budapest

Azok kedvéért, akik nem hajlandók öt sornál hosszabb posztot elolvasni, instant GYIK kommentelés előtt: igen, mi is tudjuk, hogy Budapest nem ilyen, igen, mi is tudjuk, hogy ez egy régi térkép, nem nem azonosulunk vele, nem nem mi csináltunk és a poszt (többek közt) magáról a jelenségről szól, hogy ilyen térképek készülnek. Kösz!

Mentális térkép - életemben nem hallottam ezt a kifejezést szerintem, de amikor Dzsilla elküldte esszének is beillő posztját, egyből leesett miről is van szó. Főleg persze a mellékelt illusztrációknak köszönhetően. Egy kazalnyi neten keringő térképet gyűjtött egybe, sokuk még a vicceskép-megosztás Jurájából, az e-mailes továbbküldözgetés korából valók.

A legizgalmasabb persze a budapesti, kár hogy alkotójánál az önirónia szikrája is hiányzott: mondjuk Angyalföld vagy Újlipótváros nem csak hogy egyszerűen köthető társadalmi csoportokhoz, de emblematikus területek. Szóval igazán akkor lenne mókás, ha mindenki megkapná a magáét. Na de nem terelem a szót, íme a poszt, meg a képek:

A mentális térkép

A térkép szóról bizonyára mindenkinek valami hasonló dolog jut az eszébe, ami egy viszonylag egyértelmű képet jelent: egy nagyobb vagy kisebb területegység méretarányos megjelenítését a síkban, meghatározott méretarányban. A térkép jellegétől függően egy adott szempontra koncentrál: legyen az egy autóstérkép, amely jellemzően hierarchikusan elrendezett útvonalakat ábrázol, egy domborzati térkép, aminek lényeges elemei a magassági pontok, vagy egy várostérkép, ami jelöli az adott település jellegzetes pontjait. Nevezhetjük ezeket a térképeket céljuknak megfelelően objektívnek, melynek lényege, hogy a külső szemlélő számára információval szolgáljanak.

A mentális térkép lényege ezzel szemben pontosan egy meghatározott területről alkotott szubjektív térélmény. Bizonyára minden kedves olvasó tapasztalta már, hogy máshogy viszonyul egy olyan városhoz, városrészhez, tájhoz (a továbbiakban: mentális térhez), ahol gyakran megfordul, mint egy olyanhoz, ahol életében először jár. A „genius loci”, azaz a hely szelleme pontosan ebből az élményből fakad, ami egy hagyományos értelemben vett térképen nem jeleníthető meg, azonban a település életének szempontjából korántsem elhanyagolható. A mentális térképek készítése nagyon friss tudomány: a pszichológia, az antropológia, a földrajz, a térképészet, a szociológia és a nyelvészet határterületéből áll össze. Mindemellett rendkívül érdekes.

Vannak a mentális térnek bizonyos elemei, amelyek nagyrészt mindenki mentális térképén jól kivehetően megjelennek: ilyenek a terek, utcák elnevezései, a törésvonalak és határok (pl. folyó, nagy forgalmú út), a jellegzetes negyedek, városrészek (pl. Palota negyed, Tisztviselő-telep, Wekerle-telep), a tájékozódási pontok (jellegzetes terek és épületek), útvonalak (amelyeket nap mint nap használunk célunk eléréséhez) és a csomópontok (ahol az útvonalak találkoznak). Érdekes itt megjegyezni, hogy ma a közlekedési útvonalat, azaz utcát sokan határvonalként értelmezik, holott ennek régi elnevezése a köz, ami annak közösségi használatára utal, tehát mentális szempontból egy egységnek tekintendő (ékes példája ennek a Király utca, ami ráadásul kerülethatár is, viszont a használói egyértelműen egységként kezelik, tehát végképp ellentmondásos).

Emellett a mentális teret ismerők fejében létezik a térhez köthető szubjektív élmény, ami mindenki számára egyedi: ilyen lehet egy ott elcsípett illat, egy jó vagy rossz emlék, egy gyakran használt útvonal, egy törzshely vagy akár pillanatnyi hangulat. Ezért is jellemző az egyéni mentális térképre, hogy időben sokkal gyorsabban változhat, mint ahogy a tér tényleges térbeli elrendezése változik. Az egyének fejében létező mentális térkép meghatározó, jellegzetes elemekből, és fehér foltokból, azaz lényegtelen elemekből épül fel. Az egyén adott helyről alkotott mentális térképén a számára fontos elemek és azok egymáshoz való viszonyai fognak megjelenni. Az egyéni mentális térképeket bizonyos módszerekkel a vizsgált területre vetítve képezhető a kollektív mentális térkép.

A mentális tér fogalma erősen behatárolt: kifejezett sajátosságuk ezeknek a tereknek, hogy van nevük. Azaz olyan mentális tér nem létezik, amely a köztudatban önállóan nem megnevezhető, viszont rendkívül sok olyan mentális tér van, ami egyértelműen nem lehatárolható, mert mindenki fejében máshol van a hely határa (pl. a Moszkva téri /Széll Kálmán téri/ „óra alatt” vagy az Erzsébet téri „Gödörnél”, vagy az Örsön a „gombánál” használt elnevezések). Ugyanakkor bizonyos településrészek utcáinak, tereinek elnevezései utalhatnak a település korábbi és/vagy jelenlegi mentális térképére, (pl. vízparti területek helyi élővilágról vagy ipari zónákban elhelyezkedő utcák/terek gyárról elnevezett részei).

Budapesten 2010-ben egy kiállítás keretében a mentális térképezést (sikeresen) próbálták összekötni a művészettel, ami ismét érdekes eredményekre vezetett. A Szubjektív Budapest Tér-Képek elnevezésű kiállítás egyes alkotásai arra fókuszálnak, hogy a hagyományos teret össze lehet kötni nem kifejezetten térhez kötődő elemekkel. Így készült el többek között Budapest vértérképe és Budapest hangtérképe, de volt olyan, aki metrómegállókból készített mászófalat, ami a térképek készítésénél a több dimenzió igen ritka, ám zseniális érzékeltetését jelenti. Mindezen alkotások kiemelkedő pontja a vizuális megjelenítésre fektetett hangsúly, ami egyébként a mentális térképek készítésénél kevésbé, vagy egyáltalán nem érdekes szempont, pedig érdekes párhuzamot vonhat az ebben a bejegyzésben „objektívnek” bélyegzett hagyományos térképekkel kapcsolatban, ahol manapság pont az esztétikai szempontok dominálnak. Persze vannak próbálkozások különböző 3D hatású térképek késztésével, de vajon mennyi hozzáadott értékkel bírhatna a helyi közösség ajánlása mondjuk egy turista térképen?

Végezetül a bejegyzés alatt összegyűjtöttem néhány vicces és komoly példát mentális térképekből, némelyik ezek közül szerepelt már az Urbanistán is, és van köztük olyan, amit jómagam késztettem az előző munkám során.


 

Nagyításhoz katt a képekre!

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: térkép

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr93213273

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Alaposan megtépázta a válság: a VI. kerület ingatlanpiaca 2011.09.09. 20:14:33

Terézváros az a kerület, melynek egyes részein a legnagyobb mértékű áresés következett be a válság évei alatt Budapesten. Amennyiben azt feltételezzük, hogy 2004-2008 között ingatlanpiaci lufit fújtak, akkor az egyik leginkább érint...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kuruttya 2011.09.09. 11:57:39

A fenti térkép készítője a III., XIII., vagy a XIV. kerületben lakik, továbbá nem ismeri túl jól a várost.

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2011.09.09. 13:58:53

ezek a mentalis terkepek a nacionalizmus mukodesenek eszencialista logikaja alapjan mukodik es azt mutatja be, hogy egy lenyegesnek tartott tulajdonsagot hangsulyoz erosen. csakhogy ezek a terkepek ertelemzese legalabb harom tenyeyon mulik: 1. a terkep alkotojanak kulturalis, politikai, stb beallitottsagan, 2. az olvaso ertelmezesen es vegul 3.ra a kontextusban, ahol a terkep keletkezett.

A jatek kedveert, a tevedes fenntartasa mellett, szerintem a terkep alkotoja egy videkrol, alavetoen szegeny csaladbol szarmazo, budapesten egyetemre jaro vagy mar vegzett 25-30-as ferfri lehet, aki erosen a jobbikkal szimpatizal, akinek az albija vhol a nyugati kornyeken lehetett :)

Zsámboki Miklós · http://solaitid.tumblr.com 2011.09.09. 14:06:45

hát mondjuk ezek a vicces nyuggerező izék pont nem mentális térképek szerintem, hanem sztereotípiák.

mentális térkép inkább amit a fent is említett szubjektív budapest térképek kiállításon azt hiszem budhatomiék csináltak, akik a nagymező utcán kiemelték a számukra fontos boltokat, kocsmákat stb.

nagyon egyszerű mentális térkép a magyarország szubjektív atlaszában smiló dávid magyarország-térképe, amin az ország mindössze budapestből, a balatonból és veszprémből áll.

(igen, nem olvastam el a posztot és szerintem senki sem fogja :)

tulpen1 2011.09.09. 14:11:59

Urbanista,ezt most nagyon szükséges? gyanítom az eddig 21 lájkoló nyugdijas,gazdag ember,izraelita,városi lakos. IX .kerben élek és nem vagyok cigány a gyermekeim sem azok,sőt az kerületben lévő üzletemben sem cigányok dolgoznak és vásárolnak. Gyermekkoromban nem a XI. kerben voltam nyugdijas. Lehet én nem értem a poént,de ettől a blogtól más stilust és szintet kaptam eddig. Remélem a következő posztotok üti majd a szokott szintet.

Csiken Disztroly · http://youtu.be/ipFHAAR8H-A 2011.09.09. 14:15:33

Olyan nincs, hogy valami térkép és nem mentális. Minden térkép az.

Fauves 2011.09.09. 14:21:01

@Csehszlovák Kém: rám teljesülnének a feltételek az életkoron és a pátrszimpátián kívül, és az a vicces, hogy kb. tényleg így látom Pestet :). Bár a "nyugger", "zsidó", "egyetemista" és a "turista" kerületeket sokkal pozitívabb színben (a többit pedig negatívabban).

udvari bolond 2011.09.09. 14:26:26

a 13, 14ker, dél-3ker miért "városi lakosság"? miért semmi pejoratív jelző? pl dél-3kerre erősen rámondható, h panelprolik...

nevezzem mondjuk ny-3kernek, na, az is erősen burzsoá...

én meg nyggerként nőttem fel, leköltöztem vidékre, és egyetemistákhoz járok melózni :-) ezek szerint :-)

hehe, Margit-sziget-->drog

iqfighter 2011.09.09. 14:28:52

Le lehetne pattanni mar errol a 2. kerulet = burzsuj dologrol :) Jo is lenne...

dzsilla · http://budapestkirakat.blog.hu 2011.09.09. 14:34:05

viccnek nem rossz az a térkép, a posztot meg olvassátok el, tényleg nagyon érdekes, de rövidebben nem tudtam volna mindent beleirni, amit akartam. amúgy meg a városképpen blog sem a rövid és velős posztjairól hires :D

hááááát 2011.09.09. 14:43:58

Na ez szánalmas. Provokatív, de szánalmas.

Katapán 2011.09.09. 14:47:46

A XII., és a III. egy része simán "Burzsuj", de a III. és a XIII. egy része ugyancsak "Proli", valamint a XIII. "Zsidó" és a VII. "Cigány", na meg az érdekesség kedvéért a VIII. "Burzsuj" részéről se feledkezzünk meg. De lehetne cizellálni még az ismertetést a XVIII. "Cigány" és a X. "Csöves proli" részével is.

Whistler anyja 2011.09.09. 14:55:53

Az a városi lakosság északon. Az jó.
Vidékiek, sziveim !
Oda költözzetek, mert akkor lesztek nagyon városiak !

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2011.09.09. 14:58:29

@tulpen1: szerinted minden lap, blog, médium, amelyik bemutat valamilyen jelenséget, az azzal azonosul? n

agyon sarkítva: ha valamelyik hírportál leír egy terroreseményt, az terroristákkal szimpatizál?

ha valamelyik blog leírja, mit mondott Orbán vagy Gyurcsány, akkor az annak a politikusnak feltétlen híve?

a fenti poszt bemutat egy világszerte elterjedt jelenséget. én is tudom kívülállóként szemlélni, pedig egy patinás városrészben lakom, ami itt lazán le van plorizva :)

ha megbántottalak bocs, nem volt szándékomban!

maestro1 2011.09.09. 14:59:26

Jó lett volna, ha tisztességes méretben is fent lennének pl. az Európa térképek az Indán, mert némelyik apró betűit nem lehet elolvasni. Kár, pedig azok jobbak, mint ez a kiragadott budapesti.

dzsilla · http://budapestkirakat.blog.hu 2011.09.09. 15:11:08

@maestro1: sajnos csak ekkorában találtam meg őket...

tusuanzen 2011.09.09. 15:11:43

a humorérzék elment szabadságra kedves kommentelők?

hallari 2011.09.09. 15:36:00

@tusuanzen: Nem ment el, legalábbis nálam, de Angyalföldre városi lakosságot írni, miközben Újpest panelproli???

Sztavrosz_ (törölt) 2011.09.09. 15:41:30

De vajon hol élnek a Pirézek?

akrosztikon 2011.09.09. 15:49:48

@hallari: Most komolyan ezen hisztizel? Ez csak egy viccesnek szánt térkép. Hidd el nekem, mindenki szereti az újpestieket. De ha ezt nem hiszed, akkor vigasztalódj azzal, hogy én nagyon szeretlek téged.

ajatrollah 2011.09.09. 16:01:29

@hallari: Hahaha! g.co/maps/3p9wm nagyíts csak rá szépen erre és számolgasd az újpesti kis kerti medencéket. :P a zöld színt tudod értelmezni? :D

G_P 2011.09.09. 16:13:12

A cigányok rész nagyon pici a térképen. A valóságban sokkal nagyobb, és hozzá tartozik KISPEST meg ERZSÉBET és ÚJPEST is.

Továbbá: 16ker nem tudom mióta proli, tele van politikusok üzletemberek gengszterek által felhúzott hol ízléses, hol kevésbé ízléses villákkal.

G_P 2011.09.09. 16:17:06

Amúgy poénos, de picit tovább kötözködnék!

- XIII. kerülethez odaírja, hogy városi lakosság??? A Vígszínház környéke még elmegy, de ha északabbra megy az ember, bizony inkább a "csöves prolik" vagy a "cigányok" kategória várja, ha már maradunk a szóhasználatnál.

- XIV. kerülettel is túl elnéző. Járt már vajon a Mexikói út környékén?

akrosztikon 2011.09.09. 16:22:19

@G_P: Szerintem keresse meg a térkép eredeti készítőjét és írja meg neki, hogy csöppet elnagyolta a dolgot.

Ha neki is olyan mélyreható ismeretei lettek volna a budapesti kerületek társadalmi összetételéről, mint Önnek, Professzor Úr, akkor bizonyára precízebben készítette volna el ezt a rendkívül komoly, nyilvánvalóan várostervezési és turisztikai célokat szolgáló térképet.

Könyörgöm, gyorsan intézkedjen, mert ha nem történnek meg az Ön által szorgalmazott, rendkívül éleselméjű javítások, annak beláthatatlan következményei lesznek. A térkép bármelyik percben Tarlós István kezébe kerülhet.

Emellett mindenképpen jogi úton is próbáljon meg érvényt szerezni az akaratának, hiszen rendkívül nagy probléma, ha egy ennyire komoly térkép nem tökéletesen hiteles és korrekt.

Whistler anyja 2011.09.09. 16:23:31

@G_P:
Lehet, hogy azért lett a nevük - városi lakosság - , mert lófaszt se hallott róluk.
Vannak olyan istenhátamögötti helyek, ahonnan nem jött még vissza senki, aki arrajárt...

G_P 2011.09.09. 16:24:07

Itt az én listám:

I. - turisták, gazdag nyuggerek
II. - burzsujok
III. - burzsujok, panellakók és egy pici középosztály
IV. - nyuggerek, cigányok, alsóközéposztály, és egy pici felsőközéposztály
V. - turisták és hivatalok!!!
VI. - zsidók és cigányok
VII. - zsidók és cigányok
VIII. - cigányok
IX. - cigányok, alsóközéposztály
X. - cigányok és nagyon durva fehérprolik!, +egy kis alsóközéposztály
XI. - nyuggerek, középosztály, egy kis burzsuj
XII. - burzsuj és nyuggerek
XIII. - zsidók, cigányok, fehérprolik, nyuggerek + LAKÓPARKLAKÓK
XIV. - zsidók, cigányok, LAKÓPARKLAKÓK
XV. - alsó és középközéposztály, cigányok
XVI. - középközép és felsőközéposztály
XVII. - középközépközép + egy pici cigány
XVIII. - budapest esszenciálisan. van itt minden.
XIX. - nyuggerek, cigányok + WEKERLE
XX. - cigányok, cigányok, cigányok.
XXI. - lásd eggyel feljebb
XXII. - a burzsujnál picit lejjebb
XXIII. - cigányok

