Margit híd - fotó: László János

 

A lassan elkészülő Margit híd szerintem nagyon jól néz ki, rengeteg elemében állították vissza eredeti szépségét. Más kérdés, hogy mennyire jó, ha egy XXI. századi híd épp olyan mint egy XIX. századi, hisz azóta történ egy és más mondjuk a közlekedésben. László János küldte el gondolatait az Urbanistának:

 

Mi a …. épül itt?

Lassan végéhez ér a Margit híd jó hosszúra nyúlt felújítása. Itt az ideje, hogy megnézzük, mi is lett abból a hídból, amit eleink több mint 150 éve álmodtak meg - mondván, egy híd (nevezetesen a gyönyörű Lánchíd) nem elég az éppen ekkor várossá egyesült Buda és Pest két felének egyre növekvő forgalmát lebonyolítani - , és amit később, a forgalom növekedése miatt ki is szélesítettek.

Ha megnézzük az állványaiból lassan kivetkőzött építményt, elsőre hidat látunk, közlekedésre szolgáló műtárgyat, hogy precízen fejezzem ki magam. Ami arra kéne szolgáljon, hogy Budapest népe akadálymentesen jöhessen-mehessen keresztül a Dunán, lehetőleg száraz lábbal. Vagy kerékkel, ízlés szerinti számúval. Budapest lakossága az építés (sőt, a kiszélesítés) óta sokszorosára nőtt, mobilitása meg még inkább, már nem rest Budán lakni és Pesten dolgozni, oktalanul sokat közlekedni.

Másodikra azonban már mást látunk: sok (rettentő sok) vasat, követ, lámpaoszloperdőt, korlátot sokfélét, lehetőleg mindet a XIX. század szellemében. Állítólag azért, mert eredetileg is ilyen volt. És mert méltó az eredeti megjelenés arra, hogy újjászülessen. Nézzünk néhányat az újjászülető elemek közül :

Kövek, mellvédek, oszlopok: a felújítás során igyekeztek Wilbrod Chabrol szoborterveit követni, az eredeti díszítőelemeket újraépíteni. Szépek is. Csak éppen egyike-másika elvesz a járdából egy métert, vagy éppen értelmét vesztetten meredezik, mert annak idején a közvilágítás lámpaoszlopait tartotta, amit most máshogy oldottak meg (sajnos, de erről később). Az alábbi képen a híd déli oldalán középen megépített (az eredeti 1876-ossal azonos) mellvéd és obeliszk látható, még az építés alatt. Látszik, hogy ez elvesz a járdából egy métert, akadályozva a gyalogos és kerékpáros közlekedést.

Margit híd - fotó: László János

 

Hogy miért van ez a járdán? Mert eredetileg is itt volt, csak akkor még a híd keskenyebb volt, mint azt a következő kép is mutatja.

 

Lámpaoszloperdő: talán a sok eső... kinőttek. Nálunk divat az oszlopok féktelen szaporodása. Van oszlop középen a villamos felsővezetéknek, a járdán (!) közvilágításnak, közlekedési lámpáknak meg mindenütt, számolatlanul. Kicsit engem egy rosszul sikerült karácsonyfa-díszítésre emlékeztet, de persze ez ízlés kérdése. Ami viszont már nem az, hogy az oszlopok helyét a közlekedőktől, közlekedéstől vették el, nem is kicsit. A lámpaoszlop egy métert hasít ki az amúgy is keskeny (mármint a neki szánt sok funkcióhoz képest keskeny) járdából, szabályokra (valóban létezőkre) hivatkozva, amelyektől persze indokolt esetben el lehet térni, mint tették ezt korábban az Árpád-hídnál, amikor – úgy látszik – a funkció még fontosabb volt, mint a régi szép időkön való elmerengés.

Margit híd - fotó: László János

 

Korlátok: ezek a kedvenceim. Ahány darab, annyi stílus, anyag, technológia. Ami közös bennük, a régi korok (hamis) emléke, és hogy jó sok anyag van bennük, tehát nagyon drágák (bár ebben a kövek sem maradnak el). Ráadásul a csodás kerítéselem az északi járda szélén felesleges, zavaró és veszélyes is. Íme a „keresztmetszet”:

Margit híd - fotó: László János
Margit híd - fotó: László János

 

Félreértés ne essék, semmi bajom a régi értékek védelmével. Kifejezetten kártékony gyakorlatnak tartom, ha oktalanul rombolunk le régi házakat, ahelyett, hogy megmentenénk, felújítanánk őket. A Margit hídnál sem tartanám helyesnek, ha semmibe vennénk az eredeti építői szándékot, terveket. A szándékot, hogy segítsük a két part közötti közlekedést.

A felújítás során sem lehet más az elsődleges cél: ha lehet, javítani a közlekedést a hídon, természetesen megőrizve építészeti értékeit. Itt azonban nem ez történt. Egy lehetséges új híd áráért kapunk egy szép új Margit hidat, ahol nemhogy javulnak, éppen ellenkezőleg, romlanak a közlekedés feltételei.

Aki Prágába látogat, egyszer biztosan átsétál a Károly hídon, megcsodálja a szobrokat, lenéz a gyönyörű Moldva folyóra. Teheti, itt nincs járműközlekedés. Pedig volt, annak idején ezt a hidat is arra használták. De később építettek sok új hidat, ezt meg átadták a gyalogosoknak, lett belőle látványosság, sétahely, kulturális központ. Javasoltak a szakemberek, döntöttek a politikusok, ahogy kell.

No ezt hiányolom én, amikor a már majdnem kész Margit hídra nézek.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest közlekedés híd kerékpár duna töri felújítás margit híd világítás gyalogos v. ker xiii. ker ii. ker

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr443152161

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: 3 méterrel szélesebb lesz a Margit híd 2011.08.14. 11:13:33

Elkezdték a Margit híd kiszélesítéséhez szükséges munkákat: helyükre emelik a híd felső acéltábláit a déli, a Parlament felőli oldalon. Ezekre az elemekre épülnek majd rá azok a konzolok, amelyek jóvoltából a Margit híd majdnem ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

innovation 2011.08.14. 11:47:08

Annyiban értek egyet, hogy a lámpatestek kerülhettk volna közelebb is az úttesthez, valamint a belső korlátoknak nem kellene ennyire eltérnie a XIX. sz. szellemétől. (Hasonlíthatna a sárga korlátokra.) Összességében nekem tetszik a híd.

Egyébként pedig: XXI. század. Remélhetőleg hamarosan elkezdődik a Petőfi és az Árpád híd rekonstrukciója. Ez a két semmitmondó híd valóban kaphatna XXI. századi köntöst. Nincsenek annyira a belváros közelében, hogy ez akadályozná a városképet. Új, friss, fiatal tervezőket kellene felkérni erre a munkára!

