kadar.png

Fotó: galacsgeolocation.ws

Azt, hogy a koronás magyar címer milyen szépen szervesült a népművészetbe, nem kell bizonygatni. A Kádár-féle vörös csillagos változatot értelemszerűen kevésbé sikerült beilleszteni bárhova normálisan - teljesen idegen maradt, hiába próbáltak lazítani benne az 56 előtti Rákosi-címerhez képest.

Üdítő kivétel az, amire Aesculus, a Táj-Kert bloggere hívta fel a figyelmet. A Prezi új, szuper dögös székháza kapcsán ugyanis felmerült a Teréz Távbeszélőközpontot tervező Balázs Ernő egy másik, nagyjából hasonló funkciójú és szépségű épülete, a pécsi Postapalota.

Levelében csak annyit kért Aesculus, hogy nagyítsunk bele ebbe a képbe.

Nos igen, ott a Kádár-címer, a lehetőségekhez képest belesimulva a növényi ornamentikába. Szinte érzem az alkotó nyűgét, akit megkértek, hogy helyezze el az aktuális hatalom szimbólumát az 1902-es épület homlokzatán, ő meg nagy nehezen rájött, miként tudja ezt a legkevesebb károkozással megoldani. (Ellenpéldákat hosszan sorolhatnánk, ott van mondjuk az Erzsébet-kilátóra helyezett roppant méretű vörös csillag, mely szó szerint szétnyomta az épület falait.)

Nekem tetszik így, szerintem maradjon. Egyrészt úgyis ott egy szép Zsolnay-címer sokkal látványosabban az épület tetején (mely ráadásul éppoly ideje múlt az elcsatolt területek ábrázolásával), másrészt meg ez a Kádár-címer nem annyira a letűnt diktátornak állít emléket, mint inkább a leleményes felújítónak, aki szellemesen végre tudta hajtani a hálátlan feladatot.

kadar-pecs-postapalota_1.png

Fotók: 1. uzo19/Wikipédia 2.bzola/Indafotó 3. galacs/geolocation.ws

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: pécs posta címer postapalota távbeszélőközpont

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr605190397

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szputya 2013.04.09. 10:04:58

Hűha... leszedik majd, mint önkényuralmi jelképet? :)

vamivan 2013.04.09. 13:52:32

a rendszerváltás óta teljesen renoválták az épületet (ilyen piros volt: media.vendegvaro.hu/14/14355/54410.jpg) és nem szedték le, nem hinném, hogy ezután leszednék, nem is lenne miért

Rémbódess 2013.04.09. 15:54:11

@vamivan: A hatalmi gőg és a hisztéria csodákra képes. Meglátod, személyesen Kövér Laci fogja leverni egy réz turullal...

von Putri 2013.04.09. 16:07:39

Ne szedjék le, de akkor tegyenek mellé nyilaskeresztet. Két oldalon pont megvan rá a hely

2013.04.09. 16:12:42

Szeretem a heraldikát és így természetesen borzalmasnak tartom a Kádár-címert. Jellegtelen, szimbólumérték nélküli valami - bár a Rákosi-címerhez képest komoly előrelépés volt a maga idejében.
Szerintem is az egyik legügyesebb megoldás, bár kissé furcsa az ornamentikával. A nagy truváj igazából csak annyi, hogy természetes anyagból, kőből készült és nem acélból, betonból vagy gipszből. Ha át tudunk lépni azon, hogy ezzel a címerrel nem autentikus a homlokzat, akkor maradjon érdekességnek.

mariska16 2013.04.09. 16:34:32

Kár volt felhívni rá a figyelmet, eddig a kutyát nem érdekelte.

Visionstar 2013.04.09. 17:03:08

Tényleg kár volt kiposztolni, mert közbeszerzésen megpályáztatják a leverését, ahol egy Fidesz közeli cég fog nyerni, és potom 32 millió forintért megoldják a problémát. Amúgy van a garázsomban egy színes példány belőle.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.09. 17:17:21

@nemorino:

Hát nem tudom, szerintem a Kádár-címer és Rákosi-címer egyaránt idétlen. Egy sor kommununista államban nem volt ilyen idétlen a címer!

Visionstar 2013.04.09. 17:37:09

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: akkor nézd meg az NDK ( szögmérő,kalapáccsal), Románia (olajfúró torony), Szovjetúnió ( a glóbusz felett lebeg a sarló-kalapács) címeréhez képest a Kádár címer még istenes.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.09. 17:43:58

@Visionstar:

Te meg nézd meg a kommunista csehszlovák és lengyel címert, csak beletettek egy komcsi elemet, de maradt a régi. De még az albánban is a komcsi címer 70 %-ban a régi keretbe csomagolva. S Kubában meg maradt a régi címer teljes egészében.

rezsoatya (törölt) 2013.04.09. 17:52:55

@mariska16: igazad van. Hiaba a cikkben is olvahato erv, valami buzgo partkatona majd "elintezi". Es tenyleg kar volt a figyelmet felhivni ra...

