Meglepő húzással a rendőrség is beszállt a Jobbik és az izraeliták közt folyó köztéri installációversenybe. Mi az hogy beszállt! A legmeghökkentőbb ünnepi ajándékkal rukkolt elő, amit csak Budapesten láttam. Nem tudom, hogy máshol is van-e, én csak az Örs vezér terén futottam bele az intelmekkel teleaggatott karácsonyfába és a masnival átkötött autóroncsba, amit POLICE feliratú szalaggal fogtak körbe.

Hogy célba ér-e az üzenet, azt nem tudom, de megdöbbentőnek biztos, hogy megdöbbentő.

Amíg körbefotóztam, kivétel nélkül mindenki felkapta rá a fejét ahogy elhaladt mellette, és többen is megálltak mellette és elkezdték olvasgatni a feliratait.

/Az alábbi képet külön is ajánlom böngészésre a sok értékes részlet miatt./

Nekem bejön, hogy ilyen köztéri formában kommunikál a rendőrség.

És nektek?

Még több képet itt találtok róla.

 

FRISSÍTVE: Mint arra Libor Anita felhívta a figyelmemet, az ötlet - akármennyire is klassz - nem új: felbukkan már a Kontrollban is (15:10-nél):

FRISSÍTVE 2.: Mint többen jeleztétek a város számos pontján van hasonló installáció. Az akció honlapja szerint a Széll Kálmán téren, a Blahán és a Nyugatinál is becsomagoltak egy roncsot.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest hirdetés rendőrség karácsony karácsonyfa örs vezér tere installáció xiv. ker rákosfalva

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr825699180

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

johnibyg 2013.12.19. 12:33:33

Régebben is volt karácsonykor 1-1 ilyen "ajándék" kirakva a rendőrség részéről.
Viszont mi is ez a Jobbik-zsidó installációverseny?

nmthadam 2013.12.19. 12:42:31

@johnibyg: menora vs. kettős kereszt

Makesz8 2013.12.19. 12:52:10

ami a Kontrollba volt az tényleg létezett, csak a filmbe IS benne van!

Bryan élete 2013.12.19. 12:55:56

Nahát! Mire nem képes egy vandál gyalogos a zebrán. Ilyen károkat okozni egy autóban!
Nekem ez jött le az installációról és a kommentálásáról.

lovet 2013.12.19. 13:25:13

Volt ilyen a Moszkván is ha jól emlékszem.

mojoking77 2013.12.19. 13:47:22

Deak teren, talan a nyugatinal is volt kiallitva lent a Metro szinten, hasonlo feliratokkal.
Amugy meg miert lenne baj?
Persze hogy egszerubb probalni nem tudomast venni az ilyen jellegu dolgokrol..

Kozsok 2013.12.19. 14:01:44

a gyalogosoknak is lenne mit tanítani... amúgy is minden teher az autósokon van.

rotten 2013.12.19. 14:05:23

Most is van ilyen a Moszkván is.

nagypapesz 2013.12.19. 14:12:01

Ma reggel a Nyugatinál láttam ilyet.

_Toto_ 2013.12.19. 14:17:14

Az ötlet jó, végre valami kreatív a rendőrök részéről!

@Kozsok: így van lenne mit tanulnia a gyalogosoknak is és a kerékpárosoknank is, sápasztó szabálytalanságokra képesek és sajnos elég gyakran fittyet is hánynak a közlekedési szabályokra. De mégis, hozzájuk képest azonban az autó egy valóságos harckocsi. Lehet hogy számos helyzetben szabálytalanok, de sokkal sérülékenyebbek is, ezért kell nekünk jobban vigyáznunk rájuk.

Lacka929 2013.12.19. 14:18:45

Aztán majd az autó eredeti tulaja kap egy jó nagy büntetést, hogy a szaros roncsát a járda közepén hagyta, mi?

Komolyra fordítva a szót: nem ilyen szarokkal kellene normális közlekedésre bíztatni az embereket, hanem pl. azzal, hogy ha valakit zebrán elgázolnak, akkor azt ne nevezzék balesetnek, hanem gyilkosságnak vagy gyilkossági kísérletnek és eszerint is büntessék. És ez csak egy a sok közül...

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.12.19. 14:33:17

@Λατζκα: jabammeg!
ha így, akkor ha a gyalog körbenézés nélkül lép le a zebrán, akkor az meg legyen öngyilkosság, és az autósnak ne legyen belőle baja!

ugyanis oké hogy elsőbbsége van, de körültekintés nélkül nem léphet az úttestre, de ezt gyakran elfelejtik hangoztatni.

viva.la.revolucion 2013.12.19. 14:33:25

nagyon jó ötlet, grat a rendőrségi kommunikációs osztálynak
rengetegen halnak meg az utakon csak mert azt hiszik lesz restart gomb ha elbasznak valamit, pedig nincs

Kim Jong Un 2013.12.19. 14:43:29

horvatok az autopalya kapuknal raknak ki korabbi kevesbe szerencses versenyzok autoit

Peetee 2013.12.19. 14:44:11

Nem igazán értem a dolgot.
Ha nem vigyázok az ünnepek előtti napokban és összetöröm az autómat, akkor ilyen lesz a karácsonyom? törött autó miatt kesereghetek a fa alatt?
Nem értem.

Ha meg a gyalogosokról szól, akkor ne olyan autót rakjanak ki, ami árokban járt egymaga, hanem olyat, amivel gyalogost gázoltak...

dr. vuvuzelafan 2013.12.19. 14:44:24

@_Toto_: Igazad van, egyetértek veled. Ötletesnek, célravezetőnek találom a figyelemfelkeltés posztban leírt módját.

Egyetlen gondolatoddal vitatkoznék csupán. Írod: "sokkal sérülékenyebbek is, ezért kell nekünk jobban vigyáznunk rájuk". Én azt mondom, hogy pont azért kellene nekik is magukra jobban vigyázniuk, mert tényleg sokkal sérülékenyebbek, mint aki kocsiban ül. Tudom, miről beszélek, vezetek autót, bringázom is a forgalomban, egy ideje robogóval is járok, meg természetesen gyalog is. Tehát minden oldalról ismerem a témát, és tényleg megpróbálok mindenkire figyelni, aki körülöttem közlekedik, bármilyen módon teszi is azt, de amikor én vagyok a "puhatestű", akkor elsősorban nekem kell magamra vigyáznom.

Gadget 2013.12.19. 14:44:56

A kommunikáció rendben van, szép dolog a tájékoztatás.
De kérem az illetékeseket, hogy gondolkodjanak egy kicsit.
A babakocsit toló anyukáknak azt üzenni, hogy a zebra - ha törik ha szakad - az övék, elég nagy balgaság.
Pont egy évvel ezelőtt is ment ez a kampány. Naponta több anyuka döntött úgy, hogy nem érdekli milyen tempóval érkezik, és milyen messze van az autó, Ő akkor is átmegy a zebrán a babakocsival, mert neki elsőbbsége van. Láttam cifrán anyázó csúszkáló autósokat.
Ebben a csúszós időjárásban nem kéne egyoldalúan tájékoztatni a gyalogosokat.
Igenis körül kell nézni a gyalognak is és mérlegelnie kell, mert nem elvárható egy autóstól, hogy az addig párhuzamosan haladó babakocsit toló anyuka gondolatát előre kitalálja, és a féktávolságon belül eléforduló babakocsit kikerülje.

flea 2013.12.19. 14:47:18

@Hurrá Torpedó: bullshit.

Ha te szabályosan közlekedsz, tökmindegy, hogy körülnéz-e. Semmi közöd hozzá.

Ha nem nézett körül, és te elütötted, ő Darwin-díjat érdemel, neked meg a sitten a helyed.

dr. vuvuzelafan 2013.12.19. 14:48:57

@Hurrá Torpedó:
Én azt tapasztalom az utóbbi egy-két évben (autósként is), hogy drasztikusan megváltozott az autósok hozzáállása a gyalogátkelőhelyekhez - pozitív értelemben. Ma már nem akarnak a seggembe ronygolni, meg nem dudálják le a hajamat, ha megállok egy zebránál, hogy a gyalogos átmehessen. Sőt, magamon azt veszem észre, hogy kezd kínossá válni, ha későn veszek észre egy, a járdán álló gyalogost és emiatt már nem állok meg a zebra előtt - és úgy látom a pesti forgalomban, hogy ez nem csak velem vagy így.

Gadget 2013.12.19. 14:50:49

Flea: ha már bullshit. Gondolkodj egy kicsit te is. Mit jelent nálad szabályosan közlekedni?
A te értelmezésedben vissza 19. század elejére, amikor zászlós ember szaladt az autók előtt.

flea 2013.12.19. 14:51:08

@Gadget: de igenis elvárható az autóstól, hogy ha a babakocsi elég közel van ahhoz, hogy ki lehessen tolni a zebrára, akkor lassabban közelítse meg azt, különösen csúszós útviszonyok esetén. Hovatovább a kresz pontosan ezt is várja el.
A "féktávolságon belül lelépő gyalogos" egy legenda, a gyalogos csak akkor tud a zebrán féktávolságon belül eléd lépni, ha te indokolatlanul gyorsan közelítetted meg a zebrát.
(Ezzel együtt az átrohanó gyalogosra valóban nem kell számítani - bár sok kellemetlenségtől kíméli meg magát, aki megteszi -, úgyhogy a zebrán gázolás nem automatikusan az autós hibája... csak úgy 99,6%-ban.)

Mondom mindezt úgy, hogy gyalog több mint egy hónapja közlekedtem utoljára, autóval pedig naponta többször megyek ide-oda.

dr. vuvuzelafan 2013.12.19. 14:52:15

@Peetee:
Én sem láttam a fán lévő szövegeket, gondolom, a gyalogátkelőhelyes csak egy kiragadott példa. Az összetört autó nekem nagyjából a következő üzenetet jelentette, ahogy megláttam a fa alatt: "jönnek az ünnepek, sokan fognak az utakon közlekedni olyanok is, akik egyébként nem szoktak, legyünk óvatosak, tartsuk be a szabályokat, hogy ne ilyen legyen a mi Karácsonyunk is" - és ez szerintem nagyon célba talált.

flea 2013.12.19. 14:52:43

@Gadget: nézd, az a helyzet, hogy túlnyomórészt autóval közlekedem, ráadásul elég dinamikusan, a zebránál mégis meg tudok állni, ha gyalogos jön rajta (vagy nem ritkán csak áll tanácstalanul mellette, miközben az előttem haladók sorban szarnak az elsőbbségére).

Ha én meg tudom csinálni, te is meg tudod, ha akarod.

flea 2013.12.19. 14:54:02

@dr. vuvuzelafan: aláírom, ugyanezt tapasztalom én is (bár még mindig sokan szállnak át a zebrán a másik sávban, míg én az egyikben megállok a gyalogosnak).

dr. vuvuzelafan 2013.12.19. 14:56:25

@flea: Ez nettó hülyeség, bármilyen kicsi sebességnél van féktávolság -> ezzel a gondolatmenettel az első zebra előtt meg kellene állnod és soha többet nem indulhatnál el. A gyalogosnak is vannak kötelezettségei, az elsőbbsége nem azt jelenti, hogy bármit megtehet.

Kolombusz 2013.12.19. 14:58:41

Moszkva téren tavaly és talán még azelőtt is volt már kint ilyen.

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2013.12.19. 14:59:24

Jó lenne ez, ha nem lenne ilyen rossz. Maga az installáció alkalmazása oké, az egésznek a minősége olyan magyar, a karácsonyfára aggatott korábbi hirdetéseik egytől egyig szánalmasak... Szerintem. És mielőtt valaki kérdezné, h tudok-e jobbat, szólok, h igen.

Dr.Bio74 2013.12.19. 15:00:30

A "zebra" a gyalogosé. Már csak azt szeretném, ha a gyalogátkelők mindegyike jól belátható lenne, és nem parkolna gyakorlatilag az átkelőn sok kedves ember, lehetőleg minél nagyobb járművekkel.
Egy furgon mögül bátran kilépő ember megtapasztalhatja, hogy a harmincas tempó is meglepő sérüléseket tud okozni.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2013.12.19. 15:01:21

@Gadget: Ha én Pesten élnék, szabad időmben spéci "babakocsikat" tologatnék. Olyanokat, amelyeken meg sem látszik, hogy valójában 120-150 kiló kárpitos-kerekes öntöttvastömb...

Dr.Bio74 2013.12.19. 15:03:01

A "zebra" a gyalogosoké. Ezért szoktam mindig kikerülni a járdán.

Major Malfunction · http://weyland-yutani.org 2013.12.19. 15:04:48

Mondjuk a HÉV-ről leszálló, metróhoz/villamoshoz tartó, renitens BKV-zó tömeg talán nem tipikusan a valódi célközönség.

flea 2013.12.19. 15:05:30

@dr. vuvuzelafan: ne haragudj, de az a nettó hülyeség, amit írsz. Ha elég kicsi sebességgel haladsz, akkor meg tudod úgy közelíteni a zebrát, hogy meggyőződhess arról, van-e gyalogos, akit megzavarhatnál az áthaladáskor. Budapesti forgalomban ehhez jó reflexekkel 40 alá sem feltétlen kell lemenni, ha a láthatóság jó, és fékkészenlétben vagy.

Más szóval: féktávolság persze van, de a gyalogos nem ezerrel érkezik a zebrára (és mint fentebb írtam, ha mégis, az már az ő problémája).

dr. vuvuzelafan 2013.12.19. 15:17:14

@flea: Én értem, amit mondasz, és eszerint szoktam eljárni is. Nem is volt még afférom soha gyalogosokkal. Ellenben vannak olyan helyek, ahol gyakorlatilag nullára kellene fékezned, rosszabb esetben még ki is kellene szállnod az autóból, hogy meggyőződhess arról, nem akar-e éppen valaki a zebrára lépni, mert egyszerűen nem lehet látni, és egy határozott lépéssel éppen előtted lenne, aki onnan kilépne.
A baj az, hogy mindenhol azt harsogták anno, hogy a zebra a gyalogosoké, és hogy autóval bármikor meg kell tudnod állni, ha ott "megjelenik" a gyalogos. Ami persze nonszensz, mert soha, sehol nem hangzott el, hogy nem kell mondjuk szaladó gyalogosra számítani, vagy hogy a gyalogosnak is meg kellene győződnie arról, hogy le tud-e lépni biztonságosan (ez még a KRESZ-ben is szerepel). Szerintem a gyalogosokba az a kampány nagyon hamis biztonságérzetet vert bele.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.12.19. 15:23:25

@flea: rebullshit.
féktávolságon belül nem léphet le elém, bármennyire is elsőbbsége van. szal a darwin díjasnál nem megyek a sittre az tuti. ellenben rohadt szarul fogom magam érezni ha megpusztul a gyökere.

Dr.Démonmac1 2013.12.19. 15:23:46

Mellé állhatna egy "NAV" felirítú mellényben egy jóember, pórázon tartva egy vak komondort.

qwertzu 2013.12.19. 15:30:46

Ez a szándéknak is elsőbbsége van a legszarabb kampány evör. Elsőbbsége a gyalogosnak van nem a szándéknak. Ráadásul azt a kényszerképzetet kelti a gyalogosokban, hogy nem kell körülnézniük mert elsőbbségük van mindig.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.12.19. 15:31:55

@flea: hát nem legenda. reakcióidő 2 másodperc. ezalatt majdnem 30 métert megy a kocsi 50 km/h sebességnél. és még nem számoltunk rossz útviszonyokkal.

meg ez vészfékezésre vonatkozik. szóval kapja be, nem fogok mindenkinek vészfékezéssel megállni, mert ő úgy gondolja hogy neki elsőbbsége van (vészfékezés után illendő fékbetéteket, és tárcsákat is cserélni ám egy kocsiban)

de persze ha muszáj, akkor meg fogok állni. csak ne ez legyen az alap.

csak úgy látom a odalép-megáll-körbenéz-megbizonyosodik hogy átmehet szentháromságból annyi maradt mára hogy odalép-és megy mert neki van elsőbbsége.

Netszamuráj 2013.12.19. 15:41:18

Gyerekek, nem tudom mit vitatkoztok itt. Menjetek ki Németországba, és meglátjátok, hogy az ottani autósok képesek felfogni, hogy a szándéknak is elsőbbsége van. Mit is jelent ez? A gyalogos megáll a zebra előtt. Még el sem indult, mégis minden autós szépen megáll. Mert szándékozik majd átkelni, és az autósok szuperül képesek ezt ki is találni. Biztos mert annyival intelligensebbek, mint a magyarok. ;)

Aki zebrán gyalogost gázol, és a gyalogos meghal, 10-15 évre leültetném szándékos emberölésért. Néhány ilyen eset, és a most legjobban hőzöngő vérkommentelő nem hogy megállna, de még ki is szállna, és átsegítené az úton a gyalogost.

Mondom ezt úgy, hogy sokkal többször közelítem meg a zebrát autóval, mint gyalogosan. Csak épp én európai módon viselkedem, és megállok az autóval, ellentétben a balkáni gyökerekkel. ;)

Alkibiadész [alkibiadesz.blog.hu] 2013.12.19. 15:42:52

Tetszik. Mondjuk nem tudom, mennyire szólítja meg az autós célközönséget, mert az autósok a Sugárba is kocsival járnak. De jó ötlet.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.12.19. 15:46:40

@Kozsok: A gyalogosok és a biciklisek nem végeznek KRESZ-tanfolyamot, mielőtt kimennek az utcára...

@Hurrá Torpedó: Spanyolországban a zebráknál sok helyen olyan feliratokat festenek a járda szélére, hogy a balesetet mekkora részét okozzák a gyalogosok és mennyien halnak évente a figyelmetlenségük miatt.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.12.19. 15:48:44

@Netszamuráj: Néhány hete jót nevettem, amikor egy német megbeszélte egy törökkel az isztambuli közlekedési élményeit :)

Netszamuráj 2013.12.19. 15:54:43

@Hurrá Torpedó: Semmi olyat nem találtam a hatályos KRESZ-ben, hogy féktávolságon belül nem léphet le eléd, ellenben itt van ez:

"Magatartás a gyalogosokkal szemben

43. § (1) Kijelölt gyalogosátkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni. Útkereszteződésnél a bekanyarodó járművel - kijelölt gyalogosátkelőhely hiányában is - elsőbbséget kell adni a gyalogosnak, ha azon az úttesten halad át, amelyre a jármű bekanyarodik.
(2)274 Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, a jármű vezetőjének csak olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a jármű vezetője az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni. A jármű vezetőjének a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a járművel, amennyiben szükséges, a gyalogos átkelőhely előtt meg is tudjon állni.
(3)275 A kijelölt gyalogosátkelőhely előtt megálló vagy forgalmi okból álló jármű mellett meg kell állni és továbbhaladni akkor szabad, ha a vezető meggyőződött arról, hogy azt a gyalogosok elsőbbségének a megsértése nélkül megteheti.
(4)276 A vezetőnek fokozottan ügyelnie kell az úttesten
a) villamos megállóhelynél levő járdasziget és az ahhoz közelebb eső járda között áthaladó gyalogosok, a menetrend szerint közlekedő járművek megállóhelyéről az úttestre lelépő gyalogosok, az autóbuszra felszálló és arról leszálló gyermekek, továbbá
b) egyedül vagy csoportosan haladó (áthaladó) gyermekek, a koruk, testi fogyatékosságuk vagy más ok miatt saját biztonságukra ügyelni felismerhetően nem képes személyek
biztonságának a megóvására."

net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM

Nick Leeson 2013.12.19. 15:56:08

Csak azt ne mondja nekem bárki is, hogy ennek a mai rendőrségnek olyan baromi fontos, hogy az állampolgároknak ne essen bajuk a közlekedés során! Az utóbbi évek rendőrségi produkciói után ez az egyetlen amit nem tudok róluk elképzelni!
Pontosan tudja mindenki, hogy a magyar rendőrségnél senki és semmi nem szarja le jobban az állampolgárokat, a jogaikkal és az egészségükkel együtt!

Tehát az installáció üzenete: "Szeretünk titeket, vigyázzatok magatokra! Valójában nagy ívben szarunk rátok!"

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.12.19. 15:56:09

@flea: Azt hiszem, hogy amikor 5 éve elindult a kampány, akkor volt olyan eset, hogy a nénike kilépett a kocsi elé és a kórházban azt mondta a rendőrnek, hogy a tévében hallotta, hogy a szándéknak is elsőbbsége van... Erre újra hangsúlyozta a rendőrségi szóvivő, hogy féktávolságon belül se nem egészséges, se nem szabályos a kocsik elé lépni.

Netszamuráj 2013.12.19. 15:59:57

@Online Távmunkás: Az hogy nem egészséges, az oké, de hol van az a kreszben, hogy nem szabályos? Forrás?

qwertzu 2013.12.19. 16:02:40

@Netszamuráj: kresz: 21. §(6) A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.

Ismeretlen Autós 2013.12.19. 16:03:39

@Netszamuráj:
Ugyancsak a hatályos KRESZ-ben szerepel ez is:

A gyalogosokra és a járművek utasaira vonatkozó szabályok

Gyalogosok közlekedése

21. §
(6) A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.

Ismeretlen Autós 2013.12.19. 16:11:53

Asszem a BKV-n láttam a plakátot, hogy 2012-ben a gyalogos sérülések 2/3-ában a gyalogos volt a hibás. Olyan képet raktak mellé, amin idős néni piros jelzésnél megy át a zebrán, meg anyuka a villamos előtt szalad át gyerekkel az utca közepén.
Persze, autósként vigyázni kell rájuk, de azért a gyalogosra is vonatkoznak szabályok. Ha nem is ismeri a KRESZ-t, azért az életösztön befigyelhetne.

goldenhind 2013.12.19. 16:32:33

Végre valami kreatív ötlet a rendőrségtől...

Holding 2013.12.19. 16:59:30

Valóban jó.
Nem kell ezt túltrükközni.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.12.19. 17:07:52

@Netszamuráj: 5 éve volt, azóta változott pár dolog. Azt hiszem, ezt is kiszedték, mert a nem vezető gyalogosoktól nem várható el, hogy fel tudják mérni a féktávolságot.

flea 2013.12.19. 17:12:15

@Hurrá Torpedó:

Nagyon kellemetlen helyzetbe hozol.

- 2 másodperces reakcióideje kb. annak van, aki ittas. Az átlagos reakcióidő 0,5-0,7 másodperc, ezalatt egy 50 km/h sebességgel közlekedő autó 10 métert sem tesz meg, de nem kötelező a zebrához 50-nel közelíteni (sőt, ha a láthatóság és/vagy az útviszonyok olyanok, kifejezetten lassítani kötelező, lásd a fentebb idézett jogszabályhelyet).

- A reakcióidő baromira nem függ attól, hogy utána normál, intenzív, vagy vészfékezés lesz.

Ilyen tárgyi tévedések mellett nehéz értelmesen vitatkozni.

És újfent hozzáteszem, abban nincs köztünk vita, hogy ha a gyalogos nem néz körbe, akkor Darwin-díjat érdemel, és szabálytalan is.

@Online Távmunkás: ha ezt mondta, hülyeséget mondott. Nem az első eset lenne.

Mondjuk a legjobb érv ez ellen a "féktávolságon belül" duma ellen az, hogy ezekszerint ha én mindenhol 90-nel megyek, akkor bármely gyalogos csak féktávolságon belül tud elém lelépni, hiszen akkora féktávolságom van, hogy láthatáron belül az összes zebra beleesik... akkor ha mégis lelépnek, ők a szabálytalanok? Én meg védekezhetek azzal, hogy ugyan megszegtem a sebességkorlátozást, de az elsőbbségi szabályokat betartottam? Ugye senki nem gondolja komolyan ezt a hülyeséget.

budafok.tk (törölt) 2013.12.19. 17:47:56

@Hurrá Torpedó: Odalép és mehet, mert neki van elsőbbsége. A kijelölt gyalogos átkelőhely nem opció, hogy ott esetleg számítani lehet gyalogosra, és ha jófej autós vagy, akár át is engedheted.

A kijelölt gyalogos átkelőhelyen a gyalogosnak elsőbbsége VAN. Van, és pont.

Az autók, ha "védett" útvonalon haladnak, mehetnek lassítás nélkül, nem kell utcasarkonként leállni, és meggyőződni, hogy a mellékutcából jövőknek van-e éppen kedve elsőbbséget adni. A főútvonalon haladójárműnek a mellékútról érkezővel szemben elsőbbsége VAN. A gyalogosnak ugyanilyen, feltétel nélküli elsőbbsége van a zebrán, a járműnek meg úgy kell megközelítenie a zebrát, hogy minden körülmények között meg tudja adni ezt az elsőbbséget. Ezért autóval szabályosan közlekedve nem történhet meg az, hogy gyalogos a zebrán féktávolságon belül lép elé. Az autós feladata, hogy olyan röviden tartsa a féktávot, hogy ha szükséges, gyalogosnak meg tudjon állni. Ez a szabály.

Ettől függetlenül természetesen minden józan élőlénynek meg kell győződnie az átkelés biztonságosságáról. De ez nem befolyásolja azt a tényt, hogy a gyalogosnak a zebrán elsőbbséget KELL adni. Mérlegelés nélkül. Sajnos túl sok járművezető nem fogta még fel ezt a szabályt, ami pontosan olyan szabály, mint hogy a csúcsán álló piros háromszög felől jövő jármű elsőbbséget ad, a hatszögnél meg még meg is áll.

Circus 2013.12.19. 17:47:57

@flea: a zebra NEM a gyalogosoké, hanem a szabályok szerint kijelölt védett terület a közúton átkelésre. Nem ugyanaz - célszerű a lehető legrövidebb úton és leghamarabb átkelni rajta. Nyilván nem az öregekről beszélek, de nem ott kell röhögcsélni meg kezet fogni.

Nyilván lassítani kell (én is így közlekedem), de nem jó ötlet a villamoshoz átszaladni, biciklivel menetből körül se nézve átkerekezni, de az sem, ha megállok 1 m körzetben a zebra körül beszélgetni, majd hirtelen körülnézés nélkül elindulni átmenni. Ezeket a példákat az utóbbi hónapokban gyűjtöttem, van, amelyiket többször is átéltem autósként.
Plusz amikor zöld jelzésen a csúcsban leakadsz a zebrára lógva, majd továbbindulsz, de közben a nekik piroson megindulnak a gyalogok 'mert úgysem megy a forgalom' alapon, és még nekik áll feljebb (Vámház körút, a csarnoknál rendszeres).

A lényeg, hogy nagyon rossz hozzáállás az, hogy a zebra a gyalogosoké - az közös. A járda a gyalogosoké, és most ne kezdjünk továbbmenni a kerékpárosok felé, mert vihar lesz...

Az ötletet pedig jónak tartom, állandó jelleggel kellene itt-ott néhány hasonlót elhelyezni (és lebetonozni, nehogy elvigyék a nemesfémgyűjtők).

Egyébként én bevezetnék a zebra körül a járdán egy kb 1m sugarú félkört. Aki azon belül áll, az át akar kelni, aki kívül, az meg nézelődik.

qwertzu 2013.12.19. 17:53:21

@budafok.tk: "Odalép és mehet, mert neki van elsőbbsége."

Nem. Odalép, körülnéz(megállni nem kell), és ha veszélytelen az úttestre lépnie és elsőbbsége van, akkor lelép. És persze nincs mindig elsőbbsége.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.12.19. 18:14:44

@flea: A lényeg az, hogy a baleseteknél elég ritkán hozzák ki, hogy csak a gyalogos hibázott.

Manarola (törölt) 2013.12.19. 18:33:50

Undorítónak tartom.
Meggyalázták vele a karácsonyt.

csakhalkanszólok 2013.12.19. 19:06:19

Ha egyetlen egy ember ennek hatására körültekintőbb és alaposabb lesz, és ennek köszönhetően csak egyetlen egy ember is megmenekül, akkor megérte.

budafok.tk (törölt) 2013.12.19. 19:11:10

@qwertzu: Persze, hogy körülnéz, de ehhez az autósnak mi köze? Neki elsőbbséget KELL adnia a gyalogos számára, hogy meg kell-e adnia vagy sem, az nem függ a gyalogos körülnézésétől.

A megkülönböztető jelzését használó járművön kívül kivel szemben, és mikor nincs elsőbbsége a zebrán átkelő gyalogosnak? (eltekintve a forgalomirányító jelzőlámpától és a rendőri karjelzéstől...)

csakhalkanszólok 2013.12.19. 19:12:00

@Hurrá Torpedó: "vészfékezés után illendő fékbetéteket, és tárcsákat is cserélni ám egy kocsiban" - ez igen erős volt.

Nem tudom hol tanultad, melyik szervizes mesélte (gondolom minden érdek nélkül) de ez egyszerűen hülyeség.

Persze tudom fokozni!
1.Rázós út után lengéscsillapító és rugó csere.
2.Erős gyorsítás után injektor és turbó csere
3.Bármilyen indokolatlan hülyeség miatt sofőr csere.

Ne vedd szívedre, és azért élveztem! :-)

csakhalkanszólok 2013.12.19. 19:13:48

@Circus: "Egyébként én bevezetnék a zebra körül a járdán egy kb 1m sugarú félkört. Aki azon belül áll, az át akar kelni, aki kívül, az meg nézelődik."

Tetszik, csatlakozom. Gyalogosként és autóvezetőként egyaránt!

csakhalkanszólok 2013.12.19. 19:17:08

@flea: "védekezhetek azzal, hogy ugyan megszegtem a sebességkorlátozást, de az elsőbbségi szabályokat betartottam" - Hát ha Rezesová (vagy hogyishíjják) védekezhetett vele, neked is szabad, csak legyen elég lé nálad :-)

Amúgy nálad a pont!

Mercel 2013.12.19. 19:19:32

@Λατζκα:

Tudod valamelyik nap egy oszlop takarásából kilépett a zebrára elém telefonnal a fülén egy fickó.
Nem, nem volt tudatában annak, hogy idióta volt, csak simán csúnyán nézett amikor satufékkel megálltam a zebra előtt kb. fél méterrel.

Tudom én vagyok a köcsög autós.
Ja. Gyalogosként meg fel kéne fogni azt az egyszerű tényt, hogy nem lehet úgy közlekedni, hogy minden zebra előtt atombiztosan meg tudj állni ha kilép eléd egy zombi.
Illetve papíron lehet, csak a valóság kicsit más.

Nem véletlenül van a Kresz-ben az a kitétel, hogy a zebrára lépés előtt nézz körül.

Az autósok nagyon sokszor köcsögök a gyalogosokkal elismerem, de az úgysem mersz elütni mentalitás, és a figyelmetlenség az meg a gyalogosoknál mindennapos.

Ha elütök egy hülyét akkor meghurcolnak és tönkreteszik az életem mivel sem rezesova se sthohl nem vagyok.
A gyalogos jó eséllyel "csak" megsérül, rossz esetben meghal, még rosszabb esetben nyomorék lesz.

Szerintem simán mindenkinek jobban oda kéne figyelnie. Ha másért nem akkor azért mert senki nem tévedhetetlen, de ha egy hülye és egy figyelmetlen egy időben van egy helyen abból általában csúnya dolgok következnek az utakon.

"Frigyes"

Mercel 2013.12.19. 19:20:17

Ja az installáció egyébként jó ötlet.
Ebben az országban bármi jó ami gondolatébresztő.:)

"Frigyes"

budafok.tk (törölt) 2013.12.19. 19:48:39

@Mercel: Ha az eseted zebrán történt, akkor te vagy a hibás.

nem lehet úgy közlekedni, hogy minden zebra előtt atombiztosan meg tudj állni ha kilép eléd egy zombi

Lehet, hogy nem vagy képes rá, de a kresz szerint kötelességed megállni, és átengedni a gyalogost. Ha mellékúton haladva keresztezel egy főutat, akkor sincs olyan, bocs, túl gyorsan haladtam, most már nem adom meg az elsőbbséget, főúton haladó, innen nálam az elsőbbség, most te állj meg nekem. Persze sajnos van ilyen, de aki megteszi, az szabályt sért, semmibe veszi a másik ember életét, amiért megérdemli a büntetést.

A sokkoló figyelemfelhívásra szükség van, de ez a mód pont a legdurvább és legelterjedtebb szabálysértést, a gyalogos elsőbbségének meg nem adását nem világítja meg eléggé.

A járműveknek az úttesten többnyire elsőbbségük van a gyalogossal szemben. A zebrán pont nincs.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.12.19. 19:58:58

Latom sok sotet van.
1 nem, nem vagyok faszfej, nem gazolgatok gyalogot, es nem is szeretnek. Epp ezert ne irjatok fassagot.
2 a zebranal allo gyalogost at kell engedni. Az allon van a lenyeg. Hogy ott all azzal szandekot fejez ki. De sokan vannak akik csak mennek es nem allnak meg, ez kibaszott veszelyes.
3 jol van akkor vedd eszre, es nyomd meg a feket tovig 0,5 sec alatt. Akkor sem menne ha a feedalon pientetned a labadat.
4 aki meg nem hiszi hogy veszfekezeskor serulhet a fekbetet es a tarcsa, az meg nem veszfekezett. Es nyilvan nem vagy szerelo, es nem a kovetkezo alkalommal akarod hogy kideruljo hogy hopp levalt a betet a nagy hoterhelestol, vagy akarmi
5 vagy hatan linkeltek a gyalogosokra vonatkozo szabalyokat az uton atkelessel kapcsolatban. Es abban nincs olyan hogy akkor mesz amikor es ahogyan akarsz mert elsobbseged van.

Meg egyszer mondom. En figyelek a gyalogosokra. De kurvara nem szeretnem ha az a hulyeseg hogy a gyalognak minden esetben elsobbsege van elterjedne, es osszevissza kirohangasszanak elem.

Iszonyatos sok ertelmi fogyatekos ember van aki nem birja megerteni amit olvas?

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.12.19. 20:15:58

Okosoknak reakcioido teszt: m.egopont.com/hu/reaction_time_test.php

Ugy sem megy a fel masodperces atlag, ha a billenytun van a kezed, es tudod hogy 10 mp-en belul akcio lesz...

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.12.19. 20:19:25

@Hurrá Torpedó: legalabbis tappancsos kijelzovel nehez. Billentyuvel lehet hogy konnyebben megy.

Mr. Közbiztonság Szilárd 2013.12.19. 21:52:44

Te idén költöztél be a tanyáról a városba?

