Pár napja egy nagyon különös levéllel lepett meg Palotabarát, a BPXV bloggere, aki nem először küld remek tématippet az Urbanistára. Most egy villámelemzést készített a kerületi önkormányzatok Facebook-jelenlétéről. Ahhoz képest, hogy a plakátokon már dübörög a kampány, elég szerényen nyomják helyi szinten - legalábbis ami az online lehetőségeket illeti. Persze legyünk idealisták: nem a kampány, hanem az ott élőkkel tartott kapcsolat (vagyis a mindennapi munkavégzés) miatt lenne fontos az aktívabb web2-es jelenlét. Na de nem szaporítom a szót, átadom inkább Palotabarát kollégának:
Tegnap írtad a nap appja posztban, hogy a Hegyvidéké az egyik legnépszerűbb kerületi facebokos oldal. Ez így is van , illetve Újpestét többen kedvelik, de a lakosság számának arányában valóban Hegyvidék az első. Elkezdett foglalkoztatni, hogy hogy is állnak a kerületi önkormányzatok a Facebookon és kicsit körülnéztem, az eredményeket pedig a csatolt táblázatban megküldöm, ha gondolod tedd közzé.
Azokat az oldalakat kerestem meg a FB-on, amiket az önkormányzat (vagy annak valamelyik intézménye, pl. a médiavállalkozása) tart fenn, vagy legalábbis kapcsolatban lehet vele. Minden kerületnek, de inkább minden városrésznek van számos oldala a Facebookon, sokat magánszemélyek hoztak létre, vannak regionális oldalak is, de vállalkozások is csináltak - jó üzleti érzékkel - kerületi/városrészi Facebook oldalakat a maguk reklámozására, szóval eltartott egy darabig, amíg leválogattam ezt a pár oldalt.
Azt vettem figyelembe, hogy egy-egy önkormányzati oldalt hányan kedvelnek, illetve 2007-ben hányan laktak az adott kerületben.
Az eredmények: a legtöbb önkormányzati Facebook oldalt az ott lakók számhoz viszonyítva 1% körül kedvelnek. Ez persze a Facebook-használat és az internetpenetráció számait tekintve messze alacsony szám, inkább az adott oldal ismertségét, elterjedtségét mutatja, esetleg az oldal szerkesztettségét, a kommunikácó nívóját. Vagyis úgy tűnik az önkormányzatok zöme nem tudta népszerűvé tenni magát a facebookozók körében.
A két százaléknál nagyobb arány elérő oldalak ezek voltak:
- Hegyvidék (XII.): 12,22 %
- Újpest-Káposztásmegyer (IV.): 11,39 %
- Kispest Város (XIX.): 7,24 %
- Kőbánya (X.): 3,89 %
- Óbuda-Békásmegyer (III.): 3,87 %
- Újbuda (XI.): 2,03 %
A legrosszabb pedig Zugló oldala, amit számszerűen (288-an) is igen kevesen, de a lakosság arányában a legkevesebben kedvelnek (0,25 %).
Ennek ugye az a jelentősége, hogy akik kedvelnek egy FB-oldalt, azok látják az eseményeket, bejegyzéseket, amik ott megjelennek. Vagyis az önkormányzat dolgaival, a helyi rendezvényekkel, eseményekkel kapcsolatban tájékozottabbak. Nem akarom persze túllihegni ezt a Facebook-dolgot, máshonnan is lehet tájékozódni, de hogy mennyire változik a média szerepe, az információk hozzáférhetősége, azt jól mutatja, hogy például Kispesten egy-két éve megszüntették a helyi újságot, ami szerintem jelentős információforrás volt... Ilyenkor átrendeződik az is, hogy mekkora szerepe van más médiatípusoknak, így például a Facebooknak is.
Ami engem például meglepett, hogy bár Kőbányának egy kifejezetten rissz-rossz weboldala van, a Facebook csoportjuk elég erős. Vagyis egyfelől az önkormányzat is inkább a közösségi elérést preferálja, és úgy tűnik a kerület lakói is jobban figyelnek a Facebookra. Ellenben a XVIII. kerület csili-vili weboldala mellett a FB-os közösségük elég gyenge, ott inkább valami kommunikációs gyengeséget vélek felfedezni a közösségi oldalak irányában.
Ami viszont bosszantott, hogy egy csomó kerületnek nem találtam meg a hivatalos Facebook oldalát. Nem bukkantam rá az I., V., VI., XIII., XV. XVII., XX. és XXII. kerületek önkormányzati FB oldalára. Lehet, hogy ezeknek nincs is?
Mind a kedvelők számát, mind a lakosság arányát tekintve tehát jelentős eltérés mutatkozik, a két szélső érték (a kedvelés aránya) között cirka ötvenszeres(!) a különbség. Ez nagyjából az önkormányzatnak a lakossághoz való viszonyát, kommunikációjának a színvonalát is tükrözi szerintem, és sokkal kevésbé azt, hogy az ottlakók mennyire FB-fanok.
(A Városnegyed bajnokságon is emlékszünk: egy IX. és egy XIX. kerületi városrész "nyert", ami szerintem messze nem az adott negyedek népszerűségét, hanem az ottlakók szervezhetőségét, lakhelyükhöz való kötődésük erősségét, tágabban pedig a lokálpatriotizmusukat mutatja. Ezt a tendenciát illene meglovagolniuk az önkormányzatoknak az egyik legerősebb közösségi oldalon, a Facebookon is!)
Urbanista javaslatára megnéztem melyik önkormányzati oldalt mikor hozták létre a FB-on (sajnos pont a két "húzóoldal", a IV. és XII. kerületek oldalánál nincs megbízható dátum). Megnéztem ugyanakkor, hogy az Itt lakunk médiacsoport(?)* az önkormányzattól független FB-oldalai mit mutatnak. Az Itt lakunkosok egységesen 2010 őszén hozták létre a FB-lapokat, az önkormányzati oldalaknál jóval nagyobb a szórás: vannak kevesebb mint egy hónapja létrehozott közösségi lapok (VIII., XIX. kerületek) és régiek is (III. IX.). Nincs érdemi különbség!
A jóval korábban létrehozott önkormányzati oldalak is lehetnek ismertségben (kedvelésben) alatta (XXI.) és felette (III.) az Itt lakunkosokhoz képest, és a frissen kialakított hivatalos FB oldalak is ráverhetnek az Itt lakunk lapjaira (XIX.). Tanulság: az önkormányzatoknak is meg kell tanulniuk élni a FB adta lehetőséggel, és bizony dolgozni kell a lapokkal, komolyan kell venni az aköré csoportosuló közösségeket, mert meghálálja magát a belefeccölt munka.
*Azért az Itt lakunkot, mert minden kerületre vonatkozóan vannak lapjaik, az oldalakat nagyjából egy időben hozták létre, és a tartalomszolgáltatás mindenütt közel azonos.
RÉSZLETES ADATOK ITT ÉRHETŐK EL: budapestfacebook.pdf
Mit is tehetnék hozzá? Hogy egyrészt bocs a PDF-ért, de ennél szebben nem bírtam netre bűvölni a jókora táblázatot, másrészt egyes önkormányzatok, akik már vették a fáradtságot a FB-oldal megalkotására, talán egy jól csengő url-t is regisztrálhatnának hozzá, ahelyett, hogy mondjuk: http://www.facebook.com/pages/Erzsébetváros/117568084982712