rakospalota-ujpest.jpgRákospalota-Újpest (akkor még Palota-Újpest) vasútállomás 1899-ben. Persze, hogy mindig is Palotán volt!

Ha igaz (és ha közreműködtök tippekkel, lásd legalul a felhívást), egy ritkán jelentkező sorozat indul az Urbanista blogon, melyben a kerületek, városrészek, illetve a város különös határait mutatjuk be. Lehet, nem mindenkit hoz majd lázba, hogy Kőbánya és Rákoskeresztúr határa hol húzódik, vagy hogy melyik kerületé a Rákospalota-Újpest vasútállomás, de én bevallom némelyik kerülethatárt érdekesnek találtam, gondoltam megér néhány posztot a téma.

A kerületek határairól van egy többé-kevésbé pontos leírás a a Budapest főváros közigazgatási területéről és kerületi beosztásáról szóló törvényben. Azért csak többé-kevésbé pontos, mert például ilyenek szerepelnek benne, hogyaszongya: "Rákospalota régi határvonalán többször irányt változtatva az újpesti határig" - ami ugye minden, csak nem precíz, különösen, hogy a két település határa - még mikor nem tartoztak Budapesthez - cirka száz évig állandó változásban volt, logikus visszakérdezés tehát, hogy "régi, régi, de milyen régi?".

Vagy a másik kedvencem: (a határ) "többszöri töréssel a Ferihegyi repülőtér területén halad". Ez a megfogalmazás a rendszerváltást követően pár évnyi pereskedésre adott okot az érintett két kerület (XVII. és XVIII.) között - nyilvánvalóan a helyi adóbevételek arányosítása állt a háttérben. Van egy mai térkép is, amit én is használni szoktam, a szépnevű Fővárosi Szabályozási Keretterv weboldalán: viszonylag pontos, bár a vonal néha túl vastag a határ precíz meghatározásához. És persze a korábban már szóbakerült Utcanévlexikonban is van egy határleírás, ami kiegészül azzal is (és ebben alighanem egyedülálló), hogy nem csak a kerületek, hanem az azokat alkotó városrészek határait is tartalmazza.

Az első határrész, amit körüljárunk, a címben is említett Rákospalota-Újpest vasútállomás. Ennek pontos címe is van: Szilágyi utca 9. Valamiért nem csak a közvélekedés, de a hivatalok is úgy tartják, hogy az állomás a IV. kerület, vagyis Újpest területén fekszik, pedig nem: a Szilágyi utcának ez az oldala a XV. kerületé. Nincs itt ugyan sok minden, néhány kocsma, építőanyag-kereskedés, kis bolt, tehát lakóház egy se, talán ezért nem is tulajdonítanak túl nagy jelentőséget annak, hogy az utcaszakasz hova is tartozik.

Leveleztem néhány hivatallal erről, és bár a IV. kerületi Polgármesteri Hivatal megerősítette, hogy az utcának ez a szakasza a XV. kerületé (a XV. kerületi hivatal pedig többéves szokásához tartva magát nem válaszolt), a Magyar Postát nem sikerült meggyőzni, az irányítószám-jegyzékben nem szerepel a Szilágyi utca páratlan oldalára 115-tel kezdődő irányítószám. A MÁV honlapján ennek megfelelően talán Budapesten az egyetlen olyan cím látszik, ahol az irányítószám és a kerületszám eltér: 1041 Budapest, XV. Szilágyi utca 9. szerepel az állomás címeként.

hatarko.jpgItt aztán van minden: a fénykép bal oldalán egy Palotai határkő áll a Rákospalotai körvasút sor XIV. kerületi (zuglói) oldalán. Az utca túloldalán álló házak pedig véletlenül sem Rákospalotán vannak, hanem Pestújhelyen.

Érdekes egyébként, hogy sokan úgy képzelik, a vasút által elválasztott kerületek határa általában a sínek középvonalában húzódik. Nem állítom, hogy néhol nincs így, de a leggyakrabban valamelyik, a sínpálya mentén fekvő, azzal párhuzamosan futó utca képzi a kerülethatárt oly módon, hogy az utca egyik oldala az egyik, a másik oldala a másik kerülethez tartozik, vagyis a vasúti pálya gyakoribb, hogy csak egy kerületé.

Így van ez a fenti példában említett Szilágyi utcában is, de nem végig: a Fóti út-Pozsony utca vonalától északra a határvonal valóban rácsúszik a sínekre (lehet, hogy csak legenda, de én úgy emlékszem, hogy a 14-es villamos vonala a megépítésekor a XV. kerületben futott, ma azonban már egyértelműen Újpest, illetve Káposztásmegyer területén találhatók a sínek - lehetséges, hogy egy apróbb rendszerváltás utáni határmódosítás történt).

