Volt ugye valamikor a Napóleoni háborúk idején (na jó, februárban) egy egyetmistáknak-főiskolásokank hirdetett városmarketing-verseny, én meg persze utána megígértem, hogy bemutatom a három legjobb pályaművet. Isten malmai hozzám képest Black and Decker sarokcsiszolók, na de előbb utóbb minden sorra kerül. Íme a verseny győztese, a Miskolci Egyetem három hallgatója - Garancz Borbála, Kovács Krisztina, Zsigmond Száva - alkotta Girl Power csapatának alkotása. Nagy fába vágták a fejszéjüket: egy kicsiny falu marketingtervével lettek elsők.

Nem tudom, melyik volt könnyebb feladat. Egy kisvárosban (Jászberény) vagy egy megyeszékhelyen (Pécs) ugyan jobban meg van kötve a marketingtervet készítők keze, de sokkal könnyebb megtalálni a település egyedi vonásait. Mihez kezdjünk egy falunál, ahol nincs mondjuk középkori templom vagy cseppkőbarlang. Hogyan vonzunk turistákat vagy befektetőket? Bükkszentkeresztnek mindenesetre szép hagyományai vannak a marketinben, hisz ezt a szépen csengő nevet csak 1940-ben vették fel.

A Girl Power csapata a fenn látható prezi mellé egy rövid kis leírást küldött az Urbanistának. (Ami nem szerepel benne, de az előadáson nagyon tetszett: a webkamerát például arra használnák, hogy a közeli Miskolcról is átránduljanak azok, akiket az ottani rossz idő tart távol - hiszen fenn a hegyen sokkal több a napsütéses órák száma, geoládákra meg azért gondoltak, mert alig van a környéken.)  Nagyjából ezt adták elő élőben is, amihez ráadásul erdei szederlevélből készült teát osztogattak és közben jól néztek ki.

 

Bükkszentkereszt várja a turistákat, mosolygós vendéglátókkal, jópofa programokkal és látnivalókkal. Itt lakik Gyuri bácsi, a gyógyteáiról híres bükki füvesember, van Dodó bácsi hegyi futó emlékverseny, Gombafesztivál, és lovasszán-verseny látvány disznóvágással.

Az 1200 lakosú község Magyarország második legmagasabban fekvő települése, szubalpin klímája miatt az 1930-as évek óta gyógyhelyként tartják számon. A környékbeliek kedvelt kirándulóhelye, de a falu számára a természeti adottságokat nem könnyű vendégéjszakára és bevételre váltani. Ezért a kommunikációs stratégia és terv kialakításakor célnak tekintettük, hogy a megye határain túl is megismerjék és úticélul válasszák Bükkszentkeresztet, illetve hogy az idelátogatók minél több éjszakát eltöltsenek itt.

A helyzetelemzés és a mélyinterjúk alapján úgy gondoljuk, hogy a gyógynövényekre épülő egészségturizmus lehet az elem, ami falut egyedivé, megkülönböztethetővé teszi. Ezt jól kiegészíti a vonzó környezet és az aktív kikapcsolódás lehetősége. Így színesíthetné Bükkszentkereszt az Észak-magyarországi régió egészségturisztikai kínálatát, és lehetősége lenne 2011-ben az Egészségturizmus Éve kampányba is bekapcsolódni.

A település kommunikációját integrált módon terveztük meg, vagyis figyelembe vettük, hogy nem csak a színes prospektusok és a honlap lehet a kommunikáció eszköze, hanem az utcakép, a vendéglátók viselkedése, a környező községek lakóinak véleménye, vagy akár ez a bejegyzés is. Éppen ezért nem elég a turistákat meggyőzni arról, hogy Bükkszentkereszt = MENŐ. A helyi lakosok, vállalkozók, intézmények, a szomszédos falvak, a potenciális befektetők és az utazási irodák ugyanolyan fontos célcsoportjaink. Ráadásul a megfelelően összehangolt üzenetek egymást erősítik, így költséghatékonyabbá válik a kommunikáció.

A „Bükkszentkereszt – Egészségfalva” szlogen az a magüzenet, amit a különböző csoportok felé különbözőképpen közvetíteni szeretnénk.
A helyiek szemléletformálása kezdődhet az általános iskolások egészségre nevelésével, a helytörténet oktatása pedig a közösséghez tartozás érzését erősítheti. Ez, vagy a bükkszentkeresztiekről szóló újság nem hat közvetlenül a turizmusra, de a fejlesztési terv hosszú távú céljával megegyezik, hozzájárul a lakosság életminőségének javulásához.

