Napraforgó53: Bárány--felhő

Napraforgo53 Bárány-felhő című képe természetesen csak illusztráció

Az Australian Times fura egy lap: az Egyesült Királyságban élő ausztrálok írják egymásnak, mindenféle témáról, amibe olykor az utazás is belefér. A napokban megjelent Budapestről szóló ajánlója azonban nem emiatt különös. Túl a szokásos témákon, hogy mondjuk  menjünk Operába, romkocsmába, Széchenyi Fürdőbe, meg hogy egyébként miénk az egyik legszebb város Európában, olykor furcsa megállapításokat tesz a szerző.

Például, amikor a hol lakjunk kérdést annyival elintézi, hogy Pesten, mert hogy itt laknak a magyarok is.

Közlekedni szerinte azért érdemes kerékpárral, mert nálunk - szemben több európai nagyvárossal - tiszteletben tartják egymást a bringások és az autósok. (Nehogy valami túlbuzgó lokálantipatróta írjon neki egy felvilágosító kommentet!) Taxiba viszont ne szálljunk véleménye szerint, mert átvernek, épp ezért azt tanácsolja, kérjük meg a bár vagy az étterem pultosát, ahol vagyunk, hogy hívjon nekünk egyet. Így rengeteget takaríthatunk meg. Hááát...

Számomra azonban a legfurább a gasztro rész volt:

"Mit együnk? Bárányt! A bárány csodálatos! Egyél minden nap, minden egyes nap bárányt és boldog leszel!" 

Öööö. Én tősgyökeres pestiként nem is tudom ettem-e valaha bárányt. Birkapörköltöt se túl gyakran és azt se Budapesten jellemzően. Persze ha egy ausztrál mondja, hogy jó a bárányunk, akkor csak meg kéne kóstolni.Bár felmerül az emberben az is, hogy esetleg a két napig itt mulató újságíró esetleg emlékmorzsákból és prospektusokból próbálja rekonstruálni az élményeket. Sőt, már az is felmerült bennem, hogy összekever bennünket egy másik várossal, de akkor szerencsére hozzáteszi a kapaszkodót:

"És van gulyás is!"

Na de mielőtt nekem estek, szeretném leszögezni: minden pozitív megjelenésnek örülök ami Budapestről szól, még ha bárányok is vannak benne. Keblemre brit ausztrálok!

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest turizmus külföldi szemmel

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr624945101

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Anti Anyag (törölt) 2012.12.03. 20:50:16

Itt is születtem, de még soha nem láttam bárányhúst egy étterem étlapján sem.

Persze lehet, hogy flancos, vagy ínyenc helyeken van.

Én is gyakran ülök bringára, nincs gondom az autósokkal, gyerekkoromban sem volt, pedig a belvárosban laktunk. Autósként én is figyelek a bringásra.

xXxW33dSm0k3rxXx 2012.12.03. 20:53:55

"Például, amikor a hol lakjunk kérdést annyival elintézi, hogy Pesten, mert hogy itt laknak a magyarok is."

"Where to stay
Pest. For those of you who don’t know, Budapest is actually two cities: Buda – the castle district, the hillier side, and indeed where the wealthy live, and Pest – the home of the Hungarians who reside in this beautiful city."

Te most buta vagy, vagy nem tudsz angolul (bár a kettő erősen korrelál és okozza egymást, szal mindkettő igaz rád valszeg).

De amennyiben a szövegértelmezéssel lennének problémáid (kinézem), a választásra (miszerint Pesten kell szállást keresni) nem indoklás az utána következő szöveg, hanem egyszerű magyarázat, hiszen az átlag külföldi TÉNYLEG (hihetetlen hogy nem körülöttünk forog a világ) nem tudja, hogy a Budapest városnév a Buda, iletve Pest nevek összetevéséből adódik, és ezek egyébként elkülöníthető városrészek.

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2012.12.03. 20:57:40

@xXxW33dSm0k3rxXx: előre is megköszönöm a segítséged, légyszi fordítsd le ezt a mondatot

Retekbácsi 2012.12.03. 21:05:01

Az Orczy téren a benzinkút mögött van egy eldugott török büfé, ott tényleg jó a bárány. Legalábbis jó volt pár éve.
Hátha erre gondolt :)

tyberius 2012.12.03. 21:12:32

Hát a bárányhúsról én se tudok, valszeg tényleg annyi volt, hogy nagyon szereti az emberünk, és itt finomakat evett belőle.