Bölcs Lázadó · http://bolcslazado.blogspot.com 2013.04.09. 18:03:15

nemsokára ezer jobbikos fogja a heréjét rázva őrjöngve leverni, kövér lászló meg rárejszol a fejükre közönyös, unott, de mégis dühös fejjel.

2013.04.09. 18:07:15

Ez egy önkényuralmi jelkép, ez nem lehet esztétikusnak nevezni semmilyen kontextusban.

2013.04.09. 18:17:21

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Természetesen igazad van, a csehszlovák és lengyel címerek sokkal jobbak voltak. Viszont ezek figyelembevételével is azt mondom, hogy a Rákosi- és a Kádár-címer nem egy ligában játszik. A Rákosi-címer legnagyobb hibája az, hogy heraldikai szemmel nézve nem is címer: ugyanis nincs címerpajzs. A Kádár-címer legalább erre figyelemmel készült, ráadásul a trikolór színeivel valamiféle nemzeti jelleget sikerült visszacsempészni. A szalagokkal átkötött kévékkel és a vörös csillagból áradó sugarakkal már nehezen tudok szimpatizálni. Ettől függetlenül a posztban szereplő darabot érdekességként megtartanám.

Az igazság az, hogy a pajzstartó angyalokkal ábrázolt koronás címert nem übereli semmi. Amellett, hogy gyönyörű, igen régi gyökerű is. Az első címerek a 12. században alakultak ki, uralkodói címernek talán az angol királyi címer volt az első, az arany leopárdokkal (ún. fekvő-lépő oroszlánokkal) díszített vörös címerpajzsot II. Henrik már biztosan használta. A franciák egy generációval később jöttek: II. Fülöp Ágost kezdte használni a kék alapon arany liliomokkal díszített címert. Ekkor keletkezett a magyar címer is, III. Béla a kettős keresztes címert (hármashalom és korona nélkül), fia Imre pedig az Árpád-sávokat (eredetileg a pecséteken valamilyen kivehetetlen ábrákkal a sávokban, valószínűleg oroszlánokkal). Ez utóbbit feltehetőleg a feleségének, Aragóniai Konstancia családjának a címere inspirálta. Érdekesség, hogy a vörös-ezüst színekről semmi nem maradt fenn az Árpád-korból (se színes ábra, se szöveges leírás), csak Anjou-kori ábrázolások alapján gondoljuk, hogy ezek voltak a színek eredetileg is. Az Árpád-sávos és a kettős keresztes címert a maihoz hasonlóan egyesítve, az ország jelképeként II. Ulászló idején kezdték használni. Addig az Árpád-sávok az Árpád-házi származást jelképezték, a kettős kereszt pedig az uralkodót.

Visionstar 2013.04.09. 18:29:09

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: ebben igazad van, de én arra gondoltam speciel, hogy a búza kévés, a fogaskerekes,meg a kalasnyikovos címerek között a Magyar azért viselt magán nemzeti jelleget a trikolór pajzzsal.
A Kubai címer meg annyira újkeletű volt (mivel a függetlenségét 1902-ben nyerte el), hogy Castroék el is felejtkeztek róla, azért maradt olyan mint eredetileg.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.09. 18:46:53

@Visionstar:

Inkább nem akartak változtatni rajta, mert a kommunizmust ezzel is a kubai függetlenségi harc logikus folytatásakánt akarták érzékeltetni.

Az amerikai földrajz másik komcsi államában, Grenadában, sem változott a címer.

Viszont érdekes, hogy az afrikai kommmunista államokban megváltoztatták több esetben még a zászlót is, s iszonyatos jelképek születtel. Bár szerintem jelképrondaságban a jugoszláv tagköztársaságok vezettek - ott tökéletes fantáziahiány jellemezte a jelképeket.

Visionstar 2013.04.09. 18:59:34

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: a "legszebb" címere szerintem Mozambiknak van. Kapa meg szuronyos kalasnyikov kukorica csöves körítésben, na meg egy fogaskerék a rend kedvéért. Gondolom számottevő nehéziparuk volt,van.

micsoda? 2013.04.09. 19:04:31

Le kell bontani. Ne maradjon semmi ami arra utalna, hogy biztonságban éltünk, nem volt munkanélküliség, és a cigány is egy volt közöttünk, épültek lakások, a tudásnak volt értéke, Kádár vagyontalan volt.

innovation 2013.04.09. 19:04:46

A magam részéről mind a rákosit, mind a kádárt utálom, de itt kivételt tudok tenni. Ha ilyen feltűnésmentesen megoldotta a készítője, hagynám.