A helyi, turizmus területén tevékenykedő vállalkozók kulcsfontosságú célcsoportot jelentenek, hiszen a terület versenyképességét alapvetően meghatározza a turisztikai kínálat minősége. A bükkszentkereszti vállalkozók vendégorientáltak, rugalmasak, többnyire évtizedek óta a turizmussal foglalkoznak. Legtöbbjük helybéli, így a lakosságot érintő imázs jellegű kommunikáció is eléri őket. Elsősorban forráshiánnyal küzdenek, ezért számukra pályázatfigyelő és információs rendszer kialakítását javasoljuk.

Bükkszentkereszt látványosságai, rendezvényei nem elegendők ahhoz, hogy a turisták több napig ott tartózkodjanak. Ezért szükséges a környező falvak vállalkozóinak, önkormányzatainak együttműködése is. Az együttműködés kereteit a TDM (turisztikai desztináció menedzsment) szervezet létrehozása jelenti, aminek segítségével bevonhatók a vendéglátók a turizmus tervezésébe, illetve a térség négy települése összehangolhatja programkínálatát úgy, hogy az a látogatók számára a legkedvezőbb legyen.

Mivel az adottságok, erőforrások nagy része még kihasználatlan, a termékfejlesztés elengedhetetlen. Elsősorban infrastrukturális és idegenforgalmi beruházásokra van szükség Bükkszentkereszten ahhoz, hogy a desztináció tovább tudjon fejlődni, komplexebb, színvonalasabb szolgáltatást nyújthasson az idelátogatóknak. Ilyen beruházás lehetne egy gyógynövényfürdő létrehozása. Ehhez külső forrásokra is szükség van, nem elegendőek a helyi vállalkozók erőfeszítései. A befektetők felé is fontosnak tartjuk az imázs alapú kommunikációt, amellett, hogy az őket érdeklő adatokat az interneten bármikor hozzáférhetővé tesszük.

A település jelenlegi turisztika kínálata az egészségtudatos középkorúak (35-55 év), az egészségmegőrző idősek (55+) és az aktív kikapcsolódásra vágyó kirándulók számára lehet megfelelő. A vonzerő regionális jellege miatt elsősorban a környező alföldi, városi területekről tarthat számot érdeklődésre, így az észak-magyarországi városok, Észak-Alföld és Budapest lehetnek a kommunikáció földrajzi célterületei.

Az életmóddal foglalkozó magazinokban megjelenő hirdetések például gyógytea-mintát, gyógynövénynaptárt tartalmazhatnának. A kínálat fejlesztésének egyik iránya az anti-aging programok, téli és tavaszi tisztítókúrák indítása, gyógynövény-teázó megnyitása lehet, így kiaknázható az egészségturizmus szezonalitást csökkentő hatása. A természeti környezet megfelelő helyszín az olyan gyógynövénykúrákat kiegészítő testmozgáshoz mint a nordic walking, tai chi vagy a jóga.

Az aktív kikapcsolódásra vágyók lovagolhatnak, síelhetnek, kerékpározhatnak és túrázhatnak Bükkszentkereszten és környékén. Feléjük a különböző szaklapokban, regionális televízióban megjelenő hirdetések, versenytudósítások és a közösségi oldalak jelentik a megfelelő kommunikációs felületet. A településen és az erdőben elhelyezett webkamerák az időjárás figyelésére szolgálnak, gyakran előfordul ugyanis, hogy Miskolcon borongós, szürke az idő, a hegyen viszont süt a nap.

A kommunikációs terv elmaradhatatlan része a kontrolling, hogy az elért eredményeket számszerűsíteni lehessen.

Ezúton is szeretnénk megköszönni Halász Rezső polgármester úrnak a segítséget és hogy időt szánt ránk, és tanárainknak a hasznos tanácsokat, ötleteket.

 

Megelőlegezendő a felesleges kommenteket, szeretném itt is tisztázni, akárcsak  Jászberénynél és Pécsnél: nem egy sok millióból szakértett marketingkoncepcióról van szó, hanem egy főiskolásoknak-egyetemistáknak hirdetett versenyről. Ettől függetlenül az élőben előadott prezentáció mellé részletes pénzügyi, megvalósíthatósági stb. tervet is kellett tenni.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: marketing turizmus bükkszentkereszt

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr331937496

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

homoscepticus 2010.04.20. 18:55:26

Vagány.

