E poszt élesítésével egy időben mutatják be a Design Terminálban a Graphifesten, milyen is lesz a BKK új metró-(M), HÉV- (H) és dunaihajó- (D) logója. Pontosabban, hogy melyik pályamű nyert. Mivel én is ott ültem a zsűriben, kedves Urbanista-olvasók elsőként ismerhetitek meg a nyertest, és kicsit belepillanthattok a zsűrizés folyamatába is.

Engem leszámítva elég rangos zsűrit verbuvált össze a Design Terminál az új logó kiválasztására (itt posztoltam a listát, meg egy kis hátteret, hogy szerintem miért döntöttek egy új logó bevezetéséről). 

A nyertes logók a Hidden Characterstől: M=metró, H=HÉV, D=Duna

A sok menő arc közt a legmenőbb megjelent alighanem Yo Kaminagai, a Párizsi Autonóm Közlekedési Társaság design igazgatója volt.

Mindenképpen érdekes volt, hogy egy hozzáértő külföldi milyennek látja a mezőnyt. Neki például nem volt világos, miért muszáj betűkkel jelölnünk a járműveket (a HÉV H-ja ugye nem nemzetközi jel, viszont annyira bevésődött nekünk budapestieknek, hogy nem szívesen cserélnénk le), vagy hogy miért használunk színeket a metróvonalaknál és a HÉV-nél miért nem.

Ami nemzeti/földrajzi hovatartozástól független észrevétel volt, hogy szerinte sokan kicsit túlgondolják ezt a logókérdést. Itt nem egy cég arculatát kell közvetíteni, hanem megmutatni, hol a metró.

No akkor néhány szó a zsűrizésről. Elég jó fej volt mindenki, senki sem állt semmiféle prekoncepcióval a tervek elé, de hozzátartozik a dologhoz, hogy senki sem volt maradéktalanul elégedett egyik tervvel sem.

A nyitóképen és a többi fotón is látható Hidden Characters terve nyert végül. A metrólogója szerintem telitalálat - az én listámon is ez végzett az élen - azt azonban a többi zsűritaggal együtt én is fenntartom, hogy a HÉV-logó igazából azért nem a legtutibb. A fenti képen például inkább tűnik egy nyílnak, mintsem HÉV-piktogrammnak. Szóval lehet, hogy azt még továbbgondolják.

Ezzel együtt tök kellemesen mutat mindenhol a kollekció. Egyértelmű, kellemes, egyszerűen jó ránézni. Nektek hogy jön be?

Amúgy az egész logókérdés hátteréről itt olvashattok. Viszont ha már háttér, az azért hozzátartozik a sztorihoz, hogy egy kicsit hamarabb is sor kerülhetett volna az újratervezésre - mint arra szb9 felhívta a figyelmet. Ugyanis az M4 legutóbbi logóverziója azért már megjelent fizikai formában is a város több pontján.

IMG_20131105_104334[1].jpg

Ez amolyan budapesti sztori, mint amikor pályázat útján Ybl Miklóssal terveztettek egy pompás monumentális kutat egy klassz parkba, aztán pár évvel később elbontatták az egészet és felhúzták a helyére a Hősök terét.

Jó, oké, ez azért kisebb munka, kisebb változás, kevesebb pazarlás, de akkor is olyan izé. Úgy látszik ez hagyomány nálunk.

Mindezzel együtt klassz lesz az új logó!

Ha kíváncsi vagy a többi pályaműre is, látogass el a Design Terminálba Graphifestre. Vagy térj vissza később az Urbanistára. Hamarosan posztolok azokból is egy ízelítőt!

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest dizájn logó közlekedés metró tömegközlekedés arculat bkk

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr995641967

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

somewhat damaged 2013.11.19. 23:00:24

@holmsz: ostoba vagy. Magyarországon most egyszerűen így mennek a dolgok, oldalfüggetlenül. Ennek semmi köze rasszhoz, vagy ahhoz, hogy valaki magyar-e, vagy sem. A mentalitáshoz van köze, amit sikerült elsajátítanunk a megszállás alatt, és tökélyre fejlesztenünk azóta. Beleértve a te hörgésedet is, ami érzékenykedéssel eltereli a figyelmet a valódi problémáról: a fölösleges pénzkidobásról, a nyerészkedésről. (Mondjam, hogy melyik népcsoportokat szokták az elvbarátaid ilyen érzékenykedéssel vádolni?)

barli 2013.11.19. 23:02:51

Ki kéne írni még egy kiegészítö milliárdos pályázatot a V, B, S, R, T, L, F betükre is (villamos, busz, sikló, repülö, taxi, libegö, fogaskerekü)!!

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.11.19. 23:09:14

@humorpalanta:

"miért csak meghívottak adhattak be pályázatot?"

- Majd te fogsz kaszálni egy H-betű megrajzolásán. Kis naív!

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.11.19. 23:11:38

@holmsz:

paraszt proli stílusod itt is előjön szépen ... pont ilyen köcsög vagy, ... s...d le a ballib csókosaid himbilimbijét, fröcsögj, de kerüld ezt az itteni normális társaságot, nincs itt szükség a magadfajta gyűlölködőkre.

humorpalanta 2013.11.19. 23:31:01

@Gera: Tudom, hogy a Vitézy hülyeségei, de ha rákennék egymásra a dolgokat, talán lejárathatnák egymást annyira, hogy az első 5 éves önkormányzati választást ne nyerjék meg...
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Én aztán nem értek az ilyenekhez, de vannak jól rajzoló, ötletes emberek. Nem vagyok naiv attól, hogy kimondom azokat a kérdéseket, amik a fejemben vannak, amik ennek az országnak a problémái.

