A Guardian újságírója elmerengett azon, hogy milyen csúnya a Pennsylvania Station New Yorkban és ha már így tett, gyorsan összeszedte a világ 10 legrondább pályaudvarát. Közéjük sorolva a budai Délit is (meg mint idő közben a tájkertes Aesculus felhívta a figyelmem: a római terminit is, ami minden tankönyvben benne van, mint a modern pályaudvarok mintaképe)

Az egy dolog, hogy elhanyagolt. Lehet rá mondani, hogy korszerűtlen, hogy baromira nem akadálymentes. De hogy ronda lenne? A világ egyik legrondábbja?

A szerző szerint amilyen szép az Eiffel-iroda tervezte Nyugati Pu., olyan csúnya a "kommunista" Déli a betonnal és a sötétített üvegével. Komolyan fáj. Ez az épület annyira kommunista, mint bármi más, ami akkor épült New Yorktól Tokióig. 

Lehet, hogy a szerző nem szereti ezt a kort, rendben. De miért pont ez borítja ki a korszak építészetéből? Ez az épület ugyanis nem csak budapesti viszonylatban a korszak remeke, de nemzetközi mércével mérve is megállja a helyét. A lábakra állított fogadócsarnok, a süllyesztett tér előtte, az opart díszítések a kanyargó lépcsők mellett, és az egész megkoronázva egy Vasarely-szoborral és az egyedülállóan hatalmas, egybefüggő üvegfelületével.

A témában érdemes elolvasni Papp Géza posztját a hg-n. Tipp: Klág Dávid, Cink. Fotó: Süveg József, Wikipedia.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest déli pályaudvar városkép i. ker

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr945427333

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

satie · http://321.hu/sas 2013.07.26. 15:07:34

A Birmingham New Street-en lehet aludni, a Terminire nem emlékszem, de miért, mondjuk a London, Liverpool Street fejpályaudvar, ami amúgy elég használható SZÉP? :-)

satie · http://321.hu/sas 2013.07.26. 15:08:07

Brüsszelben meg maguk is rájöttek és már ott a Zuid(Midi)

fapisztolybolt · http://fapisztoly.hu 2013.07.26. 15:13:02

Nem csúnya (bár szépnek sem mondanám) hanem elhanyagolt.

nyelv-ész 2013.07.26. 15:14:28

@Mikron:

1) Valóban nem illik oda.
2) Mikor megépült, volt parkolója, a villamos ott állt meg előtte, sőt, előtte kanyarodó viszonylat is volt (60). Csak aztán belerondított a metróépítés, meg az ingatlanbiznisz, a parkoló helyére egy monstrumot építettek.
3) Ez sem a Déli tervezőjét dícséri. Kis magyar metróépítészet a 20. század második feléből...

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.07.26. 15:14:55

@fehérfarkas: és a gárdien szerinted időutazó, hogy visszamenjen akkorba amikor még... lófaszt! ez az épület minden szempontból túlhaladott ma már. el kell takaríani a picsába!

béla a görög (törölt) 2013.07.26. 15:18:42

Az lehet, hogy nem egy szépség, de hogy a 3 nagy pu. közül a legkomfortosabb az biztos.
A keleti és környéke momentán az háború és egy azt követő járvány utáni filinget kelt bennem, a nyugati bár az épület szép, de komor és lepusztult, ezekhez képest a déli üdítően hat. Nem magas, nem kell kerülgetni a benti szerelvényeket nincs olyan lepusztult filingje.
És szerintem az üvegablak kifejezetten jó.

minyimaaa 2013.07.26. 15:20:11

A nemzeti büszkeségünkbe tiportak bele!!

gggrrrrrrrrr!!!

Uva 2013.07.26. 15:20:19

tenyleg ronda, elhanyagolt es nincs parkoloja. kozponti palyaudvar parkolo nelkul? margit, noooooooomaaaalis?!?
a masik gyongyszem a kelenfoldi, ami szinten le van rohadva es szinten kb 12 autonyi parkoloja van.

fehérfarkas 2013.07.26. 15:27:20

@városjáró: "és a gárdien szerinted időutazó, hogy visszamenjen akkorba amikor még... lófaszt! ez az épület minden szempontból túlhaladott ma már. el kell takaríani a picsába!"

És mit építenél oda a helyére? És mennyiből?
Vagy megszüntetnéd a fejállomást és inkább összekötnéd valamelyikkel? És mennyiből?
Ez nem a gyorsan fejlődő Törökország, ahol ledózerolják a régi vasutat Isztambulban, hogy a föld alá vigyék le (zeytinburnui vasútállomás - ez egy külvárosi állomás), meg a Boszporusz alatt vasút és metró alagutat építsenek összekötve az ászai és európai szakaszokat.

Meg lehetett volna csinálni, hogy angol módszer szerint engednek bevásárló és irodaépületet építeni az állomás fölé, és a beruházó vállalja a vasútállomás modernizálását, és a megváltozott közlekedési szükségletek szerinti átalakítást. De a MÁV ebben nem volt partner.

fehérfarkas 2013.07.26. 15:28:23

@Uva:
Eredetileg volt parkolója. Csak később irodaépületet építettek a helyére, mert kellett a MÁV-nak a pénz, és eladta a területet.

azallamenvagyok 2013.07.26. 15:36:17

egyszerű:
egyszer járt Budapesten nagymamánál, akkor kötelező program volt elmenni Balatonra, és ennél több tömegközlekedési élménye nincs is:)

Ensiada Arkoveitie (törölt) 2013.07.26. 15:36:18

Valószínűleg a szerző nem ismeri a Keletit, a Kelenföldit, vagy mondhatnám a győri vagy a pécsi pályaudvarokat. Jó, ezek lehet hogy egykor nem voltak rondák, de mai állapotukban...

Ensiada Arkoveitie (törölt) 2013.07.26. 15:38:03

Egyébként a budapesti pályaudvarok közül meg még mindig a Déli a legkevésbé kulturálatlan.

Pepibubó 2013.07.26. 15:39:56

Igen az! Kommunista, mert embertelen és ezért ronda. Valamelyik főelvtárs íróasztalán jól mutatott, de pont ő és hasonszőrű bűnöző társai soha életükben nem voltak kénytelenek használni, mint pályaudvart.

Egyik kedvencem benne a Vérmező felé, az úttest fölé kinyúló sarka. Az elválasztó sávba emiatt bele volt hasítva régen egy bugyor, hogy úgymond a kamionok és magas járművek is el tudjanak haladni. Erre való hivatkozással szállította el az ott várakozó gépkocsikat a rendszerváltás előtti, kommunista rendőrség, bizonyára szexuális izgalomba esve.

Nemrég láttam, megszűnt a bugyor, nincs is rá szükség. Na, itt a bizonyság, mennyire volt "indokolt" a sok bírságolás, elszállítás.

Egyébként meg sok szeretettel kívánom ezt a bolsevik borzadályt használni annak, aki mentegeti! Mondjuk idős hozzátartozójával lépcsőzgetni a nem létező parkoló, a pénztárak, a tömegközlekedés, meg a vonatok közt.

bunk0 2013.07.26. 16:17:27

még soha nem volt alkalmam megcsodálni az építészeti értékeit, mert túlzottan lekötötte a figyelmemet a csövesek, zugárusok, lejmolók, cigók, kutyaszar, hányásfoltok és egyebek kerülgetése. ok, egy pályaudvar a világon mindenhol koszos de erre azért tényleg ráférne egy tisztasági meszelés, legalább harminc-negyven évente egyszer

fénycsepp 2013.07.26. 16:21:38

kíváncsi vagyok, hogy mit szólt volna a szerző a zuglói vasúthoz :D

lobster thermidor 2013.07.26. 16:25:53

@Pepibubó:

Aki egy egyébként nagyvonalú megjelenésű, a funkciójának megfelelő épületet is képes zsigerből lekommunistázni, azzal tényleg valami komoly baj van.

Az ott várakozó gépkocsikat pedig azért szállította el a rendőrség, mert a "bugyor" előtt tábla tiltotta a várakozást. Ennek ellenére megállni lehetett, mindenki kipakolhatta az utazni vágyó családot, és a csomagokat.

Energiatakarék (törölt) 2013.07.26. 16:30:00

A Déli Pályaudvar nem az épülettől ronda, hanem az egész országot átható gondozatlanságtól, gazdátlanságtól, áporodott depressziós hangulattól, és az olyan intézkedésektől, mint a kerítés az állomás területén, amit orkok őriztek, ha átjutottál rajtuk, többé nem állhattál be az esőbeálló alá.

Az épület egy kor stílusát képviseli, ez a stílus a világon mindenhol volt, és érdemes lenne megőrizni egyes képviselőit, a Déli pályaudvart is. A stílus ugyanakkor egy kamu stílus, minden épület és művészet akkor jó, ha sikerül megtalálni a forma és a tartalom, a funkció és az anyagok egységét, harmóniáját. Itt azonban az a helyzet, hogy a fényűzést kamuzó, márványnak tűnő műkőlapokat elképesztően rossz minőségben megépített, inkább gányolt betonra aggatták rá, mondván, ami nem látszik, azt mér csináljuk meg szépen. Ezért nekem jobban tetszenek a kornak azok a beton épületei, amelyek vállalják a betonságukat, és meg tudják mutatni, hogy a betont is lehet igényesen elkészíteni.

Ami a vécéket illeti, azokat speciel betervezték és beépítették, a váró rész Vérmező felőli oldalán akkor egy exkluzívnak számító étterem, és a kor minden hazai sztenderdjét felülmúló vécé volt, igaz, fizetni is kellett érte.

Könnyen meg tudom érteni azt, aki a világ tíz legrosszabb pályaudvara közé sorolta, és azt gondolom, sorolhatta volna ugyanezt az épületet és tereprendezést a tíz legjobb közé is, mert a várost a lakói teszik ilyenné vagy olyanná. Sajnos tudomásul kell vennünk, hogy mi ilyenné tesszük, erre vagyunk képesek. Nem az építészen múlt...

nyünyüge 2013.07.26. 16:32:10

@ingyenebed:
szocreál? biztos vagy ebben? mert ez egy esetben igaz, ha a szocreált a ronda szinonímájának tartod.
mert nem is szocreál (ez ténykérdés), nem is ronda (ez kétségtelenül szubjektív megállapítás).
csak iszonyatosan lelakott, elhanyagolt.

Energiatakarék (törölt) 2013.07.26. 16:33:11

Azt is el tudom képzelni, hogy az újságíró olyan vasutakhoz szokott, ahol ismerik a menetrendet, van utastájékoztatás, és akik csinálják, azok szolgáltatásként fogják fel, amit csinálnak. Mindezek hiánya is elegendő lehetett ahhoz, hogy utálja a Délit, az épülettől függetlenül is.

skovalsky 2013.07.26. 16:36:24

Most őszintén Budapest és kis túlzással az ország összes vasútállomása egy borzalom jelenlegi formájában. A keleti és nyugati pályaudvarok egy kis odafigyeléssel európa legszebbjei lehetnének DE ennyi mocskot, retket, bazárt egyéb létformát összesűrítve mint ezekben sehol nem találni jelenleg. Baromira nem értem miért nem látja ezt be az állam turisztikailag mennyire fontos kapuk ezek, sokan ezeken a helyeken találkoznak először Magyarországgal és hát sokszor eljátszottam a gondolattal, hogy turistaként én bizony lehet, hogy nyomnék egy hátraarcot ha ilyen kép fogadna. Ugye az a bizonyos első benyomás. A Déli már csak azért is a legocsmányabb mert sokkal később épült mint a másik kettő de ugyanúgy képtelen ellátni a funkcióit és hát a vasbeton még ocsmányabbul rohad. Múlt hónapban jártam az Antwerpeni központi pályaudvaron ami a Keleti kortársa és hát sajnos ég és föld :(

en.wikipedia.org/wiki/File:Antwerpen_Centraal_Atrium02.jpg
en.wikipedia.org/wiki/Antwerpen-Centraal_railway_station

Mikron · http://mikron.blog.hu 2013.07.26. 16:37:04

@nyelv-ész: @fehérfarkas: rendben van, hogy az építésének idején megfelelt az elvárásoknak, és azt is aláírom, hogy az a hatalmas vasúti váró a vérmezőre nyíló kilátással nagyon el lett találva.

Viszont akármennyire jóindulatú akarok lenni, maga a Déli pályaudvar ma teljesen diszfunkcionális, és erre nem mentség, hogy 40 éve még jó volt. 40 év nem olyan nagy idő egy pályaudvarnál...

skovalsky 2013.07.26. 16:39:28

Bocsánat a sok "és hát" -ért de akármekkora szennylap a Guardian ebben az esetben jogosnak érzem a kritikát. :)

Pepibubó 2013.07.26. 16:48:46

@lobster thermidor:
Aki egy érvekkel alátámasztott véleményt csupán "zsigeri kommunistázásnak" képes látni, azzal valami komoly baj van. Például a szövegértésével:
"Tábla tiltotta", tehát "indokolt" volt. Aha, értem...

Komoly baj egyébként is, tényleg van. Az például, hogy elmaradt a kommunizmus Nürnbergje. Mert ahogyan nem lehet kétségbe vonni a hitleri uralom építészetének ideológiai kötődését, ugyanúgy nem lehetne nálunk sem, ma sem ilyen pökhendi, beképzelt magabiztossággal mentegetni a népellenes, kommunista diktatúrát. Amelynek - és hű szolgáinak - évtizedekre, vagy ki tudja mennyi időre szóló lemaradásunkat "köszönhetjük" a nyugati demokráciákhoz képest.

Girhes Joe 2013.07.26. 17:10:18

Mivel nem akarok ízlésbeli dolgokhoz ideológiát kreálni, maradjunk annyiban, hogy nekem nem tetszik, és nemcsak a lepusztultság miatt, hanem eredeti állapotában sem. (Roma-Termini dettó.) A Nyugati és a Keleti is lepusztult, de eredeti állapotukban gyönyörűek voltak. Aki pedig jelenlegi állapotában is szép állomást akar látni, annak irány Miskolc, Szeged, vagy Szombathely.

Az meg egy teljesen másik kérdés, hogy a mai közlekedési és kiszolgálási igényeknek egyetlen pesti pályaudvar se felel meg, és iszonyat költség lenne egy meglévőt (lehetőleg korhűen) átépíteni, vagy újat építeni.

ben2 2013.07.26. 17:10:37

A Nyugati az valóban elhanyagolt.
A Déli meg szimplán ronda.
Ebből a posztból is jól látszik, hogy az építész szakma és a közízlés között milyen hihetetlenül nagy szakadék tátong. Amitől az egyszerű polgár hányógörcsöt kap, mert életidegen, funkciótlan és nyomasztó, arról az építészek órákat zengenek.
Tudomásul kellene venni, hogy a "rusztikus betonfelület, ami láthatóvá teszi az anyag természetes mivoltát" az akkor is ocsmány, ha szakmailag nézve izgalmas.
Az igazság kedvéért tegyük hozzá, hogy hasonlóan bicskanyitogató elitista hozzáállás tapasztalható a divattervező, belsőépítészek, művészettörténészek, színházkritikusok, stb. részéről is, csak ők megmaradnak a maguk kis szubkultúrájukban és nem teszik tönkre százezrek életterét a spekulatív, belterjes és kontraszelektív koncepcióikkal, mint az építészek.

Anselmo 2013.07.26. 17:16:41

színtelen, szagtalan, hangulattalan beton és szürke üveg-izé. akkor is ilyen lenne, ha felújítanák. mint egy kifejezéstelen arc napszemüvegben.

lobster thermidor 2013.07.26. 17:25:52

@Pepibubó:

A zsigeri kommunistázással, még ha az csak úgymond egy "vélemény" is, nem fogod segíteni azt az évtizedekkel hátráltatott felzárkózást a nyugathoz.
Ami pedig azt a szegény épületet illeti ott a Vérmező sarkán, a Déli pályaudvart elég nehéz lenne egy ítélőszék elé cipelni.

A szövegértéssel talán pont neked lehet némi problémád, hiszen elég világosan írtam. Csak a várakozás volt tilos, a megállás nem!
Az viszont igaz, hogy rendőrök gyakran álltak ott, és a másik oldalon.
Hosszú éveken át, még az általad "kommunizmusnak" titulált időszakban is, hetente minimum egy alkalommal álltam meg azon a helyen, ameddig a családom kiszállt a kocsiból, és átmentek a lépcsőhöz, majd a pályaudvarra a vonathoz.

Girhes Joe 2013.07.26. 17:28:31

@ben2:

Én, mivel félig-meddig ezt a kasztot magam is gyarapítom, a közlekedésmániásoknál (népies nevén vasútb*zik) tapasztalom ugyanezt. A vérbeli rajongó az 50 évesen még mindig működő masinákat szereti, imádja a füstös patinájukat, a szagukat, a hangjukat... annak "lelke van", a modern légkondis motorvonatnak meg nincs. Ugyanez városi szinten UV-Combino viszonylatban, de pl. a mostanában selejtezett ruszki metróknak is vannak ám rajongói.

A különbség annyi, hogy egy közlekedésmániás elismeri, hogy amiért ő rajong, az az átlag utasnak semmit nem jelent, és megérti, hogy kiszolgálni az átlag utas igényeit kell. Ehhez képest az építész a saját kasztja látomásait az egész társadalomra rá akarja erőltetni, azzal, hogy azt állítja be "modernnek" meg "haladónak", a közízlésre meg tojik magasról. Hiába tetszik 10 emberből 8-nak a Nyugati jobban mint a Déli, a Gresham palota jobban mint a budavári Hilton, a Tőzsdepalota (ex-tévészékház) jobban mint a liget melletti ING-székház, az építészek szerint csakazértis még több Délit, Hiltont, ING-et kell építeni, szívbaj nélkül belerondítva a kétszáz éves környezetbe (sőt akkor élvezik csak igazán), a közvélemény meg vaskalapos hülye, ha ezekért az építészeti csodákért nem lelkesedik annyira. Még jó, hogy azt az üvegkavicsot oda nem csinálták a Szervita térre, vagy az ablaktalan szállodát (tessék???) a Clark Ádám térre.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.07.26. 17:31:10

Pontosan ugyanolyan a Déli mint a korszak bármely más pályaudvara vagy repülőgépterminálja.

panaszmuki · http://meisz.blog.hu 2013.07.26. 17:33:28

Hát, pedig tényleg ritka rusnya ronda egy épület.
Csak a nosztalgia és az emlékek szépítik meg.

Girhes Joe 2013.07.26. 17:38:02

@lobster thermidor:

Szerintem oda akart kilyukadni, hogy a kilógó sarok -> azt kikerülő bugyor -> várakozási tilalom -> büntetés eseménysorban szándékosságot vél felfedezni. Szerintem ennyire azért nem volt a dolog tudatos, ennek ellenére a Déli épületének kétoldalt utak fölé lógó két sarka nekem kifejezetten visszataszító, akkor is, ha az építészek frappáns megoldásnak tartják. Miért nem lehet egy épület homlokzatával legalább nagyjából az utcák vonalát követni? Pont ezért kelti számomra azt a benyomást, hogy ez az épület nem illik oda, hanem csak úgy erőszakkal tuszkolták a helyére.

vittore 2013.07.26. 17:40:57

@Arrius (ex-Nathan D'Xantine): A Délivel a sok retkes csöves és szakadt bódé a legnagyobb baj.

Idén Februárban volt szerencsém a Keletiből vonattal elindulni. Nem vagyok egy félős fickó, de ott konkrétan behúztam fülem farkam. Semmi plusz díszlet nem kellett volna egy jó kis ukrán maffiás film forgatásához.

Szerintem a Guardian szerzőjének is alapvetően a balkáni állapotok szúrták a szemét. Bár lassan az is dícséret lesz nekünk ha balkáninak neveznek... :(

avocado_ 2013.07.26. 17:53:59

A Guardian szerzőjének totálisan, teljesen igaza van. Épp a minap voltam a délibe és pont eszembe jutott hogy a zseniális nyugati pu. mellett hogy lehet ez a ronda komcsi szar is pályaudvar?

Arrius (ex-Nathan D'Xantine) 2013.07.26. 18:02:56

@mesterember: Nem. A Déliben. :)

@vittore: Kevered az okot és okozatot...
A retkes állomás miatt van ott pár retkes csöves.
A többivel egyetértek.

DerekCIO 2013.07.26. 18:18:35

Azért azt tegyük hozzá, hogy lírai túlzás úgy fordítani, hogy a világ legrondábbjának titulálnák.
De az tény, hogy nagyon ronda, elhanyagolt, az elrendezése is borzalmas... aki gyakran jár arra szerintem érti mire gondolok. Megszokni mindent meg lehet, de sokkal többet ki lehetne belöle hozni. Bár ez utóbbi a keletire is igaz.

nyünyüge 2013.07.26. 18:27:01

@Gergő77:

Ember? Milyen utca nyomvonalát akarod követni egy óriási "saroktelken". Amelyiknek egyik oldalán (Alkotás) több száz méteres préri van, majd egy benzínkút és egy meglehetősen randa irodaház, a másikon meg a nagy semmi (merthogy a Krisztina körút Déli melletti oldala utóbb lett beépítve.
Ez éppenséggel le akarta zárni a teret (gondolom, laikusként) ezzel a többszörös íves megoldással.

