Komoly változásokat hozhat a nemrég módosított Budapesti Agglomeráció Területrendezési Tervéről (BATrT) szóló törvény. Az új törvény korlátozza az agglomerációba tartozó településeken az új lakóterületek kialakítását, azok elhelyezkedését és méreteit is, így az eddigiekhez képest igencsak megnehezedik a Budapest környéki településeken fejleszteni kívánó vállalkozások helyzete. A folyamat pedig nem titkoltan a jelenlegi belterületek felértékelődésével jár.

- írj a Portfolio.hu. Az összeállítás legizgalmasabb része az alábbi grafikon (még ha nem is túl frissek az adatai), illetve a szemelvények az új törvényből:

Budapesti Agglomeráció Területrendezési Tervéről szóló törvény néhány módosítása

5. § (3) Városias települési térségben és hagyományosan vidéki települési térségben új beépítésre szánt terület a település közigazgatási határához 200 méternél közelebb csak az állami főépítésznek a területrendezési hatósági eljárás során kiadott területfelhasználási engedélye alapján jelölhető ki.

(4) Városias települési térségben és hagyományosan vidéki települési térségben új lakóterületet, illetve vegyes területet csak a települési területhez kapcsolódóan lehet kijelölni.

(5) Városias települési térségben és hagyományosan vidéki települési térségben 5 hektárt meghaladó kiterjedésű, illetve legalább 300 lakás elhelyezésére alkalmas új lakóterület vagy vegyes terület kijelölésére ott van lehetőség, ahol annak a meglévő, vagy kiépítendő kötöttpályás közösségi közlekedés megállóhelytől a közforgalom számára szabályosan használható közúton mért távolsága nem haladja meg az 5 km-t.

(9) A 7.000 m² nettó eladótérnél nagyobb új kereskedelmi, szolgáltató rendeltetésű építmény ott helyezhető el, ahol az építmény bejárata 300 méternél nem hosszabb gyalogos közlekedéssel megközelíthető a meglévő, vagy a tervezett funkció megvalósításával együtt kiépítendő jelentős közösségi közlekedési csomóponti megállóhelytől számítva.

 

Tulajdonképpen örvendetes dolog, ahogy a cikkben is írják: "az infrastruktúra hiánya és a természet további kizsákmányolása elérte a tűréshatárt". Csak hát éppen erről van szó. Akkor született meg a döntés, amikor már nem nagyon maradt milyen természeti értéket kizsákmányolni, és a jelenlegi lakásállomány, megrekedt fejlesztés és kijelölt építési terület belakása is eltart majd egy darabig, ha egyáltalán benépesül. Olyan mint egy épp kihaló fajt védetté tenni.

Pedig örültem volna a Budapest körüli zöld gyűrűnek, de ezt a döntést évekkel ezelőtt kellett volna meghozni és betartatni. Jó tudom, jobb később, mint soha.

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest ingatlanpiac agglomeráció agglomeráció dk agglomeráció dny agglomeráció ény agglomeráció ék

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr533065291

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Vége a budapesti agglomeráció aranykorának: leállítják az értelmetlen növekedést 2011.08.02. 07:43:17

2007-ben megfordult a trend: egyre többen költöznek vissza Budapestre a környező településekről. Most egy új törvénymódosítás végleg beszűkítheti az agglomeráció parttalan ingatlanfejlesztéseit. Emlékszünk még a pátyi ingatlanbo...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gera 2011.07.15. 10:04:40

Szerintem simán van értelme még most is.

midnight coder 2011.07.15. 10:04:43

Budapest egy túlzsúfolt szar. Nem lehet benne lakni, közlekedni, semmit csinálni, nyakig ér a kutyagumi, teli van hajléktalannal. Arra jó, hogy bemenjen az ember üzletet kötni, aztán elhúzza a csíkot jó messzire ha élni akar. A kérdés csak hogy mennyire messzire - ha valamiért be kell menni, akkor jobb ha az ember csak 10-15 kilométerre van tőle mint ha 200-ra. És sajnos jó eséllyel be kell menni, mert ez az ország súlyosan vízfejű.

OkoskaTo:rp 2011.07.15. 10:09:36

Kérdés 1.: Mindezt miért nem 10 évvel ezelőtt?

Kérdés 2.: Mikor lesz már végre behajtási díj, hogy az agglomeráció kellemes részét élvező, ellenben egy autóban egy emberrel idepöfögést visszaszorítsuk?

Kérdés 3.: A főváros mikor hajtja be az agglomerációs településeken a közösségi közlekedés fenntartásának rájuk eső teljes összegét? Vidám dolog ám Pomázról fél óra alatt beérni Hévvel a 4-es/6-os villamosig (gyorsabban, mint sok budapesti), pláne ha a cechet a fővárosiak állják helyettük.

