Forrás: index.hu

"Egy-két kivételtől eltekintve nincsenek szembetűnően jó épületek a Nagy Lajos királyon. A nagy kivétel számomra negyvenes évek stílusát tükröző Bosnyák téri templom, amelyik még a soha meg nem épült torony nélkül is nagyon nagy hatású. (Sőt lehet hogy csak megszokás kérdése, de nekem sokkal jobban tetszik így, csonka toronnyal, mint a tervezett csúcsossal)."

- írtam 2009-ben és az álláspontomat ma is fenntartom. Mindez csak azért érdekes, mert a napokban merült fel (ismét) a Bosnyák tér rendezése és a Mundo építése kapcsán, hogy befejeznék a soha el nem készült tornyot.

Ilyennek tervezte Rimanóczy Gyula:

bosnyak_teri_templom_terve.jpg

Forrás: Wikipédia

Így néz ki most:

 

~dá~: Csonkatornyú templom

 

Gyorsan zárjuk ki a lélegeztetőgép-faktort: a munkát nem közpénzből, hanem elsősorban adományokból tervezi megvalósítani az egyház, szóval a továbbiakban az esztétikáról essen szó.

Mereven elutasítani minden régi visszaállítását/megvalósítását épp olyan demagóg hozzáállás, mint ragaszkodni ahhoz. A világon erre is, arra is akad elfogadott példa szép számmal, ha tényleg csak a tornyokat nézzük

Van egy csomó "eredeti" gótikus templom ugyanis Európában, amelynek csak a XIX. század végén készült el a tornya: ilyen például az ulmi székesegyház vagy a kölni dóm. Ugyanakkor, ha a párizsi Notre Dame-ot szeretné befejezni valaki, alighanem heves tiltakozást váltana ki - pedig arról is csak pénzhiány miatt maradtak le a csúcsos toronysisakok. 

A magyar templomtornyoknak is megvan persze a története: mondjuk az ócsainak, mely szintén csak a húszas években kapott emeletráépítést, hogy a Mátyás-templom oly sokat vitatott átépítését ne is említsük. (Ezt a "mi eredeti, mi nem" kérdést egyszer jól kibeszéljük majd.)

De ha a közelmúltból szeretnénk példát találni, akkor nem templomnál kell keresgélni, hanem mondjuk az Állatkert Elefántházánál, amelynek keleties tornyát az első világháborúban a törökök kedvéért lebontották - szövetségeseink szerint túl mecsetszerű volt az egy profán állattartó helynek. 1999-ig (!) kellett várni a helyreállításával.

Aztán két éve épp ebből a toronyból fényképezhettem a Zsiráfház frissen épített tornyát, aminek eredetijét a második világháborúban rombolták le. De ott a Ceruzatemplom is, és a példákat lehetne hosszan sorolni.

A Bosnyák téri  Páduai Szent Antal-plébániatemplom viszont szerintem bármilyennek is tervezték, kerek egész így. A Bosi (ez nem valami gúnynév, maga a plébánia is a Bosi Híradó nevet használja) ugyanis épp ettől egyedi, ettől különbözik bármilyen más templomtól.

bosnyak_teri_templom.jpg

Forrás: Wikipédia

Mai csonkja inkább bástya, mint torony, amitől a kőfalak még inkább várszerűvé teszik az épületet. De nem valami rideg erődítménnyé. A főhomlokzat a rózsaablakra emlékeztető hatalmas színes üvegablakával és a teljes szélességben végigfutó árkáddal ugyanis inkább egy hívogató mesebeli házra emlékeztet.

Persze nem akarok abba a hibába esni, mint a pesti művészettörténészek, akik "lemennek" egy kis falu Árpád-kori templomába és ott számon kérik a híveken, hogy miért van műanyag virág a vázában és neobarokk szobor az oltáron. Ez ugyanis nem egy kiállítási darab vagy utcadíszlet: a hívek használják, az ő épületük, s ha nekik így tetszik, hát állítsák helyre.