A vasútvonal menti kerülethatárok egyik markáns példája a Tatai út, amit első hallásra mindenki a XIII. kerülethez sorolna, ám ez csak az út egyik oldalára igaz: ahol a Vasúttörténeti Park fekszik, az már Zugló, vagyis XIV. kerület. Szintén ez a helyzet a Rákospalotai körvasút sorral, amit mindenki a XV. kerület részeként tart számon, de itt is csak az egyik oldalra igaz ez - az is tény ugyanakkor, hogy a sor másik oldalán a vasúti töltésen és szegény palotai határköveken kívül ma már semmilyen épület nincs.

Az ilyen furcsaságoknak mikor van jelentőségük?

Mikor kezdeményezni szerettem volna, hogy a régi palotai határkövek  közül (amiket valójában Pest városa helyezett ki, tehát legalább annyira pestiek is) legalább néhány kapjon helyi védettséget, nem tudtam elindítani a közigazgatási procedúrát a XV. kerületben, merthogy a kövek a XIV. kerülethez tartoznak. Zuglóban azonban olyan a helyi védettségről szóló rendelet, hogy gyakorlatilag kizárja, hogy magánszemély kezdeményezze a védettségi eljárást, így aztán maradt minden a régiben, a kövek sajnos jogilag "védtelenek" maradtak.

hatar_16.jpgOlyan képet, amin mindkét utcatábla látszik, nem tudtam készíteni, de az elsőbbségadás kötelező tábla jelzi a határutca végét. Ami attól balra van (a Retro ABC oldala) az a XVI. Körvasút sor, ami jobb kézre esik, a nagy fák által kitakart vöröses épülettel, az a XIV. Vazul utca.

Az első posztot egy egész különleges határral zárom: a XIV. és a XVI. kerület (Alsórákos és Rákosszentmihály) határán van egy jelentéktelen utca, amibe egyszerre két utcát tuszkolt bele a történelem. Az utcának ugyanis nem egyszerűen páros és páratlan oldala van, hanem az egyik oldalon a XIV. kerületi Vazul utca található, de ha átmégy a túloldalra, akkor a XVI. kerületi Körvasút soron találod magad. Nem mellesleg itt is van egy határkő nagyon elbújva, a Vazul utca 2. számú ház bejáratát őrzi több mint másfél évszázada.

Hogy miért és mikor alakult ki így ez a határ, nem tudom. Az utcában található épületek kora alapján a rákosszentmihályi rész jóval előbb benépesült, mint a mai zuglói, vagyis alsórákosi. Gyanúm szerint - bár a városhatár mindig is erre kanyargott -, a fura kerülethatár valamikor az 1950-es '60-as években alakulhatott ki így (a Vazul nevet 1966-ban kapta az utcácska, de korábban számozott utcaneve volt, ami a '60-as évek elejét idézi).

 

Ha tudsz olyan budapesti kerület- vagy városrészhatárról, ami érdeklődésre tarthat számot különös, vagy kevésbé közismert vonalvezetése, kialakulásának története vagy környezete miatt, és megírod a palotabarat@gmail.com  címre, vagy ide kommentben, megköszönöm és igyekszem utánajárni. Úgyszintén várom a helyi legendákat (akár igazak, akár nem), közismert tévedéseket is, melyek budapesti határral kapcsolatosak.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: zugló angyalföld kerületek rákospalota xiii. ker xiv. ker xvi. ker xv. ker rákosszentmihály határjárás alsórákos körvasút sor tatai utca kerülethatárok rákospalota-újpest vasútállomás vazul utca szilágyi utca

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr376165762

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Villy 2014.05.18. 10:52:31

Esztergom és Dorog határa is egy olyan utca közepén húzódik, aminek más a neve a két oldalon.

Shörluck Homles 2014.05.18. 11:23:15

Budaligeten is van egy utca, ami Garamvölgyi utcaként indul, aztán Gyöngyvér utcaként folytatódik, és egy szakaszon az egyik oldalát így, a másikat úgy hívják.

Molnar Tamas 2014.05.18. 11:24:18

Kispest és Pestszentlőrinc között, a Lajosmizsei sorompó - Üllői úti kereszteződésnél is a vasúttal párhuzamos első utca a határ a lőrinci oldalon. Viszont a régi Kistext (a Kispesti Textilgyár) így a lőrinci oldalon áll, csak a tradíció miatt viselte a kispesti nevet: amikor megépült, Pusztaszentlőrinc még Kispest része volt.

