Én úgy tanultam, hogy Budapesten bárhonnan könnyű hazatalálni - már ha az embernek van ideje. Ha mondjuk kiütjük magunkat (vagy ne adj Isten leütnek bennünket) és felébredünk egy ismeretlen helyen, elég csak elindulnunk a csökkenő házszámok irányába és előbb-utóbb eljutunk a Dunáig, ami már elég biztos tájékozódási pont.

Persze azt már korábban is éreztem, hogy vannak a rendszerben fekete lyukak: a lazán szétszórt lakótelepi házak olykor látszólag véletlenszerűen vannak házszámokhoz, sőt utcákhoz rendelve. Egy-egy ilyen telepen ítéletnapig bolyonghatnék a tuti módszeremmel.

Na de, hogy Újlipótváros is Bermuda-háromszög a budapesti házszámrendszerben, azt nem gondoltam volna. Pedig ez derül ki dzsilla leveléből, melyhez térképet is mellékelt:

 

Szia!

Ma és tegnap épp Újlipóciában jártam, mert arra volt dolgom, és arra lettem figyelmes, hogy itt a Dunára merőleges néhány utcában direkt más irányú a házszámozás, mint Budapest más részein. Természetesen eltévedtem. :)
Szóval van ez a legenda, hogy Budapest utcáit többnyire a Dunától indulva kezdik számozni, felmerül a jogos kérdés, hogy mi a helyzet a Dunával párhuzamos utcákkal, de őszintén szólva ennyire nem mélyedtem bele a témába. Hazaérve rögtön megnyitottam a Google Maps-ot, mert kíváncsi voltam rá, hogy meddig terjed ez a visszafelé számozott terület. Úgy tűnik, hogy a Nagykörúttól a Victor Hugo utcáig, ahol aztán teljes lesz a káosz: az egyik utca erre, a másik arra van számozva, majd a Gogol utcánál újra helyre áll a rend. Nem tudom, volt-e szó erről a blogon korábban, vagy tudja-e valaki, hogy ez miért van így.

Csatoltam térképet is a "felmért" területről. :)

Üdv, dzsilla

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest újlipótváros házszám xiii. ker városszerkezet

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr733591524

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2012.01.20. 08:34:15

"elmerül a jogos kérdés, hogy mi a helyzet a Dunával párhuzamos utcákkal"
Hát, anno mintha ezt én még úgy tanultam volna, hogy a "folyásirányban" nőnek.

a sötétség seregeinek vezénylő tábornoka 2012.01.20. 08:45:35

A legdurvább a csepeli kertes övezet lehet, ami állítólag a taxisoknak is rémálom, ráadásul ott mindkét oldalt van Duna :)

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2012.01.20. 08:47:34

A sugaras utak (Váci út, Üllői út, Baross utca stb.) a városból kifele haladva nőnek, tehát a belvárosban van az 1. házszám.

Az észak-déli utcáknál jellemzően délről északra számoztak, de ez alól azért vannak kivételek.

A Dunától induló utcákat meg nagyon praktikus a Dunától indulva számozni, hisz az utca csak az ellenkező irányban folytatódhat.

BDzsH · http://varoskepp.blog.hu 2012.01.20. 08:56:20

A Rákóczi út tengelye a választóvonal, attól elfele számozódnak elvileg az utcák. Budát ne kérdezzétek...

magpie65 · http://ensemtudom.blogspot.com/ 2012.01.20. 09:22:38

Jajjjjjj.
Ez egy kb. 700 m x 800 m terület. Ha megállsz egy utcasarkon és végignézel rajta, akkor mit láthatsz? Nyugatra a Margit sziget. Keletre a vesztend. Délre a kombinók. Miért is kell eltévedni egy ekkora területen? A Dunát vizuális felismeréssel meg lehet találni, miért kell a házszámokat figyelni?

goldengiccs 2012.01.20. 09:24:16

én úgy tudom, hogy a 0-ás km kőhöz közelebb eső végen kezdik a számozást, de ha jól érzékelem így is logikátlan a lipóvárosi számozás.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.01.20. 09:25:48

basszatok meg amerrol fuj a szel ott a duna

barumka 2012.01.20. 09:27:51

Ha eltévedtél, veled van a baj. Én itt lakom, és az első perctől kezdve könnyebb volt tájékozódni, mint bárhol a városban.

jocóka 2012.01.20. 09:40:10

@goldengiccs: én úgy tudom, hogy a Lánchídtól kezdik számozni az utcákat, de ez akkor ugyanaz, mint a 0 km-kő. attól távolodva nőnek a számok.

