http://upload.wikimedia.org/wikipedia/hu/0/0d/Makovecz-Sevilla.gifMegszűnik Makovecz Imre 1983-ban alapított építészirodája, a Makona.  Az Inforádió riportere épp a római La Sapienza Egyetemen szerzett díszdoktori címe miatt beszélgetett az építésszel, és csak egész véletlenül említette a cégét, amire rögtön jött a válasz, hogy azt bezárták. Mint Makovecz elmondta:

a magyar adójogszabályok szerint a kibocsátott számlák után az áfát és más adót akkor is be kell fizetnie egy cégnek, ha a számla ellenértékét a megrendelő nem fizette ki.

Ha ez kétszer megtörténik egy akkora társasággal, mint a Makona, akkor a cég lehúzhatja a rolót, ugyanis ha nem tud eleget tenni adófizetési kötelezettségének, akkor az APEH zárolja a cég számláját, és minden egyéb bevételre ráteszi a kezét.

A sokszorosan kitüntetett építész keserűen megjegyezte: ilyen sehol sincs a világon, csak Magyarországon, amely szerinte csak azt a célt szolgálja, hogy a magyar vállalkozások megszűnjenek.

Hozzátette: 75 évesen még képes dolgozni, de a cége már a múlté.

Az építész jelenleg egy unitárius templomot tervez, amely a Hargitán épül.

(fotó:wikipedia tipp:@leordec)

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: makovecz imre

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr111703367

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsámboki Miklós · http://solaitid.tumblr.com 2010.01.27. 07:28:24

miért gondolom azt hogy itt másról van szó?

rives 2010.01.27. 09:23:54

bármit is gondolsz ez nem egyedi probléma...
a legtöbb építész iroda küzd ezzel, többek között a miénk is.

Sátán meg a Jocó 2010.01.27. 09:24:53

Nagyon könnyen el tudom képzelni, hogy ez a felháborító ÁFÁ-s gyakorlat a ludas.

Ilyen tényleg nincs a világon, b..ák meg, én is sokat szívok emiatt.

nudlee 2010.01.27. 09:26:56

Jaja, kinn kell egyet alapítani szlovákiában.

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2010.01.27. 09:34:44

Ez most kicsit felb*szott! - bár tényleg nem látunk bele a háttrébe.

Az úrnak minden esetre riszpekt...

Bruno 2010.01.27. 09:36:17

Nem értek valamit. Ha a megrendelő nem fizet akkor az Áfa a legnagyobb veszteség? Mert szerintem ez nem igaz. Szerintem Makovecz finoman szólva csúsztat. Inkább az az igazság, hogy kiment a divatból és nincs munkája. Pedig nem sokat kellene várnia: majd OV ad neki melót csak győzze templomtoronnyal, meg imaházzl, meg egyéb hasonló fontos dologgal.

MVMV 2010.01.27. 09:36:56

Ez mitől építész iroda specifikus? Minden cégnek szembe kell ezzel néznie.

Ha meg 2 számla bedönti az egészet, tényleg ideje lehúzni a rolót.

capor_ 2010.01.27. 09:40:39

Ezzel nem csak az építészirodák küzdenek, hanem mindenki az építőiparban. Ugyanis itt jó szokás szerint nem fizetnek időben az emberek.. Ugyanis érdekes módon éppen hogy a nemfizetésnek nincs semmilyen kockázata... Sohasem fogom megérteni, hogy miért a teljesítést elvégző céget szivatja az APEH és miért nem a nemteljesítőt..

MVMV 2010.01.27. 09:46:03

capor_: Az építőiparban a körbetartozások tényleg igen súlyos probléma, és a fizetési hajlandóságot segítő garanciákat sem tudja igénybe venni, aki tényleg szeretne munkákat kapni, mert akkor meg sem bízzák.

Ezzel együtt a Makovecz vállalkozása jellemzően nem ebből a körből kerül ki, tehát nem a körbetartozások miatt nem fizetnek neki - ha egyáltalán így van.

Nekem is oda kell figyelnem mikor állítok ki számlát olyannak aki tudom h csúszva fizet, az ÁFA miatt, de ha az a 20-25% ekkora gond valakinek, nem kell vállalkozni, nem emiatt lesz fizetőképtelen.

Az APEH-os rész meg kissé elnagyolt és csúsztatás SZVSZ.

Rectum Marianum 2010.01.27. 09:51:13

@Bruno:

Valóban nem érted... Az iroda kiállít egy számlát milla+áfa összegről. Ekkor ugye ő számít 1,25 millió befolyó összegre. Az összeg nem jön be, de neki be kell fizetni 250 ezer felszámított áfát az APEH-nek. Az APEH kéri a jussát akkor is, ha az adóalanyhoz ez nem folyt be. Na itt a szopás....

Zsámboki Miklós · http://solaitid.tumblr.com 2010.01.27. 09:55:31

@rives: persze simán lehet hogy tévedek. de makoveczé egy nagy, menő iroda, és ilyentől még nem hallottunk hasonlót. vagy válság van, de akkor mondja azt, hogy válság van.

Semleges 2010.01.27. 09:58:26

@Bruno: Írod: "Nem értek valamit. Ha a megrendelő nem fizet akkor az Áfa a legnagyobb veszteség? Mert szerintem ez nem igaz. Szerintem Makovecz finoman szólva csúsztat."
Hol élsz?
Azt az ember még lenyeli és túléli valahogy, hogy a megrendelő nem fizet, és elkezd pereskedni. Pár év perlekedés, és vagy nyer, vagy bakfitty. De hogy emellett a meg nem kapott fizetség után az APEH könyörtelenül még a sarcot is beszedi, s ha nincs miből azt befizetni, akkor árvereztet, az már valóban mindennek a teteje.
Az APEH felé ugyanis szigorú fizetési határidők vannak, és nem fogadja el, hogy a majdan beérkező pénzből kapja meg a részét.
Magam is jártam már úgy, hogy három hónap késéssel kaptam meg a számlám ellenértékét, és a családi kosztpénzből kellett az EVÁt befizetni, mert azt persze várta az APEH.
Szóval arra kérnélek, ne fikázd az öreget, hanem használd azt a valamit, ami a két füled között van...