HercegfiKaresz 2014.05.18. 12:01:21

A XI. és XXII. kerület határán is van egy utca, aminek az egyik oldalán álló házak XI. ker. Péterhegyi út, a másik oldalán álló házak XXII. ker. Horogszegi határsor címmel rendelkeznek. Ez régen Budapest és Budafok (Promontor) város határa volt. A XI. kerületi oldal ma is Péterhegy, a XXII. kerületi oldal Rózsavölgy, aminek ez a része volt Promontor Horogszeg városrésze.

zsuzsa.frisnyak 2014.05.18. 12:06:47

Mindezt azzal egészíteném ki, hogy a települések neve és a településhez tartozó vasútállomás neve között jelentős különbségek is lehetnek. Klasszikus példa Keszthelyé. A Keszthely nevű vasútállomás földrajzilag és közigazgatásilag is jó sokáig Balatonszentgyörgyön volt.

Ziu9 2014.05.18. 12:12:29

A Vazul utca példájához hasonló Dél-Budán is akad: a XI. kerületi Péterhegyi út, ami kezdődik az új őrmezői buszvégállomáson (régebben nem volt kiépítve úgy mint most), halad a vasút mellett, majd alatta átbújva tart a Honfoglalás útig (Hosszúréti-patak partja).

A különlegességek:
- Az 1990-es években elkészült Egérút megszakítja a Péterhegyi utat! Az adott szakaszon lévő címek persze megmaradtak, de az utcanévtáblán az Andor utcáig mindenhol az Egérút megnevezés szerepel. (A Csákvár utca is szinte papíron létezik).

- A Ringló út torkolatától az utca keleti oldala a XXII. kerülethez tartozik, így onnantól annak a neve Horogszegi határsor. A számozás ott egyesével halad, a másik oldalon pedig folytatódik az Őrmezőn megkezdett páratlan számozás.

Egy 1981-es utcajegyzéket is megnéztem most, abból további érdekességet is kiderítettem: a jegyzék szerint a Horogszegi határsor akkori új neve: Háros utca (!). Az megállapítható, hogy a Duna partjától kezdődően a mai Háros utca, mely Budafok egykori határa volt, különböző "határsor" neveken futott, ezt egységesítették. A Balatoni úttól azonban a Vöröskúti határsor (ez az, ami a panoráma kanyar mellett egy lépcsőben folytatódik) nem kapott új nevet, a Horogszegi határsor mint folytatás, pedig papíron ennek ellenére Háros utca lett. Nem tudom, kitáblázták-e valaha.

Ziu9 2014.05.18. 12:14:40

@zsuzsa.frisnyak:
Ha ma valaki leszáll Olaszliszka-Tolcsva állomáson, akkor a "Köszöntjük Vámosújfaluban!" felirat fogadja. :)

De Jósvafő-Aggtelek is Szin közigazgatási területére esik.

Ziu9 2014.05.18. 12:17:34

@HercegfiKaresz:
Én is ezt írtam meg, csak még kicsit keresgéltem vele kapcsolatban. Tudsz esetleg valamit arról, tényleg nevezték-e a Horogszegi határsort valaha Háros utcának?

Békássy Csaba 2014.05.18. 12:55:11

Azokat a kerülethatárokat még javarészt az 1873-as Budapest egyesítését előíró törvény határozta meg, egy apró, Zuglótól a XVI. kerülethez csatolt rész kívételével máig érvényben vannak. Az egész Istvántelek, a Nevelőintézettel és a Szalézi Templommal (Stefaneum) Rákospalota volt, azt hiszem, az 1940-ben tervezett, és 1950-ben végrehajtott Nagy-Budapest kapcsán került Újpest fennhatósága alá. Az 1873-as határokat végig jelzik a határkövek, amelyeknek a cikkben leírt okokból csak egy része élvez helyi védettséget. Mint állami tulajdon (háromszögelési pont) törvényesen védett kellene legyen, de ennek igen kevés eredménye van. Volt terület-átcsatolás Budaörstől (repülőtér 1936) és Budakeszitől (szanatóriumok) is, a határkövek maradtak, helyettük az 1935-36-os felmérés szerint tettek ki más, új határjeleket. Az utcanév-lexikonon kívül a földmérők bőségesen dokumentálták.

Békássy Csaba 2014.05.18. 12:56:30

@Lrdx: Akkoriban épült a Balatonszengyörgy-Keszthelyi HÉV.

djlacee · http://www.ikvahir.eu/ 2014.05.18. 13:32:41

@zsuzsa.frisnyak: Harka állomás közigazgatásilag Sopronhoz tartozik (mondjuk utascsere menetrend szerint momentán nincs)

zergeboglár 2014.05.18. 13:39:03

A IV. kerület Dunakeszi felé eső szélén , Székesdűlőben, az utolsó házsor még Budapest, de az utca már nem. Újpest nem építheti, javíthatja az utcát Dunakeszit meg pont nem érdekli.