... zöld levelecske, ... (törölt) 2013.07.26. 18:29:51

A Délin csak a dinamit és a bontógépek tudnak segíteni. Robbantás mesterekkel, harapó- és dózergépek, sitteltakarítás és a helyére bármi, csak nem pályaudvar. Metrót felhozni a helyére, kivinni és átfedésbe hozni az elővárosi viszonylatokkal, melyek Kelenföld FŐPÁLYAUDVARRA jönnek be. Azt felőlem akár Orbán, akár Gyurcsány pályaudvarnak is elkeresztelhetik, de fel kéne nőni a harmadik évezredhez. Ha már odavittük az Etele térre ezt a baromságos bonsaimetrót ...

nyünyüge 2013.07.26. 18:43:17

@Gergő77:
Az rendben, hogy a múlt és múlt előtti századi épületek jobban tetszenek, de hogyan lehetne értelmesen 1970-ben, 2013-ban az akkori stílus szerint építkezni, miközben azóta minden, ami az építészetet befolyásolja (funkció, környezet, anyaghasználat, anyagi lehetőségek, .....) megváltozott?
Építsünk Nyugati vagy Keleti stílusú paraván mögötti 21.századi technikával, mostani igényeket kielégítő középületeket?

nyünyüge 2013.07.26. 18:47:40

@... zöld levelecske, ...:
az két külön történet, hogy milyen a Déli épülete, és az, hogy érdemes-e, mint vasútállomás fenntartani.
Nem véletlenül született már több elképzelés arról, hogy a Délitől kezdve alagútban haladjon tovább a Metró (HÉV-ként), és akkor az egész vágányok által foglalt terület befedhető volna.
Ezek a tervek a négyes metró esetleges elkészültével (talán most már megérjük:), újra értelmet kapnak.

lobster thermidor 2013.07.26. 18:54:09

@Gergő77:

Az utca fölé kiugratott részt, akár némi tudatosságot is feltételezünk a meglétében, felfoghatjuk egy olyan másodlagos funkciójú "előtetőnek", ami az időjárás viszontagságaitól védi a metrómegállóba, vagy üzletsorhoz igyekvőket, vagy az alatta lévő taxiállomáson várakozókat, az induló, és érkező utasokat.

Oscee 2013.07.26. 19:08:32

Tényleg iszonyú ronda és redvás, lerobbant is...

Szárszó szépe 2013.07.26. 19:12:38

Rusnya kommunista-imperialista stílusú épület.

Ahogy a lakótelepekből lakóparkok lettek, úgy van a Déli is valahol a kettő között.

Praktikum mindenek felett, ízlés 0.

Egyetértek, nem ez az egyetlen ilyesmi kinézetű épület, például az összes pláza is ilyen.

borzimorzi 2013.07.26. 19:21:38

@fehérfarkas: Nem is annak a hülye MÁV-nak kellene partnernek lennie, amelyik évről évre minden egyes elátkozott esztendőben 50-60 milliárdos veszteséget termel a magyar adófizetők nyakára a rendszerváltás óta is, folyamatosan.

Hanem a Magyar Államnak kellene partnernek lennie, és ab start azzal kezdeni, hogy a vasúti hálózat használati jogát (NEM tulajdonjogát!) koncesszióba adja magáncégeknek 50 évre. Pont, mint a rádiófrekvenciákat, csak tisztességesebb eljárásban, ha kérhetem. Hogy aztán azok mit, hogyan és mennyiért közlekedtetnek, az az ő dolguk, de a koncesszió árát legalább 80%-ban fejlesztések formájában kell megfizetniük. Oszt' jónapot, ahogy Buktor Basi mondhatná, ha lenne neki egy csepp vér is a megfelelő alkatrészében. Félreértések elkerülése végett: az agyában.

Már csak azért is érdemes lenne meglépni, mert jelenleg is folyik Amerikában az a per, amelyet a holokauszt túlélői nevében indítottak a MÁV ellen. És ha az Magyarország számára kedvezőtlen eredményt hoz - amire sajna jó esélyünk van, ahogy Orbán az országimázst gőzerővel amortizálja -, akkor jobban járnánk, ha a MÁV-nak lehetőleg semmiféle végrehajtható vagyona nem lenne a per végére. Tehát, ha a per a végéhez közeledve nagyon úgy néz ki, hogy elvesztődik, akkor még a tulajdonjog privatizációjával is jobban járunk. De a használati jog koncesszióba adását meglépni már tegnapelőtt is későn volt.

Üdv:
b

borzimorzi 2013.07.26. 19:32:50

@Gergő77: Azt persze bőszen titokban tartják az építész diplomával felruházott megmondóemberkék, hogy azért akarnak még több és több ING-székházat, ERSTE-székházat meg Bankcentert, mert azoknak a futószalagon való megtervezéséhez vannak nekik jó kis tervező progijaik, amivel könnyű a munka, ugyebár. Viszont az árát pont úgy meg lehet kérni, mintha vérrel, verejtékkel, vonalzóval meg tussal, rajzolva lett volna elkészítve... Arra, hogy egy komplett városnegyed stílusát figyelembe vevő, ahhoz és a negyed funkciójához, lakosainak és látogatóinak életstílusához illeszkedő épületet tervezzenek, arra tudtommal még nincsen archiCAD. Arra építész kell, aki nyitott szemmel sétálgat a környéken, és érti is, amit lát.

Mondjuk, arra kifejezetten jó lett volna egy számítógépes térbeli ábrázolás 1970 körül, hogy mindenki át tudja érezni, micsoda kis hangyának érezheti magát az, aki abból a süllyesztett térből felnéz a házra. Mert az nem elég, hogy behemót, de még az is ott van, hogy a szélessége sokkal nagyobb, mint a magassága. Tehát az ember onnét a békaperspektívából nemcsak egy porszem a gigászhoz képest, hanem inkább egy olyan búzaszemecske, amelyikre épp most fog rágördülni az őrlőkő. "Jövőjét" előre sejteti a hatalmas, fekete ablaksor. Tisztára, mint egy túlméretezett ravatalozó. Horror.

Üdv:
b

Szárszó szépe 2013.07.26. 19:36:32

@borzimorzi:

"évről évre minden egyes elátkozott esztendőben 50-60 milliárdos veszteséget termel"

Ha nyereségesen lehetne működtetni, nem kéne állami tulajdonban lennie. Pont azért csinálja az állam, mert kell, de piaci alapon nem üzemeltethető

Állami vállalaton nyereséget számon kérni olyan, mint a kutyán azt, hogy nem tud késsel-villával enni.

A közoktatás is "veszteséges", tudtad? A könyvelőknek legalábbis.

