20120420410

A fenti képet a mátyásföldi Erzsébetligetben lőttem.Elsőre furcsa, hogy mit keres vagy 3-4 méter magasan egy földről olvashatatlan szöveg a fán. Nos íme a megfejtés:

20120420411
20120420414

Persze jogosnak tűnhet a kérdés, hogy egy ilyen tábla nem okoz e még nagyobb forgalmat a fán (mi tagadás, én sem csak életvitelszerűen jövök-megyek az ágak közt, hanem épp ezért másztam fel). Ám erről szó sincs, ez a liget lekedveltebb mászófája a gyerekek körében.

Az odú pedig nem véletlenül került ki, hanem egy mintaértékű kezdeményezésnek köszönhetően. Van egy Ligeti Madárvédelem nevű szervezet, amely a XVI. kerületi Erzsébetligetre fókuszál. Persze a szervezet szó erős túlzás, hiszen arról van szó, hogy egy lelkes madárvédő, 10-es gimnazista - Lampert Benedek - beizzított pár felnőttet, akik összefogtak közvetlen környékük madárbaráttá tételéhez.

20120420415

Az egészhez egy civil szervezettől, a Magyar Madártani Egyesülettől rendeltek infrastruktúrát (magyarán odúkat, etetőket, itatókat, tájékoztató táblákat, sünlakot, miegymást), az egész tanösvény kialakítását pedig az önkormányzat finanszírozta meg. 

Persze a legfontosabb feladat a karbantartás, tisztítás, eleség- és vízutánpótlás, amit pedig lelkesen csinálnak. Na és nem utolsó sorban blogot is vezetnek, amit azoknak is érdemes követni, akik máshol laknak. 

20120420416

(Kár, hogy legfrissebb bejegyzésük arról szól, hogy valaki kidöntött pár tájékoztató táblát, s most épp a pótlásán fáradoznak.)

Ami pedig a fára akasztott feliratot illeti: állítólag remekül működik, a gyerekek tiszteletben tartják a cinkéket, akik már tavaly is sikeresen költöttek ezen a helyen. Reméljük idén is így lesz.

Ha Neked is tetszik az ötlet nyomj egy lájkot, vagy adj egy szívecskét a liveinspire.com oldalán, hiszen az Urbanista egy inspirációról szóló, nemzetközi blogerversenyben vesz részt. Kösz!

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest állat természetvédelem madár felirat park erzsébetliget xvi. ker mátyásföld

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr394466001

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Earth Day: Rombold te is a Kossuth teret! 2012.04.22. 20:07:04

Letölthető reality társasjáték 2 percben   Még mindig nem kaptál elfogadható választ arra, hogy miért kellett egy teljes parkot elpusztítani? Nem érted, miért villognak a Föld napi rendezvényeken, akik erre utasítást adtak? Úgy érzed, hogy valami ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dex.ion 2012.04.22. 18:00:17

"Ám erről szó sincs, ez a liget lekedveltebb mászófája a gyerekek körében."

ebben az esetben: fészekodú elhelyezés: fail:)

mindenestre a kezdeményezés teccetős, hajrá.

Németh András 2012.04.22. 18:13:22

@dex.ion: olvasd végig a cikket: "állítólag remekül működik, a gyerekek tiszteletben tartják a cinkéket, akik már tavaly is sikeresen költöttek ezen a helyen"

dex.ion 2012.04.22. 18:23:16

@Németh András: az úgy megvan, h a madarak ott költenek, ahova rakod a fészekodút? tudom, mert próbálkozok pár éve vele, különböző fákon a kertben...szal aki azt mondta, h van beépített gps-ük és csak a diófa 3. ágán hajlandóak kotlani, átbaszott...

krferi 2012.04.22. 19:16:11

@dex.ion: Azért az mindenképp király, hogy már a legelső hozzászólásban lehet pöckölni a fikát még erre is.

dex.ion 2012.04.22. 19:19:13

@krferi: ezzel azt akartad mondani, h ha amellett, h teccik a kezdeményezés, de rámutatok, h mivel nem értek egyet, inkább ne is írjam le? ha nem egyezik vmi a véleménnyel, akkor fogjam be a pofámat? ezt mondod? akkor te mér is nyitottad ki?:)

krferi 2012.04.22. 20:21:09

@dex.ion: Nyugodtan mutassál csak rá, nehogy már bennmaradjon a Véleményed!

Gera 2012.04.22. 20:22:22

Nekem is rögtön az ugrott be, mint dex.ionnak. Semmi fikázás, csak nem értem, miért a környék legkedveltebb mászófájára kell egy fészekodút rakni.

sony 2012.04.22. 20:29:26

Tényleg, miért pont a gyerekek kedvenc mászófájára tették? Hmm, vegyünk például egy hat éves gyereket, aki erre a fára már simán felmászik, de olvasni még nem tud. Vagy egy elsőst, aki egy ilyen hosszú szöveget negyed óra alatt olvas el. Jövőre egy fával arrébb kellene feltenni ezt a fészket, a madárkák sem szeretnének ilyen veszélyes fára költözni ;)
(És egyébként is, annyi korlát van mostanában a gyerekek körül, még a kedvenc mászófájuk is tilos legyen? Mikor a védett széncinkék költhetnének a szomszédos fán, a cetli pedig kerülhetne lentre, hogy a szülők is el tudják olvasni...)

T2005 2012.04.22. 20:33:05

@Gera: Mert oda tudtak felmászni, felakasztani :)

dex.ion 2012.04.22. 20:44:05

@krferi: te télleg ilyen eccerű vagy ugye?:) te komolyan nem érted, h ha te kinyilváníthatod a nemteccésedet, akkor én is, ugye?:) ugye:)

Jofiu 2012.04.22. 20:45:47

@T2005: Dobjunk össze nekik egy létrára.

Mensikov 2012.04.22. 20:59:24

Na a következő lépcsőben majd jön az ANTSZ hogy vegyék be az odut, mert a széncinke leszarhatja a gyerekeket és fertőzést kaphatnak.
Sok itt az eszement úgy látom...

penelope garcia 2012.04.22. 21:04:39

Nyelvtanozni szabad már?

sony 2012.04.22. 21:13:01

@Mensikov: Nem érted: jó, hogy tettek fel odút a széncinkéknek, de rossz, hogy olyan fára tették, ahova fel tudnak mászni a gyerekek. Egy nehezen megmászható fára kellett volna tenniük, így mindenki jól jár.
Ha a széncinkéket megkérdeznéd, hogy egy könnyen megmászható fára szeretnének fészkelni, ahol a biztonságuk azon múlik, hogy a gyerekek mennyire szófogadóak, vagy empatikusak, vagy egy nehezen megmászhatóra, ahol a gyerekek észre sem veszik őket, szerinted mit választanának?
Ez egy látványos, de buta akció. Nagyjából (bár én nem dohányzom) olyan, mint amikor régen a vonaton egy nemdohányzó beült egy dohányzó fülkébe, és elvárta, hogy a dohányosok ne gyújtsanak rá.

2012.04.22. 21:16:14

Remek kezdeményezés, hajrá!

AzHofi 2012.04.22. 21:21:54

Egy egész darab "olyan" gyerek elég lesz. Ez lehet, hogy a gyerekek 0,01%-a lesz, viszont a tojások 100%-a.

Lacusru 2012.04.22. 21:44:12

Remélem továbbra is békében vannak a cinkék :-)

Azért nem ártana pl. cica azaz macska nyelven is kiírni, hogy tilos piszkálni a madarakat!

Nálunk itthon évek óta gond van egy madár párral. Minden áron a bejárati ajtó fölé akarnak fészket rakni, de nem sikerül nekik, ugyanis nagyon kicsi hozzá a hely. Szegények oda hordtak már több fészekre való cuccost, de mind egy szálig a földön landolnak :-(
Sajnálom őket, de nem akarják megérteni, hogy lehetetlen helyre akarnak építkezni. Ráadásul teljesen védtelen a hely, ha sikerülne is a fészek építés, az első nagyobb szél elvinné az egészet.

will 2012.04.22. 21:49:15

Neten rohadt jó receptek vannak széncinege tükörtojás, meg széncinegefészek-leves. Ajánlom minden fáramászó nyelvésznek! :)

indapass90210 2012.04.22. 22:46:33

@Lacusru: rögzíts fel oda egy lécet, közvetlen a perem folytatásaként. Egy másikat, szélesebbet meg kicsivel alá, hogy amikor kiszarnak a fészekből, az ne az ajtó előtt, esetleg a fejeden landoljon.