_karmapolice_ 2012.01.20. 09:40:11

kevés ennél szabályosabban elrendezett tömb van Bp-en (és ez nagyon jól látszik a googlemaps-en is), inkább nem írom le, mit gondolok arról, akinek ez komoly mentális kihívást jelent...

OkoskaTo:rp 2012.01.20. 09:43:09

Én azt szeretem igazán, amikor egy utcát több darabba vág pl. egy közbeékelődött ipartelep. Elindulsz az 1-es számtól, elmész az utca végéig, és nem találod, amit keresel. Ha megkerülöd a tömböt, folyatódik a számozás. Ilyen Zuglóban a Ráskay Lea és a Szatmár utca is a Fűrész utcánál.

Aki igazán agyament számozást szeretne, az menjen el valamelyik nem-derékszögű lakótelepre, ahol a parkok közé ékelődött épületekről sokszor még térképpel is nehéz megmondani, melyik hányas. Pl. XV. Kőrakás park néven futnak egymásra merőleges és 45 fokos utcák is.

foxpic 2012.01.20. 09:53:15

@magpie65: Nálad a pont.
De tényleg, Budapesten eltévedni csak a panelrengetegben lehet, főleg amik közepén cikkcakkban mennek az utak, és a belső udvarokon nem lehet a házak között átjutni... Ilyeneknél még elmagyarázni is k*rva nehéz, merre kéne menni :D

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2012.01.20. 10:21:04

@magpie65: nem arról van szó, hogy ma is a komcsik közt bolyong a szerencsétlen, hanem arról, hogy nem ott volt a ház, amit keresett, ahol "lennie kellett volna".

Steerio 2012.01.20. 10:24:25

Bitch please, Berlinben minden logika nélkül egyes utcák páros-páratlan számozásúak, mások meg mennek sorban, és a végén visszafordulnak (egyik oldal balról jobbra mondjuk 1..134, másik oldal jobbról balra 135..267), de mindaddig nem tudod, hogy melyik szám a fordulópont, amíg oda nem érsz.

Ehhez képest még itt se tévedek el, a páros-páratlan irány pedig még triviálisabb: ránézel egy utcatáblára vagy két házra, és megvan.

cso zsi 2012.01.20. 10:24:47

@barumka: Kérdés, mikor volt az "első perc".
45 éve járom azt a környéket, és az utcanévváltozások sem viseltek meg nagyon.

De itt egyértelműnek tűnik, hogy a Váci út felől volt bejárható a környék, amikor még ipartelep volt, és két utca volt mindösszesen, a Katona József, és a Sziget (Radnóti).

konyv-e.hu/pdf/terkep/Budapest.pdf

www.panoramio.com/photo/44800799

HighTroller 2012.01.20. 10:31:31

a legkirályabb hely ilyen szempontból Káposztásmegyer. Na ott egyszer bemész a sűrűbe aztán bolyonghatsz, ha nincs nálad fonal, egy óra mire visszajutsz oda ahonnan elindultál:D

dijumvisu 2012.01.20. 10:34:55

Azért van így számozva mert az utcák egyirányúak és más irányba haladnak. LO-GI-KUS?!
ez index címlap pff

belekotyogok 2012.01.20. 11:10:01

@OkoskaTo:rp: Ja, a 9. kerületben is vannak ilyen lakótelepi utcák, ahol random, átlagember számára felfoghatatlan rendszer szerint számozzák a házakat. Ráadásul minden ház közel egyforma, és nem vagyok benne biztos, hogy megvan minden szám...

tejcsokoládé (törölt) 2012.01.20. 11:10:37

van egy ismerősöm, aki valahol békásmegyer környékén a gyógyszergyár-gyógyszergyár utcák sarkán lakott. nekem már az is egy oximoron volt.

