A Kossuth teret március 15-én nyitják meg, úgyhogy ezekben a napokban szinte minden napra jut valami érdekes teszt. A gigantikus tesztzászlóról már volt szó, most a villamosokon a sor

Persze jó látni őket újra a téren, de ami igazán szemet gyönyörködtető, az a kupoláit visszanyert Wellisch-palota a háttérben. Hogy milyen volt? A Google Maps-en még ilyen:

Screenshot 2014-03-11 07.45.31.png

Az egyik legklasszabb a dolog a tér felújításában. Szépen mutatja, hogy amit mi gyönyörű Pestnek ismerünk, mennyivel gyönyörűbb volt a háború előtt.

wellisch.gif

Még több kép a kupolák építéséről Wachsler Tamás albumában, aki a nyitóképet is készítette.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest villamos felújítás tető kupola homlokzat lipótváros helyreállítás v. ker kossuth lajos tér

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr145853616

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pepita ceruza · http://8003713474976809073.slide.com/?public_pr=true 2014.03.11. 08:17:00

ez tecc-végre valami..mennyi ilyen hiányt lehetne pótolni.
régen jártam Pesten, nem tudom, milyen az új összkép, csak elvileg, minek van vízfelület a Kossuth téren, mikor a másik oldalon ott Duna?

HM | photography 2014.03.11. 11:13:43

@pepita ceruza: Azért van, hogy megakadályozza az Országházhoz autóval történő behajtást. Erre lehetett volna pollerket is használni, de így sokkal esztétikusabb.

pepita ceruza · http://8003713474976809073.slide.com/?public_pr=true 2014.03.11. 12:18:14

nics bajom a szép medencékkel, csak itt, miután van elég vízfelület a környéken, inkább zöldfelületet csináltam volna... de, mondom, nem láttam,
ha felmegyek Pestre, megnézem.

OkoskaTo:rp 2014.03.11. 12:44:09

@pepita ceruza: Medencében kicsit nehezebb sátrazós tüntetést tartani.

Kivancsi 2014.03.11. 12:51:38

majd lesz vizicsonakos tuntetes....
meg az erdemeseket a medencebe belefojtani :)
vagy fellogatni mert van mire! :)

2014.03.11. 12:53:53

Ott van az a csúf épület, aminek a metró lejáró van az aljában, lesz azzal is valami? Nagyon kilóg. Legalább a homlokzatával kéne valamit csinálni.

Warlimont 2014.03.11. 13:18:17

"Ott van az a csúf épület, aminek a metró lejáró van az aljában, lesz azzal is valami? Nagyon kilóg."

Es igy lesz ez az összes mai minimalista, beton-uveg-fem remekmuvel is. Ma ad nekik egyfajta erteket-szepseget, hogy ujak, tisztak, de 10-20-50 ev mulva a pokolba lesz kivanva az összes, azzal egyutt, akik ezeket kitalaltak es engedelyeztek.

Warlimont 2014.03.11. 13:19:40

Nagyon kivancsi vagyok, hogy mar ma kinek tetszik pl a Muveszetek "Palotaja", es kinek fog tetszeni, kopottan-beszurkulve mondjuk 20 ev mulva.

2014.03.11. 13:24:39

@Warlimont: Ezzel teljesen egyet tudok érteni, azzal a különbséggel, hogy ezek többségét én már ma is a pokolba kívánom. Csupa fantáziátlan, unalmas üveg-acél kocka amiről csak az építészgeekek ájuldoznak, hogy milyen zseniálisok.
Nem volt minden jobb régen, egyáltalán, de az építészet 100 éve összehasoníthatatlanul igényesebb volt.

mikszer 2014.03.11. 13:26:00

@Warlimont: Már újonnan is béna, volt, a kínai színes ledek pedig kifejezetten szánalmasak rajta.

mikszer 2014.03.11. 13:27:41

Örülök, hogy az Urbanista is a régebbi hangulatosabb, stílusosabb mellett szól. Kár, hogy az új épületeken nem ezt a tudást kérik számon.