Forrás: index.hu

Annak idején az volt a bajom a Regnum Marianum helyreállításával (melynek amúgy szintén nem épült meg soha sem a tornya), hogy ott nem lett volna kinek újjáépíteni. Itt viszont vannak hívek, s ha pénzük is van rá, építsenek csak tornyot maguknak. S a "maguknak" kifejezés beszúrásában ezúttal semmi pejoratív nincs - épp ez igazolhatja az építést. Amen.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: templom torony építés átépítés látványterv xiv. ker bosnyák tér nagy lajos király útja csömöri út alsórákos rimanóczy gyula id.

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr914879524

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szb9 2012.10.30. 22:00:28

Nem szoktam arra járni, de így a képek alapján szerintem a toronnyal jobban nézne ki.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2012.10.30. 22:32:27

Amikor ez a templom épült a máshitűeknek már javában megásták a sírt! Ilyen múlttal én nem ugrálnék a szemforgató hamis papok helyében!

zsebhümmögő (törölt) 2012.10.31. 03:06:47

A templom szerintem már így maradjon, így szoktuk meg.
Nem hiszem, hogy a ráépített torony anyagában, színében illene majd a régi épülethez. Sose szoktak az ilyen toldások sikerülni.

@városjáró: milyen "jó", hogy te egy kommenten belül tudsz zsidózni és keresztények ellen is gyűlöletre uszítani...

Mondjuk az a papok bűne, hogy Mindszenty és a többi pap rengeteg zsidó polgártársukat mentette meg?

Az általad máshitűeknek nevezettek meg pár évvel később visszatértek a hatalomba és felkoncolták, lerombolták a fél országot: Péter Gábor, Gerő Ernő, Révai József, Rákosi Mátyás, Farkas Mihály és Farkas Vladimir, Mező Imre... mind a másvallásúak közül kerültek ki
most akkor ez mi?

gigabursch 2012.10.31. 04:23:07

@zsebhümmögő:
Mindkét részével a kommentednek egyetértek.

más:
Ha jól tudom, a Bosnyák tér Bosnyák Zsófiáról kapta a nevét. Miért nem így használjuk?

Annyira zavar, hogy egy Rákóczi, egy Batthyány (és még sorolhatnám) név mögött sokszor nem tudom, hogy pontosan ki húzódik.

zoom2 2012.10.31. 05:06:05

Nem nagyon lehet csak esztétikai kérdés, hogy építsünk-e valamit, hiszen az építés mögött mindig funkció van. És bár nem ismerem a Bosnyák tér fejlesztési terveit, de kötve hiszem, hogy egy toronytól szebb lenne a környék. Ezért én inkább azt kérdezném meg a hívektől, akik a pénzt összedobták, hogy mit fognak csinálni a tornyukkal? Nem lehetne valami értelmesebbet építeni?

bioLarzen 2012.10.31. 05:14:09

@szb9: Hát, ennek elvileg nem elsősorban esztétikai kérdésnek kéne lennie.

De, ha ebből a nézőpontból közelítjük meg, akkor egyetértek.

bio

bioLarzen 2012.10.31. 05:14:52

@városjáró: Na, innen lehet tudni, hogy a cikk kikerült az index címlapjára...

bio

vénszivar 2012.10.31. 06:34:08

Fasza ! Nagyon jól mehet minden, HA ez a legnagyobb gond. Talán még haza is költözök.
NA EZ CSAK VICC VÓÓÓÓT !!!:)

zajos1 2012.10.31. 06:34:45

@városjáró: Gratulálunk! te vagy az első troll!

Iza Béla (törölt) 2012.10.31. 06:39:04

"Ez ugyanis nem egy kiállítási darab vagy utcadíszlet: a hívek használják, az ő épületük, s ha nekik így tetszik, hát állítsák helyre."
...és tartsák is fenn. Nem minden templomot lehet a hívek nyakába varrni, de ha itt van/lenne pénz egy bővítésre, akkor legyen a fenntartásra is.

Szerintem nagy toronnyal jobban néz ki.

@zsebhümmögő: Csak technológiai kérdés, hogy sikerül-e jól megépíteni. Max. a hívek egyszer végre betartatják az előírásokat.

