infopark-eredeti_terv_33-233.jpg

Az Infopark tervezett közlekedése

Az Infopark most sem az igazi, de vajon hogyan változik a 4-es metró elindulásával? A legizgalmasabb javaslatot (egy villamosjáratot) már bemutattuk, ám Tamás László most egy újabb - jóval reálisabb és könnyebben megvalósítható - tervvel rukkolt elő. Rövid levelét és magát a tervet alant olvashatjátok.Nektek hogy tetszik? 

Mint bizonyára Te is tudod a budapesti Lágymányosi Campus és az Infopark megközelíthetősége jelenleg elég problémás pontja a budapesti közlekedési hálózatnak. A BKK nemrég publikálta a 4-es metró indítása kapcsán tervezett forgalmi változásait, melyből sajnos most is kimaradt ennek a területnek az elfogadható színvonalú kiszolgálása. Ezen szeretnék változtatni az alábbi javaslattal, amelyet a BKK-nak is elküldtem, azonban szeretném megosztani mindenkivel, mert szerintem elég sok embernek javítana a mindennapjain ha megvalósulna és nagyobb társadalmi támogatottság esetén nagyobb esélyt látok a megvalósulására. Csatolok két képet is a BKK által tervezett és az általam javasolt változatról. (A 4-es metró kapcsán tervezett változások részletesen a http://www.bkk.hu/m4/ oldalon érhetőek el.)

 

infopark-javaslat_33-233.jpg

 Az Infopark közlekedése Tamás László javaslata szerint

Javaslat a 33-as és 233-as tervezett viszonylatok útvonalának módosítására a Lágymányosi Campus jobb kiszolgálása érdekében

 

Az új metróvonal átadása miatt történő felszíni hálózat átalakítása remek lehetőséget nyújt arra, hogy a sok éve hányattatott sorsú Lágymányosi egyetemi negyed és a mellette található Infopark irodaépületek jobb közösségi közlekedési kiszolgálást kapjanak. Az elmúlt évtizedekben ezen a környéken, hatalmas egyetemi tömbök, irodaházak, szórakozást és kikapcsolódást biztosító helyek létesültek, viszont ezek kiszolgálása jelenleg is azokat időket idézi, amikor még parlagon hevertek ezek a területek. Ezen a problémán most van a legjobb lehetőség változtatni a 33-as és 233-as viszonylatokkal.

 

A tervezett új hálózatban a 33-as és a 233-as buszok olyan többletszolgáltatást nyújtanak a Móricz Zsigmond körtér kiszolgálására, amely mindkét irányból biztosítva van más járatokkal, illetve az átszállási kapcsolatok máshol is adottak. Pest felől a Móricz Zsigmond körtér a 4-es metróval (járatsűrűség a reggeli és a délutáni csúcsidőszakban 2-3 perc, napközben 5 perc, az esti időszakban 10 perc lesz) és a 7-es busszal (munkanapokon a maival közel megegyezően csúcsidőben 5-8, egyéb időszakban 10 percenként közlekedik) is kiszolgálásra kerül, amely már önmagában a terület magas színvonalú kiszolgálását biztosítja. Dél-Buda felől az átalakuló 114-es és az új 115-ös viszonylatok, valamint a meglévő villamosjáratok biztosítanak majd közvetlen kapcsolatot a Móricz Zsigmond körtérhez, így ebből az irányból is rendkívül magas színvonalú a tervezett szolgáltatás a 33-as és 233-as buszok nélkül is.

 

Mivel a 33-as és 233-as viszonylat mindkét irányból kiváló alternatívákkal rendelkezik Újbuda központja felé, így a két járat kapacitása felhasználható a Lágymányosi Campus és környezetének kiszolgálására. A viszonylatok Szent Gellért térnél térnének le az eredetileg tervezett útvonalukról és innen a Műegyetem rakparton haladhatnak tovább déli irányba, majd a Pázmány Péter sétányon át a Dombóvári úton keresztül érnék el az eredetileg tervezett útvonalat, ahonnan déli irányba annak megfelelően haladnának tovább. A Szent Gellért téri csomópont révén ez a térség egy átszállással elérhető lenne így Bel-Buda és Óbuda felől is, melyre jelenleg rendkívül kedvezőtlen lehetőségek vannak csak.