Popeye76 · http://zugloihazelado.atw.hu 2014.03.11. 13:32:40

@Warlimont: Azért van, aki ezt másképp látja.
Szerintem megfontolandó ez a vélemény is:
oroksegfigyelo.blog.hu/2013/06/13/szemet_vagy_orokseg
Bár nekem személy szerint nem a kedvencem ez az irodaház, mindenesetre a menza a 7. (vagy 8.?) emeleten a belváros legnagyobb királysága volt e téren: olcsó ebéd (legtöbbször még jó is volt) világörökséges panorámával, tetőterasszal. Imádtam, igyekeztem belvárosi ebédeimet ott elkölteni! (mondjuk, nagy sor is volt mindig)

very nice 2014.03.11. 13:33:43

azt a ronda épületet is átalakítják, húznak rá leglábbis egy szép ruhát, csak tulajdonjogi viták miatt húzódik

A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium épülete, azaz a Wellisch-palota visszakapja eredeti tetőidomát és teljes homlokzat-rekonstrukciót is végrehajtanak, míg a metró kijárata feletti egykori MTESZ-székház homlokzat-átalakítása a bonyolult tulajdonosi struktúra és a tulajdonosok közötti perek miatt csúszik egyelőre - számolt be.

very nice 2014.03.11. 13:36:05

a steindl imtre program vezetője mondta egyébként ezt

Warlimont 2014.03.11. 13:41:48

@ébrenjáró: "csak az építészgeekek ájuldoznak, hogy milyen zseniálisok."

Kulön bosszanto es egy peklapattal kene fejbebaxni azokat, akik direkt arra mennek ra, hogy egy full törtenelmi környezetbe odanyomjanak egy ilyen uveg-beton-fem akarmit.

Pl aki a tihanyi Apatsag közvetlen(!) közelebe(!) odanyomta ezt a pucer nyersbetonbol keszult ojjektumot latogatoközpont neven, na öt pl szivesen megvarnak este egy sötet sikatorban.

www.magyarkurir.hu/hirek/latogatokoezpont-epuelt-tihanyi-apatsag-mellett

Ziu9 2014.03.11. 13:55:45

Villamos, ami suhan?

Állítólag az egész téren 15 km/ó sebességkorlátozás lesz rájuk érvényben. :(

óðinn 2014.03.11. 13:59:50

@Warlimont: Nekem nagyon úgy tűnik, hogy itt a bencése rend (vagy legalábbis az apátság) volt a megrendelő, de én a helyedben nem bántanám az apát urat. :-)

TH 2014.03.11. 14:02:16

@Warlimont: nekem tetszik, bár főleg belülről.

Warlimont 2014.03.11. 14:07:26

@odinn: A linkelt szövegböl nekem ugy fest, nekik sem tetszik tulzottan a vegeredmeny:

"A megnyitón megfogalmazódott: a fejlesztés nyomán elkészült épület a műemléki és gyönyörű természeti környezetben ugyan küllemében igen egyszerű, belső tartalmában azonban nemes célkitűzést vált valóra."

Kulcsszavak szerintem: gyönyöru környezet, kullemeben igen egyszeru, azonban.

óðinn 2014.03.11. 14:24:41

@Warlimont: Gondolom, azért megpályáztatták előtte, és meg is nézték a pályaműveket. Az egyszerűség lehetett követelmény is, vagy kompromisszum, pont a műemléki környezet miatt.

altimus 2014.03.11. 14:34:54

- lehet, hogy igenytelen vagyok, de nekem tokeletesen megfelelt a kupola nelkuli epulet is, illetve szebbnek nem latom azt kupolaval sem.

- maga a kossuth ter felujitasa rendben lenne, ha ott publikus melygarazs nyilt volna, illetve fold alatti latogatokozpont a parlamenthez.

- viszont az ostoba es igenytelen szobrok ujraontese, es az ezzel jaro "uzenet" az tobb mint bicskanyito

altimus 2014.03.11. 14:39:22

@Warlimont: ma ezt tudja az epiteszet. nezd meg az uj nemzeti szinhazat, az ezerszer ocskabb es gagyibb mint pl. a mupa.

amugy speciek a "minimal" uveg, acel, az ami vallalhato lesz evtizedek mulva is. persze ehhez minosegi anyagok es magas szinvonalu kivitelezes kell. ilyen szempontbol a mupa belso terei teljesen rendben vannak es talan kivulrol is az egyik legszinvonalasabban megepitett budapesti epulet.

Warlimont 2014.03.11. 14:57:50

@altimus: Kövezzetek meg erte, de az Uj Nemzeti minden zavarossaga ellenere is ezerszer inkabb nez ki szinhaznak, mint a MuPa palotanak.

"amugy speciek a "minimal" uveg, acel, az ami vallalhato lesz evtizedek mulva is."
Ezt meglatjak az utodaink. De azt mi is latjuk nap mint nap, mit keresnek, mit jarnak körul a turistak, mit fotoznak (azaz mit tartanak szepnek), es minek nem örulnek, ha belelog a kepbe. Mondjuk a minimalista stilusnak tökeletesen megfelelö vasbeton kockalakotelepek ma relative keves kulföldi turistat vonzanak, es az okok között talan az utolso, hogy azert, mert oda nem szerveznek utakat. Ezek a mai minimalista xarok (pl a linkelt apatsagi latogatoközpont) meg a lakotelepeknel is csunyabbak, mert ott legalabb a vasbetont fedte egy feher aprokavicsos diszites, ezek a maiak meg sima nyers vasbeton, meg a belsö vasazasuk helye is atut sokszor.

"kivulrol is az egyik legszinvonalasabban megepitett budapesti epulet."
Erre inkabb nem mondok semmit.

pavor nocturnus 2014.03.11. 15:33:07

A MÜPA mind külső-belső megjelenésében mind funkciójában az utóbbi évtized vitathatatlanul legsikerültebb épülete.

Kösz a halakat! 2014.03.11. 15:46:51

@altimus:

épül mélygarázs és föld alatti látogatóközpont is

www.nemzetfotere.hu/steindl_imre_program.htm

altimus 2014.03.11. 15:54:55

@Men of street: igen, ezt az anyagot ismerem. viszont az elmult negy ev tapasztalatai alapjan majd akkor hiszem el ha latom.

akkor meg igen kellemesen meg leszek lepodve ha en a sajat autommal is legurolhatok a melygarazsba, ahonnan egy latogatoepuleten keresztul besetalhatok a parlamentbe.

lesly &jerry 2014.03.11. 15:56:47

@Warlimont: Igazad van semmi nem jó, majd Te megmondod a frankot!Érthetetlen miért kell mindenbe belekötni?

altimus 2014.03.11. 16:00:40

@Warlimont: epitkezni kell, lakni kell. kozepuletet is kell epiteni, szinhazat, koncerttermet, cirkuszt, muzeumot, akarmit. ezeket ma nem lehet gotikus, vagy akarmilyen stilusban megepiteni.

azt ma is latni, hogy pl. a bilbaoi guggenheim nem sikerult rosszul. ellenben nem is volt olcso.

az meg egy viszonylag uj szokas, hogy van turizmus, es hogy a turistak pl. varosi epuleteket nezegetnek. ki tudja, hogy ennek van-e egyatalan letjogosultsaga az emberi kulturhistoriaban? lehet, hogy (amennyiben az emberiseg tuleli) pl. a kovetkezo ezer evet akkor ezer ev mulva ismeretlen fogalom lesz az ilyesfajta turizmus. mindenki nyilvan ipari varosban, a sajat dobozaban, fog elni, mezogazdasag, foldmuveles, allattartas nem lesz, mert egy gyarban mindent elo fognak allitani a bakteriumok. viszont lehet, hogy lesz ujra szep termeszet. majd kiderul :)

