_DSC1494_20130623_tn

Fotó: Németh Viktor © Még több kép itt.

Németh Viktor gondolt egyet és elrándult Csernobilba megnézni, milyen Pripjaty szellemvárosa turistaszemmel. Beszámolója nem csak a klassz fotók és a túravezetőtől hallott pikáns anekdoták miatt érdekesek, de hasznos tudnivalók vannak benne mindazoknak, akik hasonlót terveznek. Miből, hogyan, mikor, miben utazzunk oda? Át is adom neki a szót, íme a remek poszt, rengeteg klassz fotóval.*

 

Csernobilba hivatalosan csak bizonyos ukrán utazási irodán keresztül lehet menni, a neten megtalálhatóak elég egyszerűen (én velük mentem). Az út előtt le kell adni az útlevélszámot, megnézik nem vagy-e rajta valami feketelistán. Londonból van egy gép, ami éjfélkor indul, helyi idő szerint 5 körül száll le, utána lehet a lélekvesztőkre emlékeztető kisbuszokon bemenni a városba (ez a hivatalos tömegközlekedés). Majd a metróállomás megkeresése jön (a jegy ára kb. 2 ficula/fillér/hrivnya), ezzel kell elmenni a Függetlenség térhez ahol 9 körül felszednek.

_DSC1350_20130623_tn

Fotó: Németh Viktor © Még több kép itt.

Alaphelyzetben csoportos útról van szó, tele kisbusznyi emberrel, de jó pénzért lehet kérni 1/2/3/4 személyes túrát is. A csoportos túra költsége 150 $ körül van. A mi csoportunkban volt egy amerikai nő, aki orgazmikus meditációval foglalkozott. No komment. Az idegenvezető szerint előfordulnak ukránok is.

Maga az út unalmas, dokumentumfilmeket mutatnak. Igaz mi láttunk egy szép buszbalesetet is amikor a busz (nem a mienk) fejre állt, és egy autót, ami ezzel összefüggésben fának hajtott. A zónához érve több kör (3) katonai ellenőrzőponton kell átmenni, mindenhol megvizsgálják az útleveleket, neveket, mindent.

Csernobil város maga sosem volt nagy, az első út oda vezet (addigra kb. dél van). Itt megmutatják az ovit, valamint egy pár emlékművet. Az itteni létesítmény (isi/ovi, nem emlékszem) az első, ahol szembesül az ember az elhagyatottsággal, illetve azzal, hogy figyelni kell pár dologra.

Ami nagyon jellemző az egész útra, hogy a sugárzás mennyisége nem veszélyes a turistákra. A BBC szerdai cikke pont azt ecsetelgette, hogy azok, akik az új szarkofágon dolgoznak, 50 ezer óra alatt (30+ év, napi 8 órával számolva, hétköznap) érik el az éves sugárzási mennyiség maximálisan javasolt szintjét.

Ami viszont nagyon határozottan érezhető, hogy az elmúlt kb. harminc év alatt a karbantartás hiánya miatt az épületek elkezdtek olyan szintre amortizálódni, ami már nem biztos, hogy nem életveszélyes. A képeken is látni, de a padlók beszakadtak, illetve a megmaradt részek gyengék, besüppednek az ember súlya alatt. Ennek az egyik hozománya, hogy míg korábban szabadon lehetett mászkálni Pripjatyban, ezt később megtiltották, mostanra pedig elvileg az épületekbe sem szabad bemenni. Velünk engedékeny volt a túravezető, de erről majd később.

_DSC1362_20130623_tn

Fotó: Németh Viktor © Még több kép itt.

A városból az erőműhöz vezet az út, megállóval a soha el nem készült 5-os és 6-os reaktor környékén. Ezek a képeken látszanak a távolból. A 4-es reaktornál, ahol a „baleset” volt, műemléket emeltek, itt kb. tizenpár percet időzünk. Az egész útra igen jellemző a sietés, ennek kevesebb köze van a sugárzáshoz, mint a kapitalizmushoz. Évente kb. nyolcezer turista látogatja a kornyéket, ezek jó része hétvégén, így mindenhol csoportok vannak, nincs nagyon lehetőség megállni, mert tartani kell a menetrendet. Végül is fejenként $150 * 17 ember egy kisbuszban nem rossz fél napra. Aznap mi voltunk az utolsó kisbusz, és az emlékműves képek du. 1-kor készültek.