Tell Vilmos 2012.10.31. 06:48:11

Jelenleg a templom úgy néz ki mint egy remíz. Természetesen szebb lenne toronnyal. ettől függetlenül nekem tökmindegy...

felician 2012.10.31. 07:17:32

@zoom2: Torony nélkül harang sincs. A templom harang nélkül meg olyan, mint az erdő madárfütty nélkül.
A híveknek ez értelmes. Azért adták/adják oda erre. Tőled sem kérdezi meg senki, hogy sonka helyett miért nem veszel inkább párizsit, a maradék pénzt meg miért nem adod a szegényeknek. És ez így van rendjén.

a_tom 2012.10.31. 07:35:55

1. Zuglói vagyok, ez már a sokadik "látványberuházás" lenne, miközben sírnak hogy nincs pénz, vetik ki az újabbnál újabb adókat. Láttam én már ilyen adományokból megvalósuló dolgokat, ahol a legnagyobb "adományozók" az állam és az önkormányzatok különböző szervei...
2. Toronnyal talán szebb, de így se csúnya, inkább érdekes.
3. Funkció? Vazze, itt a XXI. század! Nem kell harangozni, mert mindenkinek van órája. De ha nem lenne akkor is lehet építeni töredékáron valami eletronikus kütyüt erősítővel ami bimbammol...
4. Próbáljunk már egyszer nem a múltba révedni, hanem előre tekinteni; legyen minaret! :)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2012.10.31. 07:38:21

Amióta ismerem a Bosnyák téri templomot, az a véleményem róla, hogy egy ijesztő, aránytalan torzszülött.

Azt csak az utóbbi időben tudtam meg, hogy a tervezője se kifejezetten így álmodta meg.

Szóval: igen, kell a torony.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2012.10.31. 07:41:10

(mondjuk a látványterven az a két félköríves ablak biztos fontos szerepet kapna, de esztétikailag, szóval izé...)

Olgicsq 2012.10.31. 07:42:48

Sajnos szerintem a Bosnyák tér mostani kinézetén nem fog sokat dobni vagy rontani a torony. Körbenézve olyan az egész tér, mintha valami lepusztult ázsiai város lepusztult piactere lenne. nagyon sokat kellene ott fejleszteni a környéken, hogy legalább elfogadhatóan nézzen ki. Pedig úgy tűnik, hogy rendrakást a fák kivágásával (illetve áttelepítésével) kezdik a templom mellett. www.zuglo.hu/files/DownloadFile?topic=editor%5Cfiles.nsf&did=1C55610E57BC7DF1C1257A8B00417A96&filename=bosnyakter-hatarzat.pdf

Porcelán az elefántboltban 2012.10.31. 07:46:00

Én itt lakom és nekem jobban tetszene toronnyal :D
De ami nekem legjobban birizgálja a csőrikémet az az, hogy a kerület főterének egyik negyedét egy villamos remíz foglalja el. Most komolyan?

akadekoskodo 2012.10.31. 07:50:11

Nem ott lakom, csak néha járok arra (szóval kibicnek semmi se drága...), szerintem kellene az a torony a funkciója miatt is, és látvány szempontjából is.

Balt 2012.10.31. 07:53:39

Remek cikk, kösz!

(Egy közelben lakó, vallását nem gyakorló rom. kat.)

Balt 2012.10.31. 07:54:12

@városjáró: ??? Ez ugye komoly? Mert poénnak kicsit durva...

galicius 2012.10.31. 07:57:03

Egy templomon legyen torony és a toronyban legyen harang.Az pedig szóljon,amikor szólnia kell.

Grabbe · http://www.hirstart.hu/ 2012.10.31. 07:58:18

Igen, legyen tornya. Jobban nézne ki.

Balt 2012.10.31. 08:02:03

@gigabursch: Én is. :)

Más: nem tudtam - őszintén szólva nem is tudom ki volt Bosnyák Zsófia, mindjárt utánanézek -, de akkor nagybetűvel illene írni. (Izé, persze nagybetűvel is írjuk, de nem "úgy", mint egy tulajdonnevet. Legalábbis én mindig is bosnyákokra asszociáltam a tér nevéből. Ez a rész alighanem Trianon körül városiasodott, a kerület ezen részén rengeteg település nevét őrzik az utcanevek, történetesen a Délvidékről is. Talán nem jellemző a bosnyákokra, hogy kertészkedő vagy piacozó népség volnának (vagy lettek volna akkoriban), de tény: rengeteg bolgár zöldségtermesztő-piacozó élt a környéken anno, az ő emlékük (is?) fennmaradt utcanevekben.

