Fwd: Órák

Vannak klassz budapesti órák, sőt egy kettő ikonikus is (például a Moszkva téri vagy a Nyugati forgója). Katácska kétrészes sorozatot szentelt nekik blogjában, de ennél sokkal több van - sőt sokkal több lehetne. Persze az sem lenne gond, ha járnának.

 

Tegnap készítettem a képeket, de már régóta így állnak az órák. Pedig olyan szépek, és ugye a pontos időt is mutathatnák...

- írta Ilona, aki a Boráros térről és az Oktogonról küldött pár fotót. Nektek mi a tapasztalatotok? Megbízhatók a főváros köztéri órái? Meg egyáltalán szükség van rájuk a XXI. században? (Szerintem igen...)

 

Fwd: Órák
Fwd: Órák
 
Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest óra oktogon boráros tér nagykörút ix. ker vi. ker belső-terézváros

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr833544763

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bbandi 2012.01.14. 13:57:28

Szerintem is nagyon jók az ilyen köztéri órák, viszont sajnos országszerte nagyon sok áll, vagy rendkívül pontatlan.

2012.01.14. 17:38:32

Egy álló óra naponta kétszer a pontos időt mutatja, egy járó óra pedig szinte soha, mert folyamatosan siet, vagy késik :-)

Szerintem igenis, szükség van rájuk. Vancouverben van egy több mint 100 éves köztéri óra (Gastown Steam Clock), amit gőz hajt. Igazi látványosság, ahogy pöfög, mint egy gőzmozdony. www.acecabana.com/wp-content/uploads/2011/04/Gastown_Steam_Clock-Vancouver.jpg
Vagy ott van a Szent Márk téren a Torre dell'Orologio, a londoni Big Ben, a prágai Orloj, vagy a párizsi Conciergerie órája. Kár, hogy nekünk nincs ilyen híres látványosságunk, de ami van, azt meg kellene őrizni.

OkoskaTo:rp 2012.01.14. 17:43:50

Ha nem lennének köztéri órák, mi alatt lehetne találkozni a randin?

Csokonai Vitéz Műhely 2012.01.14. 17:57:45

Sőt!
Még több kéne. Szerintem az Oktogon szerves része az órája. Olyan, mint a Grand Central-é vagy az Flat Iron előtti.

nál 2012.01.14. 18:19:59

Éppen ma csodálkoztam el azon, hogy a Ferenciek terénél álló köztéri óra pontosan jár. :)

gebsi42 2012.01.14. 18:35:54

Talalkozohelyeken es palyaudvarokon nagyon hasznos az óra. Pl. az évi kétszeri óraátállításkor a pályaudvarokon is pótolhatatlanul hasznos. Odd döbbentem rá, hogy nem állítottam át a karórámat.

sorica123 (törölt) 2012.01.14. 19:06:12

Megegyátalá, huxxonegyedixxázaad... ez rosszabb, mint az adóforint. Asszem rámorogtam a facebookos linknél is, bocs, ha igen.
Amúgy jó kérdés, az órák egyfelől mint tereptárgyak is hasznosak (randi), másfelől meg ha még működnek is, akkor célszerűek is.

cso zsi 2012.01.14. 19:33:20

Anno még a Posta adta központilag a jelet a telefonhálózaton az órákra.
A változás szele kájeftésítette a dolgokat, lett a Pontos idõ (nem, nem "ő", hanem a a magyar ékezet helyett a hullámvonal), és a Távcom kft.
Kellenek ezek az órák, csak a karbantartásokkal mintha hibádzana valami. Úgy tűnik, a digitális konkurenciáknál ez nem jelent gondot.

