földalatti

Bár a legtöbb figyelmet azért kapta a napokban a Kossuth tér, mert az épülő mélygarázs gödrét fel kellett tölteni vízzel, történt ám ott más izgalmas dolog is. Olyan, ami ráadásul nem csak hetekig marad hír, de évtizedekre meghatározhatja a tér arculatát. Előkerült ugyanis Európa első légkondicionált épületének hűtőrendszere.

Az Országház volt ugyanis az első mesterségesen hűtött középület Európában. Az egykori jéghűtésről én is írtam már: "ennek az volt a lényege, hogy úgynevezett légkutakba elhelyezett jéggel légkondicionálták az épületet. (A félreolvasást megelőzendő, nem légutakról, hanem légkutakról van szó, vagyis nem a képviselők szopogatnak jégkockákat)."

Tulajdonképp ez a rendszer működik ma is.

Azt azonban mostanáig nem tudtam, hogy nem ez volt az első megoldás. Az eredeti konstrukcióban két, téren elhelyezett szökőkút légpermetén át jutott a levegő egy alagútba, azon keresztül pedig az Országházba. Nem csak a víz, de a hosszú folyosó pincehidege is klimatizálta a levegőt.

Azután amikor 1927-ben átrendezték a teret, felállították Kossuth szobrát, a szökőkutak útban voltak, elbontották. Vízpermet nélkül nem hűtött  többé a berendezés, új megoldás után néztek - ekkor épült meg az ismert jéghűtő.

Az egykori hűtőrendszer sorsáról senki nem tudott semmit, de a tér rendezésekor felmerült, hogy talán meg van még belőle valami. A Steindl Imre Programot vezető Wachsler Tamásék próbaképp kicsit "megkapirgálták" a feltételezett helyet, és kiderült, hogy a téglával kirakott földalatti építmény ma is megvan, csak feltöltötték földdel, az Országház alá vezető járatát pedig elfalazták.

Mivel az eredeti tervekben nem szerepelt ez az építmény, kisebb harcot indítottak a tervek módosításért. Úgy néz ki sikerrel. Ha minden igaz, az alagútban berendezett lapidáriumnak - vagyis kőtárnak - lesz majd ezen a ponton vége, felül pedig alighanem üvegbetonnal fedik le.

Az alábbi és a nyitóképen (mindkettő Wachsler Tamás fotója a Flickr-ről) jól látszik az egykori kútház szerkezete.

kútház

 

A szemben levő fal az egykori alagutat zárja el. Azért ilyen szép íves, hogy ellentartson a földtömeg nyomásának.  A kútház közepén oszlop állt, mely abban a nyolcszögformára faragott kőben végződött. Onnan indultak azután a téglával rakott boltívek: ezek kezdeménye látható a kép közepén.

Nálam szokás szerint csak telefon volt, szóval az alábbi fotók csak dokumentumértékűek, de a lényeg látszik rajtuk. Az elsőn Pápay Balázs, építész látható a zárókőnél.

IMG 20130605 082648

Az alábbi két képet pedig csak a méretek szemléltetésére tettem be. Ugyanis igazán csak az épp fényképező Wachsler Tamással látszik, milyen hatalmas is a nélküle nem is olyan mélynek látszó egykori kútház.

IMG 20130605 081616

IMG 20130605 081756

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest régészet töri átépítés országház lipótváros v. ker kossuth lajos tér

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr975349313

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.06.10. 11:13:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

il_capitano · http://www.paperboat.hz 2013.06.09. 10:25:27

Wow :) Azonban ha jól tudom, az Opera előbb kapott hasonló légkondicionáló rendszert, mint az Országház - tekintve, hogy hamarabb készült el.

Prof. Dr. Simon Templar 2013.06.09. 12:36:05

"Az eredeti konstrukcióban két téren elhelyezett szökőkút légpermetén át jutott a levegő egy alagútba, azon keresztül pedig az Országházba."