Lampert Benedek 2012.04.22. 22:46:42

Kedves mindenki!

Értem az aggodalmatokat a könnyen mászható fa miatt, de hozzátartozik a tényekhez az is, hogy bár az alsóbb ágak valóban könnyű terepnek bizonyulnak, az a szint, ahol az odú van, már nem annyira, oda egy óvodás, de még egy kisiskolás sem tud felmászni. Tapsztalatból mondom. Azért előnyös ez a megoldás, mert így egy létra nélkül is tudunk karbantartani és ellenőrizni is. Valamint, ilyet már tavaly is kiraktunk, és abszolút pozitív volt a hatása, az egész fészekalj kirepült :)!
Voltak gyerekek, akik felmásztak majdnem az odúig, de elolvasva a lapot visszafordultak.

dex.ion 2012.04.22. 22:50:01

@Lampert Benedek: "Valamint, ilyet már tavaly is kiraktunk, és abszolút pozitív volt a hatása, az egész fészekalj kirepült :)!"

ez nagyon jó hír, örülök a sikereteknek.

sony 2012.04.22. 23:28:58

@Lampert Benedek: Ha nem tudnak felmászni a kicsik, akkor jó :) Ez esetben gratula a kezdeményezésért :)

Attila64 · www.sagaontour.ca 2012.04.23. 00:45:26

Most komolyan, vannak még gyerekek, akik fára másznak?! Azt hittem, az mp3 azt is elsöpörte. Vagy a fészbuk. Vagy a mittudomén...

szita szita péntek 2012.04.23. 00:55:20

@Lampert Benedek: "Azért előnyös ez a megoldás, mert így egy létra nélkül is tudunk karbantartani és ellenőrizni is." - Biztosan bennem van a hiba, de az udvaromban pld. 3 odú van kihelyezve, ha végiggondolom, akkor csak a családomban legalább 10. Soha senkinek meg nem fordult a fejében "ellenőrizni". Karbantartani esetleg - majd télen, ha leszedem a fáról (ha épp leszedem). Szerintem is dőreség a "kedvelt mászófára" rakni ilyesmit. Nyilván kicsit sem lesz zavaró a madaraknak, hogy rendre megközelítik a fészkét, rázzák a fát a mászás során, zsibonganak - ááááá... Nem mondom, ha nincs más megoldás, akkor ez jobb a semminél, de tényleg nem volt jobb fa a közelben?

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2012.04.23. 01:33:07

Van egy fa, amin a gyerekek szoktak játszani.
Jön egy madarász, aki pont erre a fára teszi a műodút, majd kiakaszt egy papírt, hogy eztán ne játszanak ott a úgy gyerekek, ahogy akarnak, mert akkor nem tudnak költeni a tollas dögök.

Empátiát vár el a szociopata.

Tudod, kedves, remélem egyszer neked is pont úgy beleszarik valaki a műodúdba, mint ahogy te beleszartál mások játékába.

Miért fájt volna egy olyan fára rakni azt az odút, amit nem használnak mászókának a gyerekek?

Neon Fu 2012.04.23. 01:56:21

@kolbászoszsömle:
Uramisten, de begyepesedett, depressziós, borúlátó ember(?) vagy.