Balt 2012.10.31. 08:04:33

@Tell Vilmos: :) A remíz szemben van. Apropó, talán az is értékes épület(együttes), de mindenesetre technikatörténeti jelentőségű.

lakit 2012.10.31. 08:07:38

A várbeli Mária Magdolna templomot kellene már újraépíteni - a háborúban elesett katonáink emléktemploma lehetne.

notib 2012.10.31. 08:11:47

nem értem mi a gond, egy pályázati pénzen épült kilátó 40 cm "magasságához" képest, ez a torony nem is olyan alacsony....

Balt 2012.10.31. 08:11:58

@Olgicsq: Hmm, ebben is van valami. Pedig ez a kerület központi fekvésű helye, mégis, súlypontilag az Örsre és esetleg a Mexikói útra gravitál.

Nekem jó így is, toronnyal is, de hogy a templom csak egy apró (szépség)foltja az egyébként eléggé lehangoló közterületnek, abban egyetértünk.

merre 2012.10.31. 08:19:54

@Olgicsq: Lerandább része a térnek a Kartográfia épülete. Pedig az a legújabb. A tamplom így is karakteres, de toronnyal még inkább az. Most bele van szürkülve a valóban borzalmas környezetbe.

2012.10.31. 08:21:32

Szerintem egyértelműen jobb lenne egy normális toronnyal, mint ezzel a csonkkal.
A tervvel viszont több gond is van:
-azon túl, hogy nem is igazán szép (hiába, hogy a korábbi tervre hajaz);
-a fentebb említett technológiai ügy miatt is alapvető tervezési hiba a torzó kiegészítése: a régi és az új anyag biztos nem lesz egyforma (színű, textúrájú) - még hosszú idő után sem. Tehát biztos, hogy el fog válni az új a régitől. Ilyen esetben a jó megoldás, ha a toldás építészeti karaktere karakteresen elválik a régitől. Erre egy csomó jó megoldás lehet: fa fölépítmény, függőleges (geometrikus, visszafogott) téglatagozat az új részen stb. Mindenesetre egy jó építész hosszasan csiszolgatná a megfelelő, frappáns torony tervét. A mellékelt terv (már csak a rendereléséből ítélve is) szerintem nem túl tehetséges kolléga munkája.
-a 2-2 boltíves ablak szerintem is necces.

Balt 2012.10.31. 08:23:24

@gigabursch: Bosnyák tér (Wiki):

"Története [szerkesztés]

Nevét 1901-ben kapta.
Ez a szakasz egyelőre erősen hiányos. Segíts te is a kibővítésében!"

Tehát nem Trianon után-okán, de Bosznia okkupációja alatt választottak nevet a térnek. Ettől még lehet Bosnyák Zsófiáról elnevezve. (Közben utánanéztem, ki is volt.)

Akárhogy is, Rákócziról és Batthyányról a többség 1-1 személyre asszociál (a fejedelemre és a 1848-as kormányfőre), bár ezt pont elég visszásnak tartom, hogy a család(ok) többi jeles képviselőiről pl. ekképpen nem emlékezünk meg, közben meg a településeink majd mindegyikén van Rákóczi, Batthyány, Kossuth meg Petőfi "közterület". Ez már csak a címbeli tévesztések miatt is hátrányos sztem.

Tell Vilmos 2012.10.31. 08:25:56

@Balt:

Tudom, hogy szemben van a remíz de a templom is teljesen úgy néz ki mint egy ipari csarnok. Nem egy esztétikus épület, szvsz randa. Javítani kellene rajta, és a harangtorony "szebbé" tehetné. Ettől függetlenül több hozzászóló is +fogta a lényeget, a tér nagyon le van harcolva, nem csak a templomot kellene kipofozni...

Tell (egy zuglói)

Balt 2012.10.31. 08:27:59

@Beri Svarc: Azt hiszem, ez kompetens kritika. Bár hozzátenném, én - talán megszokásból - nem érzem torzónak így sem.

