parkolas-1.jpg

Hogy a parkolásért fizetni kell, az rendben van. Még az is oké, hogy nem mindenhol ugyanannyit fizetünk. A közterületnek is piaci ára van: ahol kevesebb van belőle, ott drágább. Persze nem csak egyszerű piaci folyamatokról van szó, hanem közlekedésszervezésről, össztársadalmi érdekekről, de ezekbe most bele se menjünk. Fogadjuk el, hogy van és hogy nem mindenhol ugyanannyiba kerül.

Azt viszont semmiképpen nem fogadhatjuk el, hogy nem tudjuk, hol kell fizetnünk és mennyit.

Az egész problémát Bálint barátom vetette fel, hogy nem tudok-e valami normális GMaps-szerű térképet, amelyik naprakészen mutatja a tarifák alakulását. Nem tudtam. Ő is csak a Fővinform kissé elavult térképét linkelte nekem:

parkolas.jpg

Az elvileg hivatalos fővárosi oldalon található térképpel nem csak az a baj, hogy nem korszerű, hanem, hogy nem fedi a valóságot. Mentegetőzésül oda is írták, hogy tájékoztató jellegű, aztán ki is fejtik, hogy egyes helyeken nem vezették be az itt mutatott tarifákat.

Elég volt azonban csak néhány ismerősömnek megmutatni a térképet, hogy rájöjjünk, nem csak egyszerűen be nem vezetett tarifákról van szó, hanem komolyabb szívatásokról is. Ahogy Gábor írta:

 

Engem a 11. kerületben a Fadrusz utca és a Hamzsabégi sarkán büntettek meg, amit ez még nem mutat fizetősnek. Ehhez nagyon hiteles adatok kellenének, ami sajnos a közlekedési hatóságnál is csak egy papír alapú térképen van meg filccel besatírozva.

 

Egyben felhívta a figyelmemet arra, hogy van azért Googl Maps-alapú térkép a témában (Parkall), csak ugyanolyan elavult:

 

parkolas-allpark.jpg

Illetve van egy, ahol pontosan fel van tüntetve a szóban forgó zóna, de mivel az a kerület honlapján van, nem terjed ki egész Budapestre:

 


Nagyobb térképre váltás

Persze nem csak a jól követhető netes adatbázis hiányzik, hanem a helyszíni jelölés is. Miért olyan nehéz kibogarásznom, hogy mikor parkolhatok egy helyen, mint az ideiglenes bringasávoknál.

A KRESZ-átalakítás kapcsán is felmerült már a parkolás átláthatóbbá tétele. Realista7 - aki a sebességkorlátozások átlátható adatbázisának bevezetését is szorgalmazta - a következőt kommentelte:

Szerintem kötelezővé kellene tenni a fizetős parkolóhelyek határainak pontos kijelölését felfestéssel, és az országosan egységes, hiteles, naprakész nyilvántartást. A probléma a jelenlegi olcsó megoldással az, hogy 
1. nem tervezhetünk jól útvonalat, aminek a végén rendszerint egy parkolás van, mivel nem ismerjük a zónákat (díjakat, időszakokat, egyéb korlátozó szabályokat)
2. egyetlen kisméretű, jól-rosszul elhelyezett táblából, sokszor kanyarodás közben leolvasva(!) - ami szerintem lassítja a forgalmat és balesetveszélyes a gyalogosokra nézve - kell észrevenni a parkoló övezetek határát, és a díjköteles időszakot(!). Ha pedig a táblát elvétettük, akkor legtöbbször csak találgatni lehet, hogy díjköteles övezetben és időszakban vagyunk-e.

Megoldás: 
1. legyen végre minden egyes parkolóhely, illetve az egy vonallal bekeríthető összefüggő terület (több jármű számára) felfestéssel megjelölve, és legyen egyedileg azonosítható! 
2. Az azonosító, a díjköteles időszak és a díjzóna legyen mindenütt látható (pl. a felfestett vonal mentén, nagy terület esetén belül is, tervezetten).
3. A területeknek legyen egy országosan egységes, nyilvános (Interneten elérhető), hiteles, naprakész nyilvántartása (koordinátákkal, térképpel), a férőhelyek becsült vagy pontos számával, a díjzóna az idősávok, egyéb korlátozások, és az érvényes díjak megadásával, a parkolási társaság megjelölésével, elérhetőségével. Ami nincs így kialakítva, nyilvántartva, azért ne lehessen pénzt kérni!
Büntetni csak a konkrét azonosító megjelölésével lehessen!
4. Minden így kijelölt parkoló terület KRESZ szerinti vizsgálata legyen a fenntartó felelőssége azért, hogy aki oda leparkol, az ne legyen büntethető (hanem az önkormányzat, vagy a parkoló társaság)