Extrex 2013.11.19. 23:37:14

Végiggondolta bárki, hogy mekkora költsége van egy ilyen apró arculatváltásnak? Az összes tájékoztató tábla/füzet/metróban az ajtó feletti járattájékoztató 8x/kocsi... és még sorolhatnánk. A tökúj még át sem adott 4es metró már kihelyezett arculati elemei kuka. Bravó!

És mi az, ami ezt indokolja: semmi.
Észrevehetnék, hogy nem ilyen bohózatokat kéne rendezni, hanem valóban tenni valamit azért, hogy a rozsdás minden nap meghibásodó 3as metró ne essen darabjaira.
szerintem ha ezt most végigviszik, kinéz nekik egy feljelentés és ügyészi vizsgálat a közpénzek nem körültekintő, felelőtlen elköltése miatt.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.11.19. 23:59:46

@Extrex: "Észrevehetnék, hogy nem ilyen bohózatokat kéne rendezni, hanem valóban tenni valamit azért, hogy a rozsdás minden nap meghibásodó 3as metró ne essen darabjaira."

talan ki kellene cserelni...
az meg nem ket filler

a dizajn elemekrol meg nem tudom hogy a csereje mennyibe kerul, viccesnek amugy vicces :)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.11.20. 00:04:42

@humorpalanta:

Elsőre syzmájlit akartam a komment után rakni, hogy poén-vicc-tréfa, nehogy megsértselek. Aztán nem raktam, mert rájöttem, hogy komolyan kell venni amit mondok (továbbra sem áll szándékomban megsérteni téged), mert ezek bizony a lopást is államosították....

Vittore. 2013.11.20. 00:22:32

Csak tudnám, hogy mi a szart keres ez itt az Urbanistán? Másodszor, ki a tököm ér rá ilyenekre, mert én munka mellett tuti nem, bár én csak a GDP-t állítom elő. Harmadszor, Zubreczki Dávid jól is teszed, hogy nem szólj hozzá a kommentekhez, ezzel a poszttal elég jól lejárattad magad, konkrétan fel kellett volna állni ott az asztalnál, azt mondani, hogy ez az egész szar, és erről írni. A metró logó az logikusan egy M betű, a HÉV-é meg valami teljesen értelmezhetetlen nyíl?

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.11.20. 00:58:15

@Vittore.: "A metró logó az logikusan egy M betű, a HÉV-é meg valami teljesen értelmezhetetlen nyíl?"

aha a kisfoldalatti meg KF nem ? :)))

Case · http://streetartbp.hu/ 2013.11.20. 00:59:26

Mi a francnak új logó? Jó, leszámítva azt, hogy majd kurvasok pénzért lehet új táblákat gyártatni? Plusz még borzalom ronda is, az a HÉV-es H egy vicc, de a D se jobb semmivel. Az Urbanista blogot én meg alapjáraton szeretem nagyon, de az ehhez a szeméthez, meg intézményesített zsebredlgozáshoz való asszisztáláshoz jár azért egy masszív Arany Lófasz. Komolyan, szégyen ez a blognak és a szerzőnek is.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.11.20. 01:00:36

szerintem a metronal nem kellett volna a szamozast eroltetni, ugyse lesz nekunk annyi hogy az alapszinek elfogynanak :)))
az M2 koztudomasulag meg nem piros metro, hanem kelet-nyugati metro...

ColdWellEr 2013.11.20. 01:22:23

Ha cinikus akarnék lenni, én is elkezdeném, hogy szar az új design (mellesleg: az), hisz a mostani sokkal jobb (mellesleg: az), meg hogy ez az új HÉV-logó katasztrófa. Pedig, ha a mostaninak pont az ellenkező szárait hosszabbították volna meg (www.bkk.hu/apps/arculat/img/agazat-hev.png), akkor a Bécsi villámot formázó S jelre kísértetiesen emlékeztetett volna. A mostani metró jellel meg pláne semmi bajom, szerintem az eddigi legjobb a nemzetközi trendeket tekintve. Azt meg, hogy minek kell a turistaprogramnál többre úgysem jó hajóknak gyorsvasúti embléma, és miért szerepelnek egyáltalán metró+hév térképeken, továbbra sem értem.

De lépjünk ki egy kicsit a cinizmus szürke ködéből, mert ez az egész nagyon messze nem erről szól. Bakker! Hisz egy rakás állomáson még mindig a legrégebbi jel van kinn (vagy a másik 2-3 verzió tetszőleges kombinációja)! Semmi sem egységes, ergo tök fölösleges újat tervezni, hogy legyen egy ötödik forgalomban lévő változat is? K***a jó. De tényleg.

Emberek! Lassan 10 éve szarakodunk egy nyomorult metróvonal megépítésével, és mióta elkezdték, a 10-ből 4 állomást már átneveztek! Már, hogy ne csak az oda kihelyezett metróemblémák problémájáról beszéljünk. Ez a probléma. Nagyon sokan lerágták, hogy persze kellett a lé valaki zsebébe. Ez fix, de ezt mindenki tudja.

Itt arról van szó, hogy az emberek nem látnak semmi fejlődést. Tudunk fejlődni? Franc tudja, de igaziból le is szarjuk. Átnevezünk 200 utcát, teret, repülőteret, hidat, oszt' jónapot! Változás van, az köll a Zembereknek. Jön ide egy ilyen Mr. Szemüvegedreugrok, és megoldja a problémát. Ha már fejlődés nincs, akkor majd állandó változtatgatásokkal, átnevezésekkel, meg újradizájnolással jól zsongásban tartjuk azt a sok zombit, legyen min szüttyögniük, addig sem azzal foglalkoznak, mit lopunk össze itt. Ez is gyönyörű mintapélda.

