IMAGE 00098 IMAGE 00094

És még mindig van régebbi! Öregebb, mint a választási felhívás a hetvenes évekből, a hólerakóhelyes a hatvanasokból és az adóbevallós az ötvenesekből!

Sajnos nagyon rossz felbontású, apró képeket tudott csak készíteni Fejes Attila ezekről a Váci úti plakátokról, de még ezeken is látszik, hogy nem mai darabokról van szó. Bár mindkettő példány nagyon tépázott, valamennyit csak össze lehet rakni belőlük. Attila levele és még több kép a helyszínről alant:

Sziasztok, a régi plakátok mindig érdekeltek, ezt a Budapest Váci út 28. ház egyik üzletének a portáljának az átépítésekor ébresztették álmából, persze hogy ismét legyen reménye az örökkévalóságnak.
Szóval ezt úgy kb 5 éve, egy régebbi butatelefon kamerájával fotóztam, ezért a rossz minőség. Néhány napig volt így szabadon míg a régi portál lebontása után, a vasszerkezetre felvittek egy külső burkolatot. Szóval most is ott van alatta. Igyekeztem úgy fotózni, hogy beazonosítható legyen a helyszín is, az üzlet is ami jelenleg is működik. Amúgy 2 plakát van oda felragasztva, az üzlet ablakának egyik és másik oldalán, az egyiken van egy évszám is nagyjából az 1920-on valamennyit látom (így utólag), a többi szöveg ahogy látjátok nagyjából még olvasható, igaz szovjetet emlegetnek, de talán a tanácsköztársasági események utózengése lehetett. Valahogy érdemes lenne ezeket, a múlt egy itt felejtett emlékeit lexikálisan is nyilvántartani, és persze valahogy megőrizni. Vajon mik lapulhatnak még egy-egy kirakati portál alatt???

 

 

IMAGE 00099

 

IMAGE 00097

 

IMAGE 00096

 

IMAGE 00095

 

Valami újság hirdetése lehet, de a teljes történetet nem tudom összerakni. Azt sem tudom, a Turul vajon a Turul Szövetséget jelenti-e, mely 19 és 45 között működött. Sajnos a pénznem sem segít: a fillér szinte az egész XX. századot végigkísérte. Az azonban bizonyos, hogy a Weiss Manfréd Gyárat csak a negyvenes évek végéig hívták így. Szóval maradjunk annyiban: a két plakát egész biztos a század első feléből való.

Senki többet? A régiségi verseny folytatódik!

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest felirat plakát töri váci út xiii. ker plakátlelet

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr874963873

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bbandi 2012.12.14. 21:08:28

A végén az "Elmegyógyintézetben Goldberger Leó fia" is '40-es évek végére, de inkább korábbra utal. Goldberger Leó a Horthy korszak nagy tesxtilmágnása volt, még a zsidótörvények alól is felmentést kapott, 45-ben halt meg koncentrációs táborban.

bioLarzen 2012.12.14. 22:02:10

Ez a Turul szerintem inkább a XIX. század végétől 1950-ig működő turul c. folyóirat lesz szerintem:

hu.wikipedia.org/wiki/Turul_(foly%C3%B3irat)

bio

bioLarzen 2012.12.14. 22:07:44

OK, meglesz ez: volt az inkriminált időszakban (két háború között) egy Nemzet Szava c. újság Meskó Zoltán gondozásában - gyakorlatilag nemzetiszocialista szócső.

bio

bioLarzen 2012.12.14. 22:24:55

A Nemzet szava egyébként 1932-től jelent meg. Azt egyelőre még nem látom, meddig, de 1939-es említést még találok.

bio

bioLarzen 2012.12.14. 22:46:19

Hmmm... nem találom nyomát, hogy Goldberger Leónak fia lett volna.... Egy lánya volt, Frederika/Friderika (hihi, ez vajon ő lenne? www.people.com/people/article/0,,20649978,00.html). Fiúról nem tud a családi genealógia.

Weiss Manfréd romániai gyáralapításáról sem találtam semmit.

bio

bioLarzen 2012.12.14. 22:48:55

@bbandi: Szerintem az inkéább "Elmebajos" vagy "Elmebeteg" lesz. Az "Elme" után sztem b betű van.

Egy nagyobb felbontású kép segítene.

bio

bbandi 2012.12.14. 23:02:12

@bioLarzen: Én két fiára is találtam utalást, Miklós és Antal (utóbbié volt tán a gyár az államosítás előtt), de egyikről se találtam semmit. De sajnos az tényleg elmebajos lesz, szóval úgyse hiszem, hogy sok infó lesz, főleg, ha ez tényleg nemzetiszocialista lap.

bioLarzen 2012.12.15. 00:15:44

@bbandi: Szia,
hol találtad az utalást? Nyomsz egy linket?

Én egy Antalt találtam, de az 4 évvel Leó előtt született. Miklósból találtam kommunista politikust és mauthauseni áldozatot is.

bio

bioLarzen 2012.12.15. 00:17:12

@bbandi: Na és igen, a fasiszta médiumok már akkor sem vetekedtek a BBC tárgyilagosságával és pártatlanságával :)

bio

bbandi 2012.12.16. 15:05:12

@bioLarzen: Bocs, Miklóst már nem találom, Antalról ebben a könyvben találtam csak utalást:
dia.pool.pim.hu/html/muvek/MOLDOVA/moldova00521_kv.html
Tudom, közel sem hiteles forrás, de ki tudja.

bioLarzen 2012.12.16. 15:15:46

@~dá~: My pleasure. Sajna nem jutottam tovább, pedig próbálkoztam. A Nemzet Szavát alig ismeri az internet, Goldberger Laeó fiát dettó, Weiss Manfréd állítólagos romániai gyárát - pláne annak avatási évét - pláne nem...

A Magyar Nemzet/Turul/Nemzet Szava lapok,. illetve a fillér, mint fizetőeszköz közös működési időszaka is csak homályosan határozható meg (legalábbis a netről, itthonról) és elég tág intervallum.

egy nagyobb felbontású kép segítene talán, esetleg kiderülne pölö, milyen statisztikákat mond hamisításnak kicsoda/micsoda. De, persze ez nyilván kivitelezhetetlen egyelőre, hisz a beküldő szerint azóta ismét egy portálbox takarja el a plakátot.

Az tűnik valószínűnek, hogy valamikor, a 40-es évek első feléből származik a plakát - úgyhogy, a városjáró nickű olvtárs által az 59-es, adóbevallásos plakát cikkéhez, kommentben beszúrt, 1909-es, ebzárlatos plakát (kepek.freemail.hu/fototar/kepek/00/00/02/26/61/U0000022661/T00000001175690676102/310551.jpeg) viszi a pálmát.

bio

bioLarzen 2012.12.16. 15:17:02

@bbandi: Szia,

köszi!

Hát, Moldova valóban nem egy BBC a hitelességét illetően - de a Szent tehenet azért elég böcsületesen megírta még.

bioLarzen 2012.12.16. 15:20:01

@bbandi: Moldova Miklóst is említi: "három gyereke volt: Antal, Miklós és Friderika".

(Mondjuk, ez már kicsit mutatja Moldova pontosságát: a lányát ugyanis a források szerint Frederikának hívták, nem Friderikának)

bio