Hmmm... 2011.08.14. 12:30:29

Én teljesen egyetértek a cikk írójával. Koncepciótlanság, kuszaság a gondolatokban és az eredményben... meg is van/lesz az eredménye (a sok okooos politikus/civil belepofizásnak is). Félek, lesznek még komoly rájövések. Nem baj, majd megoldják azokat dunai hajóközlekedés bevezetésével occsón :-DDD

cicavizio 2011.08.14. 12:31:14

Elütés van a címben.

balkon-úr 2011.08.14. 12:43:28

A legnagyobb gondot, a szigeti lejárónál "lévő" aluljáró megszüntetése fogja okozni, a helyette létrehozott lámpás gyalogos átkelővel. Az akkori technológiával sikerült, a maival miért nem lehetett megoldani? Vagy csak kifelejtették a felújítás tervezésekor, de akkor, hogy fogadták el a terveket? Csukott szemmel, nyitott zsebbel? Egyébként a régi keskenyebb Árpád hídon a Margitszigetnél, még volt villamos megálló, ugyancsak aluljáróval. A kiszélesített hídon már ott sem "fér" el. Miért van, hogy a felújítás után, mindig kevesebbet kapunk vissza?

R242 2011.08.14. 13:02:11

Szia DÁ! :)

Mit is vártunk? :D fideszes fővállalkozó mszp-s alvállalkozókkal. Hova is tűnhetett el a pénz? Na? :D Hol járunk a pénzköltésben? ( kezdő összeg, és a vége? ) Annyira átlátszó, és ciki az egész. Abszurdisztán, és így szeretlek! :) :) :) :) :)

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2011.08.14. 13:12:46

Szerintem szep lesz.
Alig varom, hogy atsetalhassak rajta.

mezga-aladar 2011.08.14. 13:22:04

lesz hova fellógatni a heréket

potyus 2011.08.14. 14:13:02

Ha igaza is van a posztolónak, késő a bánat, kár a kritika. Tetszett volna akkor kifogást emelni, amikor még csak koncepció volt a design.
Most már olyan, amilyen. Mindegy is, hiszen a mi pénzünk van benne.
Mint laikus én is felfedeztem benne egy-két logikátlanságot, de Istenem, ha előre tudatták volna az illetékesek, milyen is lesz a kész állapot, talán érdemes lett volna megszólalni.
Bár jellemzően igyekeznek kihagyni az adófizetőket az előzetes tervezésből, mert abból csak civakodás marakodás lenne.
A lényeg! Összességében nem rossz a kép.
Én például a megszüntetett aluljáró helyére építettem volna egy Európa szintű illemhelyet, ami a Margitszigetről is hiányzik, de a városból is, de nagyon.

Jokkura 2011.08.14. 14:22:42

Az aluljáró megszüntetétés is fájlalom. Kitakarítani, vandál és csövi biztosra kiépíteni( esetleg állandó járőrőzéssel, lenne rá ember). A kétkerekűeknek(más felül-aluljárokon is müxik),meg a babásoknak rámpa--megoldható .
Az egész híd így egy giccsözön, és a tervezett funkcióit is csak öszvérmegoldásokkal tudták átnyomni a pénznyelő politikusok zsebén.
az 1930-as években sokkal frappánsabban tudták megoldani az átépítést..
ha pedig a korhű állapotot szerették volna visszaállítani ,akkor keskenyíteni kellett volna a hídat,és fakocka út burkolatot kellett volna lerakni...:D
A nagy álműemlékedsi játékban nem akarják visszaállítani a lóvasutat a körútra ,meg az omnibuszt? estleg a nagy útburkoló kövekkel borított Kerepesi utat? :D

Jokkura 2011.08.14. 14:25:05

@potyus: ..."Tetszett volna akkor kifogást emelni, amikor még csak koncepció volt a design"... és ugyan hol és kinél ? meghallgatást és figyelmet kapott volna az észrevétel...?
Csak szónoki kérdések....

halar 2011.08.14. 14:28:04

az a baj, hogy nem olyan mint régen volt, csak "olyanizál". mert akkor ez a stílus a kor része volt. most viszont se a stílus, se a kor szempontjából nem stimmel a híd 30+ milliárdos felújítása...

halar 2011.08.14. 14:30:46

a másik pedig, hogy ezeket a szép új ketreceket 5 éven belül kinövi a város, pedig elvileg a következő 30 évnek épült volna újjá a híd..

terror 2011.08.14. 14:36:53

@potyus: Jopar kort futottak Laszlo Janosek a tervezokkel - fokepp a kerekparos infrastruktura vegett -, es hogy is fogalmazzak finoman... Na lenyeg a lenyeg, hogy 5-6 igeret volt, es lett egy kompromisszumos megoldas, ami vegulis nem rossz, de nem az, ami be lett igerve, ismetlem, tobb koron at. Ez a keros infra resze a dolognak, aminek resze a "jarda" is, igy biztos azugyben is volt kifogas/otletcsere.

Rajtuk kivul nem tudom, kik foglalkoztak meg a hiddal, nem kovettem figyelemmel, de szinte biztos, hogy mas civil szervezetek is pillantgattak a tervekre, munkalatokra...

Es ha igy volt, az is biztos, hogy velemenyeztek a buta dolgokat...

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.08.14. 14:47:02

potyuska, ha ekkora a szád, akkor te biztos megpróbáltál megtudni mindet idejekorán a projektről és ez bizonyára sikerült is, azért ilyen magas a ló alattad... vagy csak beleugatsz egy olyan ügybe miről fingod sincs?

sronti 2011.08.14. 14:47:07

@balkon-úr: @Jokkura: Ugye ez valami vicc az aluljáró hiányolásával? Az aluljárókat a lehető legtöbb helyen be kell tömni, és zebrát tenni a helyére. Miért kéne például lépcsőzni egy olyan helyen, a szigetre lépcsőzni, ahová egy csomó kisgyerek jár, sokan kisbringával, meg babakocsival? Az egész dolog abszurd volt.

sujbert 2011.08.14. 14:49:19

Az 1937-es felújításig a vágányok az úttest szélén voltak, így a középen lévő oszlopok semmiképpen sem korhűek. 1937 és 1944 között pedig a mostani felújítás előtti megoldással, azaz úttest szélén lévő oszlopokkal oldották meg a villamos felsővezeték kifeszítését.

FayeFaye 2011.08.14. 15:01:54

Azok a felemas lampak kozepen - alul szecesszio felul szoci - borzalmasak, de legrosszabb az a baromi eles kanyar, amit a villamos sinbe tettek a hid kozepen. Orom nezni az eloszor arra utazokat, akik nem tudjak, mekkorat fog rantani a villamos; dolnek a turistak es nyugdijasok mint a tekebabuk.

FayeFaye 2011.08.14. 15:03:31

@sronti: lehetett volna rampat vagy lifetet epiteni toloszeknek, babakocsinak. De itt annyi baleset lesz, amikor gyerekek rohannak at a piroson, meg dugok...

sronti 2011.08.14. 15:10:40

A gyerekek átrohanása azért eléggé álproblémának tűnik, rengeteg helyen meg tudják ezt oldani, a dugót meg szintén nem tartom akkora gondnak, legfeljebb kicsit egyenletesebben oszlik el a hidak között a forgalom, ahogy a felújítás alatt is meg lehetett oldani. A belvárosban autóval akadálytalanul közlekedni nem alapjog.

myronman 2011.08.14. 15:11:13

@sronti: @Jokkura: @balkon-úr: Nekik igen, de bele lehet abba is gondolni hogy valaki két kerékkel van... A másik fajtával, mondjuk tolókocsival és ott már igazán megnehezítik a közlekedést a lépcsők ezért teljesen egyetértek ezek eltörlésével. Azt látom hogy egy kicsit lassította a közlekedést az kocsival közlekedők számára, de ez szerintem belefér.

Alagi 2011.08.14. 15:14:48

A járda csökkenése a középpillérnél tévedés. A kőobeliszkek, amik most benyúlnak a járdába az egykori lejáró virágtartóira épültek.

A 4. fotón jól látszik, hogy az átépítés előtti állapotban ugyanakkora volt a járda, mint most, és az új állapotban nem a pillér nyúlik be, hanem a járda kanyarodik ki a pillér mellé:

www.epitesz-terv.hu/index.php/muemlekiepuletek/margithid.html

Asztalos Gábor 2 2011.08.14. 15:20:18

@FayeFaye: Miért lenne dugó? A nagykörúton amúgy is van kb 50 lámpás kereszteződés, plusz egy nem számít. És itt sem lesz több baleset mint bárhol máshol.

A járdán lévő lámpaosztlopokat meg betehették volna középre, vagy máshová.

@Alagi:
Ja, de azóta a járdán kerékpárút meg minden egyéb is van.

FayeFaye 2011.08.14. 15:25:29

A dugo a gyalogosokra is igaz, eleg eltomodik a jarda, mikozben a zoldre varunk. Mint gyalogos tartom jobbnak az aluljarot, mert barmikor atmehetek, es szerintem rampaval meg lehetett volna oldani a kerekes kozlekedest - hisz magara a szigetre is egy hosszu rampa visz le. Foleg az eszaki oldalon, ahol kozvetlenul le lehet fordulni a szigetre, nem kell feltetlenul hid kozepen atkelni.

László János 2011.08.14. 15:39:17

@Alagi: valóban. Csak éppen mi értelme van ennek? Én is jónak tartom, hogy végre em kell aluljárón menni, lehet fenn, ehhez ugye helyet kell adni a gyalogosoknak a várakozásra, úgy, hogy közben a többiek azért tudjanak haladni, meg az oda tervezett kerékpáros forgalom is. Tehát: ha változtatni/javítani akarunk egy ilyen utat, akkor nem arra kell törekedni, hogy megmaradjon az eredeti szélesség, hanem arra, hogy növekedjék, hogy elférjen az oda tervezett többlet funkció!

Alagi 2011.08.14. 15:41:11

@FayeFaye: Igen, jobb lett volna, ha marad az aluljáró, de a villamosmegállókból nem lehetett megoldani az akadálymentesítést.

mezga-aladar 2011.08.14. 15:57:19

a főprobléma hogy libsik tervezték...

ha mikovec tervezte volna akkor szép szellős és organikus lenne, minden meg lenne oldva...

Labancz 2011.08.14. 16:07:55

@mezga-aladar: Tervezhette volna A. Speer is. Szép katonás rend lenne a hídon, nem igaz?

Jokkura 2011.08.14. 16:12:39

@Icarus_: No,pár éve,mikor a 4 kerekű emberek előkerültek(nem az autósok) akkor is ki tudtak jutni a Szigetre ,egy kis előregondolkodással.
@sronti: engem is kivittek a Szigetre kisbringával is ,és régebben (mondjuk 30 éve) a régi 6-os tujára is fel tudtak szállni a szülők nagy,nehéz babakocsival is ....És itt nem a zebra "forgalom nehezítő" szerepére gondolok,hanem,hogy a sok birka aki csak egyet tud : a gyalogosnak a zebrán mindig!!! elsőbbságe van ,körül sem kell nézni ( ez nem az én véleményem,ezt látni-hallani utón-utfélen)Szóval amikor zsinorban lesznek gázolások,mert a lámpát a gyalogos ,bringás (tisztelet a kivételnek!) nem ismeri....
A minap volt a Szentedrein egy gyalogos gázolás,mert a hülye a szírénázó mentő elé lépett ,mondván neki a zebrán elsőbbsége van....
és ha az aluljárok betömködése mellett vagy akkor légy szíves emeld fel a szavad a metró ellen is ,mert milyen dolog,hogy a metró nem jön ki a felszínre minden megállóban....:D

Állítólag 1perc lépcsőzés 1 órával növeli az életed hosszát ( valamelyik szívgyógyász mondta)

mondtam ,állítsuk vissz a középkori közlekedést (ló ,szekér ,gyalogos ,kordé),nem kell aluljáró,felüljáró, kocsibűz ,stb.

Egyébként minek Budapestre gépjármű forgalom,(hajrá sötétzöldek!) ,hiszen minden budapesti autós csak potenciális gyilkos!
De javaslom,azilyen szemléletű embereknek,hogy költözzenek a főváros V,VI,VII stb belső részeibe, legyen a munkahelyük a pl. Cinkota közepe pékség (hajnali 4 órai kezdéssel) , és pl vásároljanak a XV. ker.-i tescóban ,havonta egyszer (mert úgy gazdaságosabb,mert a belvárosi kisbolt horror árakon tudja csak behozni az árút a gépjármű tiltás miatt)...csak egy példa ,ezt lehet ragozni erreis -arra is .
Igen az '50,'60 években is volt ilyen,de nem volt tesco, és sarki bolt sem volt drágább a külvárosinál, és voltak (olcsón) munkásbuszok a hajnali munka kezdésre... Szóval a szociális háló nem volt ennyire lyukas...

Jokkura 2011.08.14. 16:14:04

@mezga-aladar: nem a Makovecz-re gondolsz ? :)

Jokkura 2011.08.14. 16:16:07

@FayeFaye: igaz!
észrevettétek,hoyg a szárnyidat is magasabban van (cca 30-40 cm)? ergó meredekebb a "feljutás" a hídra mint 2 éve volt?

Don Quixote de la Ferko 2011.08.14. 16:17:19

Igazad van. Tervezhette volna az Apple is. Akkor szép fehér lenne, vékony oszlopok meg a többi, ami a mai látványvilágnak megfelel. (Két év múlva elrohad és bedől, nem baj, lehet szidni a tervezőt)
Kellett volna a két végére egy szép nagy plazmakijelző. Az úttestre érintőképernyőket, ahogy haladnak az autók, folyamatosan lehet számolgatni, rajzolgatni, és a többi, szép sorban a technika legújabb vívmányaival.

Szerencsére vannak még a világon olyan tervezők, akik a szépet őrzik meg, és nem a teuton féle katonás rendre vágynak ha fel kell újítani egy több mint százéves hidat.

Jokkura 2011.08.14. 16:18:10

@László János: akkor a kőfaragó és tervező havernak több munkája lett volna ugyananyni pnzért

Don Quixote de la Ferko 2011.08.14. 16:19:14

Még annyi, a posztolónak tök mindegy milyen lett volna, a poszt megszületését semmiféle kinézet nem akadályozta volna meg.

Esetleg ha vetya tervezi, őt azért mégsem illik bírálni.