Kérdés 4.: A különböző rendezési tervekben mikor lesz kötelező az érintett szomszéd bevonása (mint egy építési engedélynél a telekszomszédoké)? Kellemes ám, ha egy Budapest szélén levő családi házas övezet mellé az agglomerációs település iparterületet engedélyez. De még Budapesten belül is: Senki sem kérdezte meg Budafokot (XXII. ker.), hogy akar-e a kerülethatár melletti, ámde már Albertfalvára (XI. ker.) eső kiserdő/szántó/nádas helyére Auchant, Obit, hipergettót. Vagy hogy ezek üzleti érdeke miatt a lehajtónál olyan elmebeteg kanyart tettek a felüljáróba, ami a 30-as korlátozással folyamatosan szopatja a XXII. kerületben lakókat.

Maurice74 · http://www.personaltraining.hu 2011.07.15. 10:14:12

"Olyan mint egy épp kihaló fajt védetté tenni."

Hát mint ahogy Te is írtad, ez bizony már kihalt.. :( Én is agglomerációban lakom, minden 10 telek nincs beépítve, és minden ötödik ház eladó.

decens 2011.07.15. 10:23:10

Jó ezt hallani! Évek óta mondjuk, hogy nem kell ide lakópark (Sóskútra), bár a helye ki van jelölve már vagy 10 éve.... Akkor még ment az őrületes lakópark biznisz, mára meg a fél falu eladó! Mindenek előtt a belterületi öreg házakat kellene megmenteni, hogy a falukép megmaradjon! Sajnos a szemlélet nehezen változik, dívik a "kivagyiság". Ha másképp nem megy, rendeletekkel kell az ízléstelenségnek határt szabni! A szép régi házakat védetté kellene nyilvánítani!

mement 2011.07.15. 10:25:55

@Bozdurgán: hangnem telleg banto, de a felsorolt tetelek helytalloak, Budapest sokat szenved az agglomeraciobol autoval bejarok tomegetol, es attol hogy a kornyeki telepuleseknek nem kell egyeztetnie Budapestel a ingatlanfejlesztesi ugyekben.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2011.07.15. 10:42:16

@midnight coder: Én nagyonis jól eléldegélek itt a városban, ahol a belváros bármely pontja negyed-fél óra metrózással vagy bringázással elérhető. Én például pont azt nem tudnám elképzelni, hogy kiköltözök egy ilyen lakóparknak nevezett modernkori tanyára, ahol a házamtól fél óra sétatávolságra megálló, jó esetben óránként közlekedő egy darab busz emlékeztet valamelyest a civilizáció létezésére. :)

Nézem a 2/A úton Vác felé haladva a Dunakeszi határában gombamód szaporodó lakóparkokat, és nehezen tudom elképzelni, hogy ott a semmi szélén, egy leendő autópálya és egy gyönyörű, hatalmas trafóállomás tőszomszédságában emberek képesek élni :)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.07.15. 10:45:34

Első olvasatban kérdezem, mi dönti el az agglomeráció fogalmát? Mert komoly agglomerációs lakossággal (az összlakossághoz arányítva) rendelkeznek alábbi, a térképen nem szereplő települések:

Leányvár
Szomor
Gyermely
Etyek
Martonvásár
Ercsi
Monor
Péteri
Mende
Úri
Sülysáp
Dány
Bag
Hévizgyörk
Tura
Galgahéviz
Galgamácsa
Vácegres

SvenH. (törölt) 2011.07.15. 10:48:50

@midnight coder: egy kisse informaciohianyban szenvedsz...
nem gond, probalj meg nyitott szemmel jarni, pl. nehany resz Bpen falusiabb nehany agglomeracios kisvarosnal
elhetonek meg elegge elheto...
pl. a XII ker. nehany teruletenek a 10% -os beepithetosege is tulzsufot szar nem?

OkoskaTo:rp 2011.07.15. 10:49:10

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Látszik, hogy a döntéshozóknak merrefelé van ingatlanja. Északon vajon miért háromszor akkora az agglomeráció, mint délen? Láttam valahol egy értelmesebb agglomerációs térképet, ami az autópályákat és a vasútvonalakat is figyelembe vette. Mert bizony Ceglédről hamarabb beérni a belvárosba, mint Dunabogdányból.

SvenH. (törölt) 2011.07.15. 10:50:31

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: elmeletileg a kotottpalyas kozlekedes meghatarozhatja, vagy a kulfoldi peldak amik pl. Parizst 10 milkassa teszik
pontos definicionak nincsen ertelme, lasd: Budaors es Rakosborzaszto

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.07.15. 10:53:36

@OkoskaTo:rp:
2: Amikor te is fizetsz Almásdiban (Akarattyán, Martonvásáron, Balatonfüreden, Székesfehérváron, Tiszalúcon, stb) áthajtási díjat.

3: Ebben van igazság. Ugyanakkor ne feledd, hogy a BKV bérleted érvényes több vasútvonal és Volán járat közig határon belüli szakaszára.

4: A fél XXII. kerület az OBI-ba Auchanba stb jár vásárolni. A Leánykán a Match komoly zavarokkal küszködik, mióta Auchan van.
Egyébként ennek a kifogásodnak is van valóságalapja.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.07.15. 10:58:28

@mement:
"Budapest sokat szenved az agglomeraciobol autoval bejarok tomegetol, es attol hogy a kornyeki telepuleseknek nem kell egyeztetnie Budapestel a ingatlanfejlesztesi ugyekben. "

Budapest már a saját fejlesztéseitől is szenved, mert érdemi útfejlesztés nincs.
Példa: Gazdagrét mikor felépült, nem lett a Budaörsi út kapacitása növelve. Ellenben kapott két nem túl jó buszjáratot, azt szevasz. (Buszfronton azóta történt némi fejlődés, de oda metró kellene! Nem a Virágpiachoz! Gazdagrétra)
Káposztásmegyerre is csak igéret maradt a metró.

fun-tom 2011.07.15. 11:00:05

@OkoskaTo:rp:
a 3-as kérdésre reagálnék: milyen összeg szerinted az, amit mi, agglomerációban élők nem fizetünk meg? Az én 10 km-es hév kiegészítő bérletem havi 9380 Ft-ba kerül (érvényes Budapest határig), amihez még ugye hozzájön a budapesti havi bérlet ára is, így havonta csaknem 19000 Ft-ot tejelek a BKV magas szintű szolgáltatásaiért... ja és mégis mit fizetsz te ebből helyettem???

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.07.15. 11:01:46

@Gery.Greyhound:

"kiköltözök egy ilyen lakóparknak nevezett modernkori tanyára,"
- Vagy lakóparknak csúfolt lakótelepre, ahol a házak egymás szájában, az utcák szűkek, Százhalombatta egyik új lakóparkjában komolyabb parkolási gondok vannak, mint a Nagymező utcában.

" ahol a házamtól fél óra sétatávolságra megálló, jó esetben óránként közlekedő egy darab busz emlékeztet valamelyest a civilizáció létezésére. :)"
- Ebben a körben azért a közelmúltból több pozitív fejleményt is fel tudnék sorolni (Biatorbágy Viadukt lakópark pl), de még mindig jó eséllyel többször megáll a te állításod.

mement 2011.07.15. 11:02:35

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: A helyi telepulesek megtehetik ugyanugy mint Budapest fogja, hogy behajtasi dijat vetnek ki, ha ugy erzed igy igazsagos, alakits szerevzetett es lobizzatok erte.

Metroberuhazasok nagyon dragak, Kapmegyeri atbaszas tortenet egyebkent ismerem. Felszini kotottpalya sok esetben van olyan jo megoldas mint metro, es olcsobb is.

SvenH. (törölt) 2011.07.15. 11:05:28

@fun-tom: az okes hogy egy budakalaszi gyerek szentendrere jar iskolaba a budapestiek penzen?
o pl. nem fizeti meg

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: ha majd Almadiba MINDEN NAP atmegy olyan 300e auto akkor vezessek be
szerintem az ilyen alszent vedekezes miatt kellene havi 3 napot ingyenesse tenni a dugodijban :) akkor mi lesz?

a XXII ker es XI ker iszonylartaban meg a XXII ker miert epitett a szelere?

ehpkb5 2011.07.15. 11:10:25

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Budaörs detto - ha képesek lettek volna (lennének) kihozni a metrot budaörsre és/vagy gazdagrétre, rögtön nem kéne szöszölni a buszsávval (vagy legalábbis jóval kevesebb gondot okozna)

fun-tom 2011.07.15. 11:10:41

@SvenH.: akkor viszont ne általánosítsunk, mert a teljes árú bérlettel szerintem igenis megfizetem a szolgáltatást, sőt ...
egyébként pedig városon belül is pofátlanul olcsó a tanulóbérlet, szóval nem csak az agglomerációt kell ezért cseszegetni

Zubreczki Dávid · http://urbanista.blog.hu 2011.07.15. 11:13:36

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: 2005-ben itt húzták meg a határt a törvényben vö: www.terport.hu/main.php?folderID=4884&articleID=7612&ctag=articlelist&iid= - innen tölthető le a pdf-ben a törvény. Ez persze tudom nem válasz :)

SvenH. (törölt) 2011.07.15. 11:33:50

@ehpkb5: ja igen a viragpiac lett volna a jo... gyors rahordo buszjaratokkal
kisvarosba illetve hegyen epult lakotelepre nem szoktak kivinni a metrot

midnight coder 2011.07.15. 11:34:35

@SvenH.: Amiket én ismerek ott két lehetőség van:
1. Tökig be van építve
2. Kertváros, de cserébe lassabban érsz be a belvárosba mint egy 100 kilométerrel távolabb lévő kisvárosból. Volt olyan ismerős akitől másfél óra alatt lehetett betömegközlekedni a a belvárosba, de autóval sem volt sokkal gyorsabb.

SvenH. (törölt) 2011.07.15. 11:37:39

@fun-tom: eredetileg a hozzaszolo nem csak azt nehezmenyezte hogy a pomaziak occcon jutnak be hanem annak is hangot adott, hogy a budapestiek meg nagyon lassan jutnak be, es hogy az agglomeraciosok finanszirozasa helyett inkabb kotottpalyas gyors viliket epitsenek a budapestieknek (en igy vettem ki :))) )
amugy meg nem kell aggodni ez a gusztustalan visszaeles a HEVel, megszunik mert a MAV atveszi :)))

de ha nem tudnad mirol beszelt Okoskatorp vagy en:
www.origo.hu/itthon/20080424-bkv-agglomeracio-beszallnake-a-koltsegekbe-a-megyei-telepulesek.html
"Demszky szerint a HÉV-vonalak üzemeltetése a környéki településeken négymilliárdos veszteséget termel. Az agglomerációs településeknek a nyugati példát követve részt kellene vállalniuk a BKV-járatok költségeiből - jelentette ki a közelmúltban."

'it's cool to know nothing' 2011.07.15. 11:37:56

Embérek!

Az ember talán egy fa, mely kihajt a földből, megnő, megöregszik és meghal egy helyben?

Hát nem. Tizen-huszonévesen egy városban a legjobb, majd friss családdal pici gyerekkel egy zöld, kertes helyen, majd öregként megint a városban, ahol közel az orvos és a pék.

Ennyi. Teljesen természetesnek kellene lenni, hogy pl. fiatal párok kiköltöznek az aglomerációba, aztán ha a gyerekek felnőnek, akkor a nagy ház már felesleges, beköltöznek a városba (és ez nem feltétlenül Bp., bármely város lehet). A gyerekek meg elmennek egyetemre, megint csak városba és nem feltétlenül Bp.-re.

Hol itt az ellentét? Csak ott van ellentét, aki szűklátókörűen a saját jelenlegi helyzetét ki akarja vetíteni az egész társadalomra, pedig még a saját jövőbeli helyzetét sem tudja elképzelni.

Greyhound pajtás, te például hogyan fogod bringával vinni három kölyködet az óvodába? És ott fogod legeltetni az Erzsébet téren? Jó is lesz nekik!

midnight coder 2011.07.15. 11:40:18

@Gery.Greyhound: Én kb. 15 percnyire lakom metróval a Deák tértől. Ebből a szempontból tényleg korrekt. Csak minden más szempontból (levegő (nem is csak a közlekedés miatt, lehet erre valami vegyi üzem is mert időnként jóféle égett gumi illat is terjed), zaj, kutyagumi, hajléktalanok és egyéb orkok a metrólejáratok környékén).

decens 2011.07.15. 11:40:25

Nagy-Britanniában komplett falvakat vesz védelem alá a National Trust. Mikor jutunk mi el erre a szintre?
Mire az "illetékes elvtársaknak" eszébe jut, már késő lesz! Ha most nem védjük meg a 60 - 100 éves házainkat, akkor később nem lesz már mit megvédeni.

fun-tom 2011.07.15. 11:43:55

@SvenH.: ha komolyabb ellenőrzések lennének, nem lenne ennyi bliccelő, és nem lenne ekkora veszteség. De amikor látja az ember, hogy felszáll valaki egy megállóban, és mire odaér a kaller bemond egy másik megállót (ahol felszállt, vagy ahol le fog), hogy kevesebbet fizessen... Plusz amikor a kaller egy bizonyos népcsoport tagjaihoz nem is mer odamenni, hogy megvetesse velük a jegyet... Nem nagyon van miről beszélni. Ha meg a MÁV átveszi, akkor megszűnik sajnos az eddigi nagyjából üzembiztos működés :(

ehpkb5 2011.07.15. 11:46:02

@SvenH.: jöhetett volna a felszínen is, a budaösi lakótelep meg nagyjából pont újra ugyanazon a szinten van, mint a virágpiac
de természetesen ha már, akkor inkább kellett volna rákapcsolni kelenföldnél a vasúthálózatra és csinálni belőle elővárosi vasutat - csak ehhez ugye nem a MÁV-sínekre merőlegesen kellett volna megtervezni a végállomást...

decens 2011.07.15. 11:49:36

@'it's cool to know nothing':
Egyetértek, csak azzal a különbséggel, hogy öregkorban sem kell a város! Vidéken tovább élsz, egészségesebben! Baj esetén a mentő 10 percen belül kiér ide (saját tapasztalat) ügyeletes orvos éjjel dettó. A kijáró háziorvos sokszor nem elérhető, de az ügyelet 10 km-re működik. Patika helyben van, bolt helyben van, éhen nem lehet halni. A szomszédom 96 éves, és nem tudja, hogy hol az orvosi rendelő, (nem azért mert szenilis) 40 éve nem látta orvos, a falu legöregebbje 102 éves.
Az unokáink (5) imádnak kijárni hozzánk.

OkoskaTo:rp 2011.07.15. 11:59:11

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Én szívesen kifizetném az általam okozott környezeti kárt, ahol ezt kérik. Az összeg ismeretében pedig esetleg megfontolnám a közösségi közlekedés használatát. (Egyébként meg nyilván nem az évente egyszer nyaralni járónak fáj a behajtási díj, hanem annak, aki naponta büdösít az ott lakók orra alá.)

@fun-tom: Azt ugye tudod, hogy a BKV-bérleted ára nem fedezi a valós költségeket? (Mondjuk nem is kell neki.) Ráadásul nem csak a Hévet, hanem a városon belül bármi más tömegközlekedési eszközt használhatsz vele. Inkább azért hőbörögj, hogy a Máv bérlet miért kerül annyiba, mintha minden munkanap megvennéd a retúrjegyet. (Azaz semmilyen kedvezmény nincs rajta, a pályaudvari sorban állás megúszásán kívül.)

