E poszt élesítésével egy időben mutatják be a Design Terminálban a Graphifesten, milyen is lesz a BKK új metró-(M), HÉV- (H) és dunaihajó- (D) logója. Pontosabban, hogy melyik pályamű nyert. Mivel én is ott ültem a zsűriben, kedves Urbanista-olvasók elsőként ismerhetitek meg a nyertest, és kicsit belepillanthattok a zsűrizés folyamatába is.
Engem leszámítva elég rangos zsűrit verbuvált össze a Design Terminál az új logó kiválasztására (itt posztoltam a listát, meg egy kis hátteret, hogy szerintem miért döntöttek egy új logó bevezetéséről).
A nyertes logók a Hidden Characterstől: M=metró, H=HÉV, D=Duna
A sok menő arc közt a legmenőbb megjelent alighanem Yo Kaminagai, a Párizsi Autonóm Közlekedési Társaság design igazgatója volt.
Yo Kaminagai a párizsi "bkk" dizájnvezetője szerint kicsit túlbonyolítjuk a jeleket pic.twitter.com/2brZQFkis6
— Urbanista (@urbanistablog) November 11, 2013
Mindenképpen érdekes volt, hogy egy hozzáértő külföldi milyennek látja a mezőnyt. Neki például nem volt világos, miért muszáj betűkkel jelölnünk a járműveket (a HÉV H-ja ugye nem nemzetközi jel, viszont annyira bevésődött nekünk budapestieknek, hogy nem szívesen cserélnénk le), vagy hogy miért használunk színeket a metróvonalaknál és a HÉV-nél miért nem.
Ami nemzeti/földrajzi hovatartozástól független észrevétel volt, hogy szerinte sokan kicsit túlgondolják ezt a logókérdést. Itt nem egy cég arculatát kell közvetíteni, hanem megmutatni, hol a metró.
No akkor néhány szó a zsűrizésről. Elég jó fej volt mindenki, senki sem állt semmiféle prekoncepcióval a tervek elé, de hozzátartozik a dologhoz, hogy senki sem volt maradéktalanul elégedett egyik tervvel sem.
A nyitóképen és a többi fotón is látható Hidden Characters terve nyert végül. A metrólogója szerintem telitalálat - az én listámon is ez végzett az élen - azt azonban a többi zsűritaggal együtt én is fenntartom, hogy a HÉV-logó igazából azért nem a legtutibb. A fenti képen például inkább tűnik egy nyílnak, mintsem HÉV-piktogrammnak. Szóval lehet, hogy azt még továbbgondolják.
Ezzel együtt tök kellemesen mutat mindenhol a kollekció. Egyértelmű, kellemes, egyszerűen jó ránézni. Nektek hogy jön be?
Amúgy az egész logókérdés hátteréről itt olvashattok. Viszont ha már háttér, az azért hozzátartozik a sztorihoz, hogy egy kicsit hamarabb is sor kerülhetett volna az újratervezésre - mint arra szb9 felhívta a figyelmet. Ugyanis az M4 legutóbbi logóverziója azért már megjelent fizikai formában is a város több pontján.
Ez amolyan budapesti sztori, mint amikor pályázat útján Ybl Miklóssal terveztettek egy pompás monumentális kutat egy klassz parkba, aztán pár évvel később elbontatták az egészet és felhúzták a helyére a Hősök terét.
Jó, oké, ez azért kisebb munka, kisebb változás, kevesebb pazarlás, de akkor is olyan izé. Úgy látszik ez hagyomány nálunk.
Mindezzel együtt klassz lesz az új logó!
Ha kíváncsi vagy a többi pályaműre is, látogass el a Design Terminálba Graphifestre. Vagy térj vissza később az Urbanistára. Hamarosan posztolok azokból is egy ízelítőt!
Az utolsó 100 komment: