Felmerült kormánykörökből, hogy az Andrássy környékét sétálóssá kellene tenni az új múzeumi negyed kiépítésével párhuzamosan. Balázs Attila, építész, a Városépítő bloggere a sugárútról szóló posztjában elmerengett azon, hogyan lehetne átalakítani annak külső szakaszát, az Oktogon és a Városliget közt - az autóforgalom visszaszorításával, de megtartásával. Ilyen a mostani kialakítás (nagyításért katt a képre):
A nyolc autós sáv egyértelműen sok. Számukat csökkenteni vagy a középen futó sávok, vagy a szervizutak sétállóssá tételével lehet. Az utóbbi megoldást alkalmazták a Champs-Élysées átépítésénél. Nálunk azonban nem ez lenne a legjobb megoldás:
"A szervizutak leburkolásával eltűnnének a parkolók is, amiket Párizs esetében térszint alatti parkolók építésével pótoltak. A szervizutak köztérré alakítását a Champs Élysées-én elsősorban az üzletek és vendéglátóhelyek kitelepülése indokolta, a vendéglátó teraszok bővítésének az igénye. Az Andrássy Oktogon és liget közti szakaszán azonban nem a kereskedelem dominál."
Vagyis a másik megoldás a járhatóbb: a szervizutakra terelni az autósforgalmat és középen kialakítani a sétányt:
"Ez a megoldás a berlini Unter den Lindenhez, vagy a barcelonai Avinguda Diagonal átalakításának terveihez hasonlít. A sétányok középre telepítésével, jelentős új közterületek keletkeznének közepén, ami a forgalomtól lényegében zavartalanul használható, rendezvények esetén csak a keresztező utakat kellene lezárni. Ez nagy mértékben javítaná az Andrássy úti intézmények és szállodák megközelítését és működését, és jól ki lehetne szolgálni a rendezvényeket is az oldalsó útpályáról, és a parkolóból."
- írja Balázs Attila, aki rögtön fel is vázolt pár látványtervet az út egyes szakaszairól. Az Oktogonon és Kodály köröndön sétatereket képzelt el, középen megfelelő alakú medencékkel, szökőkutakkal.
Ilyen lenne a Hősök terénél:
Ilyen a Kodály köröndnél:
Ilyen az Oktogonnál:
A terv nekem alapvetően tetszik, bár az Oktogon teljesen kivitelezhetetlen ebben a formában: a villamosok egész biztos nem fognak a tervezői akaratnak megfelelő szögben fordulni. De gondolkodni mindenképpen érdemes rajta, a többi szakasz pedig nagyon is használhatónak tűnik.
Részletek az eredeti posztban, az Erzsébet térig tartó folytatásért pedig figyeljétek a Városépítőt!
Az utolsó 100 komment: