Esztergom elég sokat köszönhet Hild Józsefnek. A nevéhez köthető számos egyházi és világi épület a városban, többek közt Európa negyedik legnagyobb bazilikája. (Mielőtt beleköttök, nem, nem teljesen ő tervezte, ezért használtam a rafináltan alattomos újságírós "nevéhez köthető" kifejezést.) Na már most, ha hinni lehet a Szeretgom cikkének, akkor az egyiket most épp az összeomlás fenyegeti, pedig kívülről teljesen rendben levőnek, szépnek és felújítottnak tűnik az 1860-ban épült egykori Takarékpénztár a Széchenyi téren. A pincéjében ugyanis vendéglátóhelyet szerettek volna kialakítani.

A lap értesülése szerint az építész-tervező a mesepark projektből is ismert Csikós Építész Iroda volt. Meg akarták növelni a belmagasságot, még pedig úgy, hogy a pince padlóját lesüllyesztik, az épület alá injektált cölöpözés és új lemezalap kerül. Ebből csak a pince padlóját alkotó talaj kitermelése valósult meg. Mint írják:

Jelen állapotban az alaptestek mellett meghagyott 10 - 20 cm-es tajkarással az alap teherbírása olyan mértékben csökkent, hogy az épület stabilitása nem igazolható. Az egyik falszakasz már meg is süllyedt, a felette lévő falszakasz szerencsére átboltozódott, és így az épület nem dőlt össze. (Így dőlt ösze egyébként néhány éve az Ó utcában egy ház Budapesten.) Egy szakvélemény 2010 szeptemberi dátummal már leírja, hogy a pince feltöltését haladéktalanul vissza kell termelni. Az épület többek véleménye szerint jelenleg életveszélyes - az átjárást azonnal meg kellene tiltani a lépcsőházban. Nincs olyan statikus, aki le merné írni, hogy emberek nyugodtan lakhatnak benne. Egy újabb pince elöntésnél az alap bármikor megsüllyedhet, a falak elmozdulhatnak, és a födémek leszakadhatnak.

Az eredeti cikkben olvasható a szakvélemény beszkennelt változata is. Fotó: wikipedia - ahova mint kiderült Villy töltötte fel. Kösz!

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: esztergom műemlék hild józsef

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr762615075

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Több helyen is életveszélyes a budai várfal 2011.01.26. 12:47:20

Hétfőn megcsúszott a Budai Vár falának egy része, azonban nem ez az egyetlen kríziszóna a Várban – derült ki az Index cikkéből. A Vár szemközti oldalán például egy egész bástya dőlhet ki, ráadásul lakóépületekre....

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Villy 2011.01.26. 13:31:23

Majd küldök még tegnapelőtti fotót, meg pár sort hozzá.

dzsilla · http://budapestkirakat.blog.hu 2011.01.26. 15:49:09

érdekes csávó lehet ez a csikós, most ettől a cikktől függetlenül is. láttam már tőle kastély alakú budai villát, meg ez a mesepark is elég khm.. furcsa. pont olyan dolgokat csinál, amikről nekünk azt mondták, hogy na ilyet semmi esetre se. ehhez képest csomó referencia van az oldalán, kíváncsi lennék, hogy mennyi valósult meg belőlük...

Acmee 2011.01.26. 15:58:36

Jah, igen. Az ex-főnökeimmel voltunk az ominózus épület alatt. Már akkor megállapítottuk, h gépészetileg nem megvalósítható amit szeretnének.

Hála Istennek akkor visszamondtuk a felkérést...

Paulybird 2011.01.26. 16:16:55

érdekes dolgok ezek. De hogyan keletkeznek?

Komoyltalan kivitelező megcsinálja a córeszt, a komolytalan műszaki ellenőr meg bíerja az építési naplóba, hogy midnen oké?
Aztán ha beüt e ménkű, akkor gyorsan felszámolódik a káefté, és futás?