JaFFaR 2012.04.23. 02:27:43

Hihetetlen, hogy egy ilyen híren ennyit nyammognak unatkozó, sikertelen, szürke kisemberek. Tényleg ennek a topicnak ez lenne a lényege? Ennek a beszámolónak az az üzenete, hogy egy kamaszt, aki nem csak magával foglalkozik, mint legtöbb társa, hanem próbál értéket teremteni, le kell szociopatázni? Nem beszélve a jókívánságodról.
Micsoda egy selejtes kretén vagy, komám? Megkérdezném csendben, hogy te 17 éves korodban mit csináltál a hajzselézésen és a bohócfényezésen kívül? Sejtem, hogy még életedben nem tettél le semmit az asztalra, sikertelenségedért, nímandságodért gyűlölöd a világot, a negatív ember archetípusa vagy.
Szégyelld magad, húzz el, csak azért olvasol blogokat, hogy fikázhass. Attól nedvesedsz, hogy mások örömét elrontod.
Kisfiam, belenéztem az adatlapodba: majd 8000-szer kommenteltél, számold már össze, ezekben hány pozitív hangvételű van. Akinek ennyi ideje van fröcsögni, annak nincs ideje dolgozni vagy bármi értéket teremteni. Külön gratulálok a líra mocska blogodhoz, az aztán a színvonal, ajánlom minden kedves olvasónak, ha útmutatóra volna szüksége bonyolult világunkban.
Summáznám: te egy kártékony, élősködő humánatka vagy az emberiség halódó asztráltestén. Életed értelmetlen és felesleges, öregedj meg gyorsan. Pontosan annyit érsz mint egy kiszáradt, penészes kolbászoszsömle.

JaFFaR 2012.04.23. 02:34:40

Kedves, gyanútlan Urbanista, aki jegyzed ezt a topikot: gondoltad volna, hogy egy ilyen jópofa kis történetből villámháború kerekedik? Lényegében mindegy mi a téma, csak anyázni lehessen, egyszerűen szánalmas.
Sok sikert a további munkádhoz.
Benedeknek meg azt üzenem: ne keseredj el, ne is válaszolj az ilyen selejteknek, te jársz a jó úton, a kretének azért kellenek, hogy lásd, merre ne menj. Hajrá!

Sunsertes 2012.04.23. 07:53:27

A macskám mindíg széncinegét vesz be, ha megy a hasa. :)
Amúgy hajrá.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2012.04.23. 08:02:10

@JaFFaR: Sumonyba jártam madárlesre...

A kiscsávó pedig kizárólag magával foglalkozik.

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2012.04.23. 08:12:19

Az a gyerek aki nem tud olvasni, ne mászkáljon felügyelet nélkül. Talán érdemes lenne lent is kitenni a táblát a szülőknek.
Egyébként igenis lehet olyan helyen ahol vannak gyerekek hogy környezettudatosságra lehessen nevelni őket. Lehet valamelyik gyereknek az az élmény hogy közel mehet hozzájuk, mert lentről nem sok mindent látna de tudnia kell hol a határ.

Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2012.04.23. 08:15:22

@bruhahahahihihi: szerintem barátkozz össze kolbászoszsömlével és kényeztessétek egymás ánuszát

Xmas 2012.04.23. 08:15:26

@Meta Flóra: Nem mondanám rá, hogy begyepesedett. Inkább azt, hogy szociálisan érzékeny. Ha egyszer tudottan a gyerekek kedvenc mászófája, akkor több szempontból is nem praktikus oda tenni az odút.
1) Szegény gyerekeket megszívatták, elvették a játékukat.
2) Annak a fának bizony meglehetősen "ember szaga" van, nagyobb a forgalom körülötte, így kevesebb lelkesedés lesz az odúba beköltözni vágyóktól, kevésbé fogják biztonságban érezi magukat.

Valóban nem lett volna nagy feladat arrébb menni három lépést, és felakasztani egy másik fára.