Csak gratulálni tudok azoknak a nyomorékoknak, akik ezt az egészet kitalálták. Felháborodni már nem látom értelmét, úgyis csak magamnak ártanék vele...

nem várt fordulat 2013.11.20. 01:28:06

nem értem ezt az egészet. egy szép nagy barna körben pisor-fehér-zöld belsővel: NEMZETI METRÓÁLLOMÁS

oszt jónapot.

agimano 2013.11.20. 01:40:23

Ezek elég szarok lettek, főleg a HÉV-es, nem kellett volna nyertest hirdetni:) remélem, megelégszik azzal a BKK, hogy kihirdette a nyertest, és nem cseréli le a mostani logókat, amíg valaki nem tervez könnyen értelmezhető, szép logókat helyettük.

2013.11.20. 02:46:03

kellenek a véletlenszerűen kitalált színek meg számok a hévekre, hogy aki nem egy vidéki jobbágy féle ember és nem minden nap azzal csövezik be a városomba hogy eltartsam az adómmal még véletlenül se tudjon a jövőben eligazodni

annyira a rózsaszín héven szerettem volna mindig is utazni kösztarlós, nekedse fogom lehugyozni a sírodat ahogy orbánnakse ánem

2013.11.20. 02:49:24

valaki járjon már utána hogy névszerint ki is a kormány kis táblagyáros haverja, akinek a portékájával minden utcasarkot, boltot, buszt és megállót évente újra felszerelnek.

tiborc2008 2013.11.20. 03:11:51

Elfogytak az átnevezhető utcák, hogy erre a faszságra kellett időt, pénzt, energiát elbaszni?

Mr. Közbiztonság Szilárd 2013.11.20. 04:02:58

@Zb74:
Nem hat évtized az, hanem majdnem 12.
Azóta csak apróbb módosításokat csináltak rajta.

A tetves büdös kurva BKK-nak meg Vibuzynak ilyenekre van pénze (ez azért szintén lesz vagy 50 millió forint az összes cserével, de lehet, hogy 100 is) meg ideje, de arra nem volt képes több mint 3 év alatt, hogy az időalapú jegyet bevezesse.

Mindennek a tetejébe még nagyon szarul is néz ki az egész.

@valakitalánvagyok:
A 10 millió grafikus meg egy orbitális barom országa.
Te nem a 10 millió grafikus közé tartozol.

@dadamHU:
Nem lesz rossz, mert már most szar.
De a te verziód is.

A H egyébként nemzetközileg kórházat jelent (még a magyar KRESZ-táblákon is!), szóval kurvára nem szerencsés jelölés.

@Theremin:
Hát ez is elég szar lett, de legalább ezt nem fogadták el.

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
"Nevetséges, hogy a teljes angolszász területen az U betű tulajdonképpen lassan 100 éve a metrót jelenti."
Akkor London ezek szerint nem az angolszász nyelvterületen van. Náluk ugyanis a metró jele egy piros karika, középen egy vízszintes sötétkék csíkkal, benne meg az állomás nevével vagy az Underground felirattal. De U betű sehol.

@holmsz:
Hát ennél idiótább indoklást nem nagyon olvastam még, pedig elég régóta tudok olvasni.

@Vittore.:
Ja, azt kellett volna.
Csak ahhoz gerinc kellett volna.
Ja, meg akkor nem kap érte pénzt.
Mert nehogy azt hidd, hogy ezt a cikket nem a BKK fizette.

@ColdWellEr:
"Emberek! Lassan 10 éve szarakodunk egy nyomorult metróvonal megépítésével"
Na, van egy olyan metróvonal is, amit eddig titkoltak?
Mert a 4-es metróval több mint 20 éve szarakodnak, tehát az nem lehet az, amiről te írsz.

minnifield űrhajós · https://www.facebook.com/MutasdMiSzepetHallgatsz?ref=bookmarks 2013.11.20. 07:16:37

mindenképp muszáj betűkkel jelölni a dolgokat? nem lehetne a metrónak egy metró logo, a villamosnak egy villamos logo, hajónak hajó, stb. ?

gipsz.jakab 2013.11.20. 07:32:16

ezért megint elfojt pár csilliárd amiből megint csaló bűnöző politikusok kaptak vissza... 2/3-ot...

mi a lóf@sznak rohadó járművekre évente új logót ragaszgatni?
lehet ezzel takargattyák a rozsdafoltokat?
én még ingyen se ülnék fel ezekre a haláljáratokra...

gipsz.jakab 2013.11.20. 07:33:42

@tengerecki: "muszáj betűkkel jelölni a dolgokat? nem lehetne a metrónak egy metró logo, a villamosnak egy villamos logo, hajónak hajó, stb. ? "

hm... jó ötlet... de ez nem jutott eszükbe... kevés volt a sok csilliárd forint...
ezt most bedobtad, de majd 2 év múlva ez lesz a számla melléklet mint "ötlet"

gipsz.jakab 2013.11.20. 07:38:42

@Houdini: "németül, és angolul is U betűvelvel kezdődik a föld alatt közlekedő tk.-i járművek megnevezése. Hév pedig nincs"

persze hogy nincs...
nincs még egy ijjen agyatlan barom ország ahol "helyi érdekű vasút" nevet adnának valaminek...
agyatlan barmok a magyarok ! mind... (na jó, rajtam kívül...)

gipsz.jakab 2013.11.20. 07:43:10

úgyhogy kár volt az agyatlan "H" betű szép ábrázolásán ennyit tökölni...
amikor eleve atz értelmetlen rövidítés rövidítése...

majd jönnek az okosok hogy írjuk mellé angolul is...
pl: "LÓCAL Interest Railway" azaz angolul "RIV" :)

gipsz.jakab 2013.11.20. 07:45:04

@EGYIKRESEM:" Mi a bánatos fasznak kell lecserélni ezeket ilyen szarul sikerült fosokra? ... Rá kéne jönni végre, hogy az ÁLLANDÓSÁG egyfajta nyugalmat..."

:))))

örüjj neki hogy nem VISSZAMENŐLEGESEN cserélik le....

mert a szentkétharmadnak ahhoz is joga lenne...

gipsz.jakab 2013.11.20. 07:50:31

Magyarország = fideSS = lógók országa...

