A szigetmonostori gyaloghíd úgy néz ki megépül, na de mi van a budapestivel? Pontosabban a budapestiekkel, mert az elmúlt húsz évben rengeteg terv készült, egyik merészebb mint a másik. Valamelyiken park lett volna, valamelyiken a kisföldalatti ment volna át, valamelyiknek pedig egy virtuális fényhídpárja is lett volna. Lássuk sorra az álmokat!
El kell fogadnunk a forgalomszervező szakembereg rideg véleményét, hogy Budapesten - az ő szemszögükből nézve - nincs szükség gyaloghidakra. Aki át akar menni, az így is át tud sétálni egyik partról a másikra: ott a Margit-, az Erzsébet- és a Lánchíd. No de azért sokan nem bánnak, ha ezt egy külön hídon tehetnénk meg. Például az alábbiak egyikén:
Lánchíd Már hosszú ideje lebegtetett, folyton előrángatott terv a Lánchíd lezárása az autóforgalom elől. Legkisebb forgalomkiesést valóban ennek a hídnak a gyalogosítása jelentené a maga 2x1 sávjával. Nyaranta így is minden hétvégén Hídünnep van itt, vagyis kicsit a Kós Károly sétányhoz hasonlóan működik (amelyik minden hétvégén a gyalogosoké). Érdekes, hogy hatvan-hetven évvel ezelőtt épp ez volt az egyetlen budapesti Duna híd, ahol szinte kizárólag gépkocsi-forgalom zajlott. A legolcsóbb és garantáltan esztétikus megoldás lenne.
UNIOHID "A Hősök tere 33 év múlva készült el, az akkori (honfoglalásinak tartott) millennium után, és ma — mi, az utódok, joggal — millenniumi emlékműként tartjuk számon és büszkélkedünk vele a turistáknak. Nekünk harmada idő vagy kevesebb elég az UNIOHID létrehozásához — részleges nemzeti konszenzus ("pragmatikus patriotizmus" és/vagy államférfiúi erények) esetén." Gyakorlatilag ez a két mondat kb. mindent elmond a koncepcióról (akinek örömet okoznak az ennyire kusza mondatok, annak érdemes végigolvasnia a projekt honlapját). A Batthyány teret a Kossuth térrel S alakban összekötő gyalogos híd akár vonzó is lehet, de a rátelepített üzletek már talán nem mindenkinek. Ugyancsak fura "a fényjátékkal előállított tükörképe,ami egy szabályos növekedési görbe: Magyarország sorsa, fejlődési tendenciája "elmesélhető" vele, 1000-2000-ig, és a jövőbeni fejlődés is "jósolható" — a Duna két partját összekötő időtengellyel."
Harmónia hídja Egyszer (2005-ben) éppen ezzel a fantázianévvel vették elő a déli gyalogoshíd ötletét, merthogy a művészetet (Nemzeti Színház, Művészetek palotája) és a tudományt (lágymányosi campus) kötné össze. Valójában már felmerült a megépítése a kilencvenes évek elején is, a világkiállítás terveiben. Akkoriban az volt a fő érv ellene, hogy itt a legszélesebb a Duna és amúgy sincs erre igazán gyalogos forgalom. Időközben fellendült a város déli része, igaz a folyó nem lett keskenyebb. Mindenesetre 2006-ban ismét előkerült az ötlet, ezúttal választási program formájában.
Fidesz-hidak A legutóbbi parlamenti választásokon két gyalogoshidat is ígért a Fidesz Új Budapest-terve a fővárosnak. A fent említett mellett egy különlegeset a Vigadó tér és a Várbazár közé, melyen keresztül a kisföldalatti is átment volna a Széchényi Könyvtár alatti végállomásához. Erre a vonalra azonban már többször is terveztek gyalogos hidat - mindannyiszor különlegeset.
"Károly-híd" Ennek az ötletével 2003-ban rukkoltak elő Bojár Ivánék, de a sok SZDSZ-prominens támogatása ellenére sem tudták elfogadtatni a városházán. Az elutasítás indoklása szerint sem városképileg, sem technikailag nem volt kifogástalan az elképzelés. Budapest "Károly-hídja" szintén S alakú lett volna, ráadásul kétszintes: felül parkokkal, alul boltokkal.
Csavart csövek A Szeretem Budapestet mozgalom pályázatára is érkezett erre a helyszínre egy terv ami három egymásba csavarodó csőből álló hidat mintázott. A négy méter átmérőjű csövek közül az egyik – egy gyalogos – az alsó rakpartokat kötötte volna össze, míg a felső rakpartok között két másik csövön lehetett volna átkelni: az egyiket gyalogos, a másikat kerékpáros közlekedésre tervezték.
Budapest 2010 Nincs budapesti pályázat gyaloghíd nélkül! Az európai kulturális főváros elnyerésére beadott pályázatban éppen a Szabadság-hídtól délre a buborékosított Közraktárak mellett jelenik meg a kétszintes változat, ezúttal burokban. /lásd nyitókép/
Libegők. Bár nem vág ide teljesen, de mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy Szeretem Budapestet pályázatára nem csak hidak, hanem lanovkák tervei is készültek. Egy a már említett dél-pesti vonalon a "Harmónia hídja" mentén, a másik sokkal merészebben a Citadellát (!) kapcsolta volna össze a Belgrád-rakparttal.