Híd alatt A Pruned blog háromrészes összeállítást (1, 2, 3) készített arról, hogy lehet kihasználni a hidak parti része, autópálya- és vasúti felüljárok alatti (olykor szó szerint) holt teret. A felsorolt példák közt van egész jó park, ahol olykor hatalmas rendezvényeket tartanak, sportpályák (bringától a fociig), földszintes egyetemi épület, vendéglő, miegymás. Londonban én is láttam tök jó focikispályákat a gyorsforgalmi felüljárók alatt. Budapesten hány ilyen területnek lehetne funkciót találni?

Természetesen vannak olyan adottságok, amelyekkel számolni kell, mindenek előtt a zajjal és azzal, hogy azért hullámzó tulipánmezőket nem lehet ilyen árnyékos területre ültetni. Viszont sok minden másra kitűnően alkalmas. Azt nem nevezem hasznosításnak, ha egy funkciótlan padot bevágnak a híd alá, mint a Lágymányosinál. Az Erzsébet-híd alatti parkoló sem biztos, hogy a legjobb funkció (bár az ugye változni fog), akkor már inkább az Árpád-úti felüljáró alatti piac.

De nem is kell ennyire a külvárosba menni példákért. Lehetne valamit kezdeni például az M3-as bevezetőjének és a Hungáriának a kereszteződésével, egy köpésre onnan a Róbert Károly körút vasúti felüljárója. De jóval beljebb is vannak olyan felüljárók, amelyek talán túl értékes területen fekszenek ahhoz, hogy csak (olykor nem is legális) parkolóként funkcionáljanak. Pl. a Nyugati és a Keleti pályaudvarnál (mondjuk ott pici),vagy épp a BAH-csomópontnál. A Flóriánnál kialakított római kőtár, fürdőmúzeum, miegymás ha nem is tökéletes megoldás, de mindenesetre ötletes.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest híd

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr851379226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mille38 2009.09.20. 20:24:29

Azt azért jó tudni, mert a képekről nem feltétlenül érezni, hogy az amerikai kereszteződések sokkal-sokkal nagyobbak, magasabbak és tágasabbak, mint amik Bp-en szóba jöhetnek. Amit lehetne: a rakpartokon befedni az autósávokat és fölötte a vízpartra sétányt tenni akár mindkét oldalon is. A forgalom teljesen elzár a víztől. Úgyszólván lehetetlen már a "rakodópart alsó kövén" ülni.

félemelet 2009.09.21. 16:31:56

Lehet, hogy tévedek, de el sem tudok képzelni egészségesebb dolgot, mint forgalmas gépkocsi-felüljáró alá(!) focipálya létesítését. Ezt már csak cementgyár mellé tartanám királyabb ötletnek...

Mint blogtémát, amúgy támogatom. Magam is rengeteget agyaltam, hogy mit lehetne ezeken a helyeken csinálni. Az én fantáziám sajna csődöt mondott, és mivel még egyetlen jó példát sem láttam, kialakult bennem az a nézet, hogy hidak alá egyszerűen nem lehet semmi értelmeset csinálni.

Amit tenni lehet, az a kármentés. Pár építészeti trükkel elérni, hogy ne legyen vonzó public-hugyolda kialakulásához. Paradox módon a cserjésítés is a legnagyobb zsákutca, hiszen e terek a fedettségük okán válnak hajléktalan-szállókká, a cserjékkel zegzugossá tett miliő pedig csak javítja az ilyen célú komfortfokozatot.

A "híd alatt" tehát legyen taszítóan konkáv, maximálisan átlátható, és legyen a lehető leginkább épített (értsd: szilárd anyaggal burkolt, semmi zegzug, cserje, ilyesmi). A másik elképzelhető megoldás pedig a padlótól hídtestig való teljesen zárt beépítés (pl. ahogy a Margit-híd alatt van a budai hídfőnél a Hév-állomás - csak még "ahogyabban", mert mind jól ismerjük az üvegportálok és a pék-kuckók által létrejövő sarkokban keletkező, punk-csövezésre kitűnően alkalmas terecskéket...)
süti beállítások módosítása