JViki 2012.04.23. 08:28:24

Szerintem meg éppen jó, hogy az odú szem előtt van:
1) Az odú jóval magasabban van Benedek szerint, mint amit a gyerekek elérhetnek, így biztonságban vannak a tojások. Ha a cinkék már beleköltöztek, valószínűleg nem zavarják őket a fára mászók, ergo mi feleslegesen hőbörgünk a nevükben.
2) A gyerekek zavartalanul mászhatnak tovább a fára. Senki se mondta azt, hogy kerüljék eztán azt a fát, csak azt, hogy ne másszanak 3 méternél magasabbra (ahová valószínűleg amúgy se tudnának menni). Szóval a gyerekeket se kell sajnálni.
3) A gyerekek és a szülők is figyelemmel követhetik viszont az odúban zajló életet. látják majd, mennyire szorgosan hordják a rovarokat a szülők a fiókáknak, megszeretik és megismerik a madarakat. Ez szerintem elég sokat ér...
4) Az idézett blogból kiderül, hogy még jópár odút tettek ki, így védettebb, zavartalanabb helyeken még nagyon sok madár költhet. A madaraknak nem "muszáj" itt költeni... A sokból csak egy van szem előtt, hogy a nagyközönség is tanulhasson valamit.

Idet 2012.04.23. 08:44:13

@Dövan: ...És a polc, amire pottyantanak, legyen kivehető. (Két kampósszög, kihúz-betol)
Nekünk anno fecskéink voltak végig a gang külső felén, ez a módszer nagyon bevált, különben elborított volna bennünket a guanó.

Idet 2012.04.23. 08:52:25

@Sunsertes: Nekem egyetlen olyan macsekom volt, aki az ingó-lengő odú tetejére tudott jutni, és a likon keresztül kanalazó módszerrel kiszedte a fiókákat. Nem büntettük meg, mert a macskának a cinege is madár, a veréb is, meg a szomszéd galambjai is.
Ellenben a faderékra sűrű, tüskés rőzseköteget kötöztünk, ami lefelé-kifelé állt el a fatörzstől.
Galambászás ellen pedig két hétre kis csengőt kapott nyakörvvel, ennyi idő elég volt, hogy elmenjen a kedve tőle, hiszen a legapróbb mozdulatra is megszólalt a csengő, galambok huss, és ez később csengő nélkül is hatott.

Idet 2012.04.23. 08:57:10

@Lampert Benedek: Nagyon jó ötlet, gratula! Meg lehet ám a gyerekekkel értetni szinte mindent, csak hozzáállás meg türelem kérdése.

neoteny · http://word.blog.hu 2012.04.23. 09:01:25

@Idet:

És a macska nem fordult magába/lett depressziós attól hogy a vadászkészsége impotenssé vált? Legalább vettél neki mechanikus egeret amit üldözhet néhanapján a szobában?

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.04.23. 09:07:41

Ez aranyos :) És szerintem jó ötlet. Okos embernek ez is elég, a buta ellen meg semmise.

Decesso (törölt) 2012.04.23. 09:07:54

@JViki: Kissé naiv hozzáállás, hogy a gyerekek úgysem tudnának 3 méternél magasabbra mászni. Maximum nem engednék nekik, de attól még a gyerek addig tud mászni, amíg van rendes kapaszkodó a fán. Ha ez 5 méternél van akkor 5 méterig. És ahogy ezt a fát elnézem, könnyedén lehet addig mászni, hogy a fészek az ember derekánál legyen, szóval simán el lehet érni...
@vilagnezet.blog.hu: És ez, hogy jön a poszthoz?

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.04.23. 09:09:07

@kolbászoszsömle: Mondjuk mert nem tudta, hogy arra járnak?
Játszani is lehet 1000 másik fán...

szita szita péntek 2012.04.23. 09:17:12

Csak nem hagy nyugodni ez az "ellenőrzés" és "karbantartás" dolog...

Mit lehet ezen ellenőrizni? Hogy beköltöztek-e? Hát az látszik. Megszámlálni a tojásokat? Minek? Annyi amennyi. Ha esetleg kevés, akkor ki lesznek lakoltatva?

A karbantartásól meg: Ez egy fadoboz. A teteje legyen vízhatlan és simán elvan 5 évig is - egyszerűbb csinálni (venni) egy újat, mint felmászkálni hozzá. A tisztán tartását meg elvégzik a madarak - épp annyira, amennyire nekik erre szükség van, csakúgy mint a természetben.