Május 40. 2014.05.18. 14:29:42

Kerepestarcsa is létezik még:

https://www.google.hu/maps/@47.48618,19.287519,3a,75y,315.94h,82.78t/data=!3m4!1e1!3m2!1sxs49l1UEYczONIj88g71wQ!2e0

matteo14 2014.05.18. 14:30:07

A gyékényesi vasútállomás Zákányban van. De van Zákány mh. is,az viszont tényleg Zákány. Hogy a vasút mennyire bajos ilyen téren...

beyazg 2014.05.18. 14:32:35

Szia!

Nagyon érdekes a témafelvetés.

Íme néhány javaslat érdekes határokra és helyszínekre (vajon miért alakultak így?):
- Gellérthegy I. és XI. kerületi cikk-cakkos határa
- Széll Kálmán (volt Moszkva) tér főleg II. és XII. kerület között
- Baross tér és Keleti pályaudvar (Verseny utca, Dózsa György utca és volt Verseny utcai piac),
- Hármashatár-hegy építményei (II. és III. kerület között)
- Népsziget (IV. és XIII. kerület között
- Szépvölgyi út a Virág Benedek utca helyett (II. és III. kerület határa)
- Tisztviselőtelep X. kerület része volt 1950 előtt
- Pesterzsébet felső rendező pályaudvar IX. kerületben és határ Gubacson (IX. és XX. kerület határán),
- Határ úti buszvégállomás IX. kerület része
- Kőbánya-Kispest vasútállomás
- Sárkány Center a X. kerület része, míg a környéke nem
- Pesterzsébeti temető, és a vita a határról XX. kerület és XXIII. kerület között
- Nem tudom, mennyire közismert: M5 kivezetőnél a bevásárló központok két külön kerülethez tartoznak (XX. és XXIII. kerület)
- Mikes Kelemen utca és Vágóhíd utca menti határ XX. és XXIII. kerület határán,
- Üllői út legkülső szakaszán rövid szakasz Vecséshez tartozik, utána megint Budapesten belül fut
- Eltérő utcanév: XXI. kerület Királyerdő út és Szigetszentmiklós, Felső tagi dűlő és Alsó tagi dűlő
- Rákosszentmihály vasútállomás hova tartozik?
- és a legérdekesebb: a kerülethatáron levő aluljárók üzletei hova tartoznak és milyen irányítószámmal? (Különösen pl. a Kálvin tér, ahol három kerület találkozik).

Lápi Piréz (törölt) 2014.05.18. 15:07:41

@beyazg: Rákosszentmihály vasútállomás egyértelműen XIV. kerület, Alsórákos :-)

ChPh 2014.05.18. 15:25:09

Mivel jövő héten mennénk a Vasúttörténetibe, megnéztem ez alapján hol is van. Megdöbbentem, hogy a Rákos-pataktól északra, eddig 34 évemben azt hittem az már XV. kerület :)

ChPh 2014.05.18. 15:33:47

@beyazg: Kőbánya-Kispest vasútállomás XIX. kerület :) A Vaspálya utca a határ :)

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2014.05.18. 16:09:01

Ami a Vazul utcát illeti, ott maga a kerülethatár is furcsa. A XIV-XVI. kerület határa a Körvasút - kivéve itt, a "Bermuda-háromszögben", ahol a Vazul utca-Vezseny utca-Szederkény utca (és a Mogyoródi út legvége) átnyúlik a vasúton, és apró háromszöget képez "hídfőként" Rákosszentmihályon. A Vazul utca két oldala úgy-ahogy "logikus", hiszen itt a háromszög úgy alakul, hogy az utca túloldala XVI. kerület, és az utca közepe a határ.

Mellesleg a határ a XVI. kerületi Körvasút sor nyugati útszélén van, ami azt a furcsaságot okozza, hogy a Szalmarózsa utcai (XVI. ker.) lakótelepnek a Körvasút sor és a vasút közt épített garázssora Zuglóban van...

Igaz, hogy a Rákosszentmihály MÁV-állomás szintén tisztán zuglói - más kérdés, hogy a neve is anakronizmus, mert itt már semmilyen menetrend szerinti vonat nem áll meg!

A két kerület határának túlsó végén is vannak furcsaságok. Itt az Egyenes-Cziráki utcai lakótelep garázsai már XVI. kerületiek (mert a határ a vasútállomás után átcsap a sínek oldalához), viszont a XVI. kerületi Remény utcának van zuglói fele is, de ezen végigmenni lehetetlen, mert a kettő között ott a vasút. Még furcsább az Egyenes utca, mert az az Öv utca végénél, Zuglóban indul (számozás szerint), majd egyszercsak végetér. Aztán egy háztömbnyi tetszhalál és a vasút után újraéled a XVI. kerületben! Ráadásul Egyenes utca a neve, pedig nem is egy darab, és mindkét fele kissé íves - sőt, az ezen a részen mértékadó vasúthoz képest a tájolása éppenséggel kiadósan ferde!

