.12.09. 13:50:54

@szájhúzó kutya: jaj, én is ezt kérdem mindig! MIÉRT KELLETT ELTAKARNI A CSARNOKOT???
Egyébként tök jó a tér, meg az állomás, meg minden (kivéve a feliratokat, ugye), de hogy így eltakarni a szépen felújított csarnokot?? skandallum

Prolee2 2013.12.09. 14:01:19

Nem értem miért fikázzák a kivitelezőt? Gondolom terv alapján dolgozott. A tervező volt a balfa.z. Aki kicsit többet tett el, mint aki megcsinálta.

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2013.12.09. 14:09:45

@¿Qué tapas hay?: világos, csak próbáltam kisakkozni a tévedés okát. Vasvár város, alighanem mindenki ismeri, benne van az emberek fülében, fejében.

Olyan ez, mint hogy Kiskunfélegyháza és társai miatt sokan Veresegyházát mondanak Veresegyház helyett :)

JewRivers 2013.12.09. 14:30:39

az indavideónál csak az indafotó szarabb!
bárhogy szeretnél rá zoomolni egy képre nem tudsz, mert egy rakás szerencsétlenség, mint lassan egy éve a Layeres zsIndex.hugy

adamjanos 2013.12.09. 14:38:51

Egyébként nagyon szép a megálló és az ötlet, hogy kicsit Rákóczihoz kötik, kiváló! Az eredeti cikkben ott a link az aktuális képekhez: www.szeretlekmagyarorszag.hu/elkeszult-a-4-es-metro-ujabb-allomasa/

halaloszto 2013.12.09. 14:42:08

es az feltunt hogy ez nem helyesirasi hiba, hanem eliras/sajtohiba?

ha mar a precizsegnel tartunk.

Vajk

altimus 2013.12.09. 14:47:17

Magyarország jobban teljesít, ha nem is a legjobban.

VT Man 2013.12.09. 15:05:30

@VAN MASIK:
"Az egesz 4-es metro semmit sem er. Mire elkeszul, a terepjaros ujgazdagokat leszamitva kinek lesz itt annyi penze, hogy utazzon rajta ?"

2014-ben elkészül, 2014-ben havi 9500 Forint lesz a BKV bérlet.

Szerinted csak az újgazdagoknak van ennyi pénzük?

Hangulatkeltő-e vagy?

Darw 2013.12.09. 15:07:36

Erre csak egy mondat: Ellenforradalom a Moszkva (Szél Kálmán) Téri metróállomáson:))

Kovacs Nocraft Jozsefne 2013.12.09. 15:09:56

Ha már helyesírási hibát bírál a posztoló...

"Csak hogy a szóban forgó város Vasvári Pál után kapta a nevét 1952-ben."

Helyesen:

Csakhogy a szóban forgó város Vasvári Pál után kapta a nevét 1952-ben.

Csak hogy legközelebb emlékezz rá. :) (A "csak hogy" helyett "csakhogy" kell ide, egybeírva, mert ez kötőszó. )

barli 2013.12.09. 15:17:51

nyelvtannácik, szevasztok :)

szájhúzó kutya · http://szajhuzokutya.blog.hu 2013.12.09. 15:46:52

@krampam: szerintem csak rossz irányban tartották a tervrajzot, elforgatva nem lenne vele "nagy" gond...

szájhúzó kutya · http://szajhuzokutya.blog.hu 2013.12.09. 15:50:36

@régebb óta vagyok Subban mint te: ja, például én, mint itt lakó pont leszarom, hogy parasztfalva hogyan van felskribálva, úgyse fogok lemenni! az jobban zavar hogy a rettenet betonbunker eltakarja a csarnokot!

pocaklakó minimanó 2013.12.09. 17:11:07

Jé, azt hittem, hogy a Rákóczi teret a híres médiaszemélyiségről (starity.hu/sztarok/rakoczi-ferenc/) nevezték el.

dr. Közbiztonság Szilárd 2013.12.09. 17:12:53

Röhejes, amikor egy pocsék helyesírású, magát újságírónak gondoló senki fikázza másnak a helyesírását.