Muad\\\'Dib 2013.11.20. 07:58:24

@gipsz.jakab:
A te hülye agyad nincs, nem helyi vasutak külön névvel külföldön:
Linzer Lokalbahn
Wiener Lokalbahnen AG
Insbrucker Verkehrsbetriebe
Karlsruher Verkehrsverbund
...

gyapjumelleny 2013.11.20. 08:20:07

tulbonyolitottak, ketlem hogy a HEV jelét bárki egybol H betunek nézné... miért nem jó a rögtön felismerheto egyszeru betu?

krampam 2013.11.20. 08:22:23

Tényleg, mi a retkes fakírnak kellett? Csak ezt nem írta a kedves posztoló. Vagy csak az én figyelmemet kerülte el?
Egyébként persze jó ez, felpezsdíti a grafikus szcéna életét, de akkor is... Valami állandóság jó lenne ilyen téren.

Zuzzant 2013.11.20. 08:29:15

Ócska szar mind!
Legfőképp a MELEG karos M. a H csak szimplán buta fos.

Lényeg hogy megint milliárdokért lehet pénzt eltapsolni!

Olyan ez a szakma is mint a magyar filmgyártás - senki sem szereti, senki sem érti és csak az kíváncsi rá, aki benne van.

Gombperec hídlakó 2013.11.20. 08:34:43

Bécsben a metrók logója a következőképpen néz ki: az adott metróvonal színével kiírva, hogy U1, U2 stb.
A szín látszik, tehát a bécsiek, akik ismerik a színkódokat, egyből látják, merre menjenek. A turisták, akik nem feltétlenül tudják, hogy az U1 a piros, az U2 a lila stb, azok látják a számot, és tudják, hogy merre menjenek. És ha tavaly, vagy 5 évvel ezelőtt is voltak Bécsben, akkor most nem vakarják a fejüket, hogy ebben a hónapban vajon melyik fura képrejtvény jelöli a metrót, mert hosszú évek óta ugyanaz a jelölés.
Mondjuk nem is füstöl el kétnaponta a metró, lehet, hogy azért, mert ott a bevételt valóban fejlesztésre, javításra, karbantartásra stb. költik, nem pedig a haverok marketing cégeinek a zsebét tömik meg.

beengedő vilma (törölt) · www.liverpoolfc.com 2013.11.20. 08:46:30

ronda és felesleges volt millikóért megcsináltatni. de ez tipikus budapesti dolog...

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2013.11.20. 08:47:30

Elmondom, mit olvasok le a Batthyány téri piktogramokból:
Előre van a tér, a cég logója pedig egy „D” betű.
Itt áll meg a kettes metró, jobbra pedig az ötös.

Eltaláltam mindent?

belgabela 2013.11.20. 08:52:54

Mi baj volt az eddigiekkel, A HÉV meg olyan, mintha egy nyíl lenne.

Nygma 2013.11.20. 08:56:31

Nekem tetszik A dupla vonal a metró és a hév esetén olyan mint a vasútvonalban a két sínpár. Viszont a H szerintem is zavaró, elsőre én azt hittem hogy egy jobbra nyíl és azt mutatja merre van a Hév megálló.

Gitche 2013.11.20. 08:57:29

ehhh. kevés dolog tetszett a városban, az egyik az új metró logó volt.. akkor ez is kuka, van mégújabb. ez kevésbé tetszik.

(a másik amit remélem nem cserélnek le, mert az egész brilliáns: a taxi jelzés a drosztokon, ami körbejárva minden irányból olvashatóan sárga taxi egy plexi csőben. Na az brilliáns. akkor már inkább veszni hagynám ezt a logót, mnit azt..)

belgabela 2013.11.20. 08:57:47

@Nygma: Pedig egyértelműnek kellene lenni egy piktogramnak. Ha megtévesztő, máris sok bajt okozhat.

Nygma 2013.11.20. 09:00:31

@belgabela: Ezért írtam, hogy nekem tetszik kivéve a dőlt H. Az M és a D rendben van. Csak ki kell egyenesíteni a H-t.

korcs10 2013.11.20. 09:12:25

Életbevágó ügy volt ez az új loggó, gondolom volt előtte konferencia, evés, ivás, utána kézfogások, pénzmozgások, találkozás, új munkahelyek teremtése- táblatervezés, táblakihelyezés darabonként 10.000 Ft-ért.
Hasznos munkát végeztek, na! A cikk is fantasztikus! 3x elolvastam, annyira csodálatos lett a loggó.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.11.20. 09:14:19

@Muad\\\'Dib:

"Linzer Lokalbahn
Wiener Lokalbahnen AG
Insbrucker Verkehrsbetriebe
Karlsruher Verkehrsverbund"

- Ezeket hogy jelölik a megállóban?

korcs10 2013.11.20. 09:14:22

@beengedő vilma:
A Nemzeti Loggógyárnak már fogytán volt a munkája, a cigis loggókból kapott lét már elverték, most kellett egy új loggó, amin még rugózhatnak.

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2013.11.20. 09:16:21

Nem tudom, a kevés vonal = olcsóság dolgot honnan szopták, mert a metrók mindenbe integrálódnak, és kábé hatezer helyen kell cserélni mindent. Nem biztos, hogy Ybl kútja volt a drágább.

De sebaj, majd ha vesznek új metrókocsikat, vagy felújítanak pár mozgólépcsőt, akkor pár év múlva ismét lesz egy nagyon jó indok ennek a most elfogadott szarnak a lecserélésére.

