A BKK Futárról (FUTÁR = Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer) már hónapok óta keringenek hírek: azt ígérik, ez lesz "az évtized egyik legjelentősebb tömegközlekedési fejlesztése Budapesten". Kiindulva az előző évtized "fejlesztésdömpingjéből", azért ez még önmagában nem jelent olyan hú de nagy dolgot, de legyünk optimisták. Ugyanis tényleg vannak klassz dolgok a tervben. A linkelt BKK-s anyag szerint ráadásul az egész projekt fővállalkozója, a Synergon olyan alvállalkozókkal dolgozik, akik részt vettek pár hasonló fejlesztésben nyugaton - vagyis nem kell valami házi buherától tartani. Ráadásul a 6,7 milliárd forintos fejlesztésből 4-et az EU áll, vagyis jó eséllyel meg is valósul.

A legtöbb utasnak a leglátványosabb változás a fent látható FUTÁR-kijelzők megjelenése lesz (a képet egy kedves olvasó küldte a múltheti BKK-konferenciáról - kösz). Összesen 257 darabbal szórják meg a várost az alábbi helyszíneken:

bkk FUTAR-pontok-v2[1]

(Hogy 257 hogy jön ki azt nem tudom, mert máshol meg azt írják: "A 263, újonnan kiépített kijelzőből 16 csomóponti, 212 pedig megállóhelyi kijelző, további 35 helyre pedig monitort szerelünk fel. Ezek mellett 74 már meglévő eszköz is integrálva lesz a rendszerbe, így összesen 337 berendezés lesz képes a dinamikus információk átadására")

A nagy szám az lesz bennük, hogy nem azt mutatják, a menetrend szerint mikor kell jönnie a járműveknek, hanem hogy valójában mikor jönnek. A járműveket ugyanis GPS-en is lehet majd követni és innentől kezdve rengeteg új fejlesztésre nyílik lehetőség. 

Például megjelenhetnek a MÁV-os Telvirához hasonló mobilos alkalmazások, amelyekkel nem csak a menetrendet, de a késéseket is követhetjük. (Off: kilencéves fiam nem is olyan rég kérdezte meg vagy egy tucat vonatélmény után, hogy "apa van olyan, hogy nem késik egy vonat?")

A műholdas követésnek persze közvetve lesznek olyan előnyei is, hogy a forgalomirányítók (akik a fejlesztés keretében összeköltöznek a mai 14 központból egybe) elvileg látják, hogy merre mennek a járművek és úgy avatkoznak bele a forgalomba, hogy az jó legyen. Vagyis ne menjen egymás nyakán két jármű ugyanabból a járatból vagy épkézláb módon meg lehessen szervezni egy hirtelen jött metrópótlást. 

Izgalmasabb (bár a felhasználóknak szintén nehezebben ellenőrizhető hatású) fejlesztés a mesterséges zöldhullám a buszoknak:

A rendszer részét képezi 30 db jelzőlámpás helyszínen a közösségi közlekedési járművek előnyben részesítése, amellyel lehetővé tesszük, hogy ha egy autóbusz előtt éppen pirosra váltana a lámpa, akkor a rendszer az érkező busznak meghosszabbítja a zöld jelzést. Így a menetrend tarthatóbbá válik. A jelzőlámpák befolyásolásához járművezetői beavatkozás nem szükséges. Ez a fejlesztés utasaink számára lerövidíti az utazási időt és minden szereplőnek jelentős megtakarítást is eredményez.

Nekem tetszik az ötlet, még csak autóellenesnek sem mondható (ilyenkor a keresztbe haladó gyalogosoknak is várni kell vagy tíz másodperccel többet, miközben mondjuk a busszal együtt hajtó kocsiknak is tovább van zöld). A megbuherálásra váró jelzőlámpák listáját itt találjátok: 

 