NIKI LAURA 2014.05.18. 16:30:16

Viihar a biliben...melyik utca,melyik kerulet...csak a postasoknak lehet gond.
Hallottatok mar a triplex hatarrol,mikor a falut 3 fele szakitottak?..3 orszagba kerultek a rokonok Trianon utan,a csalad egymasnak kiabalt at a palankon...na ez volt a szivas:(

BenTLor · http://blog.bentlor.hu 2014.05.18. 18:09:37

Ahogy említetted, a X-XVII. kerület határa is megérdemel egy posztot, utóbbiban élek 20 éve, és fogalmam sincs, hogy mi micsoda. A dolog pikantériája, hogy az út is nevet változtat - Kifelé haladva Jászberényi útból Pesti út lesz.
A XVII-XVIII is hasonlóan szép, egyszer még általános iskolában kérdezték, hogy mi a XVII. kerület egyetlen nemzetközi komplexuma, ahol a válasz természetesen a Ferihegyi Repülőtér volt, ami azonban jórészt Vecsés, Ecser, és a XVIII. kerület területén fekszik, tudtommal a XVII. kerületnek nem is adóznak.
Ha már itt tartunk, valahol emlékeim szerint az erdő közepén van egy X-XVI-XVII határpont is.

humorpalanta 2014.05.18. 18:25:11

@beyazg: Igen, én is az erzsébeti temető esetét akartam írni, de megelőztél :D
Na igen, az erzsébeti Tesco és a soroksári Auchan.
De ami a legviccesebb az egészben, hogy az erzsébeti Tesconak ami a címe, amelyik utcában található, onnan nem is lehet megközelíteni. Csak megkerülve a fél világot.
Egyébként ami nekem különösen tetszik, az maga Ferencváros állomás és a hozzá tartozó kihúzó- és gurítóvágányok. S maga a rendező. Állsz a Hungária körúton, szomszédod Fradi. Elmész a Közvágóhídig, ott van a bejárati jelző, tehát ott kezdődik a teherpályaudvar. Ugyanez igaz a soroksári úti TESCO-nál. Külső Mester utcán végig. Illatos útnál még mindig Fradi. Eljössz a Gubacsi úti villamosvégállomásig, még mindig Fradi. Mész tovább, az M5 felüljárójáig, onnan is rálátsz Fradi vágányaira. (Itt volt a híres emlékezetes baleset.) Üllői út keresztezi a vasutat, még mindig Fradi. Ott vagy a Népligetnél, s gyakorlatilag nem mentél arrébb, miközben eltöltöttél egy órát. Ferencváros kerület gyakorlatilag egy nagy pályaudvar meg 10 utca. (Plusz gyakorlatilag még egy teherpályaudvar, a Sorúti rendező.) Érdekes.

Diamond Dave 2014.05.18. 19:40:27

'90-es évek közepi térképeken Soroksáron van egy Július tér nevű közterület, ami ma Kiskert sor, és elvileg sosem létezett Július tér.

fakoffer 2014.05.18. 20:10:35

Angyalföld kocsiszín a IV. kerületben, Budafok kocsiszín a XI. kerületben van.
Háros vasútállomás a XXII. kerületben található.

tlantos 2014.05.18. 20:27:48

@zergeboglár: az ilyeneket amugy annyira birom. meddig tartana, hogy megkerik keszit, rendelje meg a munkat, es szamlazza tovabb.
Gondolom, emiatt van az, hogy az europa center kulso oldalan van egy ut, ami szpen el van keritve, pedig a betonkeverotelep egy ugrasra van.

tlantos 2014.05.18. 20:29:38

@beyazg:
" Üllői út legkülső szakaszán rövid szakasz Vecséshez tartozik, utána megint Budapesten belül fut"
ez egyebkent 30 eve is igy volt?
Mondjuk akkoriban nem jartam arra tul sokat, igy nem is tudatosodott, ha igen.

ColdWellEr 2014.05.18. 21:23:47

Kedves Palotabarát!