cso zsi 2012.01.20. 11:16:03

@dijumvisu: Aha, persze. Kivéve a gyevi bírót, meg ezt a környéket.
Az utcák egyirányúsítása valamikor a 70-es évek közepén-végén történt folyamatosan, még emlékszem, hogy a Csanádyban a troli a kétirányú utcában haladt, ahogy az Élmunkás (Ferdinánd) hídról lejött.

villamosok.hu/kepek/terkep/bkv1977.jpg

konrada 2012.01.20. 11:16:46

Én csak okoskodom, de szvsz. ott az az oka, hogy a területet anno nem egy irányból kezdték beépíteni, így ahol a körút felől kezdett kialakulni az utcaszerkezet, ott onnan számozzák, ahol meg a másik irányból, ott meg onnan. Aztán hiába épültek ki teljesen az utcák, változtak esetlegesen a kerülethatárok, a számozások megmaradtak.

(Egyébként valóban Csepel Királyerdő a rulez! Én Csepelen nőttem fel, olyan korban, mikor még tévé se nagyon, de számítógép meg mesékben sem, így az utca volt a pálya, de ott nekem is sikerült sokszor eltévednem!;))

ágica1 2012.01.20. 11:16:51

@magpie65: Kihagytad a fák mohos oldalát, valamint a sarki redőrt, akitől megkérdezheted..
De ha jobban megnézed, a poszt nem reeől szól!
:-))

Seraphin 2012.01.20. 11:22:16

Rákoskeresztúron a forgalmas Pesti út egyik oldalán lévő, rá merőleges utcákat is gyakran Pesti útnak hívják. A másik oldalon van a Kaszáló utca, amely a lakótelep körül kacskaringózik össze-vissza, önmagába, illetve a Pesti út nyúlványaiban visszatérve.

Bobby Newmark 2012.01.20. 11:23:38

Újlipóti pöcsös négyzet az, nem Bermuda-háromszög.

Thresher 2012.01.20. 11:29:33

Na jó, én meg Pécsett nem tudok eltévedni, most tényleg az a menő hogy valaki bárhonnan hazatalál abban a városban ahol rendszeresen él?

Fviktor76 2012.01.20. 11:30:43

Szép napot!

Ha figyelmesen végignézed, akkor a kakukktojás az Ipoly, Gogol, Garam és Bessenyei utcák. Ezek a valamiért a Dunától számozódnak.
Jól írtam, ugyanis a többi a Váczi Országúttól számozódik.
Ilyen még van Római-fürdőnél is, ott a Szent Endrei Országúttól számozódnak az utcák.

Amúgy általánosságban igaz, a Dunától távolodó számozás.

DKNY* 2012.01.20. 11:44:15

Szia, vannak még érdekességek: IV. ker, KápmegyerII, Székpatak utca!
A pártalan utcarész a sarkon az 5. számmal kezdődik, ez egy 3 lépcsőházas panel, középen a 3. szám, a hármas egység legbelsője pedig az 1. Viszont az 5. számmal szemben a 2 van, az 1-el szemben pedig a 4.

... természetesen a Székpatak utca 1 utáni ház a Székpatak utca 7.

dijumvisu 2012.01.20. 11:48:30

@cso zsi: Nem lehet, hogy csak régen jártál arra? :)

a Zamboni nem egy tészta 2012.01.20. 12:04:53

Nem tévedt el senki, csak bulváros a címadás

Twoshed 2012.01.20. 12:05:32

@hagyma: Ez pontosan így van :) Furcsa, hogy pont a tősgyökeres pesti ismerőseim lepődnek meg legjobban, amikor felvetem nekik ezt.

Én ha nagyon eltévedek, a BKV-megállókat használom mentőövnek: nagyjából bármely busz/troli/villamos vonalán van legalább egy megálló, amit már ismerek, és tudom, hogy onnan hogyan hogy tudok hazajutni. Innentől egyszerű a dolog: megkeresem az adott irányba tartó jármű legközelebbi megállóját, felszállok rá, az ismerős megállóban meg le. Éjszaka kicsit neccesebb, mert ugye csak éjszakai buszok járnak, de körülbelül még így is be lehet lőni az irányt, hogy merre menjen az ember.