Ezeket a szökőkutakat nem lehetne rekonstruálni?

tótágas 2013.06.09. 13:21:20

Nekem is pont ez jutott eszembe. Biztos másnak is. vajon miért nem szólnak erről? @Prof. Dr. Simon Templar:

klímás 2013.06.09. 15:12:29

Ezt az alagutat a 80-as években a mostani beszívó-akna felől kibontattam, ide kerültek volna egy új klímarendszer elemei. Pénz híján visszafalazva...

kékharis 2013.06.09. 16:09:14

"két téren elhelyezett szökőkút"?? Nem a téren elhelyezett két szökőkút, édes, drága szerző? :)

Bird 2013.06.09. 20:27:10

Hogy jut eszetekbe a szökőkutak visszaépítése? Hiszen azok nem voltak ott 1944-ben, márpedig csak az akkori állapot jöhet szóba...

MoxNox 2013.06.09. 21:36:50

@kékharis: Két, téren elhelyezett szökőkút akart az lenni.

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2013.06.10. 07:32:43

@kékharis: :) igen, egy vessző kimaradt, de bebiggyesztem. Köszi!

Xebulon 2013.06.10. 08:41:11

Nevében a végzete - azért szökőkutak, mert megszöktek.

Kelly és a szexi dög 2013.06.10. 08:54:19

eddig sem hiányzott, be kellene temetni

Link elek 2013.06.10. 09:02:31

@Bird:
a Hitler tér is visszakapja a 44-es nevét?

2013.06.10. 09:05:05

@Kelly és a szexi dög: Edisonnak is ezt mondtad volna amikor megalkotta a villanykörtét?

Fejesrob 2013.06.10. 10:14:41

@Link elek: Látom, bassza a csőrödet, hogy visszaállítják az eredeti állapotot.

Bp. rengeteg épületét, terét a kommunisták igénytelensége tette tönkre. Az hogy Demszkyt, Gyurcsányékat ez nem érdekelte, inkább ellopták a pénzt, hála az istennek már nem érdekes.

De mi többiek örülünk annak, hogy végre alakítják át a komcsi fosokat a 45 előtti állapotukra.

Józsi bácsi, a frappáns visszavágások nagymestere 2013.06.10. 10:41:26

@Fejesrob: a Parlament 1904-ben készült el, a térrel együtt, a '44-es NEM az eredeti állapot. remélem amúgy egy pesti bérházban laksz, és ott is visszaállítják a '45 előtti állapotokat, és a wc-t kirakják a folyosóra a lakásból...

Nand 2013.06.10. 10:59:03

Tudtommal ennél azért csavarosabban volt a hűtés megoldva. Az elszívott levegő útjába tették a jeget, hogy aztán a "hidegét" egy hőcserélőn keresztűl átadják a befújt levegőnek. Ennek a megoldásnak az az előnye, hogy így a befújt levegő nem telítődött a jég párájával, szárazabb hideg levegőt nyertek vele.

hollario 2013.06.10. 11:01:56

@Fejesrob: Téged kellene visszaállítani az 1945-ös állapotodba.

spinat 2013.06.10. 11:09:44

na de mit keres ott george lucas?

lobster thermidor 2013.06.10. 12:18:23

Elismerve a feltalált hűtőrendszer építészeti, technikai érdekességét, és értékét, azon azért konkrétan nevetnem kellett, amikor azt olvastam a posztban, hogy Wachsler Tamásék "kisebb harcot indítottak a tervek módosításért".

Vajon kiben tisztelhetjük az ellenfelet?
Talán esetleg a mesebeli hétfejű sárkány lehetett, mert a Kossuth téren eddig egy éjszaka alatt döntöttek 100 éves fákról, növényzetről, helyeztek át szobrokat, dúltak fel mindent úgy, ahogy a fentebb említett úr, és ötletadó gazdája parancsolta.
Bár ha végiggondolja az ember, a sárkány is csak gyarló lélek, ezért 7-ből legalább 5 feje fideszes, hogy kijöjjön a választási kétharmad.

tengier1 2013.06.10. 13:07:53

@lobster thermidor: Emlékszem nemrég tüntetés volt a római parti, "mentsük meg a fákat, nem kell mobilgát" címszóval. Ma is így gondolod? Minden amit építenek rossz, minden amit építenek, de fogalmad sincs róla, hogy ettől "ketyeg"a világ, az szar mi?. pffff hülye,most menj tüntetni a gátak ellen...

D.O.N 2013.06.10. 13:24:52

Győrben, az egykori Dunakapu tér helyén megtalálták a győri vár Duna bástyájának maradványait, amit 1939-ben az akkori ipari igények miatt beomlasztottak, s az alatta található kazamata rendszert annak maradványaival töltötték föl. Ezután alakult ki az akkoriban Sztálin térnek, majd végül Dunakapu térnek nevezett terület.
A helyi fideszes kétharmad és holdudvara elhatározta, hogy a 2009-ben botrányosan felújított Széchenyi téren (leletrombolás, teljes talajcsere, középkori emlékek elpusztítása, amelyért 75 milliós örökségvédelmi büntetést szabott ki a városra az örökségvédelem) ízléstelenül (értsd: nem a rendelkezésre álló eredeti tervek alapján készített) felújított Lloyd házban kialakított irodáknak valahol a közelben kell egy parkolóhely, mert anélkül - ahogy a mai állapot is mutatja, csak egy üres épület lenne. Elindult hát a Dunakapu tér "rehabilitációja", vagyis a győri mélygarázs-mutyi.
Egy helyi városvédő egyesület vette védelmébe a Duna bástyát. Felkutatták az eredetét, a város történelmét, levéltárakból összeszedték az összes meglévő hadmérnöki dokumentációt, hogy bebizonyítsák, a bástya rekonstruálható, és a sokat szidott velencei charta szellemében revitalizálható is. A tér helyére tervezett mélygarázs helyett turisztikai központot szorgalmaztak, a bontás helyett az örökségvédelmi törvényre hivatkozva megőrzést, és az építmény jellegéhez illő újrahasznosítást követeltek. Az ásatások során rendre előjöttek azok a falak, amelyeket az egyesület pontosan meghatározott a levéltári anyagok alapján.
Ekkor elindult a városvezetés politikai hadjárata, igyekeztek dezavuálni az egyesületet, vezetőségét megfosztották szakmai karrierjétől, a helyi városi pártlapban (mert ugyan városi újságnak nevezik, de tartalmát és formáját tekintve a "régi időket" idézi) személyüket is számos támadás érte. Tudni kell, hogy a város polgármestere volt azon kezdeményezők egyike, akiknek akciója nyomán szétverték az örökségvédelmet Magyarországon, s ebben kizárólag a Duna bástya ügye inspirálta.
Nem szaporítva tovább a szót, a helyzet ma úgy áll, hogy a bástya 70 %-ban fel van tárva, a most levonuló árvíz kicsit ugyan megáztatta, de stabilan állnak a 400 éves falak. A városvezetés folyamatosan változtatta az elmúlt évek során a területre vonatkozó terveket, most éppen egy háromszintes mélygarázst terveznek a Mosoni-Duna partján álló egykori várvédelmi műtárgy egyik sarkába, s annak egyik szintjéről üvegfalon meg lehetne szerintük csodálni egy kettő négyzetméteres falszakaszt az egykori hatalmas bástyából.
Az egyesület elkészített egy alternatív javaslatot, még 2010-ben. Ezt a város nem hajlandó tudomásul venni, nem tekinti tárgyalás alapnak. Azonban a híres-hírhedt rakparti út ötletét szépen lemásolta róla. A gond ezzel az, hogy ezt az utat a legkisebb víztöbblet is tökig eláztatja, mert az egyesület által tervezett úttól pont annyiban tér el, amennyiben nem veszi figyelembe, hogy ártérben van, közel a folyóhoz, s ezért komoly védelmi rendszerre lenne szüksége.
Győrben tehát erőből akarnak egy beruházást immáron 4 éve kivitelezni, azonban a város ellenségeinek kikiáltott egyesület tagjai nem engedik elpusztítani a magyar nemzet egykori büszkeségét, Európa védőpajzsát, azt a megmaradt győri várat, amiért annak idején Európa-szerte imádkoztak, az utak mentén kereszteket állítottak (Raaberkreuz), mert tudták, ha Győr elesik, vele bukik Bécs is.
Ma ugyan az osztrák sógorok ezt már nem éreznék meg annyira, de a győrieknek örök vesztesége lenne, ha ez az emlék végképp elkallódna.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.10. 14:12:00

és ezeket úgy kellett megtalálni?!