OkoskaTo:rp 2012.01.14. 19:37:37

@sorica123: Épp az a szomorú, hogy elsősorban a Microsoftnak "hála" lassan teljesen kihal a magyar helyesírás szabályainak megfelelő római sorszámozás. Mind az évszázadoknál, mind a hónapoknál, mind az emeleteknél, mind a kerületeknél.

sorica123 (törölt) 2012.01.14. 19:56:54

@OkoskaTo:rp: van egy sanda érzésem, hogy kicsit fordítva ülsz a hintalovon... Egyáltalán nem konziskodásból mondtam ezt, hanem mert röhejesnek tartom, hogy mindent ezzel a huszonegyedik század szöveggel akarnak vitatni (van-e szükség erre vagy arra a csodálatos huszonegyedik században? Aztán kiderül, hogy minő döbbenet, szükség van rá. Nahát). A köztéri órák egyfelől hangulatos tereptárgyak, másfelől célszerűek is, ha az embernek lemerült/otthon maradt a telefonja, vagy például a gebsi42 által vázolt helyzetben.

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2012.01.14. 20:01:06

Nem Moszkva ter hanem Szell Kalman ter.
Elmult nyoc ev (de inkabb tobb, mint 50 ev) fuuj.
hu.wikipedia.org/wiki/Sz%C3%A9ll_K%C3%A1lm%C3%A1n_t%C3%A9r

Nem tudom mi volt a bajuk a Moszkva terrel, nekem meg es szerintem meg sokaknak sokaig Moszkva ter vagy Moszkva marad.

Szerintem kellenek a kozteruletekre orak, az mar sajnos az uzemelteto hibaja, hogy az nem pontos.

El Visco Stello (törölt) 2012.01.14. 20:27:03

"Budapesti órák. Jól néznek ki, de miért nem mutatják az időt?"

Pár szó a Nyugati téri felújított forgó óráról: Nagyon örültem, amikor hallottam, hogy felújították. Onnantól - minden nap többször arra járva - figyelem. Eddig példa nem volt rá, hogy odapillantva meg tudtam volna az időt. Nincs vele gondom, ingyen kaptunk egy reklámot, ami esztétikus, nagyon jó helyen van, stb. De az eredeti funkcióját elveszítette. Nem óra. Az utóbbi időben már oda se pillantok, mert minek. Olyan lassan forog, hogy egy lámpaváltásig - ha kocsival vagyok - vagy egy villamosmegállónyi ideig nem kerül sor az óra vagy a hőmérséklet mutatására. Viszont azt már kívülről fújom, hogy SAMSUNG.

PathosVerdesIII · http://www.rongo.hu 2012.01.14. 20:29:24

Kultikus találkozóhelyek ezek az órák, illetve a körbefutó "gombák" vagy mik az Örsön, Nyugatiban, Blahán. Szerintem kellenek, sőt lehetne több is.

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2012.01.14. 20:51:57

@sorica123: már válaszoltam ott és persze semmi gond - tényleg elég közhelyes megfogalmazás, csak nem akartam jönni a mobiltelefonokkal, mert az még közhelyesebb :D

a_tom 2012.01.14. 21:45:32

Az órák helyére lehetne tenni valami jó feltűnő színes mozgó vagy villogó reklámot, vagy építeni egy nagy plázát. Az óra nem növeli a GDP-t, a turista se az óra miatt jön ide, az van neki otthon is, bezzeg egy jó kis reklámtábla, vagy mondjuk egy pláza, az már igen...

Sicc 2012.01.14. 22:26:35

"Meg egyáltalán szükség van rájuk a XXI. században? "

Mert az Idő köztulajdon.

Sicc 2012.01.14. 22:30:49

@twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX:

Ez nekünk már csak Moszkva tér marad.

- Hol találkozunk?
- Hát a Moszkváson, az óra alatt.

vauvauvau 2012.01.14. 23:31:03

Nem véletlenül viselkednek így a cigányok Magyarországon... látják a példát a magyaroktól.
Hol vannak a cégvezetők, akik ezeket az órákat karbantartják?