  • II., Máriaremetei út – Széchenyi utca – Nagyrét utca
  • II., Hűvösvölgyi út – villamos végállomás
  • II., Hűvösvölgyi út – Kelemen László utca
  • IX.-XIX., Határ út – Mészáros Lőrinc utca – Távíró köz
  • XI., Tétényi út – Etele út – Vahot utca
  • XI., Tétényi út – Bártfai utca
  • XI., Rudas fürdő (nem tudom melyik lámpára gondolnak, mert a Rudas hivatalosan I. kerület - dá)
  • XIV., Kacsóh Pongrác út – Hermina út
  • XIV., Miskolci utca – Telepes utca
  • XIV., Szentmihályi út – Füredi út – Csertő utca; Füredi út- Vezér út
  • XV., Pozsony utca – Kazinczy utca – Fő utca
  • XV., Pozsony utca – Károlyi Sándor út – Sződliget utca
  • XV., Rákos út – Szerencs utca
  • XV., Rákos út – Széchenyi út – Dembinszky utca
  • XV., M3 autópálya fővárosi szakasza – Szerencs utca
  • XV., Nyírpalota utca – Páskomliget utca – Zsókavár utca
  • XVIII., Kisfaludy utca – Nemes utca
  • XVIII., Királyhágó utca – Halomi utca
  • XVIII., Üllői út – Ráday Gedeon utca; – Haladás utca – Petőfi utca
  • XVIII., Ráday Gedeon utca – Nefelejcs utca
  • XVIII., Gyömrői út – Ráday Gedeon utca – Csévéző utca – benzinkút
  • XVIII., Lakatos út – Nefelejcs utca
  • XIX., Derkovits Gyula utca – Wesselényi utca
  • XIX., Derkovits Gyula utca – Aulich utca
  • XIX., Ady Endre út – Hunyadi utca
  • XIX., Ady Endre út – Báthory utca
  • XIX., Ady Endre út – Kisfaludy utca
  • XIX., Hunyadi utca – Nádasdy utca
  • XX., Nagysándor József utca – Mártírok útja
  • XXI., Ady Endre út – Kossuth Lajos utca
  • XXII. Leányka utca 13. (Anna utca)

Ja a lényeg majdnem lemaradt: mindaz, ami fent olvasható, 2013-ra már meg is valósul. És ezzel nincs vége! Ahogy az Index írja:

A IVU cég gyártotta, a Synergon által rendszerbe foglalt szoftverek a jövőben képesek lesznek arra is, hogy az elektronikus jegyrendszerhez, utasszámláló berendezéshez, térfigyelő kamerák rendszereihez kapcsolódjanak.

Úgy legyen!

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest közlekedés busz felirat forgalomirányítás

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr684803882

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

JoskaBond007 2012.09.26. 12:55:27

Hidd el nekem ez a zöldlámpás fejlesztés hülyeség, az eddig összeszerkesztett zöldhullámokat keresztbe fogja vágni. Sőt, mivel csak 30 lámpát lehet vezérelni (nem az összeset), ezért hiába kap az egyik lámpánál zöldet a busz, nem tud zöldhullámban végigmenni (a nem vezérelt lámpáknál telibepirosat fog kapni), tehát semmi értelme a dolognak (így hogy csak ilyen kevés lámpa irányítható).

amatus 2012.09.26. 13:03:43

De ha átmegy a zöldön a busz és a következő lámpa előtt van még egy megállója, akkor nem olyan nagy baj, ha át tud menni a zöldön...

LouiS 2012.09.26. 13:06:39

A Rudasnál vélhetően még XI. kerületi az a lámpa, ami a Gellért tér felől a híd irányába haladva található. Itt keresztezi egymást a villamossín és az úttest.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2012.09.26. 13:32:19

Én még egy olyat szeretnék látni, hogy a buszon-villamoson van egy fekete doboz. Leplombálva, védetten, szabályosan, rajta egy gomb. Amikor valaki bemegy a busz elé a buszsávba, vagy beáll elé a kereszteződésben, akkor a sofőr gombot nyom, és a kamera felvesz. Amikor a sofőr úgy érzi, hogy rajta van minden (autó nem kanyarodott el az első kereszteződésnél, tartósan elállja az utat, rendszám felvéve), akkor gomb újra, felvétel leállítva. Este a garázsmester, vagy akárki, akinek ez a dolga, a felvételeket zárt rendszeren keresztül, megnézés nélkül továbbítja a rendőrségre. Adtvédelem rendben, manipulálás kizárva, mehet automatikusan a bünti. Ha elsőre csak a két körút és a ngyaobb sugárutak járműveire kerülne ilyen, már lenne haszna. De a Nyugati környékén már a térfigyelő kamerák alapján is súlyos pénzeket lehetne "keresni", ráadásul az elvileg rendőrök nézik.

Dr. GGG77 2012.09.26. 13:38:13

@Csokis: Jó ötlet, további kiegészítés, hogy a buszsávban szabálytalanul tekerő bringásokból is be lehetne szedni Bp-en kábé 2 milliót naponta. Másik 3 gurigát a kereszteződésbe beragadó autósokól.

Ja, és kamerát minden BKV jármű utasterébe a rongálók ellen!!!

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.09.26. 13:43:25

Érdekelnének majd a tapasztalatok! Lehet jó, de ha elbakják, akkor lehet belőle szivacs is...