Az erőmű környékéről tovább megyünk Pripyat felé: az odavezető táblát szépen felújították, ezt onnan tudom, hogy az én képeimen szép fehérre van festve, a neten fellelhető pár éves képeken pedig nem.

_DSC1462_20130623_tn

Fotó: Németh Viktor © Még több kép itt. 

Itt végigvezetnek a „szokásos” helyeken (értsd: amit mindenki látott már az interneten, Kultúra Palotája [ami sosem nyílt meg], játszótér [megint csak május 1-re tervezték az átadást] stb.). A pusztulás és a vandalizmus kézzel fogható, nem is csak szójáték szinten, hanem vizuálisan is. A természet is átvette az uralmat, egyszer csak meglepve tapasztaltuk, hogy hoppácska, mellettünk panelházak vannak a fák és bokrok mögött.

_DSC1479_20130623_tn

Fotó: Németh Viktor © Még több kép itt. 

Mint említettem, ma már nem lehet csak úgy bemászkálni akárhova, viszont egy anekdota szerint ezt nem mindig mindenki tartja be teljesen. Történt pár éve, hogy az egyik turistacsoport két tagja eltűnt. Mivel hosszasabb keresés után sem találták meg őket, ezért kihívták a rendőrséget, akik előbb-utóbb rájöttek, hogy a párocska talált magának egy lakást, benne egy ágyat, vagy annak megmaradt részeit, és úgy határozott, hogy kellemesen töltik a délutánt. Persze botrány lett belőle. Azóta jobban figyelnek.

Amivel megint csak szembetalálkozik az ember, az a sok elhagyott játék, műanyag baba, kiságy, könyv, újság, gázálarc (az egyik teremben kb. térdig érnek, valamelyik képen látni) stb. Az útleírásban javasolt hosszúnadrág, hosszú ujjú (nyáron), zárt lábbeli hasznos tud lenni, kisebb eséllyel amortizálja le magát az ember pár összetört lámpaburában.

_DSC1642_20130623_tn

Fotó: Németh Viktor © Még több kép itt.

A Kultúra Palotája egy elég összetett épületnek lett tervezve, benne sok egyéb mellett uszodával, sportpályával, illetve valamilyen mozi vagy színház szerű létesítménnyel. Mindennek természetesen csak a maradéka látszik mára.

_DSC1517_20130623_tn

_DSC1510_20130623_tn

_DSC1608_20130623_tn

Fotó: Németh Viktor © Még több kép itt.

Innen a játszótér/óriáskerék/dodzsempálya fele vezet az út. Aki játszott CoD 4-et, annak ismerős lehet a terep. Az igazság az, hogy nekem ez a rész a személyes kedvencem, bár a pontos indokát nem tudom. Természetesen ezeket is mind május elsején akarták átadni, amire nem került sor.

_DSC1581_20130623_tn

_DSC1552_20130623_tn

Fotó: Németh Viktor © Még több kép itt.

Igazából az út kb. ennyit fed le, innentől előbb-utóbb irány vissza Kijevbe. Pontosabban előtte megint át kell menni a három ellenőrzőponton, ezúttal mindháromszor sugárterhelési vizsgálattal, majd már picit arrébb ebédet szolgálnak fel talán du. 3 körül.

Visszaérés 6 tájt, repülő Londonba 8 korul. Egynapos túra, alvás nélkül.

* Az eredeti poszt nem magyar nyelvű billentyűzeten született, én ékezeteztem. Ha valami nem jó, az az én saram.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: turizmus ukrajna veszély erőmű vidámpark csernobil szovjetunió pripjaty lakatlan

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr905666606

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KeMa 2013.11.29. 11:00:46

Mi sem hagytuk ki a barátnőmmel, mikor Csernobilban voltunk ;)

Igaz, mi nem egy napra mentünk.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.11.29. 15:21:35

orgazmikus meditáció? és ebből megél???

a poszthoz: nem biztos, hogy mernék szexelni. nem tudom miért, de kimaradna valószínűleg.

Sir David Bówli 2013.11.29. 15:52:27

...és mi sem az enyémmel. Mondjuk nem Pripjatyban, hanem a csornobili szobánkban, de ez elhanyagolható különbség. :-D

Egyébként korrekt beszámoló, kár, hogy szegény srác rengeteg pénzt fizetett nagyon kevés élményért.

isssti 2013.11.29. 16:19:58

És mi volt az ebéd?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.11.29. 16:23:56

Van egy ruszki motoros macának is egy honlapja angolul, ha jól emléxem, párszor bedobizott illegálisan a területre.Jók a képek.

