Régi filmhíradókat nézni mindig öröm, főleg, ha szórakoztató kommentárok vannak hozzájuk. Ez meg aztán kiváltképp érdekes. Már 4:10-nél is, ahol szovjet és magyar mérnökök egy egészen hajmeresztő metróhálózat-térkép fölé hajolnak értő szemmel, de 4:50-től még inkább. (A videó elvileg beágyazható, nekem nem sikerült. Meg egy screenshotot se lőni róla*, ha valakinek megy, mondja el, hogy kell. És vigyázat, azonnal indul!)

Ahogy Szakadáskapcsoló megjegyezte az Index fórumán:

- tervezett Kerepesi út állomás a Stadion és a Keleti között
- tervezett Rákóczi út állomás a Keleti és a Blaha között
- Márkus-park nevű állomás az Astoria helyén - ez utóbbi nemcsak a neve miatt lepett meg, hanem azért is, mert ezek szerint 1953-ban már tervezték a megépítését, amit később elvetettek, aztán mégis megépítették.

És akkor még ott van a Szent István téri megálló (meglepő, hogy ez maradt a neve) a Deák és a Kossuth tér között. Már-már 4-es metró sűrűség.

A műsort érdemes továbbnézni, hiszen a Népstadion és a Sztálin híd építése is  benne van. Ez volt ez első híd, amelyen "kerékpárosok számára külön pálya van".


A régi metróálmokról itt van egy összefoglaló az Urbanistán, a jelenlegiekről pedig itt.

* 

  • Ezúton mondok köszönetet Miminek és Tóth Norbinak, hogy bevezettek a printscreen-készítés rejtelmeibe!
Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest metró töri

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr24055481

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr. jegeket_bérleteket 2012.02.03. 10:04:21

Furcsa, de a jelek szerint létezett korábban egy Márkus Park Színpad nevű szórakozóhely a Múzeum körút elején, annak a nevét kaphatta volna az Astoria megálló. Jó volna többet tudni róla, a neten egyelőre alig találok bármit is.

Jokkura 2012.02.03. 10:26:41

Az ajánlott video nagyon jó! Megüttütte a fülemet( ~ 21 perc), hogy Hűvösvölgyben ,az 56 villamos és az Űttörő vasút közt mózgólépcső volt. Ez igaz? mi lett vele, semmi nyoma sincs...,épp olyannak tűnt ,mint régi metrómozgólépcsők (amikor 1.--t kellett dobálni a csapkodókaros beléptetőbe:) )
Ez is megérne egy bejegyzést

Jokkura 2012.02.03. 10:32:04

@jegeket_bérleteket: Talán az irodaház helyén lehetett ( amit az régi-egykori (I.) Nemzeti Színház helyén húztak fel ).

Nekem a Szt.István -téri megálló terv is feltűnt.( Meg a Szövetség u.( kiágazás a Köztársaság térre :) ) magasságában és a Lovi környékére is terveztek )
Már akkor is minden 200 m -re terveztek metrómegállót :)

euAgWzgmmtq7K 2012.02.03. 10:34:14

@Jokkura: de, van nyoma, régi vill végálltól ha felmész a lépcsőn, jobbra fent az épület, az volt a gépház, amit látsz a filmen. Kísérleti cucc lehetett, tesztelési célból, pár év után lebonthatták valszeg.

SontPent 2012.02.03. 10:37:39

És az a bemondó! Minden kommunista híradóban ugyanaz a lelkes, propagandista hang!

www.magyarcsajok.com · http://www.magyarcsajok.com 2012.02.03. 11:07:11

ha nem füstölne el minden héten akor méhjobb lenne

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.02.03. 11:47:16

Az a "Kerepesi út" megálló milyen jól jönne most az Aréna Plázának...

Pistike_ 2012.02.03. 12:02:13

Már vagy 40-45 éve voltak tervek az 5-ös (nem 4-es !) metróra ... Itt tartunk, kb. ahol most a Malév is.

