// Fotó: --, (c) 1999-2008 Index.huA szigetmonostori gyaloghíd úgy néz ki megépül, na de mi van a budapestivel? Pontosabban a budapestiekkel, mert az elmúlt húsz évben rengeteg terv készült, egyik merészebb mint a másik. Valamelyiken park lett volna, valamelyiken a kisföldalatti ment volna át, valamelyiknek pedig egy virtuális fényhídpárja is lett volna. Lássuk sorra az álmokat!

El kell fogadnunk a forgalomszervező szakembereg rideg véleményét, hogy Budapesten - az ő szemszögükből nézve - nincs szükség gyaloghidakra. Aki át akar menni, az így is át tud sétálni egyik partról a másikra: ott a Margit-, az Erzsébet- és a Lánchíd. No de azért sokan nem bánnak, ha ezt egy külön hídon tehetnénk meg. Például az alábbiak egyikén:

tamszab: Chain bridge by night BudapestLánchíd Már hosszú ideje lebegtetett, folyton előrángatott terv a Lánchíd lezárása az autóforgalom elől. Legkisebb forgalomkiesést valóban ennek a hídnak a gyalogosítása jelentené a maga 2x1 sávjával. Nyaranta így is minden hétvégén Hídünnep van itt, vagyis kicsit a Kós Károly sétányhoz hasonlóan működik (amelyik minden hétvégén a gyalogosoké). Érdekes, hogy hatvan-hetven évvel ezelőtt épp ez volt az egyetlen budapesti Duna híd, ahol szinte kizárólag gépkocsi-forgalom zajlott. A legolcsóbb és garantáltan esztétikus megoldás lenne.

UNIOHID "A Hősök tere 33 év múlva készült el, az akkori (honfoglalásinak tartott) millennium után, és ma — mi, az utódok, joggal — millenniumi emlékműként tartjuk számon és büszkélkedünk vele a turistáknak. Nekünk harmada idő vagy kevesebb elég az UNIOHID létrehozásához — részleges nemzeti konszenzus ("pragmatikus patriotizmus" és/vagy államférfiúi erények) esetén." Gyakorlatilag ez a két mondat kb. mindent elmond a koncepcióról (akinek örömet okoznak az ennyire kusza mondatok, annak érdemes végigolvasnia a projekt honlapját). A Batthyány teret a Kossuth térrel S alakban összekötő gyalogos híd akár vonzó is lehet, de a rátelepített üzletek már talán nem mindenkinek. Ugyancsak fura "a fényjátékkal előállított tükörképe,ami egy szabályos növekedési görbe: Magyarország sorsa, fejlődési tendenciája "elmesélhető" vele, 1000-2000-ig, és a jövőbeni fejlődés is "jósolható" — a Duna két partját összekötő időtengellyel."

Harmónia hídja Egyszer (2005-ben) éppen ezzel a fantázianévvel vették elő a déli gyalogoshíd ötletét, merthogy a művészetet (Nemzeti Színház, Művészetek palotája) és a tudományt (lágymányosi campus) kötné össze. Valójában már felmerült a megépítése a kilencvenes évek elején is, a világkiállítás terveiben. Akkoriban az volt a fő érv ellene, hogy itt a legszélesebb a Duna és amúgy sincs erre igazán gyalogos forgalom. Időközben fellendült a város déli része, igaz a folyó nem lett keskenyebb. Mindenesetre 2006-ban ismét előkerült az ötlet, ezúttal választási program formájában.

Fidesz-hidak A legutóbbi parlamenti választásokon két gyalogoshidat is ígért a Fidesz Új Budapest-terve a fővárosnak. A fent említett mellett egy különlegeset a Vigadó tér és a Várbazár közé, melyen keresztül a kisföldalatti is átment volna a Széchényi Könyvtár alatti végállomásához. Erre a vonalra azonban már többször is terveztek gyalogos hidat - mindannyiszor különlegeset.

"Károly-híd" Ennek az ötletével 2003-ban rukkoltak elő Bojár Ivánék, de a sok SZDSZ-prominens támogatása ellenére sem tudták elfogadtatni a városházán. Az elutasítás indoklása szerint sem városképileg, sem technikailag nem volt kifogástalan az elképzelés. Budapest "Károly-hídja" szintén S alakú lett volna, ráadásul kétszintes: felül parkokkal, alul boltokkal.

Csavart csövek A Szeretem Budapestet mozgalom pályázatára is érkezett erre a helyszínre egy terv ami három egymásba csavarodó csőből álló hidat mintázott. A négy méter átmérőjű csövek közül az egyik – egy gyalogos – az alsó rakpartokat kötötte volna össze, míg a felső rakpartok között két másik csövön lehetett volna átkelni: az egyiket gyalogos, a másikat kerékpáros közlekedésre tervezték.

Budapest 2010 Nincs budapesti pályázat gyaloghíd nélkül! Az európai kulturális főváros elnyerésére beadott pályázatban éppen a Szabadság-hídtól délre a buborékosított Közraktárak mellett jelenik meg a kétszintes változat, ezúttal burokban. /lásd nyitókép/

Libegők. Bár nem vág ide teljesen, de mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy Szeretem Budapestet pályázatára nem csak hidak, hanem lanovkák tervei is készültek. Egy a már említett dél-pesti vonalon a "Harmónia hídja" mentén, a másik sokkal merészebben a Citadellát (!) kapcsolta volna össze a Belgrád-rakparttal.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest híd duna belváros gyalogos v. ker xi. ker ix. ker i. ker belső-ferencváros

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr31663185

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr Kangörény 2008.09.15. 09:40:14

Mit lehet ezekre mondani?! Azon kívül, hogy megint ellopnának belőle pár milliárdot, még jól is elsülhetne némelyik.

0xFFFF 2008.09.15. 09:58:28

Van ott elég híd. Máshol viszont kéne még.

miezitt (törölt) 2008.09.15. 10:51:28

A Lanchidas otlet is nagyon klassz, es az S alaku setalohid is!
Barcsak valamelyik megvalosulna!
Az utobbiban mar nem remenykedek, az is valszeg ugy sulne el, mint a nemzeti, vagy az utolsolso pillanatban atadnak a munkat a rajknak, azmeg csinalna a dunanara egy masik formedvenyt a lehel-urallomas melle.

felucca 2008.09.15. 11:05:26

Szörnyűségesnek tartom, hogy ha gyaloghíd, akkor mindenki csak a Belvárosra tud gondolni. Kisföldalatti átmegy a gyaloghídon Budára, ó persze! A nagymamámnak, ha áramszedője lenne, akkor ő meg trolibusz lenne.
A Dózsa György út vonalában miért nem lehet még mindig átmenni a Margitszigetre, és tovább a Kolosy térre gyalog? Azért, mert ez hirtelen százezer angyalföldinek hozná elérhetrő távolságba a Margitszigetet?

zebu_ba 2008.09.15. 11:07:15

Lánchíd hétvégekénti lezárása is komoly zűröket okoz, de a kis forgalom miatt még épp elfogadható kompromisszum. A teljes lezárást semmi esetre sem támogatom, ugyanis nincs valódi alternatívát jelentő útvonal a járművek számára. Csak növelné a káoszt a Belvárosban és Budán.

Ex Termesz · http://karvolt.blog.hu 2008.09.15. 11:11:38

jójó, de mikor lesz autós híd a kisböske mellett/helyett ?

szépmező 2008.09.15. 11:21:19

a Lánchíd lezárása a legnagyobb baromság amit valaha is hallottam. Abba kéne már hagyni ezt az idióta autóellenes hozzáállást.
És ami sokkal fontosabb: a Lánchíd úttestjéről nem is lehet látni semmit, kilátás nuku.

Ettől függetlenül egy gyalogoshíd tényleg érdekes lehetne.

