17281253 b198bb2e56fb29288d2a4a45ee9b55ee l

Fotó: Mike from Budapest/skyscrapercity.com

Hivatalos állásfoglalást kaptam az V. kerületi önkormányzattól a Hercegprímás utcai elbontás ("átalakítás") ügyében. Íme:

Állásfoglalás

TárgyBudapest V. kerület, Hercegprímás u. 5. sz. 24547 hrsz. alatti irodaépület szálloda céljára történő átalakításának ügye

 

A Budapest V. ker., Hercegprímás u. 5. sz. alatti ingatlanon zajló kivitelezés ügyében az alábbi tájékoztatást adom.

 

A Hercegprímás u. 5. sz. alatti ingatlanon folyó munkák hivatalos, jogerős eljárások alapján zajlanak. Az épületrészek bontására és építésére szóló jogerős engedély többször került módosításra a vonatkozó jogszabályok betartásával (KVSZ stb.), természetesen a műemlék szakhatóság bevonásával. A munkák során a homlokzati fal részletesebb kutatása is megtörtént, az erről szóló szakértői vizsgálat életveszély miatt azonnali beavatkozásként írta elő a homlokzati fal bontását és az újjáépítést, amelyet az adott tényállásban hatósági kötelezésben kellett előírni. A kötelezésben előírt feltételek szerint a bontás során részletes felmérést végeztek, az eredeti homlokzat pontos leképezése érdekében, a homlokzat az eredetivel azonos geometriai méretekkel és pontosan rekonstruáltan kell elkészüljön. A bontás és visszaépítés dokumentációja szintén rendelkezik műemlék szakhatósági hozzájárulással.

 

Budapest, 2012. november 14.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest szálloda bontás műemlékvédelem homlokzat lipótváros v. ker hercegprímás utca

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr1004907507

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Onlooker 2012.11.14. 20:44:52

Úgy legyen. Megvannak a képek az előtte levő állapotokról. A sajtó figyel, csak ügyesen! ;)

retek. · http://csakaszepre.blog.hu 2012.11.14. 22:04:13

Te jó ég, életek forogtak veszélyben! De most már minden rendben lesz. Pfű!

Fedup Sári 2012.11.14. 22:12:21

@retekblog: Ahogy mondod. A homlokzat bontását bámulni megálltunk egy kollégával úgy két hete az épület előtt, amikor az egyik munkás kezéből kirepült és leesett a samu úgy a 3. emelet magasságában, és ő is majdnem utána...

6. alabardos · http://hatodikalabardos.blog.hu 2012.11.15. 06:21:24

...és időközben a műemlékvédelmet is csendben elbontotta a kormány.
Így megy ez.

innovation 2012.11.15. 08:26:17

Hm... Figyelni kell és szólni, dolgozni, ha mégsem ez lenne a vége!
HA kell, élőláncolunk, tojást dobálunk, bénítunk, vagy valami, csak végre jó történjen ebben az orszgában!!!

hinnyemánahétszázát 2012.11.15. 08:33:04

Elnézést kérek, ha esetleg hülyeséget kérdeznék, de ha teljesen lebontották akkor az eredeti másolata az ugyan már mitől lenne műemlék?

Ennyi erővel a restaurátoroknak sem kéne olyan sokat vesződni a régi képekkel és meg a többi régiséggel, egyszerűen csak le kéne másolni mindent, azt jónapot.

Vajon nem éppen azért lett az egész életveszélyes, mert elbontották mögüle a támasztószerkezetet?

Nem tudom elhinni hogy a 21-században ne lenne képes az emberiség felújítani egy homlokzatot ami kevesebb mint kétszáz éves, és szemmel láthatóan nem volt menthetetlen állapotban.

Nagyon szomorú történetek az ilyenek, „szerintem”.

innovation 2012.11.15. 08:41:50

@hinnyemánahétszázát: Az emberiség képes, de ugye mi itt élünk, Tündérországban. :/ Itt meg bármi megtörténhet. És az ellenkezője is...