@SvenH.: A XXII. kerületben az a lakótelep negyven éve áll ott. Tehát nem a lakótelepet építették a bevásárlóközpont mellé, hanem fordítva. Ráadásul zöldfelületet megszüntetve néhány hektáron. A lakótelepnek pedig anno ott volt hely, mert kicsit odébb már nehéz lett volna a domboldalra építeni a tízemeleteseket.

SvenH. (törölt) 2011.07.15. 12:16:56

@fun-tom: "Ha meg a MÁV átveszi, akkor megszűnik sajnos az eddigi nagyjából üzembiztos működés :( "

igen meg az is hogy occon utazzanak a budapestiek penzen :)))
hat igy jartak, koszonjek meg a sajat onkurmanyzatuknak akik olcsojanoskodtak :)))

@OkoskaTo:rp: lattam odebb nehany 2-3 emeletest, azok biztos 40 eve megvoltak, vagy nem lehetett volna azokat nelkulozni? amugy jol latom a terkepet ott van egy vasuti sinpar? :)))

fun-tom 2011.07.15. 12:18:17

@OkoskaTo:rp: mint említettem, ahhoz hogy az agglomerációba/ból hévezzek, nekem két bérletet kell havonta vennem. Te a budapesti bérleteddel szintén használhatod az összes határon belül is közlekedő tömegközlekedési eszközt (busz, metró, villamos, troli, hév, volán, máv). Akkor ezek szerint te sem fizeted meg a teljes árat azzal, hogy megveszed a Bp bérletet. Nekem ezen kívül egy kiegészítő bérletet is kell vennem, s mivel a megálló ahol leszállok pont az 5 és 10 km-es bérlet-besorolás közé esik, így a drágábbat kell megvennem. Pedig a következő településig is érvényes lenne, mert az is a 10 km-es határon belül van, de mivel rápecsételik a megállót amit használok, így nem tudom csak 7,5 km-ig kihasználni. Szóval továbbra is az a kérdésem, hogy én mit nem fizetek meg a bérletek megvásárlásával, amit egyébként meg kellene? :) (és te megfizeted pl.)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.07.15. 12:31:35

@SvenH.:
Almádiban Május 1 és Szeptember 1 között minden nap 9 és este 20 óra között be van állva a veszprémi lámpa.

Ha területarányosan nézed, akkor Almádin a csúcsforgalomban fajlagosan sokkal több autó megy át, mint Budapesten.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.07.15. 12:33:45

@SvenH.:

"kisvarosba illetve hegyen epult lakotelepre nem szoktak kivinni a metrot "

Kisvárosba sok helyen kiviszik, esetleg másképp hívják.

Gazdagrét aljára, ahol most az Eleven Center van, remekül megférne egy metróállomás. Nem kell minden hegyi utcába elmennie.

pindurborso 2011.07.15. 12:35:05

@OkoskaTo:rp:
Nem értem mi bajod van, miért kéne az agglomerációban élőknek többet fizetni!! A legtöbb Bp.-i nem vesz bérletet, mert arra az egy két megállóra minek. Viszont a bejáró emberek, legyen az tanuló vagy dolgozó megveszi a volán/máv stb. bérletét és mellé a BKV-t is. Akkor miről beszélünk?
Még ő fizessen többet?
Ha te megveszed a bérletet gratulálok, de nézz picit körül, hogy a nagy átlag nem foglalkozik ilyen apróságokkal.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.07.15. 12:35:52

@'it's cool to know nothing':

Korrekt!

Egyébként a bringanácik 70 évesen is feltekernek a hegyre?

Esetleg ha buknak és rokkantak lesznek, akkor is bringával járnak?

Kuruttya 2011.07.15. 12:38:20

Helyes, helyes. Sok-sok évvel ezelőtt kellett volna ezt meglépni, mondjuk úgy 10-15... és akkor ma nem lakna Budapest 2.5 millió lakosából 0.7 millió szétterülve a sivatagban..

'it's cool to know nothing' 2011.07.15. 12:39:22

Nem kell itt magyarázkodni azért, hogy a Bp-iek fizetik a terheket, ugyanis Bp. 80% a beszedett adókból él közvetlenül, vagy közvetve.

Pl. államigazgatás, hatóságok, múzeumok, kórházak, egyetemek, kutatóintézetek, MÁV, BKV, ill országos intézmények, sóhivatalok központjai. Ami marad, azok meg a szolgáltatóiparban nagyrészt ezek dolgozóinak pénzéből élnek: bevásárlókozpontok, mozik, mosodák...

Igazán produktív, valóban adót befizető cég alig van: Chinoin, Richter, illetve nagy cégek admin központjai (EON), vagy shared service cégek (könyvelőcégek, tanácsadócégek).

Szerintem Tatabányán egyedül több helyben termelő cég van mint Budapesten.

