Green transport

"a tervek szerint Óbudán a Vörösvári úton a rendelőintézet és a Flórián tér között, Újbudán a Lágymányosi híd budai lehajtójától a Fehérvári úti végállomásig, valamint Kőbányán a Liget tér és a Szent László tér megállók között"

- borul majd gyepbe az 1-es, illetve a 3-as villamos vágánya - írja a BKK. Lehet rá mondani ugyan, hogy hangulatjavító intézkedés, de az én hangulatomon mindenképp javít. Már 2008-ban azon keseregtem, hogy miért nincs és az sem vigasztalt hogy tulajdonképpen van, csak nem láthatja a nagyközönség.

Hogy azonban nem csak az én hangulatom javításáról van szó, hanem másokéról is azt jól jelzi Attila levele, aki nem is olyan rég írta:

Zöldmezős beruházás

A múltkor a gondozatlan pesti fű miatt dohogtam, most a gondozott szegedi gyep kerül szóba. Ujjongok! Szabadkáról jöttem haza a hétvégén, utam Szegeden keresztül vezetett, és örömmel láttam, hogy a 3-a villamos a pár hete átadott zöld, azaz füvesített pályáján közlekedik a Kálvária sugárúton. Egy évvel korábban a 2-es járat vonalának "zöldesítéséről" olvastam a www.delmagyar.hu helyi hírportálon. Ez igen, Szegeden tényleg jó dolgok történnek!
Bár a napokban itt Pesten átadott kiskörúti villamosvonal körül nagy az öröm és sok a fű, de mégiscsak felmerül a kérdés: Budapesten miért nem próbálkoznak meg végre a Franciaországban, Németországban, a Benelux és a skandináv államokban már futószalagon készülő környezetbarát villamosvonalak létesítésével?

Nos Attila minden álmod így teljesüljön (már persze ha teljesül). Amúgy a két vonalon ígérnek még ezt-azt (mondhatnám fűt-fát): természetesen az 1-es meghosszabbítását a Fehérvári útig, a 3-as kétirányúsítását a teljes vonalon, és pályarekonstrukciót, hogy ne legyenek olyan szakaszok, ahol 5-20 (!) kilométeres sebességkorlátozás van, mint most.

/Fotó: esti- és Bilbao van rajta/

Az Urbanista elköltözött! Ha nem akarsz lemaradni a friss posztokról, katt ide:

Címkék: budapest közlekedés villamos zöldfelület

A bejegyzés trackback címe:

https://urbanista.blog.hu/api/trackback/id/tr993005379

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Love is in the air · http://www.repulout.hu 2011.06.22. 10:31:10

ilyenkor a mentők és tűzoltók sem mennek fel a fűre?

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.06.22. 12:55:28

Azon töprengek, a fű hogy fogja bírni az érdesítésre szolgáló homokot, amit a villamosokból a sínre szórnak, és ott marad, míg el nem viszi a szél.
Az ilyen pálya rendszeres kertészeti fenntartást (locsolást, szemétszedést) igényel, amiben sajnos nem jeleskedünk.

Csabi. 2011.06.22. 13:00:21

ideje lenne már a 2-es vonalát befüvesíteni...

z8 2011.06.22. 13:01:25

ez a mentő jó kérdés, engem is érdekelne.
mert az fontosabb hogy időben odaérjen ahol szükség van rá mint zöld gyep beton jungle ban.

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2011.06.22. 13:04:26

Én már csak azt nem tudom, hogy az 1-es vilamos hol is fog a Fehérvári útig menni?
Mivel a nyomvonalat frankon rávitték a Szerémi útra.

skovalsky 2011.06.22. 13:10:43

A 2-est kellene szerinem meg lehetne a dunaparton.

EMU 2011.06.22. 13:23:02

ugyan már, hiszem, ha látom, addig csak puszta naiv álmodozás az ilyesmi ebben az országban, ebben a városban

Vitéz Kőbányai Világos 2011.06.22. 13:23:08

Tudom én, hogy fontos a hangulat, főleg azoknak, akik nem olyan büdös proletárok, mint én, ergó nem kívánják munkábajárásra használni a villamost, hanem értik, hogy a tömegközlekedés valódi célja az, hogy fancy-vé tegye a várost.
Ugyanakkor a türhő proletárok nevében hangot adnék a következő problémáimnak a tervvel kapcsolatban:
- Ha csak a Fehérvári útig, és nem a pályaudvarig, akkor léccike nyaljátok meg a balherémet!
- Ha meg ugyanilyen lassú városnéző járat marad (bár a pöcsöm nem érti, hogy mijafaszt kell nézni a Hungárián, de hát furcsák ezek a zúri népek), csak zöld lesz, akkor a jobbherémet szopogassátok!

Köszike!

Lille havfrue 2011.06.22. 13:26:30

Éppen Bilbaot akartam példának hozni. A nagy meleg ellenére üde zöld a fű a villamossínek között. Követendő a példa ( meg még egy titán Guggenheim is jó lenne...)

kerikak 2011.06.22. 13:27:08

mikor fogják ezt locsolni, nyírni, gondozni? mert ugye amíg jár a villamos nem lehet, éjszaka meg baromira fognak örülni az ott lakók ha megy a fűnyíró
vagy csak az én fejemben nem áll ez össze? :) különben jól nézne ki:)

janikahhh (törölt) 2011.06.22. 13:37:04

2 hónap múlva olyan dzsungel lesz belőle, hogy a majmok majd kijárnak banánt lopni a CBA-ba :D

kipe · http://www.car-tarsak.blogspot.com/ 2011.06.22. 13:39:38

@kerikak:
..hát igen, nehéz elképzelni hogy fog ez kinézni ha megnő a fű, esetleg elgazosodik/szemetesedik az egész....az útmenti füvet sem nyírják (már ahol még van ilyen) mert nincs rá pénz és kapacitás...mindenhol méteres kiszáradt gaz lengedez...lehet elsőként az kellene rendbetenni és csak ezt követően zöld villamospályáról álmodozni

emje 2011.06.22. 13:42:16

Az említett óbudai részen így sem használják a mentők a síneket.

esef 2011.06.22. 13:47:25

tehát akkor Óbudán felszántják a vágányokat, újjáépítik az alapoktól? végre, éppen ideje. bár amilyen munkát végezni szoktak mindegy is. a fű meg éppen addig fog tartani amíg az első napsütés ki nem égeti...

[Gábor] 2011.06.22. 13:50:58

@kerikak:
Ez nem ügy, egy villamost majd átalakítanak, hogy egyben fűnyíróként is üzemelhessen. :)

Takacs Jeno 2011.06.22. 13:59:13

A Lánchíd előtt a 2-es vonalán, valamint a 61-es vonalán a Villányi úton volt füvesített páya. Azért volt, mert mind megdöglött. Hála a gondozásnak.

Először a szájbavert kivetődős vágányt kéne megcsinálni normálisan, hogy ne 10 kilométerrel vánszorogjon Kádár elvtárs gyorsvillamosa, hanem az autó alternatívájaként normális, 50-es tempóban. (bár a 70 még jobb lenne, csak egyes NKH-s faagyúnak még mindig a marokcsapágy, meg az önbeálló tengely az etalon, így tudom ez eretnek.)

Bááz.

Porcelán az elefántboltban 2011.06.22. 14:16:19

LOL. A 3-as vili a Nagy Lajos király útján szinte végig "zöldben" fut...és perpill. direkt írtják a sok rusnya zöldséget, amik elcsúnyítják a szép kakibarna olajos zúzalékköveket.. :D:D:D

tb79 · http://www.ukulele.hu 2011.06.22. 14:19:29

Nekem tetszik, sokkal szebbe lenne. Persze a korábban felvetett célszerűségi kérdések sok mindent átírhatnak... :-S

Porcelán az elefántboltban 2011.06.22. 14:28:05

... és mi lesz, ha az aljas parlagfű majd jól rátekeredik a villamos kerekeire? :O

Anti Anyag (törölt) 2011.06.22. 14:30:20

Most csinálták meg az Újpesti északi vasúti híd gyalogos és kerékpáros járdáját, de már birtokba is vették tiltás ellenére a motorosok. Nem csak a robogósok, a nagymotorosok is.

Az úttesten lévő aknatakaró lemezek kezdenek is szépen besüllyedni, pedig egész frankón szintbe hozták őket. gondolom megvárják amíg tönkremennek és utána küldik azt az egy szem rendőrt, aki Tarlós polgármestersége idején egy szezon alatt leszoktatta a motorosokat az átjárásról.

Sicc 2011.06.22. 14:51:50

Söpörni sem képesek a villamospályákat, nem hogy füvesíteni, meg locsolni.
Ha az egyes villamaos végigmegy a Hungárián, néha két emeletes magasságig felszáll a por és a homok. Téleny ugyan kiszórják a több pavilonnyi csúszásmentesítő homokot, aztán hogy azt ki takarítja el, az meg senkit sem érdekel.

KAMA3 2011.06.22. 14:59:10

@Love is in the air: Nem. Ahogy például a 61-es villányi úti szakaszán sem mennek rá a mentők a sínre, mert nincs leaszfaltozva.

Anti Anyag (törölt) 2011.06.22. 15:00:41

@Sicc: Ja, a zöld fű titka nem a telepítés, hanem a karbantartás. Na azt én is megnézem a BKV-nál.

Love is in the air · http://www.repulout.hu 2011.06.22. 15:02:16

@KAMA3 én is láttam már olyan villamossínt, amin nem tud mentő menni :) de az 1-es villamos vonalán ez elég fontos szempont szerintem, folyamatosan azon közlekednek a mentők, mert dugó van

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2011.06.22. 15:19:26

Pont az egyik szakasz közelében lakom, így csak üdvözölni tudom a dolgot, de miért csak egy megálló? És mikor lesz a Lágymányosi hídon villamos, pláne a Fehérvári útig?

- Rendi - 2011.06.22. 15:24:23

@Fedor: " mikor lesz a Lágymányosi hídon villamos, pláne a Fehérvári útig?"

És Kelenföldig?

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2011.06.22. 15:24:44

Egyébként úgylátom a tervezők egyensúlyra törekednek, mert a Liget tér és a Szent László tér között (ahova kerül) kétoldalt szinte semmi zöld nincs (az egyik oldal egy db jó hosszú és cikcakkos panelház), a következő szakasz kifele (ahova már nem kerül) viszont mind a két oldalról jórészt parkkal szegélyezett :-)

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2011.06.22. 15:26:10

@- Rendi -: Azt már meg sem merem kérdezni... Csak itt a Fehérvári útig tartó szakaszról úgy nyilatkoztak, mintha már meg is volna...

Mostly Harmless 2011.06.22. 15:26:48

nem lesz hosszú életű a fű, amíg a villamosokból csorog az olaj és a zsír...

Horváth Lajos,kőmíves, bisztonsági őr 2011.06.22. 15:37:43

@Mostly Harmless:
Majd a közmunkások letörlik az olajat. Minden szálról külön-külön :)

T mint T 2011.06.22. 16:15:38

Jo, legyen, csak aztan ne a parlagfu viritson a sinek kozott kaszalas hianyaban (mint sok MAV-sin mellett).

nyünyüge 2011.06.22. 16:17:59

@Lille havfrue:
Bilbao-ban ugyan meleg van, de éghajlata nem kontinentális. Magas a páratartalom és télen sincsen erős minuszok.
Ha fű volnék, Bilbaoban inkább szeretnék élni, nem Budapesten.
(Amúgy embernek sem rossz hely :).

kerikak 2011.06.22. 16:22:50

@világvége....: hehe :)
az olyan jó magyaros lenne, ha milliárdokért új, fűnyírós villamosokat vennénk

Publius Decius Mus 2011.06.22. 17:01:22

Nem lesz akkora változás, az 1-es vonala most is tiszta mocskos giz-gaz, még pipacs is van a Népligetnél. Egyébként minden szép, ha karban is tartják!

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2011.06.22. 17:03:00

Ha már füvesítés az 1-es vonalán, gyönyörűen lehetne a Mester utca-Gyáli út között, Népliget-Kőbányai út között, valamint a Hidegkuti stadion-Kerepesi út (Stadionok M) között füvesíteni.

potyus 2011.06.22. 17:04:05

BRAVÓ!!!!! és megint csak BRAVÓ!!!!!!

Erre van szüksége Budapestnek. Füves villamos pálya.
Ha valakinek pisálnia kell hirtelen azt nem tud, mert nyilvános WC az bizony nincs. Füves villamos pályára van pénz. Utcaseprőkre nincs.
Mert szemetel a Magyar, sőt használja is a szemét gyüjtőket is. De azok ha megtelnek, nincs aki kiürítse. Nem baj, majd viszont lesz aki nyírja a füvet a villamossíneken, az nagyon fontos lesz. Azért ha belegondolok annak lesz egy előnye, oda nem fogják hordani a kutyákat szarni, mert veszélyes hely, bármikor jöhet a villamos.....

potyus 2011.06.22. 17:05:36

@HavocS [www.obsidianshell.com - sunametál]:

És ki ad erre pénzt?