De ez a Prezi őrjítő.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2010.04.20. 18:55:59

Mi már évtizedek óta ismerjük Bükkszentkereszt kitűnő levegőjét,gyógyhatását, túraútvonalait, gombáit - messziről is odajárunk, mint még sokan mások. Megérdemli a jó marketinget!

freesleep 2010.04.20. 19:14:20

ha bükkszentkeresztet elkezdik marketingelni, nem lesz értelme odamenni. épp az a lényeg, hogy nem pöfögnek autók meg nincs tömeg

OkoskaTo:rp 2010.04.20. 19:26:57

Bükkszentkereszt jó hely. Azért turisztikai szempontból az is emelne a látogatottságán, ha a sípálya mellett egy fokkal kényelmesebb felvonó lenne.

De elküldeném oda pl. az FKF fejeseit is, hogy saját szemükkel győződhessenek meg arról, amint magyar éghajlati és pénzügyi körülmények között is járhatóan lehet tartani a havas utakat. (Ráadásul a növények, alvázak, villanyoszlopok sóval szétmaratása nélkül.)

aBringakirály 2010.04.20. 20:04:29

Nagyon jó munka, grat a győzteseknek!

A prezi pedig remek cucc, én is ráállok!

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.04.20. 20:06:25

sok falunak kellene ilyen marketing, mert szép falvak vannak a bükk másik oldalán is, és itt most nem a populáris szilvásváradra gondolok. meg borsodban is.

csak tényleg arra kell vigyázni, hogy a látogatottság, az idegenforgalom növekedése ne tegye tönkre azt, amiért odamennek az emberek (jó levegő, csönd, természet stb).

dioptria 2010.04.20. 21:18:35

Nagyon örvendetes hallani, hogy végre olyan dolgokat cselekszünk aminek, haszna van, hasznos.
Nagyon gyönyörü falvaink vannak a tájjellegü
ételek, a hagyományok, ha forrás található a környéken, az erdő ismerete, a védett növények gyüjteménye, kiállitás régebbi életünkből.
Ez mind vonzhat olyan embereket, akik kisebb összegből is nagyon jó kikapcsolódást nyernek, és autósok figyelme sem kerüli el a jó hely az
független a pénztárcától...Mi biztos, hogy meglátogatjuk, valamikor régen jártunk ott..ideje lesz egy szép napot ott eltölteni.

Veronka 2010.04.20. 21:28:55

Egy időben Debrecenből téli hétvégeken közvetlen járat indult reggel oda, tele szánkózókkal, síelőkkel, délután pedig vissza. Rendes menetrendszerinti kjárat volt, számos útközbeni megállóval. Amikor én voltam rajta, dugig volt a busz. A gyerekekkel együtt nagyon élveztük. Vajon van még ilyen járat? Nagy előny volt a közvetlenség, mert ennyi csomaggal(szánkóval), kis gyerekkel átszállni, csalakozásra várni rémes.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.04.20. 23:46:56

Kicsit ez a blogbejegyzés lesajnálóan néz a falura, ahogy próbálja zseniálisnak tekinteni a prezentációt, mint ha a szart adnák el jó marketinggel. Én már jártam ott egy tájfutó egyesületi váltó és csapat országos bajnokság alkalmával, és nagyon szép helyen fekszik, kiváló túra lehetőségek vannak arra felé, ez már önmagában elég ahhoz hogy inkább ezerszer mennék oda nyaralni mint egy nagyvárosba vagy egy zsúfolt tengerpartra. Amúgy van ott kinti kosárlabda pálya is, meg rendben tartott játszótér is, szóval családosoknak is ajánlott. Én persze a kocsmákban is jártam, abból volt 4 amikor ott voltam :-)

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.04.21. 07:00:02

nem értem mi a gond, Bsztkereszt marha jó hely, ahogy általában a Bükk is. Mondjuk az lehet, hogy nem azoknak az emberkéknek való, akik ilyen őrjítő prezikben élik ki magukat.

desertstorm 2010.04.21. 07:52:04

Még gyerekként jártam ott, úttörőtáborban. Emlékszem, hatalmas esők voltak pechünkre. Gyönyörű vidék...!