Balt 2012.10.31. 08:33:01

@Tell Vilmos: Aláírom. (Szintén Zuglóból.)

Porcelán az elefántboltban 2012.10.31. 08:41:50

Be kéne futtatni borostyánnal. :D

Minden rusnyasága ellenére még mindig sokkal jobb, mint azok a borzadvány hiper-modern izék, amiket a 70-es, 80-as években követtek el.

iiti 2012.10.31. 08:43:22

"torNYA a templomnak", ha kérhetem...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.10.31. 08:44:42

Ennek a templomnak pont az az "értéke", hogy nincsen tornya.

VR6 2012.10.31. 08:48:47

Kell az a torony, sokkal jobban nézne ki.

Virt02 2012.10.31. 08:52:28

A torony megtoldása? Pótcselekvés.

Carthamus tinctorius (törölt) 2012.10.31. 08:58:51

@városjáró: Mi van kishülye, kiszöktél az ápoltak kórterméből? Jó dolog, mi, hogy a dokik szobájában van internet?

Nos,
ez most egy szép csarnoképület, csak nem a mai teszkósósanos könnyűszerkezetű, de attól még egy ormótlan borzalom. Torony kéne, magasítással, hogy oldja ezt a nagy, formátlan tömböt, lazítsa a túl merev formát.

Zuzu Petás 2012.10.31. 09:00:17

@zsebhümmögő: ezek szerint neked nem a zsidózással volt bajod, hanem, hogy eg kommenten belül kerültek szóba a keresztényekkel! Bravó, leülhetsz, egyes!

A poszthoz: született zuglói vagyok és ég a pofám, hogy az egyik leggazdagabb kerületnek, ilyen központja van. A templommal és a remízzel nincs probléma, azok építészetileg rendben vannak. De ki engedte a gyrosost és felette az éttermet, hogy a XXI. században ilyen ocsmány, az 50-es évek gagyi stílusára emlékeztető látványt odab...nak? Dózert neki!

Savior 2012.10.31. 09:06:37

Most a képeket elnézve talán szebb lenne toronnyal, de amikor személyesen arra mentem, mindig nagyon érdekesnek találtam csonka tornyot, szerethetőnek, hogy az épület egyszerre bumfordi és sugároz erőt. Szerintem, ha lett volna tornya, nem maradt volna meg ennyire.

Szóval: nem.

Olgicsq 2012.10.31. 09:15:50

@Balt: igen, kb. a kerület központi helyén van, tömegközlekedési csomópontban, szóval jól ki lehetne használni a fekvést.
@merre: igen, tény, hogy az egész tér borzalmasan lehangoló*, de a Kartográfia épülete azért még ebből a mezőnyből is kiemelkedik. :)
*főleg ilyen esős szürke időben, amikor a félig macskaköves, félig toldott-foldott-aszfaltozott burkolat repedezett réseiben és a gazos villamos sínek között megáll a szürke esővíz, a pókhálószerű felsővezeték rendszer meg szépen ráteszi ez egészre a koronát.

Spiro 2012.10.31. 09:20:28

@Tell Vilmos:
Én az egész bontását támogatnám, már ha ez alternatíva.

Az egész Bosnyák tér, borzalmas lehangoló, nyomasztó, de ez a templom különösen az (valahogy nem szerethető ez az épület, csak megszoktuk/vagy még azt se).

A Kassai téren is van egy –szerintem alkalmasabb, szebb- templom.

Viktus 2012.10.31. 09:22:40

"Gyorsan zárjuk ki a lélegeztetőgép-faktort: a munkát nem közpénzből, hanem elsősorban adományokból tervezi megvalósítani az egyház"

Ja felénk is így volt, és az önkormányzat adományozott a templom felújításhoz kb. pár milliót. :D

Amatőr 2012.10.31. 09:25:50

@Porcelán az elefántboltban: ""Minden rusnyasága ellenére még mindig sokkal jobb, mint azok a borzadvány hiper-modern izék, amiket a 70-es, 80-as években követtek el. ""

Nem elég, hogy rusnya, de még rideg is. És ezen aztán nem segít egy torony. Ma már műemlék; talán jobb lenne békén hagyni. Örök mementónak.
Ellenben a Kartográfia rémséges borzadályát igazán felrobbanthatnák (hogy tört volna le a keze a tervezőnek, a megrendelőnek és az engedélyezőnek).

