Erzsébet híd - fortepan.hu
Kapuvári Kis-Rába híd - nyugatmagyar.hu

 

A száz esztendős fáról szóló poszt kommentjeiben többen is megjegyeztétek, milyen szép volt a régi Erzsébet híd, s milyen kár, hogy nem mehettek már át rajta. Nos - mint arra P.Mester felhívta a figyelmet - a híd egy darabja ma is "működik", ráadásul ma is hídelemként. A korlátjáról van szó...

A Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. két hónappal ezelőtt számolt be a kapuvári Kis-Rába híd felújításáról. Mint írják:

 

A Kis-Rába hídja már a középkorban is fontos átkelő volt. Az egykori faszerkezetű építményt 1902-ben Kalin Ferenc mérnök tervei alapján betonszerkezetűre építették. Ezt a hidat a második világháború végén a visszavonuló német csapatok felrobbantották. A híd a háború után újra átépült, a korlátját a II. világháború idején elpusztult, budapesti Erzsébet híd darabjaiból pótolták.

 

Bár a hidat most alaposan átalakították - nagyobb teherbírásúra, széles járdákkal kiegészítve -, a korlátokat megtisztítva visszahelyezték. A kapuvári híd történetéről a kisalföld.hu illetve a nyugatmagyar.hu közölt archív, illetve a műszaki átadásnál készült képeket.

Ilyen volt a híd a felrobbantás előtt, a 20-as években:

 

Kapuvári Kis-Rába híd - nyugatmagyar.hu

 

Ilyen volt már az Erzsébet híd régi korlátjával kiegészítve a 70-es években:

 

Kapuvári Kis-Rába híd - nyugatmagyar.hu

 

És ilyen ma, a felújítás utáni műszaki átadáskor (fotó: Jerkó Gyula):

 

Kapuvári Kis-Rába híd - nyugatmagyar.hu

 

És hogy milyen volt a korlát eredeti helyén és funkciójában? Nos - mint a Fortepan.hu 30-as évek végén készült felvételén látszik, egy szuper dögös babakocsival kiegészülve - ilyen:

 

Erzsébet híd - fortepan.hu
 

További képek a híd történetéről és műszaki átadásáról a kisalföld.hu illetve a nyugatmagyar.hu galériáiban.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest híd töri belváros kapuvár erzsébet híd v. ker i. ker

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr983533229

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Embervad 2012.01.10. 11:26:31

az a babakocsi mindent visz :)

min 2012.01.10. 11:29:36

@Embervad: komolyan csak egy löveg hiányzik belőle:-)

☉ ☾ 2012.01.10. 12:21:20

@Embervad: mindent nem visz, csak gyereket.

hungarisztan 2012.01.10. 13:11:50

Nem értem az akkori babakocsitervezőket. Egy ilyen, a fagylaltoskocsi és a tank keresztezéséből előálló darab miért volt praktikus és/vagy esztétikus, vagy bármilyen szempontból jó?

Azért ez nem egy rakétatudomány, hogy az „akkori technikai színvonalon” ne lehetett volna kevésbé drabális, cserébe praktikusabb eszközt csinálni...

bnyuszi 2012.01.10. 13:13:26

Egy dolgot azonban elfelejtettek a híd felújítása során: kerékpárutat nem terveztek a hídra. Pedig mindkét végén, mindkét oldalon végetérnek a kerékpárutak. Így ott kénytelenek az emberek leszállni róla, áttolni gyalog, majd felszállni újra.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2012.01.10. 13:46:24

komoly meló lehetett tolni azt a babakocsit:-)

cso zsi 2012.01.10. 15:28:33

@Gyurma73: Tolni? Az semmiség. De felvinni egy körút környéki, (akkoriban) liftmentes ház második emeletére, az már meló.

Sunsertes 2012.01.10. 15:29:13

Itt mindenki 80'-ban született?
Babakocsi sárhányóval, rugós kerékfelfüggesztéssel.Melyik mostani tudja ezeket?Na jó, hogy 30kiló volt és tömeg közlekedni nem lehetett vele.

doktorur 2012.01.10. 16:23:44

Azoknak akik csak a ma gyártott babakocsik látványából tudnak kiindulni, javaslom lépjék át a gondolkodásuk korlátait, és a kor gyakorlatából induljanak ki. Ti. ezek lényegében guruló bölcsők voltak. E funkciójának minél hatékonyabb betöltését szolgálta többek között a rugós felfüggesztés, az egymáshoz közel álló - és rögzíthető! - kerekek valamint a "jármű" elején és hátulján (alul) látható 45 fokos levágás. De a nagy oldalmagasság (és a teljesen merev oldaslfal) is ennek volt köszönhető (merthogy a gyermek ebben állhatott is!) és ugyanezen ok miatt volt teljesen vízszintes az alja. Szóval a szépség az egy dolog, a praktikum meg egy másik. És az igényszint - no meg persze a technika - akkortájt némileg más volt mint ma...

Sirid · http://csini.blog.hu/ 2012.01.10. 18:05:30

ez nem babakocsi, hanem egy guruló járóka :)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.01.11. 01:03:22

Egy ilyen babakocsiba a nagybátyám elmondása szerint elfértem én, meg 3 rekesz üveges Kőbányai.

tehtube 2012.01.11. 17:19:14

Nem a babakocsi a lényeg. Jó hogy ennyi még megmenekült a néhai világ lexebb hídjáról a Közlekedési Múzeum darabjain kívül.

Babakocsi. Más kor volt, más szempontok, más gondolkodás, más világ. A lakások felében lakott cseléd is. Akkor mindenki füstölt pl. Ma már csak a rosszemberek a mozifilmekben.
Egyébként tényleg hülyék voltak, miért nem találták fel a tranzisztort is hamarabb? Nem olyan bonyolult az :-)

P.mester 2012.01.11. 17:33:40

Kedves ~dá~

köszi a posztot és a hivatkozást.

A kapuvári Kis-Rába hídról még annyit, hogy a régi hidat a nyugat felé visszavonuló németek 1945 márciusában felrobbantották. 1949-ben épült újjá, ekkor helyezték el rajta az Erzsébet híd korlátait. Tavaly ezt a hidat elbontották, és egy teljesen új hidat építettek a helyére, de a korlátokat visszahelyezték. Novemberben avatták
Egyébként most kívánják elnevezni a hidat, amelynek több posztot is szenteltem. Pl:

kapuvar.blog.hu/2011/12/19/hidemberek_1

kapuvar.blog.hu/2011/12/22/breking_hidemberek_2_0

kapuvar.blog.hu/2012/01/06/zsiremberek

Többek között éppen a korlát miatt Erzsébet híd is szerepelt a névjavaslatok között, de ez valszeg elbukik.
(Bocs az önreklámért)

szakáll 2013.02.15. 15:50:22

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

..És lehet, hogy akkor még farekeszben voltak a sörösüvegek, 4.5 dl/db!

skovalsky 2013.02.15. 18:34:57

Nemtom ki hogy van vele de szerintem sokkal de sokkal szebb volt az eredeti Erzsébet híd, a legszebb fővárosí híd lenne :(