Matthias Church (Hungarian: Mátyás-templom)Hatvanöt  év elteltével újra eredeti szépségükben szólalhatnak meg a Mátyás-templom harangjai. Az EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmus közel 320 ezer eurós támogatásával nemcsak a háborúban megsemmisült történelmi harangokat rekonstruálják, de egy olyan különleges lengéscsillapító szerkezetet is építenek a toronyba, amely megóvja annak szilárdságát. Jelenleg ugyanis statikai okokból bizonyos szélsebesség felett tilos harangozni Magyarország legismertebb templomában. - áll a Váti sajtóközleményében. Teljes szöveg alant.

 

A budavári Nagyboldogasszony-templom (közismertebb nevén a Mátyás-templom) harangjai nemcsak azért különlegesek, mert a Magyar Televízió minden délben közvetíti a hangjukat, hanem azért is, mert a nándorfehérvári győzelem után itt hirdették ki a déli harangszót elrendelő pápai bullát.

Bár ez utóbbi hagyomány ma is él Európa-szerte, a történelmi harangok többsége elpusztult a második világháborúban. A régiek közül ma már csak a 32 mázsás, 175 centiméter átmérőjű, 120 esztendős Szent Károly és a valamivel kisebb Szentháromság harang működik - amelyet az 1723-as tűzvész évében öntöttek, a legenda szerint az akkor megolvadt korábbi harangok bronzanyagából. Csak egy évvel ifjabb az a kisharang, amely a templom huszártornyában függ néma mementóként: végzetes találatot kapott, amelyet sajnos nem lehet kijavítani. Bár a lélekharang szerepére időközben megvásárolták a mázsásnál is kisebb Szent Annát, a klasszikus harangok közül három még mindig hiányzik, többek közt az öt tonnánál is nehezebb nagyharang.

A pótlás legfőbb akadályát a torony állapota jelenti. A legutóbbi statikai vizsgálat szerint ugyan a jelenlegi terhelést még bírja az épület, de 80 kilométer/órás szélsebesség felett már tilos harangozni a Mátyás-templomban.

A Budavári Nagyboldogasszony Főplébánia ezért most átfogó rekonstrukciós programba kezdett. A mintegy 374 ezer eurós fejlesztés 85 százalékát az EGT és a Norvég Finanszírozási Mechanizmus állja.

A beruházás során lecserélik és korszerűsítik a harangállványokat, valamint dinamikus lengéscsillapítókkal szerelik fel. Ezek, a harangokkal azonos súlyú, azokkal ellentétes irányba lengő tömegek kiegyensúlyozzák a toronyra vízszintesen ható erőket. Így bár több harang lesz, azok kevesebb terhelést jelentenek a templomtoronynak. A technológiát Magyarországon eddig még sehol sem alkalmazták, csak Németországban működik néhány helyen. Tökéletességét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az állvány a több tonnás harang lengése közben még akkor sem mozdul el, ha kerekeket szerelnek rá. 

A harangrekonstrukció  során nem az eredeti méretek, hanem az eredeti összhang megteremtése az elsődleges cél. Vagyis az, hogy ismét a teljes pentaton skála (az Asz-B-desz-esz-f hangsor) zendülhessen fel a Mátyás-templomban. Ehhez a mai technológiával már nem kell az 5700 kilogrammos nagyharangot újraönteni, utódja "mindössze" négy és fél tonnás és két méter átmérőjű lesz. Két új társával (egy 2,2 és egy 1,5 tonnás haranggal) a templomrestaurálás utolsó fázisában kerülhetnek a helyükre, amikor az állványzatot már félig lebontották, de a gótikus ablakbélleteket még nem állították helyre. 

A VÁTI Nonprofit Kft. által kezelt program fontos mérföldkövét jelenti a Mátyás-templom 2006-óta tartó teljes rekonstrukciójának, amely a tervek szerint 2012-re ér véget.

Fotó: Beija-flor

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest templom töri harang budai vár i. ker mátyás-templom

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr492089037

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2010.06.17. 17:09:32

Azt biztos megnézem, amikor beemelik a harangokat. Mindig kíváncsi voltam egy ilyen akcióra. Annak idején az 5 tonnás nagyharangot hogyan vitték olyan magasra? Mai technológiával simán el tudom képzelni, de 300 évvel ezelőtt jó meló lehetett!

gramercy 2010.06.17. 18:28:54

koszonjuk japannak a hid vilagitasat, koszonjuk norvegianak ezt
most mar csak az uj svajci fogaskereku koll...
süti beállítások módosítása