Az urbex, vagyis az urban exploration, világszerte elterjedt hobbi. A lényeg, hogy eljussunk a városban olyan helyekre, ahova tilos vagy nagyon nehéz eljutni, mert magasan vagy mélyen van, esetleg be van zárva. Furcsa módon Magyarországon egyáltalán nem terjedt el, sőt nem is nagyon ismert ez a fogalom. Az Urbanista indulásakor hiába kerestem nem találtam működő hazai blogot vagy oldalt, amely ezzel foglalkozott volna. Na de most már van, ráadásul ez egész Kelet-Európa egyetlen urbex blogja. Érdekes, hogy készítője sokáig nem is tudta, hogy egy világszerte ezrek által űzött szenvedélynek hódol. A magasságmániás szerző egy remek szószedetet is összeállított. Levelét teljes terjedelmében közlöm, leginkább azért, mert megdicséri benne a zenekaromat, én pedig ugye rendkívül hiú ember vagyok:

 

Szia Dávid!

Áprilisban elkezdtem írni egy blogot, mégpedig annak az egyedi mániámnak a dokumentálására, hogy imádok magasban tartózkodni, pl. háztetőkre kilógni. Szépen tengettem az életemet magányos őrültként és írogattam a beszámolókat, amikor is 4 napja belefolytam egy netes kutatásba, ami nagyon érdekes tanulságokkal szolgált.

Rájöttem, hogy egy underground közösség tagja vagyok, aminek minden tagja ún. urban explorer. Ezek az emberek (kb. 15-45 éves korig) azzal szórakoznak, hogy a város normális esetben nem látható, a publikum számára nem elérhető területeit hódítják meg. 90%-uknak erős fotós vagy történész vénája van, mások csak a felfedezés kalandját szeretik. Fő célpontjaik a régóta elhagyatott épületek, aktív épületek nem publikus területei (ilyenek a tetők is), csatornák, közlekedési alagutak, szervizalagutak, stb.. A tevékenység az USÁ-ban nagyobb hírverést kapott, 2007-ben film is készült belőle, a Discovery forgatott egy sorozatot is, de még saját közösségi oldalu(n)k is van. Ez a tevékenység persze elképesztően sokféle veszéllyel jár a zuhanástól a mérgezésen át a rendőri előállításig. De valaki vagy megérzi a varázsát, vagy nem.

Na, mindezt csak azért írtam, mert magam is meglepődtem, hogy ez a téma mennyire érdekes világot tár fel! Európában Angliát és Franciaországot lehet kiemelni, ahol felkapott az urbexezés, és Mo.-n szerintem én vagyok az egyetlen, aki nevén is nevezi a tevékenységet. Írtam egy szótár-bejegyzést a blogomra, amivel átfogó képet lehet kapni róla. Szerintem érdekes téma lehet az Urbanistára is egy poszt erejéig! Mit gondolsz?

Peti
altoman.blog.hu

p.s. Jó a Csibor:))

 

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: blog urbex

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr722383587

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

onion 2010.10.19. 15:28:50

Ez nagyon klassz dolog. Amikor még fotósiskolába jártam 12 éve, mi is felfedeztük a belváros padlás- és tetőtereit az egyik osztálytársammal, azután szép sorra elkezdték lelakatolni ezeket a helyszíneket, nagyon fájt a szívünk.

Cricket 2010.10.19. 15:49:56

Ez aztán a burkolt reklám! :D

tucano 2010.10.19. 19:22:11

Mi ezt aktívan csináltuk, illetve ma is, csak nem hívtuk sehogy. Ja és a lényeg az, ha valahová ki van írva, hogy tilos bemenni, akkor oda azonnal. Ha meg poros lakatot látsz, akkor le kell verni tüstént.

Janiszta · http://www.ejatekok.com/ 2010.10.19. 19:33:55

Hozzánk nem nehéz eljutni:) Csak kattints a linkre;)

kkk666 · http://www.vizvezetekszereles.info/ 2010.10.19. 19:55:48

Egyszer a parlament kupulájába kellene eljutni.

Anti Anyag (törölt) 2010.10.19. 19:59:24

Aztán ha leesik a háztetőmről, engem hibáztat.

Nyilván nem véletlenül zárják le a padlásokat.

csorsza 2010.10.19. 20:09:14

@tucano: szétrúgom a segged, ha levered a lakatot a padlásajtómról. Csaxólok.

ubu1 2010.10.19. 20:09:46

Legklasszikusabb a Szabadság híd pilonja. Tudtommal semmi sem tiltja oda a felmászást. Közterület, és még egy tábla sincs a környékén se, hogy tilos lenne felmászni oda. Persze lehet, hogy akkor így nem is képezheti az urbexezés tárgyát. Mindenesetre a híradóba elég jó eséllyel be lehet kerülni egy ilyen mutatvánnyal... Nem is különösebben veszélyes (mondjuk egy bázisugráshoz képest), és mióta a Lipótot bezárták, már az oda kerüléstől sem kell félni.

nyuszilurkó 2010.10.19. 20:35:23

A nyolcvanas, kilencvenes években csapatostól de egyedül is imádtam csinálni. Himnuszunk is volt amit közben énekeltünk. Még 2000 után is mászkáltunk ipari létesítményekben. Kedvenceim voltak a tornyok, templomok tetőtere, földrengésveszélyes kilakoltatott tízemeletes tömbházak, tömbházak szemét és liftaknája épületek tűzlétrái és a rajtuk megközelíthető terek, konkrétan raktárakat törtünk fel csak az izgalom kedvéért, hogy ott mászkálhassunk ahol senki más. Iszonyatos adrenalin forrás. Éjszaka egyedül egy lezárt létesítményben ismeretlen, veszélyes terepen, magasban, szerkezeteken, sötétben, templomok tornyain, víztornyokon stb. Gyerekkoromban amikor a nagyok beavattak egy templom nagyharangján lovagoltunk amikor elkezdtek harangozni. Úgy potyogtunk 4-5 métert a fém szerkezetek között, miközben majd megsüketültünk. Egy másik alkalommal éjszaka egy víztorony tetején majd belefulladtam a víztározó medencébe. De a legtutibb az volt, amikor a haver alatt beszakadt egy raktár teteje és 6 méter magasból beleesett egy 200 literes hordó fehér olajfestékbe. XD

csorsza 2010.10.19. 20:45:43

@nyuszilurkó: na, és mi lett a haverrel? :)

karandas 2010.10.19. 21:07:10

Hiú ember nem ír "méllyent".

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2010.10.19. 21:09:33

@karandas: a hiúság sajnos nem zárja ki a figyelmetlenséget :) de ezzel együtt igazad van, köszönöm, hogy szóltál, javítottam

Mylady 2010.10.19. 21:13:22

Én ezt kicsit szélesebb körben, de sokkal szolidabban és legálisan művelem: van évente pár olyan alkalom, amikor megnyitják a nagyközönség előtt az egyébként nem látogatható helyeket. Ilyenkor oda lehet menni, van vezetés, pogácsa, kedves szavak, apróbb ajándékok.
Voltam így már egy belvárosi templom padlásán, egy színház zsinórpadlásán, a Külügyminisztérium tetőteraszán, de a föld alatt is. Nagyon tanulságos és szórakoztató.

lutria 2010.10.19. 21:25:27

Nálunk szerintem elég nehéz ilyen dolgokat művelni pláne manapság,a nyolcvanas években még munkaidőn kivül simán be tudtunk menni építés alatt lévő panelházakba felfedezni a pincétől a padlásig,mivel az egész területet egy őr vigyázta és szinte be sem voltak kerítve,ma esélytelen.
Én azon szoktam agyalni néha hogy pl.nálunk még a tetőre sem lehetett kimenni(pedig szuperül lehetne nézni onnan a tüzijátékot)csak egy üvegajtóig,-néha az antennaszerelő nyitva felejtette,akkor rohantam fotózni a panorámát-manapság már egy teljes lépcsőforduló le van ráccsal zárva.Ami azért is furcsa mert az az egyetlen menekülési lehetőség tűz esetére és nem biztos hogy pánik esetén lenne olyan akinél mindkét ajtó kulcsa meglenne,ezért az amcsiknál keményen büntetnének mivel el van torlaszolva a menekülési útvonal.