Az meg azért kicsit durva nekem, hogy Újlipóciában eltéved valaki, aki egy picit is ismeri Pestet (nem rosszindulatból mondom, de kis túlzással az egyik végétől a másikig át lehet pisálni), bármely irányban elindulsz gyalog, kb. 5-10 percen belül valami ismerős tereptárgyba (Duna, Kiskörút, Jászai, Nyugati, Westend, Váci út, Lehel tér, Dráva utca, vagy ha nagyon elkolbászolsz északra: Nagykörút-Árpád híd, OEP) ütközöl.

a Zamboni nem egy tészta 2012.01.20. 12:06:15

@konrada: Milyen jó volt ott felnőni, bicklizés, grund, hollandi és a kocsmák

A szerelő 2012.01.20. 12:10:28

Egy ekkora területen eltévedni hogyan lehet? Talán több Ber Grillist kéne nézned :)

Tapogatott Kukorica 2012.01.20. 12:18:27

Tegnap setaltam a Havannan es hogy visszatalaljak, 5 forintosokat hagytam magam mogott 15 meterenkent. Nem talaltam vissza. Viszont valaki kozben kiramolta a lakasomat.

Sokorai_Atala 2012.01.20. 12:30:06

Azépvölgyi út sem kutya:) kb 3-szor tér el magától.

Buszvezető 2012.01.20. 12:32:11

Rákospalotán is fordítva mennek a házszámok: az M3 autópálya kivezető szakaszát Zuglóban Kacsóh Pongrác útnak hívják, és kifelé nőnek a számok. Átérsz Rákospalotára a Gábor Áron utcába, mész-mész és csökkennek a számok: az 1. a Szentmihályi útnál van.

És ugyanez az összes többi utcánál (Újpalota már "júl" van számozva, de a régi fordítva).

Cs 2012.01.20. 12:32:58

@konrada: Igen, tényleg Csepel Királyerdő visz mindent. Ráadásul ez nem így alakult ki, mint Buda egyes részei, hanem szántszándékkal így parcellázták fel a két vh között.

Kicsit később is tudtak nagyot alkotni, a már emlegetett lakótelepek némelyikénél ember legyen a talpán aki megtalálja az utca/házszám alapján, amit keres.

Sákif za morro? 2012.01.20. 12:42:20

Ha eltévedtél, egyszerűen kérdezz meg vlakit az utcán. Már ha a "vrrrrghhhkmnlp" kifejezéstől többre is képes vagy.

bellgab 2012.01.20. 13:12:28

@a sötétség seregeinek vezénylő tábornoka: Mint volt csepeli, teljesen egyetértek. a hely neve: Királyerdő. :)

a sötétség seregeinek vezénylő tábornoka 2012.01.20. 13:15:27

@bellgab: Ja, nekem egy reptéri transzferes fickó mesélte, hogy ki kellett mennie oda vkiért, késett vagy félórát, és teljesen be volt szarva, hogy akkor most lekési a repülőt az utas. Amikor végre megtalálta, az utas csak mosolygott, és mondta, h "Semmi baj, a magáé még egész jó idő. Mindig rászámolok egy órát..."

magpie65 · http://ensemtudom.blogspot.com/ 2012.01.20. 13:18:02

@milliliteratura: Megnéztem: "a Dunára merőleges néhány utcában direkt más irányú a házszámozás, mint Budapest más részein. Természetesen eltévedtem. :)Szóval van ez a legenda, hogy Budapest utcáit többnyire a Dunától indulva kezdik számozni"

Erről szól. Aki rutinból akar tájékozódni, nem pedig az utcanév-táblák és házszámok alapján, az ne is találjon oda. Nem "máshol van a ház, mint lennie kellene", hanem máshol kereste, mint ahol van.

toto92 2012.01.20. 13:25:07

Rákospalotán a Rákos út számozása a kerület központja felől növekszik, nem a Belváros felől.

A Váci út számozása pedig Újpesten újraindul.