Úgyhogy az itt kommentelők többsége sem járul semmivel hozzá a közöshöz. Inkább csak abból él (amivel önmagában nincs baj, csak az arányok elborzasztóak)

midnight coder 2011.07.15. 12:42:19

@decens: Mi a fenét akarsz védeni egy 60-100 éves vályogputrin ? Sajnos ma is teli van velük az ország, különösen a keleti fele.

'it's cool to know nothing' 2011.07.15. 12:46:38

@decens:

Falun, kis településen csak akkor érdemes egész életben élni (szerintem), ha van az ember körül egy kiterjedtebb család.

Azért azt te sem gondolod komolyan, hogy egy 90 éves egyedül élő néninek jó, hogy a gyerekei, unokái pl. 200 km-re élnek, neki meg egyedül kell felvágni a fát a tüzelőhöz!

Viszont, ha a család körülveszi, együtt élnek (még ha nem is egy házban), akkor az maga az emberi lét legjobb formája (szerintem).

Ilyen, egész életen át együttmaradni tudó, mégis jómódú család viszont nagyon kevés van. Legtöbb akik így együttmaradnak kényszerből, szegénység miatt teszik.

mement 2011.07.15. 12:51:01

@'it's cool to know nothing': Valasztasz kozeli ovodat, es elviszed setalva vagy BKV val, mint peldaul ahogy engem hordtak oviba.
Meg ahogy csinaltak ezt az emberek regebben, magatol ertetodoen.

SvenH. (törölt) 2011.07.15. 12:51:14

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: ott a budaorsi HEV vonala, nagy kaland hosszabiccsak UJRA meg a 41es vilit
az hogy hasznalhatatlan es hogy masnak hivjak az ugye(ugye ezt mondtad???) nem erdekel :)))

kb ennyit a te altalad vazolt alliccsuk meg az eleven szenternel...
szerintem meg alliccsak meg a lakasomtol 200 meterre...

a 4es metro az egy gerincvonal kellene legyen, rahordo buszokkal

decens 2011.07.15. 12:53:55

@midnight coder:
Az a "vályog putri" kőház, amire hivatkozok. Azon kívül a vályogház is lehet védendő, felújítható, de nem a putri!
Elkelne egy kis tanulás és szakértelem!

'it's cool to know nothing' 2011.07.15. 12:54:13

@mement: Igen, pl. aki az V. kerületben lakik, az elviheti a gyerekét a Széchenyi rakpart 6 alatt működő V. kerületi, a gangos ház 4. emeletén működő óvodába.

Látom te sem tudsz elszakadni a saját élettapasztalatodtól. Az utcasarkon túl is élnek ám eberek!

Kuruttya 2011.07.15. 12:59:02

Nem lakhat minden család idilli családi házban a város körül, ennek ezernyi káros hatása van.

-Aránytalanul megnövekszik az infrastruktúra kiépítésének és fenntartásának költsége.

-Beépül a város körül minden szabad terület, feleslegesen károsítva ezzel a környezetet.

-Főleg a magyar viszonyok között építészetileg katasztrófális eredményre vezet a szinte szabályozatlan családi ház építkezés. Gyakorlatilag minden Budapest környéki település elmúlt 20 évben épült részeitől ki szeretném tépni a szemgolyóimat, olyan förtelmes.

-Antiszociális társadalomhoz vezet, ha mindenki be akar zárkózni a maga is birodalmába. Az ilyen helyeken a szomszéd csak egy nyűg, akivel csak a veszekedés van, legszivesebben az ember eltüntetne mindenkit maga körül. Közösségi élet a nullával egyenlő.

-Elfásult, elbutult emberek lesznek ott, ahol az egyetlen szórakozás a TV és a kocsma. Persze be lehet menni a városba, de messze van, pénzbe kerül, egy idő után úgyse megy senki..

Családi házban élni nem alapvető joga az embereknek. Nem véletlen, hogy a nyugat-európai és főleg az amerikai nagyvárosokban csak a gazdagabbak engedhetik ezt meg maguknak, felső-középosztálytól felfelé. Ez lenne a normális.

decens 2011.07.15. 13:03:01

@'it's cool to know nothing':
"Viszont, ha a család körülveszi, együtt élnek (még ha nem is egy házban), akkor az maga az emberi lét legjobb formája (szerintem)."

Pontosan erre gondolok. Ezt kellene népszerűsíteni!
Nem csak a kényszert, és a szegénységet látni benne!
Bár itt a környezetemben szerencsére sok a helybéli család, egész dinasztiák "uralják" a falut.

decens 2011.07.15. 13:04:32

@Álmos:
Sok az eladó használt ingatlan. Nem kell zöld területet elfoglalni. Meg kellene venni a használtat. Persze az nem trendi!

mement 2011.07.15. 13:05:40

@'it's cool to know nothing' tehat mert kicsit maceras az ovi valasztas, feljogositva erzed magad hogy egesz varos szajaba beleszarj?:)

Ahogy mi megoldottuk, megoldod te is, mivel tartas nincs benned hogy erre torekedj, maradnak a jogi kenyszerito eszkozok:(

'it's cool to know nothing' 2011.07.15. 13:08:27

@Álmos:

hehehe te vicces fiú vagy, de nagyon.