És mi értelme van?

Vision 2011.06.22. 17:13:46

15 év múlva térjünk vissza a témára, akkor talán elkezdődik a tervezés.

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2011.06.22. 17:19:16

@potyus: pont ugyanannyi mint Rogánville-ben üvegpalotát építeni, meg a Nyugati helyére kávéházat. Mondjuk azok árának századából kijönne.
Nyugi, csak elméleti síkon mondtam, nyilván nem ez Bp és Magyarország is nagyobb problémákkal küzd mint a füves villamospálya. Inkább raknának klímát a Tátrákba.

laci_52 2011.06.22. 17:28:07

Először talán a pályát kellene rendbe tenni, azután füvesíteni. Több helyen már csak lépésben mennek a villamosok.

The_Grim_Reaper 2011.06.22. 17:46:49

@Love is in the air: gondolom csak olyan szakaszon füvesítenek ahol amugy sem tudna járni a mentő. 1es szakaszán sok ilyen van

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.06.22. 18:07:10

Füves pálya.

Lehetne inkább normálisat érni? Ahol halad a villamos.

Laci939 2011.06.22. 18:15:48

@akik nem olvasták el:
A pálya rendbetételének részeként füvesítenek.

руки вверх! 2011.06.23. 01:31:11

már csak az lenne jobb, ha fákat is ültetnének, és őzikék szaladgálnának köztük

záporjózsi 2011.06.23. 06:44:16

@HavocS [www.obsidianshell.com - sunametál]: Gondolom evidens, hogy ehhez a legújabb szakaszokat kell átépíteni. A dolog lényege az, hogy ha már egy szakaszt teljesen átépítenek vagy újonnan építenek, akkor jóval egyszerűbb megoldani pl. az öntözést.

@nomad: A neve: Unimog. De egyszerűbb egy beépített öntözőrendszert telepíteni.

@Porcelán az elefántboltban: Az Üllői úton és az Epreserdő utcában szintén megtekintheted. A füves pálya annyiban tért el ettől, hogy a gaz a pálya vízelvezető képességét korlátozza, a füves pálya meg nem, mert kifejezetten zöldre tervezik.

@Csabi.: A teljes felépítménycserén kívül semmi nem kell hozzá.

@Noname Cowboy: A Szerémi után a Hengermalomra kanyarodik és úgy éri el. A kelenföldi pu a következő ütem.

@Takacs Jeno: A 70 km/h legfeljebb a hídon és egyéb igen hosszú szakaszon alternatíva. Az tény, hogy az 50-et rugalmasan kell kezelni, de csak annyira, hogy a jelzőlámpák ritmusát a villamos fel tudja venni. A kivetődés meg a nagypanelnél van, amit a felújításkor eltávolítanak.

kormanyos 2011.06.23. 18:08:50

Ez most komoly?
Ez új dolog?
Strasbourgban már évtizedek óta zöld pályán járnak a villamosok. Mi meg most jutunk el erre a szintre!!! Ez inkább szégyen!

kormanyos 2011.06.23. 18:12:36

@kormanyos: ja és úgy látom nem csak Srasbourgban csináltak már ilyet évek óta:
veke.hu/2010/04/fuves-villamospalya-vegre-budapesten-is/

Tökinger · http://napilaci.blog.hu/ 2011.06.23. 21:00:03

öntözés nélkül nálunk nem működhet szerintem. külföldön más a klíma, meg a csapadékviszony. és a fűre rá lehet hajtani kocsival... a homok nem para öntöző víz megoldja, az olaj igen. és hozzáteszem SZERINTEM, mielőtt magyar jó szokás szerint jönne a belémkötés:D

ZBR 2011.06.24. 14:14:16

Üdvözlök mindenkit a BKK legújabb "faszák vagyunk ám, de nagyon" reklámjának bemutatóján.

1. A füves pályát fizesse ki valaki. Nem hiszem, hogy amikor a seggünk kilóg a gatyából, akkor arra kell költeni az önrészünket, de akár az EU-s forrásokat is, hogy fű legyen. Miért nem látom, hogy kerületi önkormányzatok lelkesen helyeselnének, vennék a vetőmagot, gyeptéglát, egyebet? Sőt, a közmunkásaikkal elvállalják a fenntartást is.