Mikrobi 2013.11.20. 09:16:30

A metró emblémája nem lett rosszabb, mint volt, de a HÉV-é röhejes, úgy néz ki, mint egy útbaigazító tábla (jobbra menj!)

korcs10 2013.11.20. 09:18:08

Mennyibe került ez a lopás? Írjátok azt is le, mennyiért gyártják le és cserélik le a táblákat. És kik! Melyik cég!
Anyátok p...-ját, rabló banda.

gipsz.jakab 2013.11.20. 09:20:35

@Gombperec hídlakó: "Bécsben a metrók logója a következőképpen néz ki: az adott metróvonal színével kiírva, hogy U1, U2 "

budapesten ugyanígy volt MINDIG is...
amig a kommancsok uralkodtak 60éven át
nem értek rá lopni mert vadászni jártak...
amióta a dakota törzs van hatalmon minden agyament...

Mikrobi 2013.11.20. 09:22:33

Ami a színeked illeti: miért kell a HÉV három vonalát és két hajóútvonalat ugyanannak a színnek a különböző árnyalataival jelezni? Követhetetlen egyveleg! Akkor már maradt volna az összes HÉV színe zöld, a hajóké meg lehetett volna kék.

miro132 2013.11.20. 09:24:27

Nem értem miért kell 2 db tábla a meglévő piros/kék/sárga metro táblák helyett. Jo lenne ha megtartanák a szineket es a kültéri táblákon ezekkel jeleznék azt hogy melyik metro található alul.
A metro tábla OK lenne ha szinekkel lenne kombinálva. A HEV es a Hajo tábla gáz..

2013.11.20. 09:29:49

Ez egy rakás SZAR. Felesleges is, régen minden jobb volt!

korcs10 2013.11.20. 09:35:48

@miro132:
Mert egy tábláért már nem akartak annyi pénz elkérni és javasolta egy szakember, hogy legyen 2 tábla, mert akkor legálisan lehet lopni.

valakitalánvagyok 2013.11.20. 09:39:18

@Mr. Közbiztonság Szilárd: köszönöm a bemutatkozásod, örülök, hogy vannak még önazonos emberek!

trai 2013.11.20. 09:59:10

A kiállított pályázati anyagok közül valóban EZ volt az elfogadható...
DE...
Ha éppen az MKE tanára Auth Attila jegyzi a Metro arculatot, - már a 4-es vonalon is kihelyezett logóval! - akkor igazábol AHHOZ IGAZÍTVA kellett volna a "H" (hév) és "D" (dunai) jelet is - már a pályázati kiírásban is - elkészíttetni!... - vagy az eredeti tervezőtől kérni a további kiegészítéseket... ( mert így illene!)

ot002 2013.11.20. 10:09:14

Jaj ne, nagyon rondák :(

Mr. Maki 2013.11.20. 10:21:45

@trai:

szerintem nem de ezen nem fogunk osszeveszni.

Zubreczki Dávid · http://urbanista.blog.hu 2013.11.20. 10:44:14

@szb9: @városjáró: @Metrós Bélabá: @Vittore.: @Case:

kedveseim! a zsűrizésért egy fillért sem kaptam, még csak az ingyen pogácsából sem vettem :)

leírtam ebben a posztban is, meg az előzőben is, hogy mik nem tetszettek: hogy hülyeség a 4-es metró úgy, ahogy van; hogy ha már logócsere, akkor előbb kellett volna (kösz szb9 a fotót); hogy kár a bajuszos bácsiért és hogy nem vagyok maradéktalanul elégedett ezzel a verzióval sem, mert a HÉV-logó szar stb. stb.

viszont nem értem, h miért gáz, ha megmondtam a véleményem nekik is, ha megkérdezték és nem csak a blogon puffogok?

folyton oltom a városvezetést, ha hülyeségeket csinál, aztán ha megkérdezik, szerintem hogy kéne inkább akkor durcásan elfordulok?

onnantól kezdve a kritikának semmi értelme nem lenne.

nem azért kritizálok valamit mert punk vagyok és megrögzött lázadó, vagy mert valamelyik politikai oldalnak akarok kedvezni, hanem mert szerintem lehetne jobb is egy csomó minden

na písz :)

furo80 2013.11.20. 11:13:22

Yo Kaminagai a párizsi "bkk" dizájnvezetője nem véletlenül A karatekölyök filmböl ismert mester? Tisztára olyan.

FeroxX 2013.11.20. 11:15:19

Őszinte leszek.

Grafikusi végzettségem van, és formatervező mérnöknek tanulok.

Szerintem ezek a logok borzalmasak!!!

Semmi baj nem volt az előző kerek-nyilas féle M betűs logoval..

Muad\\\'Dib 2013.11.20. 11:27:42

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Nem erre vonatkozott a válasz, mivel a kijelentésben sem erről volt szó.

Egyéb:
Mellesleg külön jókat szoktam röhögni az ehhez hasonló ámokfutásokon, ami egy-egy új logó, arculat kapcsán végigsöpör a "művelt" hazai kommentelőkön. Mondjuk pont tegnap volt egy bejegyzés Svédország új turisztikai logójával kapcsolatban, ott nem jelentek meg ugyanezen arcok fikázni, hogy azt egy óvodás is meg tudta volna rajzolni (amúgy igen), és milyen gagyi, hogy lehetett ezért pénzt adni. Mert nálunk csak akkor illik valamit fikázni, ha itthoni.

gipsz.jakab 2013.11.20. 11:54:26

úgy látom ennek a JAPO-nak az egyetlen referenciája volt
hogy ő tervezte a PIROS PÖTTYÖKet az ázsiai kiskölkök seggére !