hórihorgas basszusgitáros 2011.09.09. 16:26:44

Egyetemen Kulturális turizmus előadáson néztünk ilyen (Európa) térképeket is, többek között a francia sztereotípiásat is (26.media.tumblr.com/tumblr_lasvjzrhKR1qa6i7mo1_500.jpg). Ezen Magyarországra azt írták, hogy Sarko's land. A tanár szerint ez azt jelenti, hogy mi a franciák szemében szarkasztikusak vagyunk. Elte.

ZséZsé 2011.09.09. 16:27:25

A sok lusta ember csak a pesti térképen van felháborodva, pedig milyen jókat lehetne hőbörögni azon is, hogy a Vatikán szerint en bloc cigányok vagyunk :)

akrosztikon 2011.09.09. 16:30:36

@G_P: Igen, ez nagyon ütős Professzor Úr. Elképzelem, ahogy beszól valakinek: "Látszik rajtad, hogy a XV. kerből jössz, te te, mocskos középközéposztálybeli." Bár ha igazán morcos, mert pl. elcsente Ön elől az utolsó zsemlét a tescoban, akkor mondhatja neki azt is: "te középközépközépközéposztálybeli".

Nemhiába, úgy ismeri a Professzor Úr Budapestet, mint a tenyerét.

Whistler anyja 2011.09.09. 16:32:00

@G_P: Lakóparklakó, az annyi, mint ügyes vidéki lányok, akik a városba kerültek ?
Esetleg dubajpozitív ?

akrosztikon 2011.09.09. 16:34:41

@hórihorgas basszusgitáros: Gondolom a vizsga egy vaktérkép volt, a feladat pedig: tüntesse fel a térképen, hogy a franciák hogyan jellemzik az európai nemzeteket.

Hasznos kurzus lehetett.

hallari 2011.09.09. 16:34:43

@akrosztikon: mint írtam: nem ment el a humorérzékem, úgyhogy nem is hisztiztem, csak egy kicsit értetlenkedtem.

hallari 2011.09.09. 16:35:59

@ajatrollah: ??? szerintem mellécímezted az üzit, de mindegy...

akrosztikon 2011.09.09. 16:38:27

@hallari: Jaja, látom, hogy nem ment el. Tök laza vagy.

ayad 2011.09.09. 16:43:36

de jó, hogy kikerült a főoldalra, jön a sok idióta. ez egy nagyon izgalmas téma, és mivel eléggé szubjektív, sok esetben inkább művészeti projekként értelmezném, ahogy a linkelt JÓ példák is mutatták (hangtérkép, mászófal,stb), csak gondolom nálatok is a nézettség az isten, ezért kellett a legbénább és legkevésbé érdekes képpel kezdeni a posztot - amint a kommentekből kiderül, tényleg csak a "hívószavakat" olvassák el az emberek, szomorú

G_P 2011.09.09. 16:46:18

@akrosztikon:

Ugyanmár! Hagyd ezt a professzorurazást. Én is félig poénosan írtam a listát, tudjuk, hogy ez egy vicc.

@Whistler anyja:

Azaz!!

akrosztikon 2011.09.09. 16:50:21

@G_P: Tényleg? Jajj, hát én ezt nem is sejtettem... Köszi, tökikém, hogy felvilágosítottál.

Donor 2011.09.09. 17:37:41

@ZséZsé: Ja, meg a magyarok világtérképe is zseniális. És a post is érdekes volt, aki meg felháborodott, az konkrétan nem olvasta a postot, vagy funkcionális analfabéta.