Messidor 2012.01.15. 00:27:26

El Visco Stello kommentjét akartam írni én is.Mi a francért újították fel-ami dicséretes-azt az órát,ha soha nem látom rajta az időt?Rendben,adjon reklámokat,de pár másodpercen belül mutathatná a pontos időt is!Rohadt lassan forog,szerintem ennél az átlagmagyar gyorsabban tud olvasni!
És igen,kellenek az órák,lehetőleg a (kb) pontos időt mutatva!

hallari 2012.01.15. 00:48:57

Szerintem semmi szükség ezekre az órákra, kidobott pénz, amit rájuk költenek.
:P

zwei (törölt) 2012.01.15. 08:24:00

@OkoskaTo:rp: nos, ez konkret targyi tevedes, ugyanis a magyar helyesiras _nem_ koti meg, hogy romai szamokkal kellene kotelezoen irni orat, honapot, keruletet, evszazadot. Lasd: Magyar helyesirasi szabalyok, 293.-294. paragrafus. Csak azert, mert ugy 'szokas', meg nem biztos jo, vagy hogy javitja az olvashatosagot (IV / VI, VII / VIII, XXI / XIX, stb.), ABC-sorrendbe sorolhatosagrol ne is beszeljunk. Valamiert kikoptak a romai szamok a matematikabol is...

zwei (törölt) 2012.01.15. 08:26:10

a cikkhez: en meg azt nem ertem, miert kellett a metroban analog orakat felszerelni, amit 4 meternel messzebbrol mar nem lehet latni, mindezt ugy, hogy mellette van ugyanabban a szerkezetben a virito piros visszaszamlalo LED-'ora', ami a kovetkezo szerelvenyig hatralevo idot mutatja.

gabest1 2012.01.15. 09:24:17

Nem a Kálmán tehet róla, de a tervét elnézve szerintem egyszer még jobban fogják utálni, mint moszkvát.

tundrazuzmo (törölt) 2012.01.15. 09:26:49

Az idő = pénz. Az órák fenntartása ezért drága. Egyébként kinek van szüksége ma már köztéri órákra?
- Aki pontos szokott lenni, az úgyis rendelkezik saját időmérővel. Ha kétség mardossa lelkét, akkor tárcsázza a 180-at, és beállítja az óráját a pontos idő alapján.
- Aki késni szokott, az lesz*rja, annak mindegy. Meg egyébként is ott a mobil, odaszólnak neki, ha nincs ott időre, vagy ő odaszól, hogy késik. Vagy oda-sms-ezik. Vagy tol egy infót az üzenőfalra. Stb.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2012.01.15. 09:32:06

Vegyes órák kellenének.
- egy analóg óra, amely a pontos időt mutatja - és amelyet rádiójel révén szinkronizálnak!
- alatta digitális időjárás előrejelző tábla, amely mutatja a hőmérsékletet, a légnyomást, és a várható időjárás grafikus ábrázolását
+ esetleg szmogjelzés (Ha nagyon tömény a gáz, akkor egy halálfej figyelmeztetné a fiatalokat, hogy nem biztonságos ott randizni)

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2012.01.15. 09:33:36

@Kara kán:
Kiegészítés!

A köztéri órák működjenek nyilvános wifi pontokként.

Ha színről kérdeztek, akkor én a narancssárgát kedvelném, mert az kitűnik a szürkeségből. :-)

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2012.01.15. 09:37:10

Összefoglalom:

Közérdekű tájékoztató pontokra van szükség, amelynek csak egyik szerepe a pontos idő mutatása. Emellett, legyen egy infótábla, amely sok egyéb hasznos infót mutat. Piktogramok révén a turisták is mindent megértenének.
Nem szeretném a képváltogatást, vagyis egyszer hőmérsékletet mutat, máskor reklámot. A reklámnak legyen külön táblája, ha egyáltalán, de nem ott. Attól ég szponzorálhatja a multi a cuccot, de az ő reklámja legyen a szemközti háztetőn.

Jó Mercutio halott 2012.01.15. 09:58:11

Köztéri óra kell. Jól néz ki.
De fiatalok, tényleg van még olyan köztetek, aki képes megbeszélni egy randit a Nyugati órához abba a gyros és húgyszagú posványságba egyből a kis buffalócipős fk. buzikurvák, tbc-s homelessek, BKV-ellenőrök és hasonló gyalázatos férgek fölé?
Ne tegyétek, a csaj nem fogja szeretni. Nem is tud róla, de nem fogja.