Idet 2012.04.23. 09:21:30

@neoteny: Inkább mérges volt, mint depis. Állandóan próbálkozott, hogy leszedje. Ez még gyerekkoromban történt, kertes házban laktunk.
Sok egeret fogott még, később pedig, a szenior macsekkal karöltve, patkányt is;terítéket csináltak a konyhaajtó előtt. Anyám jött ki reggel, akkorát visított, mint a gőzmozdony. Na, EZ viszont ártott az önbizalmunknak: A "derékcicajócica+simogatás+jutalomtej" helyett fülhasogatás?! Teljes egy napig duzzogtak...

szita szita péntek 2012.04.23. 09:22:39

@ColT: Mondjuk ez esetben tényleg menthető.

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2012.04.23. 09:25:47

@szita szita péntek: mint a posztban is írtam, a tanösvény nem pusztán odúkból áll. Az etetőket, itatókat fel kell töltenie valakinek. Sajnos az is látszik, h ezek a tárgyak nem örökre szólnak, jöhet egy vihar vagy néhány barom, aki összetör mindent. Ha egy odú megsérül és beázik, az több kárt okozhat mint hasznot. Az is fontos, h költés után eltávolítsák a régi fészket, melyben a kajamaradékok, esetleg dögök csomó fertőzést okozhatnak a következő költéskor stb.

neoteny · http://word.blog.hu 2012.04.23. 09:42:26

@Idet:

:))
No igen, a macska élete sem fenékig tejfel. ;)

OftF 2012.04.23. 09:50:52

Szerintem ez így teljesen rendben van.
A gyerekek nem fosztogatják a fészket, viszont találkoznak a kezdeményezéssel, és gyerekként még fel is támadhat az érdeklődésük, hogy valami hasonlót csináljanak. Ha erről lemaradnak, felnőtt korukban elbaszott értelmiségi picsogásnak tartanák az ilyesmit, és fikázó posztokat tolnának róla a blog.hu-n :P

barli 2012.04.23. 10:09:36

Körül kell tekerni a fát szögesdróttal, ugy három mßeter magasságban...

Vicces ez a cetli, de a nagyja pont azért fog ezután felmászni, hogy elolvassa.

barli 2012.04.23. 10:13:08

Tényleg, volt már orbán? :) Kéne egy jó kis széncinegeadó!

hopptarisznya 2012.04.23. 10:16:46

Amennyi enegriat raforditottak erre a cetlire, annyi erovel masik fara is tehettek volna a feszket.

Idet 2012.04.23. 10:18:31

@barli: Nagyon ronda, és veszélyes is. Szögesdrótot inkább ne...

Idet 2012.04.23. 10:23:30

@neoteny: Tanultam belőle, mert amikor a Balatonnál a cicám két pockot, egy cickányt és egy vakondot prezentált a nappaliba, el voltam ragadtatva... csak arról kellett lebeszélni őfelségét, hogy mindezt az ágyamban fogyassza el. Mit mondjak, felhúzta az orrát...:))

Lampert Benedek 2012.04.23. 18:30:36

Látom, ez a mászófa dolog jobban felkorbácsolta a kedélyeket mint kéne. Akkor most válaszolnék a leggyakrabban említett problémákra!

1. Ezen az odún kívül még kb 40db van biztonságos fákon elhelyezve csak az Erzsébetligetben.

2. Mikor éppen nincs költés (az évnek nagyobb hányadában) a gyerekek nyugodtan megnézhetik, szemügyre vehetik az odút, ki is nyithatják. Így jobban megismerik ezt a madárbarát eszközt. És a tábla csak arra kéri őket, hogy most ne másszanak a felsőbb(!) ágakra, mivel a fa 95%-a továbbra is mászható.

3. Volt aki azt írta, hogy nem jó, ha a madarak olyan helyre költöznek ahol zavaró dolgok vannak. Nos, a madarak nem költenek olyan helyen ahol zavarja őket valami! Ergó, ha elfoglanak egy fészekodút az azt jelenti, hogy számukra megfelelő, főleg, hogy ez immáron második éve történik meg, tehát olyan rossz helyen nem lehet.

4. Bár úgy tűnhet, mégsem könnyű megközelíteni, mert a fának csak egy oldaláról lehet felmászni. Van egy bejáratott "utam" amin könnyen feljutok, de kisebb gyerek már koránt sem, nem is beszélve arról, hogy a másik oldalról még nekem is kihívás.