Roy 2012.01.20. 13:25:38

A Dunával párhuzamos utcák házainak a számozása attól függ, hogy a 0 km. kőtől északra vagy délre esnek. Minden esetben a számozás emelkedő sorrendjét ez határozza meg. (0 km. kőtől)
A Dunára merőleges utcák házainak a számozása minden esetben a Duna irányából kezdődnek.
@magpie65: Ez nem legenda. Utána lehet nézni.

dzsilla · http://budapestkirakat.blog.hu 2012.01.20. 13:33:35

@magpie65: valójában az volt a cél, ami a kommentekből nagyjából ki is derült, hogy miért térnek el egyes helyek számozásai a megszokottól, illetve hol vannak ilyen helyek bp-n. az eltévedős sztori csak mellékszál.

trekka 2012.01.20. 13:34:56

szerintem Pesten a Wekerle telep a leglehetetlenebb. 8 évig jártam oda iskolába, mégis térképpel megyek, ha ott van dolgom. a múltkor egy sarki iskolában megkérdeztem, hogy hol folytatódik az utcájuk és nem tudta megmondani az ott dolgozó. ő nyomta a kezembe a térképet és együtt keresgettük. a megoldás az volt, hogy a sarkon egy 2 két házból álló tömb volt, azt meg kellett kerülni és ott folytatódott az utca. de 6, nem szabályos elágazás volt a 2 db ház körül, ezért volt olyan bonyolult.

Kepan 2012.01.20. 13:37:01

@cso zsi:
Jól mondod. Iparterület volt régen. Első körben a Váci úttól kezdték beépíteni, és a Dunára merőleges utcákat valószínűleg emiatt számozzák "fordítva". Amiről tudok:
a Hegedűs Gyula utcában nincs 10-es házszám. Ha ezt kereste a levélíró, akkor átverték.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2012.01.20. 13:43:32

@magpie65: én arra utaltam, hogy az illető ment két felesleges tömböt, mert hülye volt megnézni a számozást, ezt nevezte eltévedésnek. egyesek meg úgy vették le a posztot, hogy azóta is a gogol 32 előtt él hajléktalanként, mert nem talál ki a kerületből. (például tök irreleváns, merre van a duna vagy a westend :)

Cégügynök 2012.01.20. 13:45:47

Micsoda idióta...

A "Bermuda háromszögben" az összes utca végén látszik BUDA, vagy a sziget, vagyis a DUNA....

Cégügynök 2012.01.20. 13:47:23

Micsoda IDIÓTA ( a poszt is) Az összes utca végén látszik Buda, vagy a sziget, vagyis a DUNA...........

zsommand 2012.01.20. 14:00:15

Drugs are bad, mkay?

Legközelebb ne írd meg a posztot.

Fviktor76 2012.01.20. 14:09:35

@Roy: "A Dunára merőleges utcák házainak a számozása minden esetben a Duna irányából kezdődnek."

Tévedsz: Mint írtam, a Körúttól a Vizafogó utcáig az Ipoly, Gogol, Garam és Bessenyei utcák, valamint a R.K. körút kivételével mind a Váczi Országúttól számozódnak. Ismétlem, a Váczi Országúttól...
Rómaifürdőnél a Szent Endrei Országúttól (külön írva) számozódnak.
Amit írtál, az a Belvárosra (Nagykörúton belül) biztosan igaz, meg még Fradiban is, mert ott a Soroksári országút ott van a Duna mellett. Ezenkívül Soroksáron is. De akkor se minden esetben.
Na szép napot!

khmm... 2012.01.20. 14:44:49

OFF: azt nem tudjátok, hogy Budafokon az utcaszámozásnál miért a bal oldal a páratlan és a jobb a páros?