Ami a bringás közlekedést illeti, Budapest adottságai ebben nem is rosszak, a város nagy része lapos, kevés a csapadék, és tapasztalatom szerint a partneri hozzáállás nagyon is működik az autósokkal. Persze vannak dolgok, amikre vigyázni kell (jobb horog, bringaúton "lesből támadás"), és egy tükör is elkél a cangára, de ettől függetlenül én is tudom ajánlani a bringás városnézést.

yenoee 2012.12.03. 21:23:52

@tyberius: ezt a jobb horgot ha kifejtenéd, én sajnos vidéki vagyok, itt főleg a parasztlengő megy.

2012.12.03. 21:27:25

Hát nem tudom. Jó bárányt eddig csak a török hentesnél vettem, jól elkészíteni pedig szintén a törökök, örmények, szerbek tudják
(persze az otthonit nem számítom).

Anti Anyag (törölt) 2012.12.03. 21:53:46

Jó cikk. Amúgy én is úgy fordítottam, hogy a magyarok Pesten vannak, bár nem vagyok perfekt. Szerintem úgy értette, hogy a magyarok is szeretnek sétálni a belvárosban, ott enni, inni és ez igaz is.

Viszont úgy érzem, a cikke végére elfogyott az ideje, nagyon tömör lett.

tyberius 2012.12.03. 21:56:00

@yenoee: Jobb horog: Autós kereszteződés/parkoló előtt többé-kevésbé megelőz, majd egy jobb kanyart. Jobb esetben fékezel, anyázol, rosszabb esetben felkenődsz az oldalára. Ennek a "lesből támadós" változata, amikor bringaúton mész, amit a párhuzamos úton közlekedő autós nem lát be/nem figyel, és úgy tol egy jobbost. Ezekben a helyzetekben neked van elsőbbséged, neki viszont másfél tonna vasa, úgyhogy az ilyen szitukat fel kell ismerni és kezelni. Persze ez Londonban is ugyanígy van, úgyhogy aki ott elboldogul, az itt is sztem.

tyberius 2012.12.03. 21:57:18

(mondjuk Londonban értelemszerűen balhorog van :))

Kazuár 2012.12.03. 22:01:01

Bárányt gyakran lehet enni Földes Józsinál (www.foldesjozsikonyhaja.hu), sima menüben, levessel együtt 1200-ért.

Rigris 2012.12.03. 22:19:55

Én már jó párszor ettem bárányt Budapesten étteremben, és mindig ízlett. Viszont mivel külföldön viszont még sosem ettem, így nem tudom, jobb-e a mi bárányunk másokénál, vagy sem.

az igazi medwe · http://medwe.blog.hu 2012.12.04. 00:13:08

leggyakrabban látogatott budapesti bárány-lelőhelyeim:

Szeráj a Vígszínházzal szemben, a sish-kebab mennyei!
Pandzsáb a Vígszínház mögött. Spenótos bárány!
giroszos a Campona első emeletén
Rosenstein - fokhagymás báránycsülök

egyik sem flancos, talán csak az utolsó nem olcsó
igaz szerintem sem a báránytól lesz boldog a turista és nem is ez a jellemző a budapesti gasztronómiára

bioLarzen 2012.12.04. 00:24:12

@xXxW33dSm0k3rxXx: Na, végre valakitől megkérdezhetem: miért kell egy helyesbítést egyből alázó, durva hangnemben intézni? Mivel szolgált erre rá a szerző? Egyszerűen nem értem. Miért nem divat már a normális hangnem, ha a másik nem szolgált rá a durvaságra?

Tényleg érdekel a válasz, mert egyre jobban elterjedő szokásról van szó. Előre is köszi.

bio

bioLarzen 2012.12.04. 00:26:29

@~dá~: Én is azt értem ki a szövegből, amit te. De mit is érthetnék én hozzá, a több mint 10 éves angoltanári és fordítói karrieremmel... Én is buta vagyok és nem tudok angolul (mert a kettő korrelál).

bio

neurotoxin 2012.12.04. 04:46:56

izé, ha a mondatot egyben nézed, kb. úgy kap értelmet, hogy Budán laknak a gazdagok, Pesten meg az átlagmagyar.

cso zsi 2012.12.04. 08:03:26

Menjetek el Ausztráliába, és kiderül, hogy minden sarkon bárány van, meg marha. Van még csirke, és kenguru.
Sertést alig kapsz, vagy akik bevásároltak ott, azok nem szokták keresni. (találni sem nagyon)
Európában napi szinten bárányt enni = a tisztátalan állat kerülésével.

mizie 2012.12.04. 08:13:19

Nagyon sok étteremben lehet bárányt kapni és minden piacon árulnak is a hentesek. Igaz sokan nem szeretik a zsírossága és a jellemző íze miatt, de én pl ezért imádom.

Az itthon tenyésztett birkaállomány jellemzően külföldre kerül, mert az itthoni szarvasmarhával ellentétben a birkánk tényleg jó minőségű.

cso zsi 2012.12.04. 08:21:37

@tyberius: Londonban is a bringásnak van elsőbbsége? Mert nálunk (és egész Európában) az eredendően bal oldali vezetésre kitalált jobbkéz-szabály az oka az ilyen problémáknak.
Vagy balkéz-szabálynak, vagy táblázásnak kéne lennie.

Itthon sok helyen a bringás védelmében lassító kanyar van a bringás számára, de mivel a sárga csík nem fizikai akadály, nem él vele. Rosszabb esetben hal. Mert az elsőbbségbe bele lehet halni.
Jobbhorog kialakul úgy is, hogy a bringás még 30-40 méternyire van a találkozási ponttól, ahol az autós épp gyalogot enged át, majd induláskor eléesik-beleáll a tisztelt "elsőbbségemvan!!!" kerekező.

Az angol-ausztrál sofőr ott ül a kocsija jobb oldalán, látja, kinek kell elsőbbséget adni. Amikor ő hajt, tőle jobbra vannak a gyorsabbak, neki azokra kell figyelni.
Nálunk (ez alatt egész jobboldali közlekedésű Európa értendő) a gyorsnak fogy el a sávja, az ad elsőbbséget a megelőzött lassúnak. A kamionon tükörerdő a jobb oldali holttér leküzdésére, mert ott biztos van egy bringás/mopedes/autós, aki bizonyos pontokon elsőbbséget élvez, holott ő sokkal jobban átlátja az adott szitut, valamint azt (kéne felfognia), hogy a kamionsofőr NEM LÁTJA.

Elnézést, hogy offtopic voltam.

Balt 2012.12.04. 09:16:34

@cso zsi: Lehet, hogy itt off, ám annál hasznosabb. A jobbkézszabály probléma bizony régről öröklődött, bizony, a "balra hajts"-nál logikus, és a mai napig nem értem, miért erőlteti a közlekedésszervezés: sok helyen inkább kitesznek egy sarokra négy andráskeresztet, minthogy az egyik utat alárendeljék ugyanezen az áron. (Ugyanígy nem értem a körforgalmak elharapódzását, mert - bár kétségtelen, van, ahol ésszerű - itt is minkét irányt belassítja, holott a kisebb forgalmút alárendelhetné. De ez tényleg off.)

A magam részéről örülök a jobbkéz-probléma ilyetén összefoglalásának. :)

tyberius 2012.12.04. 18:25:08

@cso zsi: Nem tudom, a jobbkéz-szabály hol kapcsolódik az általam felvázoltakhoz. Ez az egyenesen haladó vs. a kanyarodó jármű problémaköre, amelyben sztem mindenhol az egyenesen haladónak van elsőbbsége.
Azon lehet vitatkozni, jó-e, hogy az úttesttől külön vezetik a bringautat, amin a bringás kevésbé látható a kereszteződésekben, ellenben annál több akadályt (csámborgó gyalogosok, karbantartás hiánya, "ötletes" vonalvezetés) kell leküzdenie. Szerintem nem, ezért is vannak olyan bringautak, amiket szívesen lecserélnék bringasávokra, vagy akár csak megszüntetnék egy az egyben.

Amit viszont nem értek, hogy az általad hozott példában miért olyan nehéz KÖRÜLNÉZNI az autósnak, mielőtt indul. Ha villamossín lenne a zebra mellett, akkor sem hajtana rá ész nélkül, és ha mégis, nem kezdené el szidni a "tisztelt elsőbbségemvan villamossofőrt", hogy "csak úgy eléesik/beleáll". Akinek elsőbbsége van, el kell engedni. De ez sztem megint olyan probléma, amit a bringaút generál, ahelyett, hogy megoldaná.
Mellesleg tapasztalatom szerint 100 autósból 99 tudja helyesen kezelni ezeket a helyzeteket. A maradék 1 az, aki miatt fogni kell a féket és figyelni az ilyen kereszteződésekben.

"Mert az elsőbbségbe bele lehet halni."
Ezt most azért mondod, mert frankón azt hiszed, hogy nem tudom, vagy azért, mert azt szeretnéd, ha nem is próbálnék meg élni vele?

(én is bocs az offért)
süti beállítások módosítása