Mert ilyen veszélyes szarságból rengeteg van, csak egy végzetes szerkezeti kárhoz még kell néhány egyéb szerencsétlen körülmény összjátéka.

Ha pistike látja az utcán, hogy valami életveszélyes, akkor mi van? mi teendő? kihez forduljon? ott mit csinálnak ezzel?

Totó Háber · http://nyero.blog.hu/ 2011.01.26. 16:22:06

Ha már újságírósan rafinált, akkor legyen ugyanannyira helyes is: beleköttek helyett írd beleköttök!

tris 2011.01.26. 16:35:13

így van, mondjuk több oka is van a pocsék munkának: izgul a megrendelő nem is hagy időt a tervekre - esetleg nem veszi figyelembe a statikai véleményt,
végül egy hetet kapnak a tervezők és párral többet a kivitelező.
mert az ugye nem normális, hogy csak úgy lehet megcsinálni sokszor a munkát, hogy éjjel ébren marad az ember. végül nem jut idő átnézni. bezzeg a hülye közgazdászok, egyebek hetekig ülnek rajta. (a hülye excel tábláikon és kapják a hatszor annyi pénzt mint a teljes mérnökcsapat.)
na ezért fognak kihalni bizonyos szakmák - akkor majd csak néznek.

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2011.01.26. 16:37:29

@dzsilla:
Dolgoztam vele pár projecten, a referenciáinak nagy része megvalósult.

Igazából Moszkvában érvényesül a legjobban, ott a túlcsicsa az alap, kiélheti magát.
Nagyon aprólékos tervező egyébként, kizártnak tartom, hogy ennél a munkánál ők lennének a felelős műszaki vezetők is... inkább a kivitelező cég nevére lennék kiváncsi.

brios63 2011.01.26. 16:54:44

@tris: Teljesen igazad van!
Csak még az kimaradt, hogy közben többször újra kell tervezni, a rengeteg módosítás, persze az eredeti árért!
És azt sem fizetik ki!

Szerintem már kihalt a szakmánk. Max azok dolgoznak akik még nem mentek tönkre.

zozo6296 2011.01.26. 16:59:51

Esztergom. Kell ennél többet írni? o_O"

2011.01.26. 17:03:55

A cím alapján már azt hittem, hogy a Király 40-ről van szó. Elvileg az is Hild épület és rettentő fontos volt anno megmenteni.

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2011.01.26. 17:17:27

@Babzsák: az újságírók mind slendriánok ;) de persze nagyon kösz a figyelmeztetést, javítottam!

tris 2011.01.26. 17:19:05

brios63

igen így van. És évről évre egyre rosszabb a helyzet.
Korábban azt hittem, hogy egyre nagyobb szakemberhiány miatt majd jobban meg fogják becsülni a tervezői munkát, de nem így lett. Az embereknek fogalmuk sincs erről a nyomorról.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2011.01.26. 17:39:30

első blikkre a kivitelező tűnik hunyónak, meg a műszaki ellenőr, de dolgoztam már a CSÉI-val közös projekten és meglehetősen laza mentalitással -számomra már vállalhatatlanul- kezelték a statikai és gépészeti problémákat.

konkrétan leszarták, hogy kell gépészet, vagy pillér, vagy alapozás.

szóval simán elhiszem, hogy nem foglalkoztak a dologgal különösebben.

Leonard Zelig 2011.01.26. 17:57:05

Csuhásközpont éjáéjáóó

Totó Háber · http://nyero.blog.hu/ 2011.01.26. 17:57:52

@~dá~: Biztos nem mind! :)
Persze, hogy van köztük slendrián, az is biztos.

tris 2011.01.26. 18:10:50

@mcs: eljő a gányolás kora. Nem is hinnéd mekkora beruházásoknál csak tender tervet kérnek, aztán majd menet közben alakul...

dzsilla · http://budapestkirakat.blog.hu 2011.01.26. 18:12:04

@Kult: +1, nekem is pont az jutott eszembe :)

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2011.01.26. 18:19:25

@tris: nem hiszem, tudom.

mindenesetre a tenderterv már előrelépés ahhoz képest, hogy van, ahol engedélyes tervből dolgoznak.

mindenesetre törvény irja elő, hogy hol-mikor kell kiviteli terv, csak be kellene tartatni a törvényt.