EMU 2010.01.27. 10:00:39

Nem tudom, mit parázik az öreg, jön Viktor, egy tollvonással megszünteti ezt a gyakorlatot, sőt még a munkáltató járulék is jelentősen csökken, úgyhogy ezt a kis időt már kibírhatta volna. Úgyhogy itt másról lehet szó, eleve Imre bátyánk jóban van mélyszellemű magyar jobbal, úgyhogy első kézből tudhatja, hogy megszűnik a magyar vállalkozásokat és a zembereket megnyomorító karvalytempójú bolsevik adóztatás. Akkor meg ő is és minden magyar ember sokkal jobban fog járni, ezt a kis időt egy akkora cég, mint a Makona féllábon is kibírja, itt valami más van a háttérben.

tahu 2010.01.27. 10:04:46

@EMU: @Bruno: lehet h rosszul emlékszem, de Makovecz az előző Orbán-kormány alatt sem kapott egyetlen állami megrendelést sem... pedig el tudtam volna képzelni. mondjuk nem így nézne ki a Nemzeti :)

EMU 2010.01.27. 10:11:20

@tahu: Miért én rosszul emlékeztem? Vagy írtam vmi ilyesmit?

tahu 2010.01.27. 10:12:51

@EMU: bocs, Brunónak ment

daito 2010.01.27. 10:13:37

Vagy csak nem volt már pénzügyi tartalékja.
Nem vagyok építész, csak hasonló témában dolgozó büfés. Azt gondolom, ha valahol menő, és nagy az irodája; s valakinek drága munkát végzett és nem fizették ki, az simán tönkre vághatta. Hasra ütésre mondok 50 millió forintot, és azt nem fizették ki neki, akkor az már nem kis pénz. Egyrészt annyi bevétel hiányzik, plusz ki kell csengetni 10-12 millió áfát utána; plusz a dolgozók bére, járulékok, társasági adó, ipa, anyám tyúkja, iroda rezsi, autó. S mindezt saját zsebből; ezt nem lehet sokáig csinálni. (S csak tippeltem 50 milliót, ez 200-500 milliós esetben sokkal rosszabb.)

Ugyanis azt rohadtul elfelejtjük, hogy egy dolog lenyelni megrendelés elmaradását. Nem jobb az, ha van megrendelés, teljesítesz, de nem fizetik ki. (Mert ugye itt már az is játszik, hogy teljesítesz, nehogy arra hivatkozzanak, hogy nem vagy hibásan teljesítettél; miközben sanszos, hogy nem fognak fizetni.)
Eközben találjál forrást, hitelt a finanszírozásra, és találjál új megrendeléseket.

Szerintem ez már nem feltétlenül 75 évesek pályája. Ha idejében még ki tudott belőle szállni, hogy ne bukjon el mindent, akkor jól tette, hogy kiszállt.

fingerbangs 2010.01.27. 10:15:48

ünnepelni kellene hogy bezárt az irodája, épp elég vizuális és gazdasági bűn szárad a lelkén így is

kitvalasztanal.hu - Választási tippért notebook! · http://www.kitvalasztanal.hu 2010.01.27. 10:20:20

@rives: Nem csak építészeknél. Bármilyen szolgáltatásnál, sajnos :/
Nekem weboldalas cégem szünt meg hasonló okból :/
@EMU: A Viktoros részt ugye viccből írtad?:) Mégha tényleg akarná sem tudná megcsinálni. De szeritned akarni fogja? Nem Ő a Megváltó...

Art Mooney 2010.01.27. 10:26:00

ugy latom itt is ki lesz osztva par piros bogre

eszement egyebkent ahogy atkapcsolnak a vallalkozok nehez helyzeterol a ballib propagandaanyagra, olyan igazi 50-es evek hangulatot ad az indexnek

biztos az olyannyira hianyolt konstruktiv ellenzekisegbol tartanak demostraciot

manager2008 2010.01.27. 10:30:56

Az eszem megáll.

Keressen meg a művész úr és megoldom a problémáit.
Az adótanácsadás ingyenes lesz, és a megoldás törvényes.

De bármelyik hasonló cipőben járó neves irodának szintén áll a zászló.

A projekt második része a fizetés elmaradása.
Azt is lehet kezelni sok esetben.

Szerintem lehet hogy a megoldást már megtalálta a művész úr, és ezért szünt meg az iroda. Én erre tippelnék, és nem gondolnék másra.

ez a nyuggerező sixx micsoda köcsög 2010.01.27. 10:42:19

@solaitid: ha másról van szó, akkor majd a kormányváltás után kap némi állami megrendelést mondjuk az 5-ös metró debreceni végállomásának kialakítására, esetleg a fővám téri 4-es állomás áthelyezésére. :)

Ronald 2010.01.27. 10:43:00

@Bruno: Te Okosmackó. Ha nem fizetik ki a munkámat - attól még nem döglök éhen azonnal, mert a feleségem még adhat enni.

De ha egy kibaszott, aláírt számláért az a rohadt APEH még milliókat is követel rajtam a nemlétező pénzből - abba már bele lehet dögleni.

Érted?

Dariengo · http://dariengo.blog.hu 2010.01.27. 10:52:52

Nem értek hozzá, de ha nem fizet, nem lehet sztornózni a számlát, vagy visszavonni, vagy hasonló?

EMU 2010.01.27. 11:04:53

@kitvalasztanal.hu - Tippelős választási oldal: Ne haragudj, de nem értek veled egyet. Azt nyilván te is tudod, ha máshonnan nem, akkor éppen tőle, hiszen ő mondta a saját szájával, hogy sohasem hazudik, tehát ha azt mondta, hogy lesz alapos járulék és adócsökkentés, akkor az úgy is lesz. Másrészt pontosan tudja, hogy miként, hiszen az ország legremekebb szakembereivel veszi körbe magát, például a Varga Mihállyal is, úgyhogy több okból is biztosak lehetünk abban, amit mond, az teljesül, amint hatalomra kerül. Makovecznek pedig mindezt tudnia kellene, hiszen egy polgári körben volt vele, úgyhogy elkapkodta ezt a bezárást, de hát már öreg, nem emlékezhet mindenre, amit Viktor mond neki.

felhasznalo · http://gyermekszoba.blog.hu 2010.01.27. 11:07:46

@Dariengo: de lehet, de előtte - ha határidő van - azért be kell fizetned az áfát. Aztán várhatsz rá, hogy visszaadják.

