Ma délután hatkor hirdetik ki a design Terminálban, a Graphifesten, hogy milyen is lesz a BKK új metró-, HÉV- és hajólogója. Pontosabban azt, hogy melyik pályamű nyert, hiszen lehet, hogy a későbbiekben még továbbgondolják a terveket. Mivel a zsűriben én is ott ültem, hamarosan első kézből értesülhettek az eredményről (addig a titoktartási kötelezettség miatt nem beszélhetek róla), de addig is íme egy kis háttér a változáshoz és a döntéshez.
A BKK létrejöttének számos oka volt. Az egyik szerintem az, hogy muszáj volt egy új brandet létrehozni ahhoz, hogy a tömegközlekedést megint vonzóvá tegyék (a BKV elnevezés ugye néhány évtized alatt gyakorlatilag a borzalmas szinonimája lett).
Brandépítés pedig elképzelhetetlen új arculat nélkül. A BKK pedig jól vette ezt az akadályt, tetszik a régi autóbusztáblára hajazó logo az ágazati kiegészítésekkel, tetszik hogy bevezettek egy cégszintű új színt (a lilát) - sőt azon kevesek közé tartozom, akiknek a buszok világoskékje is tetszik. Más kérdés, hogy soha, de soha nem fogom nekik megbocsátani a bajuszos bácsi likvidálását, mert az simán lehetett volna Budapest emblematikus figurája. Mindezzel együtt a mérleg pozitív.
Ennek a folyamatnak a következő lépése az új metró-, HÉV- és hajólogó bevezetése. Már maga az intézkedés is felvet pár kérdést, mielőtt elgondolkodnánk azon, hogy milyen is lesz. Az egyik, hogy mi szükség van új logóra, a másik, hogy ha már megújulnak, akkor miért pont ezek.
A metró logója ugyanis nem is olyan rég vette fel mai alakját, a kettes metró felújítása után. Az újhoz apropót a négyes indulása adja. Na igen. Ez már a négyes metrónak is az ötödik (!!!) logója lesz, pedig még át sem adták. (Lásd fenn.)
Bár elég nehéz teher ez, ha már megörököltük, hozzuk ki belőle a legtöbbet. Tényleg nem minden évtizedben adunk át új metróvonalat, szóval ha igen, akkor az megérdemel egy saját arculatot, amihez természetesen idomul a többi járat is. Ha úgy tetszik, meg lehet kicsit lovagolni az új metró menőségét és kicsit megfürdetni a fényében a régieket is.
Hogy ezzel párhuzamosan miért csak a HÉV és a hajó kap új logót? Egyrészt alighanem azért, mert a buszoknál vagy a villamosoknál százszor nagyobb feladat lenne az arculatváltás, tekintve a járatok és a megállók számát. Másrészt hagyományosan csak a metrónak és HÉV-nek volt erős, felismerhető és ismert logója. A hajó bevonását szerintem az indokolta, hogy itt egy viszonylag új termékről van szó, ami így könnyen integrálható az új arculatba.
Na és akkor a pályázat. Meghívtak öt tervezőcsapatot, hogy alkossanak. Őket:
Laki Eszter - behance.net/
lakieszti Official Classic - behance.net/
OfficialClassicEps / flickr.com/photos/ officialclassic/ Hidden Characters - http://www.hiddencharacters.
hu/ Line and More - http://www.lineandmore.hu/
José Simon - http://simonsays.hu/says/
Ezek voltak a feltételek (bocs, ha kitörik a nyakatok, a hülye Twitter-kliens nem volt képes elforgatni a képet. Na jó lehet, hogy a telefonom a béna vagy én.)
Ők alkották a zsűrit (illetve izé, mi alkottuk):
Cosován Attila (a Co&Co designkommunikációs ügynökség alapító-tulajdonosa, a MOME oktatója);
Dávid Gábor(Budapesti Közlekedési Központ, arculati szakértő);
Egedi Gergely (a BORN.hu ügynökség tulajdonosa, a BKK márka vizuális identitásának megalkotója);
Finta Sándor (a Főpolgármesteri Hivatal főépítésze);
Jon Hunter (a Londoni Közlekedési Társaság design igazgatója);
Yo Kaminagai (a Párizsi Autonóm Közlekedési Társaság design igazgatója);
Lelkes László (grafikus, a Magyar Tervezőgrafikusok és Tipográfusok Társaságának elnöke, a Magyar Képző- és Iparművészek Szövetségének alelnöke, a Magyar Képzőművészeti Egyetem tervezőgrafika szakirányának oktatója);
Ráday Dávid (a Proud ügynökség tulajdonosa, a Sziget Kft. kreatív tanácsadója, a Hello Wood és a MOME Line alapítója);
Ughy Attila (városképvédelmi és városfejlesztési tanácsnok);
Zubreczki Dávid (újságíró, blogger)
Na és hogy milyen volt az 5 pályázó 11 pályaműve? Na azt csak délután hatkor árulhatom el. Gyertek vissza akkor!
Addig is böngésszetek 171 metrólogót a képre kattintva!
[Nyitókép: Wikipedia, alsó kép: core77.com]