Elképesztő vihart kavartak az új metrólogók az Urbanistán. Míg egyes kommentelők meg voltak győződve, hogy a BKK fizetett ügynöke lettem, aközben a közlekedési központ - kis túlzással - válságstábot hívott össze tegnap a posztjaim miatt, annyira váratlanul érte őket a dolog.
A nagy kavarodásnak annyi hozadéka lett, hogy tegnap SOS meghívtak egy háttérbeszélgetésre, ahol bemutatták a logóügy hátterét, én meg feltehettem nekik azokat a kérdéseket, amiket a kommentekben küldtetek. (Igen mind a több százat elolvastam, ha van még, küldjétek bátran).
Itt vannak tehát a kérdéseitek és sorra a BKK válaszai:
Miért van szükség új logó bevezetésére?
Mert teljes káosz uralkodik a jelek között. Az M1 vonalánl a kettesnél bevezetett log csak járművekenés a térképeken jelenik meg, az állomási bejáratokon nem, az M3-ason pedig jelenleg is többféle van használatban: megtalálható rajta a hetvenes években bevezetett éppúgy, mint a rendszerváltáskori. Ez most a Deák téren a legzavaróbb, de hamarosan nem egy, hanem három ilyen metrós csomópontja lesz a városnak. Ráadásul a metrókhoz vezető aluljárók nem a BKV kezelésébe tartoznak, így ott megint másféle szimbólumokat használtak - és az természetesen még az aluljárók közt sem volt egységes. A BKK lényege pont az, hogy ezeket a hatásköröket egyesítve átfogó, egységes rendszert hozzon létre.
Mi baj volt a régivel? Azzal nem lehetett volna egységesíteni?
Az M2 felújításakor olyan jelek kerültek ki, amelyek nem igazán működnek. Például a megállók nevét felsoroló hosszú frízen cserélhetetlenek a nevek. Ha egy valami változik, akkor az egész sort cserélni kell - vagy legalábbis eltolni. Ilyen volt a Széll Kálmán tér és a Puskás Ferenc stadion nevének változása a közelmúltban - ami régi merev rendszernek köszönhetően több tízmillió forintba került. Az adott megállókban lecseréltük ugyan a táblákat, de a többieknél még mindig csak át vannak matricázv, ezért le is kellett sok helyen kapcsolni a háttérvilágítást, mert átüt a matricán a régi felirata. Ezek ugyanis lézerrel metszett, színezett műanyagok - vagyis egy drága rendszerről van szó. Ezt szeretnénk lecserélni egy új, olcsóbb, praktikusabb és logikusabb jelrendszerre, aminek az új logó csak az egyik eleme. Az M4-en egyébként is előre várható egy névcsere, hiszen tavasszal szentté avatják II. János Pál pápát, így elképzelhető, hogy a róla elnevezett tér neve változik.
Miért pont most kell ezt bevezetni?
Mert tavasszal átadják a négyes metrót, ez pedig tájékoztatási szempontból nem csak annak a megállóit érinti. Rengeteg autóbuszjárat változik meg, de a meglevő buszok, trolibuszok, villamosok, hévek, hajójáratok tábláin is fel kell tüntetni az átszállási lehetőséget. Vagyis ha már ezt a rengeteg cserét így is, úgy is végre kell hajtani, akkor célszerű ezzel együtt bevezetni az új logót, az új jelrendszert is.
Nem lehetett volna korábban? A 4-es metrón már kinn vannak a régi logók
A négyes metró befejezése igazából a közelmúltban került elérhető távolságba. Korábban nem volt értelme ezzel foglalkozni. A kivitelezőknek viszont a tervek szerint ki kellett tenniük a logót. Ami azonban nagyon fontos, hogy ezek matricák! Még a képen látható kivilágítható elem is egy matrica, ami belülről van felragasztva. Az eredeti tervekben tűzzománc szerepelt bécsi mintára, de azoknak az elkészítését sikerült megakadályoznunk. Elég egy busz számának megváltozása, hogy az egész drága elemet cserélni kelljen. A matricák cseréje jóval olcsóbb.
A Ferenciek terén betonból lett épp kiöntve a régi jel. Azzal mi a helyzet?
Ezt nem a BKK helyezte ki. Ez a lift - ami ráadásul nem is a metróhoz, csak az aluljárójához vezet - a Belváros Új Főutcája projekthez tartozik. Ugyanakkor egy egyszerű tábla ráhelyezésével lecserélhető az is.
Mennyibe került az új logó?
A Design Terminált bíztuk meg a pályáztatással, ez összesen 3,694 millió forintba került. Ebből egymilliót kapott a győztes, 200-200 ezer forintot a másik négy meghívott. A többi a szervezésre, a kiállításra, a kommunikációra ment el.*
Mennyibe fog kerülni a kihelyezése?
Ezt ma még nem tudjuk, mert azt sem tudjuk pontosan, hány helyen jelenik majd meg. Például a buszjáratok átalakításáról hamarosan indul a társadalmi egyeztetés, de azoknak a tájékoztatóira is fel kell majd kerülnie a metrólogónak. Ugyanakkor azt lehet mondani, hogy ez egyáltalán nem fog plusz költséget jelenteni a városnak. Hasonlóan fog zajlani a csere, mint a világoskék buszoknál: egyet sem színeztünk át csak azért, hogy új színt kapjon, de ha egy újonnan érkezett vagy felújításra szoruló buszt átfestettek, akkor az már ezt a színt kapta. A metrólogókat is csak ott és akkor helyezzük ki, ahol és amikor amúgy is szükség van a cserére. Mondjuk mert megváltozik a menetrend az M4 miatt.
Ez mennyi ideig tart majd?
Várhatóan 4-5 évig.
Ezek lesznek a végleges logók?
Nem. Tulajdonképpen csak a tervezőcsapatot választottuk ki ezzel a pályaművel. A logók nem a véglegesek, finomításra, részben átdolgozásra szorulnak. A metróé tűnik a leginkább kiérleltnek a zsűri szerint.
Miért nem lett olyan a jel, ami integrálja a járatszámot is? Több olvasónk még mintát is küldött
Két típus van a világban. A londoninál a logó tartalmazza a járat jelét is, a párizsinál nem. Mindkettő mellett szólnak érvek. Mi azért követjük a párizsi mintát, mert egyrészt térképeken, kis méretben sokkal átláthatóbb ez a jelölés. Másrészt könnyebben variálható, cserélhető, bővíthető ráadásul - főleg azokon a csomópontokon, ahol több járat találkozik - olcsóbb is, hiszen elég az ágazati logót felszerelni például a villanyoszlopra.
A posztban látható illusztrációkat a BKK küldte a jelenlegi helyzetről. Van kérdés logóügyben, amire nem kaptál választ? Tedd fel kommentben vagy küldd el, utánajárunk!
*Szeretném megjegyezni - mert ezt is kérdeztétek -, hogy a zsűritagok ingyen dolgoztak. Legalábbis én igen. Egyszer ugyan nagy csábítást érzetem, hogy beleharapjak egy 350 forintosnak tűnő szendvicsbe, de végül is ellenálltam, részint állhatatosságból, részint mert vajasnak látszott, és azt én nem szeretem.