Annak külön örülök, hogy a magyar középcímert eredeti pompájában állították helyre!

aeidennis 2013.04.09. 19:05:32

A Kádár-rendszer "heraldikája" köszöni szépen továbbra is él és virágzik. Ha végignéz a heraldikus a ma használt településcímereken szerintem sírva menekül el valamely boldogabb országba.

ezanicknevem 2013.04.09. 19:10:34

"úgyis ott egy szép Zsolnay-címer sokkal látványosabban az épület tetején (mely ráadásul éppoly ideje múlt az elcsatolt területek ábrázolásával)"

Ezt kár volt hozzátenni. Egy magyar címert nem tehet idejétmúlttá az elcsatolt területek ábrázolása, ahogyan a mostani sem idejétmúlt attól, mert Árpád-sáv szerepel benne.

Ha idejétmúlt, akkor legfeljebb azért az, mert ma már más a hivatalos.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.09. 19:12:52

@Visionstar:

Na, igen. S bár Mozambikban 20 éve nincs már kommununizmus, maradt a címer. (Hozzáteszem: ez az egyetlen címer, hiszen korábban portugál gyarmat volt, azaz nem volt mire visszacsinálni.) Viszont többször fel lett vetve, hogy kéne új címer, de a többség azon a véleményen volt eddig mindig, hogy a géppisztoly a címerben olyan jópofa egyedi dolog, hogy nem szabad megváltoztatni, mert mára ez már amolyan egyedi mozambiki nemzeti jelképpé lett.

Thresher 2013.04.09. 22:07:47

Ez olyan szintem nem észrevehető, hogy echte pécsiként még én se vettem észre.

Kerek négyszög 2013.04.09. 22:21:57

@von Putri:

"Ne szedjék le, de akkor tegyenek mellé nyilaskeresztet. Két oldalon pont megvan rá a hely "

A nyilaskereszt már halmozást jelentene. Ott az a számtalan árpádsávos nyilas szimbólum pl az autók hátuljára ragasztva. Lehet belőlük vagy pár százezer.

Kerek négyszög 2013.04.09. 22:26:49

@Bölcs Lázadó:

"nemsokára ezer jobbikos fogja a heréjét rázva őrjöngve leverni, kövér lászló meg rárejszol a fejükre közönyös, unott, de mégis dühös fejjel."

Hát pont Kövér László az egyik, aki a magáénak érezte a Kádár címert. Ugye tudjuk amit tudunk...

dr Smittpálelnökúr 2013.04.09. 23:02:54

@kerek négyszög: Ez őt (mármint a bajszos bunkót) nem érdekli. Anno komcsi volt, most kriptonáci.

szita szita péntek 2013.04.09. 23:46:59

Nem vagyok egy revizionista alkat - miként a heraldika sem az én területem. Ugyanakkor marhára nem értem mi a baj a kádári címerrel. Sőt. Tökéletesen betölti azt a feladatot, amelyre született. Éppen annyira hordozza a szocilista szibólumrendszer elemeit, amennyire az még kezelhető volt. Nem tetszik a heraldikusoknak? Mér? Mer' nincs ott történelmi kontinuitás? Jah, hát persze, hisz épp a változás megjelenítése volt a feladata. A szocialista állam errefele nem szerves fejlődés lévén jött létre, eszmerendszerével éppen hogy nem fért össze az archaizáló heraldika. Ugyanakkor címer kellett és hát lett - a körülményekhez, a mondanivalóhoz illő.

Van-e keresnivalója a homlokzaton? Adott esetben nyilván, ám én egyébként is megengedőbb lennék. A történelem kiradírozásába fektetett erőlködés kínos és nevetséges. Nem tetszik a regnáló kurzusnak a múlt bizonyos része? Neveljen értelmes polgárokat, akik képesek helyükön kezelni a dolgokat. Szerintem.

Gera 2013.04.10. 00:00:11

Érdekes. Erről az jutott eszembe, hogy pár napja láttam Debrecenben az egyetem főépületére kb egy éve felrakott címert, hát az valami borzalom. A címerpajzs tök sötét, szinte fekete, alig látszik a mintázata, van benne egy aranyszínű paca, meg a tetején egy iszonyat giccses full arany korona. Na, az aztán nem olvad bele az épületbe, épp ellenkezőleg, totál elüt tőle.

Hetumogyer 2013.04.10. 20:37:32

Kösz a cikket, sohasem tűnt fel eddig múltunk eme érdekes darabkája. A középcímerrel így együtt kísértetiesen emlékeztet a szenpétervári Szmolnij Intézet homlokzatára, ahol a sasos cári címer díszeleg testvéri egyetértésben Vlagyimir Iljiccsel.
Nem mellékesen a középcímerről azt állítani, h "ideje múlt az elcsatolt területek ábrázolásával" elég borzasztó, ezzel a lendülettel ne használjuk a hármas halmot sem, nehogy megsértsük szlovák barátaink nemzeti érzékenységét...

Gera 2013.04.11. 20:03:00

@~dá~: www.haon.hu/debrecen/kicsinositottak-a-debreceni-egyetem-cimeret/1890557

Itt van több kép is. Nem lenne rossz a címer önmagában, de amikor én láttam, akkor tényleg alig látszott a mintázat a sötét részen (gondolom ez a fényviszonyoktól is függ) és úgy nagyon hülyén nézett ki.
süti beállítások módosítása