SvenH. (törölt) 2012.02.03. 12:23:46

en orulnek ha a 4es metronal is kihagynanak nehany megallot pont annyit amennyit a 2esnel, es akkor sokkal szimpibb lenne

laci_52 2012.02.03. 13:19:20

@SvenH.: Akár az egész 4-es metrót is kihagyhatták volna...

szépjuhászné 2012.02.03. 13:44:49

@d.hardman: Szerintem nem bontották le, mi a hatvanas években rendszeresen lépcsőztünk, azt nem tudom, hogy fizetni kellet-e érte. Nyáron jártam arra, szerintem az egész ház megvan, abban volt a lépcső is, de nem tudom, hogy belül mi van most.

zggy 2012.02.03. 13:57:41

A hűvösvölgyi villamos végállomásnál gyerekkoromban (1951-ben születtem, talán 10 éves koromig) még létezett. Azt beszélték, hogy a leendő metró mozgólépcsője, és itt tesztelik. Nem minden hétvégén ment (amikor igen, azt rögtön észrevettük a nagy tömeg miatt, és persze minket is oda kellett vinni szüleinknek), talán havonta 1-2 alkalommal, majd végleg megszűnt.

jzs · http://kyokushinblog.blogspot.com 2012.02.03. 14:04:16

az ilyen műsoroknak miért mindig bárgyú, hülyén kérdező szopott gombóc kinézetű vezetői vannak?

Amadeo 2012.02.03. 14:09:12

Vajon ez médiahack?
Akár igen, akár nem, szomorú, hogy ennyi független gondolkodásra képtelen ember van itt...
Elképesztő, hogy a Wikipedia-ra is sikerült betenni ezt a baromságot...
És ráadásul Wiki-szerkesztőnk ide hivatkozik ám a blogra, nem ám a Filmhíradóra...

Kérlek, figyeljétek meg a térképhez tartozó szöveget a filmben:
"Fővárosunk több pontján épül a földalatti gyorsvasút"

Tehát a térképen látható pontok nem az állomásokat, hanem azokat a helyeket jelölik, ahol a felszínen is építettek.

komplikato 2012.02.03. 14:23:59

@Pistike_: "Már vagy 40-45 éve voltak tervek az 5-ös (nem 4-es !) metróra ... "
Ez nem túlzás? A 4-es metrót "csak" 72-73 körül még születésem előtt kezdték tervezni. De ahogy valamelyik blogon volt cikk róla már a 2-es is hasonló "sebességgel" készült el.

komplikato 2012.02.03. 14:26:42

@Kompli: Mondjuk azért Bécs vagy Párizs méret/lakos/metróvonal viszonyait nézve szerintem egy 5-ös metro sem lenne túlzás. Csak nem úgy, hogy a legdrágább beruházókkal, meg akkor amikor kint a seggünk a gatyából ...

Tell Vilmos 2012.02.03. 14:43:28

Jó ez a post, gratulálok!
A metró legendák, tervek mindig érdekesek voltak. Engem pl. az is érdekelne, hogy a 2-es vonalnál hol voltak titkos alagutak akár polgári védelmi akár a pártfunkcik búvóhelyének szolgálók szempontjából.

komplikato 2012.02.03. 14:47:48

@Tell Vilmos: Gondolom a Blaha és Kossuth teret kapásból pipálhatnád. :)

- Rendi - 2012.02.03. 14:52:19

@Kompli: Ha a négyes is a ketteshez hasonló sebességgel készült volna, akkor már bőven járna :]

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2012.02.03. 14:53:50

Engem metro ugyben inkabb az erdekelne, hogy mikor lesz mar kesz a 4-es metro?

ledo76 2012.02.03. 16:30:36

@- Rendi -: A 2-es metrót 1950-től 1970-ig épült (igaz 54 és 63 között állt az építkezés). A második szakaszt 72-ben adták át. A 4-es metrót 2004 óta (ha a Bocskai úti aluljárót is beleszámoljuk 2003 óta) építik.