FeroxX 2013.11.20. 12:28:48

amúgy támogatom, hogy akinek nem tetszik ez az új" logo az látogassa meg a facebook-jukat és írja le oda is a nem tetszését, hátha változik valami!

www.facebook.com/hiddencharacters

humorpalanta 2013.11.20. 12:49:14

Tudjátok mit? Elvonatkoztatok mindentől. Nem érdekel, hogy új logó, nem érdekel semmi. Egy valami érdekel. Hogy lehet kihozni győztesnek egy pályázatot, ami eleve nem felel meg, mert a zsűri szerint sem megfelelő? Ezt egyszerűen nem értem. Biztos bennem van a hiba, én nem értem a pályázatok lényegét.

peacefroggg 2013.11.20. 12:58:50

@Zubreczki Dávid: és akkor ez most mennyire végleges döntés? tényleg le lesz cserélve minden vagy csak megnézték, hogy mi a felhozatal grafikuséknál?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.11.20. 12:59:47

@Muad\\\'Dib:

Valóban elbeszélünk kicsit egymás mellett, DE:

- Helyi érdekű vasút --> HÉV

- Karlsruher Verkehrsverbund --> NEM KV lesz belőle, hanem S-Bahn

147Break 2013.11.20. 13:20:17

Én azt gondolom, hogy érdemes lenne (lett volna) egységesíteni az eszközöket (pl. nem piros meg kék metro, amikor van száma is), hanem színekkel, járatszámokkal és betűvel is azonosíthatóvá tenni azokat, mindezt a magyar terminológia szerint: elöl a szám, utána az eszköz, csináltam is rá egy szkeccset, pl.:

http://www.forfour.hu/!misc/transport_logo.jpg

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.11.20. 13:39:55

@147Break: ezek nem rosszak, bár én kör formába tenném őket. de ettől még semmi szükség az arculatváltásra, de még csak az arculatteremtésre sem. csakis a hamis illúziógyárásról szól a dolog, hogy pesten mekkora nagy a hálózat. miközben a buszokon kívül nudli az egész. párizsra hajazni meg, kb mint egér és elefánt összevetése - csak mert mindkettő szürke és négy lába van... szánalmas az egész. miközben a BKK egy összvonalhálózati térképet képtelen 2011 óra öszedobni.

Vaandor 2013.11.20. 13:49:03

@Zubreczki Dávid:
Az nem baj, hogy részt vettél, vegyél részt máskor is, mert az jó.

A baj, hogy az előző cikkben nem válaszoltál őszintén a címre, és most is csak egy félmondattal intézed el, hogy "egy kicsit hamarabb is sor kerülhetett volna az újratervezésre". Mintha félnél, hogy az őszinte hang, ami (a blogod útján) idáig vitt, most gondot okozhatna.

Mert az őszinte válasz bizony az, hogy NINCS szükség új logóra. A mostani jel teljesen jó, fiatal, modern, a Hév illesztve van hozzá, (a hajókat illeszteni lehetne).
Most kialakított koncepció van a fekete és a színes változat használatára is, ellentétben a mostani "győztessel", ahol teljesen kaotikusan szerepel színes alapon fekete, színes alapon fehér, fekete alapon fehér, fekete alapon színes változat.

Káosz. Pazarlás. Fölöslegesen.

Vaandor 2013.11.20. 13:52:44

Ps.:

EGYETLEN mentsége lehetett volna a pályázatnak: ha sikerül ízlésesen egy jelbe integrálni a betűt és a számot, mert ez könnyebbség lenne a színtévesztőknek. Ilyesmi egyáltalán nem történt, maradnak a kétkörös jelek.

Remélhetőleg a régi betűkkel!

Case · http://streetartbp.hu/ 2013.11.20. 17:52:34

@Zubreczki Dávid: Ez mind szép és jó lenne, ha nem egy olyan dologról lenne szó, ahol tényleg teljesen egyértelmű, hogy semmi másról nem szól az egész, mint arról, hogy egy raklap pénzért le lehessen cserélni a város összes BKK tábláját. (Azt meg senki nem feltételezte, én legalábbis nem, hogy ezért pénzt kaptál.) Borzalmasan sok minden van amire kellene a cégnél pénzt költeni, folyamatosan megy a panaszkodás, meg a dráma, hogy jaj, mindjárt összeomlik az egész budapesti tömegközlekedés, stb. Ebben a helyzetben meg egy ehhez hasonló, ráadásul alapból is felesleges pénzkidobás még nagyob pofátlanság. És ehhez asszisztálni, akár zsűritagként is pedig szerintem nem volt jó döntés.

2013.11.20. 18:34:00

@Muad\\\'Dib: és gondolom ott is a budapestihez hasonló gyakorisággal cserélgetik az arculatot, aztán miután úgymond lecserélik, otthagyják a régieket is.
Így tökfelesleges emiatt bosszankodni, demagóg módomn azt mondani, hogy a mi pénzünkből baszakodik a BKK, mert valójában minden rendben van.

boszorkányság 2013.11.20. 21:48:49

@Zubreczki Dávid:
A kritikus sem szól bele a színház terveibe, előadásába. Csak azt mondja el, hogy mit látott és mire értékeli.
Nem megy el beleszólni a dramaturg munkájába, nem szól bele a rendezésbe, a színészi munkába. EZÉRT kritikus, ezért mondhat róla véleményt.
Na itt veszett el kegyet becsülete.
Nem hiszem, hogy meg tetszik érteni, mert akkor fel kéne állni, akkor meg ugyebár oda a megélhetés :(

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.11.20. 22:27:23

@147Break:

Jók!