Csokis · http://csokis.blog.hu 2012.09.26. 14:00:36

@Dr. GGG77: Jó, legyen, olvassák le a bringák rendszámait is! :-)

Pierr Kardán 2012.09.26. 14:00:45

Mondjuk ha a busz hosszabbítja a zöld idejét magának az M3 - Szerencs utca kereszteződésben, az nem igazán rontja el nagy fővárosi lámpahálózat hangoltságát, viszont a már most is meglévő dugókat csak fokozza...

tothh · http://polizis.blog.hu 2012.09.26. 14:02:41

Érdekes megoldás, azonban én inkább a kis lámpákat látom problémásnak. Az olyanokat, amelyeket a gyalogosok szabályozhatnak. 20E vonalon tipikus. Busz megáll a megállóban, épp indul, mire az autósok beengednék, épp akkor vált pirosra a lámpa, satufék, állhat a busz másodjára.
Akik ehhez értenek, meg tudják mondani, nem lehetne olyan szabályozás, hogy a busz még át tudjon zöldben érni, csak azt követően váltson át pirosra, hogy áthaladt?

Parkaty 2012.09.26. 14:04:39

Addig ok, hogy a diszpécserközpont lássa, hogy hol járnak a buszok (pusztán ez a funkció biztos nem kerülne több milliárdba), de nem hiszem, hogy a BKV-nál jelenleg az a legnagyobb probléma, hogy a megállokban nincsenek digitális táblák.

Ha késik a busz, akkor nem sokat fog vigasztalni az, ha ki van írva elém, hogy mennyit késik, attól nem érek gyorsabban A-ból B-be. Nem lenne célszerűbb inkább a buszokra költeni és így tenni tarthatóbbá a menetrendet? 6,7 milliárd forintból legalább 130 buszt lehetett volna venni!

A lámpás dolog is érdekes, mert ezek ugye kereszteződések, vagyis keresztben is jöhet busz ami így tovább fog várni mint egyébként és lehet, hogy pont emiatt kési le a következő zöldet, a másik meg hiába ér előbb a következő lámpához, ha az még akkor piros. Szóval ennek se látom túl sok értelmét, de biztos erre is el lehet szórni egy valag pénzt.

SimiTomi 2012.09.26. 14:04:54

Huhh, itthon csillagháborús tervek, de jól hangzik.

Egyébként nem lehetne, hogy az egész bejegyzést is a címbe toljátok föl? Ennél hosszabb már csak akkor lehetne...

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2012.09.26. 14:05:02

@JoskaBond007: Néhány másodpercről van szó, nem többről. Ez még nem veri el a zöldhullámot, csak arra elég, hogy ha pont bepirosodna a lámpa, akkor még át tud rajta csúszni. Ilyenkor a következő zöldet nyilván nem az elején kapja el, hanem mondjuk a közepénél, de átmegy rajta. Ha pedig van egy megállója is, akkor meg alapból mindegy, hogy a következőn mi van, de 90 másodpercet mindenképp nyert.

SimiTomi 2012.09.26. 14:06:01

Jah, igen, és először tényleg beszerezhetnének néhány normális buszt, járművet, egyébként...

8Gbit 2012.09.26. 14:11:35

Ez megint egy olyan dolog lesz,hogy a farka csóválja kutyát. Olcsóbb lenne összehangolni a lámpákat, amelyeknek a többségéből kiiktatták a zöldhullámot. pl.: Hungária - Könyves Kálmán krt.
Ja és,amit már többen is írtak, hogy mekkora dugók lesznek ebből. Egy Nyugati - Boráros szakaszon biztosan, így is elég sok autó jár a belvárosban, most még több reked a kereszteződésekben, meg minden lámpánál állni kell majd, mert a villamos "siet".
Ja és idő kérdése,hogy mikor lesz feltörve a rendszer és akkor a jónépek kapcsolgathatják a lámpákat:) Lesz diszkófény az tuti:)
Ez megint egy felesleges pénzkidobás sztem.

Az utastájékoztató rendszer új találmány Győrben pl. már működik. Ez sem spanyol viasz.

Ez is csak egy nick_ 2012.09.26. 14:17:41

Ehelyett a szarság helyett az időalapú jegyet kellett volna bevezetni már régen. Fényezik a fingot, semmi egyéb.

És arról még mindig semmi hír, pedig jóval kevesebbe is kerülne.
(A bevezetés tulajdonképpen csak egyetlen rendelet kiadásába, meg persze be kéne szerezni pár időbélyegzős jegyérvényesítőt, ami azért nem egy kurva nagy varázslat: egy primitív nyomtató, amiben van egy óra meg egy érzékelő, hogy bedugták a jegyet. Nagy tételben - pár ezer darab a BKV-nak, de más közlekedési vállalatok is átvehetnék az országban - 20 ezer Ft alatt gyártható lenne darabonként).

dr Smittpálelnökúr 2012.09.26. 14:17:50

@Csokis: Jó ötlet, de kellene kamera azért is, hogy a kereszteződésbe beragadó buszok saját magukról is készítsenek felvételeket.