Úgy látszik, az Indexnél most ez a divat.
A múltkor az RTL helyesírását fiklázó cikkben volt legalább 10 hiba. Ebben a mostaniban csak 5, meg 2 nyelvtani.

Ráadásul a betűelhagyás nem helyesírási hiba, hanem elírás.
Nem egészen ugyanaz.

Estevez atya 2013.12.09. 17:28:22

Úgyse olvasom el a feliratokat, csak guruljon már.

ghoezeke mate 2013.12.09. 17:59:25

@Rézfánfütyülő fűzangyal: Ne akard a kivitelezőt hibáztatni, az ő dolga a betonvésés meg ami ide kell. Nem dolga a lektorálás.
Az eltolás annak a lelkén szárad, aki az állomás információs üzenetét megtervezte, nevezzük sztájlisztnek.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2013.12.09. 18:03:51

@dr. Közbiztonság Szilárd: Egyetértek a kommenteddel (a "csakhogy" helyetti "csak hogy" hibát én is kipécéztem), kivéve ezt:

"Ráadásul a betűelhagyás nem helyesírási hiba, hanem elírás. Nem egészen ugyanaz."

Általban igen, de nem mindig. Ha a "kezdd" felszólító módú alak végéről elhagyják az egyik d-t, akkor valószínűsíthető a helyesírási hiba. Ha viszont a jelen bekezdés elején az "általában" szóból kihagyott egyik á-ról van szó, akkor az inkább elírás.

Ebben az esetben valószínűleg nem elírás történt, hiszen sejthetően jópár ember kezén keresztülment a szöveg, mire elkészült a felirat.

pocaklakó minimanó 2013.12.09. 18:11:16

@dr. Közbiztonság Szilárd: "A múltkor az RTL helyesírását fiklázó cikkben..." Mi az a fikLázás? :)

2013.12.09. 18:25:35

@dr. Közbiztonság Szilárd: eszméletlenül sok az elírás és helyesírási hiba az index-en, nem értem, hogy miért nem fussa helyesírás ellenőrzőre...

leonito77 2013.12.09. 18:28:02

Szerintem a mostani kormány mielőbb átnevezi Tiszavasvárit Tiszavasvárra, oszt jónapot. :)

Avatar 2013.12.09. 18:28:13

@dr. Közbiztonság Szilárd: @Kovacs Nocraft Jozsefne:
"Ráadásul a betűelhagyás nem helyesírási hiba, hanem elírás."

Szerintem meg minden elírás helyesírási hiba, de nem minden helyesírási hiba elírás.

otapi 2013.12.09. 18:41:52

Azt az i betűt még be tudja oda szorítani flexszel egy ügyes kezű melós :)

ghoezeke mate 2013.12.09. 18:42:16

@leonito77: A mostani kormányon élcelődőknek:
"[A Fővárosi blog fotója 2010-ben készült az építkezésen]"
Szóval óvatosan, lehet, hogy Demszkin kellene a nyelvet köszörülni.

Rézfánfütyülő fűzangyal 2013.12.09. 18:51:51

Továbbra is azt nem értem, hogy aki az egészet elkövette, miért nem áll ki ide, hogy BOCS!
Miközben ti nyugodtan hergelitek egymást, ő röhögve számolja a pénzt, és pont leszarja, hogy olyat csinált, amihez nem ért, és még annyi fáradtságot se vett, hogy utánanézzen!
Engem továbbra is ez bosszant! Meg az, aki evvel megbízta...stb. És leszarom, hogy ez elírás vagy helyesírási hiba!

Rézfánfütyülő fűzangyal 2013.12.09. 18:54:56

Ja, és az állomást közben átadták! Vajon most, végleges állapotban mi van ott? Lehet, hogy kijavították, és mindenki itt csak a saját nyálát veri?

én már a fény gyermeke vagyok 2013.12.09. 18:56:48

Tiszavasvári 10%-os rezsicsökkentéssel Tiszavasvár.