Szerintem egész Bp-en épp fordítva van.

fuakjs11 (törölt) 2012.01.20. 15:12:05

Ez az ami senkit sem érdekel, a pizzafutárokon kívül.

ddevil 2012.01.20. 15:56:03

Nem javaslom a levélírónak Brüsszelt v. Prágát, mert ott fog megdögleni... Ott nem sok párhuzamos utcát találni.
Jó, h térkép is van csatolva a cikkhez, mert világosan látszik, h akármerre is indul, előbb utóbb (nem nagy terület, szóval előbb..) megtalálja v. a Dunát, v. valamelyik körutat v. a Váci utat.. szóval nem is értem. Persze aki nem képes követni egy utcát és nekiáll forgolódni..

magpie65 · http://ensemtudom.blogspot.com/ 2012.01.20. 16:18:21

@Roy: A legendát nem én mondtam, idéztem.

dbkh 2012.01.20. 16:57:07

Kérem szépen:

Eddig senki nem mondta a helyes megoldást... A cikk alapvetően rossz, mivel Budapest területének összes házszáma a FERENCIEK TERÉRE tart. Semmi köze a Dunához. A budai házszámok is valamelyik hídra visznek fel, hogy aztán azon átkelve folytatódjon a csökkenő házszámozás Pesten.
Ez alól Rákospalota és Budafok-Tétény a kivétel, előbbi területén a Kossuth utcai templomhoz, utóbbin a Savoyai Jenő térre visznek a házszámok.

Spiritmonger 2012.01.20. 16:57:47

csatlakozom az előttem szólókhoz, a legdurvább tájékozódási nehézség az Csepel-kertáros és a 17. kerületi számozott utcák. onnan helyismeret nélkül kikeveredni túlélőtúra!

qwertzu 2012.01.20. 17:07:36

Ami még érdekes házszámozás: Újszász utca 45/b.
Körülbelül 9 darab 4 emeletes blokk tartozik ehhez az 1 címhez.

digitális küllő 2012.01.20. 17:21:26

@ddevil: nem kell olyan messze menni! II. ker Verecke utca.... kétszer keresztezi saját magát, és van zsákutca része, bónuszként van ezen a néven lejtő , és lépcsö is.Könnyitésként javaslom a Wekerle telepet, és ezek mellett eltörpül a XII Fodor u. nagy számok,esetleg Zugliget....mind- mind taxis, és mentős csapda.

dbkh 2012.01.20. 17:30:57

De pl. a Rácz Aladár út és a Brassó út sem bírja eldönteni, merre vezessen.
Kőérberek-Kamaraerdő számozása is cseles. Régebben 6-7 Kőérberki dűlő nevű közterület volt, többször keresztezték is egymást. A házszámozást persze csak helyrajzi szám alapján tudták megoldani. Azóta változott a helyzet, már elnevezték az utcákat, de a helyrajzi szám, mint házszám maradt. Pl. Pereszke utca 648. (Ez egy 30-40 telekhez vezető dűlőutca)

dbkh 2012.01.20. 17:37:59

Péterhegyi út kálváriája: a házszámozás 36-tal kezdődik, majd a 45 körül abbamarad, az út betorkollik az Egér útba. Jó kétszáz méter után újra kiválik, immár 70 körül folytatva a házszámozást. A Ringló út után a maradék szakasz út egyik oldala Péterhegyi út marad, másik oldala Horogszegi határsor lesz. És hogy bonyolódjon, ellentés irányban halad a számozásuk, pedig maga az út azonos. (egyik házszámozás Budafok felé, másik a Ferenciek tere felé irányulna már ha persze létezne 36 alatti házszám...)

szb9 2012.01.20. 17:59:55

Az évszakokról elnevezett utcák tetszőlegesen vannak szétdobálva a környéken, ezt tessék megnézni:
g.co/maps/7mu8p

Kepan 2012.01.20. 18:36:54

@dbkh: Ezt a Ferenciek Tere felé tartó házszámozás dolgot kifejtenéd? Biztos bennem van a hiba, de nem igazán értem...

zsolti_ 2012.01.20. 18:55:01

Most akkor a sok profi kincskereső képzelje el azt a helyzetet, amikor vki nem budapesti lakosként bolyong eme helyeken. Egyből nem lesz annyira egyértelmű a szitu, főleg ha belefut az ember egy saját magát keresztező utcába, mint ahogy én is egy hete. Szerencse, hogy manapság van GPS és Gmaps, de még hasznos a bkv megállói szerinti tájékozódni is. Azonban városi vagy kerületi térképet még nem sok helyen láttam. Lehet, hogy van, csak én nem találkoztam még vele.