Egyallampolgar 2012.09.26. 14:37:04

@JoskaBond007:
Nagyon szimpatikus az aggodalom. De a "zöldhullám" autósnak/busznak mást jelent, hiszen a busz két kereszteződés között lassabban halad, vagy akár megállóba is kitér.

Egy intelligens szabályozott rendszert nem "vág keresztbe" egy újabb változó.

béke

Szergej3 2012.09.26. 14:37:04

@Parkaty: A digitális táblákat pont leszarom, de ha a diszpécser látja és a MÁV-hoz hasonlítják ezt a DZSÍPÍESZ rendszert akkor én is meg tudom nézni mikor jön a fél óránként járó buszom valójában, mert az érkezés és a menetrend közti bármely egyezés pusztán a véletlen műve, és sokszor gyakoribb, hogy pont 15 percet késik, ami ugye a menetrendnek pontosan az ellentéte.

A lámpák közül pedig 4 is a Ráday utcában van(XVIII.), ott lakom egy sarokra, és ott 3 irányból jönnek buszok, kanyarodnak jobbra-balra, és mind3 irányból közvetlen a kereszteződés előtt van a megálló. Tehát fasza h. a lámpa látja a buszt, de azt a 10mp-t el is tölti a megállóban, és a buszt szopatja meg mert akkor kezdődik a piros mikor odaér.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2012.09.26. 15:02:14

@Pierr Kardán: reggel okosan kell beallitani(50-50 %) es akkor visszafele nem lesz akkora dugo

kalandfereg 2012.09.26. 15:12:45

Szuperség!!! Kívánom, hogy össztársadalmi támogatása legyen ennek a kreatív és előremutató fejlesztésnek, és ne szedjék szét, lehetetlenítsék el a nagy magyar fikázásban.
A következő kívánságaim pedig: elektromos bérletrendszer, amiben attól függően fizetsz, hogy mennyit mentél, pl. egy hónapban csak addig megy el a számláló a jegyárak levonásával, amig el nem éri az összeg a bérletárat, és onnantól kezdve azon az összegen utazhatsz a hónap végéig. Csomó bliccelést meg lehetne ezzel úszni, ha az ember tudná, hogy azt a jegyet is be fogják számítani majd a bérlet árába.
Aztán meg a biciklisbérlet, ami nemtomhogy, de úgy van megoldva, hogy bérlet, de mégse ketyeg a jóidős napokon, amikor az ember biciklivel közlekedik.

Rocko- 2012.09.26. 15:16:07

@JoskaBond007: "Hidd el nekem ez a zöldlámpás fejlesztés hülyeség, az eddig összeszerkesztett zöldhullámokat keresztbe fogja vágni."
hogy mit?

@Dr. GGG77: "a buszsávban szabálytalanul tekerő bringásokból"
tudtommal már tekerhetnek ott.

@tothh: ilyen van máshol is. buszmegálló elé rakták a zebrát, mire leszállnak az utasok és elindul a busz, addigra az első utas odaér a zenrához és átmegy, busz újra megáll, újra elindul.
gondolom ez kifejezetten gazdaságos és környezetbarát.

@8Gbit: "Egy Nyugati - Boráros szakaszon biztosan, így is elég sok autó jár a belvárosban, most még több reked a kereszteződésekben, meg minden lámpánál állni kell majd, mert a villamos "siet"."
azt nemrég szervezték át. olyan is let...

Csokis · http://csokis.blog.hu 2012.09.26. 15:17:08

@dr Kangörény: Kétcollos gázcső körbe, oszt' hadd szóljon! Van ott nyomaték, nem ragad az be! :-)

Rocko- 2012.09.26. 15:17:39

@kalandfereg: a biciklisbérlet legfőképpen úgy ketyeg hogy a biciklis felül a biciklijére és biciklizik, nem pedig a többi utastól foglalja el a helyet a biciklijével.

zuhanorepülés 2012.09.26. 15:18:04

A BKK-nak kiválóan működnek ezek az ötletei. Késő tavasszal finomították a nagykörúton úgy a lámpákat, hogy a villamosnak jó legyen.
Minden nap reggel azonos időben járok dolgozni, s visszafelé, ezen a szakaszon. Mit tesz egy kiszámítható munkahely?:) Ja..csak az a baj, hogy autóval. A Wesselényi utcától reggel a Petőfi híd budai hídfőjéig zöldhullámban lehetett közlekedni, azóta amint az egyik lámpa zöldre vált, a következő már sárgul. A menetidőm a négyszeresére nőtt. S ez nem költői túlzás :) Van időm reggel bámészkodni. Jellemzően a villamos kb ugyanannyit áll a lámpájánál, mint én..Jó lenne nem egy-egy buszt, vagy villamost kirángatva a környezetéből optimalizálni, hanem a város egészét egy közlekedési halmazként nézni. Mert úgy érzem, mint az a kőműves aki a 60-as években 1000%-ra teljesítette a normát..Ugyan 8 ember dolgozott a keze alá, hogy neki ne kelljen megmozdulni.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2012.09.26. 15:20:33