Jokkura 2011.08.14. 16:20:31

@Alagi: khm ... 26 ,süllyesztett padlós busz....? csak halkan kérdezem ( meg ami Óbudáról jár be + ban ,hogy ne legyen olyan füstös a Sziget :S )

Jokkura 2011.08.14. 16:21:11

@mezga-aladar: az a baj ,hogy pont az nem gondol rá :)

Don Quixote de la Ferko 2011.08.14. 16:23:23

Ajánlanám figyelmedbe a Prágai Károly hidat. Tele van mindenféle kőfaragvánnyal, írj a cselákoknak, hogy bontsák már le, mit éktelenkedik a város közepén.

Milyen jól mutatna a helyén egy betonhíd, szép vékony korlátokkal, oldalanként max. két darab lámpaoszloppal, vakuljon, aki sötétben arra jár.

Csak szólok, 460 milláért tették egy atomvillanás fénymennyiségének közepébe a Parlamentet, az tényleg giccses lett.

Alagi 2011.08.14. 16:41:33

@Jokkura: a villamosmegállóból lépcső vezetett le az aluljáróba. Ez az amit nem lehetett akadálymentesíteni.

László János 2011.08.14. 16:57:29

@luciferko: ha nekem, a cikk írójának ajánlod figyelmembe a Károly hidat, akkor én meg a te figyelmedbe, hogy olvassad el a cikket: éppen a Károly híddal illusztráltam, hogy mi a gondom. Ott a végén, mondjuk ahhoz tényleg végig kell olvasni. (ha nem nekem szólt, bocs)

Jokkura 2011.08.14. 17:03:33

@Alagi: biztos lehetett volna segíteni ezen is . Nem vagyok építő mérnök,de ötletem lett volna ( hogy mennyiből és milyen kivitelezési akadályok merültek volna fel ,... no de ennyiért már gondolkodhatnak is :) ) pl.: hosszabb lépcső hossz ( az átfgó "nyúlik"--> csökken a szög) két oldalán rámpa és valami féle megoldás,hogy ne gyorsuljon fel nagyon. Esetleg valami racsnis szerkezet,ami beleakad a kerekekbe és "felhúzza" kocsit ,mit a fogaskerekűnél . Ezek csak alaptippek,de el lehetne indulni belőlük.
Vagy jó időben az Északi járda :)

tudod ilyenkor elgondolkodok azon,hogy egy kerekes felszáll a metróra az Örsön és a Délibe szeretne menni .... Ergó marad az autó ,amit a sötétzöldek kitiltanának a városból . --- Árpád híd ( nem tudom,hogy az ottani parkolóba kell-e fizetni a mozgásásoknak, KRESZ szerint nem ) ,vagy a 26 buszt tudom javasolni.

Megint csináltunk egy se füle se farka dolgot (mint a legtöbb kerékpárút is ilyen)

z 2011.08.14. 17:19:25

Elvesz a járdából egy egész métert! Vagy 5 méter hosszan!
Borzasztó tragédiák vannak itt azért.
Régen fos volt, aztán mikor lesz már kész, aztán miért ilyen lett. Ha modern, akkor nem illik bele a blablabla, ha megpróbálják olyanra, amilyen volt, akkor idejétmúlt meg archaizál meg úgy egyáltalán, minek ezt.

Személy szerint én kivagyok a kőkemény, minimalista funkcionalizmustól. Én akarok fákat, díszítőelemeket, a tömegközlekedési eszközökre kényelmes üléseket a mostani derékszögű, kőkemény minimalista fos helyett, ésatöbbi. A várost az ember nem csak használja, hanem él is benne. A sivárságnál ez fényévekkel jobb.

myronman 2011.08.14. 17:23:53

@Jokkura: Látom nem értetted meg a mondandóm lényegét... Olyan példákkal jössz amik erről tanúskodnak is így nincs és értelme veled vitatkozni erről.

vsz 2011.08.14. 17:57:32

@sronti:
Eszed valahol elhagytad ember!!!!
Van egy északi oldali járda, meg egy déli.
Aki gurul, vagy úgy sétál, hogy nem akar lépcsőzni, az sétálhat az északin. A többinek ott adéli. Egyébként a Himalájában (vagy bármely erdei sétaúton) is lenne igény az akadálymentes közlekedésre, dehát...
Szóval a "tömjük be az aluljárókat" egy igen demagóg (ostoba) hozzáállás. Pont egy ilyen mellett van szerencsém lakni. Érdekes módon többször látok helyszínelő rendőrautót és egyebet mint előtte évtizedeke át.

algi 2011.08.14. 18:03:30

Őrület, hogy van, aki sajnálja azt az undorító, mocskos aluljárót, ami felújítás után két nappal máris ugyanolyan undorító és mocskos lenne, mint a régi (ja, hogy rendszeresen járőrözni kellene, meg takarítani). A rámpa pedig nem akadálymentesítés, legfeljebb akadálykönnyítés. Babakocsival még egy nyavalyás járdaszegély is probléma, nem hogy egy meredek lejtő.

Két sávról van szó! Egy aluljáróba mentünk le azért, hogy átkeljünk két nyamvadt sávon! Ez nem normális. A Blahán megértem az aluljárót, a Móriczon megérteném az aluljárót, ha lenne rendes, amin át lehet kelni az egész téren, de 2 sáv miatt (nem 2x2 sáv, hanem 1x2 sáv) ne kelljen egy emeletet lemenni, egyet meg fel!

nikknikk 2011.08.14. 18:03:46

Nagyon vártam már a végtelenségig húzódó felújítás eredményét, lévén rendszeres Sportusziba járó örökségmániás. Állandóan régi felvételek után kutakodtam.
Ami lassan kibontakozik a "műizéségével" nekem rászolgál az új névre:"elizélt" híd, még akkor is ha ezt a kifejezést már koptattuk:( Hogy a háborgókat nyugtassam:nem elsősorban az volt a nagy pénz amitől "izés" lett: ez inkább ízlés kérdése volt/nincs:( (Arról az egyszerű tényről már nem is szólok, hogy tengerészkék volt anno/ezt is kár volt kihagyni , egy színes ponttal kevesebb Budapesten, ennél nagyobb baj persze ne legyen már.)

nemezisazis 2011.08.14. 18:41:11

engem is a hányinger kerülget amikor a lánchíd után még egy szép hidat kell eltűrnöm a városban.

felháborító.

és ez egyébként is a rendőrállam jelképe: egy időben volt pofájuk leszállítani a bicikliseket!

vsz 2011.08.14. 18:55:14

@algi: Segítek a Magit hídon 1*3 (2 közúti forgalmi, és egy villamos) vagy 2*3 sáv (az előző kétszerese)attól függően, hogy honnan hová igyekezett az ember.

A lépcső és kiemelt szegély fóbiához meg csak annyit, ugye akinek ez probléma (és látjuk sokaknak) azok mind olyan házban laknak (a földszinten) ahol a lépcsőházba, kapualjba lépéshez sem kell a lábat 15cm-el megemelni!!

FayeFaye 2011.08.14. 18:57:40

@Alagi: Jogos, de olyan reg allt mar meg ott a villamos, hogy ez mar eszembe sem jutott.