Sajnos az igazi veszély a Bosnyák tér rendezési terve. Új városközpontot építenek; giga beruházás, horror panamával.
A sportpályát az uszodával már rég szétverték, hogy ne lehessen visszacsinálni, miközben a beruházás - hál' istennek - áll egy helyben.
A buszvégállomással súlyosbított Bosnyák téri forgalom minden akadályozás ellenére folyamatos (szemben a Thököly-Hungária kereszteződéssel), de ha felépül a plázával súlyosbított városközpont, akkor garantált a 24 órás dugó.
A piac épülete elég masszívra sikeredett, egy egyszerű felújítással újszerűvé tehető az építmény. Ugyanez az üzemelésről már kevésbé mondható el; szisztematikusan züllesztik a színvonalat: szánalmas kínálat, korai zárással.

Sem plázára, sem új önkormányzati épületre, sem mélygarázsra nincs itt szükség. Mert így élhető a kerület közepe is. Decentralizálva, dugó nélkül.

Ha a Nagy Lajos krt rendezését sikerülne megoldani - kiszélesítés, valamint a Rákosrendező pu-nál felüljáró építése, illetve előbb a régi bekterok azonnali kivégzése)- már csak egy neuralgikus közlekedési pontja maradna a kerületnek; a Thököly út.

Hát ennyit a toronyról. Bocsánat.

AnnaKarenina 2012.10.31. 09:35:30

Nekem tetszik torony nélkül, számomra pont így egységes karakterű, amúgy sem a torony a főhangsúlyos.
(A ceruzatemplomra való utaláshoz annyit, hogy sokkal jobb lett volna, ha nem kezdenek a kiegészítéshez, az a templom így csonkán, felemásan volt érdekes.)
@lakit: A Várban lévő Mária Magdolna-torony -szerintem- pont a háborús csonkasága miatt pontosan az, amit szeretnél.
(Talán nem pont a templomépítések ideje van.)

AnnaKarenina 2012.10.31. 09:43:32

@gigabursch: Itt (és más helyeken is) lehet olvasni arról, hogy nem Bosnyák Zsófiáról kapta nevét a tér. ingatlanportal-zuglo.hu/zuglo/

Kalv 2012.10.31. 10:22:16

Több, mint 20 éve a Bosi közelében lakom. Nekem így volt természetes, kisgyerekként talán fel se láttam odáig, hogy észrevegyem a torony hiányát. Aztán évek múlva jött a megdöbbentő felismerés, hogy
1. Sokan nem is tudják, hogy van ott templom, pedig jártak már arra
2. Nálunk sose harangoztak
Kéne az a torony.

Mikrobi 2012.10.31. 10:28:42

Szerintem toronnyal jobban nézne ki. Így úgy néz ki, mintha egy óriás rátaposott volna.

Balt 2012.10.31. 10:38:49

@Olgicsq: Már-már naturalista környezetábrázolás. :) Azaz :(

Aranylab6 2012.10.31. 10:42:37

szerintem jól néz ki a mostani toronnyal (ami nem is torony, hiszen alacsonyabb, mint a tetőgerinc). nem biztos, hogy "szép", a szó klasszikus értelmében, de különleges. Az eredeti látványterven szereplő toronnyal ugyancsak szép, itt már a szó klasszikus értelmében. A mostani látványterven viszont egyáltalán nem szép, és nem azért mert a régi mindig jobb, hanem mert az eredetin egy jó magas és relatíve karcsú torony látszik. Szóval maradjon ilyen, vagy legyen egy magas karcsú tornya, de a két megoldás között egy ilyen kicsit sárga, kicsit savanyú cucc ne épüljön. szerintem

smartdrive 2012.10.31. 11:07:27

minek a torony? ott a térképészház, az nem elég magas?