5. Az egyik legfontosabb: ez a fa nem egy játszótéri mászóka. A "kedvenc mászófa" kifejezés azt jelenti, hogy általában ide szoktak a gyerekek mászkálni. Ebben az évben kb 4-5 alkalommal láttam, hogy próbálkoznak de az dút mindvégig békén hagyták, pedig akkor még nem is volt figyelmeztető tábla.

6. És végül: azért van szükségünk az ellenőrzésre, hogy tudjuk hány fióka lesz, mert ebből fogunk évvégi statisztikát készíteni, továbbá, ha nem ellenőriznénk, talán fel sem tűnt volna, hogy költés van benne, ennek tükrében pedig nem tudtuk volna figyelmeztetni az embereket. És bármilyen meglepő a fészket és a bent maradt ürüléket nekünk kell tisztítani:

liget-madarvedelem.blog.hu/2012/04/01/odutisztitas_meglepetesekkel

Remélem ezzel mindenkinek válaszoltam a kérdéseire. Egy odútelepnél a folyamatos ellenőrzés (akárcsak lentről nézve) elengedhetetlen!

Németh András 2012.04.23. 18:52:28

@dex.ion: első hozzászólásodban írod, hogy az odú kihelyezése fail, ezután felhívon a figyelmed hogy a cikkben leírják (ha tovább olvasod) hogy működött tavaly is a dolog.

Tehát nem "kudarc" a kihelyezés, hanem siker, mert azonkívül hogy sikeresen költ a cinke, még a gyerekek is kapnak egy kis környezeti nevelést.

Hogy ezután miből gondolod hogy nekem olyan tanácsokat adott bárki is mint amit gondolsz azt nem tudom, de rossz ajtón kopogtatsz...

Németh András 2012.04.23. 19:14:54

@szita szita péntek:

ellenőrzés: amennyiben több helyen és több odút rak ki az ember akkor már végeredményben odútelepeket hoz létre. Amennyiben rendszeresen elvégez néhány ellenőrzést akkor plusz infókhoz juthat: költések eredménye, sikere, az évek során az adatsorok alapján pedig nagy dolgokat jelenthet ki: pl a 1 kerületben az elmúlt 5 év alapján csökken/nő a széncinkék állománya stb-stb. Amennyiben az ellenőrzést összekötik a fiókák gyűrűzésével akkor az adatokat a végtelenségig növelhetik (ugyanis egy pár 10 ezer forintos géppel is lehet ma már olyan fotókat készíteni ami alapján pl a jövőben le lehetne olvasni a gyűrűszámokat pölö a költőpárok esetében. Vagy telente lehet akciókat szervezni egy kis etetőnél végzett gyűrűzésre (és az emberek megszeretik a madarakat) stb-stb. Vagy épp az odútelep adatai beküldhetőek az országos adatbázisba és akkor majd a kutatók a azokat is felhasználhatják a jövőben (www.odu.mme.hu/)
karbantartás: ezt pedig javaslom végezd el minden télen te is, ugyanis a madarak nem tisztítják ki az odút, hanem ha nincs másik hely akkor újra beleköltenek a tavalyi fészekre pakolva az anyagot, de ez azért nem jó mert így elszaporodhatnak az élősködők amik a költés sikerességét, a fiókák kondiját rontják. Abban igazad van hogy a természetben sem takarította senki az odút, de több is volt a lehetőség anno... Azonkívül akár olyan is előfordulhat hogy a fészekalj elpusztul (hideg esős idő, vagy elpusztul a felnőtt madár (macska, autó), vagy nekem már olyan is volt hogy télen felnőtt madár döglött bele az odúba. Na ilyen esetben nem fogja újra használni (érthető módon) az odút a madár. Vagy elképzelhető az is hogy veréb/darázs/erdei egér költözik be, szintén akadályozva a költést. Azt is írod hogy neked egyszerűbb új odút venni, de aki több tucat odút helyezett már ki nem biztos hogy ezt megengedheti magának.

Hirtelen ennyi...
süti beállítások módosítása