Én egyetlen megoldást látok itt: addig nincs számla bazzeg, amíg nem fizetsz. Ha fizettél, megkapod. Persze, ez sem kivitelezhető, mert az utalásnál a számlaszámra kell hivatkozni...

A másik ötlet: addig nem befejezni a melót, míg legalább a nagy részét ki nem fizette a megrendelő.

Régen egyébként a szakik megcsináltak olyanokat, hogyha a kedves megrendelő pl. kifestette a lakást, majd nem akart fizetni, szaki odament, vörös festékesvödör meglóbál, falra adhoc jelleggel felfröccs, azt kész...

is 2010.01.27. 11:14:11

@Itatóspapír: ne feledjük, hogy a kibocsátott számláról azt az ÁFA-t valaki visszaigényli, akkor is, ha nem fizette ki a kibocsátónak. tehát az APEH ezen 0Ft-ot keres. ez az adófizetők pénzét védi.

wagabound 2010.01.27. 11:28:01

is: "ez az adófizetők pénzét védi."

Egy lófaszt védi az adófizetők pénzét. Az APEH pont arról híres, hogy az adófizetőket védi... A saját bevételüket és az ebből adódó jutalmukat védik.

Egyszerűen arról van szó, hogy jó magyar szokás szerint ott fent helyből átugrották a lovat. A fiktív számlagyártást + ÁFA visszaigénylést akarták igy megakadályozni, és persze azokkal csesztek ki főleg, akik tisztességesen számláznak.

A magyar fizetési morál miatt a nagy buktát csak egyféleképpen lehet kivédeni: részteljesítések utáni rész-számlákkal.

phaidros 2010.01.27. 11:35:24

Ez csak azért valós probléma, mert az állam sem igazán foglalkozik azzal, hogy a fővállalkozójuk fizet-e tovább alvállalkozóinak.

Viszont a jogalapot nem igazán értem, miért fizetnék valamiért, amit nem kaptam meg? Erről van szó, akkor is, ha ezzel a többi adófizető pénzét védi az állam.

phaidros 2010.01.27. 11:37:39

@is: konkrét példádra némi gondolkodással megtalálnád a választ: visszaigénylés feltétele legyen az, hogy a számla ki is lett egyenlítve. Ami egyébként is logikus lenne.

Hoppácska.

phaidros 2010.01.27. 11:41:24

@felhasznalo: betonozót tudok, akik nem fizettek ki. :) Velük, és a szippantósokkal vigyázni kell.

A betonozó a maradék betont odaborította a kocsibejáróra, némi sziklával és vassal tűzdelve. 2 napig nem volt otthon az illető, gondolom dinamittal szét tudta bontani.

thinker_ 2010.01.27. 11:48:22

@Bruno:

gratulálok! fingod nincs a hátteréről a dolgoknak, de a gúnyos és rosszindulatú találgatásra van eszed. szánalmas!

csak neked megsúgom, hogy makoveczhez annyi megrendelés érkezik, hogy a felét vissza kell dobni, mert nem győzik a melót.
az iroda megszünésének a hátterében nem a kevés munka áll.

Arvedui 2010.01.27. 11:59:12

Én a magam részéről sajnálom és ez nem Makovecz specifikus, hanem sajnálok minden ilyen helyzetben lévő alkotó emberkét (magamat is) akiknek az energiája nem az alkotásra, fejlesztésre, előre haladásra fordítódik hanem a felesleges kiskapukeresés és trükközés köti le.
Nem tesz ez jót senkinek, semminek de különösen az Országnak nem, az APEH-ot is beleértve.

diktatorikus kleptokrácia 2010.01.27. 12:01:24

megy a púder, megy a duma, az előremagyarázkodás, amiért ő is szlovák rendszámmal fog járni (vagy már azzal jár?)
ó, szegény m. imre bácsi, mindjárt telesírom a zoknim. kalapozzunk az öregnek, nehogy éhen haljon

daito 2010.01.27. 12:01:52

@manager2008: Köszönöm észrevételed.
Tényleg naiv vagyok, mivel nem ismerem a Makona körülményeit. Biztosan többet tudsz, és jobban is értesz hozzá.

Ellenben, ha nagy/több munkánál nem fizették ki, akkor Te sem fogsz kőből vizet fakasztani.

Ha Neked az megoldás, hogy egy közel 30 éves céget pénzügyi okokból bezár az ember, akkor gratulálok. :)

llyes Edit (törölt) 2010.01.27. 12:04:25

Tudtommal a pénzügyileg nem rendezett számlák ÁFÁ-ja nem visszaigényelhető. (Pénzügyileg nem rendezett a számla, ha akár 100 forint is hiányzik a teljes kifizetéshez.)

Tehát Makovecznek be kell fizetnie a kiszámlázott 25% ÁFÁ-t, amit Makovecz nem fizető megrendelője _nem_ igényelhet vissza, az összeg az államnál marad.

Ez egyébként akkor is gondot jelenthet, ha a fizetési határidő nagyon elválik a teljesítéstől (pl. erőfölényben lévő partner 90 napos fizetési határidővel dolgozik), és közbe esik az ÁFA fordulónap.

Ha jól emlékszem, a 2006-os választási kampányban a Fidesz egyik ígérete volt, hogy ezt a szabályozást megváltoztatják. Persze jogos a kérdés, hogy 1998-2002 között miért nem tették meg, ha ők is annyira igazságtalannak találják.

A számla kisztornózása azt jelenti, hogy teljesen lemondasz a jogos követelésedről. Amíg van rá remény, hogy > 25% összeg befolyik, addig a vállalkozó általában nem szokott sztornózni.

Arvedui 2010.01.27. 12:13:57

Nálunk van olyan megrendelő aki kerek perec közölte, hogy nem fog tudni fizetni. Ha az ember úgy dönt, hogy a számlát sem adja ki, hogy ne keljen Áfát fizetnie akkor jelentősen csökkenti az esélyeit arra hogy valaha be tudja hajtani a kinnlevőségét.
Szóval lehet mindenki okos de ez is megérne egy AB felülvizsgálatot, van olyan bizonytalansági tényező mint a vagyonadó 10%-os limitje.

copic 2010.01.27. 12:15:50

@Arvedui:

Szerintem igazad van. Senki ne kerüljön ilyen helyzetbe…. még az itt köpködők se.

Blany 2010.01.27. 12:23:08

Érdekes, innen a szomszédból nem úgy látszik, mintha bezárt volna az a csodás iroda, ki-be járnak az emberek az ajtón... Makovecz amúgy taxival szokott jönni-menni.

Walter Melone (törölt) 2010.01.27. 12:23:45

A baj itt azzal van, hogy a gyakorlat összekeveri a dolgokat.

A törvény szerint, fizetni a teljesítésigazolásra kellene, és a számla csupán bizonylata a kifizetésnek.

Tehát, ha megérkezett a pénz, küldöm a számlát.

Az, h ez miért nem így működik, számomra rejtély...

kisgyerek9 · http://kisgyerek.blog.hu 2010.01.27. 12:25:41

Gondolom a következő beszélgetés nem zajlott le:
- Kedves Megrendelő! Mikor állítsam ki a számlát, hogy még az áfabevallási (és befizetési) határidőmön belül meg is kapjam a pénzem?
- Hát imre, jobb lenne, ha a következő negyedévben számláznál, ok?
- Hát, nem szép dolog, de köszi hogy szóltál!

Ehelyett:Gondolom a következőhöz hasonló történt:
- Jó napot kívánok, Kis Pist vagyok! Makovecz Úr legújabb gyakornoka. Meghoztam a kért terveket 8 példányban, a teljesítésigazolást itt tessenek aláírni, itt pedig a számla 8 napos fizetési határidővel.
- őőőő...és ha valami kifogásunk van a tervekkel kapcsolatban, akkor kihez forduljunk?
- őőőőő...erről nekem semmit nem mondtam, ha mégis van valami kérdésük, észrevételük, akkor kérjenek a Mérnök Úr titkárnőjétől időpontot.
- Mobilon nem lehet elérni a Mérnök Urat?
- Mérnök Úr nem szereti használni a mobilját, nincs is mindig nála, meg nagyon elfoglalt. Hívják bátran a titkárnőjét...Csókolooooom!

tommybravo 2010.01.27. 12:31:12

@Walter Melone: Be tudnád linkelni, hogy hol szerepel a "teljesítésigazolás" a törvényben?

kisgyerek9 · http://kisgyerek.blog.hu 2010.01.27. 12:35:32

@tommybravo: teljesítésigazolást az építészirodák nem azért kérik hamarjában aláíratni valakivel a megrendelő részéről, hogy az ÁFA-val játszadozzon, hanem hogy jól verjék a mellüket, hogy kérem, ők leszállították a kért terveket, itt-és-itt alá lett írva, hogy ez igaz, és ő ez alapján állította ki a számlát, és ez így neki teljesen jogosan megjár.

Ha bármi észrevétel van, akkor az már csak egy új megállapodás keretein belül valósítható meg...ZSIVÁNY BANDA AZ ÉPÍTÉSZEK KÖZEGE.

AMIKOR CSAK LEHET, ELBÚJNAK A KURVA SZERZŐI (vagy milyen) VÉDELEM MÖGÉ! És ezzel szivatják az összes megrendelőjüket!

Az egyébként is magas kamarai díjszabással jönnek mindig, sokszor még a fölötti díjakkal, meg lemondási bánatpénzekkel a kiviteli tervek esetében, hasonló...

De persze számlázni, azt azonnal tudnak! Megérdemlik, hogy egy kicsit ők is szívjanak!

llyes Edit (törölt) 2010.01.27. 12:38:04

@kisgyerek9: Ha egy vállalkozó így áll a kérdéshez, a megrendelők egy jelentős része SOHA nem fog neki fizetni. Miért is tenné, ha a végtelenségig halogathatja a számla befogadását, és legfeljebb annyi hátrány éri, hogy azt mondják neki, ez "nem szép"?

A vállalkozások többségének cash flow nehézségei vannak, ha éppen van pénz a számlán, annak fizetnek, aki a legagresszívebben követeli, ami jár neki.

tommybravo 2010.01.27. 12:39:36

@kisgyerek9: Hátrább az agarakkal, ez csak egy blogbejegyzés, nem hadüzenet.

Az áfa-törvény szerint egyébként hiába nincs teljesítési igazolás, ha a pénügyi rendezés megtörténik, akkor ki is kell fizetni az áfát.

werno 2010.01.27. 12:40:32

..nem értem Makovecz úr miért nem BT-t csinált akkor talán nem volna ezzel gondja.
...egyébként lehet azt tudni ,hogy vajon hiánytalan volt a teljesítés,vajon miért nem vette a fáradságot arra,hogy megegyezzen,számla lerontása ,önellenörzés stb stb..

Inkább azt gondolom ,hogy ez egy öntörvényű ember műbalhéja.

werno 2010.01.27. 12:42:23

@Illyés Edit:
...mondjuk ez a mérnöki és tervező irodákra nem igen érvényes

tommybravo 2010.01.27. 12:42:41

@werno: Ha bt-t csinál, akkor is kell áfát fizetnie, de akkor ráadásul a saját vagyonával felel. Talán evás cégre gondoltál, mint alternatíva, de szerintem Mako több bevételt ér el egy évben a limitnél.

is 2010.01.27. 12:47:16

@wagabound: elsőre lófaszozol, másodikra leírod, hogy miért van. ahhoz, hogy ezt a szabályt bevezessék, kellett a magyar morál, csalásméret stb. bizony a csalások miatt szívunk mind, de gondolod meg: most is a nemfizetők miatt szívunk. ha nem fizet, mennyit vesztesz: 100 egységnyit a munkádért + 25 egységet az APEHnak. arány: 4:1-hez.

@phaidros: és ki mondja meg, hogy mikor lett kiegyenlítve? mert ilyenkor meg a kibocsátónak nem érdeke visszaigazolni, hogy ki lett egyenlítve, mert ő meg nem akarja befizetni az ÁFA-t, még ha jogos is lenne. az APEH-nek kellene minden pénzforgalmat is egyesével átnézni, ami meg lehetetlen. meg azt is nézni kell, hogy ma kiegyenlítem, AFA-t levonom, holnap meg kp.-ban visszakérem, és ugyanott vagyunk, mint eddig.
hoppácska.

de persze gondolkodnak ezen. fordított ÁFA-zásnak hívják, és vezetik is befelé. hoppácska.

üzenet vége. hoppácska. stop.

Walter Melone (törölt) 2010.01.27. 12:51:29

@tommybravo:

Sajnos nem, de pert már nyeretem ezzel az érveléssel.... ;-)

werno 2010.01.27. 12:51:41

@tommybravo: ..amikor megkapja a pénzt

werno 2010.01.27. 12:56:17

@Walter Melone: ..biztos sosem fizetnék számla nélkül teljesítésigazolásra!

werno 2010.01.27. 12:58:42

@werno: pardon ez nemrég megváltozott sorry

werno 2010.01.27. 13:00:43

...egyébként elég sajátos az álla logikája,mert kifizetetlen számla után pedig az ÁFa-t nem lehet visszaigényelni.

Walter Melone (törölt) 2010.01.27. 13:03:33

@werno:

Miért?
A munka el van végezve, ezt te igazoltad is (---> teljesítményigazolás).

Ha valamiért nem kapnál ezután számlát. akkor csupán egy telefont kellene megeresztened az APEH-nak, és máris megy az ellenőrzés az alvállalkozódhoz.

Ha minden szabályos, és legális, akkor nincs félnivalód.

2010.01.27. 13:04:55

Biztos naív a kérdés, de akkor miért nem rész-számlázás van, ha tényleg ez a helyzet nagy összegű számláknál/munkáknál?
Annyit dolgozom, amennyit kifizetnek, és akkor nem kell 25 milliót befizetni úgy, hogy egy fillért sem láttam még a munkáért.

Pilgram (törölt) 2010.01.27. 13:09:44

lehet hogy szentségtörő leszek, de nekem nulla darab M.I. által tervezett épület tetszik, a 80-90es években slágervolt az ember, de e fölött a stílus felett egyszerűen eljárt az idő, teszem hozzá szerencsére. egyáltalán nem tudott szerintem időtálló tervekkel előállni, bárhol az országban meglátok egy Makovecz házat, azon kívül, hogy tudom, hogy ő tervezte, inkább kínosan érzem magam.

werno 2010.01.27. 13:12:38

@Traktorka: ..nem ez nem naív kérdés,sőt Te voltál az aki egyedül elgondolkodott ezen az vélhetően álproblémán.
Számoljunk csak:mekkora összeg lehet az amely bedönti Magyarország egyik legmenőbb építészének több mint 20 éve műküdő cégét, szerintetek ???

tahu 2010.01.27. 13:15:37

@Pilgram: "bárhol az országban meglátok egy Makovecz házat, azon kívül, hogy tudom, hogy ő tervezte, inkább kínosan érzem magam"

tudom, h önmagában nem érdem, de hány magyar építész van a XX. század második felében, akinek egy ismeretlen épületéről is megomdod, h az övé? legalább van egyedi stílusa

2010.01.27. 13:17:05

@werno:
Ó.:) pedig ekkora májernak nem is képzeltem magam "mezei közgazdász" létemre.:))
Nyitnom kellene egy tanácsadó irodát.:))))

Pilgram (törölt) 2010.01.27. 13:21:01

@tahu: ezt aláírom és nem kisebbíteni szándékozom az érdemeit, egyáltalán nem. csak nálam a markáns stílus nem jelenti feltétlenül azt, hogy ajnározni is kell az illetőt, márpedig körülötte szerintem nagyobb a hype mint azt a tehetsége indokolná, mondom, szerintem. és valszeg azért leginkább, mert különlegesen néznek ki az épületei, de ennyi.

Trejo 2010.01.27. 13:21:49

@tahu: Az egyedi stílus és a hozzábiggyesztett filozófia büszkeségre ad okot? Sajnálatos módon az átlag magyar egy építészt ismer: Makoveczet.

phaidros 2010.01.27. 13:29:19

@is: "és ki mondja meg, hogy mikor lett kiegyenlítve? mert ilyenkor meg a kibocsátónak nem érdeke visszaigazolni, hogy ki lett egyenlítve, mert ő meg nem akarja befizetni az ÁFA-t, még ha jogos is lenne."

Mellédumálsz, olyan dologról, amihez szemmel láthatóan lila közöd sincs, de azért elmondom Neked, hogy bizonyos összeg felett kötelező utalni, az utalásnál pedig a közleményben a bizonylatszámot szoktuk írni. Tudod továbbvinni magadban a logikát, vagy fejtsem ki bővebben? :)

"az APEH-nek kellene minden pénzforgalmat is egyesével átnézni, ami meg lehetetlen."

Baromság. Nem minden pénzforgalmat, csak a konkrét ÁFA-visszafizetéssel kapcsolatosat, a konkrét számlánál, de akár elég lehet egy igazolás vagy nyilatkozat is, ami ha hamis, az büntetőjogi kérdéssé teszi, és vitás esetben ellenőrizhető, hiszen a másik fél is érdekelt - nem maradna titokban.

Nyilvánvalóan ezzel kapcsolatos tapasztalatod sincs, legalábbis nem nagyban érintett cégnél, mert akkor nem írnál baromságokat: nem szoktak hasraütésre visszafizetni most sem, igen keményen ellenőrzik, és még visszamenőleg is azt, amit már egyszer ellenőriztek. Az revizorok nagyon ráérnek ám erre. Állambácsi zsebéből Neked járó pénzt kihúzni megfizethetetlen. :)

"meg azt is nézni kell, hogy ma kiegyenlítem, AFA-t levonom, holnap meg kp.-ban visszakérem, és ugyanott vagyunk, mint eddig."

És ezért fizessen olyan, aki nem kapott pénzt, akár tönkremenés árán, mert lehetnek háttéradócsalások itt-ott. Értem.

Javasolnám, maradj meg annál, amihez értesz: a szociális népszavazás egy konkrét szempontból való folyamatos és sértődött interpretálásánál. :)

"de persze gondolkodnak ezen. fordított ÁFA-zásnak hívják, és vezetik is befelé."

Mióta is dübörög az ezzel kapcsolatos reform? Csak nem a Fidesz akadályozza ezt is folyamatosan? :)

Mindenesetre, továbbra sem látom azt, hogy ha valaki nem kapott meg pénzt, akkor miért kéne fizetnie.

phaidros 2010.01.27. 13:32:03

@is: ha rákeresel erre a szóra google-n: "könyvelés", "számviteli törvény", "fizetési határidő" az ott kapok találatokból pár alapvető dolgot megtudhatsz, és nem égeted magad hülyeségekkel.

lifelike 2010.01.27. 13:43:23

makovecz hosszu evek ota (kormanytol fuggetlenul) az egyik csapja annak a feneketlen hordonak amit ugy hivnak "lopjuk el a koltsegvetesbol amit lehet"
szepen megel az oreg ezekbol az izlestelen szarokbol amiket tervez
o c s m a n y s a g o k

tölgyes 2010.01.27. 13:44:46

@Bruno: Makovecz soha nem volt Magyarországon divatban. A világban ott mindig nagy volt a respektje, de itthon mindig is kevés komoly megbízást kapott.(90 előtt lényegében abból élt, hogy falvakba ravatlozókat tervezett...:::((() Miért?? Ugyanazért, amiért Kós Károly se kapott nagy megrendeléseket, ahogy Tolnay Károlyról se tudott a magyar közvélemény jóformán semmit és Fülep Lajos is a feledésbe merül.. ahogy ma Móricz Zsigmondról, Jókairól alig esik szó.. miközben...Eörsi István prűdnek titulálta Aranyt, Szilágy Ákos meg Petőfit becsmérelgeti.. Így van ez minálunk.

werno 2010.01.27. 13:50:34

....na ha nics tipp akkor én tippelek szerintem 10 millió Ft, ha két számla akkor 5-5 millió.
Vajon 5 millió mekkora számlának az ÁFA tartalma? 25 millió -nak.
Figyelembe véve az árakat Makovecz 2 db 500 milliós létesítmény után nem kapta meg a díjat,megjegyzem ekkora munkáknál illik kikötni a résszámlázás lehetőségét

reccs 2010.01.27. 13:53:41

@tölgyes:
Vagy mert ő a magyar építészet Michael Flatley-je, aki külföldön érdekes, mert azt hiszik, hogy autentikus, csak a hazájában tudják, hogy ripacs.

phaidros 2010.01.27. 13:57:10

@reccs: és Te az ír vagy, aki tud? :)

Flat Eric / sta press (törölt) 2010.01.27. 14:04:38

@tahu:

Az egyéni stílus mióta a minőség szinonímája?
A szar, bárhogy becézgetik némelyek, attól még szar...

Wolf Gabor · http://www.MarketingCommando.hu 2010.01.27. 14:07:10

Van egy szellemes megoldás az Áfa problémára: proforma számlát (vagy más néven díjbekérőt) kell kiállítani, és amikor az alapján bejött a pénz, CSAK AZUTÁN állítod ki és postázod az áfás számlát - így az áfát is csak akkor kell befizetni.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.01.27. 14:18:33

örülök, hogy bezárt végre a makona. egy borzalom-gyárral kevesebb. ez mindig örömteli.

az építészeti tervezésben nem nagyon van lehetőség a részszámlázásra.
kb. engedélyes terv - kiviteli terv bontásban futnak a dolgok, egy kiviteli tervet meg nem lehet értelmesen szétszedni, az egy egész.

előleget lehet kérni, vagy előrefizetést, jellemzően a makonáéknál többnyire előre kellett fizetni a melőkat (aki tele van munkával az megteheti), szóval nem hiszem, hogy ez van mögötte.

simán mellébeszél a kollega.

@tölgyes:
sajnos de, volt neki divatja, sajnos. iszonyat kártékony dolog amit művel. az a baj, hogy a népek azt hiszik építész, és megépítik a firkáit, ahelyett, hogy hagynák, hadd rajzoljon kedvére az öreg, hadd filozofáljon. mert az: gondolkodó, de nem mérnök és főként nem építész.

phaidros 2010.01.27. 14:21:31

@Wolf Gabor: ezért "is" szerintem követelni fogja az IP címed lenyomozását, rohadt adócsaló vagy. :)

phaidros 2010.01.27. 14:22:58

@mcs: szerintem is több van a háttérben, valamit takargat vele. Az épületeit viszont szeretem. Lakni állítólag nem annyira jó.

sipp 2010.01.27. 14:31:52

@mcs:
biztos tudod.
van az olasz zöld michelin guide, abban is biztos azért a ő egyik temploma van a belső borítón, mert a digók nem értenek az építészethez.
fel kellene már nőni egyszer.

phaidros 2010.01.27. 14:34:00

@sipp: mcs tudtommal építész.

ReWriter · http://miazhogy.blog.hu 2010.01.27. 14:35:39

Pont most szünteti meg a céget? Ezek szerint nem reméli, hogy lesznek májustól jól, pontosan fizető állami megrendelések? Kár volt annyit ülni a kampányokban az első sorban. Szerintem az adótanácsadóját, könyvelőjét kellene lecserélni.

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2010.01.27. 14:54:31

@phaidros: Salieri is zenész volt, Szabolcska Mihály pedig költő, Mozartot és Adyt mégsem az ő véleményük alapján ítéljük meg. ;)

Blackrock (törölt) 2010.01.27. 15:01:06

Mekkora suttyó már ez az állam...még egy Makovecznek is adót kell fizetnie! Egy Makovecznek! Hová lesz ez a világ, kérem szépen.

tommybravo 2010.01.27. 15:27:36

@phaidros: A legtöbb, építőiparral kapcsolatos tevékenységre már bevezették a fordított adózást az új áfa-törvénnyel. Reméljük, hogy a következő kormány továbblép ebbe az irányba.

phaidros 2010.01.27. 15:32:00

@elGabor: Bessenyeit sem szereti a többi pilóta. De nem hiszem, hogy akár Makoveczet, akár a Besit érdekli. :)

phaidros 2010.01.27. 15:35:10

@tommybravo: ezesetben végképp nem értem, Makovecznek mi baja.

bflower 2010.01.27. 15:43:52

bár nem vagyok egy organikusépítészet+fatemplom rajongó de a sok fikázó kiskomcsigeci húzzon el a kurvanyjába...

Missing Link 2010.01.27. 15:49:08

ez nem másról szól, sok cég megy ebbe tönkre, van olyan ismerősöm, aki úgy húzta le pont emiatt a rolót, hogy állami megrendelésű eupénzből való projektnek dolgoztak, trükkösen bedöntötték felülről, áfát nem tudták fenti módon befizetni, dőlt minden.
a makona csak arra jó, hogy mivel ismert, jobban felhívja erre az anomáliára a figyelmet.

egyáltalán, most komolyan, hogy a francba kérheti az apeh a ki nem fizetett pénz áfáját? ezt nem lehet uniós szinten megtámadni?

Missing Link 2010.01.27. 15:52:15

@Missing Link: bocsánat, nem eu-s pénz volt, csak pályázati, amit a kiskirályok egymásnak osztottak, majd szépen elsíbolták.

dezsoke007 2010.01.27. 15:52:54

Makovecz egy jó hívószó, egyből megnő a kommentek száma:) MI szövege mögött mindig más van, ehhez ért az öreg. Tuti hogy nem ez dönt be egy évi min. 100-120 MFt-os céget. No meg otthon is van egy kis pénz, amit be lehet hozni a szűkösebb napokra, esetleg. Szerintem ő már csak passzióból tervezne, a dolgozók meg mehetnek, amerre látnak: lássuk be baromi nagy felelősség egy céget vinni, munkát szerezni, fenntartani, ő meg 75 éves már. Melyikőtök nagypapija csinálná ezt?
Egyébként abban az irodában van még nyolc másik építészcég, ők majd viszik tovább a munkákat.

tommybravo 2010.01.27. 15:58:56

@phaidros: Az építészekre még nem érvényes. De azt én sem hiszem, hogy ezért ment volna csődbe.

Keresztanyu 2010.01.27. 16:00:16

@manager2008:
Kedves manager, mi ugyanezzel a problémával küzdünk emiatt döcög a vállakozásunk. Elárulnád a megoldást?Persze ha létezik törvényes lehetőség.

OZ a Kételkedő 2010.01.27. 16:02:01

Ebben a vadkapitalizmusban már minden régi vállalkozó felszámolt néhány céget, ilyen-olyan okokból. Amit Makovecz mond, az a nyilvánosságnak szóló változat.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.01.27. 16:37:19

@elGabor: hogyan is vehetném el tőled a szabad véleményalkotás lehetőségét.

én csak azt jelzem, hogy m. bátyó munkássága az utóbbi 30 évben meglehetősen káros. mind szakmailag, mind emberileg.

van egy kevés rálátásom a kecske utcai iroda működésére és siralmas társaság, nekem elhiheted.

egyébként tele vannak melóval, mindig, szóval ha valakit nem érintett a válság, akkor azok ők. jópár kollegám ment át hozzájuk (befogott orral) mert az utóbbi fél évben csak ott volt meló.

Rectum Marianum 2010.01.27. 17:04:52

@Wolf Gabor:

Ez egy kicsikét sántít. Te elkészíted a Navigátort, ha jön egy új vevő, küldesz neki egy proformát, és, ha utalta a kincset mehet a lap. Hangsúlyozom, a lap készen van!
Itt egy egyedi munkáról van szó, ahol a proforma nem sokat ér, ugyanis nincs semmi joghatálya. A proforma számlával nem lehet késedelembe esni, nincs rá kamat, az összeg nem peresíthető. Összefoglalva szart sem ér. Te megteheted, hogy a lapodat otthagyod a szekrény tetején, ha nem jött be a pénz a proformára. Se több, se kevesebb munkádba nem került az ügy. Ezzel szemben az építész elkészített egy egyedi, máshol fel nem használható művet. Te a nemfizetéssel lemondtál 50-60ezer forintról, de neki, mivel benne pihen a munkája muszáj kiszámlázni, hogy kezdetét vegye jogi értelembe vett késedelem.

Üdv: egy exnavitag

Rectum Marianum 2010.01.27. 17:06:36

értelemben (lemaradt egy n)

Flat Eric / sta press (törölt) 2010.01.27. 18:07:08

El kellett felejteni a régi céget, hogy ne lehessen semmibe sem belekötni (köztartozás, stb...), amikor megkapja pl. államtitkári kinevezését. Új irodát pedig tíz perc alatt lehet gründolni, mint tudjuk.
Átlátszó trükk...!

Bird 2010.01.27. 18:32:11

Sok fals vélekedés és feltételezés hangzott el fentebb, bár azok egy részét már kiigazították.

A Kecske utcai épületben a benne lévő, külön cégben dolgozó tanítványok is mind társtulajdonosok. Az Öreg egy kis szobában csücsül, előtte egy 3x4 méteres szobában szoronganak (vagy szorongtak?) öten, tehát egyáltalán nem egy méretű és létszámú az irodája.

Amúgy Makovecz nagyon sokat tervezett ingyen vagy jelképes árért.

Jó pár éve a walesi herceg meglátogatta a lakáson az Öreget. Na, hol volt (és jelenleg is ott van) a lakása? A körtértől pár házra, a Villányi úton, a sokadik emeleten fogadta a királynő férjét...

Amúgy nemzetközileg ő az egyetlen ismert magyar építész (meg egy tanítványa, Ekler Dezső, de ő nem az épületei által, hanem egy díjnyertes teás készlete miatt).

Átvitel honvéd 2010.01.27. 18:51:13

Ha én lennék Makovecz, a kommenteket olvasva lehet, hogy titkon kihúznám magam, hogy konkrétan az én hátamon kapaszkodva ennyien aspirálnak piros bögrére (meg sapira) a kismaszopnál... ;-)

werno 2010.01.27. 19:51:24

@ReWriter: ...csak a köztartozásait tűnteti el

werno 2010.01.27. 19:54:00

@mcs: ...na ne mondd,hogy nincs lehetőség rész-számlára,amikor a szerződés a felek szabad elhatározása!

Herman 2010.01.27. 20:35:38

Na, a mocskos kommunisták...ezért még kapni fognak.