Nem tudták megnézni a terveket, Vagy nincsenek meg az origi tervek?!

2013.06.10. 14:13:16

Nem tudom, miért bűn az, ha valaki a régi kor Budapestjét jobban szereti, mint a mait … Emlékszem arra, mikor még a libsik, meg édes lelki tesóik, a reformkomcsik a '80-as évek nosztalgiahullámában a nyálukat csurrantották, meg a bránerüket meresztették a Klösz György fotóitól, meg a Ráday Mihálynak csápoltak. Amit ma ők, vagy szellemi örököseik művelnek, az maga a szánalom.

Néha azt se tudjátok már, mit gyűlöljetek jobban abból, ami régi, a magyar történelmet, vagy a történeti építészetet abban a veszett nagy emberiség-megváltásotokban. Pedig a Monarchia világa volt éppen az - már a későbbi, cuclista paradicsomon kívül, persze, - ahol a (valós és lelki-szellemi) őseiteknek a legmagasabban állt a zászló, és amiből azok a legtöbbet tudták kihozni - ennek persze aztán 1918-1920-ra meg is lett a csodás eredménye ...

Eszementségetekben már odáig juttok, hogy összevonjátok a Hitler teret egy korábbi légkeringtető technológiai megoldással, vagy akár még az egykori szökőkutakat is a mai kormánnyal, aki meg visszakíván egy tiszta, rendezett, és egységes koncepció alapján kiépült világvárost, az ország egykori, irigyelt büszkeségét, az már minimum, hogy a Horthy meg a Szálasi közös fattya, nemde ???

lobster thermidor 2013.06.10. 14:45:53

@tengier1:

A képességfejlesztésével kapcsolatos tanácsadást nem vállalom magamra, csak szerényen javasolni tudom, hogy az ovisokra jellemző hülyézés, és a válasznak gondolt együgyű butaságok firkálása helyett fordítson több időt az olvasásra.
Talán az valamelyest segíti majd az írott tartalmakban rejlő mondanivaló értelmezésében.

2013.06.10. 14:48:49

És valóban, kinn volt az emeletenkénti egyszem WC a gangon, mégse dőlt össze tőle az az amúgy a végtelenségig prüdériás, és állcsúcsig begombolkozott világ.

Mert még úgy is tudtak az emberek VISELKEDNI, kulturáltan és előzékenyen kezelni a helyzetet, és nem csináltak a gangos wc-ből sem malacságokkal összefirkált drogbelövőhelyet, nem hagyták szarosan-hugyosan, nem hánytak bele, vagy köréje, nem használták kukkoldának, nem ott keféltek, és nem véstek glory hole-t a falába, hadd ne soroljam, hogy mit nem még. S nem csak azért, mert meglettek volna a következményei.

Nohát, valójában ettől, az íratlan, emberi alapjaitól volt ÉLHETŐ az az idő, és nem mástól.

2013.06.10. 14:53:32

Továbbá: volt minden háztartásban, annak legkisebb helységében egy vagy több, szintúgy gondosan karbantartott ún. "éjjeli edény", melynek összegyűlt tartalmát a megfelelő időközönként a t. lakók szintúgy ama közös helység gondjaira bízták. Ehhez sem kellett izzadtan, és kínban ugrálva sorban állni, vagy anyázni.