"egyszerű ez."

bejgli 2011.01.26. 18:32:12

Ez a homlokzat Pesten is elmenne. Kb. mindenütt. Esztergomról mostanában nem kifejezetten építő jellegű híreket lehet olvasni, vagyis náluk ez lehet a normál üzletmenet: Belebabrálunk az alapba, aztán ha baj van, majd másokra mutogatunk. Megtehetjük, mert miénk a hatalom és a dicsőség.

tris 2011.01.26. 18:54:49

@mcs: pedig pont nem innen kéne elsajnálni a pénzt. Röhej.

2011.01.26. 19:01:06

Évszázadokat látott épületeket, miért nem lehet nyugodtan békén hagyni?

gaborka78 2011.01.26. 19:14:00

@mcs:

Eng.tervből? Az már egy előrehaladott beruházás. Kockásfüzetbe ceruzával skiccelt vázlatból, amit még valaki valamikor az előterv előkészítésekor rajzolt (azóta féltve őrzik és fénymásolták már 1000x). Meg amikor a szállítólevél hátoldalára skiccelt valamit neveznek kiviteli tervnek (mindkettőt műszaki ellenőrként láttam). Egyebekben egyetértek az előttem szólókkal. És akkor ne beszéljünk az MMK "ajánlott" díjjairól, aminek ha a 80%-ával ajánlod ki a munkát kiröhögnek, hogy csak 2x vagy drágább a konkurenciánál.

Skj Joe 2011.01.26. 19:32:40

Üdvözlet néktek szép magyar vitézek! :)

90%, hogy elszámolási vita van a háttérben.

jozicsenko 2011.01.26. 21:15:18

hmm, ha ez az épület összedől, vajon akkor is védik az engedélyt kiadó helyi főnököt, vagy belátják végre hogy vannak emberek, akiket nem szabad megmenteni?

kékdelfin 2011.01.26. 22:29:05

@gaborka78: Én már ott tartok, hogy ajánlattételnél megkérdezem, hogy vajh mennyit szánnak rá. Pont az ilyen kiröhögés miatt. Rettenetes, ami az árak-elvárások viszonylatban kialakult. Múltkor egy megrendelő a másfél hetes kiviteli terv készítést le akarta elkudni egy hétre, és azt mondta, mivel rövidebb ideig csinálom, így nyílván nem is fog annyiba kerülni.
Az MMK ajánlása szerintem soha nem volt "piacképes", sajnos.

Dr Milton 2011.01.26. 23:27:41

Hihetetlen, hogy mindent elbaltáznak ami szép. Paneltelepeken kellene ilyen teszteket csinálni nem itt.

bocsika007 2011.01.27. 02:16:01

Az epitesi engedely kiadasanal, hol volt a Muemlek Felugyelet?
Vegul is egy Hild epuletrol van szo, ami tobb, mint valoszinu vedett...

tabaniember 2011.01.27. 09:06:01

@bocsika007: akkor még javában Meggyes volt a polgármester. Van még kérdés arra nézve, hol is voltak a hatóságok? :P

kishusom 2011.01.27. 09:35:32

Azt még talán egy építésznek is megtanítják a Műegyetemen - mivel van (volt?) nekik talajmechanika oktatás - hogy az alaptest meletti talaj nem szedhető el csak úgy, mert akkor csökken a takarás és ezzel együtt csökken az alaptest teherbírása.