@8Gbit: És ha összehangolod a lámpákat, de a hülye buszvezető képes, oszt megvárja a cekkeres nénit? Vagy csak simán kicsit több ember gyűlik össze a megállóban, és ezért elhúzódik az utascsere? Akkor marha jó az összehangolt lámpa, csak épp a 90 másodperccel későbbi zöldhullámon fog végigmenni a busz. Ezt egy vonalon párszor eljátssza, máris nagyobb lesz a követési időköz, több utas fog rá várni, a mögötte lévőre meg kevesebb, az előző lassul, a mögött érkező meg gyorsul. na erre való a forgalomirányítás, akár pénzkidobás szerinted akár nem.

7esbusz 2012.09.26. 15:21:35

Igen, a körúti "fejlesztés" is milyen faszára sikerült. Azért, hogy 3-4 percet nyerjen egy villamos, egész nap folyamatosan dugóban pöfögnek az autók. Gratula.

dr. vuvuzelafan 2012.09.26. 15:25:48

@Rocko-: Hát, én pl. el tudnék képzelni olyan bérletet, amit megveszel egy fix összegért, és ezzel nem egy fix időszakot kapsz, hanem napokat. Mondjuk egy 30 napos bérlet árából kapsz 20 napot. Amelyik napon akár csak egyszer használod, akkor az a nap azonnal levonódik, de ha egy nap semmilyen járműre nem ülsz fel, akkor nem. Így egy 20 napos bérlettel el lehetne lenni nyáridőben akár hónapokat is, ha sokszor jár az ember bringával. Ha csak a munkába járásra használjuk az ilyen bárletet, akkor a fix időszakos 30 napossal nagyjából pariban is van a 20 nap. Persze ehhez is kellene az elektronikus jegyrendszer, az lassan mindennek az alapja kellene, hogy legyen.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2012.09.26. 15:30:20

@zuhanorepülés: A körúton közlekedő emberek utazásait optimalizálták. Tekintve, hogy villamoson többen utaznak mint autóval, ezért a villamosnak kedvez a lámpák hangolása. Ha számokat akarsz, csúcsidőben 15 perc alatt 350 körüli autó megy át (konkrétan tegnapi forgalomszámlálási adat a Corvinnál) jellemzően 1 személlyel, miközben a villamosok 2 percenként, forgalmasabb megállókban utaslemaradással járnak. Ha egy Combino ennyire fullon van az 350 fő, azaz egy adott keresztmetszeten 2 perc alatt megy át annyi ember villamossal mint 15 perc alatt autóval. Hova akarsz te itt autókra optimalizált lámpákat?

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2012.09.26. 15:33:27

@7esbusz: Na, csak nem hagytok leállni, lökitek a marhaságokat. Nem a 3-4 perc számít, hanem az, hogy a fordulóidő ennyivel rövidült, ennyivel hamarabb "ér körbe" egy villamos. Nem kell hozzá egyetemi végzettség, hogy ez azt jelenti, hogy óránként kettővel több villamos tud közlekedni, azaz a körúti kapacitás óránként és irányonként 700 fővel nőtt. Na ez számít, nem a 4 perc.

NickFry 2012.09.26. 15:34:24

tehat nincs penz a buszokon lecserelni a rossz jegykezeloket, de a gps beepitese mehet. tovabba nincs penz kicserelni a rossz jegyautomatakat, de utastajekoztato rendszer mehet.

Rocko- 2012.09.26. 15:40:29

@dr. vuvuzelafan: igen, ez a londoni, oyster módi kb. nem kell feltalálni a spanyolviaszt, csak átvenni a működő módszert. :)
azért nem lesz it ilyen, mert:
- ezzel az utas nyer. ez magyarországon elképzelhetetlen.
- ha fixen, kalkulálható a bevétel, és nincsenek bliccelők, akkor mire fogják az ellopott pénzt?

Szaki Danee 2012.09.26. 15:41:52

Tetszik, hogy a zöldhosszabbításos lámpák helyeit jellemzően egy-egy forgalmasabb buszcsalád útvonala mentén jelölték ki. (pl. 182/184/282E/284E). Mindazonáltal jobb lenne, ha a buszok kérhetnének is zöldet, nem csak hosszabbíthatnának.