Don Quixote de la Ferko 2011.08.14. 19:31:27

@László János:
A Károly hídon felül ajánlanám még az értő olvasást. A híd esztétikájáról volt szó, nem a használat módjáról. Kevered a kettőt.

ze11 2011.08.14. 19:37:59

@FayeFaye: Az tudomásom szerint csak ideiglenes világítás...
@Icarus_: Sok kicsi, sokra megy, egy bizonyos határig valóban nem okoz jelentős lassulást, azonban utána megdöbbentő hatékonysággal tud dugót kreálni az újabb lámpa - összehangolás ide, vagy oda.
@Alagi: Lehetetlenség nincs, csak tehetetlenség. Lehetett volna az aluljárót akadálymentesíteni - a rámpa gyalogosnak is megfelel - csak akarni kellett volna.
@algi: Igen, takarítani, rendben tartani - vagy össze sem koszolni kéne az aluljárókat. Mi? Hogy ez itthon nem megy? Jaaaa... hogy ilyen a magyar mentalitás...

myronman 2011.08.14. 19:48:31

@ze11: így van, de ha tényleg normálisan kezeled, akkor nem okoz akkora hátrányt. Mostanában egyre több helyen alakítottak ki felszíni átkelőket is a kiskörúton vagy a nagykörúton és nem lett tőle nagyobb a dugó egy nagyon egyszerű oknál fogva: Akkor engedik át a gyalogosokat, amik a lámpák eddig is pirosat mutattak.

Csak erről a szigetes esetről tudok, ahol pluszban raktak ki lámpát a forgalomszabályozás miatt.

boci29 2011.08.14. 20:10:30

autósként mondom, a sávok nagyon szűkek. Középen, ha az autó mellett még busz is van, főleg! Nem lehet elférni... Így meg, hogy (tudom, csak ideiglenesen), de a biciklisek is az úttesten mennek, egyáltalán nem mondanám szélesnek a sávok méretét :)
És nem értem, tényleg, az oszlopok miért ilyen sűrűek, miért nem a járda szélén vannak, és miért kell külön felsővezetéktartó oszlop?
Valmint, miért kell 3 fajta korlát, 2 különböző színből? Legalább lennének egyszínűek... Ha már a vezetők kétszínűek, muhaha :)

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.08.14. 20:55:31

mennyi hülyét hordott ide a szél - beszarás!

Filhipposz 2011.08.14. 21:31:25

Nagyon szép lesz a megújult híd! Végre egy igényes munka! Köszönöm!

U.i.: a kommentelő bunkóknak üzenném, hogy a tulajdonnevek nagybetűvel írandók, ellenben ha jelzőként szerepelnek, kicsivel. Előbb talán el kéne végezni min. 8 általánost, aztán lehet ipari műalkotások krtitikájáról csevegni.

VNMárta 2011.08.14. 21:49:05

@vsz: Szerintem próbáld ki: ülj be egy kerekesszékbe, és hajtsd föl magad egy rámpán, ami a lépcső emelkedésében fut.

algi 2011.08.14. 22:19:26

@vsz: A villamossínen kb. 0 forgalom van, mivel egy megálló előtt történik az átkelés, tehát a villamos így is, úgy is megáll. Az miért lépcsőfóbia, hogy nem kényszerítjük feleslegesen meredek szintkülönbségekre az embereket? Tudom, hogy kardiózni kell, de az utóbbi pár évtizedben rájöttek egy-ketten, hogy van pár olyan ember, akinek probléma a szintkülönbség: a tolószékesek, a babakocsisok, vagy szimplán azok, akik 80 évesek és járókerettel járnak. Nyilván a vakok is magukra vessenek, ha nem jegyzik meg a fejbeverősen alacsony mennyezetet. Nem az a cél, hogy egrecíroztassuk a nyugdíjasokat. Ezek az ötletek meg, hogy lifttel megoldani… Odacseszünk egy liftet, amihez mondjuk el kell kérni a kulcsot egy morgós gondnoktól, meg negyed óra, amíg beüzemel, aztán még negyed óra, amíg leereszkedik, és ha elromlik, akkor persze hétvégén nincs aki megjavítsa? Remek kifogás arra, hogy ne kelljen megoldani ezeknek az embereknek a problémáját.

@ze11: Ez nem mentalitás kérdése. Járőrözni, takarítani +pénzbe kerül. A zebrán nem kell külön takarítani és járőrözni, hogy működjön, csak a lámpa működtetése kerül pénzbe. Ilyen egyszerű. Persze, csinálhatnánk intimfülkét a csókolózóknak tíz méterenként, hogy aztán mindegyiknél egy-egy rendőr ellenőrizze, nehogy prostituáltak használják, de szerencsére csinálhatunk úgy is hidat, hogy járda-úttest-járda, aztán szevasz, és csak a szokásos járőrözést, meg takarítást kell végrehajtani.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.08.14. 22:42:25

Szerintem van amiben a felújított híd jobb lesz, de sok dologban rosszabb.

Kerékpárok:
el kellett volna dönteni az elején, hogy a járdán vagy az úttesten lesz vezetve kerékpárút.

Szélesítés:
Megszélesítettük, de a szélesítés felét elvitte a két vágány közötti oszlopok helye.

Lámpa-aluljáró:
Az aluljáró gyalogosok számára biztonságos volt, rokkantak, babakocsik számára borzalom.
A lámpa, amin 20 másodperc alatt kell átérni, ha ez nem sikerül, akkor meg lehet pihenni a két sín között....
A hídnak és a hozzá tartozó infrastruktúrának van egy áteresztőképessége, amibe beiktattunk egy lámpát, ami miatt lesz dugó. Ez nem alapjog kérdése, hanem ész kérdése. Ész nélkül lett szűkítve a kapacitás, miközben a többi lámpa nem lett átprogramozva, illetve majd a dávid-féle 60 mp-es ciklusok jönnek, abból lesz majd jó dugó.

A villamosmegáló:
ha valami miatt a villamos nem éri el a zöldet, akor áll egyszer a lámpánál, majd mégegyszer a megállóban. Ügyes.

Budai hídfő:
Az átnevezés helyett arra kellett volna energiát befektetni, hogy a 6-os busznak ne kelljen mindkét sávot elfoglalnia ahhoz, hogy fel tudjon kanyarodni, hozzáteszem: lakókocsival is necces a dolog nagyon.
A felhajtónál levő buszmegálló (91-esek) egy kabaré, nincs normálisan hely kisorolni.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2011.08.14. 22:55:29

@Jokkura: "A nagy álműemlékesdi játékban nem akarják visszaállítani a lóvasutat a körútra, meg az omnibuszt?"

Nyilván nem. Pedig hatalmas ötlet lenne, rengeteg külföldi nézné meg és utazna rajta. Esetleg elvihetne valahogy az Oktogonig is, ott pedig folytatásnak ott van a kisföldalatti. Sajnos a Margit-híd nem nélkülözhető az autóközlekedés számára, holott az egész híd a Margit-szigettel egy igazi, egyedi hangulatú turistacsábító világszámmá válhatna. Ha valaki esetleg azt mondaná, hogy szarik a turistákra, annak felhívám a figyelmét arra, hogy ez maradt az ország egyetlen pénzkeresési lehetősége.

NGabor 2011.08.14. 22:57:53

Több városban és hídon is látni fél méteres egyirányúsított kerékpárutat. Itt is jobb lett vona az ilyen. A mostani szegélypakára a hajléktalanok fognak állni, és a piosnál kéregetni. Ha ezt a 30-40 centit plus a fél kerékpár sávval nyert helyet északabbra toljuk, akkor hopp milyen sok hely lett volna a déli oldali egyirányú kerékpársávra. Az ívek is nagyobbak lettek volna minden sávban. És hopp a híd közepn lévő 2 obeliszk, ami tényleg túlzás, elhagyásával is 1 métert lehetne nyerni az autósok belső ívét javítva, vagy nagyobb helyet a gyalogosoknak, hogy ne állják el teljesen a déli meg nem épült kerékpárutat.

Kiszámoló · http://kiszamolo.hu/ 2011.08.15. 00:14:08

Csak az a kérdés, hová lett a pénz? Máshol ennyiből 5 ekkora hidat építenek a semmiből...

Az úttest meg ugyanolyan szűk, mint eddig volt, közel a használhatatlanhoz.

Pista bá 2011.08.15. 00:32:57

hát amondó vagyok, hogy annál kurvanagyobb bajunk ne legyen, hogy ez a híd olyan, amilyen, sztem felesleges fikázni

csillagház 2011.08.15. 00:45:50

A híd valóban így nézhetett ki az avatás idején, aki nem hiszi, nézze meg Zichy Mihály illusztrációit Arany János: Hídavatás című balladájához.
Az eredeti Margit híd sokkal keskenyebb volt, ez már a sokadik átépítése.
Akinek modern, szép XXI. századi híd kell, nézze meg a Megyeri hidat. Az valóban az. De például az Árpád-hidat csak a II. Világháború után fejezték be! Aztán az 1980-a években szétvágták, a közepébe még egy pályát beépítettek, így szélesítették ki. Vagyis ez sem EREDETI.

kancsal jocó 2011.08.15. 00:50:31

Remélem nem fognak a híd egyik járdájára förmedni egy szokásos hulladék ún. bicciggliutat. Végre lehet az úttesten tekerni ahogy régen, mielőtt kitört a kocabiciklisek és az autósok által gerjesztett bicikliút-hisztéria.

Számolj Templár 2011.08.15. 05:56:42

@FayeFaye:
Az aluljárószint megmaradhatott volna valami kis teázónak, kiülőnek, nézelődőpontnak, slozinak.
A forgalom humanizálása a forgalom lassítással kezdődik. Ebből a szempontból kifejezetten jó a híd közepén a lámpa és a zebra. Ha valaki hülye, leszalad zebra nélkül is!
Az igazi nagy elqrás az északi járda (tulajdonképpen a híd keresztmetszetének rossz felosztása), az oszlop és korláterdő!

cso zsi 2011.08.15. 07:20:39

@Jokkura: Erről van szó.
Műemlék hidunk van már kettő, közlekedésre nem nagyon alkalmasak. Most csináltunk egy harmadikat, pedig itt az elbontás, és egy új, mindenki számára használható híd olcsóbb lett volna.

Ez a híd csak zsebtömésre épülhetett, mert amire hivatott, arra pont rossz.

Árpa Jankó · http://serteperte.blog.hu 2011.08.15. 07:59:37

Mindegy, hogy hanyadik század ez a korlát- és oszloperdő tragikus és ronda!

Jokkura 2011.08.15. 08:39:40

@Androsz: "...Régi mániám ,végighajtani a Stefánián..." :) ,persze nem Volvó buszon,vagy Opelban...

@cso zsi: Talán nem az elbontás..
De ,ha mindenáron "műemléki" hidat szeretnénk alkotni ( mert ez így egyáltálán nem az,csak valami...olyan,mint a régi házak homlokzata mögé épített új épület),akkor legyen tényleg eredeti állapotú ( és matrózkék színű!)és a jármű forgalmat egy alagúton ,a Duna alatt átvezetni... Abból a +30 milliárdból talán az is kijött volna. ( a politikusok és aholdudvaruk mennyit vágtak zsebre ebből a pénzből ? )

Elvileg tényleg elbontották,hisz csak a pillérek maradtak meg eredeti állapotban(?), a íves tartókat is cserélgatték az elmúlt 60 év alatt --> a robbantás miatt is

@Árpa Jankó: Úgy látszik van a kőfaragó haver mellett ,egy diszmű kovács haver is :)

toreki 2011.08.15. 12:05:33

@kancsal jocó: Millió cikk szól arról, hogy mi lesz (vagyis mi van) a hídon. Az északi oldalon már kész a bringaút, a délin meg közös bringagyalog lesz plusz marad a piktó. Én abban reménykedem, hogy az északin is fent maradnak a piktók azután is, hogy átadták a bringautat.

sokadszorra 2011.08.15. 12:36:19

@algi: Takarítani csak akkor kerül sokkal többe, ha magyar módra nem vigyáz senki a rendre és a tisztaságra. A gyalogos átkelőt valóban nem kell különtakarítani, azonban a várakozó autók által elfüstölt üzemanyag is pénzbe kerül, az azt beszívók egészségkárosodása is költséggel jár.

algi 2011.08.15. 13:37:22

@sokadszorra: Az üzemanyag csak akkor kerül elfüstölésre, ha magyar módra senki nem állítja le a motort a pirosnál. (Amúgy még mindig nem látom azt az ütős érvet, amiért a babakocsisokat és a járókereteseket lezavargásszuk hegyet mászni. Egy bizonytalan mértékű költség egy biztos mértékűhöz képest?)

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.08.15. 13:58:06

A képeken még nincsenek kint, de mára ma már felrakták az első korlátokat a bringajárda szélére. Az hogy rút, ne kifejezés. Ez baszki: befejezés. Hogy zuhanna a zavaros habokba akinek az agyából kipattant! - mind formailag, mind szükségességileg.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.08.15. 18:42:52

@algi:

"Az üzemanyag csak akkor kerül elfüstölésre, ha magyar módra senki nem állítja le a motort a pirosnál."

Nem emlékszem a pontos számokra, de tudtommal a szigeti lámpa 18 mp-nyi zöldet ad a gyalogosoknak. Ezt vegyük nagyvonalúan 30 mp-re.
Ha én a dieselt leállítom erre a 30 másodpercre, akkor a beindításkor sokkal több szemét kerül a levegőbe,mintha hagyom ketyegni.

Az Euro 4-5 motorok hidegen ugyanannyira, ha nem jobban szennyeznek mint egy Trabant.

algi 2011.08.15. 20:50:26

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Meggyőztél ezekkel a pontos kibocsátási adatokkal. Szerintem az imperial mértékegységek gyanánt bevezethetnénk a social mértékegységeket, pl. kibocsátásnál: "trabantnyi." :)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.08.15. 21:14:12

@algi:

Apám Audija Euro 5-ös. Ráztettük hidegen a gépre, és a gépen hagytuk, míg bemelegszik. Borzalom, hidegen mit adott ki magából.

l.skywalker 2011.08.15. 21:44:01

ez egy hülyeség. inkább legyen ilyen, mint olyan, amilyen volt.