Mivel betervezték az injektált cölöpöket, amivel lesüllyesztik az alapozási síkot, meg a lemezalapot, ami még pluszban megtámaszt is, úgy tűnik, ezt tudták. Innentől kezdve az a kérdés, ki rendelkezett úgy, hogy előbb kell kiszedni a talajt, majd utána injektálni. Mert ez esetben csak a sorrend a probléma..

krampam 2011.01.27. 10:24:20

@Jankove: "Évszázadokat látott épületeket, miért nem lehet nyugodtan békén hagyni?"

azért, mert jön valami fa...jankó a rengeteg pénzével, s odaba...brál. mert pénz van, ész, szépérzék, intelligencia nincs.
szánalmas.

krampam 2011.01.27. 10:25:14

@kishusom: "Mert ez esetben csak a sorrend a probléma.."

"csak"... :D

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2011.01.27. 12:06:40

@kishusom: ez meg ritkán az építész hatásköre.

nyilván itt kivitelezői és műszaki ellenőri ordas hibáról van szó.

esetleg a statikus nem rakott össze épkézláb alapozási tervet, bár azért az is ritka.

@krampam: az építési hibák zöme sorrendbeli hiba.

ua 2011.01.27. 15:54:18

@mcs: nyilván itt kivitelezői és műszaki ellenőri ordas hibáról van szó.

Az építész olyan tervet is készíthet, aláírhat és hitelesíthet, amely nem felel meg sem a jogszabályoknak, sem a hatályos műszaki szabványnak, sem a szakma értékrendjének (de egyszerűbb, ha semmilyen írásos tervet nem készít); nem kell visszautasítania a szakszerűtlen és jogszerűtlen igényeket, ha egyúttal ő a saját maga megbízója és építtetője is; nem kell visszalépnie a feladattól, ha ő maga a felelős kivitelező is; és ha a műszaki ellenőr is ő, át is veheti.
Az építész nem köteles tisztázni jártasságát (még a dinamika-kurzusán tanultakat sem); tervének nem kell megfelelnie valamennyi előírásnak; alkalmazhat jogszerűtlen és szakszerűtlen szakmai megoldásokat is; és a jogszabályoktól eltérő vagy szakmailag kifogásolható engedményeket tehet olyankor is, ha ezzel harmadik személy érdekeit közvetlenül sérti.
Az építész még csak etikai-fegyelmi vétséget sem követ el, ha kötelezettségeit egyáltalán nem vagy csak felróható módon teljesíti; semmilyen kamarai következménnyel nem jár sem a gondatlan, sem a szándékos károkozása (nem is járhat: a Kamara ilyesmit sem szakmai, sem etikai szempontból nem vizsgálhat; erre sem hatásköre, sem jogosultsága, sem illetékessége nincs).

Ezeket nem én állítom, hanem a BÉK EFB elnöke és hat tagja. Egybehangzóan.
Pecsétes papírom is van róla (a III-26-3/2011. (01.10.) számú Határozat).

Ezek után le a kalappal azok előtt, akik becsülettel művelik a szakmájukat (szerencsére ők vannak többen).

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2011.01.27. 16:53:18

@ua: bárki csinálhat bármit, de büntetőjogi felelőssége attól még van.

mondjuk elég ritka kombináció az, ha az építtető, a tervező, a kivitelező és a műszaki ellenőr is egyazon személy (vagy cég)

konkrétan ilyet még nem láttam.

de nincs is sok értelme.

cserepj · http://latinpince.blog.hu 2011.01.27. 17:03:37

Új infó: ma reggel volt a KÖH bejárása az épületnek, igyekszünk kideríteni mi a verdikt.

daito 2011.01.27. 17:38:52

@Kékdelfin: az van, hogy a piacnak az a lényege, hogy nem bírja a sóhivatal/sókamara által meghatározott árakat. Legalábbis abban az esetben, ha az eszkimók száma a fókák számát közelíti.

Az ár egy dolog; a tisztességes, becsületes munka (még azt sem írom, hogy "jó") pedig nem ár függő.
süti beállítások módosítása