A témát nagyon érdekesnek találom, szerintem jó ötlet felvetni. A vasútállomás illetőségével kapcsolatosan viszont sajnos nincs igazad, a Posta, és az Önkormányzat tudja jól. A határ leírása ugyanis az alábbi:
"A mai Rákospalota városrész határai: A Budapest–Vác–Szob-vasútvonal a rákospalotai körvasúti elágazástól (Rákosrendező) egészen Budapest határáig (...)"
A postban leírtakkal ellentétben ugyanis egyáltalán nem ritka, hogy városrészek, kerültek határát vasútvonalak mentén jelöljék ki (pl. Albertfalva-Kelenvölgy), így ez nem csupán "közhiedelem". Namármost "vasútvonalnak" állomásoknál főszabályként az átmenő fővágányt kell tekinteni, vagyis esetünk szempontjából az a kérdés, hogy a felvételi épület a vágányok mely oldalán helyezkedik el. A kérdésre a válasz az újpesti oldal, így az állomás hivatalosan ide tartozik. Csekkoltam egyébként, és szerintem Te nemes egyszerűséggel a googlemaps által (rosszul) behúzott határvonalat tekintetted, amin is ezen a szakaszon valóban rásiklik a Szilágyi utcára a határ, de nem ez az egyetlen rosszul ábrázolt határ a térképen (Szentimreváros pl. nem is szerepel rajta, ezt felosztja Kelenföld és Gellérthegy között), ezért ilyen esetekben célszerű a verbális leírást elolvasni.

Az angyalföldi határ Rákosrendezőnél teljesen más kérdés, ott helyes a meglátás, de ott a határ szó szerinti leírása is említi ezt az átlapolást a IV. és a XIV. kerületek között: (Zugló helyett) Alsórákos (Angyalfölddel közös) "Határai a (...) Szegedi út, Tatai utca, Kámfor utca és a Szent László utca a Madridi utcáig."

ColdWellEr 2014.05.18. 21:30:43

@Shörluck Homles: Ezt én is sok térképen olvastam, de 15 évig éltem ott, és egy Garamvölgyi utca táblát sem találtam. Szerintem ez a név valami urban legend lehet. :) Az utcát a gyakorlatban a Hímes utcától a Muflon utcáig végig Gyöngyvér utcának hívják.

ColdWellEr 2014.05.18. 21:52:14

@ChPh: Micsoda parázs vita! :) Azonban sajnos ismét téves, Kőbánya Kúttó városrészéhez tartozik:
"Kúttó (...)
Határai: A MÁV szolnoki vonala a Száva utcától – a MÁV lajosmizsei vonala – Ferihegyi repülőtérre vezető út – Üllői út – Száva utca a MÁV szolnoki vonaláig."
Vagyis az állomás teljes területe Kőbányáé (mint láttuk, a határ a reptéri út), érdekesség ugyanakkor, hogy azon belül viszont 3 különböző városrész is osztozik rajta: a fővágány és a Ferihegyi út (kispesti határ) közti szűk sáv Kúttóé, míg az attól északra fekvő fele a Sibrik Miklós úttól nyugatra Óhegy, keletre Újhegy.

Rátonyi Gábor Tamás · http://bpxv.blog.hu/ 2014.05.18. 23:00:06

@ColdWellEr: Alighanem ezt most én tudom jól, a vasútállomás (és az utca azon oldala) a XV. kerületé.

Amit bemásoltál, az nem a posztban belinkelt jogszabályból van, hanem a Wikipédia szócikkéből, amiről tudjuk, hogy olyan amilyen, de itt irreleváns. A jogszabály így fogalmaz: [a határ] "a MÁV Budapest-Vác vasútvonal által elfoglalt ingatlanok (80000, 87009, 88195, 88586 hrsz.) Újpest felé eső északnyugati ingatlanhatára". A vasútállomás pedig a 88195 hrsz-ú telken fekszik.

Egyébként én nem a Google maps-et néztem, hanem amit szintén belinkeltem: a Fővárosi Szabályozási Keretterv térképét.

Az önkormányzat (mármint az újpesti) is azt írta, hogy a vasútállomás XV. kerület.

Egyébként - ezt bele is írom a következő epizódba - a legegyszerűbb mód egy utcaszakasz hovatartozásának megállapítására, ha bemész az utca valamelyik üzletébe (már ha van üzlet persze) és lelesed, hogy a működési engedélyt melyik kerület adta ki. A Szilágyi utca 9 környéki üzletek és kocsmák mindegyikének engedélyét a XV. kerület szignálta.

Szóval kb. 100 százalékig biztos vagyok az állításomban, miszerint a vasútállomás (ill. a Szilágyi utcának az Árpád út és Fóti út közé eső szakaszának páratlan oldala) a XV. kerülethez tartozik.

Rátonyi Gábor Tamás · http://bpxv.blog.hu/ 2014.05.19. 00:10:42

@Békássy Csaba: Köszönöm a kiegészítést, Istvántelek valóban 1950-ben került át a IV. kerülethez, és érdekesség, hogy a városrész mai határa nem egyezik meg Rákospalota, Istvántelek városrésze és Újpest városának határával.

Az általam ismert határkövek zöme egyébként nem 1873-as, hanem régebbi, 1846-os, ill. 1843-as. A repülőtér és szanatórium (illetve erdő) átcsatolásán túl még a csepeli kikötőt is említeném .Egyébként az egyik szanatóriumról fogok is írni!