Szerintem ezt a posztot Bp-ről írtad, minden sora ráillik.

Nem beszélve arról, hogy minek kellett Bp-hez csatolni a környező településeket? Képzelem, hogy hogyan fel voltak akkor háborodva az emberek. Kb. pont úgy, mint te most. Azok a rohadt Rákospalotaiak! Azok a szemét Békásiak!

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2011.07.15. 13:16:03

@'it's cool to know nothing': "Greyhound pajtás, te például hogyan fogod bringával vinni három kölyködet az óvodába? És ott fogod legeltetni az Erzsébet téren?"

Ugyanúgy viszem majd oviba a gyerekeimet, ahogy az én szüleim vittek: gyalog. Szerencsére van óvoda és iskola a lakóhelyünk közelében, ellentétben a Világvége Lakóparkkal, ahol nem csak óvoda nincs, de még egy rohadt busz se ami a kölyköket elviszi a legközelebbibe. Többek között ez a városi élet egyik nagy előnye... (Bár e tekintetben még vidéki városokban is jobb a helyzet, mint az ilyen agglomerációs lakóparkokban.)

A lakópark a város és a falu különös torzszülött keveréke, amely egyesíti a vidéki és városi élet majd' összes hátrányát: ugyanúgy egy betontömbben élsz századmagaddal, mint egy régi pesti bérházban, cserébe olyan pocsék az infrastruktúra, mint a legeldugottabb kis falvakban a nógrádi hegyek között.

Bár nem borjú, de ha mégis "legeltetni" akarnám a gyerekemet, arra a városon belül és közvetlen környezetében egyaránt számtalan lehetőség akad, és a megközelíthetőségükkel sincs gond: amíg te a dunakeszi préri határán levő lakóparkból egyáltalán bejutsz a városba egy forgalmas péntek délutánon, én már fent rohangálok a gyerkőcökkel a Hármashatár-hegyen vagy épp kellemesen hűsülünk a városligeti Széchenyi-fürdő egyik medencéjében.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.07.15. 13:18:50

@SvenH.:

Elbeszélünk egymás mellett!

Én azt mondom, hogy az elevenhez lannak idején lehetett volna tenni egy metróállomást, azt nem mondtam, hogy a négyesét, akármelyikét, felőlem akár a negyvenkettesét.

Ha Gazdagréten az eleventől menne egy körbusz a lakótelep körül (=ráhotdás) és onnan metróval elérhető lenne a belváros 80%-a max 1 metró-metró átszállással, akkor Gazdagrétről jóval kevesebben jönnének be autóval. De mivel nem épült metró, se az út kapacitása nem lett növelve, ezért dugó van. Nem csak a budaörsiektől, a gazdagrétiektől is.

Kőmíves Kelemen · http://komkel.blog.hu/ 2011.07.15. 13:23:16

@Álmos:
"Antiszociális társadalomhoz vezet, ha mindenki be akar zárkózni a maga is birodalmába. Az ilyen helyeken a szomszéd csak egy nyűg, akivel csak a veszekedés van, legszivesebben az ember eltüntetne mindenkit maga körül. Közösségi élet a nullával egyenlő."

Aha, persze... Ez tökéletesen illik egy lakóparkra/társasházra.
Itt családi házas övezetben a szomszédok beszélgetnek, segitenek egymásnak.
Csak aki fővárosi nagyarcú köcsögként költözik ki a családi házas övezetbe, ne lepődjön meg a fogadtatáson...

Picsasereghajtó 2011.07.15. 13:31:13

@Álmos: Mi például megengedhetnénk magunknak, hogy kiköltözzünk, a lakásunk áráért csinos kis kertes házat kaphatnánk a fenti térkép nyugati-északnyugati szektorainak újgazdag gettónegyedein kívül szinte bármelyik agglomerációs településén. Mégse jutna eszünkbe kiköltözni, pont az általad írt tévés-kocsmás ok az egyik legfontosabb: konkrétan halálra unnám ott magam családostul.

Saját ismerettségi körömben látom, mit szopnak gyerekes családok Budapest 50 kilométeres körzetében: a Budapestre szóló retúr vonatjegy áráért mi elmegyünk moziba, és amíg ők a vonaton zötykölődnek, mi már meg is néztük a filmet. Nem csoda hát, hogy csak igen ritkán mennek bárhová, ezt pedig főleg a gyerekek kimondottan élvezik.

SvenH. (törölt) 2011.07.15. 13:39:57

@Dönekszt sztop iz nyugati rélvély sztésön: en is valahogy igy allok hozza...
amig az agglomer a csaladi hazat a hetvegen elvezgeti en cakli pakli occcobban kijovok egy strandolassal :)
vagy a telekre kiugrok :)

tehat nem 250 napot jarok BE hanem cca 30 napot KI, es azt meg nem a dugoban teszem, 5osben vegigcsapatom a varost :)))

mellesleg egeszsegugyi problemak miatt nekem pl. az uszas kell es nem a funyiro tologatas

SvenH. (törölt) 2011.07.15. 13:53:25

@'it's cool to know nothing': mi a bajod van Rakospalotaval?
az 50 eve megfelelo infrsatruktura hozzaadasaval lett egy rendes varosresz, elotte FALU volt
jelenleg viszont a lakoparkokra ez nem mondhato el
raadasul Ujpalota is pl. ugy epult hogy van ott minden, nem ugy mint az uj lakoparkocskakban...

ez a poszt is arrol szol, hogy a sutyerak bunko onkurmanyzatok pl. Erd ne csinalhasson olyat hogy a 30% ovisnak nincsen helye

'it's cool to know nothing' 2011.07.15. 13:57:45

@SvenH.:

Olvasd el mégegyszer a hozzászólásom.

