Aki azt hiszi, hogy a régi világ milyen klassz reklámmentes volt, téved. Szép példája ennek Halácsy Dezső A magyar városokért című könyve, mely 1940-ben jelent meg és mai szemmel igen csak fura, mennyire tele van hirdetésekkel. Ám az is igaz, hogy ma szemmel épp olyan szórakoztató kortörténeti dokumentumok ezek, mint maga a könyv. Annál is inkább, mert a sok általános téma közt néhány jól irányzott marketingüzenet is található: turisztikai ajánlatok.
A mai olvasónak elég dagályosnak tűnhet Győr és Kecskemét reklámszövege, meg ugye nem ártott volna valami kép is melléjük. Ugyanakkor ne felejtsük el, hogy ha már nem is a nagyregényes, de még a novellás korszakban járunk, amikor a közönség (főleg a könyvolvasó) hajlandó volt végigolvasni egy egész oldalt. A kiemelt mottók ("Európa gyümölcsöskertje", "A három folyó városa", "A Duna folyam gyöngye") megállnák a helyük most is, Győr betűtípusa pedig vetekszik Budapest új logójával is.
Az igazi csemege azonban a könyv melléklete: egy kétnyelvű prospektus a Margitszigetről. Ez nem csak küllemében, de tartalmában is megállná a helyet akár ma is. Rövid, lényegre törő üzenetek, gyönyörű kidolgozás, semmi felesleges kuszaság.
Ami pedig magát a tartalmát illeti: érdemes végigböngészni, mi az, ami nincs még rajta (mondjuk az Árpád híd) és ami még rajta van (sok parkoló). A felkiáltójel pedig nem véletlen a Palatinus medencéje mellett: akkoriban ez volt a legnagyobb egész Európában. A sziget akkoriban tele volt sportlétesítményekkel, nem véletlen, hogy ha zárójelben is, de felmerült a neve mint olimpiai helyszín.
Érdekes összevetni a kor egy másik reklámprospektusával, amely Csepelről készült - igaz ott a célcsoport nem a turisták voltak, hanem az ingatlanvásárlók.