Fotó: Magyar Kerékpárosklub
Aki nagyon akart, már Bubira pattanhatott, hiszen a 4-es metró átadásának egyik kísérő programja volt a bérbringák kipróbálása, ha másképp nem, legalább szemrevételezéssel és a dokkolókban a közösségi bérbringára üléssel. Viszont akad, akinek már tesztkör is megadatott, mert különböző helyszíneken hétvégenként kipróbálhatók a Bubik.
Fotó: Magyar Kerékpárosklub
Mivel már nagyon közeli jövő, hogy az első ezerszáz bérbringát a 76 gyűjtőállomás valamelyikéről élesben is leakaszthatjuk, ezért az Urbanista Facebook-oldalán kérdéseket tettünk fel olvasóinknak, vajon miképp válhatnának elégedett, boldog bubistákká, illetve mi az ami szerintük már a start előtt problematikus a rendszerben? Íme a kérdések és néhány válasz:
Milyen útvonalon használnád a Bubit rendszeresen?
Endre: "Kőbánya-Kispest - Újhegyi-lakótelep." Flóra: "Boráros tértől a belváros felé, napi szinten a Ferenciek teréig." Zoltán: "Zuglói vasútállomástól a Baross tér irányába." Szilvia: "Ami miatt nekem jó lesz, és biztosan bérletes leszek, mert egyrészt a két végpont között közlekedem rendszeresen (Kosztolányi-Lehel tér). Másrészt elég sok esti programom van, akár színház, akár bandázás, ahova inkább mennék bubival, mint saját bicajjal, mert talán bubiállomást előbb találok, mint biztonságos bringatárolót."
Hol lenne még igény dokkoló állomásra? (Vagyis ahol felvehető bringa, illetve leadható)
Szilvia: "Kosztolányi Dezső téren. Elég sokan ott szállnak le a volánbuszokról, a Feneketlen tónál nagy a turistaforgalom, valamint a Villányin van a kertészeti egyetem.
Városmajorban, valahol a János kórház környékén. Oda elég sokan járnának ki bubival sportolni, sétálni.
Margit sziget északi csücskén.
Krisztina téren, a Naphegyről lejövők szerintem szívesen használnák, és ott megy el egy aránylag nagyforgalmú bringaút."
A jelenlegi dokkolóállomás-lefedettség (Forrás:bubi.hu)
Kinek van tesztelési élménye? Milyen Bubival bringázni?
Jakab: "Én egyszer ültem ilyen biciklin, akkor is csak egy kis kört (Deák-Astoria-Deák) mentem. Egyenes háttal tekerős, tehát az ember nem akarja nagyon meghajtani, ami nem is baj, mert nehéz gépek. Városi közlekedésre kényelmes tempóban, 1-5 kilométerre pont ideális."
Szilvia: "A bringák masszívak és nehezek, kicsit lomhák, nehezen tekerhetők, valószínűleg a tömör gumi belső és a váltó áttétele miatt. Kimondottan városi forgalomra jók, szép lassan el lehet jutni velük lámpától lámpáig, és szerintem van esély arra, hogy a két legtávolabbi végpont között is bejárható az ingyenes fél óra alatt."
Rendszeres használóként legfeljebb mennyit fizetnél az éves bérletért?(Illetve neked az számít, hogy éves BKK-bérletvásárlással csak a felét kell kifizetni a bérleti díjnak?)
Különösen az éves és a féléves díjat a legtöbben drágának tartják. A Kerékagy blogon megjelent egy összehasonlító táblázat más nagyvárosokkal. A budapesti éves bérletnél csupán a londoni a drágább.
Forrás: Kerékagy (a március 23-án megjelent poszt akkori forintárfolyammal számol)
"Nekem 5-10 ezer forint között érné meg éves szinten, ha nem lennék fanatikus biciklis télen-nyáron. Készítettem egy gyors hozzávetőleges számolást az éves díjról: én 52 ezerért vettem a saját biciklimet 6 éve, új volt. Ráköltöttem azóta legalább ugyanennyit, számoljunk 120 ezerrel. Nagyon elhanyagoltam, lassan cserére érett az egész bicikli, tulajdonképpen defektjavításon meg néhány alkatrész cserén kívül semmit sem költöttem rá. 18 x 6=108 ezer. Ugyanott vagyok anyagilag, és így legalább háztól házig közlekedem, nem kell gyalogolnom semmit sem, és nem kell aggódnom, hogy túllépem az ingyenes idősávot.
Az a személyes véleményem, hogy pofátlanul drága, legalább a bécsi árakat vártam volna, még akkor is, ha csak fél órára lesz ingyenes, nem pedig 1 órára.” – jegyzi meg az egyik Facebook- kommentelőnk.
