Akkor ahogy ígértem, elmentem a Design Terminálba a Széll Kálmán térről szóló tematikus másfél hét sajtótájékoztatójára: sajnos kifele jövet már nem volt pulóver a Tavasz-lányon. (Nem fogyasztottam LSD-t a mondatnak van értelme, olvassátok el az előzményeket.)
Bevallom nem vártam sokat sem a kiállítástól, sem a sajtótájékoztatótól, mert hát mi pláne van abban, hogy kinyomtatom a terveket és felaggatom a falra. Aztán odaérve kiderült, hogy ez nem így van. És nem csak azért, mert nem voltak falak, hanem a képek a levegőben lebegtek. (Nem fogyasztottam LSD-t, az oszlopok közé kifeszített szárítóköteleken lógtak, mint valami városépítészeti mosodában.) De maga a kiállítás is érdekes (és nem csak a legendás Moszkva-óra imitációja miatt), sőt a sajtájon is elhangzott pár számomra új információ.
Mivel fontos közlekedési csomópontról van szó, a tervpályázat úgy zajlott, hogy a BKK előre meghatározta a közlekedési igényeket és a tervezőknek ehhez kellett passzintaniuk az elképzeléseiket. 23 pályamű érkezett, amelyekből egy sem tetszett maradéktalanul a kiíróknak (persze ebből a költségvetésből nehéz valami tyűhát alkotni), így aztán hatot részesítettek díjazásban és ezekből gyúrják majd össze a végleges változatot.
Vitézy Dávid szerint az mindenesetre tanulság, hogy senki nem próbálta meg drasztikusan átalakítani a tér szerkezetét, alighanem azért nem, mert ennek a térnek jó a szerkezete. Már ami a fő funkcióját illeti: jó közlekedési csomópont (nem úgy mint mondjuk a Baross vagy a korábbi Móricz, ahol feleslegesen kutyagoltatják az utasokat az egyes közlekedési eszközök között).
Viszont az építészeti ráncfelvarrás ráfért, hiszen van egy csomó rosszul kihasznált területe, vannak járatok, amelyek akadálymentesen nem közelíthetők meg és az sem normális, hogy buszgarázsnak használunk egy értékes közterületet.
Mint elmondta, a hosszú távú tervekben van az is, hogy a Széna téri buszpályaudvar járatait is integrálják a Moszkva Kálmánba. A helyén pedig zöldterületet lehet kialakítani, amit sokan hiányolnak a Kalefról, de ott ugye nem lehet túlságosan parkosítani a nagy forgalom miatt. Főleg, hogy a távolságiakkal duzzasztott jelenlegi forgalmat megdobja majd az idáig lehozott fogas és a fonódó budaival megjelenő új villamosjáratok is.
Persze a nyertes tervet ismerjük, a többi díjazottat pedig sorra publikálja az Építészfórum. Úgyhogy a legizgalmasabbak a többiek voltak. Nem mondom, hogy érdemes ideutazni Honoluluból a kiállítás kedvéért, de aki erre jár, az szánjon rá egy félórát. Egész szórakoztató dolgok vannak (még ha kedvenc tumblis megoldásom nem is szerepel ott), sőt vannak kísérőrendezvények is.
A képek nem szándékosan elmosódottak (nem fogyasztottam LSD-t), csak beépített életlenítő van a telefonomban, hogy ne kelljen utólag kikockázni az arcokat. Na de lássunk pár megoldást. Itt van mindjárt ez a meghökkentő óriási sátor:
Ez a megoldás a 22-es busz forgalmát hivatott csökkenteni azzal, hogy a Budakeszi Vadaspark egyik kifutóját hozza be a Széll Kálmánra:
Figyelemre méltó ez a terv, amely a korszerűtlen hetvenes évek stílusát tükröző metróépület helyett egy korszerű, hetvenes évek stílusát tükröző metróépületet képzelt el:
De a legmeghökkentőbb mégis ez a tér fölé képzett, zsákutcákkal tarkított cikkcakk. Lehet hogy félreértlemezte a tervező a kiírást és úgy ítélte meg, hogy túl egyszerű a közlekedés a téren, esetleg fél szemmel egy mászkálós számítógépes játékot játszott alkotás közben.
Sőt! Az is lehet, hogy LSD-t fogyasztott. (Nem úgy mint én!)