 

Amihez Circus hozzáfűzte:

bár nagyon nem akarom Amerikát majmolni, de ez mondjuk jól ki van találva, meg egyértelmű is:
útpatka színekkel megjelölése parkoláshoz

 

  • piros - tilos megállni/parkolni
  • sárga - fizetős szakasz, megállás, időszakos parkolás lehetséges
  • fehér - nincs korlátozás, szabad megállás/parkolás

Amúgy például ha a parkolótársaságok közös adatbázist használnának, már az is sokat lendítene a dolgon. Legalább látszana, hogy valaki akart-e fizetni, vagy sem, és ha rossz helyen fizetett, akkor azt mondjuk hónap végén számolják el egymással.

 

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest közlekedés térkép autó parkolás gépkocsi parkoló

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr575742750

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.01.07. 11:22:33

Alapvető hiányok: egységes főváros, egy db parkolási társaság (korrupciómentes konstrukcióban).

Egyetértek azzal, hogy a kijelzés is sok helyen szar.

(Az is egy érdekes kérdés, hogy kellene-lehetne-e csak a helyi lakosoknak fenntartott parkolóhely.)

nyünyüge 2014.01.07. 12:03:21

Ami hiányzik:
1. az egységesség
2. a már említett egyértelmű jelölés (nemcsak az utca vagy az övezet elején, hanem bizony a járdaszélen is.
3. a mai okostelefonos világban sokat segítene egy sima lekérdezhető adatbázis: beírom, I.Csalogány 32., és megtudom, hogy parkolási övezet-é, milyen időszakban, milyen áron, milyen kóddal, .... .

Cook kapitány 2014.01.07. 12:29:05

Na végre, ezt kéne nyomni felfelé, akár Tarlósig, legyen belőle kampánytéma.

Q idegesítő, hogy a gyakorlatban abból lehet tudni, hogy kell-e fizetni, hogy látok-e a környéken parkolóautomatát. Meg lehet bemenni az ott lévő boltba megkérdezni, hogy kell-e itt fizteni. Egyik sem 100%-os.

Nyilván azt sem lenne rossz tudni, hogy mennyit, de sokkal-sokkal fontosabb azt tudni, hogy egyátalán kell-e fizetni.

Erre a legjobb módszer a járdaszegély festése, ahol meg nincs járda (pl. forgalomcsökkentett terület), oda meg húzni kell egy festékcsíkot, oszt jónapot.

Szóval légyszi nyomjátok ezt, nagyon hasznos lenne.

schmittpál 2014.01.07. 12:30:04

@Lennier3: "egyes területeken a tényleges díjfizeés nem került bevezetésre"

pihentagy 2014.01.07. 17:54:00

Az Andrássy út szervizútja amúgy ingyenes még?

nyünyüge 2014.01.07. 18:34:56

@pihentagy:
erősen meglepne, ha az volna.

Zombor Holló 2014.01.07. 20:34:26

Ez elég pontos térkép, sztem. Még talán a legjobb az elérhetők közül.

parkonet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=30&Itemid=373

Egységes parkolás? Amikor az üzemeltetők nagyrésze csak lenyúlja a lóvét? Amikor még az állam is le akarja nyúlni (nemzeti mobilfizetés)?
Ami kellene, korrekt árak, megfelelő közterület-felügyelet, aki eljár, ha valaki KRESZ-t sért és emiatt a parkolóőr kikerüli. Meg emberek, akik nem mindenhol csak sírnak és rínak és a kiutat keresik, holott 50-70 méterenként ott az a nyomorult parkolóóra, vagy 2 perc kereséssel elérhető a térkép.
Azt hiszem leginkább az utolsó kellene... az emberek, akik nem szabálykerülésre teszik fel az életüket.

Kösz a halakat! 2014.01.07. 22:14:47

@pihentagy:

szeptemberben még ingyenes volt, gyanítom most is

zoli_ 2014.01.08. 15:41:35

Az egész fizetőparkolás egy szemét undorító lehúzás. Semmi forgalomszabályozási célja nincs, csak törvényesített védelmi pénz szedés. Ha annyian dolgoznának budapest szépítésén, mint ahány nintendós parazita szemét van az utcákon, nem így nézne ki büdipest.

osztom ezt a véleményt 2014.05.04. 15:29:01

2014. május 4-én sem találni aktuális, a ténylegesen fizető övezeteket bemutató térképet Budapestről. Azért ez tényleg röhej!