TRMN 2010.04.21. 08:07:43

Van egy eladó telkem Bükkszentkereszten, gyönyörű környezetben, az ősbükkös mellett. Víz, villany van az utcán, ha valakit érdekel
írjon a trmn@freemail.hu email címre. A részleteket magánban.

papugaja 2010.04.21. 08:39:16

"Egészségfalva" idiótán hangzik, a többi rendben van. Jó kis anyag, ügyesek a lyányok.

SeilerSeiler 2010.04.21. 08:39:38

A szlovák határ 25 km-re van a településtől. A szlovák turisták száma az elmúlt években megugrott. Hiányzik a tervből az Ő megszólításukra vonatkozó stratégia.

házipálesz 2010.04.21. 08:42:28

Üdvözletem!

Szerintem Bükkszentkereszt ismertsége megfelelő és folyamatosan nő. A gond inkább - a posztban is megfogalmazottak szerint - a vendégek hosszabb ideig történő helyben tartásával és így az ott töltött vendégéjszakákkal van. A nagyobb rendezvények (Gombafesztivál, Gyógynövény napok, Lovasszánhúzó verseny, különböző sportrendezvények) általában max. 2-3 napig marasztalják a turistákat (hétvége-hosszú hétvége).
A helyiek vendégszeretetén túl sok javítani való nincs. Kedvesek és befogadók, tudják, hogy fontosak a látogatók. Kivétel persze akad, de hol nem?

Hátrány még a kevés munkalehetőség és a megközelíthetőség. Jobb lenne egy közvetlenebb, rövidebb kapcsolat is Miskolccal, mert bár Lillafüred irányába sok szép látnivaló van, de az ott élés és akár a turisztikai mindennapok szempontjából is a bükkszentlászlói út fejlesztése nem lenne rossz dolog, mert jelenlegi állapotában csak erős idegzetűeknek való.

Egyébként három éve élek Bükkszenten (csak így rövidítve) a családommal. Ilyen rövid idő távlatában is azt mondhatom, hogy megérte. Imádunk ott lakni.

kewcheg 2010.04.21. 08:47:08

Némiképp ellentmondok.Jó a fekvése, az kétségtelen, de van egy nagy problémája, amiről nem beszél a vezetés, egy időzített bomba.Mégpedig a szocreál üdülőtelep a maga kb.500-600 db. a 70-es években , akkori technológiával, akkori építészeti előírások szerint épített "alpesi" házzal.Ezeknek a tulajdonosi köre most kb. 65 és a halál közt van.a házak lényegében eladhatatlanok, zéró értékkel bírnak, többek között a technológiák,a szoros beépítettség,a megváltozott üdülési szokások stb. miatt.Ugyanakkor a puszta tényüket a község vezetése rekord magas (kb. 50-60ezer ft/év) idegenforgalmi adóval bünteti, mert a terület a falu része, de neincs belterületté nyilvánítva.Nem adok neki 10 évet és egy romos, holt telep lesz az egész, amivel senki nem fog tudni kezdeni semmit..../egy környezetvédő/

ugyanugyan 2010.04.21. 09:28:06

ahol a legutóbb egész városokat adtak el az itt van.

pagepos.com

gondolom a lányok ilyenben nem gondolkodtak. holnap az egész világ?

dioptria 2010.04.21. 19:09:06

@freesleep: Attól,hogy még autóval odamennek, az autóval az erdőben ,dombokon nem fognak kirándulni..Milyen gyorsan megoszlik a vélemény,?
Gondoljunk bele aki évek óta kocsival jár viszi a családot nem fog vonaton érkezni. Mindent idejében le kell szabályozni. Legyenek hulladékgyüjtő ládák, parkolási lehetőségek, esetleg kézmosási lehetőség 1-2 helyen...Vagy néhány loca, amin megpihen a vándor..és még jószerivel lehetne sorolni.. Ott ahol egy faluban csend van, az tönkre is ment..Átutazóban voltam Vigántpetend-Kapolcs
környékén, hát ami ott fogadott összeszorult a szivem,,,

hegyilany 2010.04.28. 15:27:33

A prezentáció iszonyú idegesítő, de az ötletek persze jók. A füvesember miatt úgyis sokan látogatnak Bükkszentre, talán nem nehéz elérni, hogy maradjanak pár napig.
süti beállítások módosítása