Rátonyi Gábor Tamás · http://bpxv.blog.hu/ 2014.05.19. 00:12:47

Mindenkinek köszönöm a jobbnál jobb tippeket és kiegészítéseket, igyekszem sort keríteni rájuk a következő posztok valamelyikében.

2014.05.19. 09:27:40

@fakoffer: Albertfalva vasútállomás meg a XXII-ben.

2014.05.19. 09:37:08

@Puckman Éliás: pontosítok: a főépület a XI-ben van, de a MÁV őrház már nem.

ColdWellEr 2014.05.19. 09:43:14

@Palotabarát: Nos, a jogszabályt én is megnéztem, amitől kissé zavarba is jöttem, mert az alapján úgy tűnt, mintha a kérdéses terület senki földje lenne, ugyanis -- az alapján, ami a IV. kerülethez volt írva --, míg Istvántelek és Megyer kiér a vasútig, az újpesti határszakaszt behúzza a Szilágyi utcára, addig a XV-diknél "a MÁV Budapest-Vác vasútvonal által elfoglalt ingatlanok"-at említ, amiket földhivatali adatokkal (pl. hrsz.) nem rendelkező szemlélő könnyen azonosít a vasútvonallal magával. Lehet, ez okozott zavart az erőben, és ezért használtam más, egyértelműbben fogalmazó forrásokat is. :)

ColdWellEr 2014.05.19. 09:51:05

@Puckman Éliás: Erre akartam is írni, hogy ezzel azért vigyázzunk, mert a felvételi épület ügye, ugye... Amúgy meg a terület nem csak fele tartozik Albertfalvához, hiszen a határ a Méhész utca, ami tejes hossz (vonal kiindulási pontjától nézve) több mint felénél ér be jobbról a vasúthoz. Szóval inkább arról beszélhetünk, hogy az állomás sarka átér Budafokra, mintsem, hogy maga ott lenne. :)

Rátonyi Gábor Tamás · http://bpxv.blog.hu/ 2014.05.19. 09:55:58

@ColdWellEr: Budafokról (ill. a XXII. kerületről) van helyrajzi térképem, meg fogom nézni, kösz a tippet mindenkinek.

beyazg 2014.05.19. 11:45:01

@tlantos: Amennyire emlékszem, igen. Régebbi térképeken is így kunkorodott a határ. Hertz utca és Avia kút környéke Vecséshez tartozik. Sajnos most nem találok neten régebbi térképet róla. Talán csak 30 éve még nem volt így beépítve és nem is tulajdonítottak neki jelentőséget. Ma sem sok minden jelzi a határt. Az Üllői úton nincs kinn külön Vecsés és Budapest lakott terület kezdete tábla minden váltásnál. Lehet, hogy maga az Üllői út még Budapest végig, csak a házak már nem? Az útmenti házak kerítésén lehet látni csak, hogy Vecsés, Üllői út.

fade 2014.05.20. 10:39:22

Vazul utcai lakóként csak annyit még érdekességnek, hogy hiába vagyunk XIV. kerület, a szolgáltatók ennél racionálisabbak. A T-Home a rákosszentmihályi fejállomásra kötött minket, a kukások a XVI. kerületi rend szerint jönnek (szerda reggel). Navigáció szempontjából is probléma, a Google Maps az egyetlen ami lekezeli a két-utca-egyben jelenséget, aki mással jön hozzánk az csak szenved. Ezért direkt raktunk ki a házra utcatáblát is a házszám mellé, így már minden pizzafutár odatalál :)

Shörluck Homles 2014.05.20. 16:20:23

@ColdWellEr: A Garamvölgyi utca nem urban legend, legfeljebb múlt idő, vagyis - úgy látszik - időközben sikerült a megfelelő helyen rendezni az utca körüli anomáliákat. De az 1990-es években, egy lakberendezési cég munkatársaként én még voltam felmérni Garamv. utcai címen. Ma direkt végigmentem az utcán: az utcanévtáblákon már valóban csak Gyöngyvér utca szerepel, de a páratlan oldal néhány házszámtábláján még látható Garamv. utca felirat is. Az egyik háznál két tábla is szerepel, ami rávilágít az eredeti anomália valószínű jellegére is: az egykori Garamv. u. 21-es szám ma Gyöngyvér u. 17/B vagy valami ilyesmi (a betűben nem vagyok biztos), ez tehát úgy néz ki, mintha eredetileg rosszul számozták volna a páratlan oldalt (számozatlanul maradt volna kb. két telek), és a probléma megoldására az elhibázott szakasz átnevezése tűnt volna a legkézenfekvőbb módszernek.