Donor 2011.09.09. 17:41:36

@hórihorgas basszusgitáros: Németország mint legjobb barát???

cso zsi 2011.09.09. 17:55:02

@G_P: Bár csak vicc lenne. De ez a valóság.

karosszékely 2011.09.09. 17:57:03

@hórihorgas basszusgitáros: És legalább szóltatok neki, vagy meghagytátok ebben a tudatban?

hallari 2011.09.09. 18:10:26

@akrosztikon: első blikkre jót mosolyogtam rajta, ezt az első kommentet csak mintegy megjegyzésképpen írtam, nem akartalak megbántani. Én kérek elnézést, hogy megszólaltam.

fghjk · http://sorry.google.com/sorry/?continue=x 2011.09.09. 18:19:24

kicsit off, de azért megkérdem... Káposztás (1) szociológiai helyzete milyen? nekem azt mondták h nincsenek norvégok, mert túl messze van. ennyi az össz infóm...

tulpen1 2011.09.09. 18:46:44

@~dá~: Értem amit mondasz,köszönöm válaszod. Én meg pont a várható emberi egymásnak feszülés végett irtam le gondolatom. t.

Malachi 2011.09.09. 18:51:05

@G_P: ezt adom, de az albérletező diákokat kihagytad. 11. ker, 6, 7, 8, esetleg 9, ezek így elsőre.

akrosztikon 2011.09.09. 19:29:41

@hallari: Semmi gond. Nem haragszom rád, tényleg.

kigyurt álat 2011.09.09. 20:34:00

Ha a középosztály nem kezd el hirtelen szaporodni, akkor még 20-30 év, és egységes lesz a kép: cigányok mindenütt. Kivéve talán a II. és XII. kerület néhány részét.

venszivar 2011.09.09. 20:44:01

@kigyurt álat: hirtelen,hogy lehet?nekem 20-25 perc min. kell hozzá+az asszonynak 35-36 hét.
A cigóknak elég 2-3 perc s 25-26 hét!,hogy lehet "nyerni"? ÚGY HOGY mi szeretkezünk,de BASZOK utódot "csinálni"!!!
50 év s a niggerek,cigányok s a sárgák lesznek a földön......,mi fehérek kihaló félbe......!!!de én akkor már,utánam a VÍZÖZÖN!

maestro1 2011.09.09. 22:05:59

Mindenki ezt az egy szál térképet hajlandó csak megnézni? Kattintsatok már odébb egy oldallal, a bejegyzés végéről.

Bandibacsi34 2011.09.09. 22:23:21

Nyuggerek laknak a 12 kerben? Zugloban is van sok meg a 7.-ben.

Mr. Alkohol 2011.09.10. 00:06:58

Most tudtam meg, hogy zsidó vagyok. :D

venszivar 2011.09.10. 09:51:45

@Mr. Alkohol: anyádék jól titkolták,de AZ VAGY!

n4ur4 2011.09.12. 23:09:30

Gratulálok minden kommentelőnek, aki úgy adott hangot nemes felháborodásának, hogy egy betűt sem olvasott el a posztból.

Első mondat: "Azok kedvéért, akik nem hajlandók öt sornál hosszabb posztot elolvasni, instant GYIK kommentelés előtt: igen, mi is tudjuk, hogy Budapest nem ilyen, igen, mi is tudjuk, hogy ez egy régi térkép, nem nem azonosulunk vele, nem nem mi csináltunk és a poszt (többek közt) magáról a jelenségről szól, hogy ilyen térképek készülnek."

Emberek. Olvassatok, könyörgöm. Ha meg nem olvastok, legalább ne kommenteljetek hülyeségeket. Köszi.

sorica123 (törölt) 2011.09.13. 12:42:49

Ez annyira tipikus...:)
Ez egy paródia, és pont annak a jelenségnek a paródiája, amire én ütök-vágok. Hetedik kerületi vagyok, laktam egy darabig Kőbányán, és vannak kedvenc kerületeim, ahol mászkálni szoktam. Ez a kedvencség süvegelő viszonyba nincs azzal, mennyire 'elitköjnyék' az adott rész, Újpest egy része, XIII. ker úgy általában, de abból is inkább a Vizafogós rész, Kőbánya, Budán a Déli környéke és a 47-es villamos vonala körüli rész... na úgyhogy amikor Kőbányán voltam ingatlanos egy kis ideig, kicsit hülyén éreztem magam, mikor a zügyfél rákezdte, hogy ilyen környék meg olyan, úgy, hogy korábban egyszer se járt ott. Hasonló para élmény, mikor a nem hetedik kerületi drámaian előadja, hogy a hét az egy gettó és nemmmmer kiszállni a villamosból/autóból. Szegényke. Én meg a Damjanich utcában lakom, rengeteg pontja van a városnak, ahonnan csak a Keleti érintésével jutok haza, napszaktól függetlenül.

fedkvas 2011.09.13. 17:45:00

@sorica123: én voltam már Kőbányán, de vissza nem megyek!