Rézfánfütyülő fűzangyal 2013.12.09. 19:04:01

Vettem a fáradtságot, és utánanéztem! Így maradt! Az alábbi linken megtekinthető!
www.szeretlekmagyarorszag.hu/ilyen-a-rakoczi-teri-metroallomas/
Tehát 2010 óta sem vette senki észre!
No ez az igazi ciki!

dr. Közbiztonság Szilárd 2013.12.09. 19:04:19

@pocaklakó minimanó:
Elírás. Mondhatnám, hogy sajtóhiba, ha sajtó lennék.

Tény, hogy a hozzászólások szövegén én sem futtatok helyesírás-ellenőrzőt. Azért az egyéb munkáimon szoktam. :-)

@laptop szerviz http.//www.doctorhouse.hu:
Nem kell futnia, minden szövegszerkesztőben van (az ingyenesekben is, mint az OOo/Libre Office), meg egy csomó böngészőben is.

@Avatar:
Szerinted lehet, de valójában nem így van. A helyesírási hiba a helyesírási szabályok ellen vétés. Az elírás nem. Mondhatni, hogy fordítva még majdnem megállná a helyét, amit írtál, így pont nem.

dr. Közbiztonság Szilárd 2013.12.09. 19:06:48

Kár, hogy nincs itt egy nyomdász, azt pl. biztosan zavarná, hogy milyen szarul vannak elhelyezve a betűk, mondjuk az AV-VA kapcsolatoknál pl. illett volna alávágást alkalmazni, hogy ne nézen úgy ki, mintha szóköz lenne a betűk között.

szájhúzó kutya · http://szajhuzokutya.blog.hu 2013.12.09. 19:24:45

@dr. Közbiztonság Szilárd: ez itt a net(!), itt nincs alávágás, mivel nem nyomtatott... ááá---

énvagyokakivagyok · http://kerdesek.hu 2013.12.09. 19:32:25

odafér még az I betű, ez a szerencse

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2013.12.09. 20:06:36

Tökmindegy, a libsi fiatalok úgyis legrafitizzák, mert az fasza művészet.

szájhúzó kutya · http://szajhuzokutya.blog.hu 2013.12.09. 20:13:30

amúgy a felszínen (is) rettenetesen gagyi, megálló szuper feliratai felett látható galériákon mi lesz? az a pusztulatt ami a Nagyvárad téren, csak +1 szinten?

Mr. Közbiztonság Szilárd 2013.12.09. 20:30:22

@szájhúzó kutya:
Nem a netes szövegben, te agymen, baszod, hanem a betonba vésettben.

Egyébként ha megnézed, a legtöbb böngésző meg a szövegszerkesztők (Word stb.) alkalmaznak valamekkora mértékű automatikus alávágást, ha nem is nyomdai mértékűt. Sőt, bizonyos szövegszerkesztők még a ligatúrákat (fi, fl stb.) is ismerik.

A pusztulat viszont csak 1 t a végén is.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2013.12.09. 23:27:55

@Avatar: "Szerintem meg minden elírás helyesírási hiba, de nem minden helyesírási hiba elírás."

Jogod van ezt hinni. Azért próbáld definiálni a helyesírási hiba fogalmát, majd a saját definíciódat összehasonlítani valami nyelvészeti definícióval. Meg fogsz lepődni.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2013.12.09. 23:37:14

@dr. Közbiztonság Szilárd: Te még meglepődsz olyasmin, hogy a felirat készítői nem ismerik a kerning (magyarul alávágás) fogalmát?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2013.12.09. 23:39:26

@Mr. Közbiztonság Szilárd: A nézen meg hosszú z. :)

("hogy ne nézen úgy ki")

Szóval eddig döntetlen. Vagy stílszerűen döntettlen?

Mr. Közbiztonság Szilárd 2013.12.10. 01:17:36

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Én sok mindenen meglepődök. :-)

Például azon is, hogy az Index legtöbb újságírója hogy kaphat pénzt azért a hányásért, amit újságírás címén elkövet.
Jelen blog íróját is beleértve, aki újabban oda is ír cikekket.
(Mondjuk az ír meg a cikkeket erős túlzás.)