és még elvárják, hogy adót fizessünk.... B+.

Menjenek a k...annyukba.

Herman 2010.01.27. 20:36:39

Normális cég nem tud talpon maradni, csak a maffiáknak áll már a világ, meg a judeo-cionista multiknak.

töpörödött törp ördög 2010.01.27. 20:51:59

@Herman: hivatásos provokátornak tetszik lenni screenshottal a Societasnak?

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.01.27. 21:30:25

@werno: lehetőség mégcsak lenne, módod nincs rá. meg alkalmad.

persze biztos van, akinek sikerül, én még kiviteli tervet részletekben leszámlázni nem tudtam.

olyan ez kicsit, mint az agyműtét. ha felvágtad a koponyát, az a munka fele, mégse számláz a lüktető agy mellett a doki, hogy 50% kész.

werno 2010.01.27. 22:05:47

@mcs: Úgy vélem nagy értékű szerződéseknél el lehet érni a rész-számlát,márpedig ezek tervezésben nagy értéket képviseltek !

copic 2010.01.28. 12:10:07

@Itatóspapír: Köszönöm. Nem vagyok könyvelő és rákerestem. De közben te tökéletesen megfogalmaztad.

Részletekben számlázás nálam is felmerült. De ha nem fizetnek, mit teszel? Visszatartód a terveket? Megfenyegetek, hogy a tervezési díj többszörösére beperelnek. (egyeztetés ügyvéddel) Átadtam a terveket és most én futók a pénzem után. Természetesen nem a szerződés szerinti, hanem ami a részleten szerepelt.

Makovecznek minden elismerésem.

D3SIGN · http://d3sign.blog.hu 2010.02.03. 14:59:00

Az a ténylegesen szomorú, hogy sorjában épül a "szenny" és azok munkáját nem becsülik, (ha mással nem is de legalább pénzzel) akik valóban alkotnak.

"haverok buli fanta" :S

NRG44 · http://althir.org 2010.04.03. 15:08:13

Adócsaló narancsseggű majom, nem kár érte.

Eddig becsapták Makoveczet:

MDP (Rákosi)
MSZMP (Kádár)
MSZP (hogy nem kérte fel a belépésre 1989-ben)
FIDESZ (hogy nem kérte fel a belépésre 1989-ben)
MDF (főleg)
FKGP ((hogy nem kérte fel a belépésre 1989-ben)
stb.

Most meg Önmagát csapja be. Szép ez a konzentrierte Aktion a JOBBIK ellen.
Ki a karmester (ne higgye a Fidesz, hogy azt hiszik az emberek, hogy a Fidesz)

Ami e témában eddig történt, nagyobb támadás a magyar demokrácia ellen, mint Gyurcsány beültetése/hatalomszerzése és -gyakorlása.

Csak a Jobbik!

mexvel · http://interport.hu/ 2011.01.30. 19:44:31

Borzasztó, hogy akik maradandót alkotnak azokat teszik félre... :S
---------------------------
www.interport.hu

Velorex 2011.04.11. 11:52:56

Végre valami megmozdult!

vallalkozoi.negyed.hu/vnegyed/komment/20110411-az-europai-birosag-ele-kerult-a-magyar-afaszabalyozas.html#kommenter

Induljunk ki az értékesítési lánc tetejéről. A hiperekben az árbevétel KP-ben jelentkezik (kártyás fizetés esetén is). Tehát a

vásárló az ÁFA-t megfizette, a hiper kasszájába KP bekerül. Következő hónap 20.-án a hiper bevallja az ÁFA-t, és míly meglepő, a

befizetendő összeget csökkenteni tudja a beszállítói által kiállított számlák ÁFA összegével akkor is, ha azokat még nem

egyenlítette ki. Érdeklődnék, hogy ez a hipereken kívül kinek jó?

Tovább megyek. A Beszállító vár a pénzére, 30 (vagy 60-90-120?) napig, miközben neki is be kell vallania az ÁFA összegét, a

számlája ellenértékére pedig türelmesen (birka módon?) vár. Igaz, hogy ő is csökkenteni tudja a bevallott összeget, de pozitív

egyenleg esetén az APEH-et rohadtul nem érdekli, hogy van-e fedezet az ÁFA-ra (bejött-e a számla ellenértéke) vagy nincs,

kegyetlenül beinkasszózza. Ugyanakkor ráérősen kezeli az ő beszállítóinak a számláit, mondván: nekem sem fizetnek.
És ez így megy végig az értéklánc teljes vertikumán.

Na most. Ha azt akarja a kormányzat hogy a KKV-k (a Mo.-i munkaválallók 70%át foglalkoztatják!) valami perspektívát is lássanak

maguk elött, akkor ezt a helyzetet sürgősen orvosolni kéne. Ahogyan a 2010-ben benyújtott Kormányprogram 22.-23. oldalán "első és

legfontosabb lépés"-ként ez be is lett igérve...

Makovecz Imre sem véletlenül húzta le a tervezőirodájának redőnyét.

Ettől függetlenül az ÁFA Tv. alkotmányossága megkérdöjelezhető. A 9§/1. a Termék értékesítése alatt a birtokba vehető dolog

átengedését érti, de kihagyja az ellenérték megfizetését. Az 55.§/1. pedig az ÁFA fizetési kötelezettséget az adóztatandó ügylet

megvalósulásához köti, ami KP fizetés esetében rendben is van, de az ÜGYLET NEM VALÓSUL MEG MARADÉKTALANUL AKKOR, HA AZ ELLENÉRTÉK

MÉG NINCS MEGFIZETVE!!!

Egy kis matek: Jól jár-e az Államkincstár, ha a hiperek (és mindenki) nem vonhatják le a Beszállítók ki nem fizetett számláiban

foglalt ÁFA-t? Szerintem igen.
Igazságos-e, ha csak a kifizetett számlák ÁFA-ját kelljen befizetni? Szerintem igen!
Csökkenti-e a körbetartozást ha csak a kifizetett számlák ÁFA-ja vonható le? Szerintem igen.
Összességében bukna-e az Államkincstár egy megfordított ÁFA szabállyal közép és hosszú távon? Szerintem nem.

Csak ennyit szerettem volna.
Vagy rosszul látom a kérdést?
süti beállítások módosítása