A közterületépítés első és második főtétele szerint: 1. Plázaépítés nélkül nem újul meg közlekedési csomópont. 2. A megújulás nagysága egyenes arányban áll a pláza nagyságával.
A Köki például nagyon megújul, így oda nagyon nagy bevásárlóközpont épül. Ahol eddig nem is volt semmi, csak most építenek valamit, ott az egész új közlekedési csomópont egy nagy bevásárlóközpont lesz, mint a gyalogos hídnál. A Ferenciek tere nem túl nagy közlekedés csomópont és nem is újul meg annyira, ide nem épül olyan nagy pláza.
Mint az MTI írja, a feladat itt:
a Március 15. tér és a Ferenciek tere, valamint azok környékének a rekonstrukciója, a Váci utcai és Veres Pálné utcai gyalogos aluljárók megszüntetése, továbbá a Ferenciek tere alatt lévő Y-alakú aluljáró gyalogos aluljáróvá alakítása, úgy, hogy abban üzlethelyiségek legyenek.
A feladat része a Kossuth Lajos utca 3. szám alatti épületben közösségi tér kialakítása, továbbá a buszsáv középre helyezése az Erzsébet hídtól az Astoriáig.
Az üzletekkel beépített Y alagút ráadásul szerintem jól hangzik - egy ilyen mini üzletközponttal semmi bajom. Persze ha nem válik olyan nagyon "aluljáróssá" az egész. Sőt én a magam részéről azt is el tudtam volna képzelni, hogy (ha a közművek ezt lehetővé teszik) valami módon egybenyitni a négy földalatti járatot (metróaluljáró, Y-alagút, Parisi udvar-Veres Pálné, Váci utca aluljáró, esetleg a felszín alatt összekötni a hotel(ek) alsó szintjeivel. Városképet nem rombol és hoz a konyhára.
(Az eredeti közlemény amúgy arról szól, hogy a megvalósítást a Főmterv–Kima– Közlekedés–Város-Teampannon konzorcium nyerte el. Bagi Levente fenti fotóján pedig épp a Critical Mass húz le az Y-ba.)