Avatar 2013.12.10. 13:31:52

@dr. Közbiztonság Szilárd: @Kovacs Nocraft Jozsefne:
"A helyesírási hiba a helyesírási szabályok ellen vétés. Az elírás nem."

Helyesen van írva, amit elírtak? Nem. Tehát helyesírási hiba az elírás is. :)
Itt is a helyesírási hibák egyik fajtájaként emlegetik az elírásokat: www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=333

Kovacs Nocraft Jozsefne 2013.12.10. 14:23:45

@Avatar: Nem mindegy, hogy valaki azért ír egy szót rosszul, mert véletlenül elüt egy billantyűt (helyesen billentyűt) vagy azért, mert nem tudja a szó helyes írásmódját.

(Kérdezz meg egy magyartanárt, melyik az elírás és melyik a helyesírási hiba a következők közül: billantyű - bilentyű.)

Persze te meg mondhatod, hogy ez mindegy és csak a végeredmény számít.

Azért elgondolkozhatsz azon, miért van külön szavunk az elírásra és a helyesírási hibára. Talán mert két eltérő fogalmat jelölnek?

De felőlem rugózhatsz a témán, semmi jelentősége. Mindenesetre elég fárasztó olvasni a sok wannabe zsenit, akik rég meglévő szavak rég meglévő jelentését próbálják átdefiniálni, és ettől kurva okosnak képzelik magukat.

Avatar 2013.12.10. 17:49:12

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Azért elgondolkozhatsz azon, miért van külön szavunk az elírásra és a helyesírási hibára. Talán mert két eltérő fogalmat jelölnek?"

Egyrészt én is azt állítottam, hogy eltérő fogalmak, hiszen (szerintem) a helyesírási hiba egy bővebb halmazt jelöl.
Másrészt viszont léteznek valódi szinonimák a magyar nyelvben, két különböző hangalakú szó referálhat pontosan ugyanarra a dologra.
Vajon minek van külön szavunk a biciklire és a kerékpárra? Elméleted alapján ezek két eltérő fogalmat kéne jelöljenek... :)

"és ettől kurva okosnak képzelik magukat."
Mindenki magából indul ki... :)

henyei (törölt) 2013.12.10. 18:22:46

Lednice/Eisgrub miatt nem ismerte el diplomáciailag Liechtenstein Csehországot, amit az "országalapítók" elraboltak tőlük. Szomorú lenne, ha erre a településre utalna a felirat. Amúgy a lednice csehül hűtőszekrényt is jelent

Kovacs Nocraft Jozsefne 2013.12.10. 19:23:55

@Avatar: A nyelv igen találékony. Ha két vagy több szó ugyanazt jelenti, akkor hamar kialakul ezek között bizonyos különbség, vagy jelentésben, vagy jelentésárnyalatban, vagy akár stílusértékben. Sőt az is igen gyakori (sőt gyakoribb), hogy a többé-kevésbé hasonértelmű szavak épp ezen igény kielégítésére alakulnak ki. Lásd pl. homoszexuális, meleg, buzi, ratyi stb. Nehezen állíthatod, hogy ezek mind azonos jelentésűek csak azért, mert mindet az azonos neműek iránt érdeklődőkre használják.

A bicikli és a kerékpár között a stílusérték az eltérés. De talán már neked is feltűnt.

"eltérő fogalmak, hiszen (szerintem) a helyesírási hiba egy bővebb halmazt jelöl. "

Szerinted. Szerintem meg két külön halmazt, amelyek között lehet némi átfedés. Pl. ha a papagáj szót ly-nal írod, akkor az helyesírási hiba, hiszen azt jelenti, hogy nem ismered a szó helyes írásmódját (bár igen ritkán lehet véletlen is). Ha a billentyű szót billantyűnek írom, akkor elég fafejűnek kell lennie annak, aki ebből azt a következtetést akarja levonni, hogy nem ismerem a szó helyes írásmódját, tehát leginkább elírásról lehet szó.

'"és ettől kurva okosnak képzelik magukat."
Mindenki magából indul ki... :)'

Nem, én egyértelműen belőled indultam ki. :)
süti beállítások módosítása