Sir David Bówli 2013.11.29. 16:30:55

@geegee:

Hazudós Elena Filatova, felejtsd el. Kamu.

KeMa 2013.11.29. 17:06:55

@geegee: Elena Filatova regényének nem sok köze van a valósághoz sajna.

Visionstar 2013.11.29. 17:22:39

Nem kéne reklámozni, hogy mennyi fém van ott, mert bodzásék rákapnak.

Momina 2013.11.29. 18:37:04

"Londonból van egy gép, ami éjfélkor indul, helyi idő szerint 5 körül száll le, utána lehet a lélekvesztőkre emlékeztető kisbuszokon bemenni a városba (ez a hivatalos tömegközlekedés). Majd a metróállomás megkeresése jön (a jegy ára kb. 2 ficula/fillér/hrivnya), ezzel kell elmenni a Függetlenség térhez ahol 9 körül felszednek." Itt csak az maradt ki, hogy itt Kijevről van szó. Amúgy a beszámoló jó, érdekes! A helyszínek, a fotók a Stalkert játszóknak is ismerősök, főleg az első képen a hadonászó fekete alak a falon...

SarahConnor 2013.11.29. 18:37:47

Nagyon jó beszámoló!
Ezt a rapid túristacsapkodó túrát mi is megtapasztaltuk a Wieliczka sóbányában. A csapat vége még oda se ért az aktuális terembe, a vezető már elmondta a mondókáját és indult is tovább... undorító volt...
Szóval az kicsit letört, hogy már Pripjaty is ilyen felkapott és üzletiesített túristacélpont. Azért a listán fennmarad... egyszer hátha odakerül a sor, hogy megnézem.

Ja, és extraundorító, hogy ott akarjon kefélni valaki... kifejezetten beteges.

Momina 2013.11.29. 18:38:31

Ismerősek, nem ismerősök, bocs.

micsoda? 2013.11.29. 20:06:38

Nagyon szépnek tervezték a várost, és szép a környezet is. Paks olyan amilyen, de legalább biztonságos.
Látványosak a fotók. Ha igy amortizálódik a település, akkor siettetni kell a turistákat, mert lassan csak fotókról látható.

ZBR 2013.11.30. 01:39:03

@micsoda?:
" Paks olyan amilyen, de legalább biztonságos."
en.wikipedia.org/wiki/Paks_Nuclear_Power_Plant#Incidents

Hármas fokozat az INES skálán: súlyos incidens. A következő szint a helyi hatású baleset. Érzed ugye, hogy miért írtál hülyeséget?

Wanker 2013.11.30. 07:46:20

Sikerült erre a sexual-erotikus sztorira kivernem!

Kelly és a szexi dög 2013.11.30. 08:27:22

Biztos különleges gyereket akartak, azért választották ezt a helyszínt!

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2013.11.30. 08:34:36

@ZBR: igen, igazat írt. Paks biztonságos, más rendszerű.

micsoda? 2013.11.30. 08:39:10

@ZBR: Városra értettem. Jól megmagyaráztad:-)

CheetahRabbit 2013.11.30. 10:02:33

Nekünk úgy tanították, hogy a fogalmazásnak a címről kell szólnia. Ehhez képest van egy hangzatos cím, ami vonzza a bulvárra éhes olvasót, arról viszont két mondat van a cikk vége felé, a többi meg unalmas, alsó tagozatos színvonalú "élménybeszámoló".
A lélekvesztőt meg csak hajóra mondják, csak mondom.

Krinyo 2013.11.30. 10:07:09

Ez egy kicsit gyenge eresztés volt. A photographyt is sikerult érdekesen elválasztani a képek logójában, vagy direkt van így?

VT22 2013.11.30. 10:53:52

"gyönyörű képekkel"

A szokásos csernobili klisék, elhagyott játékokkal és lecsavart szaturációval.