@poszt
most tudtam meg, hogy cigány vagyok. a Vatikán ugyanis tévedhetetlen, plusz nyócker, vaze, még a belső ellenzék is bólogat, megyek is lopni Strasbourgba.

Cpt. Flint 2011.09.14. 10:22:40

gyerekek, gyerekek, ejnye... ez egy tök jó cikk. érdekes meg vicces dolgok vannak benne. el lehet rajta gondolkodni, meg lehet rajta kicsit kacarászni. de dühöngeni, háborogni? ezért jártok ti a netre? kávé helyett ez kell a vérnyomásotoknak, vagy mi?

Puncijós Pinátus 2011.09.21. 23:05:46

Úgy örülök, hogy én burzsoá nyugdíjas vagyok…

www.youtube.com/watch?v=I94M1HnvWys

kida 2011.10.03. 14:38:35

@tulpen1: hja, Te nem érted a poént (attól függetlenül, hogy jó poén-e). Én meg ezek szerint északi proli vagyok, a barátnőm nyugger és nekem is a cigók között volt sokáig biznicem, na és?

_who_am_i · http://shifthappens.blog.hu/ 2012.04.09. 18:44:50

"I. A plágium elkerülése

Fő „szabályok”:

Ne felejtsük el megemlíteni az eredeti szerzőt, forrást, ha:
valaki más ötletét, véleményét, elméletét használjuk;
valahonnan szó szerint idézünk;
valaki más által írt szöveget nem szó szerint bár, de ismertetünk;
valaki más felsorolását, felosztását, típusait alkalmazzuk;
információt, tényt, adatot, statisztikát, ábrát máshonnan merítettünk!"
(Forrás: web.uni-corvinus.hu/szoc/hallgato_ba.php)

Dzsilla esszének is beillő posztja nagyrészben Letenyei László egyetemi docens Településkutatás c. könyvéből származik. Teljesen jó, és pozitív dolog, hogy hirdeti az igét, de illett volna lehivatkozni.
A könyv egyébként teljes egészében elérhető az interneten:
www.tettconsult.eu/new/szoveges_htm/telepkutatas.htm

üdv. egy hallgató

dzsilla · http://budapestkirakat.blog.hu 2012.04.09. 20:35:08

ke@_who_am_i: kedves hallgató!

valóban kivettem a fenti könyvből pár képet (amik be sem kerültek a posztba, csak illusztrációnak használtam fel őket és külön linken vannak), amikhez nem írtam hivatkozást (ahogy a többihez sem, csúnya én), de egyébként erős túlzásnak tartom azt állítani, hogy a cikk nagy része abból származik. egyéb esetben tessék bebizonyítani, és akkor lemondok. köszönettel.

_who_am_i · http://shifthappens.blog.hu/ 2012.04.10. 00:10:07

@dzsilla: nem a képekre gondoltam, hanem, hogy szerintem egy csomó mondat egy kicsit átkozmetikázva szinte ugyan az.

de félreértés ne essék: alapvetően nagyon pozitív dolog az urbanista blogon, és nem csak az egyetemen találkozni ezzel a témával, írással, a hivatkozás hiánya csak egy nagyon kicsit árnyékolja be ezt az élményt.

dzsilla · http://budapestkirakat.blog.hu 2012.04.10. 06:30:40

@_who_am_i: igen, mert a könyv is tartalmaz pár olyan dolgot (jivatkozva persze), amik mondjuk az egyetemi jegyzeteimben is szerepeltek, mint tananyag, de ezekre sem hivatkoztam, meg semmi másra sem, mert ez egy blogposzt. egyébként meg tele van linkekkel, ergo valszeg nem akartam ellopni semmit, csak érdekesnek találtam a témát, és ennyi.
süti beállítások módosítása