Czigler Zsolt 2008.09.15. 11:25:43

Alighanem az utóbbi idők városrendezési fantazmagóriái közül ezek számíthatnak leginkább citromdíjra,hisz izléstelenségük , arány- és ár-érték-arány-tévesztésük minden máson túlmutat.
Ha végre gondoskodva volna a középtávú forgalom belváros alatt történő átvezetéséről egyből át lehetne adni a Lánchidat a gyalagosoknak,bringásoknak,babakocsisoknak pont ott,ahol egyedül van értelme átsétálni p.-ből b.-be,egyben lehetne jólevegősíteni azt a nyomorult kis 2x1 km2-t,ami a Batyitól a Budai Vigadóig és a Parlamenttől a Pesti Vigadóig terjed.
Hihetetlen,hogy ebben az ügyben is mindig az egyéni érdek,dicsőségvágy,pénzeltüntetési óhaj győz a közérdek fölött.Mellesleg Európában ez a modell /ti.:lezárt belváros/ nagyvárosi szinten legalább 20 helyen látható.Vagy 40.Számolgassatok!

v.l 2008.09.15. 11:30:43

1. mindegyik hidra szukseg van, jelenleg is, es a belathato jovoben is a kozlekedeshez. persze, ha megszuntetjuk az v. keruletben a lakoovezeteket, akkor eltekinthetunk az odavezeto hidaktol is, valoban, ennek azert latom a letjogosultsagat...

2. gyaloghid??? mibol? az en adoforintjaimbol _elobb_ epuljon meg az acquincumi hid, epuljon min. 1 hid del-budan (hengermalom vagy albertfalva), de inkabb mindketto, bovitsek fel a meg el sem keszult m0-at vegig autopalya szintre, epitsenek rendes tomegkozlekedest budapesten, ezt birja is eltartani a varos, es majd _ezutan_ lehet gyaloghidakra kozpenzt kolteni.

eszem-faszom megall.

Kniight 2008.09.15. 11:34:17

Gondoljatok bele abba is hogy ősztől tavaszig az időjárás miatt nem lehet használni a gyaloghidakat.

Amikor a BME-re jártam jó időben átsétáltam a Lágymányosi hídom meg a Petőfin, de esőben, szélben, fagyban aligha.

Mennyibe kerül egy gyaloghidat megcsinálni? És mennyibe egy rendeset? És az utóbbi mennyivel hasznosabb?

Póniló 2008.09.15. 12:11:40

Kniight, nem értek egyet, Londonban januárban kb 0 fokban, nagyon szeles időben is zsúfolt volt a Millenium Bridge.
Amúgy szerintem nagyságrendekkel olcsóbb egy gyaloghíd, és élhetőbbé teszi a várost, kuriózum lehet, látványosság. Nem csak a hasznosságot kell nézni egy beruházásnál.

kontraszt 2008.09.15. 15:52:20

bp-en hány híd van?
alatta, felette hány van?
hányat terveznek budapestre a következő 10-15 évben (még 3-at)
hányat terveznek pesten kívül ? (talán 1 ?)

mondom mindezt budapestiként

Rohadtul nem ez a legnagyobb gondja a fővárosnak. Azt meg puszta dekadenciának és pazarlásnak tudom csak felfogni, ami londonban millenium bridge néven megépült, de az egy olyan társadalom ami megteheti. A miénk nem az.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2008.09.15. 21:11:16

Én is inkább a Margitsziogetre vezetnék át gyaloghidat Pestről. Igaz, hogy hosszú-hosszútávon bezavarna ha meghosszabbítanák az Újpesti rakpartot, de ennek úgyis minimális az esélye. Arra a 10-15 évre pedig jól jöhetne oda egy gyaloghíd (ha már úgyis szaporodnak arrafelé a lakóparkok).

ibn_battuta 2008.09.17. 09:58:09

Valóban nem egy gyalogoshíd a legégetőbb szükséglet Budapesten.

Kontrasztnak és másoknak:
Azért máshol is épülnek hidak. 1990 óta: Esztergom, Szekszárd, Dunaújváros, illetve Budapesten a Lágymányosi, és a tegnap átadott Megyeri. A Tiszán épült egy új híd Szolnoknál, nemsokára Szegedtől északra is lesz egy új híd.