Bence egyetemista. Ő is sokallja a díjakat, ám a rendszert magát alapvetően jó ötletnek tartja és a Bubikat használná is, ha szolidabb lenne az árfekvés:
"Nekem alapból nagyon tetszik a Bubi, kocsmába járásra, rövid, váratlan utakra használnám, például amikor a saját bringám defektes és nincs időm megcsinálni, vagy egyetemre menet esik az eső és BKV-zom, de hazafelé már szép az idő és jöhetnék bérbringával. Mivel nagyon ritkán használnám, kb. évi ötezer forintos "letekerhető" díjra gondolnék, amikor ez elfogy, onnantól 15 percenként egy-két százas lenne szerintem diákként kifizethető. A jelenlegi árán biztosan nem fogom használni. Ja, és a 25 ezer forint kaució is baromi sok, ennyi általában nincs a számlámon.”
Akadnak azonban olyan olvasóink is, akik még ezzel az árfekvéssel is bubipártiak:
Szilvia: "A bérletek bevezető kedvezménnyel meghirdetett ára szerintem egészen baráti, így elég sokak számára elérhető. Nem lennék mérges, ha így is maradna :). Nekem nem számít az éves bérlet féláras kedvezménye, mivel szerencsére évente legfeljebb 4 darab havibérletem szokott lenni.
Ráadásul, ha van bérletem, akkor egyszerre négy bringát kölcsönözhetek ki, ezért a külföldi/vidéki vendégeimmel egyszerre tudunk várost nézni, ez nagyon jó dolog."
Jakab: "Nekem így, vagy úgy, lesz majd legalább féléves regisztrációm. Rengeteg olyan távolság van a városban, amire a bicikli az ideális, és most, hogy lesz Bubi, nem kell azzal menni reggel. Ilyen az, mikor egy 30 perces szünetben ki akarok rohanni a Móriczra az egyetemről, ott bekapni valamit, és visszamenni. Erre a séta, tömegközlekedés, autó (a parkolás miatt) tökéletesen alkalmatlan. Ha viszont éles lesz a Bubi, akkor is meg tudom ezt a 30 perces kört tenni, ha aznap nem biciklivel mentem be."
A díjak még nem teljesen kizárt, hogy mérséklődnek. Erről László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke az Iho.hu-nak ezt nyilatkozta: "A klub jelezte a BKK-nak, hogy az eredetileg bejelentett 18 ezer 900 forintos díjat sokallják a budapestiek, a BKK pedig közölte, nem ők szabták meg az árat.”
Azóta (március 24-i hír) árcsökkenésről nem hallottam.
Kinek éri meg az éves bérlet, ha maradnak a díjak?
Szerintem azoknak, akik az utolsó tömegközlekedés-megállótól 1 – 5 kilométeres távolságra kell, hogy eljussanak a munkahelyükhöz (illetve az egyetemhez/fősulihoz/középiskolához) és 500 méteres körzeten belül van Bubi-dokkoló. Értelemszerűen ennek a fordítottja esetén is megéri használni, vagyis, ha a lakásuktól kellene 1- 5 kilométerre baktatni a metró/villamos/busz/troli stb. állomásig. A kör azokkal is bővül, akik mindezt tömegközlekedéssel kiválthatják, ám a járatsűrűséggel akad gond – esetleg a viszonylag rövid, 5 kilométeren belüli szakasz is több átszállással jár –, így érdemes egy szakaszt bringával kiváltani.<——————————1-5 Km ———————————>
Egy kilométeren belül a gyaloglás sem vészes (sőt a Bubi kidokkolásával és leadásával időben kábé ugyanott tartunk, mint a sétával), az 5 kilométernél hosszabb bringázás meg azért esik ki, mert a bubis bicajok nehéz, lassú járművek (ami egyébként a közösségi bicajozásban ésszerű). Aki ennél komolyabb bringás, jellemzően az egész távot letudja saját kerékpárral otthontól a munkahelyig, vagy a suliig. Kivéve a messzebbről, vonaton vagy HÉV-vel ingázók. Illetve még egy szempont: a 30 percen belüli, használati díjmentes időszakon is belül szeretne maradni az árérzékeny bérlő.
"Kapudrog"
"Az emberek a mindennapokban látják ezeket az egyen bicikliket, és erős hatásuk van az állomásokon sorakozó kerékpároknak is. Mindez segít abban, hogy egyre többen gondoljanak mindennapi közlekedési eszközként a kerékpárokra... A közbicikli tulajdonképpen a városi kerékpározás kapudrogja" – fejtette ki véleményét a tárgyban Dalos Péter közlekedéstervezési szakember egy közel két évvel ezelőtti cikkben.Szerintem ezt a fázist Budapest kerékpár-fertőzöttsége hál istennek már meghaladta. Az egyik legnagyszerűbb dolog a magyar fővárossal, ami megtörtént az elmúlt 10 évben, az véleményem szerint a városi bicajozás széleskörű elterjedése. Vagyis a Bubi, mint beetetés a saját bicikli vásárlásra és a bicajos városi közlekedésre áttérésre nem alkalmas, meghaladott.
A saját bicikli fenntartása helyett Bubi-bérlet is ritkán merül fel. Legfeljebb azoknál, akik a saját bicajt egyébként nagyon riktán használnák, és nem zavarja őket, hogy a Bubi lassú és nehéz kerékpár.