ZBR 2011.08.16. 00:29:58

Az aluljáró-vitához:
Márpedig vesznie kellett az aluljárónak. A villamosmegálló rámpás elhagyása semmilyen módon nem volt kivitelezhető azzal az aluljáróval. Így a zebra megépítése szükségessé vált. PONT.

@algi:
Igaza van Karl...-nak. 30-40 másodpercekre, vagy még kevesebbre valóban nem éri meg semmilyen motort leállítani. Ha hozol valamilyen igazolást, hogy mégis, majd akkor jó lesz. Az én 90-es évekbeli KRESZ-könyvem 2 percet mond, hogy afölött érdemes leállítani.

metropolis. 2011.08.16. 11:18:24

Kihagyott ziccer a híd...eleve vissza kellett volna kapnia az eredeti kék színét. Másrészt meg tényleg rendkívül igénytelen ez az olcsón megoldott historizálás, a bumfordi oszlopokkal meg a kőgátakkal, a mindent elárasztó, fojtogató, gázkamrát idéző sárga fénnyel. A műemlékvédelmi szakma nagy nagy kritikája ez az egész.

záporjózsi 2011.08.16. 18:56:34

" Ráadásul a csodás kerítéselem az északi járda szélén felesleges, zavaró és veszélyes is. Íme a „keresztmetszet”:"
László János valószínűleg sem gyalogost, sem járdát nem látott még. A korlát minden ilyen helyen kint van és szükséges, hogy a gyalogosok rajzását meg lehessen akadályozni.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.08.16. 20:22:13

@záporjózsi: Maradhatunk annyiban, hogy csúf mint a dög. És igen, elvesz a szélességből. Szar ez az egész. Aki védi az kollaboráns.

záporjózsi 2011.08.16. 21:05:55

@városjáró: Ne nézd. Ne járj arra. Ha ennyire nem tetszik pereld be vagy bontsd le. (Mondjuk a felújítás ára megérne pár lámpaoszlopot.)

andris100 2011.08.16. 21:21:35

Tudja valaki, hogy az déli oldalon miért van egy kis dobogón a korlát, az északin meg nem?

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.08.16. 22:40:56

@záporjózsi: Szóval véded? Mert séróból ennyire nem lehetsz vak.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.08.16. 22:45:49

@andris100: Erre régóta kiváncsi vagyok én is.
Juteszembe, a korlátelemek köfallal érintkező részeinek eldogozása is érdekes egy mutatvány lett. Egyre gányabb ez a hídcicoma. Pedig annó nagyon bíztam benne. Most viszont már egyre jobban félek, milyenek lesznek a szárnyaskimérák.

záporjózsi 2011.08.17. 06:38:36

@városjáró: Ezen nincs mit védeni. Kötelező. Hogy szép-e vagy sem, az másodlagos, funkcionálisan elengedhetetlen. (Amúgy eddig is volt...)

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.08.17. 10:08:28

@záporjózsi: Mi volt eddig is? Korlát az úttest felé? Dehogy volt. Persze lehet hogy most már kell hogy legyen (nehogy leszédüljön egy-egy bringás az útra), de ettől az még csúf és helyfoglaló. A járdát nem lett volna szabad bringásítani.

Én egyébként a KRESZ-ben kategórikusan letiltanám a járdán tekerést 12 év felett. Akármilyen szar is az útpálya, vagy akármennyire is félős a kétkerekűt használó személy. Ja, és BE IS TARTATNÁM!

záporjózsi 2011.08.17. 14:44:05

@városjáró: Sajnos nem fotóztam le a régit, mert nem gondoltam, hogy épeszű ember képes azt a vackot megkérdőjelezni. Az esztétikum és a praktikum pedig két olyan dolog, amelyek itt nem köszönnek össze.

záporjózsi 2011.08.17. 15:22:35

A háttérben az ellenoldali szalagkorlát.
balint.cyberhungary.net/hbweb/fg/fg010292/kepek/v46-oszlop603.JPG
Na ahhoz képest ami most van, az csudaszép...

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.08.17. 15:32:11

@záporjózsi: Ja, te arra a szalagkorlátra gondoltál? Hát az volt ugyan, de csak a kanyarban, hogy nehogy a dunába kössenek ki az suhanó autók. De az nem vett el érdemben a szélességből, mert annó nem kellett osztozkodnia gyalogosoknak és kétirányú bringásoknask rajta.

záporjózsi 2011.08.17. 15:37:48

@városjáró: Meg azért is, hogy a gyalogosok ne az autók között mászkáljanak át. Emellett egy eltévedt autótól a gyalogosokat is megvédi. Az, hogy a járdát vegyítették a kerékpárúttal, nettó hülyeség, de ez van. Az utóbbi két hídfelújítás olyan tervezési hibáktól hemzseg, amelyekre máshol már lőni szoktak. Ehhez képest, hogy mennyire eredeti vagy sem a Margit híd, az már szinte mindegy. Az kevésbé, hogy pár centis reszeléseket eladni nagy szélesítésként több, mint gáz.

Leriel 2011.08.18. 10:36:21

Szerintem a belső korlátok és a járdafestések valami hallatlanul undorítóak lettek. Nem is beszélve a budai hídfő aluljárójába vezető lépcső korlátairól, amiknek az egyik végét kb. 3 hete egy-egy deszka tartja (mert túllógnak a falon, és nem volt mibe rögzíteni őket).

Albu 2011.08.19. 03:25:30

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
A megálló azért került a lámpa utánra, mert így jön ki jól a hangolás.

Kicknick 2011.08.19. 11:10:48

Az volt már hogy a mustársága korlát ocsmányul néz ki?
Szerintem...

Albu 2011.08.20. 03:51:05

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: A lámpák hangolva vannak: azonos a periódusidejük, és lehetőleg az egymás utániak közt annyi időeltérés van, hogy az illeszkedjék a két lámpa közti menetidőhöz. Mindent mindennel nyilván nem lehet, törekedni kell a nagyobb forgalmak és az előnyben részesített áramlatokhál összehozni.

Ha a lámpa előtt lenne a megálló, bizonytalan lenne a kihaladás. Ha utána van, az érkező kocsi az előző lámpa indításának megfelelően érkezik, áthaladva a zöldön jó eséllyel. Az utána kialakított megállóban áll meg, az onnan való induláshoz meg nem kell lámpára várnia.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.08.20. 06:21:05

@Albu:

Azt hittem konkrétabban tudod.