Ezzel nem azt mondom, hogy fasza a MÁV, csak egy számtalanszor hallott fals "érvet" próbáltam helyre tenni.

nyünyüge 2013.07.26. 19:40:07

@borzimorzi:
jajjistenem :((

Szerinted látványtervet, akár archaizálót nem lehet számítógéppel segítve tervezni?
Szerinted egy városrész, egy pályaudvar számítógépes megtervezéshez nem kell vér és veríték és fantázia?
Szerinted egy mai építész nem nézi meg, nem kutatja meg a környezetet, ahová tervez?
Szerinted lehet 2013-ban, amikor már itthon is kötelező a digitalizált formátumban való engedélyeztetés, a tusrajz volna nyerő?

borzimorzi 2013.07.26. 20:11:34

@nyünyüge: :-) Azért nem kell sírni, halihó!
1.) Biztos lehet, csak lusták rá. Ha megtették volna, szerinted odacs...tek volna egy Bankcentert az MNB-vel szembeni telekre? Úgy ocsmány, ahogy van. Nézted már, hogy néz ki a Várból? Mint egy vakondhulla a virágok közt.
2.) Biztos kell, csak kényelmesebb nem beleölni. A progi sémákból, panelekből is dolgozik. Ezért van, hogy alig épült olyan ház Budapesten az utóbbi 10 évben, amelyik ki is néz valahogy, amelyikre másodszor is odanézel.
3.) A jelek nem arra mutatna, hogy megnézné, pontosabban lehet, hogy megnézni megnézni, csak nem látja, hogy mi van ott.
4.) Te is tudod, hogy nem ezt mondtam. Csak amíg a rajzolással telik az idő, addig az ember gondolkodik is. És aki gondolkodik, annak eszébe juthatnak dolgok, meg jobb dolgok is, amelyek kedvéért az előző közepesen jó ötleteket elveti. Aki meg havajozik 15 napot abból a 20-ból, amíg el kéne végeznie valamit, az a maradék fele időben a számítógéppel összecsap valamit, amilyenből 12 pont egy tucat. Evvan.

Ha nem ez vóna, akkor ma lehetne egy szép Nemzeti Színházunk, a csicsás kis izéke helyett. Igaz, nem lenne Gödör, de talán nem is az való a város közepére. Stb. Mondjuk, belakta a pesti nép, de te is tudod, hogy ez csak amolyan buhera.

Üdv:
b

nyünyüge 2013.07.26. 20:32:08

@borzimorzi:
hát tutira nem értelek.
A Vadász féle Nemzeti tervre a korábban írottakból ítélve pont azt mondanád, hogy csak számítógéppel készült. Mert egyszerű volt.
A mostani agyoncsicsázottra meg láthatólag nem sajnálták a kézi munkát, nemcsak a díszítés, hanem a hajót utánzó forma is egyedi. De nem azért "izéke" finoman szólva, mert egyedi munka, hanem mert hiányzott hozzá a tehetség és az ízlés.
Amúgy meg szóljál, ha valahol havajozó építészt látsz, mert az komoly kuriózum manapság.
Én csak reménytelenül mindenhová pályázó, optimális esetben a megrendelőnek (és a pénzhiánynak) totálisan kiszolgáltatott, de legalább munkával rendelkező építészeket látok.
A tervezőprogramok sémákkal dolgoznak, persze, de a tervező is tud új sémákat beletenni. És
(Azt nem vitatom, hogy a beruházási boom idején sok vitatható épület készült, mondjuk a Bankcenterben talán még egyetértünk, bár én közelről láttam, nem felülről. De azt eleve vitatom, hogy nem szabad újszerű épületeket építeni régi épületek közé. Néhány kivételes esettől eltekintve nevetségesnek tartom a díszlet-szerű felújításokat (amit pl. Lisszabonban voltak kénytelenek csinálni, mert szerkezetileg, műszakilag lehetetlen volt felújítani egész lerobbant házsorokat), másrészt milyen korhoz igazítsa szegény építész az épületet? A szomszéd házhoz, az utca átlagához, a kedvenc építészeti korához? Mert mondjuk pl. az MNB környékén jó néhány stílus markánsan jelen van.

borzimorzi 2013.07.26. 20:34:19

@Szárszó szépe: Jaaaj, ne, kérlek! Igenis működtethető piaci alapon is, legfeljebb kell bele némi dotáció ott, ahol valóban közszükségletet lát el. Mondjuk, sokadik éve munka nélküli mélyszegényeket visz egy újonnan létesült gyárba a munkahelyre, de azok az első fizetésük előtt nem tudnák megvenni a jegyet. Vagy árvíz idején önkénteseket visznek különvonattal a gátra. OK. Plusz hatalmas üzleti lehetőség az árufuvarozás vasúton, csak pontosan kéne járni, meg persze sokkal kisebb környezetszennyezéssel is járna. Úgyhogy az lehet, hogy időről időre kell bele némi állami pénz is, amikor valami közérdekűt csinál a vasút, de nem ám tíz- és százmilliárdok minden évben, a Jóistenit neki!

A nyüves, csak pénzbe kerülő, de senki által nem használt kis szárnyvonalakat egy magánüzemeltető simán vagy becsukja, vagy kiegészítő funkciót talál neki. A politikusok meg félnek a népszerűtlenségtől, úgyhogy telemegy a gatyájuk, ha pár idióta, vonattal sose járó entellektüel demonstrációja miatt rossz sajtója lesz. Kóka is visszakozott, emlékszel még? Meg persze a helyi polgármesterek is mind verték a habot, pedig ők se utaznak vele. Kisvasutakon minden normális magánüzemeltető gyerekfoglalkozásokat tart meg szuper büfét, és persze kibérelhető gyerekeknek szülinapi bulikra is, orbitálisan jó muri. Miért nincsen? Mert a MÁV-nál az állami pénzre vannak rágyógyulva, államtehénke fejésébe feccölik bele az összes energiájukat.

Közben meg már réges-régen hasznosítani kellett volna a vidéki állomásépületeket is, van, ahol a helyi polgármester könyörög érte évek óta. Hogy felújítsa kicsit, aztán lehessen belőle multifunkci épület, benne üzletház, moziterem, étterem, autós iskola, népdalköri próbaterem és persze lehessen irodákat bérelni benne az önkormitól. Nem, inkább rohadjon le.

Nagyon sokat hallottam már ugyanezt a "nem lehet piaci alapon" dumát a tévéről is, a telefonról is, a közúti fuvarozásról és személyszállításról is. Aztán mégis megmegy valahogy az is. A Volánokba is kell némi állami zsozsó, de nem ám ennyi! És az se kéne, ha végre a nyugdíjasok is szíveskednének rendesen megvenni a jegyet, éppen ideje lenne hagyni a csába ezt a hülye ingyenes utaztatást. Csoda, hogy aki pénzt ad érte, az nehezményezi, hogy őneki nem jut ülőhely, mert mindenütt azok terpeszkednek, akik az ő adójából utaznak, és még a cuccaikat is szétpakolják, hogy 2-3 helyet foglaljanak, mer' ingyé' van? Csoda, hogy legközelebb nem vonattal megy?

Na, jó, bocs, ez már nem a Déliről szól, be is fejezem. Mondjuk, a Délinél is jobban lett volna pénz karbantartásra, ha rendesen bérbe adták volna. Hogy mást ne mondjak, az a rusnya fekete ablaksor az ország legnagyobb belvárosi, egybefüggő hirdetési felülete. 30 év alatt tízmilliárdos nagyságrendű kidobott pénz, hogy ott nincsen hirdetés. De hát jaaaj, az ugye "nem lehet". Nem is, ahol olyan hülye alakok vannak, mint a MÁV-nál, hogy ott van az aranybánya az orruk előtt, és nem látják meg! Bezzeg Velencében a Sóhajok Hídján meg a Dózse Palotán, ott lehet hirdetés, akkora, mint a ház maga!