A Bubi azoknak a kerékpároknak a versenytársa, amelyek gyorsan összecsukhatók és tömegközlekedésen kézipoggyászként szállíthatók. Azonban ezekből a bicajokból az elfogadható minőségűek nem két filléresek. Például a képen látható keró akciós ára 125 ezer forint, ennél olcsóbb nincs is nagyon (pláne ilyen, maszatolós lánc helyett szíjas), így nem is igazán terjedtek el Budapesten.
Ha már droghasonlat, akkor a Bubi inkább a kényszerautó-függők Metadon-programja.
Könnyítés lehet olyan, a középosztályt alulról súroló családoknak, ahol kénytelenek fenntartani két tizenéves, egyenként kb. félmillió forint értékű autót, mert az anya és az apa munkahelye távol esik egymástól (avagy egyiküknek állandó, napközbeni "szaladgálós" munkaeszköz a kocsi )és tömegközlekedéssel idáig egyikük sem tudta kiváltani az autózást.
Ha ezentúl egyikük megteheti, hogy bubizással vegyíti a tömegközlekedést, akkor egy ilyen család számára a teljes áru,103.000,-Ft-os éves BKK-bérlet és az 50%-os kedvezményes, 9.450,-Ft-os éves Bubi-bérlet (erre az éves BKK-bérlet tulajdonosok jogosultak) vagyis összesen évente 112.450,-Ft már egy olyan, nagyon is vállalható összeg, hogy megéri eladni az egyik kocsit, hiszen az üzemanyagköltség és a fenntartási kiadások mellőzésével jelentős a megtakarításuk. (Egy tizenéves, alsókategóriás kocsi üzemeltetése csak a megrögzött hobbiszerelőknek élmény, kettő meg még nekik se.)
Az agglomerációval két és félmilliós Budapest esetén pusztán a "szórványmunkahelyekből” (pl. földszinti panellakásban kialakított, néhány fős könyvelőiroda, kisebb üzletek, vendéglátóipari egységek, műhelyek stb.) is kijöhet egy jelentősebb számú, anyagilag potenciális Bubi-nyertes.A Bubi-program marketingeseire vár ezt a réteget feltérképezni és kiszolgálni.
A Criticallmass fórumán e tárgyban egy kritikus becslést írt valaki:
"Nem fog tömegeket szállítani a Bubi. A használhatóságot nagyban befolyásolja majd, hogy gyorsan feltöltsék a kiüresedő dokkolókat. A 75 perc az nagyforgalmú helyeken tuti kevés.
Egyébként megnéztem a Bubi dokkolóhelyzetet pályaudvaronként (vagyis, hogy dokkolóként hány kerékpárt helyeznek ki): Déli 30, Nyugati 22+(89), Keleti 22+(30). A zárójeles szám a közeli dokkolókat jelenti.
Ha reggel 6 és 9 közti csúcsidőben sikerülne félóránként pótolni a fenti dokkolókban a bicikliket, akkor az félóránként jelenthet mondjuk 100 ingázót, azaz összesen 600-at. Ez persze nagyon a rendszer határa lenne. Valószínűleg 300+ "bérletes" bejáró körül van a reális kapacitás. Ha tényleg lesz ennyi, akkor ez az egy kör hoz körülbelül 5 és fél milliós bevételt a Bubinak.Ez valóban nem elegendő. Kérdés, lesznek-e mások, akik ráharapnak. Mellesleg, ha ezek a bejárók BKV-bérletről vagy jegyről váltanak, akkor ez a BKV-nál inkább jegybevételveszteség lesz."
Ezt a véleményt azzal árnyalnám, hogy a program 1 100 kerékpárral indul ugyan, de mind a bicikliszám, mind a dokkoló állomások száma dinamikusan növelhető. Párizsban már 20 600 kerékpárra (egyébként magyar gyártmányok) duzzadt a gall főváros gigászi közösségi bérbringa flottája (Ha Napóleonnak már rendelkezésére állt volna, tuti, hogy beveszi Moszkvát: -)) de a londoni flotta is nyolcezres.
Arra a kérdésre, hogy lenne-e igény fertőtlenített sisakbérlésre egyetlen egy, nemleges válasz érkezett. Az illető leírta, hogy egyébként is nagyon ritkán használ bringázáshoz sisakot.
Amire nem kaptam választ, ám gondolom, hogy sok olvasót érint, várom a szakértők, vagy a vonatkozó szabályozást a neten hobbiból kibányászók segítségét:
Cégvezetők, könyvelők, adótanácsadók, adó- és munkajogászok: egy vállalat, vagy maga a dolgozó, illetve önfoglalkoztató egyéni vállalkozó, kis Bt., Kft-tag stb., mennyire tudja lefaragni a kerékpárbérlet költségét adójóváírással, egyéb módon? (Már ha egyáltalán van erre lehetőség.)
Köszönöm a válaszokat, különösen Balogh Szilviának a rendkívül részletesen kifejtett álláspontját. Ha bármi más eszetekbe jutott, ami az elégedett, boldog bubizásélményt fokozná, avagy jeleznétek, hogy ti mit tartatok javítandónak a rendszerben, írjátok meg bátran!
Fotó: zene.slagerlistak.hu
Fotó: bubi.hu
Az utolsó 100 komment: