Ha valaki szeretné megnézni a legrégebbi magyar repülőgéphangárt, siessen. Épp most bontják, hogy – ha helyesek az értesüléseink – a helyén egy Lidlt húzzanak fel. (Na persze a bontás után is lesz legrégebbi magyar repülőgéphangár, csak már nem ez...)
A Szívlapát blogon bemutatott remek 1936-os svéd úti filmben 1:22-nél megérkezik a gép a budapesti repülőtérre – vagyis Mátyásföldre. A képen jól kivehető az akkor viszonyok közt is elég szerénynek nevezhető reptéri infrastruktúra, melynek két jellegzetes épülete – az irányítótorony és az egyik hangár – a mai napig megmaradt. Holnap talán már csak az irányítótoronyról mondhatjuk el ugyanezt.
Csütörtökön kimentünk megnézni miújság a helyszínen, és megdöbbenve tapasztaltuk, hogy épp markolók verik szét a hozzátapasztott kis bódékat.
De magának az egykori hangárépületnél is "pallásról néz be az ég". Az Urbanista információi szerint az ingatlan a Lidl tulajdonában van és hamarosan itt is újabb tagja nyílik a kiskereskedelmi hálózatnak. Szerettük volna megkérdezni a cég (megjegyzem egy betéti társaságról van szó!) illetékesét, hogy vajon megtartják-e az épület egyes elemeit vagy teljesen lerombolják az egészet, de csütörtökön-pénteken sajnos senkit nem sikerült elérnünk. (Értsd.: a Lidl Bt. egyetlen neten megadott telefonszámát sem vette fel senki.)
Természetesen nincsenek illúzióink, nem azt szeretnénk, ha repüléstörténeti múzeumot, gépgyártási kiállítást stb. rendeznének be a helyen, de azért van egy pár szép példa arra, hogy kis átalakítással kiskereskedelmi láncok költöztek egykori ipari létesítményekbe. Mielőtt nekem rontanának az éles nyelvű építészek, le kell szögeznem: tisztában vagyok vele, hogy nem egy zseniálisan újszerű vagy különleges alkotásról van szó. Ez pusztán jelenleg a legrégebbi (alighanem az első) magyar repülőgéphangár.
1920-ban ugyanis épp azért költöztették ide a polgári repülőteret, mert megvolt már az infrastruktúra. Korábban itt működött az első magyar repülőgépgyár (1916-tól míg meg tiltotta az Antant). Archív fotókat böngészve láthatjuk, amint Göbbels mosolyog a reptéren, aztán amint pár évvel később a háborús bűnösöket viszik el egy katonai repülővel. Utolsó neves vendége Nagy Imre volt, akit innen hurcoltak Romániába.
Maga az épület azonban még látott dicső napokat! Évtizedeken át az Ikarus szerelőcsarnokaként működött. Amíg aztán szét nem verték a hazai buszgyártást. Most meg ugye az épületet is.
Nagyobb felbontású képekért tessék kattintani:
A gpsgames.hu oldalán van egy rövid írás, ami december 28-án született, az akkori fotókon még megvan a tető. Akit érdekel a repülőtér története, ott elolvashatja.