 

Javasolt megállók az alternatív szakaszon:

 

Szent Gellért tér M
Az alternatív útvonal kezdete. Dél-Buda felé új megálló létesítése. Belváros felé a meglévő dunaparti buszmegálló használata közösen a 86-os és 133E viszonylatokkal.

 

Bertalan Lajos utca
Új megállópár létesítése a kereszteződés északi oldalain.

 

Petőfi híd, budai hídfő
Új megálló pár létesítése. Dél-Buda felé lehetőleg a híd alatt, a legkedvezőbb átszállási kapcsolatok miatt a 4-6-os villamosokkal. A Belváros felé haladó irányban a hídfő déli felhajtójának közelében.

 

Lágymányosi Campus
Új megálló pár létesítése az ELTE Lágymányosi Campus Északi Tömbjének déli végénél, ezzel kedvező megközelítést biztosítva a BME Q és I épületei felé is. Gyalogátkelőhely létesítése a Duna-part és a Belvárosi irányú új buszmegálló megközelíthetősége érdekében.

 

Magyar tudósok körútja
Új megálló pár létesítése az ELTE Lágymányosi Campus Déli Tömbjének déli végénél, ezzel kedvező megközelítést biztosítva az Infoparkkeleti épületeihez is. Gyalogátkelőhely létesítése a Duna-part és a Belvárosi irányú új buszmegálló megközelíthetősége érdekében.

 

Pázmány Péter sétány
Dél-Buda felé a 103-as viszonylat meglévő megállójának használatával szolgálható ki. Belváros felé új megálló létesítése a Rákóczi híd lehajtójától délre. A megálló segítségével jobb kiszolgálás biztosítható a Kopaszi gátnak, valamint tavasztól őszig a Zöld Pardon szórakozóhelynek is.

 

Infopark
Belváros felé a 103-as viszonylat meglévő megállójának használatával szolgálható ki. Dél-Buda felé új megálló létesítése a Rákóczi hídi felhajtótól nyugatra. A 103-as viszonylat is használná mindkét irányban a megállót az Infopark kedvezőbb megközelíthetősége érdekében.

 

Dombóvári út
A meglévő megállópár használata. Az alternatív útvonal vége, az ettől délre eső rész az eredeti tervek szerint.

 

Forgalmi szempontból szükséges változtatás, hogy a Pázmány Péter sétányon a jelenlegi 60 km/órás sebességhatárt le kell csökkenteni 50 km/órára az új gyalogátkelőhelyek védelme érdekében.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest közlekedés busz tömegközlekedés kelenföld infopark xi. ker lágymányos magyar tudósok körútja pázmány péter sétány lágymányosi campus

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr275763953

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dávid Földes 2014.01.17. 12:33:52

Szerintem meg meg kellene várni az 1-es villamos meghosszabbítását Budára, és az akkor kvázi feleslegessé váló 103-as buszt lehetne a budai rakparton elvezetni az Erzsébet hídon akár egészen Újpalotáig, vagy csak a Bosnyákig Kelenföldtől

nix 2014.01.17. 12:34:51

"Az Infopark most sem az igazi..."
Mármint a közlekedése, ugye. ;)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2014.01.17. 13:26:49

Az infopark tömegközlekedéssel való kiszolgálása a gyalázat kategória, és ezen az BKK-féle tervezet sem akar változtatni.

A 33-233 bevezetésével szerintem jó helyen keresgél a szerző. A gyenge pontjai:
- a XI. ker. központjának elkerülése.
- azzal, hogy a Rákóczi útról jön, gyakorlatilag a metrótól és a villamosoktól (4-6, 47-49) vesz el utast ott is, ahol nem kéne. Szerintem félő, hogy túlzsúfoltság jönne létre, mert a tétény felől érkezők is rajta lesznek a buszon. Ugyanakkor egy ilyen közvetlen kapcsolat visszavonása nagyon nehéz lenne később, a vége az lenne, hogy mégtöbb busz menne kereszül a belvároson.

Szvsz. meg lehetne fontolni csak az egyik járat bevezetését.

Ha most nem valósul meg, a következő lehetőség a budai fonódó villamoshálózat megvalósulása lenne, bő másfél év múlva: akkor a 86-os busz kaphatna ilyen új szerepet.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2014.01.17. 13:40:23

A jelenlegi viszonylag rövidebb távú (budai fonódó, 1-es villamos után) terv szerint 1-es villamos a Fehérvári útig, 103 (legalábbis amíg az 1-es nem éri el a pályaudvart) Pest helyett a rakparton a Gellértig (hogy ott hol fordul az jó kérdés), 86 megszűnik, vagy max 9A-ként a Nyugatiig megy.