2013.06.10. 16:01:06

Arról már nem is szólva, hogy a külsőbb kerületek bérházainak lakói, a sokszor vidékről frissen felkerült újproletárok számára, akik még a falusi, pottyantós budikhoz voltak szokva, a gang WC-je valóságos science fiction volt, akárcsak az első automobilok, a Zeppelin léghajó, vagy a mozgófényképszínház, és szinte természetes, hogy örvendeztek annak, hogy egyáltalán VAN.

Szóval ne fikázzátok ilyesmikért (se) azt a kort, amelyben nem éltetek, mert ezen az alapon akár még Róma aranyozott márvány csodái, templomai, szobrai, és fürdői is mind eltörpülhetnének a szemetekben, ha összevetnétek azokat a korban (a palotákon kívül, persze) szinte egyedüliként használatos, s pl. Pompeii utcáiról nyílóan is megcsodálható, 6-8-10 személyes, közös latrinákkal ...

én már a fény gyermeke vagyok 2013.06.10. 16:16:21

Legalább már tudjuk mi van a kossuth téri nagyfal mögött. Én is próbáltam szombaton megnézni, de ezek a tekesek baromi gyorsak.

ZBR 2013.06.10. 16:55:43

@ekszvájzed: Lehet, hogy igazad van, de a pottyantós budi saját volt. És emiatt nem feltétlenül volt még csak büdösebb sem, ja és várni sem kellett.

@Fejesrob: Szíves figyelmedbe ajánlom @D.O.N: hozzászólását, akkor is, ha szerinted természetesen ennek is csak a fele igaz.

Netuddki. 2013.06.10. 17:10:54

A csillagkaput még nem találták meg?

2013.06.10. 19:11:42

@ZBR:

Csak szólok, hogy a pottyantós budi se volt saját, pl. az uradalomban, a cselédsoron, vagy a sokszor több család által is lakott tanyán, ott is sokszor csak latrina volt, vagy egyfajta "vályú", az alvégen túl táborozó szegín romákokékról már meg sem említkezve, ahol még budi sem volt, s volt, ahol egyszerűen tényleg csak a félszer vagy a szűr háta megett volt a reterát, a pusztán meg vagy a fonott kerítés mögött, vagy még ott se ...

Ofkorsz, hogy egy budi nem volt oly büdös, hiszen a deszkák likacsain beözönlő anyatermészet már az első perctől firsthand kiaknázta, és az emésztő tartalmát aztán még az emberek sem hagyták ám csöndben összerohadni, hanem alkalmanként szalmával keverve kihordták trágyának, ha már eléggé megtelt - persze, hogy így még a betegség se üthetett ki egy buditól annyira ...

Akit meg rekrutáltak, azaz az összes korabeli legényember, annak a kaszárnya, vagy a tábor latrinája, menetben meg az út széle (jó esetben növényzettel ellátva, ami ráadásul nem szúr vagy csíp) volt az egyetlen megoldás, 2-3 évekig is, tehát az intimitás, meg a bizalmas családi kör totál kizárva. Szocializálódott egyedek voltak azok, kérem, nem ám olyan puhány, atomizált szigetemberek, mint ma ... :)))

Szóval a saját, szépen faragott szívecskés ajtajú budi is szinte csak a módos gazdáknak járt, (későbbi szóval: a "kuláknak" meg a "középparasztnak") mert az agrárproletár bizony gyakorta nélkülözte a privátim árnyékszék nyújtotta, otthonias melegséget ...

2013.06.10. 19:37:16

@ZBR:

Valamint itt kell megemlítsem, hogy a vegyes eredetű emberi ürülék halmain tenyésző legyek légiói, főleg az ínséges, élelem- és gyógyszerhiányos, és nagy embertömegek mozgásával járó, betegségeket is összevissza hurcolászó időkben, mint pl. a két világháború, a tífusz és a vérhas hárványainak első számű forrásai voltak, minden általuk kedvelten fogyasztható dolgot beköpve.