¿Qué tapas hay? 2013.11.30. 10:58:33

Egy százötvendolláros úton nem sokat látnak a turisták, és úgy tűnik a poszter nem is nagyon figyelt oda arra amit lát. Bár lehet, hogy az idegenvezető se nagyon erőltette meg magát a magyarázatokkal, a töcskölős sztorira gondolom nagyobb fogadókészség volt.

nál 2013.11.30. 11:23:36

@ZBR:
Ha nem emlékszel az akkori hírekre, legalább olvasd már el, amit belinkeltél.
1.) "The reactor had been shut down for its annual refueling and maintenance period on 28 March and its fuel elements removed."
Nem üzem közben történt az incidens.

2.) "The incident was initially given an INES rating of 2."
Eredetileg csak kettes szintet kapott, és utólag módosították hármasra. Ha megnézed, a hármas szint valóban némiképp felülbecslésnek tûnik.

3.) "One of the interesting results of the investigation was that the Hungarian Atomic Agency had placed too much trust in the technology and knowledge of the French Framatome Company (now Areva)."
Ezt gondolom nem is kell kommentálni...

És itt egy bónusz, amit ugyan az angol Wikin nem írnak, de a magyaron szerepel:
"Az üzemzavarban a radioaktív kibocsátás az esemény hatásának leginkább kitett lakosok részére 0,13 μSv dózis volt."
Vagyis mintha megettek volna másfél banánt.

Végezetül már csak egy idézet:
"Érzed ugye, hogy miért írtál hülyeséget?"

¿Qué tapas hay? 2013.11.30. 11:24:22

Megnéztem a gyönyörű képeket. Szerintem vagy a fényképezőgéppel, vagy a digitális utómunkát végző személy színlátásával valami baj van. Amúgy, mondom én, hogy nem figyelt oda a poszter, a lefényképezett óvoda nem Csernobilban, hanem Kopacsiban van, úgy 10 kilométerrel odébb, már benn az I-es övezetben.

@VT22: Azért a pripjatyi turistafotók kötelező eleme, a 3. sz. iskola padlóján, a szemét közt heverő zöld pénztárgépről, no az hiányzik.

ZBR 2013.11.30. 16:09:47

@nál:
1.)"Nem üzem közben történt az incidens."
Akkor megyek és szétszórok néhány uránpasztillát, mert az milyen jó. Csernobilban sem normál üzem közben, hanem egy kísérlet alatt történt a baleset. Na?

2.)"Ha megnézed, a hármas szint valóban némiképp felülbecslésnek tûnik." Persze. 5+2 eredetileg tűnhet hatnak, de aztán mondhatod rá, hogy hét. Ha elolvasnád a cikket, ott nem említik azt, hogy felülbecslés volt, sem azt, hogy XY, úgy gondolta, hogy meg kell ijeszteni mindenkit, legyen inkább 3. Nem, okkal lett három. És ez ennyi, tény.

3.) Nem kell, azt jelenti, hogy a franciák bénák és nálunk a felügyelő hatóságnak a kompetenciája annyira kevés, hogy ez fel sem tűnt nekik. Hát, ez minden, csak nem a biztonság záloga. :) Jó hír, hogy azóta a tisztító berendezésekkel nagyon képben lehetnek.

Mint az a hozzászólásomból is kiderült, tudtam, hogy a lakosságra nézve nem voltak következményei. De az alábecslés, amit te csinálsz. Még egyszer, lassan, ami ott történt: súlyos incidens.

Érzed ugye, hogy miért nem kerek, amit írtál?

ZBR 2013.11.30. 16:10:42

@enpera:
Megnyugtató, hogy más rendszerű, de a hozzászólásomnak nem ez volt a lényege.

hcpetrov 2013.12.01. 00:22:55

Londonig (Budapestről) nem kell elrepülni már.

Wizzair-nek van menetrendszerű járata Kijevbe Budapestről.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.12.01. 02:59:37

@Sir David Bówli: @KeMa: Igen?De miért hazudós, hogy vehető észre?

KeMa 2013.12.01. 20:42:04

@geegee: A Zónába nem lehet bejutni, majd krúzolni nyitott járművel. Annyira nem elhagyott, mint ahogy egyesek gondolják. Az utakon (főleg a nagyobb utakon) folyamatos forgalom van, olyan nincs, hogy egy motorkerékpár senkinek sem tűnik fel.

Viszont az idegenvezetők szívesen elmesélik bárkinek, milyen volt, amikor egy lökött csaj full motoros ruhában indult el a 150 dolláros csernobil-túrára :)