Ha a betűt teszed előre? Csak az A, meg E buszok miatt kérdezem.

butyko 2013.11.21. 02:17:42

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Karlsruher Verkehrsverbund= Karlsruhei Közlekedési Szövetség De,például a Bécs környéki Hév-ek összefoglaló neve :Wiener Lokal Bahn és a térképeken a jelzése WLB illetve egy kék,kör alakú jelzésben fehér S betű.A " városi" közlekedés :Wiener Linien,fehér négyzetben piros-fekete jelzés,mellette piros téglalapban fehér felirat. Ausztria politikailag elmaradottabb nálunk,így a két vezető párt színét együtt használják,szinte mindenhol:piros-fehér ill.piros-fekete vö.:ARBÖ,ASKÖ autóklubok

butyko 2013.11.21. 03:53:50

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Ez a bécsi metró és villamos hálózat térképe. A térkép alján megtalálod a WLB vonalát.Azonban a WLB vonal Baden városából indul HÉVként közlekedik Vösendorfig (előtte a Shopping City-Süd:) ),majd onnan villamosként megy tovább egész a városközpont Opera (Oper) végállomásig.Ezen a részszakaszon a városi díjszabás érvényes,amit KERN (mag - városmag) szóval jeleznek.Ez egy díjzóna. Látod,a többi vonalnak csak szám és betű jelzése van.Egyébként érdekes,hogy az osztrákok még a villamost is a föld alá tudják dugni,ha szükséges.

Zubreczki Dávid · http://urbanista.blog.hu 2013.11.21. 05:20:42

@boszorkányság: értem, mit akarsz mondani, de ez akkor lenne helytálló, ha logót terveztem volna (az lenne a "rendezés"), miközben én oda is kritikusnak mentem. Mint ahogy a momésok, vagy a párizsi meg a londoni "bkk" dizájnvezetői.

Zubreczki Dávid · http://urbanista.blog.hu 2013.11.21. 06:55:33

@147Break: @Vaandor: az összes kommentben felmerült - értelmes - kérdést feltettem a BKK-nak, többek közt ezt is. Elvileg ma lesz válasz

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.11.21. 07:38:23

@butyko:

"a Bécs környéki Hév-ek összefoglaló neve :Wiener Lokal Bahn és a térképeken a jelzése WLB illetve egy kék,kör alakú jelzésben fehér S"

"A térkép alján megtalálod a WLB vonalát."

- Most akkor egy vagy több vonala van?

147Break 2013.11.21. 07:56:41

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: ebben a kontextusban sztem a szám a fontosabb, azt tettem előre, de persze el lehet játszani a formákkal. Ez csak egy 10 perces vázlat. :)

Azért alapvetően ez nem egy egyszerű feladat, számos kritériumnak kell megfelelni. Legyen a lehető legegyszerűbb, kis méretben is jól látható, könnyen asszociálható és azonosítható, de mivel külföldiek is ez alapján tájékozódnak, valamennyire kövesse a nemzetközi sztenderdeket, gondolni kell a gyengén látókra, színvakokra vagy -tévesztőkre, de eközben szem előtt tartani a gyártási költségeket is... és akkor még nem is beszéltünk a tiltásokról: nem szabad, hogy bármilyen módon bármilyen balesetet, sérülést vagy instabilitást szimbolizáljon, még akaratlanul sem. Szép feladat.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.11.21. 09:31:58

@Zubreczki Dávid: ebből már nem jössz ki tisztán ~dá~. az utóbbi időben számos értelmetlen, drága közpénzpocsékoló sunyi szar mellé odatetted magad. részes lettél a gépezetnek. ilyen egy megélhetési szurnalusta. :) nem gond, csak el kell ismerni és elfogadni, hogy mész a blogjaiddal együtt a süllyesztőbe - ahogy számos haverod/szaktársaid is ment.

de nem kell aggódnod. erre a mentalitásra is van sajnos kereslet :(

Zubreczki Dávid · http://urbanista.blog.hu 2013.11.21. 09:40:12

@városjáró: :* én is szeretlek Tamás, amióta csak a Fidelitas-konferencián megismertelek. Kiváltképp az észérveid miatt kedvellek, meg hogy végigolvasod a posztjaimat, azután ezekre érdemben reagálsz, és hogy lehet veled vitázni :) <3

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.11.21. 09:49:59

@Zubreczki Dávid: óh az konferenszia 2008-ból. szép próbája volt a fidesznek hogy megához édesgesse a független és/vagy ellenzéki arcokat. sok évükbe telt, de beértett a cukorkaosztásuk. már akinél.

de tudod, hogy én nem csak a neten vagyok őszinte, hanem élőben is, és azt is tudhatod, hogy nem konkrétan veled lett bajom, hanem hogy egy újabb független arc adta el magát a rencernek. de hát élni kell valamiből, ha másként nem hát eképp. sok sikert hozzá! én meg maradok aki voltam: a sima paraszti ésszel bíró városi szemelők őszinte hangú (értsd meg nem vett) szószólója.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.11.21. 09:58:19

egyébként is tanulságos volt az akkori rendezvény. előrevetítette mit hoz majd a fideszes jövő. ellopják amit csak bírnak. akkor még csak az ernyőket, ma már az országot.

varosjaro.blog.hu/2008/10/04/varosalmodas_urania_2008_oktober_4

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.11.21. 10:01:58

A blogger az egyik híradóban is szerepelt ezen szar kapcsán.

A felvezetőben elhangzott: Ötödik logója van a 4-es metrónak, menetrendszerinti indulása nulla.

Ezt nem lehet dícsérni, ide zsűrizni sem szabad elmenni. aki itt zsűrizik (a külföldieknek megbocsájtható, ők tudatlanok bizonyos szempontból, hiszen nincsenek a mindennapi hazai történésekkel tisztában) az a pénzlopást támogatja kimondatlanul.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.11.21. 10:25:37

Ja és ha már fidelitas konfenecia, akkor a fotóversenyük eredményét se feledjük: urbanista.blog.hu/2008/10/05/milyen_lesz_a_fideszes_budapest/fullcommentlist/1#c3554223

Sok mindet előrevetített. Sajnos kevesen láttuk át akkor elég jól...