Olyannyira, hogy az állami egészségnevelő politika és annak felvilágosító propagandája különösen nagy súlyt fektetett a budik és latrinák fertőtlenítésére, kőporral, vagy mésszel leöntésére, rovarporral (pl, a korban elterjedt, később betiltott DDT) beszórására, hogy az efféle gondoskodásra neveléssel a járványokat visszaszorítsa. A falvakat és a tanyákat sokszor egész brigádok járták, felcserekkel az élen.

Meg lehet nézni, e szempontból pl. micsoda veszély napjanikban a fővárosban eltömegesedett, és nagyrészben már a teljes lecsúszottságba jutott hajléktalanok városszerte, mindenféle illemhelyhasználat nélkül lerakott ürüléke, a mindenféle bennük tenyésző rémség szabad forrásaként ...

Dohányzó Zsiráf 2013.06.11. 11:48:44

Felmerült bennem, mint laikusban a kérdés: ha a Duna és a most épülő Kossuth téri mélygarázs között olyan vékony a fal, hogy most meg kellett támasztani (ezért töltötték fel), akkor vajon mi lesz a legközelebbi árvíz idején, mondjuk 3-4 év múlva, amikor már készen lesz a mélygarázs? Azt is felöltik vízzel?
(4629 karaktert írhatnék még, de kezdetnek elég lesz ennyi is.)

2013.06.11. 14:52:05

@Dohányzó Zsiráf:

Nem kell semmit sem feltölteni vízzel ... a 21. század technikája van olyan fejlett, hogy az ilyesfajta térelválasztást mesterséges kitámasztással, beépítésekkel, vastagításokkal, egyéb bővítésekkel megerősítse. Akár még a Duna medre irányából is. (De szinte már maga az épület belső falazatának anyaga is elég, ha több rétegből áll, azaz az ún. kompozit eljárással készült.)

E vízvédelmi technikák már a felszín alatti bányászat kezdetei úta fejlődnek (lásd: mélyépítés). A tengeralattjárók acélfalairól meg már nem is beszélve.

Úgyhogy építhetnél oda pl. 3 emelet mélységű mélygarázst is, és már akár olyan fallal is, a folyó felől, amely csak 0.5-1 m. széles ugyan, de mint a belső falazat jól megválasztott anyaga, mind pedig az építménynek a hatékonyan tervezett merevítő szerkezete által jól elosztott belső nyomása képes ellenállni egy extrém módon megnövekedett víztömeg külső nyomásának.

2013.06.11. 15:02:58

@Dohányzó Zsiráf:

Bocsi, persze, ha baromságokat beszélnék, mert nem vagyok mérnök, még csak közelítve sem, csak a világban eddig elért különleges építészeti teljesítmények nyűgöznek le.

Több rétegből összesajtolt masszív falak egyenlőre csak gépjárművekben, űrben közlekedő, vagy vízi alkalmatosságokban találhatók. Épületeknél viszont van pl. már üvegbeton is ...

Esetünknél a megerősített vasbeton, meg egyéb, újabb rejtelmek játszhatnak, amikről lövésem sincs, talán az, ha a fentről jövő nyomást növeljük az épületen, (pl. hogy a felszín felett is legyen, legalább egy "földszintje"), az kifele, oldalirányba hat, és így az onnan ható víznyomásnak is jobban ellenáll.

de megnyugtathatlak: sokszor még egy többszörös, akár még acélkapcsokkal is erősen összetartó téglafal is elég, ha jól van súlyozva ... :)))

Dohányzó Zsiráf 2013.06.11. 18:51:00

@ekszvájzed: köszi szépen a választ, mondom, én sem értek hozzá, csak így felmerült bennem, mint laikusban, hogy vajon ezzel mi lesz a helyzet :) ?égpedig 2 okból:
1. láttam, h a mélygarázst annak ellenére is meg kellett "támasztani" vízzel, hogy egyébként már ki van betonozva;
2. eszembe jutott a batthyány téri akció, amikor a hév-alagút födémjét kellett lenyomni mindenféle FKF- meg BKV-járművekkel
...és kíváncsi voltam, egy hasonlóan Duna-közeli mélyépítménynél miféle problémák léphetnek fel.