Az itt bemutatott tervnek a hátránya, hogy mindkét viszonylatot a rakparton viszi. A 33-ast szvsz célszerű lenne meghagyni a nagyobb utasforgalmú részen, viszont a 233 ami gyakorlatilag mentesítőjárat csúcsidőben az valóban mehetne erre. Igazán nagy forgalom három időszakban van arrafelé, reggeli munkakezdéskor, délután amikor mennek haza, illetve ha van valami jó koncert a ZP-ben.

Daniel W. Mcload 2014.01.17. 13:53:29

Nekem nagyon tetszik a javaslat, megszponzorálom egy küldéssel a BKK felé.

P1sty 2014.01.17. 14:07:21

"Mivel a 33-as és 233-as viszonylat mindkét irányból kiváló alternatívákkal rendelkezik Újbuda központja felé"

Nekem egyáltalán nem tetszik az ötlet, Budafok/tétény felől nincs valódi alternatíva. Ezekben a buszokban az a lényeg, hogy sűrűn és gyorsan járnak. Ezzel szembern az új 144/115 kerülő útvonalon és jóval ritkábban fog járni, a 133E csak csúcsidőben közlekedik, a villamos pedig lassú. Nem a hosszú gyorsjáratokkal kellene az Infopark kedvéért kikerülni a budai közlekedési csomópontokat.

schmittpál 2014.01.17. 15:17:41

Én úgy tudom, hogy régóta tervben van, hogy villamos menjen el a Kopaszi gátig a felső rakparton (aztán ott jobbra fordulva akár egyeüsljön az egyes villamossal). Azt hiszem, a 19-esről volt szó, de a fonódó villamos miatt valójában teljesen mindegy, hogy hogy hívjuk, de a lényeg, hogy nem kell ELTERELNI buszokat emiatt

bkvminusz 2014.01.17. 15:51:29

A legegyszerűbb (és leggyorsabb) megoldás ettől függetlenül az lenne, ha az amúgy is a Lágymányosi Campus előtt elhaladó 203-as busznak létesítenének egy megállót a Campus előtt, hogy ne kelljen a Neumann J. utcától visszasétálni.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2014.01.17. 17:11:57

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
A 233-as egésznapos lesz az átszervezéstől kezdve. Én is írtam, hogy esetleg csak az egyiket kéne betéríteni, de azzal meg az a baj, hogy ha nem egyformák a menetidők, akkor nehéz lesz hangoltan közlekedtetni a kettőt.

@schmittpál:
Nem világos, attól, hogy van egy villamost építő _elképzelés_ (aminek a tervezése meg sem kezdődött) ,miért is zárja ki azt, hogy rövid távon buszos megoldást keressünk erre a problémára?

@bkvminusz: Most az van, hogy az Infopark cégei fizetnek a buszért, az egyetemeket meg rábízzák a párszáz m-re levő villamosra. Ha megállítanák a buszt az egyetemeknél, akkor nem lenne elég a 15 percenként járó midi, Budapestnek a zsebébe kellene nyúlnia...

nemeza 2014.01.17. 19:48:09

@Comandante en Jefe: 233: "233E járat a jövőben 233-as számjelzéssel, továbbra is csak munkanapokon csúcsidőszakban közlekedik és minden érintett megállóhelyen megáll."

Magyarán nem lesz sem egésznapos, sem hétvégés. Bár nekem jól jönne. :)

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: egyetértek, szerintem is a 233 mehetne erre esetleg.
A Szt. Gellért téren fordult sokáig tengelyben a Tétény-busz, majd 233E-ként is ez volt a végállomása, amíg az Újbuda-Központ metróállomást el nem kezdték építeni a Fehérvári úton.

Kicsit nagyobb beruházást és megbízhatóan működő süllyedő oszlopokat igényelne, ha a Szt.Gellért tér irányából érkező leginkább midibusz betérne a Magyar tudósok körútjára (zebra / oszlop, sorom a gyalogosoknak :) ) megállna az ELTE Északi tömbnél, a BME I épület és az ELTE Déli tömb előtt majd visszatérne a rakpartra a sarkon. Utána 103 vonalán Vágóhídhoz. Vissza ugyanez.