Jó Mercutio halott 2012.01.15. 10:00:25

Köztéri óra kell. Jól néz ki.
De fiatalok, tényleg van még olyan köztetek, aki képes megbeszélni egy randit a Nyugati órához abba a gyros és húgyszagú posványságba egyből a kis buffalócipős fk. buzikurvák, tbc-s homelessek, BKV-ellenőrök és hasonló gyalázatos férgek fölé?
Ne tegyétek, a csaj nem fogja szeretni. Nem is tud róla, de nem fogja.

Dandie (törölt) 2012.01.15. 10:17:44

@OkoskaTo:rp: kérlek áruld el nekem, hogy miért a Microsoft miatt.

manonegra 2012.01.15. 10:25:32

szerintem ez budapest legkarakteresebb órája:
secure.flickr.com/photos/omcsesz/5490360388/

...és természetesen a forgó óra a nyugatinál

vauvauvau 2012.01.15. 10:44:47

Orbán Viktor posztereket szívesebben látnék édes köztereinken!

cso zsi 2012.01.15. 23:18:02

@tundrazuzmo: Normális mobilszolgáltatónál a normális mobiltelefon pontosra szinkronizál, fölösleges a 180-at hívni pénzért.
Ma már csak a 10 év alattiaknak nincs telefonjuk. 30-40 éve még lehetett hivatkozni a suliban arra, hogy "megállt az órám". A Junoszttyal, Doxaval előfordult, hogy elfelejtette felhúzni az ember.
Óraszerető vagyok, de kb. 5-6 éve nem volt a karomon óra. A telefont viszont néha macerás, néha nem alkalmas elővenni ott, ahol éppen köztéri órán is megnézhetem az időt.

Karbantartás egyébként biztosan van, mert az Arany János utcai metrónál a Podmaniczky téren a szobor tetején lévő órák a különböző oldalakon különböző időket mutattak az ősszel. Lehet, hogy óraállításkor helyrepofozták a fiúk.

sorica123 (törölt) 2012.01.16. 13:24:48

@~dá~: pláne, hogy itt pont emlegette valaki, hogy átállításkor, vagy ha lemerül a teló, akkor milyen hasznos az óra.
@Jó Mercutio halott: miért, hova az úristenbe beszéljük meg? Rögtön a kávéházba? Ebben a városban élünk. Nekem speciel van olyan haverom, akivel mindig a Keletinél találkozunk, mert Palotáról jön, én meg egy köpésre vagyok a Keletitől. Nyugatinál mondjuk a már leszerelt forgóórához illik megbeszélni randit, mert az aluljáróban tényleg disznóól van, ott alszanak (jobb esetben), balhéznak (rosszabb esetben) illetve ezek tetszőleges kombinációja... tehát mondjuk oda én se állnék be várni valakit, mert még valaki megkérdezi, mennyi a tarifám:)(van, akinek nem vicces, attól bocs). De fent hótt nyugi van, átlagos pesti, enyhén kaotikus látkép.
@cso zsi: normális ide vagy oda, amikor visszajöttem Finnországból, egy órával hamarabb szálltam fel a nyíregyi IC-re Pesten. Ültem egy darabig, sehol semmi, mondok mi a brant van, késve indulunk...? Aztán ránéztem az órára, majd a pályaudvar órájára... és heuréka. Még jó, hogy eggyel előrébb van a finn idő, különben faszául lekésem a vonatot. A karóra-dolog amúgy nélam is úgy van, hogy volt olyan melóhely, ahova nem ártott (munkalapra időt is kellett írni, falióra viszont nem volt), akkor vettem egyet, meg van egy elegáns, alkalomra. Néha felveszem, ha úgy gondolom, hogy nem akarok minden időnézéshez mobilt előbányászni/olyan melóm van, ahova tilos bevinni adatrögzítő eszközt (ennek számít a mobil is), de én is a telefont használom helyette.

hallari 2012.01.29. 00:42:51

@Kara kán: "Ha színről kérdeztek, akkor én a narancssárgát kedvelném" ki hitte volna...
süti beállítások módosítása