Radio Silicon 2012.10.31. 11:37:09

Ez az épület egy aránytalan komor undormány. Sajnálom azokat a híveket, akik oda járnak. Bár gondolom megszerették, hiszen az övék.

szami2 2012.10.31. 12:07:21

@gigabursch: A Bosnyák tér az első világháború végéig itt állomásozó bosnyák katonákról kapta a nevét, és nem Bosnyák Zsófiáról!
A katonák a mai Fűrész és Lőcsei utca közötti barakkokban laktak.

Németh András 2012.10.31. 12:12:24

@Porcelán az elefántboltban: a borostyánt én is támogatom (egy nem zuglói)

szami2 2012.10.31. 12:12:55

A Templom előtt még a hetvenes években is virágágyások voltak, alacsony kerítéssel körbevéve, és még egy női alakos szobor is volt a zöldben. Mellesleg akkor nem volt a templomkert bekerítve, a kerítést csak a 90-es években építették, ezzel is jelezve tulajdonukat (s persze kizárva a templom védelméből a hajléktalanokat)
Tudomásom szerint a helyi Önkormányzat jelentős összeggel járul hozzá mind a terület rendezéséhez, mind a templomtorony felépítéséhez!
Így tehát közpénz is lesz benne bőven, nem csak a hívők pénze! Így már akár közügynek is tekinthető, hogyan, miképpen épül fel a torony!

Tell Vilmos 2012.10.31. 20:32:36

@Spiro:

A Kassai téri templom télleg szép. Kívül- belül! A Bosnyák téri nem 1 nagy durranás!

Hééééééé skacok, erről jut eszembe! Tudjátok mit? Bontsuk le, szóljunk a Vityának oszt épít rá nekünk egy stadiont! Odaköltöztetnénk a BVSC-t! :-)

Iza Béla (törölt) 2012.11.01. 12:18:53

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: A Ferenciek terén a ferences rendi templomnak is sokáig az volt az egyik tulajdonsága. De ez nem rendi templom.

@Tell Vilmos: Nekem a Bosnyák téri is tetszik. Meg sok másik is. A modern is lehet szép.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2012.11.05. 02:20:11

@innovation: tudod pajtikám, egyre több a szelektív emlékező. a tudatlan buta lény. a nem gondolkodó, mának élő agyhalott. ez a kor kedvez az ilyeneknek. de az nem az én szégyenem. nézz utána annak amit írtam. míg ezek a hívők, ezek a templomok vígan élték szenteskedő kis életüket, a máshogy gondolkodókat, a más vallásúakat már fél évtizede lehetetlenítették el - minek vége a halál lett.
nem baj ha tudatlan vagy, ha tudóvá akarsz válni. ha nem?! na akkor veled is csak többen vagyunk...

innovation 2012.11.09. 12:39:23

@városjáró: Köszönöm a kioktatást. Ettől még az élet nem fekete és nem fehér...
Másodsorban itt egy templomtetőről beszélünk, nem hitvitákról és nem egyes embereket ítélünk meg.

Egyébként ha már templom. Isten háza. A Bosnyák téri is. Sőt, egy zsinagóga is, egy evangélikus templom, egy kopt templom, de egy mecset is az. Én az élni és élni hagyni elvet követem. Ráadásul hagy ne érezzem már magam rosszul attól, hogy néhány hülye gerjeszti a fekszók és őrültségeket követ(ett) el. Nade, ez nem tartozik ide. Písz!

Gál György Ferenc 2013.10.17. 22:36:55

Én 38 évig laktam a Bosnyák téren,és mindig hiányoltam a tornyot.Láttam az eredeti-Rimanóczy Gyula tervezte-templom rajzát(http://budapestcity.org/05-templomok/14/templom-Bosnyak-utca/index-hu.htm),és úgy gondolom,igenis ,kell a torony,ha már templom és ilyen sokáig szenvedte hiányát!Persze,jobb híján mindent meg lehet szokni,de azért miért baj az, ha -annak idején nem tudott,de- most megépül egy templomnak a tornya? Így "dukál" ez.Egyébként én református vagyok,de persze ebben az esetben ez indiferens,egy az Isten!

Gál György Ferenc 2013.10.17. 22:45:28

@Kalv: Bocsi! Harangozni azért harangoznak a csonka toronyban is!
süti beállítások módosítása