Bartoki 2011.07.15. 13:58:27

@OkoskaTo:rp: "A főváros mikor hajtja be az agglomerációs településeken a közösségi közlekedés fenntartásának rájuk eső teljes összegét?"

Most is folyamatosan behajtja, ugyanis a BKV fele részben állami (nem fővárosi) támogatásból él.

A fővárostól nem is nagyon kap pénzt működési költségekre, akkor az agglomerációs településektől milyen alapon kér? (Budaörs mellesleg ad neki, nem is keveset).

"pláne ha a cechet a fővárosiak állják helyettük"

Na, a fővároSIAK pedig aztán végképp nem állják senki cechét. :) Tudtommal az agglomerációs bérletet nem nekik kell megvenni hanem az agglomerációsoknak.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.07.15. 13:59:04

@SvenH.:

Érd nem is épít lakóparkot.

Biatorbágyon a lakóparkból (Viadukt) befolyt pénzből épült egy új ovi.

ovoda.biatorbagy.hu/meseret-ovoda/bemutatkozo

Meg mégegy:
ovoda.biatorbagy.hu/legovar-ovoda/bemutatkozo

'it's cool to know nothing' 2011.07.15. 14:07:13

@Gery.Greyhound:

Hát te is csak a saját kis életedből extrapolálsz.

Lakópark az aglomerációban nem jellemző. Van sok, de messze a kisebbség. Azt én sem értem, hogy miért jó a városközepi gettóból kiköltözni egy városszéli gettóba. A többség viszont nem ez.

Mivel ezek szerint te egész életedet gettóban élted le, nehéz lesz neked elmagyarázni, milyen is ezen kívül.

Viszont ami a hozzászolásaimból egyáltalán nem ragadt meg,az az, hogy az ingázás megszüntetésének talán legegyszerűbb módja, ha a munkahelyek ott vannak, ahol az emberek élnek.

Pl: Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal, vagy Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal, Erdészeti Felügyelőség, ezeknek mi a fenek keresnivalójuk van Budapesten? Miért nincsenek pl. Hódmezővásárhelyen?
De sorolni lehetne ezernyi hasonló példát?

Találd ki, hogy a Pilisi Parkerdő Zrt.-nek hol van a központja? A Pilisben? Egy frászt.

'it's cool to know nothing' 2011.07.15. 14:09:36

@'it's cool to know nothing':

Bocsánat, a Pilis Parkerdő pont egy rossz példa volt. Elnézést :)

'it's cool to know nothing' 2011.07.15. 14:19:27

@'it's cool to know nothing':

Na ezért megnyugodtam, mert a Pilisi Parkerdőnek is van azéert egy Budapest Erdészet nevű részlege, természetesen Budapesten.

frendoli 2011.07.15. 14:27:12

@midnight coder: Attól, hogy te valami orkos prolikörnyéken, vagy gyár mellett laksz, még nem kellene kivetitened a keserveid az egész városra.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.07.16. 00:44:56

@'it's cool to know nothing':

2Találd ki, hogy a Pilisi Parkerdő Zrt.-nek hol van a központja? A Pilisben? Egy frászt."

1021 Budapest, Budakeszi út 91-93, ha jól tudom.
Viszont azt tudd, a gyermekvasút állomása melletti erdő (a kapujuktól 500 méterre) már illetékességi területük.

Kuruttya 2011.07.16. 01:17:07

@Kőmíves Kelemen: @'it's cool to know nothing': tök jó lenne elszakadni ettől, hogy van Budapest, meg van a vidék/agglomeráció. Lófaszt. Itt egy város van, egy 2.5 milliós település egy rakás közös problémával. Mesterségesen, poltikai és ideológiai alapokon meghúzott piros vonalakkal szétszabdalva. Ha ilyen szempontból újraolvassátok a hozzászólásomat, szerintem hamar kiderül, hogy annak semmi köze a "nagyarcú fővárosiassághoz". Engem nem érdekel, hogy a szétfolyó, össze-vissza házas, földutas és pöcegödrös beépítések rákoslófaszon vagy Érden vannak. Ne legyenek sehol.

(Azt meg külön nem értem, hogy min lennék én felháborodva; pont hogy helyeslem a lépést.)

en.wikipedia.org/wiki/Budapest_metropolitan_area

földiekkel játszó 2011.07.19. 11:59:16

Rendben, megállítják a terjeszkedést. Akkor most uzsgyi fejleszteni, mert vannak olyan települések, ahol pl. a közlekedés tarthatatlan állapotban van...