ColdWellEr 2014.05.21. 14:32:38

@Shörluck Homles: Bárhogy is legyen az '98 előtt megoldódott. Bár emlékemben turkálva lehet felsejlik pár ilyen gyanúsan kettős házszámtábla azóta, de nem igazán tulajdonítottam nekik jelentőséget, miután az utcát nem így hívták... :) Ha korábban mégis így volt, mi volt annak egyáltalán az oka? A XIV-XVI. határon még úgymond megértem, na de a Gyöngyvér utcánál se település, se kerület, de még csak városrészi határról sem beszélhetünk.

Shörluck Homles 2014.05.23. 01:22:13

@ColdWellEr: Nem tudom a pontos okot, mert nem vagyok annyira ismerős Budaligeten; egy lehetséges okot írtam (elcseszett házszámozás), de az elég bizonytalan lábakon áll. Tartok tőle, hogy csak környékbeli lakos, vagy II. ker. ép.hatósági dolgozó tudhat erre ennél egzaktabb választ adni.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.05.23. 10:25:13

A Gyöngyvér utca kérdéshez:

Az ófalusi oldalon van a Nóra utcában (legalább is volt) egy nagyon jó kifőzde, ahol a falon van kint egy régi Hidegkút térkép.

https://www.google.hu/maps/@47.566189,18.967445,3a,90y,84.58h,75.96t/data=!3m4!1e1!3m2!1sX3Jbz1giDUOvDeXl-fk2PA!2e0?hl=hu

bloggerman77 2014.05.24. 00:05:36

@ColdWellEr:

Bakker, fogd már fel, hogy a Rákospalota-Újpest állomás a 15. kerületben van!

Egy ismerősöm a XV. kerületi Városházán dolgozik, és ő mesélte, hogy ő sem tudta ezt, és akkor derült ki neki, amikor kiküldték végrehajtani egy céghez, aminek a MÁV-tól bérelt területen volt a telephelye. És csak Újpest felől lehetett megközelíteni!

ChPh 2014.05.24. 23:30:26

@ColdWellEr: ja, rájöttem, hogy az utcaszintű határ. Így mint állomás lövésem nem volt, hogy akkor Kőbánya. Tanultam valamit, hogy 16 évet ott laktam :D

ColdWellEr 2014.05.27. 14:46:26

@bloggerman77: Bakker, fogd már fel, hogy akinek írtam (1x!) az már válaszolt rá!

Ha meg a hozzászólás többi (érdemi) részére akarnék reflektálni, az paradox módon megint épp azt támasztja alá, hogy praktikai szempontból elég értelmetlen a beosztás.

cso zsi 2016.10.29. 13:48:16

Tudom, régi téma, de a tapasztalatok (hellyel-közzel) újak.
Ha már a 14-es villamos szóba került az északi végén, legyen itt a déli vége is.
A Lehel út(ca), és a Bulcsu utca vasút felőli oldala VI. kerület.
Hogy ez miért lényeges?
Mert más parkolótársasághoz tartozik, tehát hiába a helyi lakossági engedély, aki este hazatérve csak a túloldalon talál helyet, az délelőtt kaphatja a csekket.
Egy utca hány(nevű) utca?
Amikor egy utca elkészült 20-30 évvel ezelőtt, a számozást kezdő végén egy gyárteleppel, senki nem gondolta, hogy ott majd park, sétány, lakóház lesz.
Így történt ez a XIII. Vizafogó sétánnyal is. A Viza utcától indulva Vs 2. az iskola, 4. az óvoda, 6. a bölcsőde.
A cím, ahová menni kell, Vs 2/c.
Azt gondolná az ember, hogy valahol az iskola, és az ovi között van, rosszabb esetben az iskola udvarán.
De nem.
Miután a Gázgyárat elbontották, kinőtt pár lakóépület, és a Viza utca - Révész utca közötti részt is Vizafogó sétánynak írja pár térkép. Valamint, Tom Lantos sétánynak. (nem vicc)
Amikor az ott lakó győzködik, hogy tényleg a címen vagy, kezded nem érteni, hogy a kapura miért van Viza utca 9. írva...
Tehát a Vizafogó sétány 2/c a Tom Lantos sétányon található Viza utca 9-es ház.
Érthető ugye?

Újpest sem kivétel.
A piac mögött épült pár lakóház az elmúlt időszakban.
Liszt Ferenc utca - Venetiáner utca - József Attila utca által határolva - benne egy sétáló utca Gábor László névvel.
Az L.F. 27/a a helyén van. A 25 (régi, 100 évesnél öregebb épület, még szép, hogy ott), a 23/a szintén.
Ámde a 23/b és /c, az a Venetiánerben, a 27/b, viszont a Gábor Lászlóban. Mellyel szemközt (még mindig a G.L. utcában vagyunk) már a J.A. utca egyik házszámát látni.

Darryl 77 2017.06.16. 17:50:56

A XIX. és XVIII.kerület határa is különleges(93-as busz vonala)
süti beállítások módosítása