Üdv:
b

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.07.26. 20:51:26

erdekes egyeseknek milyen kificamodott izlesvilaga van, meg jo hogy ok max csak a helyi budi ledozerolasarol donthetnek es igazi antikommancs ujproli modra leviakolorzhatjak a sajat kertjuket

Marengoo 2013.07.26. 20:56:11

@ottomoll:
(Azt nem tudja valaki, hogy mi a logika ezekben az elnevezésekben? Hisz a nyugati is a város keleti részén van, a Déli pedig a város észak-nyugati felén.)
Már többen is válaszoltak erre a mondatra, de én is megteszem, kicsit több információval.
A pályaudvarok nem a vasúttársaság, hanem a vasútvonal alapján kapták a nevüket. A Déli-pu volt a dél felé menő vasút (Rijeka) kiindulópontja. A Nyugati-pu volt a nyugat felé menő vasút (Bécs) kiindulópontja, akkoriban csak Pozsonynál volt vasúti Duna híd, így addig a Duna bal partján ment a sín. A Keleti -pu volt a keletre menő vasút (Temesvár) kiindulópontja. Temesvár volt a legnagyobb ipari, vasúti központ a keleti országrészben. Hát így kapták a nevüket a pályaudvarok.

borzimorzi 2013.07.26. 21:00:22

@nyünyüge: Szerintem az Nemzeti terv nem elsősorban egyszerű volt, bár az is igaz, hanem elsősorban funkcionális volt, kiváló hangszigeteléssel, megjelenésében pedig rendkívül elegáns. Amikor az első hírek napvilágot láttak a nyertes pályázatról, akkor kezdtem el venni téglajegyet vagy hogy a fenébe hívták azt az önkéntes hozzájárulási formát. Fene se emlékszik már. Na, ehhez képest megépült a pénzünkből az a rusnyaság. :-(

De Isten nem ver bottal, örök mementóul, hogy mindenkinek eszébe jusson, milyen selejtes csicsahegyet gyárt az urambátyám kikinekakicsodája világ a tisztességes versenyhez képest, ott van mellette a MÜPA, a maga nemében csoda. És kívülről az is egyszerű, mint a beceneve, a Cipősdoboz. Akárhányszor belépek az előcsarnokba, eláll a szavam, pedig tucatnál többször voltam már benne.

Remélem, talán egy épeszű kormány alatt megépül majd egy XXI. századi Nemzeti Színház. De a jelenlegi szervezethez, az ott előállított minőséghez őszintén szólva jó az is. Ócska kukucska színház, szerény minőségű állandó társulathoz, és ócska, politikai áthallásokkal terhelt kinevezési vitákkal. Pfuj.

Egy olyan színház, mint amilyen az eredeti tervben volt, igenis megérdemelné azt, hogy ne állandó társulata legyen, tele évtizedes intrikákkal, hanem minden egyes produkcióhoz megválogassák az embereket egyenként, meghallgatásos rendszerben, rendezőtől az utolsó alabárdosig.

Üdv:
b

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.07.26. 21:22:07

A déli eredetileg kreált új épülete még csak-csak elment a maga szocmodern megoldásaival (budapest-anno.blog.hu/2011/04/29/a_deli_palyaudvar_ideiglenes_uvegcsarnoka_1962_es_1973_kozott), de amit aztán a metró kapcsán kreáltak belőle, na az lett a kibaszott gáz. Kezdve a metrótól elválasztott vágányokkal, a felvonók hiányával, a mozgólépcsők elspórolásával, folytatva az Alkotás utcai BKV ütőértől való elszeparáltsággal, az azóta is aluljárózásra kárhoztatott BKV utasokkal, és a kétsávossá tett Krisztina krt fölé életidegenül belógatott étteremsarokkal, ami miatt (természetesen mérnöki elbaszás miatt) magassági korlátot kellett beiktatni immáron örökre, befejezve a MÁV irodaházaként megépült fektetett toronyházzal. Mindezt aztán meghabosítva a totális magárahagyással, a maradék élhetőség és praktikum kigyomlálásával.
Nos aki mindezek után továbbra is szépnek-jónak látja ezt az ótvart, az krónikus elmebeteg.

nod20 2013.07.26. 21:29:48

Teljesen igaza van a Guardiannak, ocsmány egy építmény. Hogy a legcsúnyább, vitatható. Azért a német Ruhr-vidéken is vannak gyöngyszemek, de a Déli tényleg nem egy szépség.

Tell Vilmos 2013.07.26. 21:38:12

A Déli egy ocsmány épület! Mivel nincs pénz a lebontására, ezért még jó ideig látnunk kell.

Fogalmam sincs mi értelme van két vágánypárra leszűkülő belvárosi pályaudvarnak? Már rég ki kellett volna vinni Kelenföldre, oszt a két adott sínpáron kivinni oda a kék metrót! Kelenföldre kivihető lenne a 4 metró is, oszt akkor mindenhova el lehetne pillanatok alatt jutni arról az állomásról...

Üdv:

Tell.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.07.26. 21:51:34

@fehérfarkas: Na ja, de ha mindez megtörtént volna a Déli esetében, akkor már rég nem erről az ótvar épületről diskurálnánk. És akkor ez a poszt se született volna meg. Rövidre zárva, ha jó épület lenne, nem volna szar. De mivel nem jó, így egy szar. Ilyen egyszerű a képlet.

gerithegreat 2013.07.26. 21:54:52

Bűnronda. Kár ezt ragozni.

droid_ 2013.07.26. 22:10:34

@Tell Vilmos: piros metró lesz az, nem a kék. a 4-esnek pedig kelenföld az egyik vége az első ütemben, ahogy azt már feljebb is írták.

Michel Djerzinski 2013.07.26. 22:20:10

Ronda a Déli, de hazai viszonylatban nem a legrondább. A Kelenföldi a mélypont, az fokozhatatlanul ocsmány és elhanyagolt. Basszátok meg.

prim 2013.07.26. 22:48:58

@Mikron: Érdekes, mert ez volt az egyetlen pályaudvar aminek volt normális parkolója még a 90-es évek elején is, csak valamikor felhúztak a parkolóba 1 Krisztina Plázát vagy minek is hívják...

- Rendi - 2013.07.26. 23:00:47

@Tell Vilmos: Okoskodás előtt utánajárhatnál, hogy melyik metró merre jár :]

zsoci 2013.07.26. 23:51:27

Hát, igaza van, ronda. egy utálatos beton tömb.
A tér is az körülötte, ráadásul teljesen felesleges és rossz helyen van. Vasúttechnikai szempontból is szinte használhatatlan. Én nyomtalanul elbontanám.

Dr Milton 2013.07.27. 00:03:36

gusztustalan, dózer!

Falkbeer_ellencsel (törölt) 2013.07.27. 01:07:09

@Michel Djerzinski: Édesanyám életében kétszer volt Budapesten. Egyszer a '60-as évek elején, amikor úttörőként megnyert valami megyei zsíroskenyér-sportkupát, és az országos döntőre hozták fel. Másodszor amikor kb. 4 éve meglátogatott. Mindkétszer Kelenföldön szállt le a vonatról.
Amikor hozzám jött látogatóba, megnézte a pályaudvar épületét, és csak ennyit szólt: "Ez ugyanolyan lepusztult, mint '64-ben. Még a vakolat is pontosan ugyanott omlik."