tixar 2012.01.20. 19:34:12

Nekem ez a terület okozott kis törést, a darabokban fellelhető Füredi utcával, és az Álmos vezérről elnevezett területekről, a ~ park pl. az ~ utcával van körülvéve, aminek így külön utca a páros és a páratlan oldala...

maps.google.hu/?ll=47.507751,19.141209&spn=0.008363,0.013797

dbkh 2012.01.20. 20:21:54

@Kepan: A dualizmusban Kis-Budapest területén bevezették a házszámok centrális irányultságát. A házszámok kiindulópontja a Kígyó térre került (ma: Ferenciek tere). Ez az a pont, ahonnan az összes kifutó utca házszáma kezdődik.

Amikor 1950-ben kibővítették Budapestet, akkor ezt az elvet is kiterjesztették a hozzácsatolt településekre is, legtöbbször úgy, hogy a város felé haladó főút házszámozását Budapest felé fordították. Ez alól kivételt képez a valahai Budafok, Nagytétény, Barosstelep, Budatétény (mai XXII. kerület kiegészítve a XI.kerületi Kelenvölggyel) települések Dél-Budán és Rákospalota Észak-Pesten. Budafok-Tétény esetében a Savoyai Jenő tér a központ, Rákospalota esetében a Fő út és a Kossuth utca csomópontja.

A budai házszámok átvezetését úgy oldották meg, hogy a Clark Ádám térre futnak össze az utcák, ott a házszámok "áthaladnak" a Lánchídon, így az a Széchenyi téren, az Apáczai Csere János utcán, Március 15. téren és a Szabad sajtó úton át éri el a Ferenciek terét.

cso zsi 2012.01.20. 22:05:27

@dijumvisu: Most úgy fél órája is.
De az elmúlt 30 évben a környék összes vállalatához, és irodaházához is volt/van bejárásom, így lehet, hogy rosszul tudok valamit. :)))

dzsilla · http://budapestkirakat.blog.hu 2012.01.21. 11:27:39

@dbkh: ezt az elvet maga a csatolt kép is cáfolja, mivel például ugyanabban a vonalban az egyik utca erre, a másik arra számozódik. tehát, ha tegyük fel, az egyik a ferenciek tere felé is, a másik egész biztosan nem.)sokkal valószínűbb, hogy tényleg a váci útra szervezték annak idején ezeket az utcákat, másokat meg már a dunára.
és ahogy sok felhozott példa is mutatja, ilyen egyedi dolgok máshol is előfordulnak.

dbkh 2012.01.21. 22:24:08

@dzsilla: Az egyik utca erre, másik arra nem lehet probléma, mivel amelyiknek a Duna-parton van az eleje, onnan tovább lehet menni a rakpartok Március 15. tér felé csökkenő házszánozásával (onnan tovább a szabad sajtó úton át a Ferenciekre). Amelyik a Váci út felé csökken, az pedig a Váci út-Bajcsy Zsilinszky út-Károly körút-Kossuth Lajos utca útvonalon "jut be" a Ferenciekre.
Az észak-déli utcákat a Szent Isván körút viszi tovább.
Az egyik utca erre-másik arra pedig valószínűleg a valahai, házszámozás-kori egyirányúságok miatt lehetnek, amik azóta sokszor megváltozhattak.

xrobi 2012.01.22. 21:29:59

A fő szabályok, melyeket megannyi kivétel erősít, a következők:

Kis-Budapesten:
1. A Dunára merőleges utcák a Dunától indulva számozódnak, jobbkéz felől a páratlan, balkéz felől a páros házszámok találhatóak.

2. A Dunával párhuzamos utcák a Kossuth Lajos utca-Rákóczi út tengelytől kezdve számozódnak Pesten. Budán a 0. kilométerkő irányától.

A később Budapesthez csatolt településeken:
1. Ha megtörtént a házszámok újbóli kiosztása 1950 óta, akkor a fenti szabályok szerint.