Walahol 2014.01.17. 20:07:38

Kedves Tamás László!

A cél szép és hasznos, hogy a Infopark közlekedésén javítsunk, azonban nem véletlen, hogy errefelé nincs jó közösségi közlekedés, sajnos kiesik minden fő közlekedési iránytól és ezen csak az 1-es villamos áthozása fog jelentősen segíteni.

A 33/233 stb buszok szerepe az, hogy a XXII/XI kerület bizonyos részeit összekösse a belvárossal. Ennek megfelelően egy nagykapaciású gerincjárat, aminek az a feladata, hogy a külső kerületekből az utasokat a lehető legrövidebb úton a belváros és a közlekedési csomópont felé vigye, így:

- a jelenleg javasolt útvonal elkerülné a kerületközpontot, ami sok utasnak az utazási célja
- jelentős kitérőt tenne, ami a belvárosba utazóknak jelentős időveszteséggel járna
- ez mellett még jelentős töbletteljesítményt is igényelne a kitérő - nem lepődnék meg, ha 1-2 óra alatt többet, mint a 203-as busz teljes napi teljesítéménye (ami ugye, szóló busz, ezek pedig nagyobb befogadóképességű csuklós buszok, sűrűbb követéssel).

Tehát, azon kívül, hogy az Infopark számára jó lenne, mindenki másnak nagyon nem lenne az. Elég megnézni a térképen, hogy a Xi/XXII kerület ezen járatok által lefedett része mekkora terület és mekkora az Infopark.. ezért ez a javaslat szerencsére egész biztosan nem fog átmenni a BKK-n.

glabor 2014.01.18. 09:13:51

Persze, lehet azon vitatkozni, hogy a 33/233-as busz-e a legjobb megoldás, de a fő kérdés, hogy az ELTE (és részben a Műegyetem) a mai napig miért nincs ellátva tömegközlekedéssel. Bezzeg, ha futballstadion lenne a helyén...

glabor 2014.01.18. 09:26:31

@Walahol:
Mióta a 33-as (leánykori nevén 3-as) busz nem fordul rá a Budafoki útról az Október 23-a utcára, és nem érinti a "Nagyskálát" (lásd még Rendelőintézet, Posta stb.), azóta nemigen beszélhetünk a "kerületközpontról" ennél a járatnál.
Ami pedig a belvárosba való eljutást illeti, a 33/233-as busz szerintem csak nyerne azzal, ha nem a Budafoki úton araszolna az Október 23-a u. és a Gellért tér közötti szűk szakaszon.

ahha 2014.01.18. 11:07:10

@glabor:
Én ebben nem vagyok biztos, sőt. A Pázmány Péter rakpart északi irányban csúcsidőben gyakorlatilag járhatatlan az alsó rakparti lehajtó remek lámpaprogramja és az amiatt beragadók miatt. A Magyar tudósok krt.-tól a rakparti lehajtóig kb. 10 perc eljutni. Arra én biztosan nem vinnék buszt, mert nagyon bizonytalan lenne a szolgáltatás.

Szerintem is a Magyar Tudósok krt.-ján haladó midibusz lenne a legjobb, ami érintené a Móriczot, a Fehérvári utat és a Petőfi hidat. Na meg csúcsidőben nem 15 percenként járna.

Amúgy a tüskecsarnokból majdnem stadion lesz, úgyhogy van még remény :)

P1sty 2014.01.18. 21:27:27

@glabor: "Mióta a 33-as (leánykori nevén 3-as) busz nem fordul rá a Budafoki útról az Október 23-a utcára, és nem érinti a "Nagyskálát" (lásd még Rendelőintézet, Posta stb.), azóta nemigen beszélhetünk a "kerületközpontról" ennél a járatnál."

A körtér részleges átadása óta ismét erre jár, megáll Újbuda-központban is. De ha nem így lenne, a körtér akkor is kerületközpont (sőt, Buda egyik központja a Moszkva tér mellett).

innovation 2014.01.19. 22:13:49

Ha már úgyis ideiglenes, akkor érdemes lenne talán egy buszjáratot a Boráros tér és Kelenföld Pályaudvar között közlekedtetni.

De MINDENKÉPPEN a villamos lesz rá a jó megoldás. Remélem, hamar elkészül. Mind a 19-es, mint az egyes. Hajrá!