Sátán meg a Jocó 2013.06.11. 21:27:44

@Dohányzó Zsiráf:
1. az egész pontosan mit jelent, hogy "ki van betonyozva"? Szerkezetkész? Vagy láttál egy betonyakármit? Még nincs kész...
2. ott azért kellett lenyomni, mert az alagút ALÁ megy be a víz, ergo az alagút úgy viselkedne, mint egy horgászúszó.

+1: a falról: a hidrosztatikai nyomás egyedül a vízoszlop magasságától és a nyomott felület nagyságától függ, ergo teljesen mindegy, hogy egy Dunát kell megtartani a másik oldalon, avagy egy hasonló vízmagasságú, de pancsikoló medencényi vizet tartalmazó akármit.
Fura, de így van.

Azaz egy egyszerű integrállal kiszámítható a nyomás, de gondolj a mobilgátakra - hogy a fenébe fogja vissza azt a rohadt sok vizet néhány alugerenda.
Na, az is pont emiat a fentebb említett összefüggés miatt működhet.

rdi 2013.06.13. 15:26:55

@D.O.N:
DON! Nekem is rögtön a győri Duna-bástyával való párhuzam jutott az eszembe. Győrben hasonló a helyzet: mélygarázs-építés közben értékes leletek bukkantak elő.
Sajnos Győr vezetése azokat nem megőrzendő értéknek, hanem a "fejlődés" akadályának tekinti.

D.O.N 2013.06.13. 16:28:29

@rdi:
A legszomorúbb az egészben, hogy ugyanennek a garnitúrának már volt egy hasonló erőből kivitelezett beruházása, s ma már ezt úgy kommunikálják, hogy mekkora áldozatot hoztak azért, hogy a Széchenyi tér élhetőbb legyen. A koncepció nagyon hasonló: a holdudvarba tartozók felvásárolták a teret övező ingatlanok egy részét, s étterem étterem hátán helyzetet teremtettek, azok teraszai pedig a tér legalább 30%-át lefedik. A Duna bástya helyére ugyanezt a "berendezést" álmodták meg, több ingatlan megvásároltak már, s zsebekben van már az ígéret a teraszengedélyekre is.
Pintér kijelentése, miszerint végre a BM foglalkozhat azzal, hogy holmi régészek ne akadályozhassanak indokolatlanul beruházásokat, azt vetíti elő, hogy ennek a rezsimnek nem érdeke az épített örökség megóvása.

Disznó Úr 2013.06.24. 17:34:06

A legszebb szemetesek Kolozsváron voltak Funar idejében. Az összes a román nemzeti színekre mázolva, érdekes képzettársításra adott alapot, ahogy gyömöszöltem beléjük a szemetet.

c.vieri 2013.07.03. 23:01:42

Azért nem kell majd később a mélygarázst teleengedni vízzel, mert akkor már bent lesznek a most még nem meglévő födémek, merevítőfalak. Azok adni fognak egy olyan merevséget, hogy nem lesz szükség hókuszpókuszra. Most még, hogy a zárófödém nincs kész, a fal felülről kidőlt volna. Ezután felül is ott lesz a merevítést adó födém, és ennyi. (a nyomást, ami keletkezne, a födém veszi fel, tovább adja a túlsó oldalon lévő falnak, ami mögött viszont föld van, nincs hova dőlnie) Ennyi az egész, röviden, közérthetően :)

Bölcs Lázadó · http://bolcslazado.blogspot.com 2013.07.30. 09:54:34

lehet hogy érdekes, de geci ronda, mint a szar. ennél csak a harcsafejű orbán feje rondább.

Albu 2014.06.30. 00:20:30

Úgy nézem, sikerült a módosítást keresztülvinni! : )urbanista.blog.hu/2014/04/21/mi_ez_egy_kozepkori_urhajo_nem_uj_foldalatti_kiallitohely_epul_budapesten

Amúgy hihetetlen, mennyi fasz hozzászólás jött ehhez a cikkhez, kár volt végiggörgetni is (a fejleményt kerestem).
süti beállítások módosítása