Jelenleg biztos jól működik így, de majd mikor megjelenik egy lassújel, akkor a villamos már nem biztos, hogy eléri a lámpát.
Pest felől jőve a Nyugatiból indul lámpára a villamos, a Jászain elvileg nincs már lámpája.
A Nyugatitól a Jászain át a Szigeten becélozni egy 40 másodperces ablakot, amikor a villamos érkezzen, ez a Nyugati és a Jászai utasforgalmi adatainak a fényében minimum mérnöki bravúr.
Buda felől a Feketesas-Rómer lámpa az, ami miatt majdnem mindig állóra kel fékezzenek, mert későn ad zöldet (Bár mostanában mintha valami történt volna ott.) Majd a Margit hídnál a HÉV vagy nem Hév a kérdés, Innen is bátor dolog célozni a 40 mp-s ablakot.

Az én elgondolásom szerint a villamos megáll, majd kihalad a lámpa előtti megállóból. Ez azért jó, mert akkor esetleg többet áll a megállóban 25 mp-el. Ezt könnyebben emészti meg az utas, mint azt, hogy megáll a lámpánál, megáll a megállóban.

A lámpát a híd közepén meg marhaságnak tartom jelenlegi formájában és ciklusidejével, hangolni viszont lehet azt a lámpát a lámpa előtti megálláshoz is.

Pista bá 2011.08.20. 12:23:37

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

jelenleg a villamosvezetők sportot űznek a lámpánál beragadásból, ahhoz képest nem lehet ez a rendszer se vontatottabb

záporjózsi 2011.08.20. 16:18:11

@Pista bá: Valahogy ezt még nem sikerült észrevenni.

hegyilany 2011.08.23. 11:27:57

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Mivel a hídra való felhajtásnál mindkét irányból lámpák vannak, nincs dugó a híd közepén lévő plusz egy lámpa miatt. Tudom, mert naponta legalább kétszer átmegyek rajta, villamossal/gyalog/autóval.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.08.23. 20:11:16

@hegyilany:

Mostanában tényleg nincs, de a szeptember lesz az igazi próba.

Megjegyzem, jelenleg a Margit krt-on van egy sávzárás, ami csökkenti a hídra jutók számát.

orgyen 2011.08.30. 21:28:26

Egyébként az obeliszkek közötti Habsburg-korona után majd az jön, hogy a Margitszigetet visszaminősítik nádori magánbirtokká?

szemki 2011.09.18. 14:29:51

Van valakinek ötlete, hogy a szigeti bejárónál a zebrához miért raktak keresztbe korlátokat (a képen a bejegyzés elején még nincs felszerelve)? Egy zölddel összesen 8 azaz NYOLC ember tudott átmenni a korlátok miatt! Aki kitalálta az egy kretén! Mi lesz itt ha a villamos is megáll (pár év múlva gondolom üzembe helyezik a megállót :) )Ha mond valaki épeszű magyarázatot, akkor ígérem szórom vödörrel a fejemre a hamut!!!

záporjózsi 2011.09.18. 15:15:55

@szemki: Azért, hogy ott és csak ott tudjanak az emberek átmenni. Amúgy nem hiszem, hogy 8 embernél több ne tudna zöldben elindulni. Zöldben ugyanis elindulni kell és nem megérkezni.

szemki 2011.09.18. 22:15:53

@záporjózsi: Asszem nem voltam először egyértelmű, középen (villamos sínek)eltolva van két sor korlát, így egyenesen senki nem tud átmenni, csak úgy ha közben korlát folyosóban sétafikál.
Ja, igazad lenne, ha nem lenne 1-2 bringa átkeléskor, de a bicikliket alig lehet beszuszakolni középen (villamos síneknél) a két korlát közötti folyosóba, és nem vicceltem amikor a 8-at írtam, tényleg csak második zöldre tudtam az egyik oldalról közbenső állomással (várakozás) átérni a másikra. Ígyhát várom tovább az épeszű magyarázatot, hogy szórhassam a hamut!

ze11 2011.09.19. 20:40:06

@záporjózsi: Fail. A zöld jelzés alatt kell átkelni, a villogónál már nem indulhatsz el, és a piros megjelenésekor már nem lehetsz az úttesten.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.09.19. 21:57:24

@záporjózsi:

Egyszer már ecseteltem a rövid lámpaciklus hátrányait.

Íme a bizonyíték ( @szemki: @ze11: ), hogy nem a levegőbe beszéltem.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.09.23. 12:40:52

Vajon mi a lószart molyolnak még a kandeláberek felszerelésével? Hetekig csak a fémváz merdezett a széleken, most felkerült végre a díszes vasoszlop alja, de a teteje kb egy hónap móléva se fog felkerülni. Azátn még két hónap hogy világítson is. Erre nincs magyarázat.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.09.24. 04:52:42

@városjáró:

Szerintem közben kötik őket.
Ezen kívül minden egyes oszlopot ki kell mérni érintésvédelemi szempontból, tűzvédelmi mérések, stb...

Bár a teljes oszlopsort ki lehet mérni max 2 nap alatt.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.09.24. 08:18:09

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: kötik? kimérik? szerintem tökmindegy mit csinálnak vele elvileg, mert gyakorlaitlag semmit. az egész híd tele volt végig szánalmas al-alvállakozókkal. betonnyeső kft-től a tamás és zsolt bt-n keresztül a darus karcsikig. és ezt a munkaláncolatot merték konzorciumnak nevezni?! hétfőn itt nyestek betont, kedden piripócson öntöttek garázsfeljárót, szerdán bergezbütykösön javítottak villanybojlert, pénteken itt blankoltak kandelábert. botrányos munkaszervezés és ócska munka ez!

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.09.25. 09:32:01

A hídfőknél lévő bringalejáratok így jók, ahogy vannak? Vagy alakítják még majd őket? Gondolok itt a pesti bringaútba lefúrt Eu-s óriásplakátra (életveszély!), vagy a budai oldali lehajtóra, ahol a zebránál konkrétan elfogy a járda a gyalogosok alól, ráadásul a villamossvágállomás takarásból úgy ütik el a 206-oshoz igyekvőket, ahogy kell. Ezt valaki engedélyezte ugyebár. KI VOLT AZ!

záporjózsi 2011.09.25. 23:07:27

@ze11: ...és aki a pirosnál a zebrán van, le fogjuk lőni. A Margit had jó helyen van, mert egyből mehet a Dunába.

@szemki: Az azért ilyen, hogy ha a lámpa sárga villogó vagy sötét, legalább legyen valami, ami a gyalogost körülnézésre kényszeríti mielőtt a villamos alá szalad. A kerékpárosok számára mintha épült volna valami kerékpárút az északi oldalon, amit még nem helyeztek forgalomba. A Szigetet akár onnan is meg lehet közelíteni, így a kerékpáros forgalom a zebrákon nem üzemszerű.

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Ha működik, akkor igen. Meg ha meg van csinálva. Meg ha mondjuk a földelési rendszerben nincsenek "érdekes" lyukak...
A jelenlegi terhelés nem normális, az északi járda és kerékpárút nagyon hiányzik. Inkább az az érdekes, hogy valóban igyekeznek szabályosan használni legalább néhányan.

szájhúzó kutya · http://szajhuzokutya.blog.hu 2012.02.15. 10:03:32

Engem a várost elrondító, a gyalogosok járdáit lenyúló, a tömegközlekedést is zavaró bicikli utak zavarnak... Ez is, hogy náz kia ezzel a piros vacakkal!
süti beállítások módosítása