ügyelő 2012.11.15. 10:11:28

@hinnyemánahétszázát: pontosítsunk: ez az épület nem áll egyedi műemléki védelem alatt, műemléki környezet szomszéd épület miatt.

borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2012.11.15. 10:53:42

király lesz, zsaluznak egy jóízűt, szúrnak bele pár vaspálcát, aztán kiöntik az egészet betonból.

hinnyemánahétszázát 2012.11.15. 12:27:06

@innovation: Az a baj hogy sajnos nem így van, ugyanis Tündérországban simán megtörténhetne az is, hogy holnap reggel felkelnénk, és ott állna az eredeti fal, előtte meg az utcán ott sunázná a bűnösöket a hétfejű sárkány, de itt ilyen biztosan nem lesz :/

@ügyelő: Köszönöm szépen a kiigazítást. Egy kicsit tényleg más így a történet, de azért a lényeg mégis csak az hogy egy többszázéves épületrész ment békeidőben a levesbe. Kicsit olyen ez mintha a doki vesződés és problémázás heylett szépen kihúzta volna a páciens összes fogát, aztán mondaná hogy: "de nem baj, mert lesz majd helyette szép új műfogsor, és az biza teljesen ugyanolyan lesz mint az eredeti, sőt még jobb is, abban nyugodtan biztosak lehetünk"

VVA 2012.11.15. 12:32:02

Legközeleb a Bazilikát fogják elbontani...

ügyelő 2012.11.15. 12:32:29

@hinnyemánahétszázát: Teljesen igazad van, nem is azért irtam,amit írtam, mert egyetértek a bontással, sőőőt. Sajnos ma első a Befektető érdeke, minden más csak utána jön.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2012.11.15. 13:46:49

Ezek az átalakításnak hazudott bontások az egész belvárosban folyamatrosak. A Dob utca elején (nem a végén - mert ott is) épp belezik a 19-21 épületeit. Annó még feljelentés is lett belőle, hogy áron alul passzolták el Hunvaldék. Most viszont már nincs belőle balhé mégha épp el is tűnik a föld színéről. Hiába, az én bűnelkövetőm jó bűnelkövető, a tied rossz!

2012.11.15. 13:56:42

Persze hogy életveszélyes lett, ha egyszer a tartószerkezetet lebontották mögötte.
Így megy ez. Amúgy jó állapotban lévő épület volt, 1988-ban újították fel. Semmi ok nem volt a bontásra.
Most ha a legjobb forgatókönyv érvényesül (ha!), lesz az utcafronton lesz 21.századi homlokzat-másolat, ami csupán egy illúzió semmi több.

2012.11.15. 13:59:17

@ügyelő: Évek óta mondják (a KÖH is javasolta), hogy a befeketői érdek vs műemlékvédelem szempontokat egyszerűen össze lehet hangulni, ahogyan ezt Franciaországban teszik.
Adókedvezmény, áfakedvezmény annak aki műemlék, vagy műemlék jellegű házat felújít. Érdekltté kell tenni a befekektetőket a felőjításban és megőrzésben.
Ugyanis a műemlék felújítás drága jelenleg, sokkal jobban megérni bontani vagy ezt faszadizmusnak nevezett megoldást alkalamzni. Ez a faszadizmus nem más, porhintés.

Vaandor 2012.11.20. 13:50:18

@SontPent: Így van.
Az az épület jól meg volt építve, de még "félbebontás" után is megállt volna a homlokzat. Csak kellett a hely a darunak, úgyhogy kerítettek egy olcsó szakértőt, meg kihasználták a KÖH kinyírását, aztán hadd szóljon.
A kerület pedig buzgón bólogat, de hát Rogán Tóniéktól mi mást vár az ember?

öt görög 2012.11.26. 17:54:30

sokak szerencséje, hogy még nincs halálbüntetés - kerületi "képviselő"-testület, "befektetők" stb.

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2014.08.25. 22:07:31

Az építőnek akkor is megéri véletlenül leverni a falat a daruval, ha tudja, hogy vissza kell építenie a homlokzatot. Az eredeti homlokzat egy szigeteletlen, 50 centis kőfalon volt, ami nem közlekedik jól a mögé épített monolit szerkezettel. Jobban jár, ha szánom-bánom módra rekonstruálja úgy, hogy beton elé szigetelés, az elé egy hozzá erősített egy soros téglafal, ami a gipszstukkót tartja. Az egész együtt vékonyabb lesz, mint az eredeti volt. Egyen vastagságú stb.
süti beállítások módosítása