Daniel M. 2012.02.03. 16:56:48

Mindenkinek szeretném felhívni a figyelmét, hogy az említett kommentben nem szerepel egy forrásmegjelölés, amely sajnálatos módon lemaradt. Ennek oka, egy eléggé elmérgesedő vita egy konkrét kommentelővel.

Ezúton szeretném közölni, hogy nem az én érdemem a videó megtalálása és a beírt hozzászólás egy idézet egy internetes fórumról.

A hozzászólás eredeti tulajdonosától elnézést, az esetleges kellemetlenségekért, és a megjelölésének elmulasztásáért.

Az eredeti "szerző" itt :
forum.index.hu/Article/viewArticle?a=114672119&t=9068284

-kk- 2012.02.03. 17:09:43

két apró kiegészítés:

- a 4:10-es térkép nem metróhálózatot ábrázol, hanem a korabeli felszíni tömegközlekedés utasterhelési rajza.

- szerintem már a - korábban elkészült - Petőfi hídon is épült biciklisáv, csak egy későbbi sávszélesítésnél számolták fel.

szépjuhászné 2012.02.03. 17:24:45

@zggy: Akkor én rosszul emlékszem? 54-es vagyok, és emlékeim szerint már elmúltam 6 éves, amikor még ment.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2012.02.03. 17:34:45

@ledo76: a kettes mag a hármas metrót építették egy időben is.

Szakadáskapcsoló 2012.02.03. 17:41:39

@Daniel M.: Köszönöm a kiegészítést, az ügy részemről a lovagiasság szabályai szerint lezárva. De azt tegyük hozzá, hogy a hozzászólásom tévedésen alapult, ahogy itt korábban is írták. A térképvázlaton nem tervezett állomások, hanem építési helyszínek láthatók.

karosszékely 2012.02.03. 20:05:29

@Tell Vilmos: Erről volt cikk valahol mostanában (most sajnos nincs kedvem megkeresni).

gozos 2012.02.03. 21:33:06

Annó 1948-ban igen korszerű ötlet volt a metró terve. Aztán pár évtized múlva a korszerű szelek már S-bahn-t emlegettek.

Lásd: München, 1972.
Elővárosban és a város külső szakaszán "MÁV vonal", aztán a városba érve "metró vonal". A szerelvény változatlan, átszállás NULLA.

hu.wikipedia.org/wiki/S-Bahn_M%C3%BCnchen

Ez 1972 tavaszán lett átadva. Az ezredfordulón bűn volt hazánkban nem ilyesmiben gondolkodni. A mai utas NEM AKAR átszállni, megy inkább autóval.

Tell Vilmos 2012.02.03. 22:18:45

@karosszékely:

Valami rémlik, mintha részleteket is láttam volna belőle. Talán az ertéelen a XXI. század című műsorban?

Dé208 2012.02.04. 09:11:59

@Jokkura: Igen volt, én még mentem is vele,nagy
élmény volt mert más mozgólépcső nem is volt az
országban. Aztán a hatvanas évek vége felé már
csak a hétvégeken járatták aztán leállt.
Van az a lépcső, ami az 56-os villamostól megy
fel a Nagyrét ill. az úttörő /most gyermek/vasút felé. Ha fölfele mész a jobboldalt figyeld, szerintem még meg van az alagútja ill. az alsó és felső bejárat /ilyen kőboltívek/ . És amikor felértél balra volt egy tejcsarnok /pld.2 dl tej + kifli=1 ft./

cso zsi 2012.02.04. 16:37:30

@gozos: Azért azt ne feledd, hogy ott egy olimpiai közlekedést kellett megoldottá tenni.

Jokkura 2012.02.05. 12:33:37

@-kk-: Igen arra én is emlékszem ,pedig 3-6 éves lehettem. Akkoriban milyen frappánsul oldották a "félmagasságban" elhelyezett kerékpárutat.
A Margit-hídon nem érdemelt volna meg egy ötletelés szintig ez a megoldás...?