Egyébként szerény véleményem, hogy mind a négy nagy pályaudvarnak ugyanaz a problémája (mint kb. egész Bp.-nek): Hagyják őket szétrohadni a francba. Fel kéne újítani őket, ki kéne paterolni a csöviket, zugárusokat, zugkifőzdéket, mekiket, 100 Ft-os boltokat, normálisan karban kéne tartani őket, és durván jól néznének ki. A Keleti meg a Nyugati konkrétan turistacélcélpont/látványosság lehetne, de a másik kettő pályaudvar is teljesen rendben lenne.
Meg úgy általában be kéne vakolni az egész várost, pofás kis hely lenne Budapest.

Retexis 2013.07.27. 01:28:22

"and other ugly train terminals around the world"
Hol is írja, hogy legrondább?

2013.07.27. 01:31:55

Pedig tényleg iszonyat ronda. Eddig nem tűnt fel?

sparklie (törölt) 2013.07.27. 05:16:39

Aki szerint a Deli-palyaudvar benne van a 10 legrondabban a vilagon, az meg sehol nem jart szerintem.
A Deli sem szep, de hogy a vilag egyik legrondabbja lenne... na ezt ketlem.
Azsiaban latok olyan kocka szarokat, tiszta beton, nulla burkolat, zsufoltsag es stilus teljes hianya. Olyanok, hogy akar egy gabonasilo is kulonbul nez ki naluk.
A Deli legalabb a maga koraban stilusos akart lenni. Akkor minden trendi epulet beton-uveg kombobol epult.

Pedró27 2013.07.27. 06:54:04

@ottomoll: Szia!

Trianon előtt a Nyugatibólmentek a vonatok Bécsbe.

A Déli volt az úgynevezett Déli vasút (Budapest-Trieszt) budapesti végállomása.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.07.27. 07:42:14

szerintem se szép, főleg a keleti, de pláne a nyugatihoz viszonyítva.

Shopping 2013.07.27. 07:54:33

Mit polemizáltok?

Pár év múlva úgyis lebontják az egészet, Kelenföld veszi át a szerepét.

Na az viszont a világ szégyene!!!!!! Tuti hogy 40 éve nem újìtották fel

Fefa 2013.07.27. 08:15:53

El kell ismerni,hogy teljesen jogos a listára való felkerülése hiszen tényleg egy lélekromboló borzalom vizuálisan...nehezen tudom elképzelni,hogy ez tetszen valakinek.

Gekko 2013.07.27. 08:17:33

Ronda. Attól, hogy akkortájt csupa ilyet terveztek, nem szépíti meg. És igen, kortársai is szinte kivétel nélkül rondák. vannak korszakok, mikor a divat, a technológia és a gazdasági lehetőségek eredője egy ilyen okádék építészeti stílus.

Fotó kiállítással kellene mementót állítani a korszaknak, aztán wricked ball...

♔batyu♔ 2013.07.27. 08:40:13

Soha nem tartották karban, az a baja.

Ezt a szemléletet valahogy Mo-n reformálni kellene, mert egyfelől van egy hatalmas munkanélküliség ráadásul az építőiparban, másrészt állami intézmények és önkormányzatok valami hihetetlen módon pazarolják azzal az adófizetők pénzét, hogy nem tartják karban az épületeket, kerékpárutakat, parkokat, tereket.

Átadják és onnantól kezdve indul a romlás.

Egyallampolgar 2013.07.27. 08:51:07

@Mikron:
Abszolut egyetértek. Az oké, hogy be lehet sétálni az üveggel borított forgalomirányító alá. Ellenben átkozottul sokat kell lépcsőzni, egy lefingott pusztulat az egész, s (szerencsére) stílusban párja nincs a környéken.

cso zsi 2013.07.27. 11:43:37

@Pepibubó: "Egyik kedvencem benne a Vérmező felé, az úttest fölé kinyúló sarka. Az elválasztó sávba emiatt bele volt hasítva régen egy bugyor, hogy úgymond a kamionok és magas járművek is el tudjanak haladni."
Arra bugyorra már nem emlékszem, de a felsővezeték-tartó villanyoszlop eléggé útban lenne a dolognak. Forgalomszervezési csodáink @gigacherry: közé tartozik, hogy a magasságkorlátozást jelző táblát az épületen, valamint a korábbi "menekülő út" visszafordulási lehetőség után helyezik el. Talán még az Alkotás - Krisztina sarkán kellett volna előjelezni.

maps.google.hu/maps?hl=hu&ll=47.500532,19.025273&spn=0.003668,0.009645&t=h&z=17&layer=c&cbll=47.500597,19.025181&panoid=8flcHi3Co86Ony0Smxc-hA&cbp=12,130.99,,0,1.8

cso zsi 2013.07.27. 11:44:59

@gigacherry: "A Déli pályaudvar épületét Kővári György tervezte, ő követte el a Skála áruház és a Kőbánya-Kispest metróvégállomás épületét is."
www.moksha.hu/utazas/turista-budapesten-deli-palyaudvar/

é̶̸͜͠r̀͜͡d̷̸͟͠e̴̢͠͏k̨͘͢͠e̶̕͞s̵̷̛ 2013.07.27. 11:59:03

a gárdiján gárdistája meg a világ legnagyobb faszszopója. ezt is megírtuk. na és?

cso zsi 2013.07.27. 12:04:02

Hogy van az, hogy a Wiki magyar nyelvű oldalán a fenti kép van,
hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%A1jl:Deli-pu-budapest.jpg

az angol nyelvűn, amire Farago hivatkozik, viszont a lecsupaszított, felújítás előtti állapot?
en.wikipedia.org/wiki/File:Deli-palyaudvar-budapest.jpg

Érdekesség, hogy mindkét kép magyarnak tűnik.

eöeöe 2013.07.27. 13:11:25

Én a legbüdösebb pályaudvar kategóriában is indítanám, túl rossz helyen nem végezhet azon a listán sem

Pepibubó 2013.07.27. 15:06:27

@cso zsi:A felsővezeték-tartó villanyoszlop nem lenne útban, ahogyan sokáig nem is volt útban. A kettő közé pont befért a bugyor, vagy kreszesen "öböl" -, ma is látható az utólag, más típusú kőből rakott szegély azon a szakaszon.

A segítő szándék nélkül, elkésve kirakott cinikus, "tájékoztató" táblák iskolapéldája egyébként az M1-M7 bevezetőn a belvárosi dugókról, hidak forgalmáról "készségesen" tájékoztató. Az egérúti lehajtási lehetőség UTÁN!!!

Innen üzenem annak, aki kirakatta arra a pontra, hogy b@ssza meg a tábláját!

Pepibubó 2013.07.27. 15:18:10

@cso zsi: "ma is látható az utólag"

Most nézem, hogy a te linkeden is jól látszik a két oszlop között az eltérő szegély :-)

borzimorzi 2013.07.27. 15:44:10

@Shopping: Na, ha Kelenföldet 40 év óta (inkább 50 lesz az) nem újították fel, akkor most már ne is tegyék! Felújítani is éppen olyan drága, mint újat építeni. Úgyhogy oda inkább kérünk szépen egy újat, amelyik legalább 8, de inkább 10 vágányt jelent rendesen bent a csarnokban. Végre lesz egy rendes fejpályaudvar a budai oldalon. Annál is inkább nagyon kell, mert a körgyűrű is pont a budai oldalon lyukas. A 4-es metró majd kimegy odáig. De tőlem akár a pirosat is meg lehet hosszabbítani odáig, ha lesz rá pénz. Közmunkás az biztos lesz, mert döglik megfele minden, úgyhogy munkanélküliből Dunát lehet rekeszteni már most is, hát még egy év múlva...

