Volt a Széll Kálmán tér feltámasztására ugye egy lyukacsos űrsajt terv, aztán egy gyepes napvitorlás változat, de végül sem egyik, sem másik nem valósul meg. Hogy pontosan miként alakult a tervek sorsa, azt ebből a cikkből tudhatjátok meg. Itt van viszont a "végleges" terv, amit alighanem el is készítenek majd (a BKK honlapjáról lehet letölteni a több mint harminc megás pdf-dokumentációt róla). Nem annyira látványos, de megvalósíthatónak tűnik és vannak benne jó (meg kevésbé jó) ötletek.
Akkor részletesen végigvettem, mi az, ami tetszik és mi az, ami nem az elképzelésben, a felmerült kérdésekre pedig maguk a tervezők válaszoltak. Lássuk mik tetszettek/zavartak akkor és mennyiben módosultak azóta ezek.
1. "A Vár méltó kapujának kialakítása"
Az előző terv valóban "kapu" volt, ez nem lesz az - persze alighanem szerényebb összegből megvalósítható. Szégyenkezni mindenesetre nem kell vele, mutatósnak mutatós lesz. Igaz a cikkcakkos fénypászmák kicsit plázásak (például a KÖKI Terminál látványtervein szerepelt hasonló), de ezzel együtt is tetszik.
2. "A budai oldal hegyei, meglévő zöldfelületei szinte összefüggő gyűrűbe foglalják a budai vár és környéke intenzív lakóterületeit. Jelenlegi állapotában a Margitsziget – Germanus Gyula park - Pap kert – Millenáris vonulat megszakad, hiányzik a kapcsolat a Vérmező és a Városmajor felé. Pozícióját tekintve a Széll Kálmán tér, Széna tér, Retek utca vonulat alkalmassá tehető erre a feladatra, városépítészeti koncepciónk ezt célozza."
A fenti idézet természetesen az előző tervből származik és az egyik legfontosabb elemének tartottam. Sajnos ez az, ami szinte teljesen kimarad a mostani változatból. Legalábbis a látványterveken, mert a dokumentációban azért felbukkan, hogyan lehetne zöldebbé tenni. Valószínűleg nem fogják, kár...
3. Kétszintes tér
Klassz elképzelés volt, tök jól vitte volna tovább a mai "felüljáró" koncepcióját - sajnos ez teljesen feledésbe merült. Megmarad viszont a kültéri mozgólépcső elképzelése és egy kávézó a "villamosalagút" felett. A Várfok utca viszont sokak örömére nem lesz sétáló.
4. Óra
Az előző tervben ment volna a levesbe és egy "óraszobor" emlékeztetett volna rá. Akkor azt írtam: "Most azt a szegény-szerencsétlen órát miért nem lehet helyreállítani eredeti szépségében (vagy rondaságában). Miért kell szimbolizálni egy szimbólumot?" Az új tervben megmarad az óra, persze azért nem bírták ki fejlesztés nélkül:
"az ’óra’ megmarad, de új –hőmérővel kombinált- design tartószerkezettel"
A látványtervet nézve hajlamos vagyok megbocsátani: ez a hőmérőként színeződő óraoszlop kifejezetten szellemesnek tűnik.
5. Sportpark, jégpálya
A Volán-pályaudvar helyére jöttek volna. Ezeket is elvitte a takarékosság.
6. Metrófeljáró épülete
Mai szemmel elég értelmetlen műfaj, de a maga korában természetes volt, hogy grandiózus épületeket emeltek a metrókijáratok fölé (erről talán majd egy másik posztban bővebben is írok). Mindenesetre egy olyan alkotás ez a legyezős képződmény, amivel nehéz valami értelmeset kezdeni, de elbontani kár lenne. A korábbi tervekben megszabadultak volna tőle, a mostaniban - ki tudja talán itt is takarékosságból - megőrzik. Viszont jóval szellősebb, könnyedebb lesz - ha már egyszer legyezőnek hívják. Talán az egész térkoncepció legjobban sikerült része lehet.
7. Átkötések
Az előző tervekben nem - vagyis csak a távlati koncepciókban - szerepeltek az átkötések, amelyek elsősorban a gyalogos forgalom számára teszik még vonzóbbá a teret. Itt ha az első ütemben nem is, de a másodikban már szerepelnek az elképzelések.
1. Gyalogos aluljáró a Csaba utca folytatásaként a Várfok utca alatt.
2. Gyalogos átjárás a Vérmező út és a Vár (Batthyány utca) között.
3. Mélygarázs a Margit körút alatt.
4. Átjárás a Krisztina körút és a Városmajor (Ignotus utca) között.
Nagyításért kattintsatok a képre.
Hogy az átjárásokat hogyan, milyen passzázsokkal valósítják meg, főleg a "kertes" Krisztina körút felé, azt nem tudom, de tetszik. Ha valóban megvalósulnak ezek a kapcsolatok is sokat dobhatnak a téren.
Az általános közlekedésfejlesztési elképzeléseket (a 60-as vagyis a fogaskerekű végállomása és a Vérfok utca alatt átvezetett kerékpárút, a BUBI-pont stb.) az alábbi ábrán látjátok:
Nagyításért kattintsatok a képre.