Dráva utca - Margitsziget - Kolosy tér:
Nem lenne jó ötlet a Margitszigeten keresztbe átvezetni egy mini-autópályát. De mondjuk egy alagút a Dráva utcától a Zsigmond térig elég hasznos lenne (bár baromi költséges, az igaz).

A pesti alsó rakpart északi végén viszont lenne elég hely egy kis hajóállomásnak, onnan lehetne nyári hétvégéken hajót indítani a szigetre. (Bár a pesti oldalon nincsen jelentős tömegközlekedési kapcsolat.)

Szerintem sokkal fontosabb és hasznosabb lenne az elővárosi vasútvonalak összekötése a föld alatt, néhány belvárosi megállóval. (Pl. Kelenföldi pu. - Villányi út - Hegyalja út (eddig meglévő síneken) - Tabán - Vigadó tér - Kossuth tér - Nyugati pu. (új alagút)). Ezáltal a dunántúli és az északi elővárosi forgalmat össze lehetne kapcsolni, és jelentősen csökkenne a Budapestre autóval bejárók száma.

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2008.09.17. 12:25:07

Olvass kicsit figyelmesebben, a Margit-hídra vezető gyalogoshídról volt szó. Annak tényleg lenne értelme.

Perillustris 2008.09.18. 14:12:34

"Lánchíd hétvégekénti lezárása is komoly zűröket okoz, de a kis forgalom miatt még épp elfogadható kompromisszum. A teljes lezárást semmi esetre sem támogatom, ugyanis nincs valódi alternatívát jelentő útvonal a járművek számára. Csak növelné a káoszt a Belvárosban és Budán."

Én pedig maximálisan támogatom egy, a Budai Vártól induló, az autómentes Lánchídon át vezető, a Hősök teréig futó sétány tervét, ami csodát művelne a környékkel.


"gyaloghid??? mibol? az en adoforintjaimbol _elobb_ epuljon meg az acquincumi hid, epuljon min. 1 hid del-budan (hengermalom vagy albertfalva), de inkabb mindketto"

Hol vannak az adóforintjaid? Elárulom: a közösben. Ott, ahol a gyalogosok adóforintjai is. Úgyhogy teljesen normális, ha ebből szívesen látnának, látnánk valamit, ami nekik, nekünk jó.


"Mennyibe kerül egy gyaloghidat megcsinálni? És mennyibe egy rendeset? És az utóbbi mennyivel hasznosabb?"

Ha a BME-re jártál, talán utána is tudsz nézni, ha akarsz. Ne feledkezz meg arról sem, hogy mekkora forgalomnövekedést zúdit az adott városrészekre egy vegyes használatú híd. Persze gondolom ez kizárólag akkor érdekelne, ha ott laknál, ahol kijelölik a nyomtávokat, s történetesesen ott is szeretnél élni a továbbiakban is.

kzol 2009.02.26. 17:10:32

@Kniight: Ne viccelj, Kelenföldről jártam a Közgázra, ha nem jött 49-es villamos, akkor Gellérten leszálltam, nem vártam 47-est, hanem azt az 500 métert lesétáltam. Mindenféle időben. Meg volt olyan csoporttársam, aki ott parkolt, amikor már a Közgáznál fizetni kellett és ő is elég sokszor sétált oda-vissza.

UNIOHID · www.uniohid.hu 2009.04.08. 12:41:22

"...ami sokkal fontosabb: a Lánchíd úttestjéről nem is lehet látni semmit, kilátás nuku.

Ettől függetlenül egy gyalogoshíd tényleg érdekes lehetne."

Okos beszéd!

Quick_6 2009.06.14. 11:02:03

Épüljön meg az Albertfalva és a Galvani híd délen, valamint építsék föl újra az Erzsébet hidat amin az M1-át tud menni Budára. Továbbá gyaloghíd a Margitszigetre, Aquincumi híd.
süti beállítások módosítása