A Déli helyén meg legyen végre egy rendes, valamirevaló XXI. századi színház! Lehet akár az is, amelyik még az Erzsébet térre lett tervezve, de teljesen új pályázatot is ki lehet írni. Fontos, hogy NE legyen Nemzeti a neve, a NER-társak már szitokszót csináltak ebből is. Szeretném, ha rendes meghallgatásokon dőlne el minden egyes új előadás teljes gárdájának a szerződtetése, csak a technikai személyzet (világosítók, színpadmester stb.) lenne alkalmazásban. Viszont középre tett, minden oldalról látható színpadot szeretnék, sok, minden szögből élvezhető táncszínházi produkciót, kiváló akusztikát, sok jó koncertet stb. Közép-Európa egész Európából nézve középen van, úgyhogy jöjjenek csak ide minél többen ne csak romkocsmázni, de koncertre is!

Ajjaj, álom, álom... A NER-társak inkább stadionokat építenek olyan kis falukban, ahol azokat sose fogják megtölteni nézővel még 1/3 részben sem... Bezzeg az szóba se jöhet, hogy az ország legnagyobb adófizető területének, Budának és agglomerációjának legyen végre egy korszrű színháza...

Üdv:
b

Üdv:
b

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.07.27. 18:14:46

@cso zsi: ez tenyleg igy van, en pl. eszre sem vettem
@borzimorzi: "az ország legnagyobb adófizető területének, Budának és agglomerációjának legyen végre egy korszrű színháza..."

nem ertem, es mi lesz Pest es agglomeraciojaval es mi lesz Obuda es agglomeraciojaval?

DieNanny CH 2013.07.27. 19:15:01

Ha valami elhanyagolt, büdös, korszerűtlen, akkor az ronda.

Tell Vilmos 2013.07.27. 20:27:59

@- Rendi -:

Rendikém! - nem járok metróval, keverem a színeket, de nem a szín a lényeg, hanem, hogy ronda az épület és diszfunkcionális. A Kelet-nyugati (így jó? - nem okoskodás?) Déli végállomásának kijjebb helyezését pedig nem én találtam ki, hanem szakemberek javasolják 40 éve folyamatosan. Gondolom ők is okoskodnak...

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.07.27. 20:41:29

@Tell Vilmos: annak a neve piros metro vagy M2 vagy kelet-nyugati

barmelyiket hasznalhatod

amugy kivancsi lennek hogy a 10 millio -eppen most- metroszakerto orszagaban komoly szakember mikor is mondott olyat hogy a moszkva-teri melyseg utan siman fel lehet hozni a felszinre a metrot? vagy az hogy felszinen megy vagy mashol az mar nem a szakertesnek/"jolmegaszondom en Jozsi a kondas" a terulete ?

cso zsi 2013.07.27. 22:12:10

@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe: Az alagút kétvágányúsága a szűk keresztmetszet a Déli ellátásának. Ugyanakkor, a kétvágányos, 2-10 percenként járó metrót ki tudja szolgálni, ha bármely lehetséges ponton felszíni kötést kap a két vágányrendszer, és Kelenföldig (vagy tovább) mehetne a metró.
Annyira nem elvetemült ötlet, a Délinél a metró szintje kb a Batthyányi téri HÉV-vel van egy magasságban.
hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%A1jl:Hungarian_Metro_2.jpg

ot002 2013.07.29. 13:31:28

Szerintem is iszonyat ronda. Minden nap itt kell elmennem sajnos. Értelmetlen fölösleges terek itt, túlzsúfoltság ott, kerülő utak, aluljáró, mocsok, kosz... Bárcsak lebontanák!

borzimorzi 2013.08.01. 15:30:20

@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe: Hülyéskedel? Budapest pesti oldalán van a város színházainak 90+%-a, de az ország összes színházának is jóval több, mint a fele.

Óbuda egybe van épülve a budai oldallal, funkcionálisan is eléggé integrálódott É-Buda. Onnét nem tétel a Déliig elmenni színházba: HÉV+piros metróval 2 megálló. Egész Dél-Pestre elmenni a MÜPA kedvéért, na, az már komoly túra.

Tehát a Déli pu. helyén építendő színház alsó hangon Bp. lakosságának fele és a budai agglomeráció egésze számára jelentené a lehető legjobban megközelíthető színházat. Szemben a pesti oldalon több tucat színház is van. Ennek az egynek ott a Déli helyén azonban tényleg a lehető legkorszerűbbnek kellene lennie, igazán XXI. századi épületnek. Akkor elmondható, hogy bár csak egy darab, de az felér egy tucatra való, állandó társulattal dolgozó, ósdi kukucskaszínházzal.

Remélem, nem ez a kormány fogja elkezdeni a pályáztatást, mert akkor megint egy Siklós Mariska-féle hányadék lesz kikiáltva győztesnek. Ha jól tudom, azóta már a szakmai kamara is kihajította a nénit. (www.origo.hu/itthon/20001004siklos.html) Nem kérdés, hogy azóta Orbánék biztos újra benyomták, de az első reakció világosan mutatja, mit gondolnak a tisztességes építészek erről a gennyes alakról.

Üdv:
b

nyünyüge 2013.08.10. 19:21:44

Most olvasom az I. kerület blogjában, hogy a mostani pályaudvar helyén egy mozdonyfordító volt. Gondolom ez ihlethette a pályaudvar formáját. Szép ötlet, szerintem (csak nehogy virtuális megkövezés áldozata legyek :).

egyker.blog.hu/2013/08/09/regi_kepek_a_deli_palyaudvar_kornyekerol

picur3ka 2013.10.26. 21:31:32

Nem a szepseg mintapeldanya, az igaz, de a cikkiro teljes joggal utal a szetszort elfogultsagra.

Rengeteg UK palyaudvar sokkal randabb, sot egesz varosreszek.

Barakov 2013.11.03. 19:25:16

Pepibubó, a baj valóban az, hogy a tábla nagyon későn kerül a sofőrök szeme elé. Már a kanyar után. Egyébként az általad említett "bugyor" azért szűnt meg, mert a büntetgetések ellenére, továbbra is parkolónak használták az egyébként nem parkolásra fenntartott területet.
(Mivel évekig abban a "sátoros" csehóban dolgoztam, ami a képeken is látszik, láttam egy két beszorulást, illetve magasságkorlátozó kar szétütését kamionnal, busszal....)
És az is megér egy misét, hogy:
a, Ki volt az a kretén, aki úgy tervezte az épületet, hogy kilóg az út fölé?
b, (Vagy)Ki volt az a kretén, aki az utat az egyébként "alacsony" épület sarka alá tervezte?
Nem tudom, mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás, így a két kérdés nálam fennáll. Ha megtudom, mi volt előbb, akkor egy kérdés marad a kettőből. :)