@7esbusz: Villamossal bizony jóval többen utaznak a Nagykörúton, mint autóval. Szerintem van abban ráció, hogy ne a kisebbség igényeire legyen szabva a lámpaprogram.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2012.09.26. 15:51:38

@Szaki Danee: Nem lenne jó, vagy legalábbis csak a busznak, az autósoknak nagyon nem, mert kicsinálná a keresztező irányt. Csúcsban mindenképp, azon kívül meg általában van annyi a menetrendben, hogy ne legyen gond a lámpával.

zuhanorepülés 2012.09.26. 15:54:17

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Örülök, hogy megerősíted a tapasztalataiddal és konkrét mérési adatokkal a hozzászólásom. Ha a lámpák követnék a forgalom ritmusát, sokkal több autós is átjuthatna ezeken a lámpákon, nem csak villamoson közlekedő :)

Rocko- 2012.09.26. 16:01:29

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: ebben az évezredben? :)
bocs, de asszem okkal hitetlenkedek.

tiborc2008 2012.09.26. 16:16:38

Mostmár bármit csinálhatnak a lámpákkal, csak jobb lehet. Rosszabb meg csak akkor, ha egyszerre állítják pirosra az összeset minden irányban. Közgazdász-diplomájával közlekedési szakemberré kinevezett kispöcs levitézlett dávidka pusztításának eredményeképp pl. este bármelyik irányba indulok a zöldre váltó lámpától a Blahánál, az első sarkon pirosat kapok. Egy külföldi partner kérdezte tőlem, hogy lehet, hogy ebben a városban ismeretlen fogalom a zöldhullám. Nem tudtam mit válaszolni, csak azt, hogy ez van.

dr. vuvuzelafan 2012.09.26. 16:21:48

@Rocko-: Nem tudom, hol milyen rendszereket használnak, csak azt látom, hogy mi lenne ésszerű. Ma ugyanis az a helyzet, hogy általában bringával járok melózni (annak minden nyűgjével együtt: váltóruha + laptop + szerszámok, motyók a hátamon meg a csomagtartón), de akadnak olyan napok, amikor valamiért ez nem megy. Vagy csak nagyon mocsok idő van, vagy elfáradtam már eléggé, hogy tartsak egy pihenőnapot, vagy éppen olyan sok cumó van, hogy azt már bringával nem akarom cűgölni. Ilyenkor beülök a kocsiba, holott ha lenne valami olyasmi bérlet, amit fentebb is írtam, akkor nem derogálna BKV-val utazgatni. De havi pár nap miatt nem fogok 30 napos bérletet venni, illetve nem fogok napi 1200-1800 Ft-ot vonaljegyre költeni ezeken a napokon. Akkor már olcsóbb beülni a kocsiba.

Don Quixote de la Ferko 2012.09.26. 16:41:19

"Nekem tetszik az ötlet, még csak autóellenesnek sem mondható"

Csak szólok, mielőtt elmerülnél önnön nagyságodba, a lámpát nem véletlenül találták fel. Van az a fránya keresztforgalom, tudod, amit ha 10 másodperccel visszavesz a busz, máshol generál 20 perces dugót.

Ismét a veke és a fidesz agyatlan birkáinak tökéletes agymenésével szembesülhetünk, a probléma a szokásos, mi szopjuk meg a fidesz varangyok idiotizmusát.

hovatűnt démonhill 2012.09.26. 16:44:33

@zuhanorepülés: szerintem te nem értetted meg a hozzászólást...

Don Quixote de la Ferko 2012.09.26. 16:52:01

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:

Egy apró tényezőt kifelejtesz, ami ellen valami hihetetlen csoda folytán valamiért a zöldek sem bazsalyognak, pedig lassan már arra is figyelni kell, hogy mit eszel este, mert jön valami agycsökkentőt szedő unatkozó gazdagribanc, és azt figyeli, mit eregetsz a hátsódon:

A környezetszennyezés.
Azért, hogy a 350 utas egyéni szinten cirka 10-30 másodperccel korábban érje el az úticélját, a körút forgalmának a szennyezése megnövekedett. Vannak hatástanulmányok arra vonatkozóan, hogy Béla néni a Blaháról 2,5665 sec-el rövidülő Rákóczi térre irányuló útja mennyivel növelte a környék légszennyezését, a megálló, lámpánál pöfögő, és a harmadik lámpa után padlógázzal induló autósok miatt?

Mert nem ártana ezzel is tisztábban lenni.

qwertzu 2012.09.26. 17:16:29

@8Gbit: A Hungária-Könyves Kálmán körúton tökéletes zöldhullám van. Persze csak akkor működik, ha nincs túl sok autó.

