vak2

Egy rövid ideig zavarban voltam, hogy mi is ez a fura doboz a bécsi zebrák előtti villanyoszlopokon. Olyan mint egy jelzőlámpa-kapcsoló, amire nem csak egy gombot tettek, mintha csak programozni lehetne velük a lámpák rendjét. Valójában persze nem gombok vannak rajta (a gyalogosvezérelt lámpákon is legfeljebb egy), ezek az apró bütykök a vakoknak segítenek a tájékozódásban.

vak1

A fenti például azt mutatja, hogy balról két, jobbról négy sávban jöhetnek az autók és van bringasáv is. Egy-egy bonyolultabb - buszsávval, járdaszigettel, miegymással súlyosbított - úttesten nagyon hasznos lehet tudni, hogy mire számíthat a járdáról lelépő. (Főleg, hogy Bécsben nincs sok ideje a gyalogosnak az átérésre.)

A látássérülteknek más megoldások is segítenek Bécsben, van ahol például egy vakvezető sáv fut végig a zebrán a két járda között. Persze ilyenkor mindig felmerül bennem, hogy mennyire igénylik ezeket a megoldásokat az érintettek, de a szándék és az ötlet mindenképpen tetszik.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: közlekedés bécs akadálymentesítés vak zebra gyalogos

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr754949933

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csacse · http://csacsee.blog.hu/ 2012.12.05. 22:15:57

a hanyatló nyugat ópiuma ez is :)

Kicsi Kacsa 2012.12.05. 22:42:35

A gyalogos link a blogra irányít, nem konkrét posztra.
Bécsben lehet, hogy rövid ideig zöld a gyalogos lámpa (nem mindenhol, én elég kevés helyen találkoztam ilyennel), de a piros lámpára nem azonnal indítják a keresztező forgalmat az autósoknak. A kanyarodó autósok meg szépen, türelmesen megvárják, amíg az utolsó mamika is átslattyog a zebrán. Nincs dudálás, motortúráztatás, anyázás, ökölrázás.

milu vagyok:) 2012.12.05. 22:45:08

Mikor pár éve Bécsben voltunk, az tűnt fel, hogy milyen sok kerekesszékes ember él ott.. Valószínűleg nem több, mint Budapesten, de annyira kompatibilis volt a város, hogy példátlan számban voltak jelen mindenhol a városban.

Zubreczki Dávid · http://urbanista.blog.hu 2012.12.06. 07:44:12

@Kicsi Kacsa: nem a blogra, hanem a gyalogos címkére irányít: urbanista.blog.hu/tags/gyalogos

néha szoktam ilyet, bocs, ha megtévesztő

Sarkvideken · http://sarkvideken.blog.hu/ 2012.12.06. 12:24:22

Göteborg belvárosában 14 éve már voltak ilyen vakokat segítő jelek.

Jólfelhúztammagam 2012.12.06. 12:55:17

Oslóban is pontosan ugyanilyet láttam 1-2 éve. Kis időbe telt mire megfejtettük.

Haynau (Sons of Monarchy) 2012.12.06. 13:22:27

A dobozon egyébként VAN egy gomb, annak megnyomásával lehet aktiválni az akusztikus "gyalogos-lámpát". Ez a doboz ALJÁN van, alulról kell megnyomni. Érdekes, hogy főként az "őslakosok" közt vannak sokan, akik bőszen nyomogatják ezt a gombot, aztán meg csodálkoznak, hogy miért nem lesz hamarabb zöld a lámpa...

Annamarias 2012.12.06. 13:33:27

Budapesten nincs ilyen.

BpDili 2012.12.06. 14:55:00

Ugy mellesleg ezek a dobozok hangjelzést is adnak, mikor szabad az út mmikor nem. A zöld pedig minden gyalogosnak rövid, de igazán veszélyben az öregek és kis gyerekessek vannak.

Kicsi Kacsa 2012.12.06. 17:36:35

@milu vagyok:): nemcsak kerekesszékesek vannak sokan, hanem kismamák babakocsival. Szinte mindenhova azzal viszik a nem ritkán 4-5 éves gyereket is. Mindenhova eljutnak, mindenhol jár alacsonypadlós villamos is, az aluljárókhoz nemcsak mozgólépcső, de lift is alap. A régi, századfordulón (1900-as években) épült részben alagútban, részben viadukton közlekedő Ubahn megállóit is meg tudták "liftesíteni"

nitro1 2012.12.06. 20:13:08

Bocs, hogy értetlenkedek, de ezektől az infóktól mivel lesz jobb a vakoknak/gyengénlátóknak? Miért jó az neki, ha tudja, hogy melyik irányban hány sáv van? Úgyis csak akkor mehet át, ha zöld van, nem? Ha csak pár vonallal jelölnék, hogy milyen széles az út, az nem elég?