Kösz a halakat! 2014.03.11. 16:11:39

@altimus:

dehisz megépült a mélygarázs és a látogatóközpont is, hamarosan kipróbálhatod

Caprica 2014.03.11. 20:34:54

@pepita ceruza: Nem kizárt, hogy tévedek, de a képek alapján nekem úgy tűnik, hogy csak egy pár centis vízfelület lesz, így, ha jól sejtem, valami olyasmit terveznek, mint a bordeaux-i Miroir d'Eau, ami számomra fantasztikus élmény volt, még úgy is, hogy ott is egy rakparti épület mellé tették, ráadásul ott a folyó és az épület közé... Ha kellőképpen megfeszítik a víztükröt, az amatőr fotósok Mekkája lehet, ha pedig engedik a mezítlábas belecsászkálást is, akkor még kedvelt találkozóhellyé is válhat. (Persze nyilván, víztükörfényképet lehet a Duna másik partjáról is készíteni, de a hullámzás miatt onnan nehezebb jól sikerült fotót csinálni...)
Aztán persze lehet, hogy tévedek, és semmi ilyen szándék nincs a készítők előtt, csak egy pocsolyát álmodtak oda és kész...

halász jóska 2014.03.12. 00:21:12

@Warlimont: nyilván a valóvilág is valami csuda dolog, mert már a hatodik megy belőle és még mindig annyi embert érdekel. van egy csomó épület, amire most gondolom, azt mondod, hogy milyen szépek, mint a vár, a tihanyi apátság, vagy a pécsi bazilika, amiket nem egyszer átépítettek -volt, hogy kényszerből, volt, hogy azért, hogy a korabeli divatnak megfeleljen. valószínűleg az építészetről hozzád hasonlóan gondolkodók akkor is azt mondták, hogy fúj, ez minek? hová ez a barokk giccset erőltetni folyton? aztán látod, ma már erre mondod, hogy szép. nem kellene mindig annyira a múltban megragadni. a mai szemmel régi épületek is valamikor újak voltak, és nem állnának itt, ha akkor is mindenki a régebbiekhez ragaszkodott volna, mert azokat már úgy megszokták.

bazsala 2014.03.12. 21:29:19

@Popeye76: Kiváló étterem volt, ahogy mondja...évtizedekig jártunk oda, a környék legjobb menzája volt. Külföldieket is vittünk oda, az Országházra pompás panoráma nyílt.

MAti 2014.03.13. 10:40:09

@pavor nocturnus: Így van. A MűPa az igen kevés jól sikerült budapesti építészeti projekt egyike.

Modern, "kortárs?" építészet, de sokunknak kifejezetten tetszik - nem csupán 3 szakembernek jön be. Igényes anyagokkal.

És ami a legfontosabb: nem a Mátyás-templom és a Halászbástya közé tették be, ahol teljesen stílusidegen lenne, hanem a "senki földjére", a korábban teljesen halott Lágymányosi részre.

Bölcsen.

bloggerman77 2014.03.15. 02:56:42

@very nice:

"míg a metró kijárata feletti egykori MTESZ-székház homlokzat-átalakítása a bonyolult tulajdonosi struktúra és a tulajdonosok közötti perek miatt csúszik egyelőre - számolt be. "

**

Kíváncsi leszek mit hamisítanak oda, mert azon a telken 1944 előtt nem állt semmi! Pont azért ott létesítették a metró kijáratot, mert az a telek beépítetlen "szűz" telek volt.

bloggerman77 2014.03.15. 03:01:25

@altimus:

"- viszont az ostoba es igenytelen szobrok ujraontese, es az ezzel jaro "uzenet" az tobb mint bicskanyito "

*

Hát igen. Andrássy télleg megérdemel egy szobrot. Az ő "zseniális" diplomáciája kötötte a Monarchiát a végül a bukást hozó német szövetségez. Meg Trianonhoz.

Albu 2014.06.30. 00:35:45

Én attól borulok ki, hogy ez a sokadik villamosnyomvonal a téren, megszámolni is alig lehet, hányadik.

www.facebook.com/photo.php?fbid=580862105361684
hampage.hu/trams/belvaros/dunapart.html

A térre, szobrokra nem sajnálom, hetven év utána itt az ideje a rendezésnek.

De így még lassabb a villamos, mint az előzőn. A pénzünkből.
süti beállítások módosítása