Hypofx 2013.11.21. 15:59:13

Mutyi:)))) hihetetlen, de legalább a "mi" szarunk gondolhattak a kormanyhoz huek....

cso zsi 2013.11.21. 18:49:41

Förtelmesek.
Ezen kívül: bárki rá tudja vágni, hogy a H7 HÉV merre megy? Vagy a H1?
Én, az öregedő pesti, aki ritkán használta a HÉV-et, anno a nevéről tudtam, amikor a rádióban bemondták, hogy a "szentendrei HÉV vonalán baleset miatt..." és tudtam, mit kerüljek el.
Azt is egyből vágtam, ha a csepeli HÉV felsővezetéke szűnt meg pár méteren.

Udo von Raumschiff · http://udomongya.blog.hu/ 2013.11.22. 02:23:26

A felkértek köre garantálta az eredményt. Mindegyik grafikus/stúdió ugyanabban a stílusban utazik, ami most (2013. nov.) éppen nagyon trendi, istenmájer, szinte kötelező. A Behance tömve van 300.000 hasonlóval, 10 perc szörfözés után mind egybefolyik, és van bennük egy nagyon közös: mindnél a trendiség az elsődleges szempont, hogy jól mutasson a behancén - a többi szempont totál mellékes. Úgymint: gyakorlati használhatóság, informativitás, áttekinthetőség, megjegyezhetőség, és (az ábrázolás görcsös kényszere nélkül) valami szimbolikai megfelelés.

Ez az arculat is olyan, mint egy haute couture ruhaálom: a kifutón megtapsolják, a sztájlisztok áradoznak... csak megmozdulni nem lehet benne, szétszakad, mindenbe beleakad, és még fel is fázol benne. Lehet, hogy megtestesíti a lehető legjelenebb jelen trendjét az öltözködésben - csak épp az öltözködésre alkalmatlan, és ha kimész benne az utcára, mindenki kiröhög, aki nem sztájliszt...

Kedvencem, a stúdió aki a galériájában vitriol-, fagyálló- és biohazard-színű boroscímkékkel villog. Naon trendi, csak minden normális embert elriaszt az adott bor fogyasztásátől...

Ezeknél sokkal józanabb, letisztultabb grafikai megoldásokra lenne szükség.

trai 2013.11.22. 10:56:21

Az Örs-vezér téri aluljáróba MOST kerültek ki a nívós, új, korszerű eligazító-táblák... rajtuk ott a HÉV-logó is ("H"),amely IGAZODIK a mindenhová MÁR kitett - a megnyíló 4-es vonalon is! - Metro "M" stílusához...
Azaz, FELESLEGES ezt "újra-gondolni"...
www.bkk.hu/2011/07/beszamozzuk-a-hev-eket-h5-h6-h7-h8-h9/

Még a Dunai (hajó) "D"-je várat magára...
www.bkv.hu/hu/kozlemenyek/utazzon_hajoval_a_munkaba

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2013.11.22. 15:51:32

@valakitalánvagyok: 10 millió grafikus országa? Meg 10 millió focistáé. Bezzeg a 30 perc után lihegő ember NB1es, hát ő aztán meg tudja mondani, hogy csak 8-at kapni felér egy győzelemmel az nem szégyenletes vereség. Ugye így gondoltad?

Ha belegondolsz akkor a tájékoztató logó első és legfontosabb feladata az, hogy *ne legyen félrevezető*, ne legyen félreérthető se nagyon. Ami nem irányt jelez az véletlenül se hasonlítson egy nyílra.

Ha egy tartós logót, amivel kapcsolatban a "kőbe vésett" sokszor nem csak üres frázis, hanem szó szerint értendő, időtlenre kell tervezni, a rövid távú trendek, divatirányzatok figyelmen kívül hagyásával. Ahogy a bébiételre sem raksz divattól függetlenül sem méregzöldet, sem a sugárzásra utaló "glow" effektet...

Ha felfogod, hogy ezeket miért szokás sokszor betű alakú logóval jelölni, vagy valami londoni szintű minimál logóval (de azon is van felirat) akkor rájössz: ide nem csak grafikus kell és az üzenet átgondolásához marketinges, hanem bizony a betűtervezést, tipográfiát tanult szakember is aranyat ér.

Ehhez képest 0 csapatmunkával idehánynak valamit, amiről sok minden eszünkbe jut. Leginkább az a politikai törekvés, miszerint, darab darab alapon az alkalmatlan embernek is adjanak diplomát. Ha ugyanis tanul, addig sem munkanélküli.

Persze értem: a 10 év alatt képzett, semmihez sem értő "grafikust" is kell foglalkoztatni, ehhez pedig legjobb egy olyan pályázat amin a hasonlók közül ő lehet a legkevésbé rossz, és a munkáját úgysem kötelező használni, vagy ha igen, hát politikai akarat kérdése ugyanígy lecserélni.

Tudom. Igenis legalább akkora teljesítmény ezen a pályázaton helyt állni, amennyire győzelemmel felérő teljesítmény lenne egy andorai megyei negyedosztályú csapat ellen a válogatottunknak csak 8-0-ra kikapni...

sogeking 2013.11.22. 19:42:00

@én már a fény gyermeke vagyok:
Tervezzek az avatarodhoz egy logót? :)

Amúgy az M szerintem két kapaszkodó embert ábrázol. A nagy tömeg miatt a bal oldali a másik fülét húzza, a jobb oldali pedig az útitárs hónaljszőrzetét szorítja.

indafoto.hu/sogeking/image/20077117-158b9e77/374071

Albu 2013.11.25. 00:03:33

„hogy miért használunk színeket a metróvonalaknál és a HÉV-nél miért nem”

Nekem különbözőnek tűnik a lila, narancs és rózsaszín, mégha lányos is.

Major Malfunction · http://weyland-yutani.org 2013.12.08. 08:12:22

Fenomenális érzés lesz naponta a rózsaszín HÉV vonalán járni. :/

Major Malfunction · http://weyland-yutani.org 2013.12.08. 08:14:10

@Major Malfunction: Arról nem is beszélve, mekkora egy ász ötlet betűszót rövidíteni. Ennyi gőzzel lehetne a BKK is "B".