FRISSÍTVE: Hopp-hopp. Mint Riz Levente, polgármester meglepően udvaris és meglepően hajnali kommentjéből kiderül, az Ingatlan.net kicsit összekeverte a beruházásokat (időközben frissített cikkében). Ugyanis nem az itt is bemutatott projektre nyert támogatást a kerület, hanem a városközpont újjávarázsolására. Részletek itt. És ha már itt volt, reagált pár hozzászólásokban felmerült problémára is. Köszönjük!
Ehhez hasonló címmel már elég sok közlemény, cikk, bejegyzés jelent meg. Ez annyiban különbözik azoktól, hogy nagyon úgy néz ki, meg is valósul. A Rákosmente Önkormányzata (magyarul Budapest XVII. kerülete) ugyanis 963 millió forint uniós támogatást nyert el ökováros-programjához Brüsszeltől. "A beruházás márciusban indul, és októberben fejeződik be. A városrész-rehabilitációt az EUrbanitas Tervező Kkt. tervei alapján végzik majd el. Az úgynevezett „Nyilas-tábla” területén olyan új, öko-szemléletű városrészt szeretnének megalkotni a tervezők, amely teljes egészében a megújuló energiaforrások használatára fog épülni." - adta hírül az Ingatlan.net.
Amint a G Maps-on látható, a fejlesztési terület nagy részét ma egy szántóföld teszi ki:
(A látványtervek és a valóság összevetésénél érdemes a délnyugati sarokban álló toronyházakra ügyelni - az amúgy is a kerület egyik legjellegzetesebb épületcsoportja.) És akkor most lássuk vázlatpontokban, milyen elemei lesznek a fejlesztésnek:
1. Igazgatási tömb. Ide költözik idővel az új polgármesteri hivatal is, de addigra a tőle nyugatra levő jelenlegi buszcsomópont helyén egy nagy főteret alakítanak ki. Ez azonban már nem e jelenlegi projekt része lenne, szóval kanyarodjunk vissza.
2. "Keresztúr skanzen". Csak a jelenleg régiségboltként funkcionáló épületet tartanák majd meg. A többi épületet a kerület egyéb részeiről megmenthető ingatlanok újraépítésével alakítják majd ki. Ide helytörténeti múzeumot, galériákat, kiállítótermeket és egy haranglábat helyeznek majd el.
3. Vegyes funkciójú tömbök. Földszint: kereskedelem-vendéglátás-szolgáltatás, emelet: lakások.
4. Városrészkapu. Főként irodák.
5. Közpark.
6. Kulturális és szabadidő központ
7. Görög-katolikus templom
8-9. Lakótömbök.
"ezek egy része egy új típusú, skandináv mintájú lakóközösség lehetne az L4-es keretövezetű, kertvárosias területen. Itt az egyes lakótömbök egyúttal tulajdonosi közösségek is, ahol minden lakóegységhez saját használatú kertrész is tartozik, ugyanakkor a teljes tömb a lakóközösség tulajdona, közös játszótérrel és geotermikus fűtő- és hűtőművel, amely a tömbön belül önálló épületben helyezhetők el. Az egyes tömbök egy új típusú, környezettudatos lakókörnyezet mintaprojektjei, egyben a működő lakóközösségek új prototípusai lehetnek.
Az elgondolás elméleti kidolgozója Oscar Newman, aki az 1960- as évek végén kidolgozott módszertanában (Védhető terek) a közösség fizikai térstrukturálási elvét valósította meg, azaz lehetővé tette a lakók számára, hogy ellenőrzésük alatt tartsák a közös területeket az otthonaik környezetében, beleértve ebbe a házaik külső környezetét is. Az ellenőrzés alatt tartott területet magukénak érzik a lakók (még ha azok jogilag közösségi tulajdonban is vannak) és fenntartják, ellenőrzik azokat, közösségi aktivitásokat hajtanak benne végre." - írja az Ingatlan.net.
Az új lakóövezet utcái amúgy woonerf típusúak lesznek (Budapesten ilyen pl. a Ráday utca). A lakóutcák, amelyek kialakításánál igyekeztek szervesen folytatni a meglevő hálózatot, a Ferihegyi út és a Csabai út között a Ludas utcán át tervezett feltáró útról közelíthetők csak meg.
10. Egészségügyi központ
11. Idősek otthona
12. Oktatási intézmény (iskola, óvoda vagy kollégium)
13. Sport- és szabadidőközpont, többcélú rendezvény-csarnokkal, szabadtéri sportlétesítményekkel, kiállítóhelyekkel
14. Vízfelület. Részben a Malom árok mederrendezésével, részben a magas talajvíz kihasználásával
15. Revitalizált Rákos-patak menti terület.
Távlati tervek között szerepel a már említett főtér kialakítása mellett (illetve azzal párhuzamosan) a Rákosliget vasútállomást intermodális központtá alakítása (autóbusz-végállomás, P+R parkoló, elővárosi vasúti megállót + egy kisebb kereskedelmi központ).