2. Ha nem, az adott község vagy város mindenkori központjától vagy főutcájától kezdődik a számozás.

Néhány kivétel:
1. Ahol az utca zsákutcaként végződött valamikor a Duna felé, logikusnak tűnt a Duna irányába növekedő számozás (hiszen ez bővíthető a számok cseréje nélkül). Ezt mutatja a posztban említett eset.

2. Vannak olyan utcák, ahol a jobb oldalon a páros, a bal oldalon a páratlan számok találhatóak. (pl. Budafok, Rákoskert, de ezeken a településrészeken is elszórt jelenség)

3. A Váci út számozása nem végig folytatólagos, a XIII. és IV. kerület határán újrakezdődik 1-től, kifelé növekedő számokkal. (Igen idióta dolog ez...)

4. Lakótelepek, lakóparkok. Rendkívül kreatív számozási megoldásokat találhatunk ezeken. (ld. "XY utca 65-79. H3 305." Viheted a pizzát :)

5. Nem folytatólagos utcák esetében a számozásban is lehetnek nagyobb lyukak. Telekösszevonások is okozhatják egyes házszámok átugrását, bár ma már ilyenkor összevont házszámokat alkalmaznak inkább.

6. A Csepeli Ipari Parkban (volt Csepel Művek) vannak ugyan (rendkívül érdekes) utcanevek, de sokáig - talán ma is így van? - postai szempontból egyetlen cím volt az egész terület.

És nyilván van még egy csomó.

BlAdE 2012.01.23. 00:44:56

az XVII kerületi kaszáló utcákkal mi a helyzet? ha nincs belőlük 9 akkor egyse...

vagtomek 2012.01.23. 12:32:58

Újpest központnál járjátok végig a Tavasz utcát! Jó kis túra lesz...

Aranylab6 2012.01.23. 16:25:56

szerintem az "újabb" lakótelepek esetében, vagy a korábban szinte önálló városként működő külsőbb kerületek területén azért lehet eltérő a számozás, mert nem a Dunát vették alapul (elvégre mondjuk Nyíregyháza számozása sem kötődik a Dunához), hanem azt, hogy merre tud bővülni az adott terület, utca. de nem biztos, hogy így van...

szappanfőző 2012.01.25. 22:02:08

a III. ker Pók utcai lakótelepet forogtam be de rendesen!

tehtube 2015.12.30. 11:37:04

Tokióban utcanevek sincsenek. Oké, az kis falu :-) Ilyen sakktábla szövet a VI. VII. kerületben is akad rendesen. Vekerle főtere is becsapós mert elforgatták 45 fokkal.
De valóban, mint korábban írták, eltévedni leginkább a csepeli kertváros kanyargós utcáin lehet. Talán még Budafokon itt-ott.

Albu 2017.05.06. 17:25:49

A századfordulós térképeken ott a magyarázat: mapire.eu/hu/map/budapest/?layers=osm%2C34&bbox=2120111.1613031616%2C6026094.065639763%2C2122330.223780566%2C6027155.8237357875

@khmm...: Általában a páratlan van a jobb oldalon. Pár kerületrész kivétel, ezek szerintem 1950-nel kerültek a fővároshoz, és a taxisok szokták tudni, én asszem az utcanévlexikonban olvastam.

@dbkh: A budai házszámok átvezetnek a Ferenciek terére: mi van?! :)
A Clark Ádám téren állt a minisztérium, amihez a közlekedési tárca tartozott. A 0 km sem véletlenül van ott. Az épületet lebontották (szétlőtték a vörösök a környéket). Az egyik foghíjat most építik be valami förmedvénnyel, a világörökség ma már senki sem érdekel, meg van nokiásdoboz elég).
A Ferenciek teréhez: onnan a Duna felé volt a városháza: nem az volt a központja a centrális házszámozásnak?

Amúgy járom a világot, de nálunk van a leglogikusabb dátum-időjelzési és postacímezési sorrend. Na meg az ún. Eastern name ordert a „művelt nyugaton” is használják, ha nem akarják szivatni magukat. 9gag.com/gag/6832266/some-fact-about-hungary
en.wikipedia.org/wiki/Personal_name#Eastern_name_order
Vagy valaki segítene értelmezni egy 04/07/09 keltezést? :D
süti beállítások módosítása