2. Tévedés, a füves pályát igenis karban lehet tartani ún. "nem vágányzár keretében végzett fenntartási munka" alatt. Tehát napközben, forgalom alatt is akár. De ott szakembernek (előmunkás) kell legalább irányítani a munkát, biztonsági okokból. Ha így tervezzük ezt fenntartani, akkor lehetőleg a kevésbé sűrűn közlekedő viszonylatokra érdemes ilyet tenni.

3. Megfelelő felépítmény kell. A RAFS (rugalmas alátámasztású folyamatos sínágyazású) pálya, mint jelenleg a BP-n ismert legkorszerűbb villamosvasúti pályatest nem alkalmas a füvesítésre. A standard betonaljas pályán meg lehet csinálni persze, de a vízelvezetést ott is kegyetlenül ki kell ám találni (mint minden vasúti pályán), amellett, hogy rezgés/zajterhelés szempontjából vlszg. rosszabb lesz a pálya.

4. Biztosítani kell a hozzáférést karbantartás céljából. Ezt megoldani mindenképp a BKV plusz erőforrások bevetésével kell. Történik egy síntörés, nem hiszem, hogy a fű örülne egy termithegesztésnek. Nem hiszem, hogy a síncsiszolást, felheggesztést is imádná a fű. Ahhoz, hogy félretegyék a kérdéses szakaszon a füvet arra az időre, majd visszategyék, ahhoz idő, célgép, célszerszám, személyzet kell.

5. Jó lenne ebben (urbanista.blog.hu/2009/06/04/megiscsak_van_fuvesitett_villamospalya_budapesten_igaz_csak_belso_hasznalatra) a három éves posztban kijavítani végre, hogy az irodaház NEM A BKV-É! Tudom-tudom, a beküldő írta, de miért nem lehet egy szerkesztői megjegyzést beszúrni?

6. Annyi más megoldás lenne Budapesten a füvesítésre. Én értem, hogy ezt máshol láttátok és tényleg faszán is néz ki. De, amikor egy átlag közparknál dupla annyi kőfelület kerül beépítésre, mint zöld, akkor miért épp a villamospályánál kampányolunk, ahol a fentebbi technikai-technológiai problémák MEGNEHEZÍTIK a füvesítést.

7. Már csak halkan teszem hozzá, de ki lehetne találni valami full egyedi dolgot Bp-re. Pl. borostyán a házfalon. (zold.virtus.hu/index.php?id=detailed_article&aid=37031) Akár kerületi programokat indítani és kifejezetten telepíteni.

8. De, ha a villamost nem akarjuk békénhagyni, akkor virágládákat lehetne felszerelni a felsővezeték tartókra, vagy ilyen lugasos képződményt csinálni, erősebb oszlopokkal, azok tetején levő panelekkel akár befedni a pályát és oda tenni valami kiskertet, vagy napelemet. A villamospálya megköszönné, ha nem kevesebb csapadékot kapna és árnyékosabb lenne.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.06.24. 20:18:57

@ZBR:

2 Drezdában forgalmas viszonylaton is van.

4 Szentgotthárd és Valencia között hogy bírja a fű?

6 +1

L K Gyula 2011.06.27. 19:49:28

Az Árpád híd és a Puskás-Ferenc-Nép-stadion-ok szakasz is kívánná a füves pályát, hiszen az nem kifejezetten zöld.
Az utazási sebességet úgy is lehetne növelni, hogy a túl sűrű megállókiosztást átrendeznék. Például a Thököly út - Ajtósi - Erzsébet királyné - Kacsóh szakaszon a jelképes távolságok miatt nincs is lehetőség fölgyorsulni. Ha az Ajtósi Dürer sor és az Erzsébet királyné útja között félúton létesülne egy megálló, a gyaloglási távolságok nem növekednének számottevően, viszont az utasok időt nyernének. Ilyen párszázméteres megállótávolsággal máshol is találkozunk: Reiter Ferenc - Lehel, Rákóczi tér - Baross utca, Szél Kálmán tér - Széna tér.

Eveincifinci 2011.07.01. 15:23:28

A 2-es villamosnál pár éve volt füvesítés. Igenis, csak utána a "szakszerű" kertészek, akik gondozták, lelkesen lepermetezték gyomirtóval, és kipusztult az egész.
Ez itt a BKV, kéremszépen :D