Altomán · http://altoman.blog.hu 2010.10.19. 21:42:02

(Én írtam a fenti levelet.)

@ubu1: Nagyon régóta tervbe van véve:)) Csak 2 dologról nincs megbízható infóm: hogy a közepe felé megrázhat-e az áram (mert ott futnak drótok), ill. hogy legrosszabb esetben mire büntethetnek [tudom, a legrosszabb esetben lezuhanok, blabla]. Mert ha mondjuk pártízezerre megbírságolnak, az nekem még megérné:D

@nyuszilurkó: Igen, erről van szó; adrenalin! És olyan mennyiség, mint semmi mástól. Nekem is voltak régebben olyan kalandjaim, hogy remegett a lábam:) (Majd utólag leblogolom őket.)

Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod? · http://orbanfan.blog.hu 2010.10.19. 21:52:29

Franctuggya... illegális dolgokat nem kéne reklámozni, ez meg minimum 50%-ban illegálisnak minősülő tevékenység lehet.

HalivudEstevez · http://www.halivud.hu 2010.10.19. 21:59:17

Tipp:
3.kerület, árpád fejedelem útja 61-66 tömb mögött van egy régi, romos hát, szakadt kerítéssel, nem lakja senki. Egy időben volt ott őr kutyával, de hogy mit őriznek rajta... valaki megnézhetné.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.10.19. 22:11:09

Ennek létezik a városon kívüli változata is, mikor különböző bunkerokba, letiltott területekre, nem látogatható barlangokba mennek be vagy éppen egy-egy antenna toronyra másznak fel elvetemült emberek, természetesen engedély nélkül.

www.7kerulet.com 2010.10.19. 22:14:35

David Morell "Settenkedők" (Creepers) c.könyve ilyen
urbex kalandokról szól,pontosabban krimi, ami urbexeskedés közben zajlik.
A szerző elég részletesen ír a valódi urbex-ről is!
Szerintem jó könyv,nekem tetszett!

Certificate_of_Words · http://certificateofwords.com/word/Certificate%20of%20Words/ 2010.10.20. 15:02:33

Akkor magam is megemlékszem "Kelet-Európa egyetlen urbex" blogjáról

Urbex(CW)
certificateofwords.com/word/edit/Urbex/

ui:Péter, szólsz és a tiéd. A minőség fontos a brand mindnható!

Almaspite 2010.10.20. 18:24:18

Clark Ádám tér, alagút tetején, a terasz korlátján kívül ülve? Ó, mennyit dumáltam, csajoztam, piáltam már ott! Próbálják lezárni, most például szögesdrót van kifeszítve, hááát, kevés visszatartó ereje van. Mondjuk évente leesik egy-két jószág... Sőt, van durvább is, amikor leszédül, de fél század másodperccel a betonba történő becsapódás előtt pont telibe kapja egy autóbusz, ami épp kijön az alagútból!

ZBR 2010.10.20. 23:37:31

@Acelin:
Szia!
Nem fog megrázni. Nagyon nem kell nyalogatni és akkor gond sem lesz. :D
600 Volt egyenfeszültség kering benne, a védőtávolság tudtommal 50 centi körül van. Egy porcelán szigetelő után csatlakozik egyébként csak a hídhoz.
Éjszakára akár kikapcsolhatják. Ezt nem biztos, hogy meg is teszik, szóval áram alatt állónak kell mindenkor tekinteni. De egyébként is a késő éjszakai 2-3 óra körüli időpontot javaslom, a tájba beleolvadó ruhával (fekete), mert:
1. Akkor jó eséllyel nem vesznek észre.
2. Nem zavarsz, nem bántasz senkit.
3. Nincs díszkivilágítás sem.