Csak mert a rendőrség már évek óta csinálja ezt.

És még olvasni is lehetett róla az újságokban.

Mr. Közbiztonság Szilárd 2013.12.19. 21:56:51

@Hurrá Torpedó:
"aki meg nem hiszi hogy veszfekezeskor serulhet a fekbetet es a tarcsa, az meg nem veszfekezett"

Ha tiéd megsérül, pereld be a gyártót meg a szerelőt. Nem, nem sérülhet meg.

Bár lehet, hogy a veszfekezett szót nem ismerem, én még nem csináltam, csak vészfékeztem. Se veszni nem veszett semmi, se feküdni nem feküdt.

Tanulj meg írni.

"Iszonyatos sok ertelmi fogyatekos ember van aki nem birja megerteni amit olvas?"
Nem, csak te. Te még írni sem bírtál megtanulni, nemhogy olvasni.

Mr. Közbiztonság Szilárd 2013.12.19. 22:10:25

@Hurrá Torpedó:
Akinek 2 másodperc a reakciideje, annak nem szabad jogosítványt adni.

@Circus:
Biciklivel konkrétan tilos a zebrán átkerekezni. Le kell szállni, és tolni.
Az, hogy a sok faszkalap kerekes cigány nem teszi, más kérdés. Büntetni kellene őket, amíg rá nem szoknak.

@flea:
"a gyalogos csak akkor tud a zebrán féktávolságon belül eléd lépni, ha te indokolatlanul gyorsan közelítetted meg a zebrát"
Ezt az ökörséget honnan szedted?

@Gadget:
A 19. (valójában XIX.) század elején még nem voltak autók, nehéz lett volna előttük szaladni.

@Peetee:
Kérjél agyat karácsonyra. Láthatóan nagy a hiányod belőle.

Nick Leeson 2013.12.19. 23:03:10

Egyébként tök fölösleges ezen a zebra-elsőbbség dolgon idióta módon vitatkozni.
Tudtommal minden európai országban kb. 99%-ban megegyezik a KRESZ ide vonatkozó része. Meg a körítés is. Ezt azt jelenti, hogy pl. piroson tilos átmenni, tartjuk a sávunkat, indexelünk, ész nélkül nem dudálunk, normálisan váltunk sávot, emberi módon parkolunk, gyalogosnak a zebrán elsőbbsége van, stb.
Ehhez képest minden országnak van egy közlekedési kultúrája. Ez általában hosszú évtizedek alatt alakult ki. Sokszor függ az adott ország lakosságának mentalitásától és vérmérsékletétől. Nem is kell sokat magyarázni. Pl. Olasz stílus és a Svéd stílus... Fényévek vannak a közlekedési lazaságukban. Mi ha jól tudom nagyjából az arany középúton vagyunk. Ez nagyjából (erősen leegyszerűsítve) azt jelenti, hogy van aki elengedi a gyalogost, van aki nem! Nagy forgalmú, nagy sebességű többsávos utakon ritkábban, kis utcákon gyakrabban. Ez ellen lehet hőzöngeni, röfögni, büfögni, de ez így marad. Lehet paragrafusokkal dobálózni, szabályoskodni, agyon büntetni mindenkit, ez akkor sem fog változni. Egészen egyszerűen azért, mert nekünk ez a megszokott stílusunk, mentalitásunk és kész!

lapointe 2013.12.19. 23:30:23

Amikor pár éve Koppenhágában biciklivel közlekedtünk, a szállásunk közelében az addig az úttesttel párhuzamosan futó kerékpárút keresztben átszelte a forgalmas utat.Az autósok már akkor megálltak, amikor még velük párhuzamosan haladtunk, úgy 5-10 méterre a kereszteződéstől.Eleinte nagyon furcsa volt, azután persze megszoktuk, de nagyon jó érzés volt, hogy így vigyáznak ránk...Gyakran eszembe jut, amikor azt látom, hogy az előttem közlekedő autósok nagy ívben tesznek a járdaszélen álldogáló gyalogosokra, vagy a biciklisekre. Én mindig megállok, ha valaki csak áll is a zebránál.Ez a törött autó kiállítás pedig tetszik is. A Moszkva téren láttam, az pedig olyan ronda, hogy hogy még a masniba csomagolt autóroncs is sokat dob rajta.

Slano 2013.12.19. 23:33:14

Szerintem jó a kezdeményezés bár nem értem, hogy miért karácsonykor kell ezzel foglalkozni, nyugodtan lehetne egész évben. A sok idióta autós társamnak üzenném, hogy a zebrán a gyalogosnak elsőbbsége van. Nem írja sehol a KRESZ, hogy körül kell néznie (bár az sosem árt), azt viszont igen, hogy az autósnak lassítania kell, ha gyalogost lát a zebránál várakozni és egyértelműen a lassításával kell jeleznie, hogy átengedi. Min. 90% nem engedi át a gyalogosakat és szerintem ez nagyon gáz. Simán lehetne rajta változtatni elég lenne néha kirakni némelyik zebrához egy kamerát, rendszám látszódjon, nem engedi át a gyalogost, büntetés. Kár, hogy Magyarországon ilyenek kellenének, de itthon sok a paraszt, nem mentalitás ez, hanem bunkóság, Németországban pl. mindenkinek egyértelmű, hogy a zebra a gyalogosoké.

Fazakas László 2013.12.20. 07:26:33

Olyan nincs, hogy "féktávolságon belül". Ez csak abban az esetben lehetséges, ha az autós túl gyorsan (és nem az előírt) sebességgel közelíti meg. De nálunk erre sose figyel oda senki.
Ha nem az országos közutakon okoskodna az a sok, rend-őrnek elnevezett állami pénzbehajtó, hanem egy-két zebra előtt méricskélne, lehet, hogy jobb lenne annak nevelői célzata. Párszor már jártam Románia nagyvárosaiban ... ott érdekes módon, de senki sem siet. Ha 60-as a kitett sebességkorlátozó tábla, akkor nem 72-vel lavíroznak mint itt Budapesten, hanem inkább 58-cal.
És ha a gyalogos bárhol (ismétlem - BÁRHOL!) lelép az járdáról - ott rögtön megáll az úttesten a kocsimozgás és az autós-élet. Megdöbbenve tapasztaltam gyalogos-ként személyesen, hogy a zebránál türelmesen megállnak ... és nem mutogatnak, dudálgatnak, villogtatnak és játsszák el a nagyonhülye sietőst, hanem csupán udvariasan mosolyognak. Mert ott (állítólag) nagyon hamar ugrik ám a jogsi attól, aki nem veszi komolyan a közlekedési szabályokat.

Fazakas László 2013.12.20. 07:39:45

@lapointe:
a járdaszélen azért el lehet ám álldogálni órákig is - a Budaőrsi útnak az M7-es felé /a Nagyszőlős utcánál/ rácsatlakozó szakaszán - a zebránál.
Le se szarja az a sok padlógázzal érkező autós, hogy az az ott álldigáló hülye gyalogos valaha is át szeretne menni.
Sokan azt hiszik, az a szakasz már maga az autópálya.
Valamikor ott voltam katona a Petőfi laktanyában - és a laktanyával szemben - a füves részre néha beálltak a radarral.
Mértek is ott egyszer város felől érkezőben pl. 1600-os Ladát - 175-tel!
Pedig ott 60 km/h a megengedett sebesség - akkoriban legalább is annyi volt.
Sepsiszentgyörgyön vagy Brassóban meg - ha lelépek a járdáról, máris megáll minden autó. Még a másik (visszafele) sávban is ...
Mert azzal jeleztem nekik a szándékomat - át akarok (szeretnék) menni! És ők értik ...

belekotyogok 2013.12.20. 08:22:18

Jelentem, hogy az Örsön álló karácsonyfát meggyalázták: reggel 7-kor feldöntve és megszaggatva hevert az autó mellett. Roncsfa roncsautó mellett...:(

szb9 2013.12.20. 08:58:06

@flea: @dr. vuvuzelafan: áruljátok már el, mi az a nettó hülyeség? egyre több helyen látom. Van bruttó is? A fidesz bevezette a hülyeségadót? ha igen akkor jó sokat kéne fizetnem

belekotyogok 2013.12.20. 09:08:39

@Zubreczki Dávid: nincs, mert sietnem kellett...
De egy srác már fényképezte, illetve visszafordulva még láttam, hogy egy autóval odaálltak és az abból kiszálló marcona arc marcona arccal nézegette, szóval azóta lehet újrainstallálták.

qwertzu 2013.12.20. 10:01:26

@Slano: De irja a kresz hogy körül kell néznie:
21. §
(6) A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.

@Mr. Közbiztonság Szilárd:
"
"a gyalogos csak akkor tud a zebrán féktávolságon belül eléd lépni, ha te indokolatlanul gyorsan közelítetted meg a zebrát"
Ezt az ökörséget honnan szedted?"
A kreszből szedte:
43. §
(2)274 Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, a jármű vezetőjének csak olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a jármű vezetője az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni. A jármű vezetőjének a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a járművel, amennyiben szükséges, a gyalogos átkelőhely előtt meg is tudjon állni.

Slano 2013.12.20. 11:44:29

qwertzu:
Vezeted a kocsit, gyakorlatilag mindig jól látod, hogy zebra van, van-e ott gyalogos és akkor ott meg kellene állni, ez a szabály. Ha gyalogos vagyok, akkor persze, hogy nem megyek át körülnézés nélkül, Magyarországon ez öngyilkossági kísérlet lenne, szépen kivárom azt a kb. 100 parasztot, aki elhúz előttem 70-nel. Nem az a lényeg, hogy körülnézzen a gyalogos, hanem az, hogy álljon meg az autós, ahogy egész Nyugat-Eu-ban szokás és ne gondolja már magát akkora királynak azért, mert alatta van valami tragacs. Persze, amíg ott tartunk, hogy, ahogyan az egyik hozzászóló írta, ez nem fog változni, mert nekünk ilyen mentalitásunk és kész (=tahó vagyok és kész, nem foglalkozok másokkal és megszegem a szabályokat), addig sokat nem lehet várni.

Circus 2013.12.20. 13:01:10

@Fazakas László: én is jártam Bukarestben nem egyszer, picit mások a tapasztalataim a közlekedési morállal kapcsolatban, úgyhogy engedelmeddel erős fenntartással kezelem, amit írtál :)

Másik - alapból nem szabad világvárosokat kisebb városokkal összehasonlítani. Engem akartak már pl. Zürichben is elütni a zebrán, mert előtte már megszoktam, hogy Svájcban ('vidéken' - bár ott az egész ország jó értelemben vidék) milyen a közlekedés.

Másrészről fontos országos/európai átmenő útvonal bevezető szakaszát főleg ne hasonlítsuk össze egy akár külvárosi kisforgalmú bekötőúttal, mert fals adataink lesznek.

@Slano: tényleg nem találkoztál olyan helyzettel, hogy pont a zebra előtt a járdán beszélget két ember, lassítasz, megállsz, rád se bagóznak, vagy intenek, hogy köszi, de nem mennek át? Súlyosabb esetben megállsz, trécselnek, elindulsz, erre elédlép... Nem az autósokat kellene savazni, hanem az általános közlekedési kultúránkat, ami még mindig közel áll a nullához, bár már javul. Nem egyedül közlekedünk, és ott van a nevében, hogy KÖZlekedés. Közös játékszabályokkal, csak ugye azokat nem szeretjük, mert nekünk jogaink vannak elsősorban.

@Hurrá Torpedó: fenti észrevételt Neked is ajánlom. Teljesen igazad van, de a gyalogoknak sem ártana egyértelműbbnek lenni, hogy mit akarnak.

@Mr. Közbiztonság Szilárd: ezért az észrevételedért a kerékagy blogon szétszednének a kerekesek, mert ők szentek és sérthetetlenek :)

@csakhalkanszólok: komolyan elgondolkodtam, hogy valahol hivatalos helyen beterjesztem.
Talán még jobb lenne az iskolai és felnőtteknek ingyenes jelleggel a kötelező általános KRESZ oktatás néhány órában, vizsgával. Ettől még ugyanúgy lehetne nagy ívben tojni rá, de így legalább egyszer mindenki hallana róla.

Fazakas László 2013.12.20. 13:43:03

@Fazakas László:
Lehet, hogy tényleg igazad van a nagyvárosokat tekintve, bár én is jártam Bukarestben nem egyszer, akkor azonban nem mint gyalogos, hanem mint autós.
És való igaz, a bukarestiek is elég érdekes állatfaj ... az már kissé balkán.
Mondjuk Brassó sem egy kisváros - az tény.
Az ottani KRESZ ezeket mind előírja, de úgy ahogyan itt a "pesti autós-vagányok", úgy ott a bukaresti lahók se mindig minden pontját tartják be. Ezt egész Erdélyben észrevenni, ha valaki tényleg gyökér módra közlekedik, annak általában "B"-vel kezdődik a rendszáma ... De a rendőr ott keményebben fellép ellene mint itt.

flea 2013.12.20. 14:11:48

@Circus: nagyjából mindennel egyetértek, csak azt nem vágom, hogy miért nekem címezted. Én egy szóval nem mondtam eddig, hogy a zebra a gyalogosoké.

Illetve az 1m sugarú félkörrel nem értek egyet, ugyanis nem bírsz olyan rendelkezést bevezetni, amitől X nyanyóka nem a zebra szélén ácsingózva lesi pl., hogy jön-e a busz. Hülyék ellen nincs orvosság. Normális gyalogos meg felfestés nélkül se ott csámborog, ha nem akar átkelni.

flea 2013.12.20. 14:23:55

@Online Távmunkás: felteszem, ez azért van, mert ritkán van rá szemtanú, hogy az a konkrét elütött gyalogos (mondjuk) ész nélkül rohanva érkezett a zebrára.

Slano 2013.12.20. 18:19:28

@Circus: Az a helyzet, hogy nem még egyetlen ilyen esettel sem találkoztam, csak olyanokkal, akik hozzám hasonlóan rettegnek a zebra szélén és várják az alkalmat, hogy mikor tudnak átrohanni két autós között, mert senki nem fogja őket átengedni. Kb. egy éve vezetek, tehát azóta egyetlen olyan esetet nem láttam, hogy valaki beszélgetés céljából állt volna a zebra előtt, bár az ismerőseim szintén mondták, hogy milyen sok ilyen köcsög gyalogos van, nekem nem ez a tapasztalatom. Viszont ha kimegyek a forgalomba, akkor kb. 3 percenként látok olyan autóst Ki: átlépi a sebességkorlátozást (ott is ahol nagyon nem kéne), bekanyarodik oda ahol az egyértelműen tiltva van, szabálytalanul előz, parkolás, egyéb dolgokról már nem is beszélek, van akinek még az indexet sem kell használni, mert minek már, "majd kitalálják a többiek, hogy mit akarok" alapon. Úgyhogy hagyjuk már a gyalogosokat, eleve nem tudnak -az általad említetten kívül- nagyon semmit elkövetni a borzasztóan szabálytalanul közlekedő autósok ellen.

flea 2013.12.20. 18:40:43

@Slano: én pont tegnap álltam meg egy öregasszonynak, aki az osztott pálya közepén levő járdaszigeten állt a zebra két fele között, a nyakát nyújtogatva és a forgalom irányába tekingetve, de NEM óhajtott átkelni, legalábbis a heves integetéséből ezt vettem ki. Ha ráértem volna (és nem jött volna mögöttem további nyolcvannyolc autó), esküszöm, kiszállok, és megkérdezem, hogy akkor mégis mi a kénköves istennyilát keres ott.

De beszélgetőket is láttam már a zebra szélénél. Főleg olyan zebráknál megy ez, amelyikhez közel BKV-megálló van.

cso zsi 2013.12.21. 01:35:35

@flea: "Illetve az 1m sugarú félkörrel nem értek egyet, ugyanis nem bírsz olyan rendelkezést bevezetni, amitől X nyanyóka nem a zebra szélén ácsingózva lesi pl., hogy jön-e a busz. Hülyék ellen nincs orvosság. Normális gyalogos meg felfestés nélkül se ott csámborog, ha nem akar átkelni."

A "normális gyalogos" gyaníthat valamit a közlekedésről. Netán egy gyalogló járművezető az illető.

D2 2013.12.22. 09:09:34

Tudom, nem közlekedéstechnikai a blog, de érdemes átgondolni, mi történt a tér túlsó végén:
index.hu/belfold/budapest/2013/12/21/halalra_gazolt_egy_embert_a_144-es_busz/

Circus 2013.12.23. 02:57:26

@flea: mert neked is akartam, de valóban a megjegyzést Bio kolléga írta - bocs...

Ez viszon nem igaz, már-már marhaság (ezért lett neked címezve az egész):
'A "féktávolságon belül lelépő gyalogos" egy legenda, a gyalogos csak akkor tud a zebrán féktávolságon belül eléd lépni, ha te indokolatlanul gyorsan közelítetted meg a zebrát.'

Amúgy egyetértünk, hülyék ellen nincs orvosság.

Circus 2013.12.23. 03:01:47

@Slano: 1 év az kb semmi, hidd el, főleg, ha nem nagyvárosi környezetben teszed (én már 22 éve tolom jobbára Pesten, és naponta szembesülök, hogy ugyan bár nem így érzem, mennyit kell még tanulnom/tapasztalnom).

Mint flea-nak is írtam - hülyék ellen nincs orvosság, azt kellene megérteni, hogy nem a gyalogosok, a kerékpárosok, a motorosok vagy az autósok a hülyék meg a barmok, hanem egyes emberek, akik bármelyik közlekedési módon/eszközzel mozognak.

flea 2013.12.23. 09:38:48

@Circus: pedig ami a kreszben van arról, hogy neked akár megállásra is késznek kell lenni, az sehogy máshogy nem értelmezhető, mint hogy köteles vagy gondoskodni arról, hogy a féktávolságod akkora legyen, hogy a zebra kívül essen azon.
Féktávolságon belül kijöhet eléd egy gyalogos futva, rollerezve, görkorcsolyázva, szabálytalanul biciklizve, de csak úgy "eléd lépni" nem tudhat, ha te szabályosan érkeztél a zebrához.

Eki 2013.12.26. 01:35:20

Azt hiszem Brüsszelben láttam már ilyet a Centraal Station előtt.

Circus 2013.12.26. 12:02:12

@flea: alapjában véve a vsaúti átjáró jelenleg az egyetlen hely, ahol kötelező (lenne) megállni, és meggyőződni, hogy jön-e a vonat, a zebra, ha jól tudom, még nem ilyen. Nem vitatkozom tovább veled (karácsony van, vagy mi a szösz :) ), kívánom, ne éldd át, amikor öttel csorogva elédcsusszan egy mamóka...

Holly Goly 2013.12.28. 15:36:24

Tavaly is volt ilyen jónéhány helyen, akkor sem tetszett.

Don Quixote de la Ferko 2013.12.30. 10:44:54

@_Toto_:

" Lehet hogy számos helyzetben szabálytalanok, de sokkal sérülékenyebbek is, ezért kell nekünk jobban vigyáznunk rájuk. "

Nem komám. Ezért saját magukra kell vigyázni. A közlekedésnek csak egy rétege van, akiket brutálisan megsarcolnak bármit is csinálnak, és ezek az autósok. Az összes többi a rendőr képébe röhög, és szarik a szabályokra. Vigyázzon magára, én csak addig figyelek rájuk, amíg szabályosak, azon felül nem tudnak érdekelni.

Don Quixote de la Ferko 2013.12.30. 10:57:25

@Hurrá Torpedó:

Átlag 0.3298
0.41 volt a legmagasabb. Első körben.

Don Quixote de la Ferko 2013.12.30. 11:03:00

@Fazakas László:
Ha a gyalog a zebrán van, onnantól kezdve a túloldalnak is meg kell állni. Sokan ezzel nem nagyon vannak tisztában.

Mindegy, zebránál megállás előtt tükör. Miután toltak már fel a zebrára mert megálltam a gyalognak, tükör az első és inkább átmegyek a gyalog előtt, a büntetés kevesebb mint az autó hátsó részének cseréjével járó nyűg.

Don Quixote de la Ferko 2013.12.30. 11:08:27

@Circus:

Ha jól tudom ott sem kötelező, rémlik valami 30-as tempó ha üzemel a lampionja. Mindegy, a KRESZ trollok úgyis idézik majd az összes törvényt, amit ugyan maguk sem tudnak, de kikeresik a gugliból, hogy tudálékosnak tűnjenek.

Dr_utcai_arcos 2013.12.30. 11:16:41

@Netszamuráj: Zebra-gyalogos témakörben. Te akkor biztos nagy tudású embör vagy. Róna utcán megyek az Örs felé. Szugló utcán jobbról kirongyol a gyalog a sarokról, a járda kb 2,5-3 méter széles, azt 2 mp alatt megteszi mivel majdnem rohan. Én rálépek a fékre. Éééééés, az autó, úgy hogy 40-nel megy széépen elkezd egyenletesen csúszni a jégen. De a baromállat anélkül, hogy rám nézne/szétnézne és észrevenné, hogy integetek neki, megy tovább mint egy vakegér. Kb 10 centire állt meg az autó a lábától és még ő volt ingerült. Hát majdnem kiszálltam, hogy fejberúgjam. És ilyenkor? Pereljem majd be az útkezelőt, hogy ott miért nem volt sózva az út? Majd ha kijövök 50 év múlva a börtönből? Azért néha használjátok már az agyatokat bonyolultabb gondolatok végigfuttatására is. Ja tudom, mentem volna 10-el, mert hátha este 8-kor biztosan valaki meg fog ott jelenni.

Circus 2013.12.30. 13:21:43

@Dr_utcai_arcos: szép példa.

Egyvalamit mindenki elfelejt - ha féktávon belül, szabálytalanul, nem kivilágítva, stb ugrik eléd, elütöd, meghal, téged hivatalból nem ugyan büntetnek, de onnantól együtt élhetsz azzal, hogy megöltél egy embert.

Tudok olyanról, aki hasonló helyzetben nem sokkal később utánament az elütött kisgyereknek, mert nem bírta.

Ezt csak úgy általánosságban a felelősség témakörben tettem hozzá.

Lemiwinks 2013.12.30. 15:16:28

az a baj, hogy sokszor van úgy, hogy mész a forgalommal a két sávoson 60al 70el az előtted lévő autó takar, igy már csak akkor veszed észre a zebránál várakozó gyalogost, amikor már csak satuval tudnál megállni. én ilyenkor nem állok meg, és az emberek 90% nem áll meg.

Lemiwinks 2013.12.30. 15:17:27

@Lemiwinks: ja és nem érzem jól magam ettől de akkor sem akarok beletaposni a fékbe, hogy megszakitsam az autófolyamot.

Teszt.Elek 2013.12.30. 20:47:57

Én nem értem ezt a zebrás maszatolást.

A gyalogátkelőn forgalmat irányító rendőr, vagy lámpa hiányában a gyalogosnak VAN ELSŐBBSÉGE. (pont)

Az elsőbbség nem azt jelenti, hogy ész nélkül mehetsz amerre látsz, ám a magyar valóságban ez nem is fenyeget. Az ilyen gyalogost hamar le fogja ütni a nagy közlekedési sakktábláról egy paraszt. Jelenleg forgalmas úttesten lámpa nélküli részen átkelni, ha csak a zebrára és a szabályokra bízod magad, minimum túlélő túra. 10 autóból jó ha 3-4 fogja megadni az elsőbbséget és sanszosan egy olyan is lesz, aki inkább gyorsít majd, hogy még átférjen előtted, ha esetleg elindulnál.

Az a három-négy persze akár javulásnak is tekinthető, de még messze van az üdvösségtől.

Pofon egyszerű hasonlat az egyenrangú kereszteződés. Ott is kötelessége az autósnak meggyőződni róla, hogy megadja az elsőbbséget, mielőtt áthajtana rajta. Az tehát nem mentség, hogy "nem belátható", vagy "nem volt egyértelmű mit akar csinálni". Ha nem belátható, akkor megállok és lépésben araszolok előre, amíg meg nem győződtem róla, hogy át tudok haladni. A másik esetben pedig meggyőződöm róla, hogy a másik lemondott az elsőbbségéről. Ha nem így teszek és valaki jobbról belém rongyol, akkor ott bizony én leszek a hunyó.

Érdekes módon ezt amúgy pár szerencsétlen kétbalkezes (nincs neki jobb keze) idiótától eltekintve mindenki, de minimum a többség be is tudja tartani.

Ha azonban a másik közlekedő egy gyalogos, vagy biciklista, akkor sokan átkapcsolnak ámokfutó üzemmódba és úgy tesznek, mintha a szabályok a közlekedés ezen résztvevőivel szemben nem lennének érvényesek.

Azt pedig, hogy a biciklis, vagy a gyalogos mennyire szabálykövető, inkább ne is feszegessük. Egyrészt a többség egyáltalán nem az, másrészt pedig soha nem volt és nem is lesz mentség a "de ő is.." kezdetű bármiféle magyarázkodási kísérlet.

Összegezve:
A szabályok "reformálása" helyett inkább meg kéne tanulni a szabályokat követve autózni és nem lenne szükség mindenféle gabonakörökre a gyalogosátkelő mellé, hogy az autós "el tudja dönteni, ki akar átkelni rajta és ki nem".

Ha ott áll a paraszt a zebra mellett, vagy közelében és nézelődik, akkor megállok.. ha nem mozdul, akkor továbbhaladok. Az elsőbbséget megadtam, ő meg lemondott róla. Ennyi.

Ha nem belátható a zebra, akkor lassítok, készen arra, hogy szükség esetén meg tudjak állni a zebra előtt.

Minden más megfejtés csak értelmetlen magyarázkodás.

Aki szerint pedig nem lehet ilyen szabályok mellett értelmesen közlekedni, az menjen ki pár hétre a norvégokhoz, dánokhoz vagy épp a németekhez és nézze meg ott miként viszonyulnak az emberek a gyalogosokhoz.

Teszt.Elek 2013.12.30. 20:58:19

@Dr_utcai_arcos:
"A megengedett sebesség határon belül a jármű és a rakomány sajátosságait, az útviszonyokat, a forgalmi, a látási és az időjárási viszonyokat figyelembe véve a sebesség olyan mértékű túllépése, amely személyi sérüléssel, vagy anyagi kárral járó balesethez vezet."

Közismertebb nevén relatív gyorshajtás, amit ezek szerint 10 centivel sikerült elkerülnöd. Remélhetően többet is sikerült tanulnod az esetből annál, hogy "herp derp gyalogos derpi derp."

airzound 2013.12.31. 01:44:42

Aki szerint a zebra a gyalogosoknak nem szent az vajon a főúton is ugyanolyan figyelemmel megy a tragacsával, mint azt a gyalogosoktól elvárja? Szóval ha mellékútról jön egy erősebb kutya, mondjuk kamion, akkor rögtön meghúzzátok magatokat, mert ti csak egy kisautóban ültök? És onnantól kezdve ha baleset van, akkor a személygépjármű a hülye amiért nem nézett körül miközben főúton haladt???

A gyalogosnak a zebra az ugyanaz, mintha te a főúton haladsz és jön a mellékúton a kamion. Attól még, hogy ő az erősebb kötelező megadnia az elsőbbséget. Ahogy neked is kötelező a gyalogosnak megadni az ő elsőbbségét a zebrán!! Igen, ha kell akkor 30-ra lassítasz, vagy 10-re. Vagy kiszállsz és körülnézel (bár ilyen hely kétlem, hogy lenne)
Nem véletlen jelölik táblával is. Épp időben felhívják rá a figyelmet. Utána van idő lassítani, megállni és szétnézni, hogy van-e gyalogos.

Érdekes Svájcban akkor is megálltak ha nézelődtem. Gyorsan megtanultam, hogy gyalogosként tilos a zebra közelébe menni, ha nem akarok átmenni. Itthon is hamar megtanulnák a gyalogosok, mert azért kellemetlen gyalogosként ha feleslegesen állnak meg az autók miattam. Szóval erre hivatkozni hülyeség.

Circus 2013.12.31. 19:15:53

@airzound: van jogosítványod? Mióta? Vezetsz rendesen, városban is?

A hatalmas autósgyűlölők általában elfelejtik azt, hogy az autósok legalább 80%-a tisztában van a szabályokkal, és be is tartja azokat. Aki autós, az gyalogos is, de a 'sima' gyalogos (jogosítvány nélkül) sajnos egyáltalában nincs tisztában sem a közlekedési szabályokkal, sem a fizikai törvényszerűségekkel. Ezért mondtam, hogy kötelezővé tenném a KRESZ-t iskolákban, illetve külön tanfolyamon MINDENKINEK, aki idősebb (legyen ingyen).

Általánosságban a gyalogosok szintén kb 80%-a szintén tisztában van azzal, hogy saját érdekében KÖRÜLNÉZ, mielőtt lelép, és ha nem érzi biztonságosnak, NEM indul el a ZEBRA AZ ENYÉM alapon.

Az emberek kb 20%-nak fejében van a gáz, akár gyalog, akár kerélpáron, akár autóval közlekedik.

Én is voltam Svájcban, Benelux országokban, Németországban, gyalog is és autóval is eleget, pontosan tudom, hogy a nagyvárosokban nagyjából ugyanolyan a közlekedés, mint Budapesten, a vidéki kisvárosokban pedig már itt is megáll a nagy többség.
Alapból a nagy különbség, hogy ha ott valaki át akar menni, akkor odaáll a zebrához, és a közeledő autósra néz, ha át akar kelni az úttesten. Ha megvan a szemkontaktus, akkor indul.
Én például ezért szoktam (itthon) rávillogni a bizonytalan gyalogosra, hogy látlak, átengedlek, tőlem mehetsz - legyen visszajelzése és jöjjön meg a bátorsága.

Szabad megjegyeznem, hogy jó magyar szokás szerint ezzel a ZEBRA A GYALOGOSOKÉ hozzáállással átesel a ló másik oldalára (jogok kontra kötelességek). A zebra közös terület.

airzound 2013.12.31. 19:25:32

@Circus:

Most tényleg ez a szint, hogy azzal próbálsz visszavágni, hogy biztos nincs jogsim? De, van amúgy, bár nem tudom ez most miért is kérdés?
Arra válaszolj kérlek, hogy akkor te ezek szerint autóval is úgy mész a főúton, hogy hátha jön egy SUV/kamion akármi sokkal nagyobb oldalról? Tényleg? Ha meg nem, akkor miért kéred számon a gyalogoson? Erősebb kutya b@szik, nézzen körül a gyalogos, ha kedves az élete mert téged nem érdekel az ő elsőbbsége?

Persze, nyilván körülnéz minden gyalogos akinek fontos az élete. De ahhoz az autósnak semmi köze. Nem közelítheted meg a zebrát úgy, hogy "a gyalogos úgyis körülnéz".

És amúgy külföldön nem volt ilyen mint itthon. Ott ha véletlen zebra közelébe tévedtem, akkor egyből megálltak. Nem kerestek szemkontaktust. Megálltak és vártak hogy most akkor átmegyek vagy mi van. Szóval kint pont fordítva van mint itthon: ott bizonytalan esetben inkább megállnak és csak akkor mennek tovább ha biztosak benne, hogy nem akarok átmenni gyalog. Itthon pedig ha bizonytalan gyalogost látnak akkor inkább tovább hajtanak az autósok. És csak azt engedik át aki határozottan odaáll. Ez a nagy különbség.
Mondjuk aki határozottan be mer menni az autók elé, annak itthon sincsen gondja a zebrával. Ezt én fiatalon meg bírom tenni, de egy idősebbtől nem várható el, hogy lépjen be az autók közé aztán ha mégsem állnak meg akkor ugorjon hátra.

Circus 2014.01.02. 17:20:24

@airzound: jajistenem, meg ne sértődj már - mindössze a tapasztalatra voltam kiváncsi, nem beszólni akartam...

Saját jól felfogott érdekemben IGEN, úgy megyek át autóval, hogy megnézem, hogy jön-e valami böszme valahonnan, és az meg tud-e/fog-e állni. Itt jön be az, hogy tapasztalat - a 'csak' gyalogok nagy többsége nincs tisztában az autók viselkedésével és a fizikával.

Semmilyen normális országban nem kell minden zebránál kb állóra befékezni, hogy hátha valaki le méltóztatik lépni átkelés céljából. Pont azért van az 50 ill. 40 km korlátozás, mert onnan hamarabb lehet megállni - de nem úgy áll meg az autó, mintha falnak ment volna!

Ha viszont nem is akarod megérteni amit mondok, akkor viszont én kiszállnék, nem látom értelmét egymás mellett beszélgetni. Sokmindenben igazad adok, mert én is gyalogos vagyok mostanában inkább, de vezetek eleget, tudom mi mivel jár és nem játszom el a nekem vannak jogaim hozzáállást egyik oldalon sem. Itt a másik bejegyzésben kiemeltem három mondatot, azt a figyelmedbe ajánlanám.

cso zsi 2014.01.02. 17:55:22

@Circus: "a 'csak' gyalogok nagy többsége nincs tisztában az autók viselkedésével és a fizikával."
Az a nagy baj, hogy sok autós sem.
A nagyteljesítményű, drága autók ifjú tulajdonosai/vezetői sokszor gondolják úgy, hogy a jogosítvánnyal együtt a fizikát is megvették.
Mert hiába az erősebb motor, a rövidebb fékút, a nagyobb biztonság, ha az agyuk a homlokcsont belső oldalára kenődik a kormány lefejelésekor, miközben még átvillan rajta, hogy a bekötetlen övtől nem nyílik a légzsák sem.

Circus 2014.01.06. 14:18:54

@cso zsi: ez sajnos igaz, de legalább (optimális esetben, nem 'ecseri úti autósközpontos' vizsga esetén) némi tapasztalata van, hogy nem rajzfilmszerűen áll meg az autó, sem pedig szemmelverésre.

DeadBodiesEverywhere 2014.01.22. 22:50:05

Azt vágjátok hogy a Sugár melleti bódésor végét, ami már nagyon régóta nem üzemel (a kocsma utáni rész, ahol volt minden féle bolt, kaszinó, kínai ruhabolt, stb.) most hogy lebontják és elhordják mi váltja?

Vagy tényleg ledózerolják az egész sort, kocsma, hentes, lottózó, ruha bolt, gyrosos, lángoso és pékség majd kerékpárút /vagy parkoló lesz helyette? :-D
süti beállítások módosítása