pasztor_kocsma.jpgPásztor István kocsmája 1943-ban a mai XV. Kazinczy utcában. Egy képet most megmentettünk az utókornak, de vajon mi lesz a többi 945-tel?

Június végén lehúzza a rolót az iWiW, minden ott tárolt adatot törölni fognak. Nem ez az első internetes szolgáltatás, ami beszünteti a tevékenységét, hogy csak a hazaiak közül említsek néhányat, már nincs Freeblogunk, gazdátlannak tűnik a Blogter, a tar.hu-ra, Extrára pedig talán már alig emlékszünk. De mi köze ehhez az Urbanistának?

Elképesztő mennyiségű, magánszemélyek, közösségek által összegyűjtött, szerkesztett adat, kép, információ tűnik el egy-egy internetes szolgáltatás megszűntével, melyek előkerülésére nem biztos, hogy van esély. Hogy csak egy - engem is érintő - információforrás megszűnését jelezzem: egy készülő rákospalotai családtörténeti könyv szerzője az iWiWen kereste a régi palotai famíliákat, és adott közre közel ezer régi családi fotót helyiekről szépen kategorizálva, évszámmal, nevekkel leírással. Na, most ez is el fog tűnni. Vagy a bajai helytörténeti csoport néhány képeslappal, másfélszáz követővel, a Retro Esztergom alig 200 ismerőssel és néhány tucat régi esztergomi fotóval - és még sorolhatnám.

baja.jpgA bajai Vörösmarty utca egy régi képeslapon az iWiWről. Lehet, hogy ez a kép megvan máshol is, lehet, hogy nincs. Az iWiWről mindenesetre el fog tűnni.

Jó-jó, persze le lehet menteni valami időkapszulába, meg nyilván annak, aki ezeket a képeket feltette, a saját gépén is őriz példányokat a fotókból, de mi lesz velünk, olvasókkal/nézőkkel? Mentsen le több száz rajongó egyenként 946 fotót? Mekkora az esélye annak, hogy ezeknek a gyűjteményeknek az összeállítója egy új szolgáltatót igénybe véve újra feltölti ezt az ezer (tízezer?) fotót és ismertetést?

2005-ben indult a Családi Emlékezet Program, ahol ki-ki a komplett családfáját feltehette, ráadásul nem is akárki állt a háttérben, a Magyar Országos Levéltár. Ők üzemeltették a szervereket, és állításuk szerint a levéltárosoknak is bepillantásuk volt a családfákba, megkönnyítendő a kutatásokat és a leszármazottakkal való kapcsolatfelvételt.

Na most ez 2012-ben úgy szűnt meg, hogy a bezárásra csak a honlapon figyelmeztettek, senkit nem értesítettek e-mailben a regisztrált felhasználók közül, és aki a bezárást követően érdeklődött, utólag nem is kaphatta meg a feltöltött anyagait. Erkölcsi veszteség volt mindazoknak, akik oda gyűjtötték az adataikat a családjukról, de ugyanilyen veszteség a levéltárnak is, mert ki fog bennük megbízni legközelebb?

csaladfa.jpgÍgy nézett ki egy családfa rajza a levéltári oldalon. Ez sem bővíthető már tovább.

A megszűnt blogok, képtároldalak közül megannyi várossal kapcsolatos írás, információ is odavész. A várostörténeti blogbejegyzésektől kezdve a város állapotát, változásait dokumentáló fotókon át a fejlesztési terveken való polémiákig (pl. itt, az Urbanistán) eltűnik rengeteg olyan információ, amelyek addig szabadon hozzáférhetők voltak, bárki nézhette, véleményezhette, információt, tudást szerezhetett belőlük.

Rajtunk nem segít, hogy a helytörténeti gyűjtemények, levéltárak, múzeumok is sok mindent gyűjtenek, hiszen az ott lévő anyagok zöme nem hozzáférhető egy közönséges halandó számára (nem minden van kiállítva). Az internet adta szabad hozzáférés az információkhoz, a dokumentálás lehetősége és képessége bizony legalább annyira sérülékeny, mint a maguk a digitális anyagok. Azt hisszük az interneten egyre bővül a hozzáférhető információk mennyisége, aztán tessék, egy-egy szolgáltatás lehúzza a rolót és odavész megannyi lelkesen kutatott, gyűjtött anyag.

A könyvtárosok (akik az internet első aktív felhasználói és formálói közt voltak) ezt már régóta tudják, számukra ismert probléma, hogy az 5-10 éve készített anyagok a szoftverek fejlődésével már egyre kevésbé hozzáférhetők: egyszerűen egy mai program már nem biztos, hogy elboldogul egy 15-20 éves adatbázis fájllal. Így magukat a szoftvereket is archiválni kell. De még mindig kérdés - mégoly költői is -, mi lesz velünk, egyszerű felhasználókkal, halandókkal, akik a várost éljük, fotózzuk, írjuk, dokumentáljuk? Akik csak olvasunk?

Mi lesz, ha egyszer majd megszűnik a Fortepan? Mi lesz, ha megszűnik a blog.hu?

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: internet adatbázis fénykép gondolkoztam is picit

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr786178671

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Már csak egy napig lehet lementeni az adatokat a iWiW-ről 2014.06.29. 14:32:48

Aki hétfő estig nem lép, végleg elveszíti adatait. A szervereket leállítják, az információkat törlik róluk.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Antalbaba 2014.06.01. 11:51:21

"Ami az internetre felkerül, az ott is marad, és mindig megtalálható lesz, még akkor is, ha az eredetit törlik."
Milyen sokáig tartott ezt tudomásul venni - már akinek sikerült -, most meg törölnek komplett "életeket", kérésre a Google is kitakarít...
Hogy ez jó vagy rossz, majd utódaink eldönthetik:-(

ayad 2014.06.01. 12:05:39

az extra-t a Dotroll vette meg anno es minden adatot at lehetett menteni, megtarhtattad az email cimed, kaptal uj tarhelyet, stb...

magyar ember teli szájjal 2014.06.01. 12:15:56

Van egy olyan oldal aminek az a neve hogy Facebook, lehet hogy oda átkerülnek ezek a dolgok. Ha érdekel, nézd meg te is a neten. A betárcsázósoddal picit lassú lesz, de megéri a türelem. Ha az altavizsla épp nem elérhető, akkor keresd a google nevű oldalon. A lábad szárát mindenesetrre ne fosd le, mert már itt a rövidgatyaszezon.

calealenta 2014.06.01. 12:44:02

Ha már, akkor a freeblogot jobban sajnálom. Én nagyjából úgy végigcsoszogtam a wiw-faceebook (közben egyéb gyogyi közösségi oldalak) útvonalat, ahogy azt médiaórán tanítják a "mit eszik a júzer?" fejezetnél:) Tehát nálam a wiw-korszaknak vége lett, amikor amúgy is vége lett.

nofRETRO 2014.06.01. 12:57:54

Teljes mértékben osztom a szerző aggodalmát.
"Elképesztő mennyiségű, magánszemélyek, közösségek által összegyűjtött, szerkesztett adat, kép, információ tűnik el egy-egy internetes szolgáltatás megszűntével, melyek előkerülésére nem biztos, hogy van esély.Í"

Ez a lényeg röviden. Nem szabad lebecsülni, és azoknak sem, akik most legyintenek. Lehet, hogy pár év múlva másként látják. Sok idősebb ember is megosztotta anyagát, ismereteit, idejét nem kímélve, hogy továbbadja a fiataloknak. Ezek megismételhetetlen dolgok.

calealenta 2014.06.01. 13:39:43

@nofRETRO: ez a része viszont igaz. Ezt azok is megértik, akik már hatszáz éve nem használnak wiwet, de volt nekik és ugyanolyan aktívak voltak rajta, mint most facen... MEg az idpsebbek, akik napi szinten használták a wiwet, nem törődve azzal, hogy mások már halálra unják és nehézkesnek, bugosnak vagy csak egyszerűen öreglányosnak tartják az oldalt. Előbbi valahol igaz is: amikor egy nagyobb hullám elindult a facse felé, a wiwen volt egy hatalmas minőségromlás, amit egy kis face-utánzással akartak kiküszöbölni stb... szóval persze, van ezelben a vádakban valami, de az adatok biztos sok ember van, akinek ez veszteség.

liksoft 2014.06.01. 13:41:04

Sajnos az így összegyűjtött információk melyek szerintem a nemzeti kincs fogalmát is elérik, a jogalkotók miatt válik elérhetetlenné. Hiszen ha megszűnik, kötelező megsemmisíteni. Akkor NE szűnjön meg, hanem menjen csak kereshető (olvasható) állapotban korlátozott elérési lehetőséggel állami tulajdonba. Hiszen a történészeknek is segítség lehet ami itt van. Sajnos a műszaki információk hasonlóak, egy-egy régi (8-10 éves) eszköz dokumentációja sem szerezhető be, mert a gyártó megszűnt. Ez a szerzői és magánjog hozadéka. Ami megszűnik, az megszűnik. Hiába okoz nagyobb kárt sokszor mint amennyibe a fenntartása kerülne.

Rátonyi Gábor Tamás · http://bpxv.blog.hu/ 2014.06.01. 13:47:23

Igazság szerint az egész panasz/kérdésáradat valójában költői, mert nincs válasz, sem jó megoldás. Nem lehet kötelezni senkit semmire, sem az üzemeltetés meghosszabbítására, sem az adatok átvételére/kezelésére.

Bízzunk abban, hogy egyszer a közgyűjteményeknek lesz annyi pénzük, emberük, erőforrásuk, hogy ezeket az oldalakat számontartsák, archiválják, ne adj Isten az üzemeltetőjével keressék a kapcsolatot, mert ilyen manapság nem nagyon van (ha mégis tudtok róla, ide vele!)

usb2.0 2014.06.01. 13:58:28

Esetleg vásárold meg, aztán üzemeltesd ...

scsaba1 2014.06.01. 14:18:25

De jó, hogy a kommentelők egy része nem is érti a posztot...

Az wiw is öröknek tűnt, a Levéltáros CSeP meg pláne, és mi lett belőle...

PiBá 2014.06.01. 14:49:23

@magyar ember teli szájjal:
Kommentjét köszönjük!
Ajánjluk figyelmébe a jövőbeli kommenteléshez a troll.hu oldalt.

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2014.06.01. 15:12:10

Ezek mind-mind ingyenes oldalak voltak.

Ingyen ennyi jár: lehet, hogy egyszer vége lesz, lehet, hogy nem. Nem reklamálhatsz sehol, hiszen ingyen kaptad. Ezek az oldalak nem szeretetből jönnek létre. Ha kimennek a divatból, kuka.

Ha örökös tárhelyet akarsz a cuccaidnak, használj saját szervert. (Ha ugyan ennyi elég hozzá.)

Mr Neanderthal 2014.06.01. 15:52:10

@magyar ember teli szájjal: az ilyen barom miatt nem is baj hogyha a szotyikopkodo vezer letiltja a kommentelest :)

Csii 2014.06.01. 16:22:10

@HTünde: Ezert se hiszek abban, hogy "a neten ugyis ott lesz minden" mert ez nem igaz, nagyon sok minden eltunik, orokre.
Bizony, akarmennyire nem tetszik sokaknak, nekunk felhasznaloknak kell penzt kolteni az adattarolokra es tarolni kell ilyen dolgokat, mert ezek az igazi ertekek (az elso percember, buta kommentelo meg a haverjai szamara nem).
A felho-baromkodas meg nem er semmit, lathatjuk.

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2014.06.01. 17:33:58

A mywip az megvan még? Nem láttam belül sose, csak hallottam, hogy az ilyen...izé..másmilyen iwiw. (most nem akarom azt írni, hogy a parasztoké, mert lehet hogy nem is, meg nem akarok megbántani senkit).

Egyallampolgar 2014.06.01. 19:31:21

Csak nézze meg mindenki, hogy a saját maga által elkészített fényképek mennyi részét tartja meg. Vajon akkor másokat mennyi része érdekel.
Manapság mindenki tartalom előállító lett. Ami egyrészt nagyon jó, másrészt az utókor számára soha nem látott felesleg keletkezik.

Amikor meghallottam, hogy a google kereséseit egyéni kérésre befolyásolni lehet azt gondoltam ez aggályos, de az iwiw érdektelenség miatt szűnik meg. Egyeseknek kiábrándító lesz mennyire nem fog nekik hiányzni.

Alick 2014.06.01. 20:02:36

Az Iwiw az oldal gazdijának kérésére csinál az oldalból egy letölthető lementést.

cso zsi 2014.06.01. 20:08:55

@HTünde: Semmi nincs ingyen.
Reklámokat nézegettél, esetleg kattintottál rájuk, valamint megküldtek spam-áradattal.

Bal 2014.06.01. 20:29:15

Ha a munkánkat egy ingyenes szolgáltatást nyújtó céghez kötjük, akkor bevettünk egy harmadik felet a buliba, és nincs rá garancia, hogy ezen szereplő érdekei egybeesnek majd a sajátunkkal. Ezt azért kezdettől fogva tudni lehetett.

Nem véletlenül üzemeltet gyakran saját webszervert a legtöbb tematikus online közösség. Egy ilyen éves díja úgy 20-50 ezer forint, ez azért ha van elég érdekelt fél, ez viszonylag összedobható. Paypal van a világon, a wikipedia motorja ingyenesen hozzáférhető.

Összedobni egy ilyet persze nem pálya egy idős bácsinak, de most már úgy tudom, van lehetőség ezt nagyon egyszerűen megoldani (pl. wikia). Azok a szolgáltatások, amik tematikus csoportokat szolgálnak ki, érdekeltek abban, hogy adjanak egyszerű lementés funkciót, mert ez a bizniszük értékét emeli. Így még ha csődbe is megy a cég, az anyagok nem vesznek el.

Röviden: tematikus weboldalakat NE iwiw-en, facebook-on és minisztériumi szervereken csináljunk, ez egyszerűen nem a megfelelő és biztos megoldás. Linket persze lehet adni.

Phteven 2014.06.01. 21:09:23

Az iwiwes arcok talán már kezdik komolyan venni a "Kérjük vissza a régi iwiwet" és hasonló nevű csoportokat...

Az iwiwet siratóknak meg üzenem, hogy ha annyira hiányoznak a pajtik, akkor esetleg lehet beszélgetni mailben, fel lehet hívni egymást telefonon, stb. Végső esetben fészbuk. A magam részéről szívesen küldök némi sót az iwiw beszántását követően behinteni a helyét.

cso zsi 2014.06.01. 21:10:43

@Bal: Volt egy kedvenc metrós oldalam, azt egy fiatalember üzemeltette. Aztán elment Angliába...
Csak annyit mondott hogy bezárja, fel sem kínálta senkinek a folytatás lehetőségét.

Bal 2014.06.01. 21:16:41

@cso zsi: hát ez gáz. Ezért is jobb ma már egy content hosting szolgáltatás, min két-három adminnal, és rendszeres lementéssel. A jobbakért persze fizetni kell, de szerintem nem túl drágák.

átlátó 2014.06.01. 22:27:56

A feszbuk az igazi. Engem az se erdekel, ha örökke esik az esö, csak a feszbuk le ne alljon.

smartdrive 2014.06.01. 23:16:34

a II. világháborúban 50 millió ember tűnt el undo nélkül

-- Hoze -- 2014.06.01. 23:52:45

Na, a Blog.hu csak ne szűnjön meg... Akkor én is pipa lennék.
Sajnos vitt mindent a Fészbukk, ez tény.

odilon 2014.06.02. 00:41:03

De miért kéne megszüntetni az iWiW-et?
Azért elég sokan használják még, 10 ezres a napi látogatottsága. A szerver fenntartása pedig nem kerülhet túl sokba. Kinek az érdeke megszüntetni?

moli 2014.06.02. 04:57:12

1) letoltod, keszitesz egy torrentet, feltoltod. Ha a tracker sajat, akkor meg ott se serulekeny.

2) ezert nem tarolsz eleve a Felhoben semmit, csak ertektelen dolgokat, mint peldaul ezt a kommentet. Ami fontos, annak csinalsz sajat szervert, ami a tied.

Void Bunkoid 2014.06.02. 06:53:41

@Yooha: nem a parasztoké. Leginkább azé a népcsoporté, akik minket "paraszt"-nak neveznek.

mel gibson 2014.06.02. 07:56:11

@magyar ember teli szájjal:
: )))))))))))
jó volt haver.
a sok szerencsétlen sír egy olyan dologért,ami már évekkel ezelőtt halálra volt ítélve.gyorsabban kellene kapcsolni gyerekek...
rólatok a munkáspárt és a thürmergyula jut eszembe.

spontan · http://erdekessegek.info 2014.06.02. 08:29:58

" Mi lesz, ha megszűnik a blog.hu?"

A nyilvános oldalaknál, ahol nem kell bejelentkezés a tartalom megtekintéséhez, annyiban jobb a helyzet, hogy az internet archive elment belőle változatokat időnként, ahol fel lehet lelni régebbi tartalmakat is.

Rátonyi Gábor Tamás · http://bpxv.blog.hu/ 2014.06.02. 08:45:13

Örülök, hogy néhányan megértettétek az írás lényegét. Mégis, azok számára, akik csak a technikai vagy a szolgáltatási problémát látták benne, néhány kiegészítés.