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2010.10.21. 13:29:52

A Szabadság-hídra még olyan 13-14 éves korom körül másztunk fel hárman, vagy négyen. Nem az íven sétáltunk fel, hanem felmásztunk a "kő lábra" és onnan a szerelőaknán keresztül fel turulig a pilléren belül. A legnagyobb para a turulig vezető rövid kis szakasz volt, mert nem csak, hogy rohadt koszos és csúszós volt a rozsdás lépcső, de ott volt a legnagyobb esélye, hogy meglátnak az autósok. Szóval ott már, csak a keresztgerendáról indulva futás fel a létrán, turul hatalmas anyacsavarja megérint és vissza. Ennyi volt a küldetés, de Én ezt már nem vállaltam be, akkor. :)

Jártunk gyerekkoromban, sok érdekes helyen mi is. Leginkább a magasság csábított. 15 emeletes toronyház tetején, fel a gépház tetejére és ott fekve kő-papír-ollózni. Ez volt a kedvenc nyári elfoglaltságunk. Tény az is, hogy akkor még mindenféle rongálás nélkül tudtunk átjutni a lezárt részeken. Kinyitottuk (az azóta már berohadt) tetőkijárat bukóablakát és ott másztunk ki. Volt olyan, hogy megláttak a szomszéd házból és feljött értünk a gondnok, aztán amíg ő kijött az ajtón, mi a gépháztömböt megkerülve visszamenekültünk a házba, aztán futás lefelé a lépcsőn a 16.-ról. A gondnok lifttel utánunk, de persze mi értünk le előbb, kb. 4 emeletet tudtam akkortájt még a liftre ráverni lefelé. :) Apám, mennyi hülyeséget csináltunk... Szegény anyám azt hitte, hogy a ház mögötti játszótéren hintázunk, még ma, kb. 25 évvel a történtek után is csak lassan merem elmesélni neki, hogy merre jártunk. :)

Ja, csapatnév: NGCS és ne akarjátok tudni, hogy mit jelent. :)

Vaandor 2010.11.02. 11:27:00

@Phátyol Ferenc: Ez meg mi ez? Illetve látom, 4 emelet lépcsőkorlátmászás. Csak mi köze ennek a jelen témához? "a város normális esetben nem látható, a publikum számára nem elérhető területeit hódítják meg"? Ja, nem.
Adrenalin? Beszívva talán.

Persze, mókás így közlekedni, 8-9 osztályban én is játszottam ilyet a gimnáziumban. Csak ahhoz nem kellett éjszakai kommandózós körítés (felszerelés-beöltözés külön LOL), egyszerűen így mentem fel a büféből. Legfeljebb néha szólt egy-egy tanár, hogy talán a korlát másik oldalát kélne használnom.

djdm · http://alterbp.blogspot.com/ 2010.11.19. 17:37:49

"Na de most már van, ráadásul ez egész Kelet-Európa egyetlen urbex blogja."

Ezt kikérem magamnak. De nagyon!
Én már 2 és fél éve űzöm ezt a hobbit a fotózással egyetemben, és augusztusban indítottam is erről egy fotóblogot, alterBudapest néven.

alterbp.blogspot.com/

Persze az igazán izgalmas dolgokat nem rakom ki, mert még a végén rámaggatják a terrorista matricát, aztán baszhatom. :)

Az viszont érdekes, hogy egy brit profi fotós srác simán megtalált és megkeresett, hogy vigyem el pár érdekes helyre amikor jön Budapestre (és tegnapeste el is vittem), de az egyik legnagyobb magyar "urban blog" szerkesztője nem! :D

djdm · http://alterbp.blogspot.com/ 2010.11.19. 21:34:02

"Na de most már van, ráadásul ez egész Kelet-Európa egyetlen urbex blogja."

Ez nem igaz.

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2010.11.21. 09:38:51

@djdm: talán mert ő kereste én meg nem :) ahogy írtam, utoljára két és fél éve néztem körül a témában, a blogod meg csak most indult nem rég

mondjuk küldhettél volna róla egy ajánlót, ahelyett, hogy azon pukkancskodsz, hogy nem fedezték fel a blogodat a harmadik poszt után

na de a lényeg, hogy most már ismerjük, kitwittelem, sok sikert! :)

djdm · http://alterbp.blogspot.com/ 2010.11.21. 14:39:06

@~dá~: ohh, köszi :)
és bocsi a "pukkancskodásért", csak ez a "egész Kelet-Európa egyetlen urbex blogja" kijelentés bántotta gyermeki lelkemet :D
süti beállítások módosítása