Rocko- 2012.09.26. 17:18:13

@dr. vuvuzelafan: erre jó a napijegy. vagy a szabadon felhasználható kredit.
de az semmiképpen se hogy bringával felszállsz. ahogy autóval se szállsz fel BKV-ra.

Don Quixote de la Ferko 2012.09.26. 17:25:25

@qwertzu:
Stimm.
Pont ezen gondolkodtam ma úgy egy óra körül. Ekkora forgalom mellett régebben lazán lehetett tartani a 70-es tempót, most meg tapsikoltam, ha sikerül a következő lámpáig eljutni.

Valami gyökér ezt is sikeresen "optimalizálta".

jó arc a lóarc! (törölt) 2012.09.26. 17:48:31

Nem spéci zöldítés kellene, hanem normálisan szabályozott lámpa. Mostanság az Andor utca előtt és a Szakasits előtt is reggel befelé a városban a Tétényin iszonyat lassú az átjutás, ehhez képest se az Andor felől, se az Etele útnál nincs akkora egetverő keresztirányú forgalom. Simán csak át kéne a hangolást fordítani és egyből szevasz!

8Gbit 2012.09.26. 17:49:14

@qwertzu: Én múltkor az M3 bevezetőtől a Népligetig mentem és nem volt túl sok autó,de a Stadionoknál a nagy kereszteződés után van egy kis lámpa, nekem az váltott keresztbe (több alkalommal mikor arra jártam)
/ Lehet csak én voltam ilyen szerencsés:) /

laci_52 2012.09.26. 18:04:12

Villamosoknak nem lesz mesterséges zöldhullám?

Az 50-es villamos például éppen a lámpák miatt nagyon lassú, a zárt pályán jóval gyorsabb is lehetne, ha nem kapna folyton pirosat.

873ujr3rk 2012.09.26. 18:04:53

@Csokis: a mindenkori hatalomnak sosem volt célja a szabályok következetes betartatása. arra sem képesek hogy a gyakorlatilag elzárt csőként működő autópályákon betartassák a sebességhatárokat. pontosan olyan egyszerű lenne mint a felvázolt buszsávtakarítás.
a következménye azonban az lenne h rászoknának a közlekedők a szabálykövetésre és esetleg az élet más területein is elvárnák azok működését, az viszont valami olyasmihez vezetnek aminek a végén a közgép/tetszőleges szocimutyi nem tudna működni. szóval felejtsd el, a buszsáv továbbra is vagyoni/kapcsolati alapon használható extra marad azoknak akik "megérdemlik"

7esbusz 2012.09.26. 18:05:06

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
Végül is... nem nekem kell 4 perc miatt az állandósult dugóban álldogáló autók kipufogógázait szívni...

873ujr3rk 2012.09.26. 18:08:12

illetve, fogadjunk már lécci h a semmiből előállatható webes felüket, ahol láthatnánk tábla nélkül h hol jár a busz sosem fog elkészülni.
mennyire szar is lenne csak akkor kimenni a megállóba, ha látom a telefonomon h jön a busz. helyette jódrágán táblák a telefonnal nem rendelkező ingyenutazó nyugdíjasoknak. nyilván többet lehet lopni a táblákból mint egy meglehetősen egyszerű mobilalkalmazáson.
magyarország, én így szeretlek.

kalandfereg 2012.09.26. 20:14:47

@Rocko-:
Azokra a biciklistákra gondoltam, akik ha esik az eső, akkor nem viszik magukkal a biciklit ballasztnak, hanem helyette felszállnak a tömegközlekedésre. Mondjuk csak ilyen biciklisták vannak. :D
Kezdjük ott, h nem is lehet biciklivel felszállni a fogas és a hév kifejezetten biciklire szakosodott szakasza kivételével semmire. Az életben ha kétszer láttam biciklit ezen kívül bkv-n.
Uh. gőzöm nincs, kiket értesz a biciklijükkel az utasok elől helyet foglaló biciklisták alatt...

Rocko- 2012.09.26. 20:23:35

@kalandfereg: ó, én már láttam buszon és combinon is biciklit.

Dr. GGG77 2012.09.26. 21:34:03

@Rocko-: Ahol azt kiegészítő tábla engedélyezi.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.09.27. 01:40:01

A rendszer részét képezi 30 db jelzőlámpás helyszínen a közösségi közlekedési járművek előnyben részesítése, amellyel lehetővé tesszük, hogy ha egy autóbusz előtt éppen pirosra váltana a lámpa,
- MENNYIVEL? 10 mp? 20? 200?
akkor a rendszer az érkező busznak meghosszabbítja a zöld jelzést. Így a menetrend tarthatóbbá válik.