1; Nem az a probléma, hogy pont az Iwiw szűnik meg, mert ez a sors bármelyik ingyenes szolgáltatást utolérheti. Ezek addig működnek, amíg rentábilisak, amíg a hirdetési bevételekkel ellensúlyozni lehet az üzemeltetés költségeit. Ki az közülünk, aki jelentős összeget tenne fel arra, hogy a Facebok, vagy a blog.hu 20, vagy akár csak 10 év múlva működni fog?

2; Sokan említettétek, hogy nem egy ingyenes szolgáltatás keretében kell az adatokat közzétenni. Szerintem pedig teljesen logikus, hogy ha egy bizonyos szűk kör (pl.: rákospalotai családok, vagy bajai lokálpatrióták, esetleg valamelyik munkahely dolgozói vagy sportegyesület rajongói) között akarsz információt megosztani, keresni, akkor a közösségi portálok felé fordulsz.

De hagyjuk a "csak fotók" vonalat, nézzük meg a nívósabb blogokat. Mi a realitása annak, hogy mondjuk a Timelord blog, vagy a Kép-tér, a Fővárosi blog (és még sorolhatnám a jobbnál jobb, forrás-szintű írásokat közreadó blogokat) saját pénzén saját fejlesztésben ugyanezeket közzétennék? Az internet adta publikációs szabadságot sokkal kevesebben tudnák kihasználni, és sokkal kevesebb információ látna napvilágot ingyenes szolgáltatások nélkül. Egy saját honlaphoz (webszerverhez) pénz kell és szaktudás, vagy ismeretség. Megannyi szűkítő keresztmetszet!

3; Visszakanyarodva az Iwiw-problémához még egy apróság: én a magam adatait le tudom menteni egy időkapszulába, de másokét nem. Az a közel ezer családtörténeti fotó csak a honlap készítője számára lesz elérhető ebben a formában. És ha le is menti, szerintetek egyenként felrakja majd máshova? A probléma pont az volt, hogy mi, egyszerű olvasók a mások gyűjtőmunkájának és az ingyenes szolgáltatásoknak a "haszonélvezői" elesünk ezektől az információktól.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2014.06.02. 08:52:25

@odilon: szerintem te nem vagy képben ebben a dologban, nem érted mennyi adat van ott és ez mit jelent az üzemeltetést tekintve.

Rátonyi Gábor Tamás · http://bpxv.blog.hu/ 2014.06.02. 08:53:28

@spontan: Sajnos azok az oldalak, amik flash betétet is használnak - s ami manapság igen divatos - "láthatatlanok" maradnak a Web Archive számára. Volt egy ismert építészeti portál - aminek most nem jut eszembe a neve - rengeteg kortárs építész adataival, ami sajnos megszűnt, és a Web Archive a flancos flash-ek miatt nem tárolta el, vagy ha meg is őrizte, a flash-es navigáció miatt előbányászhatatlan.

Balt 2014.06.02. 11:41:12

@nofRETRO: Egyetértek. Amúgy a kep-tar-hu meg a családfa esete (nálam) erősen erodálta a (hazai) "felhő"szolgáltatások iránti bizalmat...

Balt 2014.06.02. 12:09:56

@smartdrive: Na, ezzel a poszttal többek között pont az ő emlékeik felett állunk meg egy szóra.

Balt 2014.06.02. 12:11:59

@ton-ton: Ja. Mindenkinek a sajátja.

@odilon: A Telekom így döntött. Méregdrágán megvette anno, nem bírta a versenyt, aztán most beszántja - persze mondani sem kell: a vonatkozó költségeket eddig is a cég ügyfelei pengették ki...

Balt 2014.06.02. 12:17:43

@Palotabarát: Pontos és kimerítő válasz.

Ennyire nem vagyok képben: az index )index2/blog.hu) oldalai is flash alapúak mostanában? Lehet, hogy ezek sem lesznek visszakereshetők?

Biztos nagyon korszerű és látványos (meg mobil/tabletkompatíbilis) ez a hókuszpókusz, de komolyan mondom, eddig csak hátrányát látom...

Rátonyi Gábor Tamás · http://bpxv.blog.hu/ 2014.06.02. 12:34:03

@Balt: Nem, szerintem az ún. Ajax, amit az Index használ (bár nem vagyok szakember) és fogalmam sincs azzal tud-e valamit kezdeni a Web Archive.
süti beállítások módosítása