A jelzőlámpák befolyásolásához járművezetői beavatkozás nem szükséges.
- Mi van akkor, ha a rendszer érzékeli, hogy a busz 100 méterre vanb a lámpától, hosszabbít, de feleslegesen, mert a busz áll a lámpa és közte levő valamilyen akadály (pl kukáskocsi) miatt.

II., Máriaremetei út – Széchenyi utca – Nagyrét utca
OK

II., Hűvösvölgyi út – villamos végállomás
OK
II., Hűvösvölgyi út – Kelemen László utca
OK - Azonban itt inkább a villamosra hangolnék.

XI., Tétényi út – Etele út – Vahot utca
OK

XI., Tétényi út – Bártfai utca
OK

XI., Rudas fürdő (nem tudom melyik lámpára gondolnak, mert a Rudas hivatalosan I. kerület - dá --> Szerintem a déli végénél, bár az inkább Rácz fürdő, ha jól tudom.)
OK - Villamosra figyelmi!

XIV., Kacsóh Pongrác út – Hermina út
Necces. Pénteken vissza tud dugítani a Hősökig, így a Dózsa is beállhat. Bár ez már csak cseresznye a tortára fújt hab tetején.

XIV., Miskolci utca – Telepes utca
??? - Kell ez oda? Nagyon rég jártam arra.

XXII. Leányka utca 13. (Anna utca)
Erre már nagyon rég szükség lenne!!!!

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.09.27. 01:42:27

@tothh: "Akik ehhez értenek, meg tudják mondani, nem lehetne olyan szabályozás, hogy a busz még át tudjon zöldben érni, csak azt követően váltson át pirosra, hogy áthaladt?"

A gyalogos mikor megnyomja, van egy késleltetés, mikor legyen zöld. Ezt az időt kell kicsit feljebb venni.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.09.27. 01:49:36

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:

Számold meg, a Szilágyi Erzsébet fasoron mennyivel csökkent a kapacitás. Számold ki, a buszok mennyivel több gázolajat nyomnak el emiatt. Valahol azt olvastam, csak a volánnak közel 8000 literjébe kerül a lámpaprogram.

dr. vuvuzelafan 2012.09.27. 08:04:35

@Rocko-: Senki nem mondta, hogy bringával akarnék utazni. Egyébiránt egy ilyen kredites rendszerbe mondjuk beleférhetne az is, hogy a bringának is elhasználsz egy egységet, ha olyan járműre szállsz fel vele, ahol lehet azt szállítani (pl. HÉV). Nem feltétlenül eretkenség az ilyen, én a csepeli vonalon rendszeresen látok embereket, akik a városban bringával közlekednek, de a HÉV vonalán inkább utaznak.

A napijegyet szerintem kár idekeverni, mert az semmiképp nem megoldás a viszonylag rendszeresen közlekedő helyi lakosnak. A jelenlegi napijegy árakkal nem járnék jobban, mint ha vonaljeggyel utaznék. A napijegy valószínűleg a túristáknak lett kitalálva, nekik talán jó is.

Rocko- 2012.09.27. 08:55:14

@dr. vuvuzelafan: "Senki nem mondta, hogy bringával akarnék utazni. "
te nem. följebb viszont igen.
"én a csepeli vonalon rendszeresen látok embereket, akik a városban bringával közlekednek, de a HÉV vonalán inkább utaznak."
akkor ők meg nekem fejenként fizessenek százezret, nem azért épült az a kurvra kerékpárút oda hogy ők hévezgessenek. ha kerékpározni akar, akkor kerékpározzon.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2012.09.27. 09:20:34

@Rocko-: szerinem is szedjuk be a penzt es adjuk vissza a nemeteknek meg belgaknak

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2012.09.27. 09:52:30

a Szerencs utcanal remelem atengedik a kis cuki ittlakokat amig el nem fogynak es a busz is at tud menni...
fokent reggel kell ezt bo lere engedni amikor jon az agglo rohan az M3 -on

SAndris 2012.09.27. 19:23:19

Nevetséges. A felsorolt helyek kb. kétharmada a főváros egészének közlekedése szempontjából teljesen jelentéktelen. Emiatt kell ki tudja hány milló forintot elkölteni, miközben ugyanezt fontos villamosvonalakon, ahol ehhez korántsem kell GPS, képtelenek megoldani? Nem beszélve más olcsó fejlesztésekről, amihez csak egy kis odafigyelés kellene. Úgy látszik, csak az érdekli őket, hogy költsék az (európai) adófizetők pénzét.

KormyZ · http://kormy.freeblog.hu 2013.04.13. 09:05:26

Gondolkoztam rajta hogy honnan ilyen ismerős ez a design. Aztán rájöttem, hogy Dublinban van pontosan ilyen évek óta.

www.datadisplayuk.com/file/images/installations/dublin-real-time-information-displays.jpg